Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VIII/6.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2022. május 29. - F1 Hierro

A Spanyol Nagydíj után egy héttel már is következik az egyik legnagyobb múltú futam, a Monacói Nagydíj. A szűk, kanyargós városi pályán nehéz az előzés, de a kihívás miatt különösen nagy dicsőség az itteni győzelem, nem csoda, hogy az ugyancsak ezen a hétvégén rendezett Indianapolis 500 mellett a "Tripla Korona" részének számít.

A jelenlegi mezőnyből a négy aktív világbajnok mindegyikének sikerült Monte Carlóban nyernie: Lewis Hamiltonnak háromszor, Fernando Alonsónak és Sebastian Vettelnek két-két alkalommal, a címvédő és immár listavezető Max Verstappennek pedig tavaly. A tegnap időmérőn mind a négyen a Q3-ba kvalifikálták magukat. Rajtuk kívül négy évvel ezelőtt Daniel Ricciardo győzött még a Red Bull Racing színeiben, akinek azonban tavaly a McLarennel nem igazán ment, és most sem túl jó rajtpozíciót szerzett.

A mostani futamon hazai kedvencnek is szoríthatnak Charles Leclerc személyében, aki meg is szerezte a pole pozíciót, és reménykedhet benne, hogy korábbi évek balszerencséje után végre villanthat Monacóban, amivel feledtetni tudja a tavalyi edzéselsőség utáni autótörést (idén egy 1974-es Ferrarit vezetve is kísértett a múlt), és vissza tudja venni a barcelonai kieséssel elvesztett éllovas pozíciót a tabellán. Annál is inkább, mert közte és Verstappen között ezúttal ott vannak a rajtrácson csapattársaik, Carlos Sainz és Sergio Pérez. Igaz, most az időmérő végén pont az ő autóik törtek, ami újabb intő jel, a hercegségben csúnyán megbosszulják magukat a hibák!

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso színeiben kiesett a Romain Grosjeannal szembeni elrontott előzési kísérlet után, amivel előbb virtuális, majd valódi safety cart tett szükségessé. 2016-ban a Red Bull pilótájaként sem járt jobban: a szalagkorlátnak ütközött, ismét kiesett és virtuális safety cart okozott. 2017-ben negyedik helyről rajtolva ötödik lett. 2018-ban a szombati szabadedzésen összetörte az autóját, amit az időmérőre nem sikerült kijavítani. Engedték indulni a futamon, bár váltó és erőforráselem cseréje miatt kapott büntetést, de nem volt hova hátrasorolni. A futamon sikerült felzárkóznia, a legkeményebben Sainzzal kellett megküzdenie. Végül kilencedik helyen ért be, leggyorsabb körrel. 2019-ben harmadik rajthelyről indult. A 11. körben a kerékcsere után Bottas elé került, de veszélyesen engedték ki a finn elé. A verseny utolsó köreiben Hamiltont üldözte, de megelőzni nem tudta. Bár másodiknak futott be, a boxutcai esetért öt másodperc büntetést kapott, így negyedik lett. Tavaly második lett az időmérőn, de miután az edzéselső Leclerc nem tudott rajthoz állni, az üresen hagyott első rajtkocka mellől gyakorlatilag ő indult a mezőny éléről, és magabiztosan rajt-cél győzelmet aratott (egy kis időre a kerékcsere miatt ugyan átvette a vezetést Pérez, de utána ő is cserélt, így a kört Verstappen zárta az élen).

Ricciardo

A WSR-ben kétszer indult a pályán, a 3.5-ös kategóriában 2010-ben és 2011-ben egyaránt élről indulva győzött.

A Forma–1-ben 2011-ben a Toro Rosso csütörtöki tesztpilótája volt (hiszen egészen mostanáig a csütörtök volt a hagyomány péntek helyett). A nagydíjon elsőként 2012-ben állt rajthoz, a kormánymű hibája miatt kiállni kényszerült. 2013-ban ismét kiesett, ezúttal amiatt, hogy az alagútból kijövet Romain Grosjean belehajtott. 2014-ben Red Bull-lal a dobogó harmadik fokára állhatott. 2015-ben leggyorsabb kört futva – ami még nem ért külön pontot – ötödik lett. 2016-ban első pole pozícióját szerezte, sokáig a futamon is vezetett, ám a csapata baklövése miatt második helyre jött vissza: nem készítették elő időben a gumikat a kerékcseréhez. Utána próbálta támadni Hamiltont, aki azonban keményen védekezett, így maradt az ezúttal csalódást jelentő második hely. 2017-ben ötödik helyről indulva szintén dobobóra állhatott, ezúttal harmadikként a Ferrarik mögött. 2018-ban kárpótolta a sors a két évvel korábbi futamért, élről indulva ezúttal meglett a hőn áhított győzelem. 2019-ben Renault-val hetedik lett az időmérőn, Gasly hátrasorolása után egy hellyel előrébb indulhatott, a futamon tizediknek futott be, Grosjean időbüntetése révén kilencedik helyen végzett. Tavaly McLarennel kiesett a Q2-ben, a futamon 12. helyen futott be, az 52. körben még a csapattárs Norris is lekörözte.

Norris

A 2016-os Forma Renault 2.0 Európa-kupa itteni futamán 16. helyen végzett. A Forma–2-ben 2018-ban a főfutamon hatodik, a sprinten harmadik lett.

A 2019-es Forma–1-es nagydíjon 11. helyen végzett. Tavaly ötödik helyről indulva a dobogó harmadik fokára állhatott.

Vettel

Első alkalommal 2005-ben, a Forma-3 Euroszéria állomásán indult Monte Carlóban, de egyik futamon sem produkált jelentős eredményt. A WSR-ben 2007-ben második helyezést ért el.

Első Forma–1-es Monacói Nagydíján 2008-ban a Torro Rosso versenyzőjeként pontokat szerzett ötödik helyével. 2009-ben már Red Bull-pilótaként kicsúszott. Utána két dobogó következett: 2010-ben második lett csapattársa, Mark Webber mögött, 2011-ben pedig élről indulva megnyerte a versenyt. A 2012-es futamon negyedik lett, majd 2013-ban újra dobogóra állhatott másodikként. 2014-ben a turbó problémái miatt kiállni kényszerült. 2015-ben Ferrarival másodikként beférkőzött a két Mercedes közé. 2016-ban negyedik helyen végzett. 2017-ben második helyről rajtolhatott, majd a kerékcsere után élre állva győzött. 2018-ban második rajtkockából indult, a futamon is ezt a helyezést érte el. 2019-ben negyedik helyről rajtolt. Bottas két egymást követő körben történő kerékcseréi után harmadik helyre lépett elő, Verstappen öt másodperces büntetése révén pedig ismét második lett. Tavaly nyolcadik rajthelyről indulva ötödik helyezést ért el, miután a 32. körben kerékcseréről visszatérve sikeresen maga mögött tartotta az előzni próbáló Gaslyt, először szerzett az Aston Martin színeiben pontokat.

Latifi

A WSR-ben 2015-ben kiesett, akárcsak 2016-ban a GP2-ben mindkét futamon. 2017-től 2019-ig a GP2 utódában, a Forma–2-ben indult a pályán 3×2 futamon. Pontot szereznie a 2018-as hétvége futamain sikerült: a főfutamon kilencedik, a sprinten nyolcadik lett.

Mivel 2020-ban elmaradt a Monacói Nagydíj, tavaly indulhatott először Forma–1-es futamon Monte Carlóban, 15. helyen végezve.

Gasly

2014-ben a WSR futamán hetedik lett. 2015–16-ban a GP2-ben indult 2×2 futamon, de nem sikerült pontot szereznie.

A 2018-as nagydíjon Toro Rossóval tizedik rajthelyről indulva hetedik lett. 2019-ben a Red Bull színeiben ötödik lett az időmérőn, de feltartás miatt három hellyel hátrébb sorolták. A futamon ötödik helyezést ért el, megszerezve a leggyorsabb körért járó pontot is. Tavaly AlphaTaurival az időmérőn és futamon is hatodik lett. A 32. körben próbálta a kerékcseréről visszatérő Vettelt előzni, de nem sikerült, Hamiltont viszont végig maga mögött tudta tartani.

Pérez

A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben versenyzett a pályán – utóbbi évben a főfutamot megnyerte, a sprintfutamon hatodik lett.

2011-ben a Sauber pilótájaként balesetet szenvedett az időmérőn, így nem tudott rajthoz állni. Emiatt 2012-ben indulhatott itt először Forma–1-es futamon, leggyorsabb kört futott, de csak 11. helyezést ért el. 2013-ban McLaren–Mercedesszel több látványos pillanatot produkált, egyes vetélytársai panaszkodtak is agresszív stílusa miatt, de nem kapott büntetést. A versenyt nem sikerült befejeznie, de hat kör hátránnyal 16. helyezettnek jegyezték. 2014-ben a Force India színeiben Jenson Buttonnal ütközve kiesett az első körben. 2015-ben hetedikként szerezte első monacói Forma–1-es pontjait. 2016-ban pedig jó gumistratégiával és Vettelt maga mögött tartva harmadik helyezettként sikerült dobogóra állnia. 2017-ben a hetedik rajthelyet szerezte meg, a futamon leggyorsabb kört futott, de a Danyiil Kvjattal való ütközés miatt (amiért 10 másodperc büntetést is kapott) csak 13. lett. Két büntetőpontot is beírtak neki. 2018-ban bejutott a Q3-ba, de pontot szereznie nem sikerült, a 12. helyen végzett. 2019-ben a Racing Point színeiben ismét 12. lett. Tavaly a Red Bull pilótájaként kilencedik helyről rajtolt, a jó boxtaktikának köszönhetően negyedik helyezést ért el.

Alonso

Először 2000-ben versenyzett a pályán a Forma–3000-ben, leggyorsabb kör futva nyolcadik helyen végzett (akkoriban abban a szériában nem ért pontot).

A Forma–1-es nagydíjon 2001-ben Minardival váltóhiba miatt kiesett. Következő alkalommal 2003-ban indult, akkor Renault-val ötödik lett. 2004-ben kiesett, miután sikertelenül próbálta Ralf Schumachert megelőzni az alagútban. 2005-ben negyedik lett (ez volt abban az évben az első alkalom, hogy nem állt dobogóra). 2006-ban élről indulva győzött, majd egy évre rá McLaren–Mercedesszel megismételte sikerét, bár utóbbinak kissé kellemetlen mellékízt adott a „gyanú”, hogy a csapattárs Hamiltont nem engedték előzéssel próbálkozni. Újra Renault-pilótaként 2008-ban tizedik (nem pontszerző), 2009-ben hetedik helyen végzett. A Ferrarival 2010-ben hatodik, a következő két évben pedig dobogós lett: 2011-ben második (kihasználva, hogy kereket cserélhetett a piros zászló alatt), 2012-ben harmadik. 2013-ban hetedik, 2014-ben negyedik helyen végzett. 2015-ben a McLaren–Honda váltóhibája miatt feladni kényszerült a futamot. 2016-ban ötödik helyezést ért el, egyik legjobb eredménye volt a McLaren-Honda-s években. A 2017-es hétvégét az Indianapolis 500-on való indulás miatt kihagyta. 2018-ban Renault-motoros McLarennel váltóhiba miatt kiállt.

Tavaly Alpine-nal az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futamon 13. helyen végzett.

Leclerc

A hazai pilóta 2017-ben a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett, bár a sprinten helyezettnek könyvelték el.

A 2018-as nagydíjon Sauberrel az alagút után belerohant Brendon Hartleyba, így kiesett, a megtett táv miatt 18. helyezettként jegyezték. 2019-ben Ferrarival az időmérőn kiesett a Q1-ben. A 9. körben Nico Hülkenberget próbálta előzni, amikor megpördült, a jobb hátsó kereke hozzáért a palánkhoz, ami miatt defektet kapott. A biztonsági autót is be kellett küldeni pályatakarítás miatt. A 18. körben feladta a futamot. Tavaly edzéselső lett, csakhogy a Q3 vége felé odacsapta az autóját, ami miatt piros zászlóval ért véget az időmérő. Mint később kiderült, az autója olyan mértékben károsodott, hogy nem tudott rajthoz állni.

Stroll

2017-ben Williamsszel az olajnyomás problémája miatt kiesett, a megtett táv miatt 15. helyezettként könyvelték el. 2018-ban utolsó valós célba érkezőként, két kör hátránnyal 17. helyen végzett. 2019-ben a Racing Point színeiben 16. lett. Tavaly már Aston Martin név alatt a Q2-ben kiesett, de a futamon nyolcadik helyezést ért el. Egyik momentuma akaratlanul mémmé vált: a 32. körben, amikor Gasly próbálta a kerékcseréről visszatérő Vettelt előzni, a közvetítésben indokolatlanul annak a visszajátszását vágták be, amikor átugratott a kerékvetőn.

Magnussen

A WSR 3.5-ös géposztályában 2012-ben kiesett, 2013-ban negyedik lett.

2014-ben McLaren–Mercedesszel tizedikként szerzett egy pontot. 2016-ban Renault-val kiesett, miután a Kvjattal történt ütközés következtében megsérült az autója. 2017-ben a Haas pilótájaként 13. helyről indulva tizedik lett. 2018-ban 13., 2019-ben a 14. helyen végzett.

Tsunoda

Tavaly a 16. helyen végzett.

Albon

A Forma–2-ben 2×2 futamon indult a pályán. 2017-ben negyedik lett a főfutamon és hatodik a sprinten, 2018-ban mindkét futamon kiesett.

2019-ben a Red Bull színeiben nyolcadik lett.

Zhōu

A Forma–2-ben 2019-ben ötödik lett a főfutamon, harmadik a sprinten. Tavaly az első sprintet megnyerte, a másodikon 15. helyen végzett, a főfutamon ötödik lett leggyorsabb kört futva.

Ocon

2017-ben a Force India színeiben a 12. helyen végzett. 2018-ban hatodik helyezést ért el. Tavaly Alpine-nal lemaradt a Q3-ról, de kilencedik helyezésével pontot szerzett.

Hamilton

2005-ben a Forma–3-ban mindkét futamot élről indulva nyerte, majd 2006-ban a GP2-es versenyt is.

2007-ben, első Forma–1-es évében második lett a mclarenes csapattárs Alonso mögött (sorozatban negyedszer elérve ezt a helyezést), egyes vélemények szerint csak a csapatutasítás miatt nem győzhetett. Egy évvel később már meglett a diadal. Ezt követően viszont sokáig nem sikerült Monacóban dobogóra állnia. 2009-ben öthelyes rajtbüntetést kapott engedély nélküli váltócsere miatt, így 12. helyen végzett a versenyen. 2010-ben ötödik lett. 2011-ben két büntetést is kapott, az egyiket Felipe Massával, a másikat Pastor Maldonadóval való ütközéséért, de utóbbi nem befolyásolta a helyezését, hatodik helyen végzett. 2012-ben ötödik helyezést ért el. 2013-ban Mercedesszel negyedik lett, majd 2014-ben második helye révén felállhatott a pódiumra. 2015-ben élről indult, de a futamon a csapata elszámította magát, amikor a virtuális safety car alatt boxba hívta, így végül harmadik helyen végzett. 2016-ban viszont részben a jól megválasztott gumistratégiának (egy kiállást megspórolt), részben a riválisok bakijának köszönhetett sokat: miután Ricciardo kerékcseréje nem ment zökkenőmentesen, élre állt, a támadásokat kivédekezte, így másodjára sikerült nyernie a hercegségben, a szezon során pedig először. 2017-ben a 14. helyen végzett az időmérőn (a visszasorolások révén 13. helyről indulhatott), miután a Q2-ben gondjai támadtak az autóval, mire pedig kijött a pályára, Stoffel Vandoorne balesete miatt sárga zászló volt érvényben, így nem tudott javítani. A futamot a hetedik helyen zárta. 2018-ban a harmadik rajthelyet szerezte meg, a futam végén is ezen a helyen állhatott dobogóra, ami elég volt arra, hogy őrizze vezető helyét a tabellán. 2019-ben élről indulva végig vezetett a futamon, bár a vége felé egyre nehezebbé vált a versenye az elhasznált gumikon, de Verstappen – akinek egyébként is volt egy öt másodperces időbüntetése – nem tudta megelőzni, meglett a győzelem. A tavalyi versenye gyengébben sikerült: az időmérőn és a futamon is hetedik lett, hiába próbálta Gaslyt utolérni, bár a leggyorsabb kört sikerült megfutnia.

Schumacher

2019-ben a Forma–2-ben nem szerzett pontot az itteni hétvégén: a főfutamon 13, a sprinten 11. helyen végzett.

A tavalyi nagydíj harmadik szabadedzésén összetörte az autóját, így az időmérőn nem vett részt, a futamon engedélyezték a rajthoz állását. Váltócsere miatt öt rajthely büntetést kapott, de eleve utolsó helyről indult, így nem volt hatása. A futamon 18. lett, csapattársát megelőzve.

Sainz

A WSR-ben 2013-ban hatodik, 2014-ben negyedik lett.

Eddig mindig pontot szerzett a pályán: a 2015-ös nagydíjon Toro Rossóval tizedik, 2016-ban nyolcadik helyezést ért el. 2017-ben hatodik helyről indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta. 2018-ban Renault-val nyolcadik helyről rajtolva tizedik lett. 2019-ben McLarennel kilencedik rajthelyről indulva hatodik helyen futott be. Tavaly negyedik helyről rajtolva a dobogó második fokára állhatott, beállítva eddigi legjobb futamhelyezését.

Russell

2018-ban a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett.

A 2019-es nagydíjon Williamsszel 15. helyen végzett. Tavaly a Q2-be jutott, a futamon 14. lett.

Bottas

A Williams színeiben a monacói versenyei nem sikerültek túl jól: 2013-ban 12. lett, 2013-ban motorhiba miatt feladta, 2015-ben 14., 2016-ban 13. helyen végzett. Mercedesszel 2017-ben harmadik rajthelyről indulva negyedik, 2018-ban ötödik lett, időmérőn elért helyezését megtartva. 2019-ben második rajthelyről indult. A 11. körben Verstappennel és Vettellel egyszerre állt ki kerékcserére. A hollandot veszélyesen engedték ki elé, össze is értek. A következő körben még egyszer kiállt közepes gumiról keményre váltani, a negyedik helyre tudott visszatérni Vettel mögé. Verstappen büntetésével azonban meglett az első monacói dobogója, harmadik helyezettként. Tavaly harmadik helyről rajtolt, a futamot furcsa okból kellett feladnia: a 31. körben a kerékcserénél nem tudták kiszedni a jobb első kerékanyát.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr3917843087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása