Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző V/19.

USA Nagydíj, Austin

2019. november 01. - F1 Hierro

Az Amerikai Egyesült Államokban sok pályán megfordult a Forma-1 mezőnye, bár van némi "Minek nevezzelek?" zavar a versenyek közül, nem egységesek a források abban, hány USA Nagydíj is volt eddig. Az itteni áttekintés a korabeli elnevezés szerint is United States Grand Prix néven jegyzett futamokat tartalmazza, így az 1959-es sebringit, az 1960-as riverside-it, az 1961-től 1980-ig Watkins Glenben rendezett futamokat (bár 1976-tól a Long Beachben rendezett nyugati futamok mintájára elkezdték "keleti" jelzővel is illetni őket), az phoenixi versenyeket 1989-től 1991-ig, az indianapolisi versenyeket 2000-től 2007-ig és az austini futamokat 2012 óta.

A Ferrari leginkább Indianapolist uralta Michael Schumacherrel, bár van győzelmük Watkins Glenből is, tavaly pedig Kimi révén ők nyertek Austinban. A McLaren Phoenixben 100%-os volt, Watkins Glenben James Hunttal tudtak nyerni, Indianapolisban Mika Häkkinen utolsó és Lewis Hamilton második győzelme az övék, Austinban pedig megint csak Hamilton szerezte utolsó mclarenes győzelmét. A Williams az utolsó Watkins Glen-i futamot nyerte meg még 1980-ban. A Red Bull 2013-ban győzött Austinban, a Mercedesnek pedig 2014-től 2017-ig volt itt győzelmi sorozata. 2015-ben itt dőlt el a két pilótájuk között a világbajnoki cím is, idén ez jó eséllyel újra megtörténhet.

Mercedes

A 2012-es versenyük haloványra sikerült: Nico Rosberg 13., Michael Schumacher 16. lett. 2013-ban Hamilton negyedik, Rosberg kilencedik lett. Utána Hamilton révén sorozatban nyerték a versenyt. 2014-ben kettős győzelmet arattak, Hamilton nyert Rosberg előtt. 2015-ben szintén ők versengtek a győzelemért és a világbajnoki címért, Rosberg hibája után Hamilton kerekedett felül mindkettőben. 2016-ban első sorból rajtoltak, Hamilton rendben eljött a rajtnál és gond nélkül győzött, Rosberget viszont a rajtnál megelőzte Ricciardo. A gumistratégia révén megpróbálták visszavenni a második helyet, de végül a virtuális biztonsági autós fázis is a kezükre játszott, így meglett a kettős győzelem. Tavalyelőtt ismét az élről induló Hamilton nyert, Bottas ötödik lett. Tavaly megszakadt a győzelmi sorozat, az élről induló és leggyorsabb kört futó Hamilton harmadik lett, miután Kimi lerajtolta, a két kiállásos stratégiája pedig nem vált be. Ezzel elodázta a bajnokavatást a következő futamra. Bottas ötödiknek futott be, miután az utolsó előtti körben Vettellel szemben sikertelenül védekezett.

Ferrari

Ott voltak az első USA Nagydíjon 1959-ben a Sebringen, ahol Tony Brooksnak a világbajnoki címre is voltak esélyei, de harmadik helyezése az összetettben másodikra volt elég. 1960-ban viszont, mivel már nem volt esélyük a világbajnokságban, el sem mentek Riverside-ba. Sőt, 1961-ben az első Watkins Glen-i versenyt is kihagyták, pedig Phil Hill friss bajnokként ünnepelhetett volna a hazai közönség előtt, de így csak civilben volt jelen. 1963-ban végre megszakadt a bojkottok sora. 1964-ben John Surtees második lett, amivel nőtt a hátránya egy futammal a vége előtt (de aztán mégis ő ünnepelhetett a végén). Ezen a versenyen egyébként kék-fehérben kellett részt venniük, az amerikai előírások miatt. Ezt követően egészen 1975-ig kellett várni újabb jó szereplésre, akkor a világbajnok Niki Lauda zárta győzelemmel a sikeres szezont. Egy évvel később Lauda harmadik lett, ami első dobogója volt a balesete után, és három pont előnye maradt a zárófutamra. 1977-ben Lauda negyedik helyezettként bebiztosította a világbajnoki címet két futammal a vége előtt – egyúttal ez volt utolsó futama a Scuderia színeiben. 1978-ban Carlos Reutemann, 1979-ben Gilles Villeneuve győzött.

Phoenixben 1989-ben és 1990-ben is mindkét pilótájuk kiesett, 1991-ben Alain Prost második lett a szezonnyitón.

Indianapolisban uralták a pályát: a nyolc versenyből hatot megnyertek, ebből ráadásul öt kettős győzelem volt, és a másik két futam végén is állt pilótájuk a pódiumon. 2000-ben a Michael Schumacher – Rubens Barrichello páros végzett az élen. 2001-ben Schumacher második lett, Barrichello motorhiba miatt kiállt, a megtett táv miatt 15.-nek könyvelték el. 2002-ben az ezredmásodperces korszak legszorosabb befutóját produkálták: Barrichello 0,011 másodperc előnnyel nyert a legvégén szándékosan lelassító Schumacher előtt. Ezzel a két világbajnoki cím mellé az összetett második helye is meglett, teljessé téve a tarolást. 2003-ban Schumacher a győzelmével nagy lépést tett a bajnoki cím felé, míg Barrichello hamar kiesett, miután Juan Pablo Montoya kiszorította. 2004-ben ismét Schumacher–Barrichello dupla az élen, akárcsak 2005-ben. Utóbbi a Scuderia azévi egyetlen győzelme volt, úgy, hogy a Michelin-bojkott miatt csak hatan maradtak a felvezető kör végére (a Ferrarik mellett a két kiscsapat). 2006-ban újabb kettős siker született, de Schumacher mögött ekkor már Felipe Massa végzett. 2007-ben Massa és Kimi 3-4. helyezést értek el.

Austinban 2012-ben furcsa húzással támogatták bajnokesélyes pilótájukat, Fernando Alonsót: a jobb rajthelyet szerző Massa autójában váltót cseréltek, így a spanyol kedvezőbb pozícióból indulhatott. A futamon 3-4. helyen végeztek Alonso, Massa sorrendben. 2013-ban Alonso ötödik, Massa 12. lett. 2014-ben Alonso hatodik helyezést ért el, míg Kimi mindössze 13. helyen végzett. 2015-ben a maradék bajnoki esélyei elvesztő Vettel harmadik lett, Kimi kiesett. 2016-ban a harmadik sorból rajtoltak, Kimi kiállt a rosszul rögzített kerék miatt, Vettel negyedik lett. Tavalyelőtt mindkét pilóta dobogóra állhatott: Vettel második, Kimi harmadik lett. Tavaly az időmérőn második Vettelt három hellyel hátrasorolták, amiért gyorsan hajtott a szabadedzésen piros zászló alatt. Így Kimi örökölte meg a rajthelyét, aki lerajtolta Hamiltont, majd utóbbi második kerékcseréje után visszaszerezte az első helyet, ezzel a csapathoz való visszatérése óta először győzött, a futam elején Ricciardóval küzdve kipördülő Vettel a negyedik helyig tudott visszazárkózni, Bottast megelőzve a vége felé.

Red Bull

Első USA Nagydíjukon 2005-ben csatlakoztak a Michelin-bojkotthoz. Egy évvel később David Coulthard hetedikként pontokat szerzett, Christian Klien a rajt utáni tömegkarambolban kiesett. 2007-ben szintén egy hetedik hely és egy rajtbaleset miatti kiesés a mérleg, de ezúttal előbbi Mark Webber, utóbbi Coulthard nevéhez fűződik.

Austinban 2012-ben Vettel második helyével őrizte előnyét a világbajnokság élén, egyúttal a csapat bebiztosította a konstruktőri címet. Webber a generátor problémájával kiállt. 2013-ban kettős dobogót ünnepelhettek: Vettel sorozatban nyolcadik futamgyőzelmét szerezte, Webber harmadik lett. 2014-ben Ricciardo ért el harmadik helyezést, Vettel boxutcából rajtolva hetedik lett. 2015-ben Ricciardo tizedik lett, Danyiil Kvjat kiesett. 2016-ban a második sorból indultak, Ricciardo a rajt után előrejött a második helyre, de ezután nem alakult szerencsésen a futam: Verstappen előbb tévesen jött ki a boxba, később pedig váltóhiba miatt kiállt, ráadásul virtuális biztonsági autós fázist okozott. Ebből pedig a Mercedes jött ki jobban, így Ricciardo végül harmadik lett. Tavalyelőtt nem sikerült a dobogó, a hátrasorolás miatt 16. rajthelyről felzárkózó, később öt másodperces büntetést kapó Verstappen negyedik lett, Ricciardo motorhibával kiesett. Tavaly a váltócsere miatt a 18. rajthelyről induló Verstappen második lett, a hajrában a kerékcseréről visszatérő Hamilton elé kerülve; az időmérőn ötödik, Vettel büntetésével negyedik helyről rajtoló Ricciardo az akkumulátor hibájával kiesett.

Renault

Watkins Glenben 1977-ben Jean-Pierre Jabouille kiesett, egy évvel később negyedikként megszerezte a csapat első pontjait.

Phoenixben a jogelőd Benetton indult, legjobb eredményük Nelson Piquet harmadik helye volt 1991-ben.

Indianapolisban kezdetben szintén Benetton néven szerepelt az enstone-i istálló, majd 2002-től ismét Renault-ként. 2002-ben Jarno Trulli ötödik lett, Button nyolcadik helye még nem ért pontot. 2003-ban és 2004-ben Trulli egyaránt negyedik helyezést ért el, Alonso mindkétszer kiesett. 2005-ben a többi Michelin-t használó csapattal együtt bojkottálták a futamot. 2006-ban Giancarlo Fisichella harmadik helye volt a csapat egyetlen indianapolisi dobogója. Alonso ötödik lett. 2007-ben Heikki Kovalainen ötödik, Fisichella a nem pontszerző kilencedik helyen végzett.

Austinban 2015-ig Lotusként vettek részt, legjobb eredmény Grosjean 2013-as második helye volt.

2016-ban Magnussen és Jolyon Palmer 12-13. helyen végeztek. Tavalyelőtt Hülkenberg motorhibával kiállt, a csapathoz frissen érkezett Sainz viszont hetedikként pontokat szerzett. Tavaly Hülkenberg és Sainz 6-7. helyen futottak be.

Haas

A csapat hazai versenyén 2016-ban Grosjean tizedik lett, Esteban Gutiérrez fékhibával kiesett. Tavalyelőtt Grosjean 14., Magnussen 16. helyen végzett. Tavaly nulláztak: Grosjean Leclerc-rel ütközve kiesett, az eredetileg kilencedik helyen célba érő Magnussent a megengedettnél több üzemanyag-fogyasztás miatt kizárták.

McLaren

Első dobogójuk az USA-ban Denny Hulme harmadik helye volt Watkins Glenben 1972-ben, majd három évvel később Emerson Fittipaldi és Jochen Mass végzett a pódium két oldalán. 1976-ban pedig James Hunt nyert, aminek köszönhetően három ponttal volt Lauda mögött a zárófutam előtt. 1977-ben megismételte győzelmét.

A phoenixi versenyeken McLaren–Honda-egyeduralom volt: 1989-ben Prost, 1990-ben és 1991-ben Ayrton Senna győzött.

Az első indianapolisi USA Nagydíjon 2000-ben Mika Häkkinen motorhiba miatt kiesett, ami érzékeny veszteséget jelentett a világbajnokság hajrájában. Coulthard ugyan jól rajtolt, de mint kiderült, túl jól: kiugrás miatt 10 másodperces kiállással büntették, így csak ötödik helyen tudott végezni. 2001-ben viszont mindketten dobogósok lettek: Mika régi önmagát idézve szerezte meg utolsó győzelmét, Coulthard harmadik lett. Utóbbi szereplését 2002-ben sikerült megismételni, míg Kimi motorhiba miatt kiállni kényszerült. 2003-ban Kimi élről rajtolva második helyen végzett, Coulthard váltóhiba miatt kiesett. 2004-ben 5-6. helyen végeztek Kimi, DC sorrendben. 2005-ben a többi Michelin-csapathoz hasonlóan bojkottálták a futamot. 2006-ban Montoya és Kimi összeütköztek és kiestek, ami miatt Montoyával a verseny után szétváltak útjaik (a kolumbiai nem is indult utána a Forma–1-ben). 2007-ben az újonc Hamilton és Alonso révén kettős győzelmet arattak.

Austinban 2012-ben Hamilton nyert, akinek a csapat színeiben ez volt utolsó futamgyőzelme. Button ötödik lett. 2013-ban Pérez hetedik, Button tizedik helyen végzett. 2014-ben Magnussen nyolcadik, Button 12. lett. 2015-ben újra Honda-motorral Button hatodik, Alonso 11. helyen futott be. 2016-ban sikerült a kettős pontszerzés: a virtuális biztonsági autós fázis alatt kereket cserélő Alonso előbb Massát, majd az utolsó körben Sainzot megelőzve ötödik, Button kilencedik lett. Tavalyelőtt Stoffel Vandoorne 12. lett, az időmérőn Q3-ba jutó Alonso motorhibával kiesett. Tavaly Renault-motorral Vandoorne 11. helyen végzett, Alonso a Stroll-lal való ütközés miatt kiesett.

Racing Point

A Force India legjobb austini eredménye 2015-ben Pérez ötödik helye volt. Hülkenberg ütközés után kiesett. Tavalyelőtt sikerült a kettős pontszerzés: Esteban Ocon hatodik, Pérez nyolcadik lett.

Tavaly a Racing Point Force India színeiben mindkét versenyző a Q3-ba jutott. Ocon eredetileg nyolcadiknak ért célba, de a megengedettnél több üzemanyagot fogyasztott, emiatt kizárták, Pérez ezzel tizedikből előlépett nyolcadiknak.

Alfa Romeo

A régi Alfa Romeo csapat 1979-ben és 1980-ban indult Watkins Glenben, de pontot nem szereztek.

Indianapolisban a Sauber színeiben 2003-ban Heinz-Harald Frentzen Frentzen harmadikként pályafutása utolsó dobogóját érte el. Az utolsó két indianapolisi futamon már a BMW–Sauber vett részt. 2007-ben náluk mutatkozhatott be a sérült Kubicát helyettesítő Vettel, rögtön egy pontszerző nyolcadik hellyel.

Austinban 2012-től ismét az önállóvá vált Sauber csapat indult. 2013-ban Hülkenberg hatodik lett. Tavaly az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson a kettős kizárás után előlépett a pontszerző tizedik helyre, a Q3-ba jutott Leclerc autója a Grosjeannal való ütközés során megsérült, emiatt később kiállt.

Toro Rosso

2006-ban Indianapolisban Vitantionio Liuzzi nyolcadik helye a csapat történetének első és azévi egyetlen pontját jelentette. A hazai pályán induló Scott Speed a rajt utáni karambolban kiesett. 2007-ben nem szereztek pontot: Speed 13. lett, Liuzzit a megtett táv miatt 17.-nek könyvelték el.

2012-ben Austinban Ricciardo 12. helyen végzett, Jean-Éric Vergne a felfüggesztés sérülésével kiállt. 2013-ban Ricciardo 11., Vergne 16. lett. 2014-ben Vergne tizedikként megszerezte a csapat első austini pontját, Kvjat 15. helyen végzett. 2015-ben itt érték el a szezon legjobb eredményét Verstappen negyedik és Sainz hetedik helyével. 2016-ban Sainz a virtuális biztonsági autós fázis alatti kerékcsere után hatodik lett, Kvjat 11. helyen végzett. Tavalyelőtt megújult (illetve részben régi-új) pilótafelállással vágtak neki a futamnak. Gasly egy hétvégére visszatért Japánban, helyete a debütáló Brendon Hartley indult, megörökölve az elhasznált erőforráselemek számlálását, így 25 rajthely büntetést kapott. Kvjat pedig visszatért a csapathoz (még nem tudta, hogy csak egy futam erejéig), de nem a saját korábbi helyére, hanem a Renault-hoz távozó Sainzéra . A futamon Kvjat tizedik, Hartley 13. lett. Tavaly erőforráselemek, valamint Hartley esetében váltó cseréje miatt a két versenyzőt az utolsó sorba sorolták vissza. A futamon a kettős kizárás után Hartley előlépett pontszerző kilencediknek, Gasly 12. lett.

Williams

Watkins Glenben 1978-ban Alan Jones másodikként megszerezte a csapat történetének első dobogóját. Két évvel később az utolsó Watkins Glen-i futamon a Jones–Carlos Reutemann páros kettős győzelmet szerzett.

Phoenixben 1989-ben Riccardo Patrese második, 1990-ben Thierry Boutsen harmadik lett.

Az első indianapolisi versenyüket kettős kieséssel zárták: Ralf Schumachernek és Buttonnak is motorhiba miatt kellett kiállnia. A 2001-es verseny sem sikerült jobban: Ralf kicsúszott, Montoyának hidraulikai problémái voltak. 2002-ben Montoya negyedik, Ralf 16. lett. 2003-ban Ralf kicsúszás miatt esett ki, míg Montoya a Barrichellóval szembeni manővere miatt vitatott áthajtásos büntetést kapott, a végén hatodik lett, így elvesztette bajnoki reményeit. 2004-ben Ralf defekt után falnak ment, sérülése miatt a következő hat versenyt kihagyni kényszerült. Montoya autója a felvezető körben leállt, s mivel túl későn váltott a tartalékautóra, utóbb fekete zászlóval kiintették. 2005-ben csatlakoztak a Michelin-bojkotthoz. 2006-ban Rosberg kilencedik lett (pont nélkül), Webber a rajt utáni karambolban kiesett. 2007-ben Alexander Wurz tizedik helyen végzett(szintén nulla pont), Rosberg motorhiba miatt kiállt, 16.-nak elkönyvelve.

Austinban 2012-ben mindkét versenyző pontot szerzett: Pastor Maldonado és Bruno Senna 9-10. helyen futottak be. 2013-ban Bottas nyolcadikként megszerezte pályafutása első pontjait, Maldonado 17. lett. 2014-ben Massa és Bottas 4-5. helyen értek célba. 2015-ben mindketten mechanikai problémákkal álltak ki. 2016-ban a 8-9. helyről indultak, a futamon Massa hetedik lett, átvészelve az Alonsóval való ütközés után elszenvedett defektet is, a rajt után Hülkenberggel ütköző Bottas a 16. helyen végzett. Tavalyelőtt Massa kilencedik lett, Stroll 11. helyével lemaradt a pontszerzésről. Tavaly Szergej Szirotkin és Stroll 13-14. helyen végeztek. Stroll a futam elején ütközött Alonsóval, a spanyol versenyző kiesését okozva.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6615277376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása