Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VII/5.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2021. május 23. - F1 Hierro

Egy olyan verseny következik, amihez tavalyi emlékek nincsenek, csak két évvel ezelőttiek. A Monacói Nagydíj tavaly a világjárvány következtében 55 év után először kimaradt a versenynaptárból, idén azonban ismét ellátogat a mezőny az egyik klasszikus helyszínre. Legutóbb Lewis Hamilton győzött, akinek összesen három monacói győzelme van, most azonban csak a hetedik rajthely lett meg neki azon a pályán, ahol nehéz az előzés, így nem lesz könnyű dolga. Csapattársas, Valtteri Bottas, akinek a tavalyi harmadik hely eddig az egyetlen monacói dobogója, a harmadik rajthelyet szerezte meg. Az idei fő riválisa, Max Verstappen ezúttal megszerezte a második rajthelyet. A hollandnak eddig nem jött össze a monacói dobogó, három éve a szombati szabadedzésen törte össze az autóját, amivel elúszott az időmérője is, két éve pedig veszélyes kiengedés miatt kapott időbüntetést, amivel két helyet veszített. A jelenlegi mezőnyből nyert még Monte Carlóban Fernando Alonso és Sebastian Vettel két-két, Kimi Räikkönen és Daniel Ricciardo egy-egy alkalommal. A hazai pilóta, Charles Leclerc két évvel ezelőtti hétvégéje nem alakult túl fényesen, ezúttal pedig Janus-arcú időmérőt zárt: meglett az edzéselsőség, de összetörte az autóját. Ilyen előzmények után reménykedhetünk benne, hogy érdekes versenyt hoz az idei Monacói Nagydíj.

Hamilton

2005-ben a Forma–3-ban mindkét futamot élről indulva nyerte, majd 2006-ban a GP2-es versenyt is.

2007-ben, első Forma–1-es évében második lett a mclarenes csapattárs Alonso mögött (sorozatban negyedszer elérve ezt a helyezést), egyes vélemények szerint csak a csapatutasítás miatt nem győzhetett. Egy évvel később már meglett a diadal. Ezt követően viszont sokáig nem sikerült Monacóban dobogóra állnia. 2009-ben öthelyes rajtbüntetést kapott engedély nélküli váltócsere miatt, így 12. helyen végzett a versenyen. 2010-ben ötödik lett. 2011-ben két büntetést is kapott, az egyiket Felipe Massával, a másikat Pastor Maldonadóval való ütközéséért, de utóbbi nem befolyásolta a helyezését, hatodik helyen végzett. 2012-ben ötödik helyezést ért el. 2013-ban Mercedesszel negyedik lett, majd 2014-ben második helye révén felállhatott a pódiumra. 2015-ben élről indult, de a futamon a csapata elszámította magát, amikor a virtuális safety car alatt boxba hívta, így végül harmadik helyen végzett. 2016-ban viszont részben a jól megválasztott gumistratégiának (egy kiállást megspórolt), részben a riválisok bakijának köszönhetett sokat: miután Ricciardo kerékcseréje nem ment zökkenőmentesen, élre állt, a támadásokat kivédekezte, így másodjára sikerült nyernie a hercegségben, a szezon során pedig először. 2017-ben a 14. helyen végzett az időmérőn (a visszasorolások révén 13. helyről indulhatott), miután a Q2-ben gondjai támadtak az autóval, mire pedig kijött a pályára, Stoffel Vandoorne balesete miatt sárga zászló volt érvényben, így nem tudott javítani. A futamot a hetedik helyen zárta. 2018-ban a harmadik rajthelyet szerezte meg, a futam végén is ezen a helyen állhatott dobogóra, ami elég volt arra, hogy őrizze vezető helyét a tabellán. Tavalyelőtt élről indulva végig vezetett a futamon, bár a vége felé egyre nehezebbé vált a versenye az elhasznált gumikon, de Verstappen – akinek egyébként is volt egy öt másodperces időbüntetése – nem tudta megelőzni, meglett a győzelem.

Ricciardo

A WSR-ben kétszer indult a pályán, a 3.5-ös kategóriában 2010-ben és 2011-ben egyaránt élről indulva győzött.

A Forma–1-ben 2011-ben a Toro Rosso csütörtöki – ne feledjük, Monacóban vagyunk! - tesztpilótája volt. A nagydíjon elsőként 2012-ben állt rajthoz, a kormánymű hibája miatt kiállni kényszerült. 2013-ban ismét kiesett, ezúttal amiatt, hogy az alagútból kijövet Romain Grosjean belehajtott. 2014-ben Red Bull-lal a dobogó harmadik fokára állhatott. 2015-ben leggyorsabb kört futva – ami még nem ért külön pontot – ötödik lett. 2016-ban első pole pozícióját szerezte, sokáig a futamon is vezetett, ám a csapata baklövése miatt második helyre jött vissza: nem készítették elő időben a gumikat a kerékcseréhez. Utána próbálta támadni Hamiltont, aki azonban keményen védekezett, így maradt az ezúttal csalódást jelentő második hely. 2017-ben ötödik helyről indulva szintén dobobóra állhatott, ezúttal harmadikként a Ferrarik mögött. 2018-ban kárpótolta a sors a két évvel korábbi futamért, élről indulva ezúttal meglett a hőn áhított győzelem. Tavalyelőtt Renault-val hetedik lett az időmérőn, Gasly hátrasorolása után egy hellyel előrébb indulhatott, a futamon tizediknek futott be, Romain Grosjean időbüntetése révén kilencedik helyen végzett.

Norris

A 2016-os Forma Renault 2.0 Európa-kupa itteni futamán 16. helyen végzett. A Forma–2-ben 2018-ban a főfutamon hatodik, a sprinten harmadik lett.

A tavalyelőtti Forma–1-es nagydíjon 11. helyen végzett.

Vettel

Első alkalommal 2005-ben, a Forma-3 Euroszéria állomásán indult Monte Carlóban, de egyik futamon sem produkált jelentős eredményt. A WSR-ben 2007-ben második helyezést ért el.

Első Forma–1-es Monacói Nagydíján 2008-ban a Torro Rosso versenyzőjeként pontokat szerzett ötödik helyével. 2009-ben már Red Bull-pilótaként kicsúszott. Utána két dobogó következett: 2010-ben második lett csapattársa, Mark Webber mögött, 2011-ben pedig élről indulva megnyerte a versenyt. A 2012-es futamon negyedik lett, majd 2013-ban újra dobogóra állhatott másodikként. 2014-ben a turbó problémái miatt kiállni kényszerült. 2015-ben Ferrarival másodikként beférkőzött a két Mercedes közé. 2016-ban negyedik helyen végzett. 2017-ben második helyről rajtolhatott, majd a kerékcsere után élre állva győzött. 2018-ban második rajtkockából indult, a futamon is ezt a helyezést érte el. Tavalyelőtt negyedik helyről rajtolt. Bottas két egymást követő körben történő kerékcseréi után harmadik helyre lépett elő, Verstappen öt másodperces büntetése révén pedig ismét második lett.

Latifi

A WSR-ben 2015-ben kiesett, akárcsak 2016-ban a GP2-ben mindkét futamon. 2017-től 2019-ig a GP2 utódában, a Forma–2-ben indult a pályán 3×2 futamon. Pontot szereznie a 2018-as hétvége futamain sikerült: a főfutamon kilencedik, a sprinten nyolcadik lett.

Räikkönen

Első monacói versenyén 2001-ben Sauber–Petronasszal tizedik lett (amiért nem járt még pont). Egy évvel később McLaren–Mercedesszel indulva kiesett, miután Rubens Barrichello belerohant. 2003-ban a dobogó második fokára állhatott, leggyorsabb körrel. 2004-ben motorhiba miatt ismét kiesett, aztán 2005-ben élről indulva megnyerte a futamot, jelezve, hogy Alonso mellett ő is igényt tart a világbajnoki címre. 2006-ban újabb kiesés következett (ezúttal kigyulladt az autója), majd 2007-ben immár Ferrarival nyolcadik helyen végzett. 2008-ban a futam negatív hőse lett: az alagútból kijövet ütközött Adrian Sutillal, aki kiesett, míg ő maga kilencedikként végzett (pontot nem kapott). 2009-ben harmadik lett, amivel csapata azévi első dobogóját érte el.

Lotusszal 2012-ben kilencedik, 2013-ban pedig a Pérezzel való ütközés miatti defekt után visszazárkózva tizedik lett. Ezzel a pontmentéssel egyúttal az akkori pontszerző szériáját is folytatta (ami később rekordhosszúságúra nyúlt, amíg Hamilton később felül nem múlta). 2014-ben Ferrarival övé volt a leggyorsabb kör, ám a versenyben mindössze 12. helyre futotta. 2015-ben hatodik lett. 2016-ban kiállni kényszerült, miután a szalagkorlátnak ütközve megsérült az első szárnya. 2017-ben élről indult, ami tíz év után az első pole pozíciója volt. A futamon a kerékcsere után csapattársa megelőzte, így végül második lett, de sikerült kettős győzelmet összehoznia a csapat számára. 2018-ban negyedikként rajtolva a futam végére is maradt ezen a helyen. Tavalyelőtt Alfa Romeóval 17. helyen végzett.

Mazepin

2016-ban a Forma Renault 2.0 Európa-kupában ötödik helyezést ért el. Tavalyelőtt a Forma–2-ben tizedik lett a főfutamon és nyolcadik a sprinten.

Gasly

2014-ben a WSR futamán hetedik lett. 2015–16-ban a GP2-ben indult 2×2 futamon, de nem sikerült pontot szereznie.

2018-ban Toro Rossóval tizedik rajthelyről indulva hetedik lett. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben ötödik lett az időmérőn, de feltartás miatt három hellyel hátrébb sorolták. A futamon ötödik helyezést ért el, megszerezve a leggyorsabb körért járó pontot is.

Pérez

A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben versenyzett a pályán – utóbbi évben a főfutamot megnyerte, a sprintfutamon hatodik lett.

2011-ben a Sauber pilótájaként balesetet szenvedett az időmérőn, így nem tudott rajthoz állni. Emiatt 2012-ben indulhatott itt először Forma–1-es futamon, leggyorsabb kört futott, de csak 11. helyezést ért el. 2013-ban McLaren–Mercedesszel több látványos pillanatot produkált, egyes vetélytársai panaszkodtak is agresszív stílusa miatt, de nem kapott büntetést. A versenyt nem sikerült befejeznie, de hat kör hátránnyal 16. helyezettnek jegyezték. 2014-ben a Force India színeiben Jenson Buttonnal ütközve kiesett az első körben. 2015-ben hetedikként szerezte első monacói Forma–1-es pontjait. 2016-ban pedig jó gumistratégiával és Vettelt maga mögött tartva harmadik helyezettként sikerült dobogóra állnia. 2017-ben a hetedik rajthelyet szerezte meg, a futamon leggyorsabb kört futott, de a Danyiil Kvjattal való ütközés miatt (amiért 10 másodperc büntetést is kapott) csak 13. lett. Két büntetőpontot is beírtak neki. 2018-ban bejutott a Q3-ba, de pontot szereznie nem sikerült, a 12. helyen végzett. Tavalyelőtt a Racing Point színeiben ismét 12. lett.

Alonso

Először 2000-ben versenyzett a pályán a Forma–3000-ben, leggyorsabb kör futva nyolcadik helyen végzett (akkoriban abban a szériában nem ért pontot).

A Forma–1-es nagydíjon 2001-ben Minardival váltóhiba miatt kiesett. Következő alkalommal 2003-ban indult, akkor Renault-val ötödik lett. 2004-ben kiesett, miután sikertelenül próbálta Ralf Schumachert megelőzni az alagútban. 2005-ben negyedik lett (ez volt abban az évben az első alkalom, hogy nem állt dobogóra). 2006-ban élről indulva győzött, majd egy évre rá McLaren–Mercedesszel megismételte sikerét, bár utóbbinak kissé kellemetlen mellékízt adott a „gyanú”, hogy a csapattárs Hamiltont nem engedték előzéssel próbálkozni. Újra Renault-pilótaként 2008-ban tizedik (nem pontszerző), 2009-ben hetedik helyen végzett. A Ferrarival 2010-ben hatodik, a következő két évben pedig dobogós lett: 2011-ben második (kihasználva, hogy kereket cserélhetett a piros zászló alatt), 2012-ben harmadik. 2013-ban hetedik, 2014-ben negyedik helyen végzett. 2015-ben a McLaren–Honda váltóhibája miatt feladni kényszerült a futamot. 2016-ban ötödik helyezést ért el, egyik legjobb eredménye volt a McLaren-Honda-s években. A 2017-es hétvégét az Indianapolis 500-on való indulás miatt kihagyta. 2018-ban Renault-motoros McLarennel váltóhiba miatt kiállt.

Leclerc

A hazai pilóta 2017-ben a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett, bár a sprinten helyezettnek könyvelték el.

2018-ban Sauberrel az alagút után belerohant Brendon Hartleyba, így kiesett, a megtett táv miatt 18. helyezettként jegyezték. Tavalyelőtt Ferrarival az időmérőn kiesett a Q1-ben. A 9. körben Nico Hülkenberget próbálta előzni, amikor megpördült, a jobb hátsó kereke hozzáért a palánkhoz, ami miatt defektet kapott. A biztonsági autót is be kellett küldeni pályatakarítás miatt. A 18. körben feladta a futamot.

Stroll

2017-ben Williamsszel az olajnyomás problémája miatt kiesett, a megtett táv miatt 15. helyezettként könyvelték el. 2018-ban utolsó valós célba érkezőként, két kör hátránnyal 17. helyen végzett. Tavalyelőtt a Racing Point színeiben 16. lett.

Tsunoda

Először versenyezhet a pályán, mivel tavaly a Forma–2-ben is kimaradt ez a helyszín.

Ocon

2017-ben a Force India színeiben a 12. helyen végzett. 2018-ban hatodik helyezést ért el.

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso színeiben kiesett a Grosjeannal szembeni elrontott előzési kísérlet után, amivel előbb virtuális, majd valódi safety cart tett szükségessé. 2016-ban a Red Bull pilótájaként sem járt jobban: a szalagkorlátnak ütközött, ismét kiesett és virtuális safety cart okozott. 2017-ben negyedik helyről rajtolva ötödik lett. 2018-ban a szombati szabadedzésen összetörte az autóját, amit az időmérőre nem sikerült kijavítani. Engedték indulni a futamon, bár váltó és erőforráselem cseréje miatt kapott büntetést, de nem volt hova hátrasorolni. A futamon sikerült felzárkóznia, a legkeményebben Sainzzal kellett megküzdenie. Végül kilencedik helyen ért be, leggyorsabb körrel. Tavalyelőtt harmadik rajthelyről indult. A 11. körben a kerékcsere után Bottas elé került, de veszélyesen engedték ki a finn elé. A verseny utolsó köreiben Hamiltont üldözte, de megelőzni nem tudta. Bár másodiknak futott be, a boxutcai esetért öt másodperc büntetést kapott, így negyedik lett.

Schumacher

Tavalyelőtt a Forma–2-ben nem szerzett pontot az itteni hétvégén: a főfutamon 13., a sprinten 11. helyen végzett.

Sainz

A WSR-ben 2013-ban hatodik, 2014-ben negyedik lett.

Eddig mindig pontot szerzett a pályán: a 2015-ös nagydíjon Toro Rossóval tizedik, 2016-ban nyolcadik helyezést ért el. 2017-ben hatodik helyről indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta. 2018-ban Renault-val nyolcadik helyről rajtolva tizedik lett. Tavalyelőtt McLarennel kilencedik rajthelyről indulva hatodik helyen futott be.

Russell

2018-ban a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett.

A tavalyelőtti nagydíjon 15. helyen végzett.

Bottas

A Williams színeiben a monacói versenyei nem sikerültek túl jól: 2013-ban 12. lett, 2013-ban motorhiba miatt feladta, 2015-ben 14., 2016-ban 13. helyen végzett. Mercedesszel 2017-ben harmadik rajthelyről indulva negyedik, 2018-ban ötödik lett, időmérőn elért helyezését megtartva. Tavalyelőtt második rajthelyről indult. A 11. körben Verstappennel és Vettellel egyszerre állt ki kerékcserére. A hollandot veszélyesen engedték ki elé, össze is értek. A következő körben még egyszer kiállt közepes gumiról keményre váltani, a negyedik helyre tudott visszatérni Vettel mögé. Verstappen büntetésével azonban meglett az első monacói dobogója, harmadik helyezettként.

Giovinazzi

A GP2-ben 2016-ban indult a pályán, egyik futamon sem szerzett pontot.

A tavalyelőtti nagydíjon három rajthely büntetést kapott feltartás miatt, így a 18. rajtkockából indult. A 16. körben összeért Robert Kubicával, aki a megpördülése után keresztbe állt, és többek között őt is feltartotta egy ideig, de minden érintett tudta folytatni a versenyt. Az eset miatt 10 másodperc büntetést kapott, végül 19. helyen futott be, utolsó célba érkezőként.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr9116569188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása