Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IV/6.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2018. május 27. - F1 Hierro

Monte Carlo utcáin már 76. alkalommal rendeznek Grand Prix versenyt, az elsőt még 1929-ben futották. Az első világbajnoki szezonban is ellátogatott a mezőny a hercegségbe, pár év kihagyás után 1955 óta kirobbanthatatlan a versenynaptárból. Az eltelt évtizedek alatt több klasszikus verseny is volt itt, mint az 1984-es "félpontos" (ami a világbajnokság kimenetelét is nagyban befolyásolta később), 1992-ben Ayrton Senna és Nigel Mansell kergetőzése vagy 1996-ban Olivier Panis meglepetésgyőzelme a mezőnyt elfogyasztó esőfutamon. A verseny rekordere Senna hat győzelemmel, amiből egyet a Lotus, ötös a McLaren színeiben szerzett (az 1988-as alagút előtti hibája miatt nem lett sorozatban hét). Utána Michael Schumacher következik öt győzelemmel (kettő Benettonnal, három Ferrarival), holtversenyben Graham Hill-lel, aki a hatvanas években uralta a pályát.

A tavalyi futamon a Ferrari aratott kettős győzelmet, hosszú várakozás után. Előtte négy éven át a Mercedes halmozta a győzelmeket, azelőtt pedig három éven át a Red Bull, amelynek most is lehetnek jó esélyei. A McLaren 2008-ban, még Lewis Hamiltonnal nyert utoljára Monacóban, idén tisztes pontszerzésben bízhatnak, mind az időmérő, mind az eddigi formájuk, mind a korábbi Monacói Nagydíjak alapján. A Renault 2006-ban, a Williams 2003-ban nyert utoljára Monte Carlóban.

Mercedes

A Juan Manuel Fangióval fémjelzett sikerkorszak idején nem sikerült nyerniük Monacóban: 1954-ben nem rendezték meg a versenyt, 1955-ben pedig egyedül ezen a futamon nem győztek (az Indy 500-at nem számítva, ahol nem is indultak): Fangio váltóhiba miatt állt ki, Stirling Moss hatalmas körhátránnyal kilencedik lett.

A jogelőd Brawn GP 2009-ben kettős győzelmet aratott Jenson Button, Rubens Barrichello sorrendben.

A visszatérés után Rosberg 2010-ben hetedikként szerzett pontot, Michael Schumacher akkor 12. helyen végzett, míg 2011-ben Rosberg 11. lett, Schumacher kiesett. 2012-ben Schumacher élen végzett az időmérőn, de a barcelonai karambol miatt öt hellyel hátrasorolták, a versenyen pedig kiesett; Rosberg viszont a dobogó második fokára állhatott. 2013-ban Rosberg megszerezte a gyári Mercedes első itteni győzelmét, Hamilton negyedik lett. 2014-ben Rosberg újra nyert, Hamiltonnal együtt ezúttal kettős győzelem lett. 2015-ben Hamiltonnak állt a zászló, de a virtuális safety car alatti kerékcsere vége harmadik hely lett, a futamot sorozatban harmadjára Rosberg nyerte. Tavalyelőtt itt volt az egyetlen futam, ahol nem szerezték meg a pole pozíciót: Rosberg második, Hamilton harmadik helyről indult. A futamon Rosbergnek végig problémái voltak, ezért amikor látszott, hogy feltartja Hamiltont, a csapat elengedésre utasította. Hamilton ezután faragott a hátrányából, majd a jól megválasztott gumistratégiának és a Red Bull bokszutcai baklövésének köszönhetően élre is állt, és kivédekezte Ricciardo támadását, ezzel sorozatban a negyedik Mercedes-győzelmet szerezte a pályán, saját magának pedig azévi első diadalát. Rosberg végül hetedik helyre tudta bevinni az autót. Tavaly Bottas negyedik, a sárga zászló alatt véget érő Q2 miatt 13. helyről induló Hamilton hetedik lett.

Ferrari

Az 1950-es Monacói Nagydíj jelentős mérföldkő a Scuderia történelmében, ez volt ugyanis az első világbajnoki futamuk. Alberto Ascari révén rögtön egy második hellyel tették le a névjegyüket. Ezután négy évig nem szerepelt a világbajnokság programjában Monte Carlo, majd 1955 diadalt hozott: Maurice Trintignant győzelmével megtörte a Mercedes akkori sikersorozatát. Ezután többször is dobogón végeztek, kettős dobogókra is volt példa, de hosszú ideig kellett várni, hogy valaki újra a tetejére álljon. Az 1967-es futamon tragédia érte a csapatot: Lorenzo Bandini meghalt, miután autója kigyulladt. 1975-ben Niki Lauda hozta az újabb Monte Carló-i diadalt, egy évvel később megismételte, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. 1977-ben a dobogó két oldalán végeztek a pilóták: Lauda második, Carlos Reutemann harmadik lett. 1979-ben Jody Scheckternek sikerült nyernie, két évvel később pedig Gilles Villeneuve itt szerezte meg a csapat első turbós győzelmét. Utána megint hosszú várakozás következett a pályán. 1982-ben Didier Pironi második lett, 1984-ben René Arnoux harmadik (miután a Tyrrell eredményeit törölték), 1985-ben Michele Alboreto második, 1987-ben szintén ő lett harmadik, akárcsak 1988-ban, amikor csapattársa, Gerhard Berger is ott volt a dobogón másodikként.

1991-ben és 1993-ban Jean Alesi harmadik helyen végzett, 1994-ben és 1995-ben Gerhard Berger hozta ezt a helyezést. Aztán 1997-ben az időjárás-jelentésekre alapozott taktikának köszönhetően Michael Schumacher győzött az esős futamon, Eddie Irvine harmadik lett. 1998-ban Schumachernek nem sikerült jól a verseny, az Alexander Wurz elleni adok-kapok miatt hosszú javításra kellett kiállni, pontzónán kívül ért célba. Irvine viszont megismételte dobogós helyezését. 1999-ben jó rajt után sikerült kettős győzelmet aratniuk, Schumacher, Irvine sorrendben. 2000-ben Schumacher műszaki hiba miatt kiesett, Barrichello viszont második lett; 2001-ben pedig újabb kettős siker következett, ismét a brazil pilótával a második fokon.

2002-ben Schumacher második, 2003-ban harmadik lett, Barrichello előbbi évben, hetedik, utóbbi futamon nyolcadik. 2004-ben Schumacher kiesett, ezzel öt győztes futam után tört meg az év eleji sikerszériája (valamint a Ferrari nyolcfutamos győzelmi sorozata), míg Rubinho harmadik lett. 2005-ben Schumacher és Barrichello 7-8. helyen végeztek. 2006-ban Schumacher autózta a pole pozíciót érő időt, de az edzés végi keresztbeállása miatt hátrasorolták, ötödiknek sikerült feljönnie a végére, Felipe Massa kilencedikként nem szerzett pontot.

2007-ben és 2008-ban Massa egyaránt harmadik lett, míg Kimi előbbi alkalommal nyolcadik, utóbbi futamon pedig ütközött Adrian Sutillal, ami után kilencediknek futott be. 2009-ben Kimi hozta a harmadik helyet, a Scuderia azévi első dobogóját szerezve, Massa előtt. 2010-ben Massa megint negyedik, Alonso hatodik helyen végzett. A következő két évben Alonso hozott dobogós helyezéseket: előbb második, 2012-ben harmadik lett, míg Massa 2011-ben a Hamiltonnal való ütközés után kiesett, 2012-ben hatodik helyen végzett. 2013-ban Alonso hetedik lett, Massa kiesett. 2014-ben Alonso negyedik, míg Kimi mindössze 12. lett. 2015-ben Vettel második, Kimi hatodik helyen futott be. Tavalyelőtt nem sikerült a dobogó, Vettel negyedik lett, Kimi kiesett, miután az első szárnya letört a szalagkorlátnak való ütközés után. Tavaly az első sorból rajtolhattak, Kimi szerezte meg a pole-t Vettel előtt. A kerékcserék után felcserélődött a sorrend, így végül Vettel nyerte a futamot, Kimi második helye pedig a 2010-es Német Nagydíj óta az első kettős győzelmet jelentette a Scuderiának.

Red Bull

Az első Monacói Nagydíjuk 2005-ben kettős kieséssel ért véget, David Coulthard és Vitantonio Liuzzi is ütköztek. 2006-ban Coulthard harmadik lett, megszerezve a csapat történetének első dobogóját. Az eredményhirdetésnek megadta a módját: Superman-köpenyt viselt. Christian Klien váltóhiba miatt kiállt. 2007-ben a Coulthard–Mark Webber duó pont nélkül zárt. Webber 2008-ban negyedikként, 2009-ben ötödikként szerzett pontokat, míg csapattársa, előbb Coulthard, utóbb Vettel kicsúszott. Az ezt követő három évben uralták a futamot: 2010-ben Webber szerezte a csapat első itteni győzelmét, ami Vettellel együtt rögtön kettős siker volt. 2011-ben Vettel győzött, Webber negyedik lett; 2012-ben fordított szereposztással ismét Webber győzött, Vettel lett negyedik. 2013-ban a dobogó két oldalára állhattak: Vettel második, Webber harmadik helyezettként. 2014-ben Ricciardo ünnepelhetett a dobogó harmadik fokán, Vettel műszaki hibával kiállt. 2015-ben Danyiil Kvjat negyedik lett a leggyorsabb kört futó Ricciardo előtt. A tavalyelőtti hétvégén sokáig a csapatnak állt a zászló: Ricciardo előbb megszerezte az első rajthelyet (az egyetlen nem Mercedes pole a szezon során), a futamon is vezetett, de sokba került neki, hogy a kerékcseréjéhez nem készítették elő időben a gumikat, így a második helyre szorult. Verstappen versenye a szalagkorlátnak ütközve ért véget. Tavaly Ricciardo harmadik, Verstappen ötödik lett.

Force India

Az első Monacói Nagydíjuk 2008-ban kettős kiesést hozott, pedig Sutil negyedik helyen haladt, amikor Kimi kiütötte. 2009-ben Giancarlo Fisichella és Sutil is pontzónán kívül ért célba (9., 14.). 2010-ben viszont sikerült a kettős pontszerzés: Sutil és Liuzzi 8-9. helyen futottak be. 2011-ben Sutil hetedik, Paul di Resta 12. lett. A következő két évben ismét mindkét pilóta pontokat szerzett: 2012-ben di Resta és Hülkenberg 7-8. helyen végeztek; 2013-ban Sutil ötödik, di Resta kilencedik lett. 2014-ben Hülkenberg ötödik lett, Pérez ütközés miatt a futam elején kiesett. 2015-ben Pérez hetedik, Hülkenberg 11. helyen végzett. Tavalyelőtt Pérez jó gumitaktikával harmadik lett, megszerezve a csapat első monacói dobogóját, Hülkenberg hatodik helyen végzett. Tavaly Ocon és Pérez 12-13. helyen végeztek, bár utóbbi leggyorsabb kört futott, de ütközött Kvjattal, amiért büntetést is kapott.

Williams

Az 1978-as futamon az egyedüli pilóta, Alan Jones kiesett. 1979-ben Clay Regazzoni második lett, majd 1980-ban Carlos Reutemann megszerezte a csapat első monacói győzelmét. Három évvel később Keke Rosberg tudott nyerni, a bontakozó turbódominancia idején még Cosworth szívómotorral. 1987-ben Nelson Piquet már Honda, 1991-ben Nigel Mansell Renault-motorral második lett. 1992-ben Mansellnek jó esélyei voltak a győzelemre, de kiállt kerékcserére, utána pedig hiába kergette meg Sennát, ezúttal második lett, Riccardo Patrese a dobogó harmadik fokára állhatott. 1993-ban Alain Prost élről indult, de negyedik lett, míg Damon Hill második. 1994-ben Senna halála után ez volt az első versenyük, egyelőre Hillt indították egyedül. 1995-ben Hill második lett.

A következő két évben egyik autó sem ért célba, 1996-tól 2001-ig mindössze 1998-ban Jacques Villeneuve ötödik helye hozott pontokat. 2002-ben már a BMW-motorral Ralf Schumacher harmadik lett bátyja mögött. Húsz szűk esztendő után 2003-ban Juan Pablo Montoya nyert itt újra a csapat színeiben. A következő évben negyedik helyen végzett, majd 2005-ben mindkét pilóta dobogóra állhatott: Nick Heidfeld második, Mark Webber harmadik helyezettként.

2006-ban Rosberg és Webber is kiesett, 2007-ben Alexander Wurz, 2008-ban Nakajima Kazuki hetedik, 2009-ben Rosberg hatodik helyen végzett. 2010-ben Hülkenberg és Rubens Barrichello sem ért célba, 2011-ben Barrichello kilencedik lett, míg Maldonadót az utolsó előtti körben ütötte ki Hamilton. 2012-ben Maldonado már a futam elején ütközött, míg Bruno Senna tizedikként hozott egy pontot. 2013-ban Bottas 12. lett, Maldonado ismét ütközésbe keveredve esett ki. 2014-ben Massa hetedik lett, Bottas kiesett. 2015-ben Bottas és Massa 14-15. helyen végzett, ez volt a csapat első nullázása a szezon során. Tavalyelőtt Massa tizedik, Bottas 12. lett (eredetileg 11. lett volna, de az Esteban Gutiérrezzel történt ütközés miatt tíz másodperc büntetést kapott, ami által helyet cseréltek). Tavaly Massa 14. helyről indulva kilencedik lett, Strollt kiesettként 15.-nek jegyezték.

Renault

A Renault első monacói részvétele 1978-ban volt, Jean-Pierre Jabouille tizedik helye még nem ért pontot, de a csapat első befejezett futamát jelentette. A régi gárda egyetlen itteni dobogója Alain Prost 1983-as harmadik helye volt.

Az enstone-i jogelőd Benetton 1994–95-ben nyert itt Schumacher révén.

Ismét a gyári csapat színeiben 2002-ben Jarno Trulli negyedik lett, majd 2003-ban Alonso és Trulli 5-6. helyen futottak be. 2004-ben Trulli megszerezte pályafutása egyetlen győzelmét, Alonso kiesett. 2005-ben Alonso negyedik, Giancarlo Fisichella 12. helyen végzett. 2006-ban Alonso megnyerte a futamot, Fisichella hatodik lett. 2007-ben Fisico negyedik, Heikki Kovalainen 13. helyen végzett. 2008-ban nullázott a csapat: Alonso tizedik lett, az ifjabb Nelson Piquet kiesett. 2009-ben Alonso hetedik helyezést ért el, Piquet ismét nem ért célba.

2010-ben Robert Kubica a dobogó harmadik fokára állhatott. A Lotus Renault GP színeiben 2011-ben Vitalij Petrov kiesett, ami miatt egy időre piros zászlóval meg kellett szakítani a versenyt. Nick Heidfeld nyolcadikként futott be. A Lotus név alatt nem sikerült dobogót elérniük.

Tavalyelőtt Jolyon Palmer kicsúszott, Magnussen ütközött. Tavaly Hülkenberg váltóhibával kiállt, Palmer 11. lett.

Toro Rosso

Az első monacói versenyükön Liuzzi tizedik, Scott Speed 13. helyen végzett. Az első itteni pontokat 2008-ban Vettel hozta, aki ötödik lett. Egy évvel később Sébastien Bourdais nyolcadik, 2010-ben és 2011-ben Sébastien Buemi egyaránt tizedik lett, előbbi alkalommal Jaime Alguersuari előtt, aki 2011-ben ütközés miatt kiesett. 2012-ben Jean-Éric Vergne 12. lett, Ricciardo a kormánymű hibája miatt feladta. 2013-ban Vergne nyolcadik helyezést ért el, míg Ricciardo kiesett, miután Grosjeannal ütközött. 2014-ben Vergne és Kvjat is a kipufogó hibája miatt kényszerült feladni. 2015-ben Sainz tizedikként pontot szerzett, míg Verstappen egy rosszul sikerült előzési kísérlet után ütközött, virtuális, majd valódi biztonsági autós fázist előidézve. Tavalyelőtt Sainz nyolcadik lett, Kvjat kiesett. Tavaly Sainz hatodik lett. Kvjat kiállt, miután az autója a Pérezzel való ütközésben ütközésben megsérült, a megtett táv révén 14. helyezettnek jegyezték.

Haas

Tavalyelőtt Gutiérrez 11., Grosjean 13. lett. Tavaly mindkét pilóta pontot szerzett: Grosjean nyolcadikként, Magnussen 1tizedikként.

McLaren

1966-ban itt mutatkoztak be saját konstrukciójú Forma–1-es autóval, az alapító Bruce McLaren olajszivárgás miatt kiesett. Az első itteni dobogójukat Emerson Fittipaldi hozta 1975-ben, amikor második lett. Utána sokáig kellett várniuk említésre méltó eredményre, sőt 1983-ban itt esett meg az a csúfság, hogy a két versenyző (Lauda és John Watson) egyike sem kvalifikálta magát a futamra. A következő évi verseny annál jobban sikerült, meglett az első itteni diadal: Prost a félbeszakított esős futamon aratott félpontos győzelmet – ami a végelszámolásnál döntőnek bizonyult (Lauda kiesett, így őt a felezés nem érintette). Ezután 1988-ig összesen egyszer, 1987-ben nem sikerült itt nyernie. Az 1986-os futam Keke Rosberg révén kettős győzelmet hozott. 1989-től 1993-ig pedig Ayrton Senna páratlan nyerő szériája következett. Prost 1989-ben másodikként, Berger 1990-ben harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 1994-ben Martin Brundle második lett, 1996-ban pedig Coulthard szintén ezt az eredményt érte el a mezőnyt megtizedelő futamon.

1998-ban Mika Häkkinen aratott magabiztos győzelmet, Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 1999-ben Mika harmadik lett a két Ferrari mögött, 2000-ben aztán Coulthard diadalmaskodott, Häkkinen lagymatagabb formában versenyezve hatodik helyen végzett. 2001-ben Coulthard élről indult volna, de a felvezető körben beragadt, így a leghátulról kellett előretörnie. A verseny végére az ötödik helyre tudta felverekedni magát, főleg Enrique Bernoldival gyűlt meg a baja. Häkkinen műszaki hiba miatt kiesett, mint oly sokszor abban az évben. 2002-ben újra DC győzött.

2003-ban Kimi második, Coulthard hetedik lett. 2004-ben kettős kiesés következett, majd 2005-ben Kimi győzött, Montoya ötödik helyen végzett. 2006-ban Montoya második, Kimi kiesett. 2007-ben az Alonso–Hamilton páros kettős győzelme következett, majd 2008-ban Hamilton eggyel feljebb lépett a dobogón (ekkor győzött itt a wokingi csapat legutóbb), míg Kovalainen nyolcadik lett. 2009-ben Hamilton rajtbüntetés után 12. helyen végzett, Kovalainen kiesett. 2010-ben Hamilton ötödik lett, Button kiesett. 2011-ben Button harmadik helyezést ért el (a piros zászló alatt hátrányosan érintette, hogy a riválisok tudtak gumit cserélni), Hamilton két ütközés és büntetés ellenére is hatodik lett. 2012-ben Hamilton ötödik helyen ért célba, a gyenge hétvégét kifogó Button a verseny vége felé kiesett, hivatalosan 16.-ként jegyezték. 2013-ban Button hatodik lett, míg Pérez merész manővereivel hívta fel magára a figyelmet, de kiállni kényszerült, 16.-nak jegyezték. 2014-ben Button hatodik, Magnussen tizedik lett. A következő két év viszonylag jól alakult a pályán: 2015-ben Button tizedikként az első pontot szerezte a legújabb Honda-motoros érában, Alonso kiesett. Tavalyelőtt pedig a kettős pontszerzésnek örülhettek: Alonso ötödik, Button kilencedik helyezést ért el, ami így együtt a 2015-ös hungaroringi teljesítményt beállítva a legújabbkori McLaren–Honda eddigi legjobb eredménye. Tavaly mindkét versenyző bejutott a Q3-ba, az Indianapolisban induló Alonso helyett egy hétvégére visszatérő Button a kilencedik, a Q2 végén balesetet szenvedő Vandoorne pedig a tizedik helyen végzett, de egyikük sem indulhatott onnan. Button a túl sok elhasznált motor-alkotóelem miatt tizenöt rajthely büntetést kapott (Alonsótól megörökölve), a parc fermé alatti javítások miatt pedig végül a boxutcából rajtolt. Vandoorne három rajthely büntetést hozott az előző futamról (végül két rajthely hátrasorolást jelentett). A futamon mindkét versenyző baleset után esett ki: Button a Portier-nél a korlátnak nyomta Pascal Wehrlein Sauberjét (hiába kérte Alonso a rajt előtt rádión, hogy vigyázzon a kocsijára. Büntetést is kapott miatta, aminek persze már nem volt hatása), így ért véget Forma–1-es pályafutása. Az ütközés miatt a biztonsági autót is be kellett küldeni. Vandoorne néhány körrel később kicsúszott.

Sauber

Az első Monacói Nagydíjukon 1993-ban Karl Wendlinger 13. lett, J.J. Lehto kiesett. 1994-ben Wendlinger az edzésen szörnyű balesetet szenvedett, ami után kómába esett, hosszú kihagyásra kényszerült. Csapattársát, Heinz-Harald Frentzent visszaléptették. Egy évvel később HHF hatodik lett, megszerezve a csapat első monacói pontját. 1996-ban Herbert harmadik lett (három leintettből), Frentzen a végén kiállt a bokszba, de negyediknek könyvelték el.

2000-ben Mika Salo ötödik lett, pont a honfitárs Häkkinent maga mögött tartva, négy évvel később Massa érte el ezt a helyezést. 2005-ben „a két Sauber elment a Rottenbiller utcába” (Palik László aranyköpése, dekódolás: Villeneuve hibájából Massa is kicsúszott a St. Devote bejárata előtt), bár folytatni tudták a versenyt, nem sikerült a pontszerzés.

A BMW-éra legjobb monacói eredménye Kubica 2008-as második helye.

2010-ben Kobayashi Kamui és Pedro de la Rosa is műszaki hiba miatt esett ki. 2011-ben Pérez megsérült az edzésen, így nem tudott rajthoz állni; Kobayashi ötödik lett. 2012-ben Pérez leggyorsabb kört futva 11. lett, Kobayashi autója egy balesetben megsérült, így kiállásra kényszerült. 2013-ban Hülkenberg 11., Gutiérrez 13. helyen végzett. 2014-ben Sutil és Gutiérrez is kiesett. 2015-ben Felipe Nasr kilencedik, Ericsson 13. lett. Tavalyelőtt megesett a csapatvezetők rémálma: Ericsson próbálta előzni Nasrt, a végén mind a ketten kiestek. Tavaly mindkét versenyző kiesett: Wehrleint autója a Buttonnal való ütközés után két kerékre állva csapódott a korlátnak, de sikerült saját lábán kiszállnia belőle. Ericsson a biztonsági autós fázis után ment a gumifalnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1614005814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása