Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző X/18.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

2024. szeptember 22. - F1 Hierro

A Szingapúri Nagydíj annyiban kivételesnek számít a versenynaptárban, hogy Max Verstappennek még nem sikerült megnyernie. Csapattársa, az utcai pályákon gyakran jól teljesítő Sergio Pérez viszont két évvel ezelőtt nyert itt. Az előző hétvégén Bakuban úgy állt a verseny, hogy a Red Bullon belül ezúttal a mexikói versenyző szerepel jobban, de aztán jött az ütközés éppen Carlos Sainzcal, a tavalyi szingapúri győztessel.

Sainz győzelme az előző idény kakukktojásfutamát jelentette, hiszen egyedül a Ferrari spanyol pilótája nyert futamot a Red Bull kettőse mellett. A mezőny másik spanyolja, Fernando Alonso kétszeres szingapúri győztes, ezek közül leginkább az első itteni verseny híresült el, miután kiderült, hogy a Renault akkori csapatvezetője, Flavio Briatore nem bízta a véletlenre a dolgot, és egy fondorlatos trükkhöz folyamodott. A botrány azonban csak Briatore és a csapat büntetését hozta, Alonso győzelme maradt (és azóta sem törölték a futamot, bárhogy szeretné Felipe Massa...).

A jelenlegi pilóták közül Lewis Hamilton nyert legtöbbször Szingapúri Nagydíjat, összesen négyszer. Tavaly a dobogó harmadik fokára állhatott, bár egészen az utolsó körig úgy tűnt, a csapattárs George Russell állhat pódiumra, de egy hiba elég volt ahhoz, hogy véget érjen a versenye.

A második tavaly Lando Norris lett, aki ezúttal az élről indulhat, Verstappen és Hamilton előtt. Vajon lesz most is "első körös" átok, vagy végre sikerült a pole pozíciót győzelemre váltani?

Verstappen

2015-ben Toro Rossóval nyolcadik lett. 2016-ban a Red Bull színeiben a negyedik helyről rajtolhatott, a rajtnál beragadt és visszaesett, hatodik helyen végzett. 2017-ben harmadik helyről indulhatott, de a rajt után Ferrari-szendvicsben nem volt esélye az ütközés elkerülésére, és kiesett. 2018-ban első sorból rajtolt, az első körben Vettel megelőzte, de a kerékcsere után visszavette a második helyet, amit sikerült megtartania, így első alkalommal dobogóra állhatott a pályán. 2019-ben negyedik helyről rajtolt. Korán jött ki kerékcserére, a később cserélő Hamilton elé tudott kerülni, harmadik helyezettként állhatott a pódiumra.

Tavalyelőtt nyolcadik rajtkockából indulhatott, miután az időmérő végén a gyors köréről a csapata kiszólította (másképp nem maradt volna mintavételhez szükséges üzemanyag-mennyiség). A rajtnál több helyet veszített, de sikerült visszazárkóznia a pontszerzők közé. A 39. körben elfékezte magát és kicsúszott, de időben megfogta az autót. Innen ismét visszazárkózott, az 57. körben megelőzte a Vettel ellen próbálkozva hibázó Hamiltont, majd az utolsó körben Vettelt is, így a hetedik helyen végzett, bajnokavatás ekkor még nem történt. Tavaly sem sikerült dobogóra állnia. Az időmérőn lecsúszott a Q3-ról; volt két feltartásos esete is: a Q1-ben a boxutca kijáratánál állt meg, a Q2-ben Tsunodát tartotta fel – mindkettőt feljegyezték, de nem büntették miatta). A futamon a biztonsági autó alatt nem cserélt kereket, ment tovább a kopottabb keményeken, így a második helyre került. Az újraindítást követően előbb Russell előzte meg, majd a következő körben Norris is, a 27. körben pedig Hamilton. A 41. körben került sor a kerékcserére, ami után a 15. helyre jött vissza, innen sikerült visszazárkóznia egészen a hatodik helyig, Russell utolsókörös kiesésével ötödik lett. Ezzel megtört a Monzában rekorddöntést hozó tízfutamos győzelmi sorozata.

Ricciardo

2011-ben HRT-vel 19. helyen végzett. A Toro Rosso színeiben 2012-ben kilencedik lett, 2013-ban falnak ütközve kiesett. 2014-ben Red Bull-lal harmadikként szerezte meg első szingapúri dobogóját, majd 2015-ben egy helyet javítva a következőt is. 2016-ban az első sorból rajtolt, az eltérő gumistratégiával sikerült megközelítenie az élen álló Nico Rosberget, de megelőzni nem, így maradt az újabb második hely. 2017-ben harmadik helyről indult, csapattársa és a Ferrarik kiesése, valamint Hamilton élre törése után második lett. 2018-ban hatodik helyről indult, a futamon is ezt a helyezést ért el. 2019-ben Renault-val eredetileg nyolcadik lett az időmérőn, de mivel a Q1-ben az MGU-K-ja túllépte a teljesítménykorlátot, kizárták az időmérőről, a futamon engedték rajthoz állni az utolsó helyről (a lecserélt erőforráselemek miatt tíz rajthely büntetést is kapott, de ennek már nem volt hatása). A futamon felzárkózott, de a 34. körben Antonio Giovinazzival ütközve defektet kapott, így visszább esett, a 14. helyen végzett.

Tavalyelőtt McLarennel kiesett a Q1-ben, de a sikerült ötödik helyezéssel pontot szereznie. Tavaly a zandvoorti sérülése miatt kihagyta az itteni versenyt.

Norris

2019-ben kilencedik helyről rajtolva hetedik lett.

Tavalyelőtt hatodik rajthelyről indulva negyedik helyezést ért el. Tavaly negyedik helyről indult, Hamilton a rajt után kanyarlevágással előzte meg, így a pozíciót visszakapta. A biztonsági autó alatti kerékcserék után az ötödik helyre került. Az újraindítás után megelőzte Pérezt, a következő körben pedig Verstappent. Russell virtuális biztonsági autó alatti cseréje után a második helyre került. Az élen haladó Sainz úgy taktikázott, hogy időnként annyira magára engedte, hogy DRS-t nyithasson, így Russell-lel szemben védekezni tudjon. Sikerült Russell előtt maradnia (aki a végén el is dobta az autót), így a dobogó második fokára állhatott.

Gasly

2018-ban Toro Rossóval 13. helyen végzett. 2019-ben a Q2-ig jutott az időmérőn, Ricciardo büntetésével a 11. rajthelyről indulhatott, a futamon nyolcadik helyezést ért el.

Tavalyelőtt az AlphaTauri színeiben hetedik helyről rajtolva tizedik helyen végzett. Tavaly Alpine-nal az időmérőn Q2-ig jutott, a futamon hatodik lett.

Pérez

Sauberrel mindkét alkalommal tizedik lett (2011-ben azt is „átvészelve”, hogy Michael Schumacher nekiment). 2013-ban McLaren–Mercedesszel nyolcadik helyen végzett. A következő két évben Force Indiával mindkétszer hetedik helyezést ért el. 2016-ban bejutott a Q3-ba, de sárga zászlós gyorshajtás miatt nyolc hellyel hátrébb sorolták, azonban jó rajttal és gumistratégiával (a biztonsági autós fázis alatt letudta a cserét szuperlágyról lágyra) feljött és a végén nyolcadik lett. 2017-ben 12. helyről rajtolva ötödik lett, ami eddigi legjobb szingapúri helyezése. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben hetedik helyről indult. Az első körben koccant csapattársával, Oconnal, de ő járt jobban, tudta folytatni a versenyt. A 34. körben ismét ütközött, ezúttal Szergej Szirotkinnal. Végül 16. helyen futott be, ez volt az első alkalom, hogy nem szerzett pontot a pályán. 2019-ben Racing Pointtal eredetileg 11. lett az időmérőn, Ricciardo büntetésével tizedikre javult volna, de végül váltócsere miatt öt hellyel hátrébb sorolták. A futam 43. körében olajszivárgás miatt kiállni kényszerült, az autója eltávolításához be kellett küldeni a biztonsági autót.

Tavalyelőtt a Red Bull színeiben második helyről indult, Leclerc-t lerajtolva élre állt, a futam végéig megtartotta az éllovas pozíciót, és győzött. Két alkalommal is vizsgálták, amiért tíz autónyinál nagyobb helyet hagyott a biztonsági autót miatt. Az elsőért figyelmeztették, a második miatt  öt másodperc büntetést kapott, de belefért, ő maradt a győztes. Tavaly az időmérőn Q2-ig jutott. A futamon az első körben koccant Tsunodával, aki emiatt defektet kapott és kiesett. A biztonsági autó alatt nem hívták ki kerékcserére, így feljött a negyedik helyre, de kopottabb kemény gumikon kellett versenyeznie. Az újraindítás után Norris megelőzte, majd Hamilton és Leclerc is. A 37. körben Alonso próbálkozott ellene, de miután megérkezett rá Ocon és egymással voltak elfoglalva, sikerült előttük maradni. A kerékcsere után a 18. helyre jött vissza, innen a közepeseken a kilencedik helyig jött fel, Russell kiesése után nyolcadik helyen végzett. Az Albonnal való ütközés miatt öt másodperc büntetést kapott, de nem befolyásolta a helyezését.

Alonso

Az első itteni futamot emlékezetes módon nyerte meg a Renault-val: épp jókor ment ki tankolni, még a biztonsági autós szakasz előtt. Egy év múlva kiderült, hogy ez Flavio Briatore jól kitalált forgatókönyvének eredménye, de csak az akkori csapatvezetést büntették, Alonso a győzelmét megtarthatta (jelenleg pedig ismét előkerült az eset… ). 2009-ben harmadik hellyel bizonyította, hogy „tisztán” is tud jól teljesíteni a pályán, majd 2010-ben Ferrarival ismét győzött, méghozzá mesterhármassal. 2011-ben negyedik helyen végzett, majd újra dobogóra állhatott 2012-ben harmadik helyezettként, 2013-ban pedig másodikként. 2014-ben negyedik lett. 2015-ben a McLaren–Honda váltóhibája miatt kiállni kényszerült. 2016-ban hetedik helyezést sikerült elérnie. 2017-ben az időmérő jól sikerült, nyolcadik helyről rajtolhatott, de a Ferrarikkal ütköző Verstappen őt is eltalálta, autója sérülése miatt fel kellett adnia a futamot. 2018-ban a Renault-motoros McLarennel hetedik helyezést ért el.

Tavalyelőtt Alpine-nal ötödik helyről rajtolt, a rajtnál visszább esett, a 21. körben motorhibával kiállt. Tavaly Aston Martinnal hetedik rajthelyről indult. A biztonsági autós fázis alatt áthajtott a boxutca bejáratán, majd visszatért, emiatt öt másodperc büntetést kapott. A 37. körben Pérezt támadta a hetedik helyért, de közben megérkezett rá Ocont, aki megelőzte. A virtuális biztonsági autó alatt lágy gumikra váltott, de a cseréje lassú volt, és előtte le kellett töltenie az időbüntetését. Ezt követően a 15. helyen végzett.

Leclerc

2018-ban Sauberrel kilencedik lett, többek között Gasly elleni előzésének köszönhetően. 2019-ben Ferrarival megszerezte a pole pozíciót, ezzel sorozatban harmadjára indulhatott az élről. A kerékcsere után a korábban cserélő csapattársa, Sebastian Vettel mögé tudott visszajönni, második lett.

Tavalyelőtt élről indult, Pérez lerajtolta, így a dobogó második fokára állhatott. Verstappen hetedik helyével vékony matematikai esélye még maradt a világbajnoki címére. Tavaly harmadik helyről indult, a rajtnál feljött a második helyre. A biztonsági autó alatti kerékcserénél a double stack és a boxutcai forgalom miatt sok időt veszített, a hatodik helyre jött vissza. Az újraindítást követően Hamilton megelőzte, neki viszont utána sikerült megelőznie a nem cserélő lévő Pérezt. Verstappen kerékcseréje után az ötödik helyre jött fel, majd a Mercedesek virtuális biztonsági autó alatti cseréje után a harmadik helyen állt, de az 53. körben Russell, a következőben Hamilton is megelőzte. Russell kiesésével negyedik helyezést ért el.

Stroll

2017-ben Williamsszel nyolcadik lett. 2018-ban 14. helyen végzett. 2019-ben Racing Pointtal 13. lett.

Tavalyelőttt Aston Martinnal a Q2-ig jutott az időmérőn, a futamon hatodik helyre sikerült feljönnie. Tavaly a Q1 végén a célegyenesben összetörte az autóját, emiatt az időmérőnek ez a szakasza piros zászlóval ért véget, ő maga pedig visszalépett a futamrészvételtől.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel tizedik lett, 2016-ban Renault-val ugyanezt a helyezést érte el. 2017-ben a Haas pilótájaként motorhibával kiesett. 2018-ban 18. helyen végzett, de versenyben futott körrekordot jelentő leggyorsabb körrel – igaz, ez akkor még semmiképpen sem ért pontot. 2019-ben 17. lett, az utolsó körökre lágy gumikra váltva ismét megfutotta a leggyorsabb kört – de a helyezése miatt ezúttal sem járt érte a pont.

Tavalyelőtt kilencedik rajtkockából indulva a 12. helyen végzett. Tavaly hatodik rajthelyről indulva pontszerző tizedik lett. Idén a bakui eltiltása után újra versenyezhet.

Tsunoda

Tavaly AlphaTaurival tizedik helyről rajtolt, de a 36. körben a palánknak csapódva kiesett, biztonsági autót kellett beküldeni miatta. Tavaly az időmérőn a Q2-be jutott, ahol nem futott mért kört (Verstappen feltartotta). Az első körben ütközött Pérezzel, ami miatt defektet kapott és kiesett. Az autót sikerült biztonságosan leparkolnia, így csak sárga zászló kellett miatta.

Albon

2019-ben a Red Bull színeiben az időmérőn és a futamon is hatodik lett.

Tavalyelőtt Williamsszel a monzai futam kihagyása után visszatért, a 25. körben a palánknak csapódott, az első szárnya megsérült, így ki kellett állnia. Tavaly az időmérőn Q2-ig jutott, a futamon 11. helyen végzett.

Zhōu

Tavalyelőtt Alfa Romeóval a 7. körben kiesett, miután ütközött Latifivel, a falat is megérintette, és ki is tört az egyik első kereke. Az eset miatt biztonsági autót kellett beküldeni. Tavaly az utolsó sorba kvalifikálta magát, de a boxutcából rajtolt, miután engedély nélkül cseréltek erőforráselemeket az autójában a parc fermé alatt. A futamon 12. helyen végzett.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel tizedikként pontot szerzett. 2011-ben nem indult (tesztpilótaként sem), 2012-ben Force Indiával 14. lett, viszont leggyorsabb kört futva! 2013-ban Sauberrel kilencedik helyezést ért el, 2014-ben Force Indiával szintén. 2015-ben Felipe Massával ütközött, ami miatt kiesett, virtuális safety cart okozva, és vétkesnek is találták, ezért három rajthely büntetést vitt a következő hétvégére. 2016-ban a nyolcadik helyről indult, a rajt után próbálta Sainzot megelőzni, de összeütköztek és kiesett, biztonsági autós fázist okozva. 2017-ben hetedik helyről rajtolt, de a Renault olajszivárgása miatt ki kellett kiállnia. 2018-ban időmérőn és futamon is tizedik lett. 2019-ben nyolcadik rajtkockából indulva kilencedik helyen végzett.

Tavaly a Haas versenyzőjeként kilencedik helyről rajtolva 13. lett.

Ocon

2016-ban Manorral 18. helyen végzett. 2017-ben a Force India színeiben tizedik lett. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben bejutott a Q3-ba, de a rajt után kiesett a csapattárs Pérezzel ütközve, amivel biztonsági autós fázist okoztak.

Tavalyelőtt Alpine-nal 26 kör után motorhiba miatt kiesett. Tavaly nyolcadik helyről rajtolt. A 37. körben a kilencedik helyen állt, sikerült Alonsót megelőznie a nyolcadik pozícióért. A két Red Bull kerékcseréje után a hatodik helyre került, de a 43. körben váltóhiba miatt fel kellett adnia a futamot, virtuális biztonsági autós fázist okozva.

Colapinto

Először versenyezhet Szingapúrban.

Hamilton

Az első két futamon McLaren–Mercedesszel dobogóra állhatott: 2008-ban harmadik lett (ami a Ferrari baklövésével együtt sokat hozott a világbajnokságban (Massa éppen ezt sérelmezi mostanában), 2009-ben pedig élről indulva győzött (a Hungaroringen kívül csak itt sikerült nyernie abban az évben). 2010-ben a Mark Webberrel való ütközés miatt kiesett, 2011-ben ötödik lett. 2012-ben élről indult, de váltóhibával kiállt. 2013-ban Mercedesszel ötödik lett csapattársa, Nico Rosberg mögött. 2014-ben másodjára nyerte meg a futamot, ezúttal mesterhármassal. A 2015-ös hétvégéje nem túl jól sikerült: az időmérőn az ötödik helyet szerezte meg (gumimelegítési problémákra hivatkoztak a csapatnál), majd a futamon az erőforrás hibájával kiállt (a 2014-es Belga Nagydíj óta ez volt az első kiesése). 2016-ban a harmadik helyről indult, bár egy hibáját kihasználva Kimi Räikkönen megelőzte, az utolsó boxkiállás után visszaszerezte a harmadik helyezést. 2017-ben kezdetben úgy tűnt, nem az ő futama lesz: ötödik helyről indulhatott, de a két Ferrari és Verstappen rajtbalesete után élre került, és végül megnyerte a versenyt. 2018-ban pole-ból indulva immár negyedszer győzött, utolérve Vettelt szingapúri győzelmekben (aki aztán egy év múlva ismét felülmúlta). 2019-ben második helyről rajtolt, a későre hagyott kerékcseréje után Vettel és Verstappen mögé jött vissza, a futamot negyedik helyen zárta.

Tavalyelőtt harmadik helyről indult, a rajtnál Sainz mögé került. A 33. körben a palánknak koccant, de tudta folytatni a versenyt. Az 57. körben Vettelt próbálta előzni a 7. helyért, de elvétette a kanyart, így őt előzte meg Verstappen, a kilencedik helyen végzett. Tavaly ötödik helyről indult, a rajt után kanyarlevágással előzte meg Norrist és Russellt, emiatt visszaadta nekik a pozíciókat. A biztonsági autó alatti kerékcsere után hetedik helyre került, az újraindítás után megelőzte Leclerc-t, a következő körben Pérezt,  27. körben pedig Verstappent. A virtuális biztonsági autó alatt keményről közepesre váltott, az ötödik helyre jött vissza, az 54. körben megelőzte Leclerc-t. Csapattársa zárókörös kiesése után a dobogó harmadik fokára állhatott, leggyorsabb kört futva.

Sainz

2010-ben a csendes-óceáni Forma BMW-ben az első futamon hatodik, a másodikon második lett, pontot vendégpilótaként nem kapott.

2015-ben Toro Rossóval az időmérő 2. szakasza végén falnak ütközött, ami miatt a Q2 sárga zászlóval ért véget. A futamon kilencedik lett akkori csapattársa mögött. 2016-ban a hatodik helyről indulhatott, a rajtnál megelőzte a beragadó Verstappent, de összeütközött az őt előzni próbáló Hülkenberggel. Miután a sérült autójával a versenybíróság fekete-narancs zászlóval kiintette javításra, a 14. helyen végzett. 2017-ben tizedik helyről indulva pályafutása addigi legjobb helyezését érte el: negyedik lett. 2018-ban Renault-val nyolcadik helyen futott be. 2019-ben McLarennel hetedik helyről rajtolt, de pontot nem szerzett: miután az első körben ütközött Hülkenberggel, és problémái akadtak a kerékcserével, visszaesett, a 12. helyen zárta a futamot.

Tavalyelőtt Ferrarival negyedik helyről indult, Hamiltont a rajtnál megelőzte, a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavaly élről indult, Monza után rögtön újabb pole-t szerezve. Az éllovas pozíciót a biztonsági autó alatti kerékcsere után is megőrizte. A verseny vége felé, miután a Mercedesek közepesre váltva közeledtek, úgy taktikázott, hogy a köztük haladó Norrist éppen csak annyira közel engedte magához, hogy DRS-távolságon kívül legyen Russelltől. A számítása bejött, rajt-cél győzelmet aratott, ezzel ő lett az egyetlen abban a szezonban, aki a Red Bull pilótáin kívül futamot tudott nyerni.

Russell

2019-ben Williamsszel kétszer is ütközésbe keveredett: előbb a rajtnál Ricciardóval, ami miatt első szárnyat kellett cserélnie, majd a 36. körben a Romain Grosjeannal való ütközés után falnak csapódva ért véget a versenye, az eset miatt be kellett küldeni a biztonsági autót.

Tavalyelőtt Mercedesszel 11. lett az időmérőn, de az elhasznált erőforráselemek miatt a rajtrács végére sorolták. Mivel a cseréket a parc fermé alatt, engedély nélkül hajtották végre, a boxutcából kellett rajtolnia. A 40. körben Mick Schumacherrel koccant, defektet kapott, kiállt lágy gumikra váltani. A 14. helyen végzett, így a leggyorsabb köre nem ért pontot. Tavaly második helyről indult, Leclerc lerajtolta, majd Hamilton is megelőzte, de utóbbi kanyarlevágással, így a pozíciót visszakapta. A biztonsági autó alatti kerékcserével a nem cserélő Verstappen mögé került, akit az újraindítás után megelőzött. A virtuális biztonsági autó alatt keményről közepesre cserélt, amivel Leclerc mögé került, de az 53. körben megelőzte. Ezután az első két helyen álló Sainzot és Norrist vette üldözőbe, de Sainz taktikája révén Norrist nem sikerült DRS-távolságon belül utolérnie. Az utolsó körben a falat súrolva megsérült a felfüggesztése, így kicsúszás vetett véget a versenyének. A megtett táv révén 16. helyezettnek jegyezték.

Bottas

A Williams színeiben 2013-ban 13., 2014-ben 11. helyen végzett. 2015-ben ötödik helyével szerezte meg első szingapúri pontjait. 2016-ban a tizedik helyről indult, a futam elején ütközött Jenson Buttonnal, ami miatt megsérült az autója, később túlmelegedés miatt kellett kiállnia. 2017-ben Mercedesszel hatodik helyről indult, az első biztonsági autós fázis után ugyan veszített pozíciókat, de végül a dobogó harmadik fokára állhatott. 2018-ban negyedik lett. 2019-ben az időmérőn és a futamon is ötödik helyen végzett.

Tavalyelőtt Alfa Romeóval 11. lett. Tavaly kiesett a Q1-ben, a futamot 51 kör után túlmelegedés miatt adta fel.

Piastri

Tavaly kiesett a Q1-ben (a végén a piros zászló miatt már nem tudott javítani), a futamon feljött a nyolcadik helyig, Russell kiesése után hetedik lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7118496692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása