Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző X/9.

Kanadai Nagydíj, Montréal

2024. június 08. - F1 Hierro

Az európai - sőt, az idei versenynaptárban furcsa módon a mediterrán - futamok sorát egy észak-amerikai kitérő szakítja meg: a Kanadai Nagydíj a montréali Gilles Villeneuve pályán. A helyszín Lewis Hamilton szívéhez közel áll, hiszen első nagydíjgyőzelmét is itt szerezte rögtön újoncévében, összesen pedig hétszer nyerte meg a versenyt, amivel társrekordernek számít. Szintén itt szerezte az első győzelmét Daniel Ricciardo tíz évvel ezelőtt, még a Red Bull Racing színeiben. Fernando Alonsónak még 2006-ban, a Renault színeiben sikerült itt nyernie. Az utóbbi két év azonban, több más pályához hasonlóan, Max Verstappen sikereit hozta. A dobogóra tavaly Alonso és Hamilton társaságában állhatott.

Ami az élmezőny többi pilótáját illeti, Verstappen csapattársa, Sergio Pérez állt már itt dobogón, de nem a Red Bull, hanem még a Sauber pilótájaként. A Ferrari pilótáinak ugyancsak a dobogó a legjobb eredménye a pályán: Charles Leclerc öt éve lett harmadik, Carlos Sainz két éve második. Lando Norrisnak viszont a McLaren színeiben eddig még a pontszerzés sem sikerült (bár tavaly egy általa vitatott büntetés fosztotta meg tőle), akárcsak a csapattárs Oscar Piastrinak tavaly. 

Az idei Kanadai Nagydíjon vajon ki örülhet? 

Verstappen

2015-ben Toro Rossóval az utolsó sorból kellett indulnia, miután öt rajthely büntetést kapott a monacói ütközésért és tízet az ötödik motor beszereléséért. A futamon végül 15. helyen végzett. 2016-ban a Red Bull színeiben negyedik helyezést ért el. 2017-ben ötödik helyről indult, a rajt után előretört másodiknak. A biztonsági autós fázis után Hamiltont is támadta az első helyért, de tíz kör után elektronikai hiba miatt kiesett. 2018-ban a második sorból rajtolva megszerezte első kanadai dobogóját: harmadik lett, leggyorsabb körrel (még nem járt érte külön pont). 2019-ben a Q2 piros zászlós megállítása után 11. lett az időmérőn, a hátrasorolások miatt a kilencedik rajthelyről indulhatott, a futamon feljött az ötödik helyig.

Tavalyelőtt élről indult, az első kerékcserét a virtuális biztonság autó alatt korán letudta. Harmadik helyen tért vissza a mezőnybe, de Alonsót a 15. körben sikerült megelőznie, Sainz első cseréje után ismét élre állt. A második kerékcsere után Sainz és Hamilton mögé jött vissza, Hamiltont hamar megelőzte. Sainz biztonsági autó alatti kerékcseréje után ismét átvette a vezetést, és bár Sainz ezután közel volt hozzá, sikerült élen maradnia és megnyerni a futamot. Tavaly ismét pole-ból indulva nyerte meg a futamot, rajt-cél győzelmet aratva.

Sargeant

Tavaly kiesett a Q1-ben, majd a 7. körben olajszivárgás miatt a csapat utasítására feladta a futamot, rövid időre virtuális biztonsági autós fázist okozva.

Ricciardo

A 2011-es hétvégén a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként vett részt. A futamon 2012-ben 14., 2013-ban 15. lett. Annál jobban sikerült a Red Bull színeiben a 2014-es verseny: megszerezte Forma–1-es pályafutása első futamgyőzelmét. 2015-ben viszont még pontot sem sikerült szereznie, 13. helyen végzett. 2016-ban hetedik lett. 2017-ben hatodik rajthelyről indulva feljött a harmadik helyre (a szezon során sorozatban harmadjára érte el ezt a helyezést). 2018-ban a harmadik sorból indulva a kerékcsere után sikerült Hamilton elé kerülnie, így negyedik lett. 2019-ben Renault-val negyedik helyről rajtolva hatodik helyen végzett.

Tavalyelőtt McLarennel kilencedik rajtkockából indulva 11. helyen végzett.

Norris

Eddig nem szerzett pontot Kanadában. 2019-ben nyolcadik helyről rajtolva a felfüggesztés sérülése miatt kiesett. Tavalyelőtt az időmérőn a Q2-ig jutott, ahol nem ment mért kört. A futamon a 15. helyen végzett. Boxutcai gyorshajtásért öt másodperc büntetést kapott, de a helyezését nem befolyásolta. Tavaly hetedik rajthelyről indulva kilencediknek ért be, miután a 64. körben Bottast megelőzte, és próbálkozott Ocon ellen is a nyolcadik helyért, de sikertelenül. A biztonsági autó alatti lelassításáért (ami azért történt, mert az előtte haladó csapattársával egy körben álltak ki kerékcserére, és elég helyet akart hagyni mögötte, ezzel azonban feltartotta a mezőnyt) öt másodperc büntetést kapott, így a 13. helyen végzett. A csapat később fellebbezni próbált a vitatott büntetés ellen, de elutasították.

Gasly

2018-ban a Toro Rosso színeiben erőforráselem cseréje miatt hátrasorolták, az utolsó előtti rajtkockából indulva 11. lett. 2019-ben a Red Bull pilótájaként ötödik rajtkockából indulva nyolcadik helyezést ért el. Tavalyelőtt AlphaTaurival 14. helyen végzett. Tavaly Alpine-nal kiesett a Q1-ben, miután Sainz feltartotta; a futamon 13. helyen ért be, Norris időbüntetésével 12. lett.

Pérez

2011-ben Sauberrel a pénteki szabadedzésen részt vett, de még nem épült fel teljesen a monacói sérüléséből, emiatt a hétvége további részére visszalépett. A 2012-es futama viszont emlékezetesre sikerült: a dobogó harmadik fokára állhatott. 2013-ban McLaren–Mercedesszel nem szerzett pontot, 11. helyen végzett. 2014-ben Force Indiával részese volt a futam nagyjelenetének: az utolsó körben Felipe Massa megpróbálta őt megelőzni, de ütköztek és mind a ketten kiestek (a megtett táv alapján 11. helyezettnek rangsorolták). 2015-ben is 11. lett, de ezúttal célba érkezőként. 2016-ban tizedik helyen végzett. 2017-ben nyolcadik helyről rajtolt. Csapattársa előtt haladva nem volt hajlandó átadni a negyedik pozíciót a csapat kérése ellenére sem. Az utolsó előtti körben Sebastian Vettel megelőzte, Ocont viszont maga mögött tudta tartani, így ötödik lett. 2018-ban az időmérőn bejutott a Q3-ba, a futamon viszont Sainz autójával összeérve a 4. körben kicsúszott, ami miatt visszaesett, a 14. helyen végzett. 2019-ben a Racing Point színeiben 12. helyen végzett.

Tavalyelőtt Red Bull-lal az időmérőn kiesett a Q2-ben, miután a TecPro falnak csapta az autóját, a futam 8. körében pedig váltóhibával kiállt, virtuális biztonsági autós szakaszt okozva. Tavaly 12. helyről rajtolt, már az első körben próbálkozott Sainz ellen, de maradt mögötte. A többiekétől eltérő gumitaktikával (keményen gumin indulva, és később váltva lágyra) hatodik helyre jött fel, leggyorsabb kört futva.

Alonso

Első kanadai versenye 2001-ben volt Minardival, erőátviteli problémák miatt kiesett. Két évvel később már a Renault-nál versenyzett, szoros befutóban lett negyedik Michael Schumacher és a két Williams mögött, leggyorsabb kört futva. 2004-ben megint az autó hibája (kormánymű) miatt esett ki, 2005-ben pedig saját hibájából, abban az évben ekkor nullázott először. 2006-ban viszont megszerezte eddigi egyetlen kanadai győzelmét. 2007-ben immár McLaren–Mercedesszel hetedik lett, úgy, hogy a Super Agurit vezető Sato Takuma is megelőzte. Ismét Renault-val 2008-ban váltóhiba következtében kicsúszott. Ferrarival 2010-ben harmadik helyezést ért el; 2011-ben kiesett, miután összeakadt Jenson Buttonnal. 2012-ben ötödik lett, elsősorban a gumijai elfogyása miatt. 2013-ban másodikként állhatott újra dobogóra. 2014-ben hatodik helyen végzett. 2015-ben a McLaren–Honda kipufogójának problémái miatt kiesett. A 2016-os futamon 11. lett. 2017-ben az erőforrás problémái miatt kiállt, de a megtett táv révén 16.-nak rangsorolták. A kiesése után ünnepeltette magát az észak-amerikai rajongókkal, akik az Indy 500-as szereplése után megkedvelték. 2018-ban Renault-motoros autóval a kipufogó hibájából kiállt.

Tavalyelőtt Alpine-nal második rajthelyről indult, de részben motorproblémák, részben kedvezőtlen taktika miatt később visszaesett. Hetediknek futott be, de védekezés közben egynél több irányváltoztatás miatt öt másodperc büntetést kapott, így kilencedik lett. Tavaly Aston Martinnal harmadik lett az időmérőn, Hülkenberg rajtbüntetésével az első sorból indulhatott. Hamilton lerajtolta, a biztonsági autó alatti kerékcserénél közel kerültek egymáshoz, de maradt a sorrend és a vizsgálat után nem volt intézkedés, majd a 22. körben sikerült előznie, így a dobogó második fokára állhatott, beállítva azévi legjobb helyezését.

Leclerc

2018-ban Sauberrel tizedikként pontot szerzett. 2019-ben Ferrarival az időmérőn és a futamon is harmadik lett. Tavalyelőtt a Q2-ben nem ment mért kört, így 15. lett az időmérőn. Az elhasznált erőforráselemek miatt azonban az utolsó sorból kellett rajtolnia. A futamon sikerült egészen az ötödik helyig felküzdenie magát. Tavaly lemaradt a Q3-ról, de a hátrasorolások miatt a tizedik rajthelyről indulva negyedik helyezést ért el.

Stroll

Bár hazai pilóta, nincs több tapasztalata a pályáról, mint a többieknek, hiszen más versenysorozatokban nem nagyon használják. 2017-ben a Williams színeiben Alonsóval küzdött a pontszerző helyért, akit sikerült megelőznie (bár később ki is esett mögüle), végül kilencedik helyével első pontjait szerezte. 2018-ban már a rajt után Brendon Hartleyval ütközve véget ért a futama. 2019-ben Racing Pointtal kiesett a Q1-ben, de a futamon feljött a pontszerző kilencedik helyre. Tavalyelőtt Aston Martinnal ismét Q1-es kiesés után szerzett pontot, ezúttal tizedik helyezettként. Tavaly a Q2-be jutott, ahol átvészelt egy megpördülést, de Ocon feltartásáért három rajthely büntetéssel a 16. helyről indult, innen tizedik helyen ért be, az utolsó körben megelőzve Bottast, Norris büntetésével kilencedik lett.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel kilencedik lett. 2016-ban Renault-val a szombati szabadedzésen elszenvedett balesete miatt az időmérőn nem vehetett részt, de a futamon engedték indulni (váltócsere miatt öt rajthely büntetést is kapott, de semmi nem múlt rajta), 16. helyen végzett. 2017-ben a Haas pilótájaként 12. lett. 2018-ban a 13. helyen végzett. 2019-ben a Q2 végén összetörte az autóját. Az időeredménye elég volt a továbbjutásra, így tizedik lett, de az autója javításra szorult, a kicserélt elemek miatt a boxutcából rajtolt (hátrasorolásos büntetéseket is kapott, de így nem volt jelentősége), a 17. helyen zárt.

Tavalyelőtt ötödik rajthelyről indulhatott, de az első körben koccantak Hamiltonnal, a lelógó szárnyvéglap miatt fekete-narancs zászlóval kiintették javításra. Végül nem szerzett pontot: ismét a 17. helyen végzett. Tavaly a Q2-ig jutott, a hátrasorolásokon egy rajthelyet nyert. A futamon több rázós helyzetbe keveredett, a 2. körben a falat érintette meg, a 35. körben Nyck de Vriesszel küzdve kisodródtak a menekülősávba, de tudta folytatni a versenyt, megint csak 17. lett.

Tsunoda

Tavalyelőtt AlphaTaurival az elhasznált erőforráselemek miatt hivatalosan hátrasorolták, de eleve utolsó helyre kvalifikálta magát. A futam 49. körében a TecPro falnak csapva az autót kiesett, biztonsági autót kellett beküldeni miatta. Tavaly kiesett a Q1-ben, és Hülkenberg feltartásáért három rajthely büntetést kapott, így a 19. rajthelyről indulva 14. helyen végzett.

Albon

2019-ben Toro Rossóval a rajt után ütközésbe keveredett, elvesztette az első szárnyát. A javítás után a mezőny végére visszatérve folytatta a versenyt, a 60. körben azonban úgy döntött a csapat, hogy álljon ki. Tavalyelőtt Williamsszel 13. helyen végzett. Tavaly bejutott a Q3-ba, ahol nem ment mért időt, de a hátrasorolások miatt így is a kilencedik rajthelyről indult. A futamon hatékony védekezéssel hetedik helyezést sikerült elérnie, ami az egyik legjobb eredménye volt az év során.

Zhōu

Tavalyelőtt Alfa Romeóval tizedik rajthelyről indulva kilencedik helyen ért be, de Alonso időbüntetésével nyolcadik helyezést ért el, ami eddigi legjobb Forma–1-es eredménye. Tavaly az utolsó rajthelyről indulva a 16. helyen végzett.

Hülkenberg

Először 2010-ben állt rajthoz a pályán, Williamsszel 13. helyen végzett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben már versenyzőként 12. lett. 2013-ban fel kellett adnia a futamot, miután Sauberje megsérült a Giedo van der Gardéval való ütközésben. 2014-ben újra Force Indiával ötödikként sikerült pontokat szereznie, a következő három évben pedig egyaránt nyolcadikként, 2017-ben immár a Renault színeiben. 2018-ban hetedik helyről rajtolva a futamon is ezt a helyezést érte el. 2019-ben időmérőn és futamon is megismételte a hetedik helyezését.

Tavaly a Haas versenyzőjeként második lett az időmérőn, miután a megszakítás előtt megfutotta a gyors körét, és az újraindítás után az esőben már nem lehetett javítani, de a piros zászlós szabályok megsértése miatt három hellyel hátrébbról indulhatott. A rajthelyét nem sikerült pontokra váltania, a futamon visszaesett, a 15. helyen végzett.

Ocon

2017-ben Force Indiával kilencedik helyről rajtolt. A Mercedes kerékcseréje után egy ideig második helyen haladt Bottas előtt, a saját kerékcseréje után pedig sikerült a Ferrarik elé visszajönnie. Mivel a csapat esélyesebbnek látta Ricciardo megelőzésére, Pérezt kérték, hogy engedje el, de ennek nem tett eleget. A 66. körben próbálta megelőzni csapattársát, de közben Vettel is jött hátulról. A küzdelem közepette levágta a kanyart, a pozíciót át kellett adnia. Pérezt a versenyt végéig hiába próbálta megelőzni, így hatodik helyen zárta a futamot. 2018-ban nyolcadik helyről rajtolva kilencedik helyezést ért el.

Tavalyelőtt Alpine-nal hetedik helyről indulva hatodik lett. Tavaly hatodik rajthelyről indulva nyolcadik helyen végzett.

Hamilton

Már 2007-ben a McLaren–Mercedes elsőéveseként meggyőzően tette le a névjegyét Kanadában: itt szerezte első Forma–1-es futamgyőzelmét, élről indulva. Egy évvel később szintén megszerezte az első rajthelyet, de a biztonsági autós fázis alatt a boxkijáratnál belehajtott a piros lámpánál megálló Kimi Räikkönenbe, ami miatt mindketten kiestek. 2010-ben jött az újabb pole-ból szerzett győzelem. 2011-ben megint kiesett, méghozzá a csapattárs Jenson Buttonnal ütközve. 2012-ben újra nyerni tudott, immár harmadszor. 2013-ban már a Mercedes színeiben a dobogó harmadik fokára állhatott. 2014-ben megtört az a sorozat, hogy minden második kanadai futamán nyerni tudott (2007, 2010, 2012, miután 2009-ben kimaradt a futam): fékproblémák miatt fel kellett adnia a versenyt. 2015-ben viszont bepótolta a „mulasztást”, élről indulva újra győzött. 2016-ban az egy kiállásos taktikának köszönhetően behúzta az újabb győzelmet. 2017-ben pedig mesterhármassal meglett a hatodik győzelem a pályán. 2018-ban a második sorból rajtolva a kerékcsere után vesztett egy pozíciót, így ötödik helyen végzett. 2019-ben második helyről rajtolt, a futamon is a második helyen maradt Vettel mögött, akit szorosan követett. Mivel a 48. körben Vettel a fűre csúszás után úgy tért vissza, hogy a bírák veszélyesnek ítélték, öt másodperces büntetést kapott. Így elég volt mögötte maradni ezen az időn belül, és így a másodikként való befutás ellenére is meglett a győzelem, immár hetedik alkalommal, utolérve Michael Schumachert.

Tavalyelőtt negyedik helyről rajtolt. Az első körben Magnussennel koccantak, de az ő autójának nem esett baja. Az első kerékcserét a virtuális biztonsági autós fázis alatt letudta, ami később kifizetődött, a frissebb gumikon sikerült visszazárkóznia, a verseny végén a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavaly negyedik lett az időmérőn, Hülkenberg büntetésével egy helyet nyert a rajtrácson. A rajtnál Alonsót megelőzve feljött a második helyre, amit a biztonsági autó alatti boxkiállásnál is megtartott, bár közel voltak egymáshoz. A 22. körben Alonso megelőzte, így ismét harmadik helyezettként állhatott dobogóra.

Sainz

A Toro Rosso színeiben a 2015-ös versenyen 12., 2016-ban huszadik helyről indulva (váltócsere miatt öthelyes büntetéssel) kilencedik lett. 2017-ben a rajt után koccant Romain Grosjeannal, ami után falnak ment, kiütve Massát is, safety car fázist okozva. 2018-ban Renault-val bejutott a Q3-ba, a futamon nyolcadik helyezést ért el. 2019-ben McLarennel kilencedik lett az időmérőn, de Albon időmérős feltartása miatt három rajthely büntetést kapott, de mivel Magnussen is hátrasorolták, így végül 11. rajthelyet jelentett, a futamot is 11. helyen zárta.

Tavalyelőtt Ferrarival harmadik rajtkockából indult, Verstappen első kerékcseréje után élen állt, majd a második virtuális biztonsági autós fázisban letudta az első cserét. Verstappen második kerékcseréje után ismét élen haladt, majd a sajátját kis időveszteséggel letudta a biztonsági autó alatt. Ekkor második helyre került, az újraindítás után üldözte Verstappent, de megelőzni nem tudta, második helyezettként állhatott a dobogóra, a leggyorsabb körért járó pontot is megszerezve. Tavaly nyolcadik lett az időmérőn, Gasly feltartása miatt három rajthely büntetést kapott, a futamon ötödik helyezést ért el.

Russell

2019-ben Williamsszel 16. helyen végzett. Tavalyelőtt Mercedesszel nyolcadik helyről rajtolva negyedik lett. Tavaly ötödik lett az időmérőn, Hülkenberg rajtbüntetésével egy hellyel előrébb indulhatott. A 12. körben falnak csapódva defektet kapott és biztonsági autós fázist okozott. Az 55. körben fékproblémák miatt elkezdett visszaesni, a csapat utasítására kiállt.

Bottas

Williamsszel a 2013-as futamon 14., 2014-ben hetedik lett. A következő két évben egyaránt harmadikként állhatott dobogóra, 2016-ban az egy kiállásos taktikának köszönhetően előzte meg a Red Bullokat és Kimi Räikkönent. 2017-ben Mercedesszel harmadik helyről indult, Vettel lerajtolása és Verstappen kiesése révén végül második lett csapattársa mögött. 2018-ban az első sorból rajtolva ismét második helyezést ért el. 2019-ben hatodik rajthelyről indulva negyedik lett, begyűjtve a leggyorsabb körért járó pluszpontot is.

Tavalyelőtt Alfa Romeóval a Q2-ig jutott, a futamon nyolcadik helyen futott be, Alonso időbüntetésével hetedik helyezést ért el. Tavaly a Q2-ig jutott, futamon 11. helyen ért be, miután a 64. körben Norris, az utolsó körben pedig Stroll megelőzte, de Norris büntetésével meglett a pontszerző tizedik helyezés.

Piastri

Tavaly kilencedik lett az időmérőn, ahol a Q3-ban a falnak csapódva piros zászlót okozott. Sainz hátrébb sorolásával egy hellyel előrébb indulhatott, a futamon a 12. helyen ért be, Norris időbüntetésével 11. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr618423895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása