Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VIII/5.

Spanyol Nagydíj, Barcelona

2022. május 21. - F1 Hierro

A szezon hatodik futama következik, de ebben a sorozatban csak az ötödik rész, miután a Miami Nagydíj előtt nem volt mit felidézni. A Spanyol Nagydíj viszont már régóta szerepel a versenynaptárban, teszteken is gyakran megfordul a mezőny a Circuit de Catalunyán. Így aztán gyakran papírforma eredmények születnek itt, ennek megfelelően az elmúlt öt évben Lewis Hamilton győzött, aki összesen hatszor nyerte meg a versenyt. Igaz, tavaly már nehezebb dolga volt, egy ügyes taktikai húzás is kellett ahhoz, hogy felülkerekedjen Max Verstappenen. A címvédő egyszer nyert Spanyol Nagydíjat, igaz, az a futam különösen emlékezetes számára: akkor került át a Toro Rossótól a Red Bull Racinghez, és rögtön meg is szerezte első Forma-1-es futamgyőzelmét.

Rajtuk kívül még a két korábbi világbajnok nyert Barcelonában a jelenlegi mezőnyből: a hazai kedvenc Fernando Alonso egy-egy alkalommal a Renault és a Ferrari színeiben (utóbbi a mindmáig utolsó futamgyőzelme), Sebastian Vettel pedig a Red Bull színeiben 2011-ben. A jelenlegi listavezető, Charles Leclerc még nem állt dobogóra Spanyol Nagydíjon, idén ezen mindenképp javítana, lehetőleg győzelemmel, hiszen Verstappen egyre inkább jön fel a világbajnokságban. A pole pozíció már megvan Leclerc-nek, de a fő riválisa fog mellőle indulni. A másik Ferrari-pilóta, Carlos Sainz hazai pályán kiszorult az első sorból, kérdés, tud-e javítani, és hogy a csapatérdek mellett mi fér bele neki.

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso színeiben 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről. 2016-ban év közben itt mutatkozott be új csapatánál, a Red Bullnál, a lehető legemlékezetesebben: a két Mercedes ütközése után csapattársa mögött második helyen haladt, majd a jobb gumistratégiának köszönhetően élre állt, és sikerült végig maga mögött tartania Kimi Räikkönent, ezzel megszerezte élete első nagydíjgyőzelmét. 2017-ben ötödik helyről indult, de a Kimivel való ütközés után autója sérülése miatt kiállni kényszerült. 2018-ban ötödik helyről indult. Kimi kiesése és Vettel második kerékcseréje után előlépett harmadikká, amit sikerült megtartania úgy is, hogy Stroll lekörözése közben megsérült az első szárnya. 2019-ben negyedik helyről rajtolt, a Mercedeseket sikertelenül támadó Vettel elé került, a harmadik helyet megtartva ismét dobogóra állhatott. Tavalyelőtt harmadik helyről indult, a rajtnál megelőzte Bottast. A 22. körben cserélt kereket, a harmadik helyre jött vissza, két körrel később Mercedesek kerékcseréje után visszakerült Bottas elé, második helyezést ért el. Tavaly második helyről indult, a rajtnál élre állt, az első kerékcserék után is az élen maradt. A 60. körben a második kerékcserével frissebb gumikon lévő Hamilton utolérte és megelőzte. Ezután ő maga is cserélt (megtehette, mivel mögötte Bottas is hasonlót húzott), ezzel együtt ismét második lett, a lágy gumikon leggyorsabb kört futva.

Ricciardo

Többször járt Barcelonában a nevelőszériákban, első alkalommal a 2007-es Forma–Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén, bár akkor még nem ért el jelentősebb eredményt. 2008-ban viszont két pole pozíció, egy hatodik hely és a zárófutam megnyerése a mérlege. A Nyugat-európai Kupa értékelésében ugyanezen a hétvégén szintén két pole pozícióból egy győzelmet és egy második helyet hozott össze. A WSR 2010-es szezonzáróján a 3.5-ös kategóriájában az első itteni futamot megnyerte, a másodikon negyedik lett.

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként járt a pályán; 2012-ben pedig már versenyzőként vett részt, 13. helyezést érve el. 2013-ban tizedikként sikerült pontot szereznie, 2014-ben pedig a Red Bull színeiben harmadikként dobogóra is állhatott. 2015-ben hetedik helyen végzett. 2016-ban a két Mercedes kiesése után élre állt, de a csapaton belüli eltérő gumistratégiából rosszabbul jött ki, a negyedik helyen fejezte be a futamot. 2017-ben hatodik helyről indulva újra harmadik helyezést ért el. 2018-ban ötödik lett leggyorsabb kört futva (akkor még csak előbbiért járt a pont). 2019-ben Renault-val a Q3-ba jutott, de a bakui ütközése miatt három rajthely büntetést kapott, 13. rajtkockából indulva a futamon 12. helyen végzett. Tavalyelőtt sem szerzett pontot, 11. lett. Tavaly McLarennel hetedik rajthelyről indulva hatodik helyezést ért el.

Norris

A Forma–2-ben 2018-ban mindkét futamon harmadik lett.

A 2019-es Spanyol Nagydíjon a tizedik helyről indulhatott Ricciardo büntetése után, de ütközött Stroll-lal, ami után a verseny feladására kényszerült, és biztonsági autós fázist okozott. Tavalyelőtt nyolcadik helyről rajtolva tizedik lett. Tavaly kilencedik rajtkockából indulva nyolcadik helyen végzett.

Vettel

A barcelonai pályán első ízben a 2006-os Forma–3 Euroszériában állt rajthoz, a két futam közül az elsőt megnyerte.

Első Spanyol Nagydíja 2008-ban volt a Toro Rosso színeiben, Adrian Sutillal ütközve már az elején kiesett. A Red Bull pilótájaként 2009-ben negyedik lett, 2010-ben pedig a dobogó harmadik fokára állhatott. A 2011-es tarolás évében esélyeshez méltóan ezen a pályán is győzött. 2012-ben hatodik lett, miután kapott egy áthajtásos büntetést (sárga zászló figyelmen kívül hagyása), továbbá első szárnyat kellett cserélnie. Az ezt követő két futamon egyaránt negyedik helyen végzett, 2014-ben leggyorsabb körrel (akkor még nem ért pluszpontot). Ferrarival a következő két futamon mindkétszer harmadikként állhatott a pódiumra. 2017-ben második helyről indult. A rajtnál előreugrott, a kerékcserék után is őrizte a vezető helyet, az első után Bottast kellett megelőznie, a második után pedig Hamilton támadását verte vissza. A 44. körben azonban Hamilton megelőzte, így végül második lett. 2018-ban harmadik helyről indult, a rajtnál megelőzte Bottast, azonban a második kerékcsere után Bottas és Verstappen mögé ért vissza, így végül negyedik lett. 2019-ben harmadik helyről rajtolt, próbálta a két Mercedest megelőzni, de elfékezte magát, így még Verstappen is megelőzte. A 12. körben maga elé engedte a csapattárs Leclerc-t, akit a 36. körben visszaelőzött, végül megismételte a negyedik helyét. Tavalyelőtt a Q3 nem jött össze, de a gumitaktikának köszönhetően (a verseny több mint felét lágyakon teljesítve) a pontszerzés igen: hetedik helyezést ért el. Tavaly Aston Martinnal 13. helyen végzett.

Latifi

A GP2 2016-os nyitófutamán második lett, a sprinten hetedik. A következő három évben a széria utódában, a Forma–2-ben járt a pályán. 2019-ben megnyerte a főfutamot, 2017-ben pedig harmadik lett a sprinten. Ezen kívül hatodik lett a 2017-es főfutamon és a 2019-es sprinten, valamint nyolcadik a 2018-as sprinten.

A tavalyelőtti Spanyol Nagydíjon 18., tavaly a 16. helyen végzett.

Gasly

2012-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában tizedik és hatodik helyen végzett a záró hétvégén, egy évvel később harmadik és hatodik helyezést ért el. 2015-ben és 2016-ban a GP2-ben indult, négy futamon három dobogós helyezést ért el: második lett a 2016-os sprinten, harmadik a 2015-ös sprinten és a 2016-os főfutamon.

2018-ban a Toro Rosso színeiben a rajt után megpördülő Romain Grosjeannak ütközve kiesett. 2019-ben a Red Bull pilótájaként hatodik lett az időmérőn és a futamon is, a biztonsági autós fázis után Kevin Magnussen ellen védte meg a pozícióját. Tavalyelőtt az AlphaTauri színeiben kilencedik lett. Tavaly az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon a pontszerző tizedik helyen végzett.

Pérez

A GP2-ben 2009–2010-ben állt rajthoz 2×2 futamon, legjobb eredménye a 2010-es főfutamon elért negyedik hely.

A Forma–1-ben 2011-ben Sauberrel kilencedik lett a csapattárs Kobayashi Kamui előtt, egyúttal megszerezte első pontjait (miután Melbourne-ben kizárták). 2012-ben erőátviteli problémák miatt feladni kényszerült a versenyt. 2013-ban McLaren–Mercedesszel és 2014-ben Force Indiával megint csak kilencedik helyen végzett. 2015-ben nem szerzett pontot, 13. lett. 2016-ban hetedik, 2017-ben nyolcadik helyről indulva negyedik helyezést ért el. 2018-ban kilencedik lett. 2019-ben a Racing Point színeiben 15. helyen végzett. Tavalyelőtt itt tért vissza a mezőnybe két Covid-fertőzés miatt kihagyott verseny után, negyedik rajthellyel és ötödik helyezéssel. Eredetileg negyediknek futott be, de kék zászló figyelmen kívül hagyása miatt öt másodperc büntetést kapott, amivel csapattársa mögé került. Tavaly a Red Bull színeiben nyolcadik helyről rajtolva ismét ötödik lett, miután a 46. körben megelőzte Ricciardót.

Alonso

Első alkalommal az Euro Open by Nissan sorozatban (a WSR elődjében) versenyzett itt 1999-ben. A két futamból az elsőn hetedik lett, a másodikat megnyerte. A Forma–3000-ben 2000-ben állt rajthoz, 15. lett.

Első hazai Forma–1-es versenyén 2001-ben 13. helyen végzett a Minardival. A tesztpilótáskodás után 2003-ban vett részt ismét a futamon Renault-val, pályafutása addigi legjobb eredményét elérve második hellyel örvendeztette meg a közönséget, Ferrari-szendvicsben befutva. 2004-ben negyedik lett, majd 2005-ben újra második (így épp odahaza tört meg az addigi győzelmi szériája). 2006-ban élről indulva végre összejött neki a hazai győzelem. A McLaren–Mercedesszel 2007-ben harmadik helyre futotta a csapattárs Hamilton mögött. A Renault-hoz visszatérve 2008-ban motorhibával kiesett, 2009-ben ötödik lett. Ferrari-pilótaként 2010-ben második helyezést ért el. 2011-ben jól kezdte a versenyt, de a végére visszaesett ötödik helyre. 2012-ben újra másodikként ünnepelhetett a dobogón, bizonyítva, hogy a Ferrari malajziai győzelme nemcsak egyszeri fellángolás volt, hanem számolni kell a Scuderiával. 2013-ban pedig másodszor övendeztette meg győzelemmel a hazai közönséget – azóta sem sikerült futamot nyernie. 2014-ben hatodik lett. McLaren–Hondával a következő két futamon kiesett: 2015-ben fékhiba, 2016-ban az erőforrás hibája miatt. 2017-ben bejutott a Q3-ba, hetedik lett az időmérőn, a futamon azonban csak 12. helyen végzett. 2018-ban Renault motorra váltva nyolcadik lett az időmérőn és a futamon is.

Tavaly az Alpine színeiben tizedik rajthelyről indult, a futamon a 17. helyen végzett.

Leclerc

2016-ban a GP3 nyitó hétvégéjének főfutamát megnyerte, a sprinten kilencedik helyen végzett, ami nem ért pontot. 2017-ben a Forma–2-ben szintén a főfutamot nyerte meg, a sprintversenyen negyedik lett.

2018-ban Sauberrel tizedik helyen futott be. 2019-ben Ferrarival az időmérőn és a futamon is ötödik helyezést ért el. Tavalyelőtt kilencedik helyről indult, a 37. körben elektronikai hibával küszködve előbb kipördült, majd el tudott indulni újra az autóval, de már csak a boxutcába ment vissza a 41. körben (ő maga 38-at tett meg). Tavaly az időmérőn és a futamon is negyedik lett.

Stroll

Williamsszel 2017-ben a 16. helyen végzett. 2018-ban a Q1-ben kicsúszott a kavicságyba, a futamon 11. helyen ért célba. 2019-ben a Racing Point színeiben a Norisszal való ütközés után a kavicságyban és gumifalban ért véget a versenye, biztonsági autós fázist okozva. Tavalyelőtt ötödik helyről indult, a rajtnál előretört harmadiknak, később Bottas visszaelőzte. Eredetileg ugyanezen a helyen futott be a csapattársa mögött, de Pérez időbüntetésével negyedik helyezést ért el. Tavaly az Aston Martin színeiben 11. helyen végzett.

Magnussen

A 2009-es Forma Renault Európa-kupa szezonnyitójának mindkét futamán kiesett. A WSR szezonzáróján 2012-ben a 3.5-ös kategóriában egy ötödik és negyedik helyezést ért el, 2013-ban pedig mindkétszer élről indulva győzött.

A 2014-es Spanyol Nagydíjon McLaren–Mercedesszel 12. helyen végzett. 2016-ban Renault-val 15. lett. 2017-ben a Haas színeiben pontszerző helyekért küzdött, de a Toro Rossókkal voltak afférjai: előbb a kerékcsere után akkor engedték ki, amikor jött Sainz, épphogy megúszták az ütközést; később Danyiil Kvjattal koccant, végül 14. helyen zárta futamot. 2018-ban az időmérőn bejutott a Q3-ba, a futamon sikerült hatodik helyezést elérnie. 2019-ben nyolcadik helyről indult. A biztonsági autós fázis után előbb          megelőzte csapatársát, majd Gasly ellen is próbálkozott, de őt már nem sikerült, így végül hetedik lett. Tavalyelőtt 15. helyen végzett.

Tsunoda

2019-ben az első Forma–3-as hétvégéjén tizedik lett a főfutamon, kilencedik a sprinten, csak előbbi ért pontot. Ugyanebben az évben az Euroformula Open bajnokságban 11. és hetedik helyezéseket ért el az itteni hétvégén. Tavalyelőtt a Forma–2-ben mindkét futamon negyedik lett.

A tavalyi Spanyol Nagydíj 8. körében elektronikai hibával kiállt, a leálló autója biztonsági autós fázist okozott.

Albon

A Forma Renault 2.0 kategóriában két szezonban járt a pályán. A 2012-es európai és alpesi szezonzárón nem sikerült pontot szereznie. 2013-ban az Európa-kupában a hétvége második futamán hetedik lett. 2016-ban a GP3 nyitó hétvégéjén hatodik lett a főfutamon, a sprintet megnyerte. A Forma–2-ben 2017-ben ötödik lett a főfutamon és nyolcadik a sprinten, 2018-ban a főfutamon ismét ötödik, a sprinten második helyezést ért el.

A 2019-es Spanyol Nagydíjon Toro Rossóval 11. helyen végzett. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben hatodik helyről rajtolva nyolcadik lett.

Zhōu

A Forma–2-ben 2019-ben és tavalyelőtt is harmadik lett a főfutamon. A sprinten 2019-ben negyedik, tavalyelőtt 14. helyen végzett.

Ocon

2012-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén mindkét futamon kiesett. Ugyanebben az évben a kategória alpesi szériájának szezonzáróján az első futamon 11. lett, a másikon nem rajtolt el. A következő évben viszont az Európa-kupa szezonzáróján az első futamon hetedik lett, a másodikat megnyerte. A GP3-ban 2015-ben a szezonnyitón megnyerte a főfutamot és hetedik lett a sprinten.

A 2016-os Forma–1-es hétvégén a Renault pénteki tesztpilótájaként vett részt. A 2017-es futamon a Force India színeiben tizedik helyről indulva ötödik lett. 2018-ban olajszivárgás miatt kiesett. Tavalyelőtt Renault-val 13. helyen végzett. Tavaly ötödik helyről rajtolva kilencedik lett.

Hamilton

A GP2-ben 2006-ban a főfutamon második, a sprinten negyedik lett.

Első Forma–1-es Spanyol Nagydíján (2007) McLaren–Mercedesszel rögtön második helyezést ért el, méghozzá a hazai pályán versenyző címvédő csapattársa, Alonso előtt. A következő évben ismét dobogóra állhatott, egy helyezést „rontva”. Az ezt követő két verseny nem sikerült jól: 2009-ben épp lecsúszott a pontszerzésről (9.); 2010-ben nem ért célba, csak a megtett táv miatt rangsorolták 14.-nek. 2011-ben újra jó versenyt futott: leggyorsabb kört futva második lett, még Vettelt is megkergette időnként. 2012-ben első helyen végzett az időmérőn, de mivel nem maradt elég üzemanyag az autójában, a rajtrács végére száműzték. A futamon nyolcadik lett, éppen akkori csapattársa, Jenson Button előtt. 2013-ban gyári Mercedesszel 12. helyen végzett. 2014-ben sikerült első alkalommal győznie a pályán. 2015-ben második lett a csapattárs Nico Rosberg mögött. 2016-ban élről indult, de a rajt után összeütközött Rosberggel, ami mindkettejük versenyének véget vetett. 2017-ben élről indult, de a rajtnál Vettel megelőzte. A második kerékcsere után közel került hozzá, keményen támadta, de ekkor még nem sikerült, később viszont meg tudta előzni, így mesterhármassal megnyerte a futamot. 2018-ban ismét élről indulva győzött, összesen 41. alkalommal sikerült ez neki, megdöntve Michael Schumacher rekordját. 2019-ben második helyről indulva a rajt után élre állt, sorozatban harmadik győzelmét szerezte a pályán, immár pontot érő leggyorsabb körrel. Tavalyelőtt élről indulva és végig vezetve lett meg az újabb barcelonai győzelem. Tavaly megszerezte a 100. pole pozícióját. A rajtnál Verstappen megelőzte, a biztonsági autós fázis és az első kerékcsere után (amit néhány körrel későbbre időzített, mint Verstappen) sem tudta visszaelőzni. A 42. körben azonban kihívták frissebb közepes kerekre váltani, és a húzás bejött. Az 53. körben sikerült megelőzni a csapattárs Bottast, majd a 60. körben Verstappent is, így újra megnyerte a versenyt, immár sorozatban ötödjére.

Schumacher

2019-ben és 2020-ban 2×2 futamon indult a Forma–2-ben a pályán, a tavalyelőtti hétvége sikerült jobban: hatodik helyezést ért el a főfutamon, a sprinten pedig harmadikként dobogóra állhatot.

A tavalyi Spanyol Nagydíjon 18. helyen végzett.

Sainz

A 2010-es európai Forma BMW szezont rögtön egy harmadik hellyel indította, a második futamon hatodik lett. A Forma Renault 2.0 Európa-kupa zárófutamán ötödik helyezést ért el, de vendégpilóta lévén nem kapott érte pontot. Az európai F3 Open széria záró hétvégéjén harmadik és 13. helyen végzett, de itt is vendégpilótaként. A következő évben a Forma Renault 2.0 Európa kupát két második hellyel zárta. A GP3-ban 2013-ban nem sikerült a pontszerzés: az első futamon 15. lett, a másodikon kizárták. A WSR 2013-as zárófutamán a 3.5-ös kategóriában hatodik lett.

2015-ben első hazai Forma–1-es nagydíján Toro Rossóval kilencedik helyezést ért el. 2016-ban hatodik, 2017-ben hetedik lett, megúszva, hogy majdnem összeütközött a boxutcában a rossz ütemben kiengedett Magnussennel. 2018-ban Renault-val kilencedik helyről indulva ismét hetedik helyezést ért el. 2019-ben McLarennel nyolcadik lett, miután megelőzte Romain Grosjeant. Tavalyelőtt hetedik rajthelyről indulva hatodik helyen futott be. Tavaly Ferrarival hatodik rajthelyről indulva hetedik lett.

Russell

A GP3-ban 2017-ben negyedik lett a főfutamon és ötödik a sprinten. A Forma–2-ben 2018-ban megnyerte a főfutamot, a sprinten negyedik helyen végzett.

A 2019-es Spanyol Nagydíjon váltócsere miatt hivatalosan öt rajthely büntetést kapott, de gyakorlatilag ugyanúgy 19. helyről rajtolt, a futamon 17. lett. Tavalyelőtt ismét 17. helyen végzett. Tavaly 14. lett.

Bottas

A 2008-as Forma Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén az első futamot megnyerte, a másodikon negyedik lett. A Forma–3-as Euroszériában 2009-ben egy negyedik és egy hatodik helyet hozott össze. A 2011-es GP3-as versenyhétvégén nem szerzett itt pontot.

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt a szabadedzésen. A futamon 2013-ban 16., 2014-ben ötödik, 2015-ben negyedik, 2016-ban ötödik lett. 2017-ben Mercedesszel harmadik helyről indult, a futam során a kerékcserék után rövid ideig élen is állt, de előbb Vettel előzte meg, majd Hamilton (jóval könnyebben), végül motorhiba miatt kiesett. 2018-ban a második rajhelyről indult. A startnál elvesztette a második helyet, de Vettel második kerékcseréje után visszaszerezte és futam végéig megtartotta. 2019-ben élről indult, de a rajt után Hamiltonnal és Vettellel hadakozva egy helyet vesztett, végül második lett. Tavalyelőtt második rajthelyről indult, a rajtnál két helyet veszített. Strollt az ötödik körben visszaelőzte, majd Verstappen kerékcseréje után második helyen állt, de két kör múlva a sajátját követően Verstappen mögé tért vissza. Így harmadik lett, megszerezve a leggyorsabb körért járó pontot. Tavaly a harmadik rajthelyről indult, a futamon tartotta ezt a pozíciót. Az 42. körben a csapattárs Hamilton a kerékcsere után mögé került, de tíz körrel később utolérte, az 53. körben meg is előzte. Ezután a leggyorsabb körre hajtva lágy gumira váltott, mivel elég előnye volt Leclerc-rel szemben, de Verstappen is hasonlót húzott, és végül a hollandnak jött be a taktika, így a bónuszpont nem lett meg, de ismét harmadikként állhatott a dobogóra.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5417837023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása