Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VII/14.

Orosz Nagydíj, Szocsi

2021. szeptember 25. - F1 Hierro

Jelenleg éppen a zord időjárás rendezi át a nagydíjhétvége programját Szocsiban, az időmérő sorsa is egyelőre kérdéses. Az Orosz Nagydíj a hibrid éra első évében, 2014-ben került be a versenynaptárba, a Mercedes eddig tarolt. Lewis Hamilton négy győzelmével a legsikeresebb versenyző a pályán, csapattársa, Valtteri Bottas két Orosz Nagydíjat nyert: 2017-ben első Forma-1-es győzelmét szerezte, a másik a tavalyi volt. 2018-ban is jó esélyei voltak a finn pilótának, de akkor feláldozták a versenyét a bajnokaspiráns Hamiltonnak kedvezve, tavaly viszont visszakapta a sorstól, miután Hamilton időbüntetése a győzelembe került, sőt Max Verstappennek is sikerült ezzel a két Mercedes közé férkőznie. A pénteki szabadedzéseket idén is a Mercedes uralta, míg a jelenlegi listavezető Verstappen a mezőny végéről indul (egyébként is három rajthely büntetést hozott volna a monzai ütközés miatt). De vajon mennyire kavarja meg a erőviszonyokat az időjárás?

Hamilton

2014-ben élről indulva, különösebb nehézség nélkül nyerte meg a futamot, 2015-ben sikerült ismételnie. 2016-ban viszont az időmérőn problémái támadtak az ERS-szel, a Q3-ba még bejutott, de azon részt venni már nem tudott, így tizedik helyről indult. A futamon sikerült megúsznia az első körös csetepatét, majd a két finn versenyzőt megelőzve feljött a második helyre. 2017-ben első alkalommal nem volt dobogós a futamon, negyedik helyről rajtolva a futamon is ezt a helyezést érte el. 2018-ban második helyről indult. A kerékcsere után Vettel mögé került, de megelőzte. A 25. körben megelőzte az őt csapatutasításra elengedő Bottast, Verstappen kerékcseréje után átvette a vezetést és immár harmadjára nyerte meg a versenyt. Tavalyelőtt második helyről indult, a rajtnál Vettel megelőzte. A Ferrarik kerékcseréje után élen haladt, Vettel kiállása után a virtuális safety cart kihasználva a kerékcsere után vissza is tudott jönni az első helyre, végül megszerezte negyedik győzelmét a pályán, begyűjtve a leggyorsabb körért járó pontot is. Tavaly a Q3-ba jutása veszélyben forgott, miután a Q2-es piros zászló előtt nem volt még mért köre, de az újraindítás utolsóutáni pillanatban tovább tudott menni, a Q3-ban megszerezte a pole pozíciót. A rajt után csapattársa, Bottas próbálta megelőzni, de sikerült élen maradnia. Nem megfelelő helyen folytatott rajtgyakorlat miatt azonban 2×5 másodperc büntetést kapott. Ennek letöltése után Bottas és Verstappen mögé szorult, így harmadik lett.

Ricciardo

2014-ben Red Bull-lal hetedik lett, megelőzte a csapattárs Vettelt, akire a verseny elején még panaszkodott, hogy „feltartja” (azaz nem adta magát könnyen). 2015-ben a felfüggesztés sérülésével kiesett, 15. helyezettnek könyvelték el. 2016-ban a rajt után belekeveredett a Danyiil Kvjat által okozott ütközéssorozatba, Vettellel és Pérezzel is összeérve. Tovább tudott menni, de a pontot nem érő 11. helyen végzett. 2017-ben fékhibával kiesett. 2018-ban erőforráselemek és váltó cseréje miatt hivatalosan negyven rajthely büntetést kapott. A Q2-ben nem ment mért kört, így 12. lett az időmérőn, mások büntetései mellett 18. helyről indult, innen jött fel hatodiknak. Tavalyelőtt Renault-val tizedik helyről indult, a rajtnál Giovinazzival ütközve defektet kapott. Egy ideig még folytatta a versenyt, de 24 kör után az autója sérülése miatt feladta. Tavaly az időmérőn és a futamon is ötödik lett. Szabálytalan visszatérésért utólag öt másodperc büntetést kapott, de a helyezését nem befolyásolta.

Norris

A Forma–2-ben 2018-ban mindkét futamon kiesett. Ugyanazon a hétvégén részt vett a Forma–1-es első szabadedzésen is a McLaren tesztpilótájaként.

A tavalyelőtti Orosz Nagydíj időmérőjén nyolcadik lett, Verstappen büntetésével egy hellyel előrébb indult, a futamon jól rajtolt, de végül kilencediknek futott be, Kevin Magnussen időbüntetésével azonban nyolcadikra javult a helyezése. Tavaly nyolcadik rajthelyről indult, öt körrel a vége előtt a kilencedik helyen állt, de Gaslyval szemben nem sikerült védekeznie, el is fékezte a gumijait, a kerékcsere után 15. helyen végzett.

Vettel

2014-ben Red Bull-lal nyolcadik helyen végzett akkori csapattársa, Ricciardo mögött. 2015-ben Ferrarival (pluszpontot még nem érő) leggyorsabb kört futva második lett. Sainz balesete után a maradványok eltakarításakor kis híján elgázolta az utóbb „bátor orosz”-ként emlegetett pályabírót. 2016-ban nem túl szerencsésen alakult a versenye. Már az időmérőn kezdődtek a gondok, váltót kellett cserélni az autójában, így öthelyes hátrasorolással a hetedik rajtkockából indulhatott. A rajt után pedig kétszer is ütközött Kvjattal, az első után defektet kapott és Ricciardóval is ütközött, a második után pedig a gumifalban véget ért a futama. 2017-ben pole-ból indult, de már a rajt után elvesztette az éllovas pozíciót. A futam vége felé megközelítette Bottast, de lekörözöttektől is akadályoztatva megelőznie nem sikerült, így második lett. 2018-ban harmadik helyről indult, a kerékcsere után sikerült Hamilton elé visszajönnie, de utána a Mercedes versenyzője megelőzte. Végül harmadik lett. Tavalyelőtt harmadik helyről indult, a rajtnál élre állt. Mivel a taktikával Leclerc-nek kedvezett a csapat, a kerékcsere után csapattársa mögé tért vissza, majd a 27. körben megadta magát az erőforrása. A kiállása miatt virtuális safety cart kellett elrendelni. Tavaly a Q2-ben összetörte az autóját, piros zászlót okozva. A futamon 13. helyen végzett.

Latifi

2015-ben a GP2-ben egyik futamon sem szerzett pontot. 2018-ban és 2019-ben a Forma–2-ben egyaránt második helyezést ért el a főfutamon, tavalyelőtt a sprinten negyedik lett.

A 2018-as Orosz Nagydíj hétvégéjén a Forma–1-es első szabadedzésen is részt vett a Racing Point Force India tesztpilótájaként.

A tavalyi időmérőn az utolsóelőtti helyet szerezte meg, de váltócsere miatt még hátra is sorolták (hivatalosan öt hellyel, gyakorlatilag az utolsó rajtkockbáa). A futamon 16. helyen végzett.

Räikkönen

2014-ben Ferrarival kilencedik helyen végzett. 2015-ben dobogóért küzdött, de végül a verseny negatív hősévé vált: kiütötte Bottast, visszaesett ötödik helyre, az ütközésért 30 másodperc büntetést kapott, amivel hivatalosan nyolcadik lett. 2016-ban viszont a rázósabb esetekből kimaradva sikerült dobogóra állnia harmadik helyezettként. 2017-ben második rajthelyről indulva megismételte a harmadik helyezést, miután csapattársához hasonlóan őt is lerajtolta Bottas. 2018-ban negyedik lett az időmérőn és a futamon is. Tavalyelőtt Alfa Romeóval szabálytalan rajt miatt áthajtásos büntetést kapott, 13. helyen végzett. Tavaly itt volt a 322. rajtja, kiegyenlítve Rubens Barrichello rekordját. Utolsó sorból rajtolva a 14. helyen végzett.

Mazepin

2018-ban a GP3-ban második lett a főfutamon, a sprinten kiesett. A Forma–2-ben tavalyelőtt nyolcadik helyen végzett a főfutamon, kiesett a sprinten; tavaly hetedik lett a főfutamon, második a sprinten.

Gasly

2014-ben és 2015-ben a GP2-ben indult a pályán. 2014-ben mindkét futamon 11. helyen végzett, 2015-ben második lett a főfutamon és ötödik a sprinten.

A 2018-as Forma–1-es nagydíjon Toro Rossóval 35 rajthely büntetést kapott az erőforráselemek cseréje miatt. A Q2-ben nem futott mért kört, 13. helyett a 17. helyről indulhatott a tömeges büntetések miatt. A futamon fékhiba miatt előbb kicsúszott, majd feladta a versenyt. Tavalyelőtt elhasznált erőforráselemek miatt öt hely hátrasorolással indult. A 24-25. körben keményen védekezett az őt váltó Alexander Albon ellen, aki persze az erősebb Red Bull-lal megelőzte. A 37. körben csapattársát próbálta előzni, ami után azonban elfékezte magát, így még veszített is egy helyet, a 14. helyen zárta a futamot. Tavaly az AlphaTauri színeiben kilencedik helyről rajtolt. Hét körrel a vége előtt 11. helyen állt, de előbb Albont, majd Norrist is megtudta előzni, így kilencedik lett.

Pérez

Eddig minden Orosz Nagydíjon pontot szerzett. 2014-benForce Indiával tizedik lett. 2015-ben Bottas és Kimi ütközését követően minden értelemben ő lett a nevető harmadik a verseny végén. 2016-ban a rajt után ő is belekeveredett a második kanyarbeli karambolba, ami után boxkiállásra kényszerült, de végül sikerült pontszerzőként, kilencedik helyen befutnia. 2017-ben kilencedik helyről indulva hatodik helyezést ért el. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben nyolcadik helyről rajtolva tizediknek futott be. Tavalyelőtt Racing Pointtal hetedik helyezést ért el. Tavaly negyedik helyről indult, bár a rajt után a Renault-k mögé esett vissza, de később meg tudta őket előzni, így negyedik lett.

Alonso

2014-ben Ferrarival hatodik lett. 2015-ben McLaren–Hondával az erőforrás elemeinek cseréje miatt összesen 35 (!) rajthelyes büntetéssel indult (amit persze nem kivitelezhettek teljes mértékben…), innen felzárkózva tizediknek futott be, de pályaelhagyásért öt másodperc büntetést kapott, ez egy helyezésbe és a pontszerzésébe került. 2016-ban az autójával nagyon is jónak mondható hatodik helyezést sikerült elérnie. 2017-ben váltóhiba miatt leállt az autója a felvezető körben, így azt meg kellett ismételni, de már nélküle. 2018-ban a Renault-motoros McLarennel 14. helyen végzett.

Leclerc

2018-ban Sauberrel hetedik helyről indult, a 2. körben Magnussen megelőzésével már az ötödik helyen állt. Később a két Red Bull került elé, így hetedik lett. Tavalyelőtt Ferrarival megszerezte sorozatban negyedik pole pozícióját. A rajt után a csapattársa megelőzte, később a kerékcsere után sikerült újra elé kerülnie (majd Vettel ki is esett). A virtuális safety car alatt cserélő Hamilton azonban elé került, majd biztonsági autós fázis alatt kereket cserélve Bottas is, akit később hiába próbált visszaelőzni, így harmadikként állhatott dobogóra. Tavaly az időmérőn lemaradt a Q3-ról, de Alexander Albon hátrasorolása révén a tizedik helyről indulhatott. Az első körben koccant Stroll-lal, de tovább tudott menni, végül hatodik helyezést ért el.

Stroll

2017-ben Williamszel 11. helyen végzett, ez volt az első olyan futama, amin célba ért. 2018-ban utolsó lett az időmérőn, de a büntetések miatt hat helyről előrébb indulhatott, a futamon 15. lett. Tavalyelőtt a Racing Point színeiben 11. lett. Tavaly a rajt után Leclerc-rel ütközve megpördült és kiesett, biztonsági autós fázis okozva.

Tsunoda

Tavalyelőtt a Forma–3-as szezonzárón 12. helyen végzett a főfutamon, a sprinten kiesettként 25. helyezettnek könyvelték el. Tavaly a Forma–2-ben második lett a főfutamon, a félbeszakadt sprinten fele pontokat kapva hatodik helyen végzett.

Ocon

A 2015-ös GP3-as hétvége mindkét futamán második helyezést ért el.

A 2017-es Orosz Nagydíjon Force Indiával tizedik helyről rajtolva hetedik lett. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben hatodik helyről indulva kilencedik lett. Tavaly Renault-val az időmérőn és a futamon is hetedik helyezést ért el.

Verstappen

2015-ben Toro Rossóval Alonso büntetése után tizedikként pontot szerzett. 2016-ban motorhiba miatt a hatodik helyről kiállni kényszerült – akkor még nem tudta, hogy utoljára indult az akkori csapata színeiben… 2017-ben a Red Bull pilótájaként hetedik helyről indulva ötödik lett. 2018-ban összesen 43 (!) hely büntetést szedett össze (erőforráselemek és váltó cseréje, valamint sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt). A Q2-ben többekhez hasonlóan nem ment mért kört, 11. helyett az utolsó előtti helyről kellett indulnia, ahonnan előretört, a többiek kerékcseréi után vezetett is a versenyben, majd 10 körrel a vége előtt megejtette a sajátját, ötödik helyre jött vissza. Tavalyelőtt negyedik lett az időmérőn, de az elhasznált erőforráselemek miatt öt hellyel hátrasorolták. A futamon sikerült feljönnie a negyedik helyre. Tavaly a második helyről indult. A rajtnál Bottas megelőzte, de Hamilton időbüntetése révén sikerült megszereznie a második helyezést.

Schumacher

A Forma–2-ben tavalyelőtt mindkét futamon kiesett. Tavaly a főfutamot megnyerte, a félpontos sprinten harmadik lett.

Sainz

2015-ben Toro Rossóval a harmadik szabadedzésen balesetet szenvedett, így bizonytalan volt a rajthoz állása, végül engedték indulni a futamon, de fékhiba miatt kiállni kényszerült. 2016-ban a 12. helyen végzett. 2017-ben három rajthely büntetést hozott magával a bahreini ütközéséért, a futamon tizedik lett. 2018-ban Renault-val nem ment mért kört a Q2-ben, hogy szabadon választhasson gumit a rajtra, ennek ellenére csak a 17. helyen végzett. Tavalyelőtt McLarennel hatodik lett az időmérőn, Verstappen büntetésével egy hellyel előrébb indult, a futamon végül hatodik helyezést ért el. Tavaly a rajt után kisodródott, majd visszatérés közben a falnak csapta az autót, így véget ért a versenye.

Russell

2018-ban a Forma–2-ben a főfutamon negyedik lett, a sprintet megnyerte.

A tavalyelőtti Orosz Nagydíjon a virtuális safety car alatt a gumifalba hajtott, kerékrögzítési problémák miatt. A hiba miatt a csapat visszaléptette Kubicát is, a virtuális safety carból pedig valódi lett. Tavaly Q2-be jutott, de a futamon 18. helyen végzett.

Bottas

2014-ben Williamsszel a harmadik helyről rajtolt, a futamon is ezt a helyezést érte el, leggyorsabb kört futva. 2015-ben is esélye volt a dobogóra, de az utolsó körben ütközött Kimivel és kiesett, 12. helyezettnek jegyezték. 2016-ban ugyancsak a dobogóért harcolt Kimivel és Hamiltonnal, de végül negyedik helyen zárta a versenyt. 2017-ben a Mercedes színeiben harmadik helyről indulva élre tört a rajt után, és megszerezte első nagydíjgyőzelmét. 2018-ban pole-ból indulva és leggyorsabb körrel szintén esélyes volt a győzelemre, de a 25. körben utasításra elengedte csapattársát, Hamiltont, aki mögött végül második lett. A dobogón látható volt az arcán a csalódottság. Tavalyelőtt ötödik lett az időmérőn, Verstappen büntetése miatt egy hellyel előrébb indulhatott. Vettel kiesése és Leclerc biztonsági autó alatti második kerékcseréje után feljött a második helyre, amit sikerült megtartania. Tavaly harmadik rajthelyről indult, de lerajtolta Verstappent, majd Hamiltont is próbálta megelőzni, de túl szélesre vette a kanyart, így még nem sikerült. Hamilton időbüntetésének letöltése után azonban élre állt, második alkalommal nyerte meg a futamot, begyűjtve a leggyorsabb körért járó pontot is.

Giovinazzi

A 2018-as első szabadedzésen a Sauber tesztpilótájaként vett részt.

A tavalyelőtti futamon Alfa Romeóval 15. helyen végzett, a rajtnál megúszva az ütközést Romain Grosjeannal és Ricciardóval. Tavaly 11. helyen futott be.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr9416700130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása