Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VII/16.

USA Nagydíj, Austin

2021. október 22. - F1 Hierro

Az Amerikai Egyesült Államokban rendezett Forma-1-es nagydíjaknál kicsit kusza, hogy melyikből hányadik volt, mert volt idő, amikor két futamot rendeztek (jövőre akár újra ez lehet), sőt egyszer még hármat is, az elnevezések sem mindig voltak egységesek, volt nyugati nagydíj és mellette nem hivatalosan keleti, máskor a városok nevét használták, de neveztek el futamot hotelről is (Caesars Palace - Las Vegas). Az itteni áttekintés azokat a versenyeket tartalmazza, amelyeknek a hivatalos neve United States Grand Prix volt, már ha a források megbízhatóan őrizték meg.

A jelenlegi helyszín, Austin 2012-ben mutatkozott be, azóta csak tavaly maradt ki a járványhelyzet miatt. Az eddigi nyolc futamból ötöt a Mercedes nyert, rajtuk kívül egy-egy sikerült a McLarennek, a Red Bull Racingnek és a Ferrarinak. A legutóbbi USA Nagydíj is Mercedes kettős győzelmet hozott, akkor Valtteri Bottasszal az élen, a világbajnokságban azonban fordítva alakult a háziverseny, Lewis Hamilton előnye vált behozhatatlanná. Idén a Mercedesnek a Red Bull-lal kell megküzdenie a világbajnoki címért, és alighanem ennek a futamnak a megnyeréséért is. Bár láttunk már idén egy-két meglepetést is...

Mercedes

A 2012-es versenyük haloványra sikerült: Nico Rosberg 13., Michael Schumacher 16. lett. 2013-ban Hamilton negyedik, Rosberg kilencedik lett. Utána Hamilton révén sorozatban nyerték a versenyt. 2014-ben kettős győzelmet arattak, Hamilton nyert Rosberg előtt. 2015-ben szintén ők versengtek a győzelemért és a világbajnoki címért, Rosberg hibája után Hamilton kerekedett felül mindkettőben. 2016-ban első sorból rajtoltak, Hamilton rendben eljött a rajtnál és gond nélkül győzött, Rosberget viszont a rajtnál megelőzte Ricciardo. A gumistratégia révén megpróbálták visszavenni a második helyet, de végül a virtuális biztonsági autós fázis is a kezükre játszott, így meglett a kettős győzelem. 2017-ben ismét az élről induló Hamilton nyert, Bottas ötödik lett. 2018-ban megszakadt a győzelmi sorozat, az élről induló és leggyorsabb kört futó Hamilton harmadik lett, miután Kimi lerajtolta, a két kiállásos stratégiája pedig nem vált be. Ezzel elodázta a bajnokavatást a következő futamra. Bottas ötödiknek futott be, miután az utolsó előtti körben Vettellel szemben sikertelenül védekezett. Tavalyelőtt újra sikerült a kettős győzelem, de ezúttal az élről induló Bottas kerekedett felül az eltérő stratégián lévő Hamiltonnal szemben, akit előbb a 24., majd az 52. körben is visszaelőzött. Az ötödik helyről induló, az első körben előrébb törő Hamiltonnak második helyezést hozott az egykiállásos stratégia, de ez is elég volt a hatodik világbajnoki cím is ünneplésére.

Red Bull

Első USA Nagydíjukon 2005-ben csatlakoztak a Michelin-bojkotthoz. Egy évvel később David Coulthard hetedikként pontokat szerzett, Christian Klien a rajt utáni tömegkarambolban kiesett. 2007-ben szintén egy hetedik hely és egy rajtbaleset miatti kiesés a mérleg, de ezúttal előbbi Mark Webber, utóbbi Coulthard nevéhez fűződik.

