Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IV/6.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2018. május 27. - F1 Hierro

A világbajnokság több helyszínét is illethetjük a klasszikus jelzővel, de Monaco még közülük is kiemelkedik, az itteni győzelemnek van valami különleges értéke. A jelenlegi mezőnyből eddig csak a világbajnokok győztek a pályán: Fernando Alonso, a címvédő Lewis Hamilton és a tavalyi győztes Sebastian Vettel két-két alkalommal, Kimi Räikkönen pedig egyszer, még 2005-ben, bár tavaly is voltak esélyei. A többiek közül Daniel Ricciardónak lehet esélye csatlakozni hozzájuk, akit két éve a balszerencsés kerékcsere fosztott meg a győzelemtől, és idén is ott van az első rajthelyen azon a pályán, ahol szinte képtelenség előzni. Csapattársa, Max Verstappen viszont eddig nem igazán szerepelt jól itt, idén sem áll jobban, miután a szabadedzésen összetörte az autóját, így nem vehetett részt az időmérőn.

A helyszín azért is különleges, mert a pilóták közül többeknek itt van a lakóhelye. Idén azonban hosszú idő után "igazi" hazai versenyző is rajthoz állhat Charles Leclerc személyében (utoljára 1994-ben volt erre példa, amikor Olivier Beretta indult a futamon. 2005-ben az amúgy holland Robert Doornbos hivatalosan monacói színekben versenyzett, de csak az év második felében csatlakozott a mezőnyhöz).

Hamilton

2005-ben a Forma–3-ban mindkét futamot élről indulva nyerte, majd 2006-ban a GP2-es versenyt is.

2007-ben, első Forma–1-es évében második lett a mclarenes csapattárs Alonso mögött (sorozatban negyedszer elérve ezt a helyezést), egyes vélemények szerint csak a csapatsorrend miatt nem győzhetett. Egy évvel később már meglett a diadal. Ezt követően viszont sokáig nem sikerült Monacóban dobogóra állnia. 2009-ben öthelyes rajtbüntetést kapott engedély nélküli váltócsere miatt, így 12. helyen végzett a versenyen. 2010-ben ötödik lett. 2011-ben két büntetést is kapott, az egyiket Felipe Massával, a másikat Pastor Maldonadóval való ütközéséért, de utóbbi nem befolyásolta a helyezését, hatodik helyen végzett. 2012-ben ötödik helyezést ért el. 2013-ban Mercedesszel negyedik lett, majd 2014-ben második helye révén felállhatott a pódiumra. 2015-ben élről indult, de a futamon a csapata elszámította magát, amikor a virtuális safety car alatt boxba hívta, így végül harmadik helyen végzett. Tavalyelőtt viszont részben a jól megválasztott gumistratégiának (egy kiállást megspórolt), részben a riválisok bakijának köszönhetett sokat: miután Ricciardo kerékcseréje nem ment zökkenőmentesen, élre állt, a támadásokat kivédekezte, így másodjára sikerült nyernie a hercegségben, a tavalyi szezon során pedig először. Tavaly a 14. helyen végzett az időmérőn (a visszasorolások révén 13. helyről indulhatott), miután a Q2-ben gondjai támadtak az autóval, mire pedig kijött a pályára, Vandoorne balesete miatt sárga zászló volt érvényben, így nem tudott javítani. A futamot a hetedik helyen zárta.

Vandoorne

A WSR 3.5-ös kategóriájában 2013-ban kilencedik helyen végzett. 2014-ben és ’15-ben a GP2-ben indult, előbbi hétvégén nem szerzett pontot, utóbbin viszont megnyerte a hosszú futamot és nyolcadik lett a sprinten.

Tavaly előbb az időmérőn csapta falnak az autóját, ami miatt a Q2 sárga zászló alatt ért véget. Bár továbbjutott, a Q3-ban már nem tudta folytatni, így tizedik helyen zárt, de az előző futamon a Felipe Massával való ütközése miatt három rajthely büntetést hozott magával, ami végül 12. rajthelyet jelentett. A futamon 66 kör után a gumifalba vágódott

Ricciardo

A WSR-ben kétszer indult a pályán, a 3.5-ös kategóriában 2010-ben és 2011-ben egyaránt élről indulva győzött.

A Forma–1-ben 2011-ben a Toro Rosso csütörtöki – ne feledjük, Monacóban vagyunk! - tesztpilótája volt. A nagydíjon elsőként 2012-ben állt rajthoz, a kormánymű hibája miatt kiállni kényszerült. 2013-ban ismét kiesett, ezúttal amiatt, hogy az alagútból kijövet Grosjean belehajtott. 2014-ben Red Bull-lal a dobogó harmadik fokára állhatott. 2015-ben leggyorsabb kört futva ötödik lett. Tavalyelőtt első pole pozícióját szerezte, sokáig a futamon is vezetett, ám a csapata baklövése miatt második helyre jött vissza: nem készítették elő időben a gumikat a kerékcseréhez. Utána próbálta támadni Hamiltont, aki azonban keményen védekezett, így maradt az ezúttal csalódást jelentő második hely. Tavaly ötödik helyről indulva szintén dobobóra állhatott, ezúttal harmadikként a Ferrarik mögött.

Vettel

Első alkalommal 2005-ben, a Forma-3 Euroszéria állomásán indult Monte Carlóban, de egyik futamon sem produkált jelentős eredményt. A WSR-ben 2007-ben második helyezést ért el.

Első Forma–1-es Monacói Nagydíján 2008-ban a Torro Rosso versenyzőjeként pontokat szerzett ötödik helyével. 2009-ben már Red Bull-pilótaként kicsúszott. Utána két dobogó következett: 2010-ben második lett csapattársa, Mark Webber mögött, 2011-ben pedig élről indulva megnyerte a versenyt. A 2012-es futamon negyedik lett, majd 2013-ban újra dobogóra állhatott másodikként. 2014-ben a turbó problémái miatt kiállni kényszerült. 2015-ben Ferrarival másodikként beférkőzött a két Mercedes közé. Tavalyelőtt negyedik helyen végzett. Tavaly második helyről rajtolhatott, majd a kerékcsere után élre állva győzött.

Räikkönen

Első monacói versenyén 2001-ben Sauber–Petronasszal tizedik lett (amiért nem járt még pont). Egy évvel később McLaren–Mercedesszel indulva kiesett, miután Rubens Barrichello belerohant. 2003-ban a dobogó második fokára állhatott. 2004-ben motorhiba miatt ismét kiesett, aztán 2005-ben élről indulva megnyerte a futamot, jelezve, hogy Alonso mellett ő is igényt tart a világbajnoki címre. 2006-ban újabb kiesés következett (ezúttal kigyulladt az autója), majd 2007-ben immár Ferrarival nyolcadik helyen végzett. 2008-ban a futam negatív hőse lett: az alagútból kijövet ütközött Adrian Sutillal, aki kiesett, míg ő maga kilencedikként végzett (pontot nem kapott). 2009-ben harmadik lett, amivel csapata azévi első dobogóját érte el.

Lotusszal 2012-ben kilencedik, 2013-ban pedig a Pérezzel való ütközés miatti defekt után visszazárkózva tizedik lett. Ezzel a pontmentéssel egyúttal az akkori pontszerző szériáját is folytatta (ami később rekordhosszúságúra nyúlt, amíg Hamilton idén felül nem múlta). 2014-ben Ferrarival övé volt a leggyorsabb kör, ám a versenyben mindössze 12. helyre futotta. 2015-ben hatodik lett. Tavalyelőtt kiállni kényszerült, miután a szalagkorlátnak ütközve megsérült az első szárnya. Tavaly élről indult, ami tíz év után az első pole pozíciója volt. A futamon a kerékcsere után csapattársa megelőzte, így végül második lett, de sikerült kettős győzelmet összehoznia a csapat számára.

Grosjean

A GP2-ben 3×2 futamon vett részt a pályán (2008, 2009, 2011), 2009-ben a hosszú futamot megnyerte (mesterhármassal), 2011-ben a sprintversenyen harmadik lett.

Első két Forma–1-es Monacói Nagydíján a Lotus színeiben egyaránt ütközés miatt esett ki: 2012-ben a rajt után; 2013-ban azt követően, hogy az alagútból kijövet nekiment Ricciardónak, ami miatt a következő versenyre tízhelyes hátrasorolással büntették. 2014-ben nyolcadikként sikerült pontokat szereznie. 2015-ben 12. helyen végzett. Tavalyelőtt a Haas pilótájaként 13. lett, míg tavaly sikerült az időmérőn megszereznie a nyolcadik helyet, amit a futam végére is megtartott.

Ericsson

A GP2-ben 2010-től 2013-ig indult a pályán, legjobban a 2012-es hétvégéje sikerült: a főfutamon második lett, a sprinten negyedik.

2014-ben Caterhammel a boxutcából indulhatott, miután az időmérő első szakaszában ütközött Massával. A futamon bemutatkozó éve legjobb eredményét produkálva 11. lett. 2015-ben Sauberrel 13. helyen végzett. Tavalyelőtt a csapattársával, Felipe Nasrrel történt ütközésben megsérült az autója, így kiállni kényszerült. Tavaly az utolsó helyen végzett az időmérőn, váltócsere miatt öt rajthely büntetést is kapott, mégis egy hellyel előrébbről indulhatott Jenson Button boxutcás rajtja miatt. A futamon a biztonsági autós fázis alatt csúszott ki a gumifalba.

Gasly

2014-ben a WSR futamán hetedik lett. 2015-ben és tavalyelőtt a GP2-ben indult 2×2 futamon, de nem sikerült pontot szereznie.

Pérez

A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben versenyzett a pályán – utóbbi évben a hosszú versenyt megnyerte, a sprintfutamon hatodik lett.

2011-ben a Sauber pilótájaként balesetet szenvedett az időmérőn, így nem tudott rajthoz állni. Emiatt 2012-ben indulhatott itt először Forma–1-es futamon, leggyorsabb kört futott, de csak 11. helyezést ért el. 2013-ban McLaren–Mercedesszel több látványos pillanatot produkált, egyes vetélytársai panaszkodtak is agresszív stílusa miatt, de nem kapott büntetést. A versenyt nem sikerült befejeznie, de 6 kör hátránnyal 16.-nak jegyezték. 2014-ben a Force India színeiben Jenson Buttonnal ütközve kiesett az első körben. 2015-ben hetedikként szerezte első monacói Forma–1-es pontjait. Tavalyelőtt pedig jó gumistratégiával és Vettelt maga mögött tartva harmadik helyezettként sikerült dobogóra állnia. Tavaly a hetedik rajthelyet szerezte meg, a futamon leggyorsabb kört futott, de a Danyiil Kvjattal való ütközés miatt (amiért 10 másodperc büntetést is kapott) csak 13. lett. Két büntetőpontot is beírtak neki.

Alonso

Először 2000-ben versenyzett a pályán a Forma–3000-ben, leggyorsabb kör futva nyolcadik helyen végzett (akkoriban abban a szériában nem ért pontot).

A Forma–1-es nagydíjon 2001-ben Minardival váltóhiba miatt kiesett. Következő alkalommal 2003-ban indult, akkor Renault-val ötödik lett. 2004-ben kiesett, miután sikertelenül próbálta Ralf Schumachert megelőzni az alagútban. 2005-ben negyedik lett (ez volt abban az évben az első alkalom, hogy nem állt dobogóra). 2006-ban élről indulva győzött, majd egy évre rá McLaren–Mercedesszel megismételte sikerét, bár utóbbinak kissé kellemetlen mellékízt adott a „gyanú”, hogy a csapattárs Hamiltont nem engedték előzéssel próbálkozni. Újra Renault-pilótaként 2008-ban tizedik (nem pontszerző), 2009-ben hetedik helyen végzett. A Ferrarival 2010-ben hatodik, a következő két évben pedig dobogós lett: 2011-ben második (kihasználva, hogy kereket cserélhetett a piros zászló alatt), 2012-ben harmadik. 2013-ban hetedik, 2014-ben negyedik helyen végzett. 2015-ben a McLaren–Honda váltóhibája miatt feladni kényszerült a futamot. Tavalyelőtt ötödik helyezést ért el, egyik legjobb eredménye az utóbbi három évben. A tavalyi hétvégét az Indianapolis 500-on való indulás miatt kihagyta.

Leclerc

A hazai pilóta tavaly a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett.

Stroll

Tavaly az olajnyomás problémája miatt kiesett, a megtett táv miatt 15. helyezettként könyvelték el.

Magnussen

A WSR 3.5-ös géposztályában 2012-ben kiesett, 2013-ban negyedik lett.

2014-ben McLaren–Mercedesszel tizedikként szerzett egy pontot. Tavalyelőtt Renault-val kiesett, miután a Kvjattal történt ütközés következtében megsérült az autója. Tavaly a Haas pilótájaként 13. helyről indulva tizedik lett.

Hülkenberg

A GP2-ben 2009-ben indult a pályán, a hosszú futamon ötödik, a sprinten harmadik lett. 

A Forma–1-es nagydíjon 2010-ben a Williams színeiben a rajt után kiesett ütközés miatt. Egy év kihagyás után 2012-ben Force Indiával nyolcadikként pontokat szerzett. 2013-ban Sauberrel 11.-ként lecsúszott a pontszerzésről. 2014-ben újra Force Indiával sikerült ötödik helyezést elérnie. 2015-ben 11., tavalyelőtt hatodik helyen végzett. Tavaly a Renault váltóhibája miatt 15 kör után kiállt.

Hartley

2009-től 2011-ig a WSR-ben versenyzett a pályán, 2010-ben negyedik, 2011-ben harmadik lett.

Ocon

Tavaly a 12. helyen végzett.

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso színeiben kiesett a Grosjeannal szembeni elrontott előzési kísérlet után, amivel előbb virtuális, majd valódi safety cart tett szükségessé. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben sem járt jobban: a szalagkorlátnak ütközött, ismét kiesett és virtuális safety cart okozott. Tavaly negyedik helyről rajtolva ötödik lett.

Szirotkin

A WSR-ben 2013-ban és 2014-ben nem sikerült itt pontot szereznie. A GP2-ben 2015-ben és 2016-ban indult, a 2015-ös hétvégéje sikerült jól: a hosszú futamon ötödik, a sprinten hatodik lett.

Sainz

A WSR-ben 2013-ban hatodik, 2014-ben negyedik lett.

Eddig mindig pontot szerzett a pályán: a 2015-ös nagydíjon tizedik, a tavalyelőttin nyolcadik helyezést ért el. Tavaly hatodik helyről indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta.

Bottas

A Williams színeiben a monacói versenyei nem sikerültek túl jól: 2013-ban 12. lett, 2013-ban motorhiba miatt feladta, 2015-ben 14., tavalyelőtt 13. helyen végzett. Tavaly Mercedesszel harmadik rajthelyről indulva negyedik lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr614005728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása