Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IX/3.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2024. március 23. - F1 Hierro

A melbourne-i Albert Park sokáig a szezonnyitó futamoknak adott otthont, így többen is itt mutatkoztak be a Forma-1-ben, a jelenlegi mezőnyből Fernando Alonso (immár 23 éve!), Lewis Hamilton, Sergio Pérez, Valtteri Bottas, Kevin Magnussen (meglepetésdobogóval), Max Verstappen, Carlos Sainz, Lance Stroll, Charles Leclerc, Lando Norris, George Russell és Alexander Albon. 

2020-ban is itt tervezték a szezonnyitót, de a Covid-helyzet miatt az utolsó pillanatban lemondták a futamot, ami csak két évvel később került vissza a versenynaptárba, ha nem is szezonnyitóként, de továbbra is az év korai szakaszában.

A jelenlegi mezőnyből eddig csak Hamilton nyert egynél több Ausztrál Nagydíjat, ő is mindössze kétszer. Rajta kívül van még itt futamgyőzelme Alonsónak, a már tiszteletbeli ausztrálnak számító Bottasnak, Leclerc-nek és a tavalyi versenyről Verstappennek.

Idén két hazai versenyző állhat rajthoz: Daniel Ricciardo, aki tíz éve a Red Bull színeiben második helyen ért be, de utólag kizárták, így hivatalosan nem volt dobogós az itteni versenyen; és Oscar Piastri, aki újoncévében itt szerezte első pontjait.

Tavaly egy kiesésekkel, biztonsági autóval és piros zászlókkal tarkított futamot láthattunk, de Verstappen magabiztosan nyert. Idén ismétel vagy akad, aki megállítja az elsöprő sorozatát?

Verstappen

A címvédőnek 2015-ben a Toro Rosso színeiben itt volt az első Forma–1-es futamrészvétele, minden idők legfiatalabb pilótájaként (jelen állás szerint felül-, illetve alulmúlhatatlanul, mert azóta 18 év lett az alsó korhatár). Bár pontszerző helyen haladt, motorhiba miatt kiállni kényszerült. 2016-ban tizedik lett. 2017-ben a Red Bull pilótájaként ötödik helyről indult, a futamon kicsit bezavart Sebastian Vettel és Hamilton csatájába (utóbbi bosszúságára), végül ötödikként zárt a Ferrarik és a Mercedesek mögött. 2018-ban negyedik helyről indult. A rajt után Magnussen megelőzte őt. Később próbálta visszaelőzni, de a 10. körben megpördült és visszaesett, végül a hatodik helyet tudta megmenteni. 2019-ben negyedik rajthelyről indult, a 31. körben megelőzte Vettelt, így harmadik helyezést ért el.

Tavalyelőtt második helyről rajtolt, a futamon tartotta ezt a pozíciót, a biztonsági autós fázis után próbálkozott az első helyért is, de nem sikerült megelőznie Leclerc-t, majd a 39. körben üzemanyag-szivárgás miatt kiállni kényszerült, virtuális biztonsági autós fázist okozva. Tavaly élről indult. A rajt után mindkét Mercedes megelőzte, de előbb egy helyet nyert azzal, hogy Russell kerékcseréje után jött a piros zászló, majd a 12. körben megelőzte Hamiltont. Ezután megtartotta az első helyet, bár a 46. körben az utolsó kanyarban kicsúszott a fűre, de visszahozta az autót, és megnyerte a futamot.

Sargeant

Tavaly a Q1-ben kiesett, a futamon az utolsóelőtti körben a második piros zászló utáni újraindításkor ütközött és kiesett, de a megtett táv révén 16. helyezettnek rangsorolták.

Az idei versenytől furcsa ok miatt kell visszalépnie: a csapattárs Albon összetörte az autóját a pénteki szabadedzésen, és miután nincs tartalék karosszéria, az autóját át kell engednie Albonnak.

Ricciardo

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként hazai pályán volt az első Forma–1-es versenyhétvégéje. 2012-ben már rajthoz állhatott a futamon is, kilencedik helyével megszerezte pályafutása első pontjait. 2013-ban a kipufogó hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. 2014-ben első Red Bull-os versenyén a dobogó második fokán ünnepelhetett az ausztrál közönség előtt – de túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen: az üzemanyag-fogyasztás körüli visszásságok miatt megfosztották helyezésétől. 2015-ben hatodik lett. 2016-ban leggyorsabb kört futott, és a dobogóra is volt esélye, de a gumiválasztás miatt végül negyedik lett. A 2017-es hétvégéje nem túl jól alakult: az időmérőn a Q3-ban nem tudott mért kör futni, váltócsere miatt még öt hellyel hátrébb is sorolták. A futamon a rajtrácsra menet megállt az autója, nem sikerült időben helyrehozni, így a boxutcából rajtolt a harmadik körben, de 25 kör után fel kellett adnia a versenyt. 2018-ban ötödik lett az időmérőn, de három hellyel hátrébbról indult, miután az egyik szabadedzésen nem lassított le eléggé a piros zászlónál. A futamon Hülkenberggel és Grosjeannal is megvívva feljött a negyedik helyre. 2019-ben Renault-val lemaradt a Q3-ról. A rajtnál Pérezt próbálta előzni, az ütközés elkerülése érdekében kihúzódott, de az első szárnyát elvesztette. Vissza tudott térni a boxutcába javításra, és folytatta a versenyt, de a 31. körben feladta a versenyt.

Tavalyelőtt McLarennel hetedik rajtkockából indulva hatodik helyezést ért el.

Norris

Itt volt 2019-ben az első Forma–1-es versenye, az időmérőn a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a futamon 12. helyen végzett. Tavalyelőtt negyedik rajthelyről indult, a rajtnál a Mercedesek megelőzték, végül Verstappen kiesése után ötödik helyezést ért el. Tavaly az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon hetedik helyen ért be, Sainz időbüntetésével hatodik lett.

Gasly

2018-ban kiesett, miután a Toro Rossóban megadta magát a Honda motor. 2019-ben itt indult először a „nagycsapat”, a Red Bull Racing színeiben, az időmérőn a Q1-ben kiesett, a futamon 11. helyen végzett. Tavalyelőtt AlphaTaurival a Q2-be jutott, a futamon kilencedik lett. Tavaly Alpine-nal a kilencedik helyről rajtolt, az utolsóelőtti körben a piros zászló utáni újraindításkor a csapattárs Oconnal ütközve kiesett, újabb piros zászlót okozva. A megtett táv révén 13. helyezettnek rangsorolták.

Pérez

2011-ben többekhez hasonlóan ő is itt futotta első Forma–1-es nagydíját, tizedikként ért célba, tehát pontot szerzett – volna, de csapattársához, Kobayashi Kamuihoz hasonlóan őt is megfosztották helyezésétől a Sauber technikai szabálytalansága miatt. 2012-ben aztán tényleg megkaphatta a pontokat, miután nyolcadik lett. 2013-ban első mclarenes versenyén 11. helyével kimaradt a pontszerzésből. A következő két évben már Force India színeiben mindkétszer tizedikként sikerült befutnia. 2016-ban a 13. helyen végzett. 2017-ben az időmérőn 11. helyen végezve (Ricciardo büntetése miatt tizedik helyről indulva) a futamon hetedik helyezést ért el. 2018-ban 11. helyen zárta a futamot. 2019-ben a Racing Point színeiben tizedik rajtkockából indulva a 13. helyen végzett.

Tavalyelőtt a Red Bull színeiben harmadik rajthelyről indult, Hamilton lerajtolta, akit a 22. körben sikerült megelőznie. A biztonsági autó alatt kereket cserélve Russell jött vissza elé, őt a 36. körben sikerült megelőzni, majd a csapattárs Verstappen kiesése után a dobogó második fokára állhatott. Tavaly a Q1-ben kicsúszott a kavicságyba, amivel piros zászlós megszakítást okozott, és nem sikerült mért kört futnia. Engedték rajthoz állni, de az erőforráselemek cseréje és a felfüggesztés parc fermé alatti beállítása miatt a boxutcából rajtolhatott. A mezőny végéről sikerült felküzdenie magát, leggyorsabb kört futva hatodik helyen ért be, Sainz időbüntetésével ötödik lett.

Alonso

A kétszeres világbajnok 2001-ben bemutatkozó versenyén (amely idején Piastri még meg sem született!) Minardival 12. helyen futott be. 2003-ban egy év tesztpilótáskodás után tért vissza a Renault színeiben, hetedik helyével megszerezte első pontjait (ő lett az első haszonélvezője annak, hogy nyolcra bővítették a pontszerzők számát), ezen a pályán attól kezdve egészen 2014-ig mindig pontot szerzett, amikor indult. 2004-ben harmadik lett a két Ferrari mögött, 2005-ben leggyorsabb körrel megfejelve megismételte ezt a helyezést, majd 2006-ban megszerezte eddigi egyetlen ausztráliai győzelmét. 2007-ben második hellyel mutatkozott be a McLaren–Mercedesnél. 2008-ban megtört a dobogós széria: újra Renault-val negyedik lett, majd 2009-ben ötödik; Ferrarival 2010-ben és 2011-ben negyedik (utóbbi alkalommal úgy érte el, hogy az elején ütközés miatt visszaesett), 2012-ben ötödik. 2013-ban hat év után ismét a dobogó második fokára állhatott. 2014-ben negyedik helyen végzett. A 2015-ös versenyt a barcelonai teszten történt balesete miatt kihagyni kényszerült. 2016-ban McLaren-Hondával először fordult elő, hogy nem fejezte be a melbourne-i futamot: az Esteban Gutiérrezzel történt ütközése után beleszállt a gumifalba, ami miatt félbe kellett szakítani a versenyt. A baleset következtében a következő futamon, Bahreinben nem indulhatott. 2017-ben a tizedik helyen haladt, amikor Ocon és Hülkenberg gyors egymásutánban megelőzték, majd a padlólemez sérülése miatt fel kellett adnia a futamot. 2018-ban a Renault-motoros McLarennel ötödik helyezést ért el.

Tavalyelőtt Alpine-nal a Q3-ba jutott, ahol összetörte az autóját, piros zászlót okozva. Mért kör híján a tizedik rajthelyről indulhatott, a futamon 17. helyen végzett. Tavaly Aston Martinnal negyedik helyről rajtolt. Russell kiesése után előlépett harmadik helyre. Az utolsóelőtti körben a második piros zászló utáni újraindításkor Sainz meglökte, ami miatt megpördült, de az utolsó újraindításra visszafoglalhatta a pozícióját, így a dobogó harmadik fokára állhatott, három versenyből háromszor az év elején.

Leclerc

2018-ban a Sauber színeiben itt volt az első futamrészvétele, 13. helyen végzett. 2019-ben időmérőn és futamon is ötödik hellyel mutatkozott be a Ferrarinál. Tavalyelőtt mesternégyessel megnyerte a futamot. Tavaly hetedik helyről indult, de a rajt után Stroll-lal ütközve kiesett, az első biztonsági autós fázist okozva.

Stroll

2017-ben öt rajthely büntetést kapott, miután a Williamsben váltót cseréltek, de amúgy is utolsó előtti helyen végzett az időmérőn, így csak eggyel hátrébb kellett indulnia. Végül fékhiba miatt nem sikerült célba érnie a bemutatkozó versenyén. 2018-ban a 14. helyen végzett. 2019-ben először indult a Racing Point színeiben, bár az időmérőn a Q1-ben kiesett, a futamon kilencedik helyezésért ért el, ami az eddigi egyetlen ausztráliai pontszerzése. Tavalyelőtt Aston Martinnal nem tudott mért kört menni a Q1-ben, miután Nicholas Latifivel ütközött, amiért három rajthely büntetést kapott, de nem volt hatása, sőt Albon időmérős kizárása miatt utolsóelőtti helyről indulhatott. A futamon 12. helyen végzett, öt másodperc büntetést is kapott cikázás miatt, de nem befolyásolta a helyezését. Tavaly hatodik helyről rajtolt. Az utolsóelőtti körben a második piros zászló utáni újraindításkor kicsúszott a kavicságyba, de vissza tudta hozni az autót, így a zárókörre ott lehetett az újraindításnál, ötödiknek futott be, Sainz büntetése után negyedik helyezést ért el.

Magnussen

2014-ben itt volt az első és mindmáig legjobban sikerült versenye: mclarenes csapattársát, Jenson Buttont is megelőzve a dobogón végzett, ráadásul Ricciardo kizárásával harmadikból másodikká lépett elő – ilyesmi előtte 1996-ban sikerült Jacques Villeneuve-nek. A 2015-ös szezon során egyedül erre a versenyre nevezett: a sérült Alonso helyettesítésére indították, de motorhiba miatt elrajtolnia sem sikerült. 2016-ban a Renault színeiben a 12. helyen végzett. 2017-ben az első körben ütközött Marcus Ericssonnal, később a Haas felfüggesztésének sérülése miatt állt ki. 2018-ban csapattársát, Romain Grosjeant megelőzve hatodik lett az időmérőn, a rajtrácson egy hellyel előrébb indulhatott. A futamot is jól kezdte, lerajtolva Verstappent, de laza kerékrögzítés miatt ki kellett állnia. 2019-ben hetedik helyről rajtolva hatodik helyezést ért el.

Tavalyelőtt a 14. helyen végzett. Tavaly az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon az 53. körben megütötte a falat, ami után lejött a gumi a kerekéről, így kiesett, a második piros zászlót okozva a futamon. A megtett táv révén 17. helyezettnek rangsorolták.

Tsunoda

Tavalyelőtt AlphaTaurival a 15. helyen végzett. Tavaly Q2-ig jutott az időmérőn, 11. helyen futott be, Sainz büntetésével tizedik helyezettként pontot szerzett.

Albon

2019-ben itt mutatkozott be a mezőnyben a Toro Rosso színeiben, 14. helyen végzett. Tavalyelőtt utólag kizárták az időmérőn, miután nem maradt mintavételhez elegendő üzemanyag az autójában. Engedték rajthoz állni, három rajthely büntetést is hozott magával a Stroll-lal való szaúd-arábiai ütközés miatt, de így nem volt gyakorlati hatása. A futamon egészen a tizedik helyig jött fel, amivel megszerezte az első williamses pontját. Tavaly nyolcadik rajthelyről indult, a 7. körben odacsapta az autóját, amivel előbb a második biztonsági autós fázist okozta, majd piros zászlós megszakítást.

Zhōu

Tavalyelőtt Alfa Romeóval a 11. helyen végzett. Tavaly az időmérőn kiesett a Q1-ben, de a futamon tizediknek ért be, Sainz időbüntetésével kilencedik helyezést ért el.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel a rajt utáni ütközés miatt kiesett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótájaként vett részt, majd 2012-ben újra rajthoz állt a futamon, de ismét ütközött az elején. 2013-ban Sauberrel szintén nem sokra jutott, az üzemanyagrendszer hibájából el sem tudott rajtolni. 2014-ben újra a Force India színeiben indulva első ausztráliai pontjait szerezte hatodik helyével, a következő két évben pedig mindkétszer hetedik lett. 2017-ben Renault-val a 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről, miután Ocont az Alonsóval vívott hármas csata után nem sikerült megelőznie. 2018-ban nyolcadik lett az időmérőn, egy hellyel előrébb rajtolva a futamon is hetedik lett. 2019-ben szintén hetedik helyezést ért el.

Tavaly tizedik helyről rajtolt, nyolcadiknak futott be, ami Sainz büntetésével hetedik helyezésre javult. Ez jelentette az első pontjait a Haas pilótájaként.

Ocon

2017-ben egy Alonso ellen bemutatott szép előzés és egyúttal a Hülkenberg elleni sikeres védekezés után tizedik hellyel tette le a névjegyét a Force Indiánál, első Forma–1-es pontját szerezve. 2018-ban a 12. helyen végzett. Tavalyelőtt Alpine-nal nyolcadik rajthelyről indulva hetedik lett. Tavaly lemaradt a Q3-ról, a futamon az utolsóelőtti körben a piros zászló utáni újraindításkor a csapattárs Gaslyval ütközve kiesett, a megtett táv révén 14. helyezettnek jegyezték.

Hamilton

A hétszeres világbajnok többekhez hasonlóan Melbourne-ben debütált a Forma–1-ben, mégpedig 2007-ben a McLaren–Mercedes színeiben, rögtön harmadik helyezéssel (előtte Jacques Villeneuve-nek sikerült dobogós helyen bemutatkoznia ugyanott, 1996-ban). Egy évvel később élről indulva meg is nyerte a futamot. A 2009-es versenyre viszont nem igazán lehet büszke: először Jarno Trulli büntetése miatt harmadiknak hozták ki, de utóbb kiderült, hogy megtévesztette a versenybírókat (eltitkolta előlük, hogy ő engedte el maga mellett Trullit a biztonsági autó alatt), így Trullinak megkegyelmeztek és őt zárták ki. 2010-ben hatodik lett, majd a következő két futamon dobogón végzett: 2011-ben második, 2012-ben pole-ból indulva harmadik helyen. 2013-ban ötödik hellyel mutatkozott be a Mercedesnél. 2014-ben pole pozícióból indulhatott, a motorja azonban hamar megadta magát. 2015-ben mesterhármassal nyerte a szezonnyitót. 2016-ban ismét élről indult, de az elrontott rajt után a Ferrarik mögé került, csapattársával, Nico Rosberggel össze is koccantak, ami miatt meg is sérült az első szárnya. A verseny végére a második helyre sikerült visszajönnie, többek között a csapat taktikájának köszönhetően. 2017-ben élről indult, a rajt után is megtartotta vezető helyét, de a korai kerékcseréje után beragadt Verstappen mögé, így Vettel mögé került, végül ismét második helyen zárt. 2018-ban sorozatban harmadjára lett edzéselső. A futamon a kerékcseréig tartotta a vezető helyet, a virtuális biztonsági autós fázis alatt azonban Vettelnek sikerült elé visszajönnie, így ismét második lett a futamon. 2019-ben zsinórban hatodjára indult az élről, a rajtnál a csapattárs Bottas megelőzte, így második lett a futamon, zsinórban negyedjére.

Tavalyelőtt ötödik rajthelyről indult, a rajtnál előreugrott a harmadik helyre. A kerékcsere után Pérez elé tudott visszajönni, aki azonban a 22. körben megelőzte, majd jött a biztonsági autó, amiből a csapattárs Russell profitált a kerékcserét letudva. Így végül Verstappen kiesése után a negyedik helyen zárta a versenyt. Tavaly harmadik rajthelyről indult, a rajtnál megelőzte Verstappent. A csapattársa biztonsági autós kerékcseréje után élre állt, így a piros zászlós megszakítás után is elölről indulhatott. A 12. körben Verstappen megelőzte, így a dobogó második fokára állhatott.

Sainz

2015-ben itt mutatkozott be a Forma-1-ben a Toro Rosso színeiben, kilencedik hellyel, amit a következő évben sikerült megismételnie. 2017-ben bejutott a Q3-ba, a nyolcadik helyről indulva a futamon is ezt a helyezést érte el. 2018-ban Renault-val kilencedik helyről indulva tizedik lett. 2019-ben első mclarenes nagydíján az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futam 11. körében az erőforrás túlmelegedése miatt kiállt.

Tavalyelőtt Ferrarival kilencedik rajthelyről indult, a 2. körben kipördülve a kavicságyban ért véget a futama. Tavaly ötödik rajthelyről indult. A második biztonsági autós fázis alatt kijött kereket cserélni, de miután piros zászló jött, ezzel a húzással pozíciókat vesztett. Innen sikerült feljönnie a negyedik helyig. Az utolsóelőtti körben a második piros zászló utáni újraindításkor megelőzte Alonsót, de ütköztek, emiatt az újraindításra Alonso visszakapta a harmadik helyet. Negyediknek ért be, de az ütközés okozása miatt öt másodperc büntetést kapott, ezzel a 12. helyen végzett.

Russell

2019-ben itt mutatkozott be a Forma–1-ben, Williamsszel kiesett. Tavalyelőtt Mercedesszel hatodik rajthelyről indult, a rajtnál megelőzte Norrist, majd a biztonsági autó a kezére játszott, mivel második helyen állt akkor, és a kerékcserével kevesebb időt veszítve a harmadik helyre tudott visszajönni. A 36. körben Pérez megelőzte, de Verstappen kiesésével a dobogó harmadik fokára állhatott, a csapattárs Hamilton előtt befutva. Tavaly második helyről indult, a rajtnál élre állt. A második biztonsági autós fázis alatt kereket cserélt, de miután jött a piros zászló, így pozíciókat veszített. Visszaküzdötte magát a negyedik helyig, a 18. körben azonban motorhiba miatt kiállni kényszerült.

Bottas

2013-ban a bemutatkozó versenyén a Williams pilótájaként 14. helyen végzett, 2014-ben ötödik hellyel indította a szezont. 2015-ben a hatodik rajthelyet szerezte meg, de hátsérülése miatt visszalépett a futamrészvételtől. 2016-ban nyolcadik helyen végzett. 2017-ben itt mutatkozott be új csapata, a Mercedes színeiben, harmadik helyről rajtolva. Bár a futam elején visszaesett, végül a dobogó harmadik fokára állhatott. 2018-ban az időmérője rosszul alakult: nem tudott mért kört menni a Q3-ban, majd hátra is sorolták öt hellyel váltócsere miatt. A futamon nyolcadik helyen végzett. 2019-ben a második helyről indult, a rajtnál élre állva sikerült megnyernie a szezonnyitót, és leggyorsabb kört futva első haszonélvezője lett a bónuszpont visszavezetésének.

Tavalyelőtt Alfa Romeóval a Q2-be jutott, a futamon nyolcadik helyezést ért el. Tavaly a 19. helyen végzett az időmérőn, a parc fermé alatti módosítások miatt a boxutcából rajtolt. A 12. helyen ért be, Sainz időbüntetése után a 11. helyen végzett.

Piastri

Tavaly első hazai nagydíján az időmérőn kiesett  a Q1-ben, de a futamon megszerezte az első pontjait: kilencediknek ért be, ami Sainz büntetésével nyolcadik helyre javult.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5718362081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása