Papír-vb

Konstruktőri múltidéző V/17.

Japán Nagydíj, Suzuka

2019. október 12. - F1 Hierro

A Japán Nagydíj a legnagyobb múltú a világbajnokság ázsiai versenyei között. Első alkalommal 1976-ban Fujiban rendezték, az emlékezetes esős szezonzárón dőlt el a világbajnokság James Hunt javára Niki Laudával szemben. Két verseny után egy évtizedet kellett várni, míg visszatért a mezőny Japánba, a jelenlegi helyszínre, Suzukába. Azóta szintén dőlt el többször a világbajnokság Japánban: 1987-ben a Williams két pilótája között, Nelson Piquet javára Nigel Mansell-lel szemben (még a hétvége kezdetén); 1988-ban és 1989-ben a McLarenen belül, előbbi évben Senna, utóbbi évben nagy port kavaró módon Prost javára. 1990-ben szintén Senna és Prost voltak a bajnokaspiránsok, de utóbbi már a Ferrari színeiben, és ezúttal is ütköztek, de Senna malmára hajtotta a vizet. A következő évben Senna a Williams pilótája, Mansell ellenében védte meg a címét. Utána az 1996-os szezonzáróig kellett várni újabb suzukai döntő futamra, ezúttal a Williams háziversenyében Damon Hill javára Jacques Villeneuve-vel szemben. 1998-ban és 1999-ben a McLaren pilótája, Mika Häkkinen szerezte meg a címeit a szezonzárókon a Ferrari versenyzőjével, előbbi évben Michael Schumacherrel, utóbbi évben Eddie Irvine-nal szemben. 2000-ben is a világbajnoki címre hajtott Häkkinen, de ezúttal Schumacher visszavágott, és véget vetett húsz szűk esztendőnek a Ferrarinál. 2003-ban is Schumacher nyerte meg a világbajnokságot (a rekorddöntést jelentő hatodikat) a McLaren finn versenyzőjével szemben, aki ekkor már Kimi Räikkönen volt. Azóta inkább Interlagos, majd Abu-Dhabi vették át a bajnokságot eldöntő helyszín szerepét Suzukától, de egy bajnokavatás azért történt itt: a Red Bull színeiben 2011-ben Sebastian Vettel biztosította be a címet négy futammal a vége előtt, a McLarennél versenyző Jenson Buttonnak a futamgyőzelem is kevés volt az amúgy is inkább matematikai esélyei életben tartására.

Idén a Mercedes a konstruktőri címet biztosíthatja be Japánban, illetve azt, hogy már csak az ő pilótái nyerhetik meg a világbajnokságot. Jó előjel lehet számukra, hogy a 2014 óta tartó hibrid éra során az összes suzukai futamot ők nyerték eddig, a tavalyi kettős győzelem is volt. A Red Bull négyszer nyert előtte Suzukában, még Vettellel. A Ferrarinak a 2000-es évek első felében ment jól Japánban, főképp Michael Schumacherrel, de legutóbb 2004-ben tudtak itt győzni, régebben, mint a McLaren (2011) vagy a Renault (2008, Fuji, de Suzukában is nyertek 2006-ban). A napjainkban sereghajtóvá süllyedt Williams esetében még régebbre, 1996-ig kell visszamenni a suzukai győzelemhez. Tovább tarol és ünnepel a Mercedes Japánban, vagy a Ferrari átmenti az őszi jó formáját? Esetleg közbeszól a Red Bull?

Tovább

Múltidéző V/17.

Japán Nagydíj, Suzuka

A suzukai pálya korábban többször volt világbajnokságot eldöntő versenyek helyszíne, a versenynaptár bővülésével erre kisebb az esély. A jelenlegi mezőnyből egyedül Sebastian Vettel ünnepelhetett itt világbajnoki címet: a másodikat 2011-ben. A mostani futamon is legfeljebb az dőlhet el, hogy már csak a Mercedes pilótái maradhatnak versenyben.  Ugyanakkor 2013 óta van egy érdekes számmisztikai összefüggés a Japán Nagydíjak és a világbajnokság között, nevezetesen az, hogy mindkettőnek a megnyerése ugyanannyiszor sikerült a pilóták számára, azóta rendre ennek a futamnak a győztese lett év végén a világbajnok is. Ennek megfelelően Lewis Hamilton öt Japán Nagydíjat nyert eddig (ebből az elsőt nem Suzukában, hanem még Fujiban), köztük az előző kettőt, Sebastian Vettel négyet, Kimi Räikkönen egyet (az azóta visszavonult Nico Rosberg, Jenson Button és Fernando Alonso esetében is áll az összefüggés). Idén vajon folytatódik a sor?

A jelenlegi mezőny múltját félretéve emlékezzünk meg idén egy szomorú évfordulóról is: október 5-én volt öt éve, hogy az akkori Japán Nagydíjon Jules Bianchi szerencsétlen balesetet szenvedett, amely után kómába esett, és többé nem ébredt fel.

 

Tovább

Konstruktőri múltidéző V/16.

Orosz Nagydíj, Szocsi

Az Orosz Nagydíj a hibrid éra kezdetén került a versenynaptárba, és azóta csak Mercedes-győzelmek születtek Szocsiban. A tavalyi kettős győzelem volt, de felemás érzéseket váltott ki azzal, hogy a sorrendet csapatutasítással döntötték el a két pilóta között Hamilton javára. Folytatódik idén a sorozat, és ha igen, kivel az élen? Vagy a Ferrari lendülete kitart idáig? Korunk harmadi, nagycsapatának, a Red Bullnak eddig sok babér nem termett ezen a versenyen, bár a tavalyi emlékezetesség vált a hátrasorolás után felzárkózásról, főleg Max Verstappen részéről. Eddig úgy néz ki, idén is hasonlóan indul  a hétvégéjük...

Tovább

Múltidéző V/16.

Orosz Nagydíj, Szocsi

Az Orosz Nagydíjat, amely 2014 óta szerepel a versenynaptárban, eddig háromszor Lewis Hamilton nyerte. Köztük a tavalyit is, bár ott csapatutasítás döntött a javára Valtteri Bottasszal szemben, aki két éve itt szerezte első futamgyőzelmét. Idén visszavág, Hamilton újra behúzza, esetleg folytatódik a Ferrari sikersorozata, ami nyári szünet után kezdődött?

Tovább

Konstruktőri múltidéző V/15.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

A Marina Bay Street Circuit 2008 óta ad otthon a Szingapúri Nagydíjnak. Az első futamot híres-hírhedt módon a Renault nyerte a maga trükkjével elősegítve. Azóta egyszer győzött a McLaren, kétszer a Ferrari, háromszor sorozatban a Red Bull, négyszer pedig a Mercedes, közte az utóbbi három futamon. Idén Ferrari - Mercedes első sor, Ferrari - Red Bull második sor: mi sülhet ki belőle a futamon?

Tovább

Múltidéző V/15.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

A nagy múltú európai pályák, Spa és Monza után következik egy frissebb ázsiai helyszín, Szingapúr. Az első itteni futamot, amely egyúttal az első éjszakai verseny volt a Forma-1 történetében, 2008-ban rendezték. Két pilóta, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton vett részt az összes Szingapúri Nagydíjon, és ők a legsikeresebbek is a pályán négy-négy győzelemmel. Rajtuk kívül a jelenlegi mezőnyből Kimi Räikkönen és Robert Kubica voltak ott a 2008-as futamon, de előbbinek azóta volt egy rövidebb, utóbbinak egy hosszabb kihagyása.
Hamilton ott van idén is az első rajtsorban, vajon meglesz a sorozatban harmadik győzelme, vagy a pole-ból induló Charles Leclerc folytatja a remeklését és új győztes lesz? Azt se feledjük azonban, hogy a szűk városi pályán elég egy rossz mozdulat, és borulhatnak a dolgok, lásd a tavalyelőtti rajt hármas ütközését...

Tovább

Konstruktőri múltidéző V/14.

Olasz Nagydíj, Monza

Az Olasz Nagydíj az 1950-es indulás óta folyamatosan szerepel a világbajnokság versenynaptárában, és egy imolai kitérőt leszámítva mindig a monzai pálya adott otthont a versenynek. A hazai szurkolók szíve leginkább a Ferrariért dobog (még jobban, mint a hazai pilótákért), eddig Alberto Ascari, Phil Hill, John Surtees, Ludovico Scarfiotti, Clay Regazzoni, Jody Scheckter, Gerhard Berger, az öt alkalommal győztes Michael Schumacher, Rubens Barrichello és legutóbb, immár kilenc éve Fernando Alonso tudta őket monzai győzelemmel megörvendeztetni. Idén Charles Leclerc-re és Sebastian Vettelre vár a feladat, hogy végre megtörje a várakozást.
A mezőnyben van egy másik olasz csapat, a Toro Rosso is, akiknek 2008-ban itt szerezte Vettel az első és egyetlen győzelmüket. Idén jelen van még egy olasz patinásmárka, az Alfa Romeo, az első világbajnoki szezon Olasz Nagydíjának győztese is, de a Sauberrel való jogfolytonosság miatt hivatalosan Svájcot képviselik.
Az utóbbi öt Olasz Nagydíjat a Mercedes nyerte, ötből négyszer Lewis Hamilton révén, aki Schumacherrel együtt a verseny társrekordere. Az első monzai győzelmét még a McLaren színeiben szerezte, 2012-ben. A Red Bull 2011-ben és 2013-ban győzött Monzában, a "kiscsapathoz" hasonlóan Vettellel. A Williams 2001-ben, míg a Renault gyári csapattal 1982-ben, jogelődje, a Benetton pedig 1995-ben nyert itt utoljára.
Az idei győzelem nagy valószínűséggel a Ferrari és a Mercedes között dől el - lesz-e Spa után ismét ünneplés a Scuderiánál?

Tovább

Múltidéző V/14.

Olasz Nagydíj, Monza

Spa után újabb klasszikus helyszínre látogat a mezőny. Monza a versenynaptár leggyorsabb pályája (a tavalyi időmérőn a Forma-1 legnagyobb átlagsebességű körével szerezte meg Kimi Räikkönen a pole pozíciót) és a Ferrari-drukkerek szentélye. Idén Charles Leclerc és Sebastian Vettel előtt a lehetőség, hogy megadja nekik azt az örömet, amire immár kilenc éve várnak. Az utóbbi években ugyanis - kifütyülés ide vagy oda - leginkább Lewis Hamilton aratta a sikereket az Olasz Nagydíjon, aki összesen ötször nyerte meg a versenyt, beleértve a tavalyit is. Vettelnek van három monzai győzelme, köztük a legelső is, de az még egy másik olasz istálló, a Toro Rosso színeiben, a másik kettő pedig a "nagycsapattal", a Red Bull Racinggel.

Ezúttal egy Ferrari van a pole pozícióban Charles Leclerc révén, egy fura véget ért időmérő után. Csakhogy tavaly is hiába volt a pole, sőt akkor még az első sor is a vörösöké, mégis az ezüstösök ünnepelhettek. Idén pedig ott van a két Mercedes befurakodva a Ferrarik közé - kinek sikerül felülkerekednie?

Tovább

Új győztes - újabb ország, újabb ferraris

A múlt hétvégi Belga Nagydíjon Charles Leclerc megszerezte első Forma-1-es futamgyőzelmét, ezzel egyúttal ő lett Monaco első győztes pilótája, valamint csatlakozott azokhoz a versenyzőkhöz, akik Ferrarival nyertek először.

Tovább

Anthoine Hubert (1996 - 2019)

Gyászol a Formula-autózás világa: 2019. augusztus 31-én a Forma-1-es Belga Nagydíj betétfutamán, a Forma-2-es sorozat főfutamán Anthoine Hubert, a GP3 tavalyi bajnoka ütközésbe keveredett, amiben autója rommá tört, a fiatal versenyző pedig súlyos sérülései következtében életét vesztette. A versenyt félbeszakították, a vasárnapi sprintfutamot törölték. A Forma-3 és a Forma-1 versenye előtt megemlékezést tartanak. A fiatal francia pilóta három hét múlva töltötte volna 23. életévét. Nyugodjék békében!

Description de cette image, également commentée ci-après

Kép: https://fr.wikipedia.org/wiki/Anthoine_Hubert#/media/Fichier:Anthoine_Hubert_2013_(cropped).JPG

CC BY-SA 4.0