Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IX/3.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2024. március 23. - F1 Hierro

Az Ausztrál Nagydíj 1985 óta szerepel a versenynaptárban (leszámítva két év megszakítást a Covid-helyzet idején). Kezdetben Adelaide-ben rendezték a versenyeket szezonzáróként, ahol két alkalommal dőlt el a világbajnoki cím: 1986-ban a McLaren versenyzője, Alain Prost javára a Williams párosával, Nigel Mansell-lel és Nelson Piquet-vel szemben, 1994-ben pedig egy ütközés után a Benettonnál versenyző Michael Schumacher javára megint csak a Williams pilótája, Damon Hill ellenében.

1996-ban helyileg és időben is átkerült a futam: Melbourne-be és a szezon korai szakaszába (2019-ig általában nyitófutamként). 

Az Ausztrál Nagydíjak legsikeresebb versenyzője Michael Schumacher, aki négyszer nyerte meg a versenyt a Ferrari színeiben. A Scuderia legutóbbi melbourne-i győzelmét két éve Charles Leclerc szerezte, a tavalyi versenyről viszont pont nélkül távoztak Leclerc kiesése és Carlos Sainz sok pozícióba kerülő időbüntetése után. A világbajnokságba számító Ausztrál Nagydíjak legsikeresebb csapata a McLaren 11 győzelemmel, a legutóbbit 2012-ben szerezte Jenson Button. A Williams ötször nyert Ausztrál Nagydíjat, többségét Adelaide-ben, Melbourne-ben az első itteni futamon győztek. Az utóbbi években már jó ideje nem a győzelem a céljuk, az idei versenynek pedig egy pilótával vághatnak neki, miután a szabadedzésen Alex Albon helyrehozhatatlanul összetörte az autóját, de furcsa módon a csapattársát léptetik vissza, hogy engedje át az autót. A Mercedes négyszer nyert Melbourne-ben (plusz egyszer a jogelőd Brawn GP a bemutatkozó versenyén, bombameglepetést okozva), legutóbb 2019-ben. Az Alpine-nak a jogelődei nyertek Ausztráliában (a Benetton Adelaide-ben, a Renault és a Lotus Melbourne-ben), a tavalyi verseny viszont rémálomba illő véget ért számukra a két pilóta ütközésével, idén pedig nem túl jók a kilátásaik. Tavaly, mint oly sokszor az év során, a Red Bull Racing győzött Max Verstappen révén, a csapat második melbourne-i győzelmét szerezve.

Folytatódik a  Red Bull-henger vagy lesz, aki megszorongatja őket?

 

Tovább

Múltidéző IX/3.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

A melbourne-i Albert Park sokáig a szezonnyitó futamoknak adott otthont, így többen is itt mutatkoztak be a Forma-1-ben, a jelenlegi mezőnyből Fernando Alonso (immár 23 éve!), Lewis Hamilton, Sergio Pérez, Valtteri Bottas, Kevin Magnussen (meglepetésdobogóval), Max Verstappen, Carlos Sainz, Lance Stroll, Charles Leclerc, Lando Norris, George Russell és Alexander Albon. 

2020-ban is itt tervezték a szezonnyitót, de a Covid-helyzet miatt az utolsó pillanatban lemondták a futamot, ami csak két évvel később került vissza a versenynaptárba, ha nem is szezonnyitóként, de továbbra is az év korai szakaszában.

A jelenlegi mezőnyből eddig csak Hamilton nyert egynél több Ausztrál Nagydíjat, ő is mindössze kétszer. Rajta kívül van még itt futamgyőzelme Alonsónak, a már tiszteletbeli ausztrálnak számító Bottasnak, Leclerc-nek és a tavalyi versenyről Verstappennek.

Idén két hazai versenyző állhat rajthoz: Daniel Ricciardo, aki tíz éve a Red Bull színeiben második helyen ért be, de utólag kizárták, így hivatalosan nem volt dobogós az itteni versenyen; és Oscar Piastri, aki újoncévében itt szerezte első pontjait.

Tavaly egy kiesésekkel, biztonsági autóval és piros zászlókkal tarkított futamot láthattunk, de Verstappen magabiztosan nyert. Idén ismétel vagy akad, aki megállítja az elsöprő sorozatát?

Tovább

Konstruktőri múltidéző X/2.

Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda

A Szaúd-arábiai Nagydíjat első alkalommal a Mercedes nyerte, az elmúlt két évben pedig a Red Bull Racing. A tavalyi ráadásul kettős győzelem volt, igaz, nem a megszokott felállásban, hanem Sergio Pérez nyert, igaz, Max Verstappennek a problémás időmérő után a 15. rajthelyről kellett felzárkóznia.

Tehát az előzmény mind a tavalyi itteni futamon, mind a múlt heti versenyen a Red Bull kettős győzelme: lesz valakinek esélye ellenük?

Tovább

Múltidéző X/2.

Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda

A Forma-1 mezőnye három éve látogat Szaúd-Arábiába. Első alkalommal még a világbajnokság hajrájában rendezték a versenyt, azóta viszont átkerült a szezon korai szakaszába. 

Az eddigi három futamnak három különböző győztese volt: először Lewis Hamilton, a szezonzáró előtt pontegyenlőségre hozva a világbajnoki versenyfutást; másodjára Max Verstappen, tavaly pedig Sergio Pérez, miután Verstappennek problémái voltak az időmérőn, így a 15. rajthelyről kellett felzárkóznia a második helyig. A dobogón Fernando Alonso csatlakozott még hozzájuk, akinek egy ideig ugyan időbüntetés miatt veszélybe került a helyezése, de végül elfogadták a csapata fellebbezését.

Idén meglesz az első duplázó? 

Frissités: Carlos Sainz betegség miatt visszalépett, péntektől a Ferrari tartalékpilótája, Oliver Bearman helyettesíti.

Tovább

Konstruktőri múltidéző X/1.

Bahreini Nagydíj, Szahír

A Bahreini Nagydíjat immár húsz éve rendezik meg, leszámítva a 2011-es elmaradást a politikai helyzet miatt. 2020-ban viszont duplázott a pálya, miután a Covid-helyzet miatt alaposan átszabott versenynaptárban Szahíri Nagydíj néven a külső vonalvezetés is helyet kapott.

A tavalyi versenyen a Red Bull Racing aratott kettős győzelmet Max Verstappen és Sergio Pérez révén. Korábban Sebastian Vettel hozott nekik két győzelmet a pályán. Egy évvel korábban viszont mindkét versenyző kiesett, akkor a Ferrarinak lett kettős győzelme a Charles Leclerc, Carlos Sainz párossal. A Scuderiának korábban az első bahreni futamot megnyerő Michael Schumacher, két alkalommal Felipe Massa, a 2010-ben a frissen érkező Fernando Alonso, valamint kétszer Vettel hozott győzelmeket Szahírban. A Mercedes hat győzelmet ért el a pályán (plusz egyet a jogelőd Brawn GP), legutóbb három évvel ezelőtt Lewis Hamilton révén, aki ötször nyerte meg a versenyt. Két csapatnak a jogelődje győzött Bahreinben: az Alpine-nak a Renault, amelyiknek a világbajnoki címek éveiben két itteni győzelmet hozott Alonso, az Aston Martinnak pedig a Racing Point, amelynek Pérez révén a Szahíri Nagydíj volt az első és egyetlen győzelme. Az Aston Martinnak jelenlegi nevén a tavalyi futam jól sikerült, Alonso a dobogó harmadik fokára állhatott.

Két csapat megújulva vág neki az idei szezonnak, kissé kacifántos nevekkel: az AlphaTauriból immár Visa Cash App RB lett, amit röviden VCARB vagy csak RB néven emlegetnek; a Sauber pedig az Alfa Romeo brandet elhagyva Stake F1 Team Kick Sauber lett. Ezt leszámítva a csapatok a tavalyi szezon végéhez képest változatlan felállásban vágnak neki az új szezonnak. Lássuk, mit hoz ez az év!

 

Tovább

Múltidéző X/1.

Bahreini Nagydíj, Szahír

A szabadedzésekkel megkezdődött a Bahreini Nagydíj, vele együtt pedig a Forma-1-es világbajnokság 2024-es szezonja. A jelenlegi mezőnyből öten Bahreinben mutatkoztak be a Forma-1-ben, az idei nyitófutamon azonban nem avatunk újoncot, mivel ugyanaz a húsz versenyző kezdi meg a szezont, akik az előzőt befejezték, sőt, a versenyzőpárosok is változatlanok (bár két csapat megújulva vág neki az évnek).

A Bahreini Nagydíj húsz évvel ezelőtt került a versenynaptárba, és az akkori résztvevők közül Fernando Alonso jelenleg is a mezőny tagja. A versenyt háromszor sikerült is megnyernie, bár a legutóbbi 2010-ben volt. Tavaly az Aston Martinhoz érkezve harmadik helyezéssel sikerült indítani az évet. A Bahreini Nagydíjak legsikeresebb versenyzője a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, aki összesen ötször nyerte meg a futamot, legutóbb három évvel ezelőtt. Tavaly a(z akkori és jelenlegi) címvédő Max Verstappen győzött, egy évvel korábban pedig Charles Leclerc (és mindketten kiestek a másik győzelménél). Rajtuk kívül Sergio Pérez nyert még a pályán, igaz, ő 2020-ban a külső vonalvezetésen kivételes alkalommal rendezett Szahíri Nagydíjon, ami különösen kedves emlék lehet neki, hiszen az első futamgyőzelme volt. Igaz, a balszerencsén múlott, hogy nem George Russellnek lett az, aki akkor Hamiltont helyettesítve ugrott be a Mercedeshez, de a gumik körüli problémák közbeszóltak.

A rendhagyó időbeosztás miatt (szombaton lesz a futam) két szabadedzésen már túl vagyunk, az egyiket Daniel Ricciardo zárta az élen (igaz, lágy gumikon teljesítve), a másodikat pedig Lewis Hamilton, de ebből még nem szabad messzemenő következtetést levonni. Induljon a Forma-1 leghosszabbnak ígérkező szezonja!

Tovább

Konstruktőri szuperbajnokság - frissítve 2023 után 4.

A versenyzők világbajnoki helyezéseit pontokra váltó sorozat a végéhez ért, az utolsó értékelés a konstruktőröknél is a 2010 óta használt (a bonyolításokat most ne keverjük bele) 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszer szerint történik.

Holnaptól pedig a bahreini tesztekkel már érkezik az új szezon előszele, amely jövő hét végén élesben is elindul, hogy aztán - ha minden a tervek szerint alakul - 24 futam után kiderüljön, ki mennyit tesz hozzá az eddigi eredményeihez.

Tovább

Konstruktőri szuperbajnokság - frissítve 2023 után 3.

A csapatok versenyzőinek világbajnoki helyezései alapján történő rangsorolás a 2003-tól 2009-ig alkalmazott 10-8-6-5-4-3-2-1 pontrendszerrel folytatódik.

Tovább

Konstruktőri szuperbajnokság - frissítve 2023 után 2.

A csapatokat a versenyzőik világbajnoki helyezései szerint pontozó sorozat az 1991-től 2002-ig alkalmazott 10-6-4-3-2-1-es pontozással folytatódik.

Tovább

Konstruktőri szuperbajnokság - frissítve 2023 után 1.

A versenyzők után a konstruktőröknél is következzen a szezonok pontozása. Itt az alapján számítódnak a pontok, hogy  a versenyzők milyen autóval érték el a világbajnoki helyezésüket. Év közbeni váltás esetén pontosztozkodás történik aszerint, hogy a versenyző a világbajnoki pontjait milyen arányban szerezte az adott csapatok színeiben. Az első részben a versenyzői értékeléseihez hasonlóan az 1961-től 1990-ig alkalmazott 9-6-4-3-2-1 rendszert követi a pontozás.

Tovább
süti beállítások módosítása