Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IX/3.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2023. április 01. - F1 Hierro

 A melbourne-i futam sokáig a szezon nyitányát jelentette, így a mezőny jelentős része itt mutatkozott be a Forma-1-ben, köztük a címvédő Max Verstappen, a tavalyi győztes Charles Leclerc, a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, legrégebben pedig Fernando Alonso, akinek debütáló évében született a hazai újonc Oscar Piastri. A Covid-járvány miatt két évig kimaradt Ausztrália, majd tavaly visszakerült.

A tavalyi futamon Leclerc-nek Grand Slamet vagy más néven mesternégyest sikerült elérnie (pole pozíció, leggyorsabb kör, győzelem, minden kört élen zárva). Verstappennek az itteni győzelem még hiányzik, a tavalyi futama kifejezetten balszerencsésen alakult, miután technikai hiba miatt kiállni kényszerült, ezúttal az élről rajtolva próbálkozhat, míg csapattársa, a tavalyi versenyen második helyezett Sergio Pérez a rajtrács végéről kénytelen indulni. Verstappen mellől a Mercedes pilótája, George Russell indulhat, aki tavaly harmadik helyezettként állhatott dobogóra, miután sikerült kihasználnia a biztonsági autós fázist. A második sorból két korábbi világbajnok és melbourne-i győztes rajtolhat: Russell csapattársa, Hamilton, aki 2008-ban és 2015-ben nyerte meg a futamot, valamint az Aston Martin színeiben Fernando Alonso, aki 2006-ban nyert Ausztrál Nagydíjat. Rajtuk kívül Valtteri Bottas nyert még a jelenlegi mezőnyből az Albert Parkban, még a Mercedes színeiben 2019-ben.

Vajon lesz, aki felveszi a versenyt Verstappennel? És hogy alakul mögötte a Mercedes, az Aston Martin és a Ferrari csatája? Meddig sikerül Péreznek felzárkóznia? Holnap - itteni idő szerint - reggel választ kapunk.

Verstappen

A címvédőnek nyolc éve a Toro Rosso színeiben itt volt az első Forma–1-es futamrészvétele, minden idők legfiatalabb pilótájaként (jelen állás szerint felül-, illetve alulmúlhatatlanul, mert azóta 18 év lett az alsó korhatár). Bár pontszerző helyen haladt, motorhiba miatt kiállni kényszerült. 2016-ban tizedik lett. 2017-ben a Red Bull pilótájaként ötödik helyről indult, a futamon kicsit bezavart Sebastian Vettel és Hamilton csatájába (utóbbi bosszúságára), végül ötödikként zárt a Ferrarik és a Mercedesek mögött. 2018-ban negyedik helyről indult. A rajt után Magnussen megelőzte őt. Később próbálta visszaelőzni, de a 10. körben megpördült és visszaesett, végül a hatodik helyet tudta megmenteni. 2019-ben negyedik rajthelyről indult, a 31. körben megelőzte Vettelt, így harmadik helyezést ért el. Tavaly második helyről rajtolt, a futamon tartotta ezt a pozíciót, a biztonsági autós fázis után próbálkozott az első helyért is, de nem sikerült megelőznie Leclerc-t, majd a 39. körben üzemanyag-szivárgás miatt kiállni kényszerült, virtuális biztonsági autós fázist okozva.

Sargeant

Először versenyezhet a pályán.

Norris

Itt volt 2019-ben az első Forma–1-es versenye, az időmérőn a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a futamon 12. helyen végzett. Tavaly negyedik rajthelyről indult, a rajtnál a Mercedesek megelőzték, végül Verstappen kiesése után ötödik helyezést ért el.

Gasly

2018-ban kiesett, miután a Toro Rossóban megadta magát a Honda motor. 2019-ben itt indult először a „nagycsapat”, a Red Bull Racing színeiben, az időmérőn a Q1-ben kiesett, a futamon 11. helyen végzett. Tavaly AlphaTaurival a Q2-be jutott, a futamon kilencedik lett.

Pérez

2011-ben többekhez hasonlóan ő is itt futotta első Forma–1-es nagydíját, tizedikként ért célba, tehát pontot szerzett – volna, de csapattársához, Kobayashi Kamuihoz hasonlóan őt is megfosztották helyezésétől a Sauber technikai szabálytalansága miatt. 2012-ben aztán tényleg megkaphatta a pontokat, miután nyolcadik lett. 2013-ban első mclarenes versenyén 11. helyével kimaradt a pontszerzésből. A következő két évben már Force India színeiben mindkétszer tizedikként sikerült befutnia. 2016-ban a 13. helyen végzett. 2017-ben az időmérőn 11. helyen végezve (Daniel Ricciardo büntetése miatt tizedik helyről indulva) a futamon hetedik helyezést ért el. 2018-ban 11. helyen zárta a futamot. 2019-ben a Racing Point színeiben tizedik rajtkockából indulva a 13. helyen végzett. Tavaly a Red Bull színeiben harmadik rajthelyről indult, Hamilton lerajtolta, akit a 22. körben sikerült megelőznie. A biztonsági autó alatt kereket cserélve Russell jött vissza elé, őt a 36. körben sikerült megelőzni, majd a csapattárs Verstappen kiesése után a dobogó második fokára állhatott.

Alonso

A kétszeres világbajnok 2001-ben bemutatkozó versenyén (amely idején Piastri még meg sem született!) Minardival 12. helyen futott be. 2003-ban egy év tesztpilótáskodás után tért vissza a Renault színeiben, hetedik helyével megszerezte első pontjait (ő lett az első haszonélvezője annak, hogy nyolcra bővítették a pontszerzők számát), ezen a pályán attól kezdve egészen 2014-ig mindig pontot szerzett, amikor indult. 2004-ben harmadik lett a két Ferrari mögött, 2005-ben leggyorsabb körrel megfejelve megismételte ezt a helyezést, majd 2006-ban megszerezte eddigi egyetlen ausztráliai győzelmét. 2007-ben második hellyel mutatkozott be a McLaren–Mercedesnél. 2008-ban megtört a dobogós széria: újra Renault-val negyedik lett, majd 2009-ben ötödik, 2010-ben és 2011-ben Ferrarival negyedik (utóbbi alkalommal úgy érte el, hogy az elején ütközés miatt visszaesett), 2012-ben ötödik. 2013-ban hat év után ismét a dobogó második fokára állhatott. 2014-ben negyedik helyen végzett. A 2015-ös versenyt a barcelonai teszten történt balesete miatt kihagyni kényszerült. 2016-ban McLaren-Hondával először fordult elő, hogy nem fejezte be a melbourne-i futamot: az Esteban Gutiérrezzel történt ütközése után beleszállt a gumifalba, ami miatt félbe kellett szakítani a versenyt. A baleset következtében a következő futamon, Bahreinben nem indulhatott. 2017-ben a tizedik helyen haladt, amikor Ocon és Hülkenberg gyors egymásutánban megelőzték, majd a padlólemez sérülése miatt fel kellett adnia a futamot. 2018-ban a Renault-motoros McLarennel ötödik helyezést ért el. Tavaly Alpine-nal a Q3-ba jutott, ahol összetörte az autóját, piros zászlót okozva. Mért kör híján a tizedik rajthelyről indulhatott, a futamon 17. helyen végzett.

Leclerc

2018-ban a Sauber színeiben itt volt az első futamrészvétele, 13. helyen végzett. 2019-ben időmérőn és futamon is ötödik hellyel mutatkozott be a Ferrarinál. Tavaly mesternégyessel megnyerte a futamot.

Stroll

2017-ben öt rajthely büntetést kapott, miután a Williamsben váltót cseréltek, de amúgy is utolsó előtti helyen végzett az időmérőn, így csak eggyel hátrébb kellett indulnia. Végül fékhiba miatt nem sikerült célba érnie a bemutatkozó versenyén. 2018-ban a 14. helyen végzett. 2019-ben először indult a Racing Point színeiben, bár az időmérőn a Q1-ben kiesett, a futamon kilencedik helyezésért ért el, ami az eddigi egyetlen ausztráliai pontszerzése. Tavaly Aston Martinnal nem tudott mért kört menni a Q1-ben, miután Nicholas Latifivel ütközött, amiért három rajthely büntetést kapott, de nem volt hatása, sőt Albon időmérős kizárása miatt utolsóelőtti helyről indulhatott. A futamon 12. helyen végzett, öt másodperc büntetést is kapott cikázás miatt, de nem befolyásolta a helyezését.

Magnussen

2014-ben itt volt az első és mindmáig legjobban sikerült versenye: mclarenes csapattársát, Jenson Buttont is megelőzve a dobogón végzett, ráadásul Ricciardo kizárásával harmadikból másodikká lépett elő – ilyesmi előtte 1996-ban sikerült Jacques Villeneuve-nek. A 2015-ös szezon során egyedül erre a versenyre nevezett: a sérült Alonso helyettesítésére indították, de motorhiba miatt elrajtolnia sem sikerült. 2016-ban a Renault színeiben a 12. helyen végzett. 2017-ben az első körben ütközött Marcus Ericssonnal, később a Haas felfüggesztésének sérülése miatt állt ki. 2018-ban csapattársát, Romain Grosjeant megelőzve hatodik lett az időmérőn, a rajtrácson egy hellyel előrébb indulhatott. A futamot is jól kezdte, lerajtolva Verstappent, de laza kerékrögzítés miatt ki kellett állnia. 2019-ben hetedik helyről rajtolva hatodik helyezést ért el. Tavaly a 14. helyen végzett.

de Vries

Először versenyezhet a pályán.

Tsunoda

Tavaly a 15. helyen végzett.

Albon

2019-ben itt mutatkozott be a mezőnyben a Toro Rosso színeiben, 14. helyen végzett. Tavaly utólag kizárták az időmérőn, miután nem maradt mintavételhez elegendő üzemanyag az autójában. Engedték rajthoz állni, három rajthely büntetést is hozott magával a Stroll-lal való szaúd-arábiai ütközés miatt, de így nem volt gyakorlati hatása. A futamon egészen a tizedik helyig jött fel, amivel megszerezte az első williamses pontját.

Zhōu

Tavaly a 11. helyen végzett.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel a rajt utáni ütközés miatt kiesett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótájaként vett részt, majd 2012-ben újra rajthoz állt a futamon, de ismét ütközött az elején. 2013-ban Sauberrel szintén nem sokra jutott, az üzemanyagrendszer hibájából el sem tudott rajtolni. 2014-ben újra a Force India színeiben indulva első ausztráliai pontjait szerezte hatodik helyével, a következő két évben pedig mindkétszer hetedik lett. 2017-ben Renault-val a 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről, miután Ocont az Alonsóval vívott hármas csata után nem sikerült megelőznie. 2018-ban nyolcadik lett az időmérőn, egy hellyel előrébb rajtolva a futamon is hetedik lett. 2019-ben szintén hetedik helyezést ért el.

Ocon

2017-ben egy Alonso ellen bemutatott szép előzés és egyúttal a Hülkenberg elleni sikeres védekezés után tizedik hellyel tette le a névjegyét a Force Indiánál, első Forma–1-es pontját szerezve. 2018-ban a 12. helyen végzett. Tavaly Alpine-nal nyolcadik rajthelyről indulva hetedik lett.

Hamilton

A hétszeres világbajnok is Melbourne-ben debütált a Forma–1-ben, mégpedig 2007-ben a McLaren–Mercedes színeiben, rögtön harmadik helyezéssel (előtte Jacques Villeneuve-nek sikerült dobogós helyen bemutatkoznia ugyanott, 1996-ban). Egy évvel később élről indulva meg is nyerte a futamot. A 2009-es versenyre viszont nem igazán lehet büszke: először Jarno Trulli büntetése miatt harmadiknak hozták ki, de utóbb kiderült, hogy megtévesztette a versenybírókat (eltitkolta előlük, hogy ő engedte el maga mellett Trullit a biztonsági autó alatt), így Trullinak megkegyelmeztek és őt zárták ki. 2010-ben hatodik lett, majd a következő két futamon dobogón végzett: 2011-ben második, 2012-ben pole-ból indulva harmadik helyen. 2013-ban ötödik hellyel mutatkozott be a Mercedesnél. 2014-ben pole pozícióból indulhatott, a motorja azonban hamar megadta magát. 2015-ben mesterhármassal nyerte a szezonnyitót. 2016-ban ismét élről indult, de az elrontott rajt után a Ferrarik mögé került, csapattársával, Nico Rosberggel össze is koccantak, ami miatt meg is sérült az első szárnya. A verseny végére a második helyre sikerült visszajönnie, többek között a csapat taktikájának köszönhetően. 2017-ben élről indult, a rajt után is megtartotta vezető helyét, de a korai kerékcseréje után beragadt Verstappen mögé, így Vettel mögé került, végül ismét második helyen zárt. 2018-ban sorozatban harmadjára lett edzéselső. A futamon a kerékcseréig tartotta a vezető helyet, a virtuális biztonsági autós fázis alatt azonban Vettelnek sikerült elé visszajönnie, így ismét második lett a futamon. 2019-ben zsinórban hatodjára indult az élről, a rajtnál a csapattárs Bottas megelőzte, így második lett a futamon, zsinórban negyedjére. Tavaly ötödik rajthelyről indult, a rajtnál előreugrott a harmadik helyre. A kerékcsere után Pérez elé tudott visszajönni, aki azonban a 22. körben megelőzte, majd jött a biztonsági autó, amiből a csapattárs Russell profitált a kerékcserét letudva. Így végül Verstappen kiesése után a negyedik helyen zárta a versenyt.

Sainz

2015-ben itt mutatkozott be a Forma-1-ben a Toro Rosso színeiben, kilencedik hellyel, amit a következő évben sikerült megismételnie. 2017-ben bejutott a Q3-ba, a nyolcadik helyről indulva a futamon is ezt a helyezést érte el. 2018-ban Renault-val kilencedik helyről indulva tizedik lett. 2019-ben első mclarenes nagydíján az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futam 11. körében az erőforrás túlmelegedése miatt kiállt. Tavaly Ferrarival kilencedik rajthelyről indult, a 2. körben kipördülve a kavicságyban ért véget a futama.

Russell

2019-ben itt mutatkozott be a Forma–1-ben, Williamsszel kiesett. Tavaly Mercedesszel hatodik rajthelyről indult, a rajtnál megelőzte Norrist, majd a biztonsági autó a kezére játszott, mivel második helyen állt akkor, és a kerékcserével kevesebb időt veszítve a harmadik helyre tudott visszajönni. A 36. körben Pérez megelőzte, de Verstappen kiesésével a dobogó harmadik fokára állhatott, a csapattárs Hamilton előtt befutva.

Bottas

2013-ban a bemutatkozó versenyén a Williams pilótájaként 14. helyen végzett, 2014-ben ötödik hellyel indította a szezont. 2015-ben a hatodik rajthelyet szerezte meg, de hátsérülése miatt visszalépett a futamrészvételtől. 2016-ban  nyolcadik helyen végzett. 2017-ben itt mutatkozott be új csapata, a Mercedes színeiben, harmadik helyről rajtolva. Bár a futam elején visszaesett, végül a dobogó harmadik fokára állhatott. 2018-ban az időmérője rosszul alakult: nem tudott mért kört menni a Q3-ban, majd hátra is sorolták öt hellyel váltócsere miatt. A futamon nyolcadik helyen végzett. 2019-ben a második helyről indult, a rajtnál élre állva sikerült megnyernie a szezonnyitót, és leggyorsabb kört futva első haszonélvezője lett a bónuszpont visszavezetésének. Tavaly Alfa Romeóval a Q2-be jutott, a futamon nyolcadik helyezést ért el.

Piastri

Első hazai nagydíján vehet részt.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr4218091282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása