Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VI/13.

Bahreini Nagydíj, Szahír

2020. november 28. - F1 Hierro

Az eurázsiai Isztambul után immár kétségtelen ázsiai szakaszába lépett a világbajnokság. Bahrein eredetileg is szerepelt a versenynaptárban, csak éppen nem a tervezett időpontban rendezik. Ugyanakkor idén kétszer is vendégül láthatja a mezőnyt. Bár pont ebben a szezonban megesett már, hogy egy pálya egy szezonban duplán rendez (Red Bull Ring, Silverstone), az viszont először történhet meg, hogy egy évben két különböző nyomvonalon rendezzenek egy helyszínen. A mostani Bahreini Nagydíjat egy hét múlva a Szahíri Nagydíj követi majd, egy eddig nem használt, gyakorlatilag négyszögletű vonalvezetésen.

A Bahreini Nagydíjak legsikeresebb versenyzője Sebastian Vettel négy győzelmével. Csapattársa, Charles Leclerc tavaly első pole pozícióját, leggyorsabb körét és dobogóját érte el, a futamgyőzelemtől is csupán technikai gondjai fosztották meg. Idén kevesebb esélyük van, már a Q2-ben kiestek az időmérőn. Igaz, Isztambulban sem valami jól szerepeltek az időmérőn, aztán a futam szebben sikerült. A tavalyi versenyt az idén friss világbajnokként érkező Lewis Hamilton nyerte, az volt a harmadik bahreini győzelme, így most a pole-ból indulva akár utol is érheti Vettelt idén. Mellőle csapattársa, Valtteri Bottas rajtolhat, aki az elmúlt két Bahreini Nagydíjon második lett. Mögülük pedig Max Verstappen indul, akinek Bahreinben még nincs dobogója, idén ideje lenne pótolnia ezt a hiányosságot.

Egy hét múlva pedig folytatás a Szahíri Nagydíjon, ahol kiderül, megborítja-e az erőviszonyokat az eltérő vonalvezetés.

Hamilton

2004-ben Nico Rosberg előtt megnyerte az első és eddig egyetlen Forma–3-as Bahreini Szuperdíjat.

2007-ben McLaren–Mercedesszel Forma–1-es pályafutása harmadik versenyén harmadik dobogóját elérve második lett. 2008-ban előbb beragadt a rajtnál, majd ütközött Fernando Alonsóval, így csak 13.-ként futott be. 2009-ben negyedik lett, 2010-ben harmadik a két Ferrari mögött. 2012-ben nyolcadik, 2013-ban immár Mercedesszel ötödik helyen végzett. 2014-ben először sikerült Forma–1-es Bahreini Nagydíjat nyernie, nagy csatát vívva Rosberggel az első éjszakai bahreini versenyen. 2015-ben megismételte győzelmét, ezúttal élről rajtolva. 2016-ban szintén élről indult, de gyengén rajtolt, ütközött Bottasszal, ezután sérült padlólemezzel versenyezve harmadik helyen végzett. 2017-ben az első sorból indult az immár csapattárs Bottas mellől, de a rajt után Vettel megelőzte. Később a boxkiállásnál igyekezett kihasználni a biztonsági autós fázist, de öt másodperc büntetést kapott, amiért indokolatlanul lassan hajtott a boxutcába, feltartva Ricciardót. Később sikerült megelőznie Bottast, így leggyorsabb kört futva második lett. Tavalyelőtt negyedik lett az időmérőn, de váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. A futamon néhány kör után felzárkózott, az ötödik körben gyors egymásutánban átrágva magát Alonsón, Oconon és Hülkenbergen. A többiek első kerékcseréje után élre is állt, de Vettel megelőzte. Végül a harmadik helyen sikerült befutnia. Tavaly harmadik helyről indult, a rajtnál egy helyet visszaesett. A következő körben a harmadik helyért kellett küzdenie csapattársával, akit sikerült megelőznie. A 38. körben sikerült megelőznie a megpördülő Vettelt, majd a 48. körben átvette a vezetést a motorgondokkal küszködő Leclerc-től, így megnyerte a futamot.

Ricciardo

2012-ben Toro Rossóval 15. helyen végzett csapattársa, Jean-Éric Vergne mögött; 2013-ban egy helyet rontva 16. lett. 2014-ben a Red Bull színeiben negyedik helyezést ért el, ami eddigi legjobb eredménye a pályán. 2015-ben hatodik helyen végzett. 2016-ban újra negyedik, 2017-ben negyedik helyről indulva ötödik lett, miután a biztonsági autós fázist követően Kimi megelőzte. Tavalyelőtt ötödik lett az időmérőn, a futamon egy hellyel előrébb indulhatott, de a második körben elektronikai hiba miatt ki kellett állnia. Tavaly Renault-val lemaradt a Q2-ről, de Grosjean büntetése után tizedik helyről rajtolhatott. A futamon a hatodik helyért csatázott a csapattárs Nico Hülkenberggel, egyszer még össze is értek, nem sokkal a vége előtt azonban az erőforrás problémái miatt kiesett (akárcsak Hülkenberg), a megtett táv révén 18. helyre rangsorolták.

Norris

Tavalyelőtt a Forma–2-es szezonnyitó főfutamát megnyerte, a sprinten negyedik lett.

A tavalyi Bahreini Nagydíjon bejutott a Q3-ba, Grosjean hátrasorolása után kilencedik rajthelyről indulva hatodik helyezést ért el, első Forma–1-es pontjait szerezte.

Vettel

Első bahreini versenyén, 2008-ban még Toro Rossóval a verseny elején ütközve kiesett. A következő évben Red Bull-lal második lett Jenson Button mögött. 2010-ben élről indult és sokáig vezetett is, de meghibásodás miatt visszaesett a negyedik helyre. A következő két futamot megnyerte (egyaránt a Lotusok előtt), a 2012-est mesterhármassal, 2013-ban pedig leggyorsabb kört futott a győzelem mellett (ami még nem ért pluszpontot). 2014-ben hatodik, 2015-ben Ferrarival ötödik lett. 2016-ban harmadik lett az időmérőn, de meghibásodott a motorja a felvezető körben, így el sem tudott rajtolni. 2017-ben harmadik rajthelyről indult, a rajt után beférkőzött a két Mercedes közé, majd az első kerékcserék után élre állt, és meg is őrizte pozícióját. Tavalyelőtt élről indulva sikerült megőriznie a vezető pozíciót (csak az első kerékcsere után került Hamilton mögé, de hamar visszavette tőle az első helyet), a végén Bottas támadását is visszaverte, így győzelemmel ünnepelte 200. rajtját, a negyedik futamgyőzelmével pedig a Bahreini Nagydíjak legsikeresebb versenyzője lett. Tavaly második rajtkockából indult. A rajtnál élre állt, majd a hatodik körben csapattársa, Leclerc megelőzte. A 38. körben Hamilton ellen védekezve megpördült, az autója megsérült, utóbb az első szárny le is szakadt. A javítás után visszatérve ötödik helyen végzett.

Latifi

Az elmúlt három évben a Forma–2-ben versenyzett a pályán. A legjobban a tavalyi szezonnyitó sikerült neki: megnyerte a főfutamot, a sprinten pedig harmadikként állhatott dobogóra. Ezen kívül a 2017-es sprintről van egy negyedik helye.

Räikkönen

Az első Bahreini Nagydíjon, 2004-ben a McLaren–Mercedes motorhibája miatt kiállni kényszerült. Ezután sorozatban négy dobogós helyezés következett: előbb háromszor harmadik lett (2007-ben már Ferrarival), 2008-ban pedig második a csapattárs Felipe Massa mögött. 2009-ben hatodik helyen végzett. 2012-ben Lotusszal második lett, ami az első dobogója volt a visszatérése után. 2013-ban megismételte ezt a helyezést, mindkét alkalommal Vettel és Grosjean társaságában állhatott a pódiumon. 2014-ben Ferrarival tizedikként egyetlen pontot szerzett. 2015-ben leggyorsabb kört futva második helyezést ért el, ami első dobogója volt a Ferrarihoz való visszatérés után, és legjobb eredménye abban a szezonban. 2016-ban sikerült  a második helyet megismételnie. 2017-ben ötödik helyről rajtolva negyedik helyen végzett, a biztonsági autós fázis után megelőzve Ricciardót. Tavalyelőtt a második helyről indult, a rajt után visszaesett harmadik helyre Bottas mögé. A második kerékcsere során idejekorán jeleztek neki indulást, miközben az egyik kerekét még ki sem cserélték. Az eset során az egyik szerelője megsérült, ő maga pedig feladta a futamot. Tavaly Alfa Romeóval a Q3-ba jutott, Grosjean hátrasorolása után nyolcadik rajthelyről indulva hetedik helyezést ért el.

Grosjean

2008-ban a GP2 Asiában a főfutamot mesterhármassal megnyerte.

A Forma–1-es Bahreini Nagydíjon első két alkalommal (2012–13) dobogóra állhatott: mindkétszer harmadik helyezést ért el a lotusos csapattárs Kimi mögött. 2014-ben viszont pontot sem szerzett, 12. helyen végzett. 2015-ben hetedik lett. 2016-ban a Haas színeiben a melbourne-i bemutatkozó verseny meglepetését megfejelve ötödik helyen futott be. 2017-ben nyolcadik lett. Tavalyelőtt az időmérőn épphogy lemaradt a Q2-ről: ezredre azonos időt autózott Alonsóval, de mivel később futotta meg a legjobb körét, így őt sorolták hátrébb. A futamot körhátrányban 13. helyen zárta. Tavaly nyolcadik lett az időmérőn, de Norris Q1-es feltartásáért három hellyel hátrébb sorolták. A futamon rajtnál összekoccant Stroll-lal, az autója sérülése miatt 16 körrel később kiállt.

Gasly

2015-ben két GP2-es hétvégén indult a pályán. A szezonnyitón nem szerzett pontot, az utolsó előtti hétvégén hatodik lett a főfutamon és hetedik a sprinten.

A tavalyelőtti Bahreini Nagydíjon Toro Rossóval Forma–1-es pályafutása első pontjait szerezte és legjobb azévi eredményét produkálta: hatodik lett az időmérőn, egy hellyel előrébb indulva negyedik helyezést ért el a futamon. Tavaly a Red Bull színeiben nem sikerült a Q3-ba jutnia, de a futamon nyolcadik helyen végzett.

Pérez

A GP2 Asiában két idényben három versenyhétvégén indult a pályán, legjobb eredménye a 2008–2009-es első itteni hétvége sprintfutamának megnyerése.

2012-ben Sauberrel 11. lett, 2013-ban McLaren–Mercedesszel hatodik. 2014-ben Force Indiával harmadik helyezést ért el, ami új csapata színeiben első dobogója volt. 2015-ben nyolcadik, 2016-ban 16. helyen végzett. 2017-ben hetedik lett. Tavalyelőtt 12. helyen futott be, de a felvezető körös előzése miatt 30 másodperc büntetést kapott, így végül 16 lett. Tavaly a Racing Point színeiben tizedik lett.

Leclerc

2017-ben a Forma–2-es szezonnyitón harmadik lett a főfutamon, a sprintet megnyerte.

A tavalyelőtti Bahrein Nagydíjon Sauberrel utolsóelőtti helyről rajtolva 12. lett. Tavaly Ferrarival a Forma–1-es pálya során először megszerezte a pole pozíciót, a második legfiatalabb pole pozíciósként. A rajtnál a csapattárs előbb a csapattárs Vettel előzte meg, majd Bottas is, de utóbbitól sikerült a következő körben visszavenni a második helyet. A hatodik körben csapattársát megelőzve átvette a vezetést, és sokáig úgy tűnt, meg lehet az első győzelme. Később azonban motorgondjai támadtak, emiatt a 48. körben előbb Hamilton előzte meg, majd 54. körben Bottas is. Így végül harmadikként az első dobogóját szerezte meg, valamint első leggyorsabb körét.

Stroll

2017-ben a Williams pilótájaként a Sainzzal történt ütközés után kiesett, az útban lévő autója miatt be kellett küldeni a safety cart. Tavalyelőtt utolsó rajtkockából indulva körhátránnyal 14. lett. Tavaly a Racing Point színeiben ugyancsak 14. helyen végzett. A rajtnál koccant Grosjeannal, akinek emiatt megsérült az autója.

Magnussen

Első bahreini versenyén 2014-ben kiesett a McLaren–Mercedes kuplunghibája miatt. 2016-ban Renault-val boxutcából rajtolva (büntetésből, amiért szabadedzésen nem állt ki egy mérlegelésre) 11. helyen végzett. 2017-ben a Haas elektronikai hibája miatt állt ki nyolc kör után. A tavalyelőtti hétvégéje viszont jól sikerült: hetedik lett az időmérőn, egy hellyel előrébb indulva ötödikként zárta a futamot, ami a Haas színeiben a legjobb helyezése. Tavaly hatodik rajthelyről indulva 13. helyen végzett.

Albon

2017-ben és 2018-ban a Forma–2-ben indult a pályán. 2017-ben a főfutamon hatodik, a sprinten hetedik lett; tavalyelőtt negyedik helyezést ért el a főfutamon, a sprinten 13. helyen végzett.

A tavalyi Bahreini Nagydíjon Toro Rossóval kilencedikként szerezte első Forma–1-es pontjait.

Kvjat

2014-ben Toro Rossóval 11. lett, ez volt az első olyan Forma–1-es versenye, amin nem szerzett pontot. A Red Bull színeiben 2015-ben kilencedik, 2016-ban hetedik helyezést ért el. 2017-ben újra Toro Rossóval 12. helyen végzett. Tavaly szintén ezt a helyezést érte el.

Ocon

2015-ben a GP3-ban a főfutamon harmadik, a sprinten második lett.

2017-ben Force Indiával tizedikként szerzett pontot, tavalyelőtt megismételte ezt a helyezést.

Verstappen

A 2015-ös futamot a Toro Rosso elektronikai hibája miatt fel kellett adnia. 2016-ban hatodik helyezést ért el. 2017-ben már Red Bull-lal hatodik helyről indult, a rajt után előreugrott a negyedik helyre, de fékhiba miatt a gumifalban ért véget a versenye. A tavalyelőtti hétvégéje sem valami jól alakult: a Q2-ben nem tudott mért kört futni, így 15. helyről indult. A második körben a hátrasorolással induló Hamiltonnal viaskodva defektet kapott, majd három kör után erőátviteli problémákkal kiesett. Tavaly ötödik helyről rajtolva negyedik lett.

Sainz

A Toro Rossóval rendre kiállni kényszerült: 2015-ben a kerékcsere után, 2016-ban a Pérezzel való ütközés során elszenvedett károsodások miatt, 2017-ben ismét ütközés után, ezúttal Stroll-lal. Tavalyelőtt Renault-val bejutott a Q3-ba, de a futamon lemaradt a pontszerzésről, 11. helyen végzett. Tavaly McLarennel hetedik helyről rajtolt, de váltóhiba miatt kiesett, a megtett táv révén 19. helyezettnek jegyezték.

Russell

Tavalyelőtt a Forma–2-es szezonnyitó főfutamán ötödik lett, a sprinten nem szerzett pontot.

A tavalyi Bahreini Nagydíjon 15. helyen végzett.

Bottas

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótája volt. A futamon 2013-ban 14., 2014-ben nyolcadik, 2015-ben negyedik, 2016-ban – a rajt után Hamiltonnal ütközve – kilencedik  lett. 2017-ben Mercedesszel élről indult, de előbb Vettel került elé, miután jobban jött ki az első kerékcseréből, később pedig a csapattárs Hamilton is megelőzte, így harmadik helyen zárta a futamot. Tavalyelőtt harmadik helyről indult, a rajtnál megelőzte Kimit. Az utolsó körben megpróbálkozott Vettel előzésével is, de sikertelenül, így második lett, leggyorsabb kört futva. Tavaly negyedik rajthelyről indult, az első körben Hamilton és Leclerc elé kerülve előrejött másodiknak, de a következő körben a monacói visszaelőzte, majd hamarosan a csapattárs Hamilton is. Vettel hibája után előlépett harmadikká, majd az 54. körben megelőzte a motorproblémákkal küzdő Leclerc-t, így második helyen zárta a futamot.

Giovinazzi

Tavaly a 11. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1316305720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása