Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IX/15.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

2023. szeptember 14. - F1 Hierro

A Szingapúri Nagydíj 2008-ban került a Forma-1 versenynaptárába, azóta csak 2020-ban és 2021-ben maradt ki a pandémia miatt. Az első éjszakai futamot meglepetésre Fernando Alonso nyerte a Renault-val, bár utóbb kiderült, hogy volt benne némi turpisság, ami mostanában ismét beszédtéma lett Felipe Massa pereskedése folytán. A futam eredményét mindenesetre változatlanul hagyták, a csapat és a vezetői kaptak büntetést. A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton nyert legtöbbször Szingapúrban, négy alkalommal. A tavalyi versenye viszont nem túl jól sikerült, többször is hibázott, így dobogós esélyt bukott. Alonsónak 2008 után még 2010-ben is sikerült itt nyernie, immár Ferrarival. 

A Monzában a sorozatos győzelmek rekordját megdöntő Max Verstappen viszont még nem nyert Szingapúrban, a tavalyi hétvégéje a csapat által elrontott időmérőre ment rá. A vizes pályán induló, kétórás időlimit miatt leintett futamot így a csapattársa, Sergio Pérez nyerte. A dobogó két oldalára a Ferrari pilótái, Charles Leclerc és Carlos Sainz állhattak fel, akárcsak két hete Monzában.

Az idei évre átalakított utcai pályán vajon sikerül megállítani Verstappen szériáját?

Verstappen

2015-ben Toro Rossóval nyolcadik lett. 2016-ban a Red Bull színeiben a negyedik helyről rajtolhatott, a rajtnál beragadt és visszaesett, hatodik helyen végzett. 2017-ben harmadik helyről indulhatott, de a rajt után Ferrari-szendvicsben nem volt esélye az ütközés elkerülésére, és kiesett. 2018-ban első sorból rajtolt, az első körben Vettel megelőzte, de a kerékcsere után visszavette a második helyet, amit sikerült megtartania, így első alkalommal dobogóra állhatott a pályán. 2019-ben negyedik helyről rajtolt. Korán jött ki kerékcserére, a később cserélő Hamilton elé tudott kerülni, harmadik helyezettként állhatott a pódiumra.

Tavaly nyolcadik rajtkockából indulhatott, miután az időmérő végén a gyors köréről a csapata kiszólította (másképp nem maradt volna mintavételhez szükséges üzemanyag-mennyiség). A rajtnál több helyet veszített, de sikerült visszazárkóznia a pontszerzők közé. A 39. körben elfékezte magát és kicsúszott, de időben megfogta az autót. Innen ismét visszazárkózott, az 57. körben megelőzte a Vettel ellen próbálkozva hibázó Hamiltont, majd az utolsó körben Vettelt is, így a hetedik helyen végzett, bajnokavatás ekkor még nem történt.

Sargeant

Először versenyezhet Szingapúrban.

Norris

2019-ben kilencedik helyről rajtolva hetedik lett.

Tavaly hatodik rajthelyről indulva negyedik helyezést ért el.

Gasly

2018-ban Toro Rossóval 13. helyen végzett. 2019-ben a Q2-ig jutott az időmérőn, Ricciardo büntetésével a 11. rajthelyről indulhatott, a futamon nyolcadik helyezést ért el.

Tavaly az AlphaTauri színeiben hetedik helyről rajtolva tizedik lett.

Pérez

Sauberrel mindkét alkalommal tizedik lett (2011-ben azt is „átvészelve”, hogy Michael Schumacher nekiment). 2013-ban McLaren–Mercedesszel nyolcadik helyen végzett. A következő két évben Force Indiával mindkétszer hetedik helyezést ért el. 2016-ban bejutott a Q3-ba, de sárga zászlós gyorshajtás miatt nyolc hellyel hátrébb sorolták, azonban jó rajttal és gumistratégiával (a biztonsági autós fázis alatt letudta a cserét szuperlágyról lágyra) feljött és a végén nyolcadik lett. 2017-ben 12. helyről rajtolva ötödik lett, ami eddigi legjobb szingapúri helyezése. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben hetedik helyről indult. Az első körben koccant csapattársával, Oconnal, de ő járt jobban, tudta folytatni a versenyt. A 34. körben ismét ütközött, ezúttal Szergej Szirotkinnal. Végül 16. helyen futott be, ez volt az első alkalom, hogy nem szerzett pontot a pályán. 2019-ben Racing Pointtal eredetileg 11. lett az időmérőn, Ricciardo büntetésével tizedikre javult volna, de végül váltócsere miatt öt hellyel hátrébb sorolták. A futam 43. körében olajszivárgás miatt kiállni kényszerült, az autója eltávolításához be kellett küldeni a biztonsági autót.

Tavaly a Red Bull színeiben második helyről indult, Leclerc-t lerajtolva élre állt, a futam végéig megtartotta az éllovas pozíciót, és győzött. Két alkalommal is vizsgálták, amiért tíz autónyinál nagyobb helyet hagyott a biztonsági autót miatt. Az elsőért figyelmeztették, a második miatt  öt másodperc büntetést kapott, de belefért, ő maradt a győztes.

Alonso

Az első itteni futamot emlékezetes módon nyerte meg a Renault-val: épp jókor ment ki tankolni, még a biztonsági autós szakasz előtt. Egy év múlva kiderült, hogy ez Flavio Briatore jól kitalált forgatókönyvének eredménye, de csak az akkori csapatvezetést büntették, Alonso a győzelmét megtarthatta (jelenleg pedig ismét előkerült az eset… ). 2009-ben harmadik hellyel bizonyította, hogy „tisztán” is tud jól teljesíteni a pályán, majd 2010-ben Ferrarival ismét győzött, méghozzá mesterhármassal. 2011-ben negyedik helyen végzett, majd újra dobogóra állhatott 2012-ben harmadik helyezettként, 2013-ban pedig másodikként. 2014-ben negyedik lett. 2015-ben a McLaren–Honda váltóhibája miatt kiállni kényszerült. 2016-ban hetedik helyezést sikerült elérnie. 2017-ben az időmérő jól sikerült, nyolcadik helyről rajtolhatott, de a Ferrarikkal ütköző Verstappen őt is eltalálta, autója sérülése miatt fel kellett adnia a futamot. 2018-ban a Renault-motoros McLarennel hetedik helyezést ért el.

Tavaly Alpine-nal ötödik helyről rajtolt, a rajtnál visszább esett, a 21. körben motorhibával kiállt.

Leclerc

2018-ban Sauberrel kilencedik lett, többek között Gasly elleni előzésének köszönhetően. 2019-ben Ferrarival megszerezte a pole pozíciót, ezzel sorozatban harmadjára indulhatott az élről. A kerékcsere után a korábban cserélő csapattársa, Sebastian Vettel mögé tudott visszajönni, második lett.

Tavaly élről indult, Pérez lerajtolta, így a dobogó második fokára állhatott. Verstappen hetedik helyével vékony matematikai esélye még maradt a világbajnoki címére.

Stroll

2017-ben Williamsszel nyolcadik lett. 2018-ban 14. helyen végzett. 2019-ben Racing Pointtal 13. lett.

Tavaly Aston Martinnal a Q2-ig jutott az időmérőn, a futamon hatodik helyre sikerült feljönnie.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel tizedik lett, 2016-ban Renault-val ugyanezt a helyezést érte el. 2017-ben a Haas pilótájaként motorhibával kiesett. 2018-ban 18. helyen végzett, de versenyben futott körrekordot jelentő leggyorsabb körrel – igaz, ez akkor még semmiképpen sem ért pontot. 2019-ben 17. lett, az utolsó körökre lágy gumikra váltva ismét megfutotta a leggyorsabb kört – de a helyezése miatt ezúttal sem járt érte a pont.

Tavaly kilencedik rajtkockából indulva a 12. helyen végzett.

Tsunoda

Tavaly tizedik helyről rajtolt, de a 36. körben a palánknak csapódva kiesett, biztonsági autót kellett beküldeni miatta.

Albon

2019-ben a Red Bull színeiben az időmérőn és a futamon is hatodik lett.

Tavaly Williamsszel a monzai futam kihagyása után visszatért, a 25. körben a palánknak csapódott, az első szárnya megsérült, így ki kellett állnia.

Zhōu

Tavaly a 7. körben kiesett, miután ütközött Latifivel, a falat is megérintette, és ki is tört az egyik első kereke. Az eset miatt biztonsági autót kellett beküldeni.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel tizedikként pontot szerzett. 2011-ben nem indult (tesztpilótaként sem), 2012-ben Force Indiával 14. lett, viszont leggyorsabb kört futva! 2013-ban Sauberrel kilencedik helyezést ért el, 2014-ben Force Indiával szintén. 2015-ben Felipe Massával ütközött, ami miatt kiesett, virtuális safety cart okozva, és vétkesnek is találták, ezért három rajthely büntetést vitt a következő hétvégére. 2016-ban a nyolcadik helyről indult, a rajt után próbálta Sainzot megelőzni, de összeütköztek és kiesett, biztonsági autós fázist okozva. 2017-ben hetedik helyről rajtolt, de a Renault olajszivárgása miatt ki kellett kiállnia. 2018-ban időmérőn és futamon is tizedik lett. 2019-ben nyolcadik rajtkockából indulva kilencedik helyen végzett.

Ocon

2016-ban Manorral 18. helyen végzett. 2017-ben a Force India színeiben tizedik lett. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben bejutott a Q3-ba, de a rajt után kiesett a csapattárs Pérezzel ütközve, amivel biztonsági autós fázist okoztak.

Tavaly Alpine-nal 26 kör után motorhiba miatt kiesett.

Lawson

Miután továbbra is helyettesíti Ricciardót, először versenyezhet Szingapúrban.

Hamilton

Az első két futamon McLaren–Mercedesszel dobogóra állhatott: 2008-ban harmadik lett (ami a Ferrari baklövésével együtt sokat hozott a világbajnokságban - Massa éppen ezt sérelmezi mostanában), 2009-ben pedig élről indulva győzött (a Hungaroringen kívül csak itt sikerült nyernie abban az évben). 2010-ben a Mark Webberrel való ütközés miatt kiesett, 2011-ben ötödik lett. 2012-ben élről indult, de váltóhibával kiállt. 2013-ban Mercedesszel ötödik lett csapattársa, Nico Rosberg mögött. 2014-ben másodjára nyerte meg a futamot, ezúttal mesterhármassal. A 2015-ös hétvégéje nem túl jól sikerült: az időmérőn az ötödik helyet szerezte meg (gumimelegítési problémákra hivatkoztak a csapatnál), majd a futamon az erőforrás hibájával kiállt (a 2014-es Belga Nagydíj óta ez volt az első kiesése). 2016-ban a harmadik helyről indult, bár egy hibáját kihasználva Kimi Räikkönen megelőzte, az utolsó boxkiállás után visszaszerezte a harmadik helyezést. 2017-ben kezdetben úgy tűnt, nem az ő futama lesz: ötödik helyről indulhatott, de a két Ferrari és Verstappen rajtbalesete után élre került, és végül megnyerte a versenyt. 2018-ban pole-ból indulva immár negyedszer győzött, utolérve Vettelt szingapúri győzelmekben (aki aztán egy év múlva ismét felülmúlta). 2019-ben második helyről rajtolt, a későre hagyott kerékcseréje után Vettel és Verstappen mögé jött vissza, a futamot negyedik helyen zárta.

Tavaly harmadik helyről indult, a rajtnál Sainz mögé került. A 33. körben a palánknak koccant, de tudta folytatni a versenyt. Az 57. körben Vettelt próbálta előzni a 7. helyért, de elvétette a kanyart, így őt előzte meg Verstappen, a kilencedik helyen végzett.

Sainz

2010-ben a csendes-óceáni Forma BMW-ben az első futamon hatodik, a másodikon második lett, pontot vendégpilótaként nem kapott.

2015-ben Toro Rossóval az időmérő 2. szakasza végén falnak ütközött, ami miatt a Q2 sárga zászlóval ért véget. A futamon kilencedik lett akkori csapattársa mögött. 2016-ban a hatodik helyről indulhatott, a rajtnál megelőzte a beragadó Verstappent, de összeütközött az őt előzni próbáló Hülkenberggel. Miután a sérült autójával a versenybíróság fekete-narancs zászlóval kiintette javításra, a 14. helyen végzett. 2017-ben tizedik helyről indulva pályafutása addigi legjobb helyezését érte el: negyedik lett. 2018-ban Renault-val nyolcadik helyen futott be. 2019-ben McLarennel hetedik helyről rajtolt, de pontot nem szerzett: miután az első körben ütközött Hülkenberggel, és problémái akadtak a kerékcserével, visszaesett, a 12. helyen zárta a futamot.

Tavaly Ferrarival negyedik helyről indult, Hamiltont a rajtnál megelőzte, a dobogó harmadik fokára állhatott.

Russell

2019-ben Williamsszel kétszer is ütközésbe keveredett: előbb a rajtnál Ricciardóval, ami miatt első szárnyat kellett cserélnie, majd a 36. körben a Romain Grosjeannal való ütközés után falnak csapódva ért véget a versenye, az eset miatt be kellett küldeni a biztonsági autót.

Tavaly Mercedesszel 11. lett az időmérőn, de az elhasznált erőforráselemek miatt a rajtrács végére sorolták. Mivel a cseréket a parc fermé alatt, engedély nélkül hajtották végre, a boxutcából kellett rajtolnia. A 40. körben Mick Schumacherrel koccant, defektet kapott, kiállt lágy gumikra váltani. A 14. helyen végzett, így a leggyorsabb köre nem ért pontot.

Bottas

A Williams színeiben 2013-ban 13., 2014-ben 11. helyen végzett. 2015-ben ötödik helyével szerezte meg első szingapúri pontjait. 2016-ban a tizedik helyről indult, a futam elején ütközött Jenson Buttonnal, ami miatt megsérült az autója, később túlmelegedés miatt kellett kiállnia. 2017-ben Mercedesszel hatodik helyről indult, az első biztonsági autós fázis után ugyan veszített pozíciókat, de végül a dobogó harmadik fokára állhatott. 2018-ban negyedik lett. 2019-ben az időmérőn és a futamon is ötödik helyen végzett.

Tavaly Alfa Romeóval 11. lett.

Piastri

Először versenyezhet Szingapúrban.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6018214549

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása