Papír-vb

Múltidéző V/4.

Azeri Nagydíj, Baku

2019. április 28. - F1 Hierro

A világbajnokság legfiatalabb helyszíne a bakui utcai pálya. 2016-ban még Európa Nagydíj néven tartottak futamot, két éve viszont már a megszokott módon az ország nevét vette fel a verseny. Az eddigi Azeri Nagydíjak győztesei Daniel Ricciardo és Lewis Hamilton, mindketten fordulatokban gazdag versenyeken, a többiek hibáit és balszerencséjét is kihasználva nyerték meg az adot futamot. (A 2016-os Európa Nagydíjat a már visszavonult Nico Rosberg nyerte.) Sebastian Vettelnek legjobban a három évvel ezelőtti bakui futam sikerült, ahol második lett, az utóbbi két versenyre viszont nem lehet igazán büszke: két éve nekihajtott Hamiltonnak, tavaly pedig az élre törve hibázott és bukott helyezéseket. Valtteri Bottasnak, aki a mai futamon pole-ból indulhat, szintén egy második helye van a pályáról. Tavaly közel volt a győzelem is, de a futam hajrájában egy defekt szertefoszlatta a reményeit, így most még inkább motivált lehet, hogy kiköszörülje a csorbát. És hogy mennyire furcsa versenyeket produkált eddig a pálya, leginkább a harmadik helyezettek neve mutatja: kétszer Sergio Pérez, Force Indiával, két éve pedig egyetlen dobogóját elérve Lance Stroll, még a Williams színeiben. Idén mindketten a Racing Point versenyzőiként indulnak, az időmérőn elért ötödik helyével Pérez most is közel áll a bravúrhoz. De ezen a pályán semmit sem lehet biztosra venni...

Hamilton

A 2016-os Európa Nagydíjon nem túl jól alakult az itteni hétvégéje. Miután a Q3-ban a 11-es kanyarban odacsapta az autóját és eltört a felfüggesztése, nem tudta folytatni az időmérőt, így tizedik helyről kellett rajtolnia. A futamon előrébb jött, de problémái támadtak a hibrid rendszerrel, a csapat pedig nem adhatott neki rádión segítséget. Így mire sikerült megoldania, túl sok időt veszített, ötödik helyen végzett. Tavalyelőtt élről indult, a rajt után is megtartotta a pozícióját. A biztonsági autós fázis ütközött Vettellel, először egy fékezését követően (ami Vettel szerint „fékteszt” volt), majd Vettel próbált törleszteni. A versenyt folytatni tudták mindketten, de az autóján meglazult a nyaktámasz, a versenyigazgatóság biztonsági okokból boxkiállásra utasította. Vettel mögé jött vissza a nyolcadik helyre. Magnussen, Ocont és Alonsót sikerült megelőznie, de a riválisát nem (felvetette a csapatnak, hogy Bottas segíthetne neki, de nem támogatták az ötletét), így ötödik helyen zárt. Tavaly a második helyről rajtolva Vettel hibája és Bottas defektje után megnyerte a futamot. Ez volt az első győzelme a szezon során, és élre állt a tabellán.

Ricciardo

Három éve Red Bull-lal a pénteki szabadedzésen a 15-ös kanyarban falnak csapta az autóját. Az időmérőn a második rajthelyet szerezte meg, de korai kerékcseréivel elszálltak a dobogós esélyei, a hetedik helyen zárta a futamot. Tavalyelőtt a tizedik helyről rajtolt. A futam elején törmelék került a fékébe, ezért a hatodik körben kiállt a boxba, hogy megtisztítsák. A 17. helyen tért vissza a pályára. Innen sikerült felzárkóznia, a piros zászló utáni repülőrajtos újraindítást ötödik helyről várhatta, majd a két Williamst sikerült egyszerre megelőznie. Vettel büntetése és Hamilton kényszerű boxkiállása után pedig élre került és győzött. Tavaly a negyedik rajtkockából indult. Csapattársával, Verstappennel kemény csatákat vívtak a negyedik helyért, kétszer össze is értek. A 40. körben aztán mindketten kiestek az ütközésük után.

Norris

Tavaly a Forma–2-ben indult a pályán. Hatodik lett a főfutamon, negyedik a sprinten.

Vettel

Tavalyelőtt harmadik helyről indulva második helyezést ért el. Tavalyelőtt a negyedik helyről indult. Bottas és Kimi ütközése után a második helyre jött fel Hamilton mögé. A biztonsági autós fázis alatt kétszer koccantak, előbb hátulról hajtott Hamiltonba, majd az általa vélt „féktesztet” megbosszulandó oldalról ráhúzott riválisára. Ezt a manővert a versenyigazgatóság veszélyesnek ítélte, így később 10 másodperces stop-and-go büntetést szabtak ki. A dobogós helyet elveszítette, de sikerült Hamilton elé visszajönnie a hetedik helyre.  Innen előrejött negyediknek, maga mögött tartva vetélytársát. Tavaly élről indult, sokáig vezette a futamot. A második biztonsági autós fázis után második helyen állt. Megpróbálta megelőzni az élen álló Bottast, de elfékezte magát,végül negyedik lett.

Räikkönen

2016-ban a negyedik helyről rajtolt, bár a kerékcserék után feljött a második helyre, ezután viszontagságosan alakult a versenye: öt másodperces büntetést kapott, amiért ráhajtott a bokszutca bejáratánál a fehér vonalra, később egy kék szatyor is az autójára ragadt, majd egy technikai kérdéshez az akkori szabályok miatt nem kaphatott rádión segítséget. Így maga elé engedte Vettelt, ő maga negyedik helyen végzett. Tavalyelőtt harmadik helyről indult. A rajt után próbálta megelőzni Bottast, de ütköztek. A két Force India ütközésénél a törmelék miatt defektet kapott, ami után az autó egyéb részei is megsérültek, így kiállni kényszerült. A piros zászló miatt azonban folytathatta a versenyt, de mivel nem a boxutcában, hanem a garázsban szerelték az autóját, áthajtásos büntetést kapott. Nem sokkal ezután olajszivárgás miatt feladta a futamot, a megtett táv révén 14.-nek jegyezték. Tavaly hatodik helyről indult. Az első körben ütközött az őt előzni próbáló Esteban Oconnal, de ő maga folytatni tudta a versenyt. A Red Bullok ütközése, Vettel hibája és Bottas defektje után második lett.

Grosjean

2016-ban a 11. helyről indulva egy kör hátránnyal a 13. helyen végzett. Tavalyelőtt utolsó tényleges célba érkezőként, körhátránnyal ismét 13. lett. Tavaly nem tudott mért kört menni az időmérőn, miután a váltója megadta magát de engedték rajthoz állni. A váltót kicserélték, az öthelyes büntetésnek nem volt hatása, hiszen nem volt hova hátrasorolni. A futamon a 43. körben falnak ütközve kiesett.

Gasly

2016-ban a GP2-ben a főfutamon kiesett, a sprinten második lett.

A tavalyi Azeri Nagydíjon Toro Rossóval 12. helyen végzett.

Pérez

Három éve az időmérőn Force Indiával a második helyet szerezte meg, de mivel a szombati szabadedzésen elszenvedett balesete után váltót cseréltek az autójában, öt hellyel hátrasorolták. A futamon azonban sikerült feljebb jönnie, Kimi megelőzése után dobogóra állhatott harmadik helyezettként. Tavalyelőtt a hatodik helyről rajtolt. A biztonsági autós fázis után összeütközött csapattársával, Oconnal, az autója sérülése miatt kiállni kényszerült. A törmelék miatt azonban piros zászlóval félbeszakították a futamot, ezalatt sikerült az autóját alkalmassá tenni az újraindulásra. A nem megfelelő helyen végzett javítások miatt viszont áthajtásos büntetést kapott, majd a kormánymű problémáival kiállt. Tavaly nyolcadik helyről indult ismét harmadik helyezést ért el, ami abban az évben egyetlen és mindezidáig az utolsó dobogó a három jelenlegi topcsapat versenyzőin kívül.

Leclerc

Tavalyelőtt a Forma–2-ben négy nappal apja halála után a hosszú futamot megnyerte, a sprinten második lett.

A tavalyi nagydíjon Sauberrel hatodik helyezést ért el.

Stroll

Tavalyelőtt Williamsszel a nyolcadik helyről indult. A piros zászló utáni repülőrajtot a negyedik helyről várhatta. Ricciardo megelőzte, de a csapattárs Felipe Massa kiesése, Vettel büntetése és Hamilton kényszerű boxkiállása után második helyre jött fel. Egészen az utolsó kanyarig tartotta a helyét, majd a célvonal előtt Bottas megelőzte. Így harmadik lett, ami azt jelentette, hogy ő lett a Forma–1 történetének második legfiatalabb dobogósa, egyúttal a legfiatalabb dobogós bemutatkozó évben. Tavaly nyolcadik lett.

Magnussen

2016-ban Renault-val a bokszutcából kellett rajtolnia, miután a parc fermé szabályok ellenében módosítottak az autón. A futamot körhátránnyal 14. helyen zárta. Tavalyelőtt a Haas színeiben az időmérőn 13. helyet szerezve 12. rajtkockából indult. Innen sikerült feljönnie egész az ötödik helyig is, amikor egyszerre előzte Hülkenberget és Massát. Végül hetedik lett. Tavaly 13. helyen végzett. Elkerülhető baleset okozásáért 10 másodperc büntetést kapott, a helyezését nem befolyásolta.

Albon

A Forma–2-ben a tavalyelőtti hétvégét egy kerékpározás közbe szerzett sérülés miatt kihagyni kényszerült. Tavaly viszont élről indulva megnyerte a főfutamot, a sprinten 13. helyen végzett.

Kvjat

2016-ban az időmérőt hetedik helyen zárta, ami Pérez büntetésével hatodikra javult, de a jó eredményt nem sikerült pontokra váltania: a hetedik körben ki kellett állnia a felfüggesztés hibája miatt. Tavalyelőtt elektronikai hiba miatt kilenc kör után kiállni kényszerült.

Hülkenberg

Force Indiával 2016-ban a 12. helyről indulva kilencedik helyen végzett. Tavalyelőtt Renault-val 14. lett az időmérőn (eggyel előrébb indulhatott), a futamon feljött a hatodik helyig, de lekoccolta a falat, ami miatt megsérült a jobb első kereke és fel kellett adnia a versenyt. Tavaly kilencedik lett az időmérőn, de váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. A futamon falnak ütközve kiesett.

Verstappen

2016-ban kilencedik helyről indulva a nyolcadik helyen végzett. Tavalyelőtt ötödik helyről indult, a futamon az olajnyomás problémái miatt 12 kör után kiesett. Tavaly ötödik helyről indult. Csapattársával, Ricciardóval kemény csatákat vívtak a negyedik helyért, többször össze is értek, míg a 40. körben kiütötték egymást.

Sainz

2016-ban  Toro Rossóval a 13. helyen végzett az időmérőn, de váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. A futamot 31 kör után kényszerült feladni a felfüggesztés hibája miatt. Tavalyelőtt 12. lett az időmérőn, a kanadai ütközés miatt három hely büntetést kapott. Az első körben megpördült, amikor próbálta elkerülni az ütközést csapattársával, Kvjattal. A versenyt végül nyolcadik helyen sikerült zárnia. Tavaly Renault-val tizedik lett az időmérőn, Hülkenberg hátrasorolásával egy hellyel előrébb indult. Az első biztonsági autós fázis után negyedik helyen állt. A Red Bullok megelőzték, de később a kiesésük után sikerült ötödik helyen befutnia, ami a legjobb helyezése volt a szezon során.

Russell

Tavaly a Forma–2-ben 12 lett a főfutamon, a sprintet megnyerte.

Bottas

2016-ban az időmérőn, ahol a Williams csapat saját mérése szerint nem hivatalos sebességi rekordot állított fel (378 km/h), a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a futamon hatodik lett. Tavalyelőtt második helyről indult, a rajt után ütközött Kimivel, ami miatt defektet kapott. A kerékcsere után körhátrányba került, de innen sikerült visszahoznia a versenyt. A többiek ütközései és problémái után feljött a harmadik helyig Stroll mögé, akit az utolsó pillanatban meg is előzött, így második helyezést ért el. Tavaly a harmadik helyről indult. A futamon leggyorsabb kört futott, a második biztonsági autós fázis után élen állt, de defekt miatt három körrel a vége előtt kiesett, 14. helyezettnek jegyezték.

Kubica

Bár a mezőny egyik veteránjáról van szó, a kihagyása miatt ő az, akinek ez lesz az első bakui versenye.

Giovinazzi

Három éve a GP2-ben mindkét futamot megnyerte.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7314790814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.