Austinban 2012-ben Vettel második helyével őrizte előnyét a világbajnokság élén, egyúttal a csapat bebiztosította a konstruktőri címet. Webber a generátor problémájával kiállt. 2013-ban kettős dobogót ünnepelhettek: Vettel sorozatban nyolcadik futamgyőzelmét szerezte, Webber harmadik lett. 2014-ben Ricciardo ért el harmadik helyezést, Vettel boxutcából rajtolva hetedik lett. 2015-ben Ricciardo tizedik lett, Danyiil Kvjat kiesett. 2016-ban a második sorból indultak, Ricciardo a rajt után előrejött a második helyre, de ezután nem alakult szerencsésen a futam: Verstappen előbb tévesen jött ki a boxba, később pedig váltóhiba miatt kiállt, ráadásul virtuális biztonsági autós fázist okozott. Ebből pedig a Mercedes jött ki jobban, így Ricciardo végül harmadik lett. 2017-ben nem sikerült a dobogó: a hátrasorolás miatt 16. rajthelyről felzárkózó, később öt másodperces büntetést kapó Verstappen negyedik lett, Ricciardo motorhibával kiesett. 2018-ban a váltócsere miatt a 18. rajthelyről induló Verstappen második lett, a hajrában a kerékcseréről visszatérő Hamilton elé kerülve; az időmérőn ötödik, Vettel büntetésével negyedik helyről rajtoló Ricciardo az akkumulátor hibájával kiesett. Tavalyelőtt Verstappen harmadik helyről indult, a rajtnál előrejött másodiknak, a kerékcserék után harmadik helyre került a Mercedesek mögé; Alexander Albon hatodik helyről indulva visszább esett a rajt után, de végül ötödik lett úgy, hogy háromszor is kereket cserélt.

McLaren

Első dobogójuk az USA-ban Denny Hulme harmadik helye volt Watkins Glenben 1972-ben, majd három évvel később Emerson Fittipaldi és Jochen Mass végzett a pódium két oldalán. 1976-ban pedig James Hunt nyert, aminek köszönhetően három ponttal volt Niki Lauda mögött a zárófutam előtt. 1977-ben megismételte győzelmét.

A phoenixi versenyeken McLaren–Honda-egyeduralom volt: 1989-ben Alain Prost, 1990-ben és 1991-ben Ayrton Senna győzött.

Az első indianapolisi USA Nagydíjon 2000-ben Mika Häkkinen motorhiba miatt kiesett, ami érzékeny veszteséget jelentett a világbajnokság hajrájában. Coulthard ugyan jól rajtolt, de mint kiderült, túl jól: kiugrás miatt 10 másodperces kiállással büntették, így csak ötödik helyen tudott végezni. 2001-ben viszont mindketten dobogósok lettek: Mika régi önmagát idézve szerezte meg utolsó győzelmét, Coulthard harmadik lett. Utóbbi szereplését 2002-ben sikerült megismételni, míg Kimi motorhiba miatt kiállni kényszerült. 2003-ban Kimi élről rajtolva második helyen végzett, Coulthard váltóhiba miatt kiesett. 2004-ben 5-6. helyen végeztek Kimi, DC sorrendben. 2005-ben a többi Michelin-csapathoz hasonlóan bojkottálták a futamot. 2006-ban Juan Pablo Montoya és Kimi összeütköztek és kiestek, ami miatt Montoyával a verseny után szétváltak útjaik (a kolumbiai nem is indult utána a Forma–1-ben). 2007-ben az újonc Hamilton és Alonso révén kettős győzelmet arattak.

Austinban 2012-ben Hamilton nyert, akinek a csapat színeiben ez volt utolsó futamgyőzelme. Jenson Button ötödik lett. 2013-ban Pérez hetedik, Button tizedik helyen végzett. 2014-ben Kevin Magnussen nyolcadik, Button 12. lett. 2015-ben újra Honda-motorral Button hatodik, Alonso 11. helyen futott be. 2016-ban sikerült a kettős pontszerzés: a virtuális biztonsági autós fázis alatt kereket cserélő Alonso előbb Felipe Massát, majd az utolsó körben Sainzot megelőzve ötödik, Button kilencedik lett. 2017-ben Stoffel Vandoorne 12. lett, az időmérőn Q3-ba jutó Alonso motorhibával kiesett. 2018-ban Renault-motorral Vandoorne 11. helyen végzett, Alonso a Stroll-lal való ütközés miatt kiesett. Tavalyelőtt Norris és Sainz a negyedik sorból rajtolva a 7–8. helyen végeztek.

Aston Martin

A Force India legjobb austini eredménye 2015-ben Pérez ötödik helye volt. 2017-ben sikerült a kettős pontszerzés: Ocon hatodik, Pérez nyolcadik lett.

2018-ban a Racing Point Force India színeiben mindkét versenyző a Q3-ba jutott. Ocon eredetileg nyolcadiknak ért célba, de a megengedettnél több üzemanyagot fogyasztott, emiatt kizárták, Pérez ezzel tizedikből előlépett nyolcadiknak. Tavalyelőtt Racing Point név alatt Pérez a pénteken elmulasztott mérlegelés után boxutcából rajtolva 11. helyig jött fel, ami Kvjat időbüntetésével pontszerző tizedikre javult; Stroll 13. helyen végzett.

Alpine

Phoenixben a jogelőd Benetton indult, legjobb eredményük Nelson Piquet harmadik helye volt 1991-ben.

Indianapolisban kezdetben szintén Benetton néven szerepelt az enstone-i istálló, majd 2002-től ismét Renault-ként. 2005-ben a többi Michelin-t használó csapattal együtt bojkottálták a futamot. 2006-ban Giancarlo Fisichella harmadik helye volt a csapat egyetlen indianapolisi dobogója.

Austinban 2015-ig Lotusként vettek részt, legjobb eredmény Romain Grosjean 2013-as második helye volt.

2016-tól ismét Renault-ként szerepeltek. 2017-ben a csapathoz frissen érkezett Sainz viszont hetedikként pontokat szerzett. 2018-ban Hülkenberg és Sainz 6-7. helyen futottak be. Tavalyelőtt szintén sikerült a kettős pontszerzés: Ricciardo hatodik, Hülkenberg kilencedik lett.

Ferrari

Ott voltak az első USA Nagydíjon 1959-ben a Sebringen, ahol Tony Brooksnak a világbajnoki címre is voltak esélyei, de harmadik helyezése az összetettben másodikra volt elég. 1960-ban viszont, mivel már nem volt esélyük a világbajnokságban, el sem mentek Riverside-ba. Sőt, 1961-ben az első Watkins Glen-i versenyt is kihagyták, pedig Phil Hill friss bajnokként ünnepelhetett volna a hazai közönség előtt, de így csak civilben volt jelen. 1963-ban végre megszakadt a bojkottok sora. 1964-ben John Surtees második lett, amivel nőtt a hátránya egy futammal a vége előtt (de aztán mégis ő ünnepelhetett a végén). Ezen a versenyen egyébként kék-fehérben kellett részt venniük, az amerikai előírások miatt. Ezt követően egészen 1975-ig kellett várni újabb jó szereplésre, akkor a világbajnok Lauda zárta győzelemmel a sikeres szezont. Egy évvel később Lauda harmadik lett, ami első dobogója volt a balesete után, és három pont előnye maradt a zárófutamra. 1977-ben Lauda negyedik helyezettként bebiztosította a világbajnoki címet két futammal a vége előtt – egyúttal ez volt utolsó futama a Scuderia színeiben. 1978-ban Carlos Reutemann, 1979-ben Gilles Villeneuve győzött.

Phoenixben 1989-ben és 1990-ben is mindkét pilótájuk kiesett, 1991-ben Prost második lett a szezonnyitón.

Indianapolisban uralták a pályát: a nyolc versenyből hatot megnyertek, ebből ráadásul öt kettős győzelem volt, és a másik két futam végén is állt pilótájuk a pódiumon. 2000-ben a Michael Schumacher – Rubens Barrichello páros végzett az élen. 2001-ben Schumacher második lett, Barrichello motorhiba miatt kiállt, a megtett táv révén 15.-nek könyvelték el. 2002-ben az ezredmásodperces korszak legszorosabb befutóját produkálták: Barrichello 0,011 másodperc előnnyel nyert a legvégén szándékosan lelassító Schumacher előtt. Ezzel a két világbajnoki cím mellé az összetett második helye is meglett, teljessé téve a tarolást. 2003-ban Schumacher a győzelmével nagy lépést tett a bajnoki cím felé, míg Barrichello hamar kiesett, miután Montoya kiszorította. 2004-ben ismét Schumacher–Barrichello dupla az élen, akárcsak 2005-ben. Utóbbi a Scuderia azévi egyetlen győzelme volt, úgy, hogy a Michelin-bojkott miatt csak hatan maradtak a felvezető kör végére (a Ferrarik mellett a két kiscsapat). 2006-ban újabb kettős siker született, de Schumacher mögött ekkor már Massa végzett. 2007-ben Massa és Kimi 3-4. helyezést értek el.

Austinban 2012-ben furcsa húzással támogatták bajnokesélyes pilótájukat, Fernando Alonsót: a jobb rajthelyet szerző Massa autójában váltót cseréltek, így a spanyol kedvezőbb pozícióból indulhatott. A futamon 3-4. helyen végeztek Alonso, Massa sorrendben. 2013-ban Alonso ötödik, Massa 12. lett. 2014-ben Alonso hatodik helyezést ért el, míg Kimi mindössze 13. helyen végzett. 2015-ben a maradék bajnoki esélyei elvesztő Vettel harmadik lett, Kimi kiesett. 2016-ban a harmadik sorból rajtoltak, Kimi kiállt a rosszul rögzített kerék miatt, Vettel negyedik lett. 2017-ben mindkét pilóta dobogóra állhatott: Vettel második, Kimi harmadik lett. 2018-ban az időmérőn második Vettelt három hellyel hátrasorolták, amiért gyorsan hajtott a szabadedzésen piros zászló alatt. Így Kimi örökölte meg a rajthelyét, aki lerajtolta Hamiltont, majd utóbbi második kerékcseréje után visszaszerezte az első helyet, ezzel a csapathoz való visszatérése óta először győzött, a futam elején Ricciardóval küzdve kipördülő Vettel a negyedik helyig tudott visszazárkózni, Bottast megelőzve a vége felé. Tavalyelőtt Vettel a második helyről rajtolt, de az első körben visszaesett, majd a nyolcadik körben a felfüggesztés sérülésével kiesett; a negyedik helyről rajtoló Leclerc pluszpontot érő leggyorsabb körrel a futamon is negyedik lett.

AlphaTauri

2006-ban Indianapolisban Vitantionio Liuzzi nyolcadik helye a jogelőd Toro Rosso történetének első és azévi egyetlen pontját jelentette. A hazai pályán induló Scott Speed a rajt utáni karambolban kiesett.

A Toro Rosso legjobb austini eredményét 2015-ben érte el Verstappen negyedik és Sainz hetedik helyével. 2017-ben megújult (illetve részben régi-új) pilótafelállással vágtak neki a futamnak. Gasly egy hétvégére visszatért Japánba, helyette a debütáló Brendon Hartley indult, megörökölve az elhasznált erőforráselemek számlálását, így 25 rajthely büntetést kapott. Kvjat pedig visszatért a csapathoz (még nem tudta, hogy csak egy futam erejéig), de nem a saját korábbi helyére, hanem a Renault-hoz távozó Sainzéra . A futamon Kvjat tizedik, Hartley 13. lett. Tavalyelőtt Kvjat tizedik helyen futott be, de a Pérezzel való ütközésért öt másodperc büntetés kapott, ami után 12. helyen végzett; Gasly a Q3-ba jutott, de Pérezzel való ütközés után a felfüggesztés sérülésével kiesett, a megtett táv révén 16. lett.

Alfa Romeo

A régi Alfa Romeo csapat 1979-ben és 1980-ban indult Watkins Glenben, de pontot nem szereztek.

Indianapolisban a Sauber színeiben 2003-ban Heinz-Harald Frentzen harmadikként pályafutása utolsó dobogóját érte el. Az utolsó két indianapolisi futamon már a BMW–Sauber vett részt. 2007-ben náluk mutatkozhatott be a sérült Robert Kubicát helyettesítő Vettel, rögtön egy pontszerző nyolcadik hellyel.

Austinban 2012-től ismét az önállóvá vált Sauber csapat indult. 2013-ban Hülkenberg hatodik lett. 2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson a kettős kizárás után előlépett a pontszerző tizedik helyre, a Q3-ba jutott Leclerc autója a Grosjeannal való ütközés során megsérült, emiatt később kiállt.

Tavalyelőtt az Alfa Romeo Racing színeiben Kimi 11., Giovinazzi 14. helyen végzett.

Haas

A csapat hazai versenyén 2016-ban Grosjean tizedik lett, Esteban Gutiérrez fékhibával kiesett. 2017-ben Grosjean 14., Magnussen 16. helyen végzett. 2018-ban nulláztak: Grosjean Leclerc-rel ütközve kiesett, az eredetileg kilencedik helyen célba érő Magnussent a megengedettnél több üzemanyag-fogyasztás miatt kizárták. Tavalyelőtt Grosjean 15. lett, Magnussen fékhiba miatt kicsúszott, a megtett táv révén 18. helyezettnek jegyezték.

Williams

Watkins Glenben 1978-ban Alan Jones második helyezettként megszerezte a csapat történetének első dobogóját. Két évvel később az utolsó Watkins Glen-i futamon a Jones–Reutemann páros kettős győzelmet szerzett.

Phoenixben 1989-ben Riccardo Patrese második, 1990-ben Thierry Boutsen harmadik lett.

Az első indianapolisi versenyüket kettős kieséssel zárták: Ralf Schumachernek és Buttonnak is motorhiba miatt kellett kiállnia. A 2001-es verseny sem sikerült jobban: Ralf kicsúszott, Montoyának hidraulikai problémái voltak. 2002-ben Montoya negyedik, Ralf 16. lett. 2003-ban Ralf kicsúszás miatt esett ki, míg Montoya a Barrichellóval szembeni manővere miatt vitatott áthajtásos büntetést kapott, a végén hatodik lett, így elvesztette bajnoki reményeit. 2004-ben Ralf defekt után falnak ment, sérülése miatt a következő hat versenyt kihagyni kényszerült. Montoya autója a felvezető körben leállt, s mivel túl későn váltott a tartalékautóra, utóbb fekete zászlóval kiintették. 2005-ben csatlakoztak a Michelin-bojkotthoz. 2006-ban Rosberg kilencedik lett (pont nélkül), Webber a rajt utáni karambolban kiesett. 2007-ben Alexander Wurz tizedik helyen végzett(szintén nulla pont), Rosberg motorhiba miatt kiállt, 16. helyezettnek elkönyvelve.

Austinban 2012-ben mindkét versenyző pontot szerzett: Pastor Maldonado és Bruno Senna 9-10. helyen futottak be. 2013-ban Bottas nyolcadikként megszerezte pályafutása első pontjait, Maldonado 17. lett. 2014-ben Massa és Bottas 4-5. helyen értek célba. 2015-ben mindketten mechanikai problémákkal álltak ki. 2016-ban a 8-9. helyről indultak, a futamon Massa hetedik lett, átvészelve az Alonsóval való ütközés után elszenvedett defektet is, a rajt után Hülkenberggel ütköző Bottas a 16. helyen végzett. 2017-ben Massa kilencedik lett, Stroll 11. helyével lemaradt a pontszerzésről. 2018-ban Szergej Szirotkin és Stroll 13-14. helyen végeztek. Stroll a futam elején ütközött Alonsóval, a spanyol versenyző kiesését okozva. Tavalyelőtt Russell 17. helyen végzett, Kubica olajszivárgás miatt kiesett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6316731562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása