Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IX/16.

Japán Nagydíj, Suzuka

2023. szeptember 22. - F1 Hierro

A tavalyi Japán Nagydíj az időjárásnak köszönhetően furcsa versenyt hozott. Előbb piros zászlós megszakítás után hosszasan kellett várakozni az újraindításra, majd az időlimit miatt megkurtított verseny végén némi szabályértelmezési leckét kaphattunk: miután kockás zászlóval intették le a futamot, az 53 helyett 28 körös táv ellenére is teljes pontszámokat osztottak. Miután a versenyt Max Verstappen nyerte, a mögötte befutó Charles Leclerc pedig kanyarlevágás miatti időbüntetéssel csak harmadik lett Sergio Pérez mögött, Verstappen négy futammal a szezon vége előtt a második világbajnoki címét ünnepelhette, ami benne is csupán a verseny utáni interjú során tudatosult. 

Idén a versenyzői világbajnoki cím még nem fog itt eldőlni, részben az átrendezett versenynaptár és a több sprintfutam miatt, részben a Red Bull Racing szingapúri "kisiklása" következtében. A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton a legsikeresebb Suzukában négy győzelemmel (Japán Nagydíjon pedig Fujival együtt összesen öt). Nyert még Suzukában Fernando Alonso 2006-ban és Valtteri Bottas 2019-ben.

Most hétvégén pedig lássuk, hogy vajon Szingapúr után helyreáll a "világ rendje", és indul az újabb Verstappen-henger? 

Verstappen

2014-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje. A 2015-ös futamon kilencedik lett. 2016-ban a Red Bull színeiben a Ferrarik büntetései miatt harmadik helyről rajtolt, majd a rajt után előrejött második helyre, amit Hamiltonnal szemben keményen védekezve meg is tartott. 2017-ben ötödik lett az időmérőn, Bottas büntetésével egy hellyel előrébb indulhatott. A rajtnál megelőzte csapattársát, majd az első körben Sebastian Vettelt is, végül sikerült megismételnie a második helyet. 2018-ban a harmadik helyről rajtolt, az első körben hibázott a sikánban, visszatérve a kelleténél keményebben visszaverte Kimi Räikkönen előzési kísérletét. Nem biztonságos visszatérésért öt másodperc büntetést kapott. A biztonsági autós fázis után a másik Ferrarival, Vettelével akadt össze, de sikerült a futam végéig megtartania a harmadik helyezést. 2019-ben a Q3-ban ezredre azonos időt ment a csapattárs Albonnal, de mivel hamarabb futotta meg, neki kedveztek a szabályok, így ötödik helyről rajtolt. A futamon a rajt után ütközött, amikor próbálta előzni Leclerc-t, emiatt megpördült és visszaesett, majd a 15. körben kiállt az autója sérülése miatt.

Tavaly élről indult, és megnyerte az eső miatt sokáig álló, és így a háromórás limitet elérve 28 kör után leintett futamot. A verseny utáni interjú során tudta meg, hogy mivel nem piros, hanem kockás zászló vetett véget a versenynek, így is teljes pontokat osztottak, tehát megvédte a világbajnoki címét.

Sargeant

Először versenyezhet Suzukában.

 

Norris

A 2018-as első szabadedzésen a McLaren tesztpilótájaként vett részt. 2019-ben nyolcadik rajtkockából indult, a 4. körben ütközött Albonnal, ami miatt visszaesett. Eredetileg a 12. helyen futott be, majd miután kiderült, hogy egy körrel hamarabb leintették a futamot, 13. helyezettnek számított, végül a két Renault kizárása után 11. lett.

Tavaly az időmérőn és a futamon is tizedik helyen végzett.

Gasly

A 2017-es Super Formula szezonnyitóján már járt a pályán, tizedik lett (ami ott nem ér pontot). A záró hétvége is ott lett volna, de az időjárás miatt mindkét futamát lefújták, amivel elvesztette a lehetőséget a bajnoki cím megszerzésére, pedig még az USA Nagydíjat is kihagyta miatta.

A 2017-es Japán Nagydíjon Toro Rossóval 13. helyen végzett. 2018-ban hetedik helyről rajtolva 11. lett. 2019-ben kilencedik helyről rajtolva eredetileg nyolcadik helyen futott be, az utolsó – végül nem számító – körben átvészelve a koccanást Pérezzel. Ricciardo kizárása után hetedik helyezést ért el.

Tavaly az AlphaTauri színeiben kiesett a Q1-ben, a boxutcából rajtolhatott, miután módosítottak az autója beállításain. Az első körben eltalálta a Sainz balesete után leszakadó reklámtáblát, ami miatt ki kellett állnia első szárnyat cserélni. Még a leállítás előtt a biztonsági autó után igyekezve nem sokon múlt, hogy összeütközzön a Sainz autójának kihúzására idejekorán beküldött daruskocsival, ami felháborította, Jules Bianchi 2014-es itteni tragédiáját is eszébe juttatva. Az újraindított versenyen eredetileg 17. helyen ér be, de piros zászló alatti gyorshajtásért utólag áthajtásos büntetést szabtak ki rá, amit 20 másodperc hozzáadásával váltottak ki, ezzel a 18. helyen végzett.

Pérez

Első Japán Nagydíján 2011-ben Sauberrel pontot szerzett: nyolcadik lett. 2012-ben kicsúszás vetett véget a futamának. 2013-ban McLaren–Mercedesszel 15. helyen végzett. 2014-ben Force Indiával tizedik lett. 2015-ben 12. helyen végzett. 2016-ban – a Ferrari büntetéseinek is köszönhetően – ötödik rajtkockából indulva hetedik helyezést ért el. 2017-ben nyolcadik lett az időmérőm, Kimi Räikkönen büntetése miatt egy hellyel előrébb indulhatott, a futamot is hetedikként zárta. 2018-ban tizedik lett az időmérőn, Ocon büntetésével egy hellyel előrébb indult. A futam 30. körében szép előzést mutatott be Leclerc ellen, majdnem Romain Grosjeant is sikerült elcsípnie, végül ismét hetedik lett. 2019-ben Racing Pointtal kiesett a Q1-ben. A futamon az utolsó körben Gaslyt próbálta előzni a nyolcadik helyért, de összekoccantak és kicsúszott a falba. Csakhogy tévedésből hamarabb mutatták fel a kockás zászlót, így eggyel kevesebb kör alapján kilencedik helyezettnek számított, ami Ricciardo kizárásával nyolcadik helyre javult.

Tavaly a Red Bull színeiben negyedik rajthelyről indulva eredetileg harmadiknak futott be, de miután Leclerc az utolsó körben csak kanyarlevágással tudott előtte maradni, a monacói pilóta időbüntetést kapott, ezzel meglett a második hely. Verstappen teljes pontokat érő győzelmével a matematikai esélyei is elszálltak a világbajnoki címre.

Alonso

2001-ben Minardival 11. helyezéssel zárta bemutatkozó szezonját. Két évvel később Renault-val motorhiba miatt kiállt. 2004-ben ötödik, 2005-ben friss bajnokként érkezve harmadik lett. 2006-ban győzött, ami Michael Schumacher kiesésével együtt karnyújtásnyira hozta a második világbajnoki címet.

Fujiban 2007-ben McLaren–Mercedesszel a vizes pályán kicsúszott. 2008-ban újra Renault-val győzött, megfejelve a szingapúri meglepetés diadalt, de ezúttal nem volt szüksége trükkökre.

Ismét Suzukában 2009-ben tizedik lett (abban az évben még éppen nem járt érte a pont). Ferrarival két dobogó következett: 2010-ben harmadik, 2011-ben második helyezés. 2012-ben viszont már a rajt után ütközött Kimi Räikkönennel, ami után defektet kapott és kicsúszott, ezzel elolvadt az addigi előnye a világbajnokságban. 2013-ban negyedik lett. 2014-ben elektronikai hibával hamar kiállni kényszerült. 2015-ben McLaren–Hondával 11. lett. 2016-ban a 16. helyen végzett. 2017-ben tizedik lett az időmérőn, de erőforráselemek cseréje miatt 35 (!) hely büntetést kapott, így utolsó rajtkockából indult. Innen előrébb jött, de 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről. 2018-ban Renault-motoros McLarennel 14. helyen végzett.

Tavaly Alpine-nal az időmérőn és a futamon is hetedik lett.

Leclerc

2018-ban kiesett a Q2-ben, de Ocon hátrasorolásával a tizedik helyről indulhatott. A futamon a Sauber mechanikai problémája miatt kiállt. 2019-ben Ferrarival második rajthelyről indult, a rajt után Bottas megelőzte, majd Verstappennel ütköztek, ami miatt megsérült az autója, egy szárnydarab később le is szakadt róla, a javításra kiállva visszaesett. A hetedik helyig sikerült visszazárkóznia, de Ricciardo kizárásával hatodik lett.

Tavaly második helyről rajtolva eredetileg második helyen futott be, de az utolsó körben Pérez ellen védekezve levágott egy kanyart, az ebből való előnyszerzésért öt másodperc büntetést kapott. Így csak armadik lett, és mivel teljes pontokat adtak a rövidebb táv után, de kockás zászlóval leintett futamért, Verstappen győzelmével a maradék esélyei is elszálltak a világbajnoki címre.

Stroll

2017-ben a Williams felfüggesztésének sérülése miatt kiesett. 2018-ban 17. helyen végzett. 2019-ben Racing Pointtal eredetileg tizedik helyen ért be, de miután az utolsó kört nem vették figyelembe, 11. helyezettnek tekintették, majd a két Renault kizárásával pontszerző kilencedik lett.

Tavaly Aston Martinnal az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futamon a 12. helyen végzett.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel 14. helyen végzett. 2016-ban Renault-val ugyanezen a helyen zárta a futamot. 2017-ben a Haas színeiben nyolcadik helyezést ért el, miután agilisan megelőzte Massát, segítve saját csapattársát is. 2018-ban Leclerc-rel ütközve defektet kapott és kiesett. 2019-ben a Q1-ben a palánknak csapta az autóját, a második piros zászlót okozva, így nem tudott mért kört futni, de engedték rajthoz állni az utolsó sorból. Eredetileg 16. helyen ért be, majd miután az utolsó kör nem számított, 17. helyezettnek tekintették, végül a Renault-k kizárása után 15. lett.

Tavaly a 14. helyen végzett.

Tsunoda

2016-ban itt volt az első (és abban az évben egyetlen) hétvégéje a japán Forma–4-ben, második és negyedik helyezést ért el. 2017-ben a hétvége első futamát megnyerte, a másikon harmadik lett. 2018-ban mindkét futamon győzött.

Tavaly az első hazai Forma–1-es nagydíján a 13. helyen végzett.

Albon

2019-ben a Red Bull színeiben a Q3-ban ezredre azonos időt ment a csapattárs Verstappennel. Miután később futotta meg, a hatodik rajthelyről indulhatott. A futamon negyedik helyezést ért el, a 4. körben átvészelve a koccanást Norrisszal.

Tavaly Williamsszel a vizes futamon első körben odacsapta az autóját, emiatt fel kellett adnia a versenyt.

Zhōu

Tavaly megfutotta pályafutása első leggyorsabb körét, de mivel a 16. helyen végzett, nem járt érte pont.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel a verseny elején ütközött Vitalij Petrovval és kiesett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt. 2012-ben váltócsere miatt öt rajthely büntetést kapott, így 15. helyről indult, de a végére feljött hetediknek. 2013-ban Sauberrel hatodik lett. Ismét Force Indiával 2014-ben nyolcadik, 2015-ben hatodik lett, 2016-ban kilencedik helyről indulva újra nyolcadikként futott be. 2017-ben Renault-val a hátsó szárny sérülése miatt kiesett. 2018-ban motorhiba miatt adta fel a futamot. 2019-ben eredetileg kilencedik helyen futott be, de miután a korai leintés miatt eggyel kevesebb kört vettek figyelembe, átmenetileg tizedik lett, de a fékrendszer szabálytalansága miatt csapattársához hasonlóan utólag kizárták.

Ocon

2016-ban Manorral 21. helyen végzett. 2017-ben Force Indiával hetedik lett az időmérőn, Bottas és Kimi Räikkönen büntetése révén az ötödik helyről indulhatott, a futamon a rajt után beférkőzött a két Red Bull közé, Vettel kiesése után harmadik helyen is haladt, de végül hatodiknak ért célba. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben nyolcadik lett az időmérőn, de három rajthellyel hátrébb sorolták, mert a harmadik szabadedzésen nem lassított le eléggé a piros zászló alatt. A futamon kilencedik helyezést ért el.

Tavaly Alpine-nal ötödik rajthelyről indulva negyedik helyezést ért el, sikeresen védekezve Hamilton előzési kísérlete ellen.

Lawson

Idén a Super Formula sorozatban már versenyzett a pályán, negyedik helyezést elérve.

Hamilton

Az első két Japán Nagydíja még Fujiban volt. 2007-ben az esős futamon a McLaren–Mercedes színeiben mesterhármassal győzött. 2008-ban is élről indult, de a Kimi Räikkönennel szembeni adok-kapok miatt hamar visszaesett, 12. helyen zárt.

Suzukában 2009-ben harmadik lett, az ezt követő három alkalommal pedig rendre ötödik helyen végzett. Mercedesszel 2013-ban kiesett, miután autója ütközésben megsérült. 2014-ben másodjára nyerte meg a Japán Nagydíjat és először győzött a suzukai pályán. 2015-ben ismét sikerült nyernie. 2016-ban második rajtkockából indult, hasonlóan az előző két szezonhoz, de elrontotta a rajtot, visszaesett nyolcadiknak. Innen jól választott gumistratégiának is köszönhetően sikerült feljönnie a harmadik helyig, a másodikért viszont sikertelenül próbálkozott Verstappennel szemben. Az eredmény a csapattárs Nico Rosberg győzelmével együtt azt jelentette, hogy a hátralévő négy futam megnyerésével sem lehetett biztos a címvédésben… 2017-ben és 2018-ban egyaránt élről indulva győzött. 2019-ben negyedik rajthelyről indult, Verstappen lerajtolta, de a holland pilóta ezt követően Leclerc-rel ütközött. Miután Leclerc – akinek pont előtte repült le a szárnydarabja – is visszaesett az autója javítása miatt, a harmadik helyre került. Az utolsó körökben lágyakra váltva próbálkozott Vettel előzésével, de nem sikerült, így maradt a harmadik hely, de meglett a leggyorsabb körért járó pluszpont is.

Tavaly hatodik helyről rajtolt. Az újraindított futamon előbb Mick Schumacherrel küzdött meg sikeresen az ötödik helyért, majd Ocon ellen próbálkozott a negyedikért, de őt már nem sikerült megelőznie, így maradt az ötödik helyezés.

Sainz

Toro Rossóval 2015-ben tizedik lett, 2016-ban 17. helyen végzett. 2017-ben az erőforráselemek cseréje miatt húsz rajthely büntetést kapott, az utolsó előtti helyről indulhatott. A rajt után falnak kipördülve gumifalnak ütközött utolsó Toro Rosso-s futamán. 2018-ban Renault-val tizedik lett. 2019-ben McLarennel hetedik rajthelyről indulva ötödik helyezést ért el.

Tavaly Ferrarival harmadik helyről indult, az első körben kipördült és a palánknak csapódva összetörte az autóját, így kiesett.

Russell

2019-ben Williamsszel eredetileg a 18. helyen ért be, a Renault-k kizárásával a 16. helyen végzett.

Tavaly Mercedesszel az időmérőn és a futamon is nyolcadik lett.

Bottas

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen. A 2013-as futamon 16., 2014-ben hatodik, 2015-ben ötödik lett. 2016-ban tizedik helyen végzett. 2017-ben Mercedesszel második lett az időmérőn, de váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolták. A futamon negyedik lett. A leggyorsabb kört is megfutotta, de még nem járt érte pluszpont. 2018-ban második rajtkockából indulva második helyezést ért el. 2019-ben harmadik helyről indult, a Ferrarikat lerajtolva élre állt, és megnyerte a futamot.

Tavaly Alfa Romeóval a 15. helyen végzett.

Piastri

Először versenyezhet Japánban.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5118220037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása