Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző X/4.

Japán Nagydíj, Suzuka

2024. április 05. - F1 Hierro

Ezúttal egy klasszikus helyszín következik, de a versenynaptárban szokatlan helyen: a Japán Nagydíjakat eddig rendre őszi futamként tartották Suzukában, idén előrehozták tavaszra.

Az elmúlt két évben Max Verstappen győzött, a két évvel ezelőtti versenyen a világbajnoki címét is ünnepelhette, igaz, az időjárás miatt sokáig álló és rövidítve leintett verseny után kellett némi szabálymagyarázat, hogy ő maga is konstatálja a sikeres címvédést.

A mezőnyből legtöbbször Lewis Hamilton nyert Japán Nagydíjat, összesen ötször, ebből az első alkalommal még az újoncévében Fujiban, ahová két évnyi kitérőt tett a versenyt. Fernando Alonso kétszer nyert Japánban, egy-egy alkalommal Suzukában és Fujiban, Valtteri Bottas pedig a 2019-es versenyen győzött még Mercedesszel.

Két hete Melbourne-ben meglepetés született, Verstappen kiesett, és a műtétje után visszatérő Carlos Sainz győzött ferraris csapattársa, Leclerc előtt. Suzukában visszaáll a "világ rendje", vagy ismét sikerül másnak villantania?

Verstappen

2014-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje. A 2015-ös futamon kilencedik lett. 2016-ban a Red Bull színeiben a Ferrarik büntetései miatt harmadik helyről rajtolt, majd a rajt után előrejött második helyre, amit Hamiltonnal szemben keményen védekezve meg is tartott. 2017-ben ötödik lett az időmérőn, Bottas büntetésével egy hellyel előrébb indulhatott. A rajtnál megelőzte csapattársát, majd az első körben Sebastian Vettelt is, végül sikerült megismételnie a második helyet. 2018-ban a harmadik helyről rajtolt, az első körben hibázott a sikánban, visszatérve a kelleténél keményebben visszaverte Kimi Räikkönen előzési kísérletét. Nem biztonságos visszatérésért öt másodperc büntetést kapott. A biztonsági autós fázis után a másik Ferrarival, Vettelével akadt össze, de sikerült a futam végéig megtartania a harmadik helyezést. 2019-ben a Q3-ban ezredre azonos időt ment a csapattárs Albonnal, de mivel hamarabb futotta meg, neki kedveztek a szabályok, így ötödik helyről rajtolt. A futamon a rajt után ütközött, amikor próbálta előzni Leclerc-t, emiatt megpördült és visszaesett, majd a 15. körben kiállt az autója sérülése miatt.

Tavalyelőtt élről indult, és megnyerte az eső miatt sokáig álló, és így a háromórás limitet elérve 28 kör után leintett futamot. A verseny utáni interjú során tudta meg, hogy mivel nem piros, hanem kockás zászló vetett véget a versenynek, így is teljes pontokat osztottak, tehát megvédte a világbajnoki címét. Tavaly mesterhármassal győzött, így karnyújtásnyira került a harmadik vb-cím, a konstruktőri pedig már meg is lett a csapatának.

Sargeant

Tavaly a Q1-ben összetörte az autóját, amivel piros zászlót okozott, és nem tudott mért kört futni, de engedték indulni. Az autóját a parc fermé alatt helyreállították, de akkora mértékben kellett módosítani, hogy csak a boxutcából rajtolhatott, és a futamon tíz másodperc büntetést is kiszabtak rá. Az 5. körben Bottasszal ütközött, ami miatt további öt másodperc büntetést kapott. Végül 22 kör után feladta a versenyt az autója sérülése miatt.

Ricciardo

2011-ben HRT-vel 22. lett. Toro Rossóval 2012-ben tizedik helyezéssel szerezte első itteni pontját, 2013-ban a 13. helyen végzett. A Red Bull színeiben 2014-ben negyedik lett. 2015-ben a Felipe Massával való ütközés során defektet kapott, visszaesett, 15. helyen végzett. 2016-ban negyedik rajtkockából indulva hatodik lett. 2017-ben negyedik lett az időmérőn, Bottas büntetése miatt egy hellyel előrébb indulhatott, a futamon a rajt után vesztett két pozíciót, de a 11. körben visszaelőzte Ocont, végül a dobogó harmadik fokára állhatott. 2018-ban a Q2-ben megadta magát az autója, így nem ment mért időt, 15. helyről indulva előretört, a kerékcsere után sikerült a Ferrarik elé visszajönnie, negyedik helyezést ért el. 2019-ben Renault-val a Q2-ben kiesett, a futamon eredetileg hatodik helyen ért be, de a fékrendszer szabálytalansága miatt utólag kizárták.

Tavalyelőtt McLarennel az időmérőn és a futamon is 11. helyen végzett. A tavalyi nagydíjat az AlphaTauri pilótájaként a zandvoorti sérülése miatt kihagyni kényszerült.

Norris

A 2018-as első szabadedzésen a McLaren tesztpilótájaként vett részt. 2019-ben nyolcadik rajtkockából indult, a 4. körben ütközött Albonnal, ami miatt visszaesett. Eredetileg a 12. helyen futott be, majd miután kiderült, hogy egy körrel hamarabb leintették a futamot, 13. helyezettnek számított, végül a két Renault kizárása után 11. lett.

Tavalyelőtt az időmérőn és a futamon is tizedik helyen végzett. Tavaly harmadik helyről indult, a rajtnál a csapattársát megelőzve feljött a második helyre. Később az eltérő taktika miatt ismét a csapattársa mögé került, de mivel ő volt a gyorsabb, a csapat utasítására a 27. körben Piastri elengedte. Miután a 38. körben sikerült megelőznie az egy kiállásos taktikával próbálkozó Russellt, a dobogó második fokára állhatott.

Gasly

A 2017-es Super Formula szezonnyitóján már járt a pályán, tizedik lett (ami ott nem ér pontot). A záró hétvége is ott lett volna, de az időjárás miatt mindkét futamát lefújták, amivel elvesztette a lehetőséget a bajnoki cím megszerzésére, pedig még az USA Nagydíjat is kihagyta miatta.

A 2017-es Japán Nagydíjon Toro Rossóval 13. helyen végzett. 2018-ban hetedik helyről rajtolva 11. lett. 2019-ben kilencedik helyről rajtolva eredetileg nyolcadik helyen futott be, az utolsó – végül nem számító – körben átvészelve a koccanást Pérezzel. Ricciardo kizárása után hetedik helyezést ért el.

Tavalyelőtt az AlphaTauri színeiben kiesett a Q1-ben, a boxutcából rajtolhatott, miután módosítottak az autója beállításain. Az első körben eltalálta a Sainz balesete után leszakadó reklámtáblát, ami miatt ki kellett állnia első szárnyat cserélni. Még a leállítás előtt a biztonsági autó után igyekezve nem sokon múlt, hogy összeütközzön a Sainz autójának kihúzására idejekorán beküldött daruskocsival, ami felháborította, Jules Bianchi 2014-es itteni tragédiáját is eszébe juttatva. Az újraindított versenyen eredetileg 17. helyen ér be, de piros zászló alatti gyorshajtásért utólag áthajtásos büntetést szabtak ki rá, amit 20 másodperc hozzáadásával váltottak ki, ezzel a 18. helyen végzett. Tavaly Alpine-nal az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon tizedik lett.

Pérez

Első Japán Nagydíján 2011-ben Sauberrel pontot szerzett: nyolcadik lett. 2012-ben kicsúszás vetett véget a futamának. 2013-ban McLaren–Mercedesszel 15. helyen végzett. 2014-ben Force Indiával tizedik lett. 2015-ben 12. helyen végzett. 2016-ban – a Ferrari büntetéseinek is köszönhetően – ötödik rajtkockából indulva hetedik helyezést ért el. 2017-ben nyolcadik lett az időmérőm, Kimi Räikkönen büntetése miatt egy hellyel előrébb indulhatott, a futamot is hetedikként zárta. 2018-ban tizedik lett az időmérőn, Ocon büntetésével egy hellyel előrébb indult. A futam 30. körében szép előzést mutatott be Leclerc ellen, majdnem Romain Grosjeant is sikerült elcsípnie, végül ismét hetedik lett. 2019-ben Racing Pointtal kiesett a Q1-ben. A futamon az utolsó körben Gaslyt próbálta előzni a nyolcadik helyért, de összekoccantak és kicsúszott a falba. Csakhogy tévedésből hamarabb mutatták fel a kockás zászlót, így eggyel kevesebb kör alapján kilencedik helyezettnek számított, ami Ricciardo kizárásával nyolcadik helyre javult.

Tavalyelőtt a Red Bull színeiben negyedik rajthelyről indulva eredetileg harmadiknak futott be, de miután Leclerc az utolsó körben csak kanyarlevágással tudott előtte maradni, a monacói pilóta időbüntetést kapott, ezzel meglett a második hely. Verstappen teljes pontokat érő győzelmével a matematikai esélyei is elszálltak a világbajnoki címre. Tavaly ötödik helyről rajtolt, a rajt után Hamiltonnal koccantak, ami miatt első szárnyat kellett cseréltetnie, és a mezőny végére került. A biztonsági autós szabályok megsértéséért öt másodperc büntetést is kapott. A 12. körben megforgatta Magnussent, amivel virtuális biztonsági autós fázist okozott. A sérült autójával kiállt a boxba, és úgy tűnt, feladja a versenyt, de a csapat visszaküldte, hogy utána álljon ki újra a boxba, és töltse le az időbüntetését, megelőzve az esetleges további büntetést. Ezután már valóban feladta a versenyt.

Alonso

2001-ben Minardival 11. helyezéssel zárta bemutatkozó szezonját. Két évvel később Renault-val motorhiba miatt kiállt. 2004-ben ötödik, 2005-ben friss bajnokként érkezve harmadik lett. 2006-ban győzött, ami Michael Schumacher kiesésével együtt karnyújtásnyira hozta a második világbajnoki címet.

Fujiban 2007-ben McLaren–Mercedesszel a vizes pályán kicsúszott. 2008-ban újra Renault-val győzött, megfejelve a szingapúri meglepetés diadalt, de ezúttal nem volt szüksége trükkökre.

Ismét Suzukában 2009-ben tizedik lett (abban az évben még éppen nem járt érte a pont). Ferrarival két dobogó következett: 2010-ben harmadik, 2011-ben második helyezés. 2012-ben viszont már a rajt után ütközött Kimi Räikkönennel, ami után defektet kapott és kicsúszott, ezzel elolvadt az addigi előnye a világbajnokságban. 2013-ban negyedik lett. 2014-ben elektronikai hibával hamar kiállni kényszerült. 2015-ben McLaren–Hondával 11. lett. 2016-ban a 16. helyen végzett. 2017-ben tizedik lett az időmérőn, de erőforráselemek cseréje miatt 35 (!) hely büntetést kapott, így utolsó rajtkockából indult. Innen előrébb jött, de 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről. 2018-ban Renault-motoros McLarennel 14. helyen végzett.

Tavalyelőtt Alpine-nal az időmérőn és a futamon is hetedik lett. Tavaly Aston Martinnal tizedik rajthelyről indulva nyolcadik helyen ért be.

Leclerc

2018-ban kiesett a Q2-ben, de Ocon hátrasorolásával a tizedik helyről indulhatott. A futamon a Sauber mechanikai problémája miatt kiállt. 2019-ben Ferrarival második rajthelyről indult, a rajt után Bottas megelőzte, majd Verstappennel ütköztek, ami miatt megsérült az autója, egy szárnydarab később le is szakadt róla, a javításra kiállva visszaesett. A hetedik helyig sikerült visszazárkóznia, de Ricciardo kizárásával hatodik lett.

Tavalyelőtt második helyről rajtolva eredetileg második helyen futott be, de az utolsó körben Pérez ellen védekezve levágott egy kanyart, az ebből való előnyszerzésért öt másodperc büntetést kapott. Így csak harmadik lett, és mivel teljes pontokat adtak a rövidebb táv után, de kockás zászlóval leintett futamért, Verstappen győzelmével a maradék esélyei is elszálltak a világbajnoki címre. Tavaly az időmérőn és a futamon is negyedik lett, miután a 45. körben megelőzte az egy kiállással próbálkozó Russellt.

Stroll

2017-ben a Williams felfüggesztésének sérülése miatt kiesett. 2018-ban 17. helyen végzett. 2019-ben Racing Pointtal eredetileg tizedik helyen ért be, de miután az utolsó kört nem vették figyelembe, 11. helyezettnek tekintették, majd a két Renault kizárásával pontszerző kilencedik lett.

Tavalyelőtt Aston Martinnal az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futamon a 12. helyen végzett. Tavaly az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futamot 20 kör után a hátsó szárnya sérülése miatt feladta.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel 14. helyen végzett. 2016-ban Renault-val ugyanezen a helyen zárta a futamot. 2017-ben a Haas színeiben nyolcadik helyezést ért el, miután agilisan megelőzte Felipe Massát, segítve saját csapattársát is. 2018-ban Leclerc-rel ütközve defektet kapott és kiesett. 2019-ben a Q1-ben a palánknak csapta az autóját, a második piros zászlót okozva, így nem tudott mért kört futni, de engedték rajthoz állni az utolsó sorból. Eredetileg 16. helyen ért be, majd miután az utolsó kör nem számított, 17. helyezettnek tekintették, végül a Renault-k kizárása után 15. lett.

Tavalyelőtt a 14. helyen végzett. Tavaly a 12. körben megforgott, miután ütközött Pérezzel, de tudta folytatni a versenyt, 15. lett.

Tsunoda

2016-ban itt volt az első (és abban az évben egyetlen) hétvégéje a japán Forma–4-ben, második és negyedik helyezést ért el. 2017-ben a hétvége első futamát megnyerte, a másikon harmadik lett. 2018-ban mindkét futamon győzött.

Tavalyelőtt AlphaTaurival az első hazai Forma–1-es nagydíján a 13. helyen végzett. Tavaly kilencedik helyről rajtolt, de pontot szereznie nem sikerült, 12. lett a helyettesítő csapattárs Liam Lawson mögött.

Albon

2019-ben a Red Bull színeiben a Q3-ban ezredre azonos időt ment a csapattárs Verstappennel. Miután később futotta meg, a hatodik rajthelyről indulhatott. A futamon negyedik helyezést ért el, a 4. körben átvészelve a koccanást Norrisszal.

Tavalyelőtt Williamsszel a vizes futamon első körben odacsapta az autóját, emiatt fel kellett adnia a versenyt. Tavaly a Q2-ig jutott, de a futamon a rajtnál ütközött Bottasszal, ami miatt első szárnyat kellett cseréltetnie, és a biztonsági autót is be kellett küldeni. 26 kör után az autója sérülése miatt feladta a versenyt.

Zhōu

Tavalyelőtt Alfa Romeóval megfutotta pályafutása első leggyorsabb körét, de mivel a 16. helyen végzett, nem járt érte pont. Tavaly a 13. helyen végzett.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel a verseny elején ütközött Vitalij Petrovval és kiesett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt. 2012-ben váltócsere miatt öt rajthely büntetést kapott, így 15. helyről indult, de a végére feljött hetediknek. 2013-ban Sauberrel hatodik lett. Ismét Force Indiával 2014-ben nyolcadik, 2015-ben hatodik lett, 2016-ban kilencedik helyről indulva újra nyolcadikként futott be. 2017-ben Renault-val a hátsó szárny sérülése miatt kiesett. 2018-ban motorhiba miatt adta fel a futamot. 2019-ben eredetileg kilencedik helyen futott be, de miután a korai leintés miatt eggyel kevesebb kört vettek figyelembe, átmenetileg tizedik lett, de a fékrendszer szabálytalansága miatt csapattársához hasonlóan utólag kizárták.

Tavaly a Haas pilótájaként 14. helyen végzett.

Ocon

2016-ban Manorral 21. helyen végzett. 2017-ben Force Indiával hetedik lett az időmérőn, Bottas és Kimi Räikkönen büntetése révén az ötödik helyről indulhatott, a futamon a rajt után beférkőzött a két Red Bull közé, Vettel kiesése után harmadik helyen is haladt, de végül hatodiknak ért célba. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben nyolcadik lett az időmérőn, de három rajthellyel hátrébb sorolták, mert a harmadik szabadedzésen nem lassított le eléggé a piros zászló alatt. A futamon kilencedik helyezést ért el.

Tavalyelőtt Alpine-nal ötödik rajthelyről indulva negyedik helyezést ért el, sikeresen védekezve Hamilton előzési kísérlete ellen. Tavaly az időmérőn kiesett a Q2-ben, a futamon kilencedik lett.

Hamilton

Az első két Japán Nagydíja még Fujiban volt. 2007-ben az esős futamon a McLaren–Mercedes színeiben mesterhármassal győzött. 2008-ban is élről indult, de a Kimi Räikkönennel szembeni adok-kapok miatt hamar visszaesett, 12. helyen zárt.

Suzukában 2009-ben harmadik lett, az ezt követő három alkalommal pedig rendre ötödik helyen végzett. Mercedesszel 2013-ban kiesett, miután autója ütközésben megsérült. 2014-ben másodjára nyerte meg a Japán Nagydíjat és először győzött a suzukai pályán. 2015-ben ismét sikerült nyernie. 2016-ban második rajtkockából indult, hasonlóan az előző két szezonhoz, de elrontotta a rajtot, visszaesett nyolcadiknak. Innen jól választott gumistratégiának is köszönhetően sikerült feljönnie a harmadik helyig, a másodikért viszont sikertelenül próbálkozott Verstappennel szemben. Az eredmény a csapattárs Nico Rosberg győzelmével együtt azt jelentette, hogy a hátralévő négy futam megnyerésével sem lehetett biztos a címvédésben… 2017-ben és 2018-ban egyaránt élről indulva győzött. 2019-ben negyedik rajthelyről indult, Verstappen lerajtolta, de a holland pilóta ezt követően Leclerc-rel ütközött. Miután Leclerc – akinek pont előtte repült le a szárnydarabja – is visszaesett az autója javítása miatt, a harmadik helyre került. Az utolsó körökben lágyakra váltva próbálkozott Vettel előzésével, de nem sikerült, így maradt a harmadik hely, de meglett a leggyorsabb körért járó pluszpont is.

Tavalyelőtt hatodik helyről rajtolt. Az újraindított futamon előbb Mick Schumacherrel küzdött meg sikeresen az ötödik helyért, majd Ocon ellen próbálkozott a negyedikért, de őt már nem sikerült megelőznie, így maradt az ötödik helyezés. Tavaly hetedik helyről indult. A rajt után koccantak Pérezzel, de nem tudta folytatni a versenyt. Az 5–6. és a 16. körben a csapattársával csatáztak egymás ellen, de sikerült Russell előtt maradnia. Csapaton belül eltérő taktikán voltak, emiatt Russell egy időre előrébb került, de végül a két kiállás bizonyult kifizetődőnek: a második cserénél elévágással sikerült Sainzot megelőzni, a 49. körben pedig a hátrányosabb taktikán lévő Russell elengedte, így ismét ötödik lett.

Sainz

Toro Rossóval 2015-ben tizedik lett, 2016-ban 17. helyen végzett. 2017-ben az erőforráselemek cseréje miatt húsz rajthely büntetést kapott, az utolsó előtti helyről indulhatott. A rajt után falnak kipördülve gumifalnak ütközött utolsó Toro Rosso-s futamán. 2018-ban Renault-val tizedik lett. 2019-ben McLarennel hetedik rajthelyről indulva ötödik helyezést ért el.

Tavalyelőtt Ferrarival harmadik helyről indult, az első körben kipördült és a palánknak csapódva összetörte az autóját, így kiesett. Tavaly az időmérőn és a futamon is hatodik lett, miután Hamilton a második kerékcserénél elévágott, de a másik Mercedes-pilótát, az egy kiállással hiába próbálkozó Russellt az 50. körben sikerült megelőznie.

Russell

2019-ben Williamsszel eredetileg a 18. helyen ért be, a Renault-k kizárásával a 16. helyen végzett.

Tavalyelőtt Mercedesszel az időmérőn és a futamon is nyolcadik lett. Tavaly nyolcadik rajthelyről indult. Az 5–6. és a 16. körben a csapattárs Hamiltonnal küzdöttek egymás ellen, de egyik alkalommal sem sikerült felülkerekednie. Megpróbálkozott az egy kerékcserés taktikával, emiatt a többiek első cseréje után egy rövid ideig élen állt, de a 19. körben a jóval gyorsabb Verstappen visszavette a vezetést. A többiek második cseréje után ismét második helyen állt, de a taktikája hátrányosnak bizonyult, sorra előzték meg: a 38. körben Norris, a 42. körben Piastri, a 45. körben Leclerc, a 49. körben a csapattársát engedte el, majd az 50. körben Sainz előzte meg, így a hetedik helyen végzett.

Bottas

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen. A 2013-as futamon 16., 2014-ben hatodik, 2015-ben ötödik lett. 2016-ban tizedik helyen végzett. 2017-ben Mercedesszel második lett az időmérőn, de váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolták. A futamon negyedik lett. A leggyorsabb kört is megfutotta, de még nem járt érte pluszpont. 2018-ban második rajtkockából indulva második helyezést ért el. 2019-ben harmadik helyről indult, a Ferrarikat lerajtolva élre állt, és megnyerte a futamot.

Tavalyelőtt Alfa Romeóval a 15. helyen végzett. Tavaly a rajt után ütközött Albonnal, majd az 5. körben a másik Williams-pilótával, Sargeanttal, az autója sérülése miatt a 9. körben kiállt.

Piastri

Tavaly második helyről indult, a rajtnál a csapattárs Norris megelőzte. Később az eltérő taktika révén ismét Norris elé került, de a 27. körben csapatutasításra átadta helyét a gyorsabb csapattársának. A második kerékcsere után a negyedik helyen állt, de a 42. körben megelőzte az egy cserével próbálkozó Russellt, ezzel harmadik helyezést ért el, először lett vasárnapi futamon dobogós.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1518373519

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása