Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IX/6.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2023. május 26. - F1 Hierro

Az Azeri Nagydíjat eredetileg az Emilia-Romagna Nagydíj követte volna a versenynaptárban, de az olaszországi árvízhelyzet közbe szólt, így a tervezettnél hosszabb szünet után következik a Monacói Nagydíj. A hercegség szűk utcáin elért győzelemnek megvan a maga különleges dicsősége, amiben a jelenlegi mezőnyből négy pilótának jutott ki: Lewis Hamilton háromszor nyert Monte Carlóban, Fernando Alonso kétszer, a címvédő Max Verstappen a tavalyelőtti versenyt nyerte meg, csapattársa, Sergio Pérez pedig a tavalyit. A hazai pályán versenyző Charles Leclerc-nek viszont eddig nem volt szerencséje az itteni versenyekkel: még dobogóra sem sikerült állnia, pedig az elmúlt két évben egyaránt megszerezte a pole pozíciót. Tavalyelőtt az autója időmérő végi sérülése miatt rajthoz sem tudott állni, tavaly pedig a csapata rosszul vezényelte le a kerékcseréket, amivel hátrányba került csapattársával és a rivális Red Bull pilótáival szemben. Csapattársa, Carlos Sainz az elmúlt két évben a második helyet szerezte meg.

A tavalyi hétvégén többször előkerült a piros zászló, időmérőn (nagyban befolyásolva a Q3 kimenetelét) és az esősen induló futamon is, amelynek a leállások miatt az időlimit vetett véget. Vajon folytatódik a két RBR-pilóta vetélkedése a győzelemért, vagy végre összejön egy problémamentes hétvége a Ferrarinak? Esetleg másképp kavarodnak meg az erőviszonyok?

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso színeiben kiesett a Romain Grosjeannal szembeni elrontott előzési kísérlet után, amivel előbb virtuális, majd valódi safety cart tett szükségessé. 2016-ban a Red Bull pilótájaként sem járt jobban: a szalagkorlátnak ütközött, ismét kiesett és virtuális safety cart okozott. 2017-ben negyedik helyről rajtolva ötödik lett. 2018-ban a szombati szabadedzésen összetörte az autóját, amit az időmérőre nem sikerült kijavítani. Engedték indulni a futamon, bár váltó és erőforráselem cseréje miatt kapott büntetést, de nem volt hova hátrasorolni. A futamon sikerült felzárkóznia, a legkeményebben Sainzzal kellett megküzdenie. Végül kilencedik helyen ért be, leggyorsabb körrel. 2019-ben harmadik rajthelyről indult. A 11. körben a kerékcsere után Bottas elé került, de veszélyesen engedték ki a finn elé. A verseny utolsó köreiben Hamiltont üldözte, de megelőzni nem tudta. Bár másodiknak futott be, a boxutcai esetért öt másodperc büntetést kapott, így negyedik lett. Tavalyelőtt második lett az időmérőn, de miután az edzéselső Leclerc nem tudott rajthoz állni, az üresen hagyott első rajtkocka mellől gyakorlatilag ő indult a mezőny éléről, és magabiztosan rajt-cél győzelmet aratott (egy kis időre a kerékcsere miatt ugyan átvette a vezetést Pérez, de utána ő is cserélt, így a kört Verstappen zárta az élen). Tavaly negyedik lett az időmérőn, miután Pérez balesete piros zászlót okozott, így elúszott a javítási lehetőség. A futamon a 19. körben esőgumiról átmenetire váltott, majd a 22. körben slickre. Ekkor sikerült Leclerc elé visszajönnie, aki a csapata hibás boxtaktikája miatt sok időt veszített. Bár meg tudta közelíteni az első két helyezettet, megelőzni nem tudta őket, így harmadik lett.

Sargeant

2018-ban a Forma Renault Európa-kupa itteni hétvégéjén tizedik és kilencedik helyezést ért el. Tavaly a Forma–2-ben tizedik lett a sprinten és kilencedik a főfutamon.

Norris

A 2016-os Forma Renault 2.0 Európa-kupa itteni futamán 16. helyen végzett. A Forma–2-ben 2018-ban a főfutamon hatodik, a sprinten harmadik lett.

A 2019-es Forma–1-es nagydíjon 11. helyen végzett. Tavalyelőtt ötödik helyről indulva a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavaly ötödik helyről rajtolt, a futamon leggyorsabb kört futva hatodik lett.

Gasly

2014-ben a WSR futamán hetedik lett. 2015–16-ban a GP2-ben indult 2×2 futamon, de nem sikerült pontot szereznie.

A 2018-as nagydíjon Toro Rossóval tizedik rajthelyről indulva hetedik lett. 2019-ben a Red Bull színeiben ötödik lett az időmérőn, de feltartás miatt három hellyel hátrébb sorolták. A futamon ötödik helyezést ért el, megszerezve a leggyorsabb körért járó pontot is. Tavalyelőtt AlphaTaurival az időmérőn és futamon is hatodik lett. A 32. körben próbálta a kerékcseréről visszatérő Sebastian Vettelt előzni, de nem sikerült, Hamiltont viszont végig maga mögött tudta tartani. Tavaly az időmérőn a Q1-ben kiesett, de a futamon sikerült előrébb férkőznie, miután elsőként váltott átmeneti gumira, ami után Zhōut és Daniel Ricciardót is megelőzte. A 12. helyen ért be, Ocon időbüntetésével a 11. helyen végzett.

Pérez

A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben versenyzett a pályán – utóbbi évben a főfutamot megnyerte, a sprintfutamon hatodik lett.

A 2011-es nagydíjon a Sauber pilótájaként balesetet szenvedett az időmérőn, így nem tudott rajthoz állni. Emiatt 2012-ben indulhatott itt először Forma–1-es futamon, leggyorsabb kört futott, de csak 11. helyezést ért el. 2013-ban McLaren–Mercedesszel több látványos pillanatot produkált, egyes vetélytársai panaszkodtak is agresszív stílusa miatt, de nem kapott büntetést. A versenyt nem sikerült befejeznie, de hat kör hátránnyal 16. helyezettnek jegyezték. 2014-ben a Force India színeiben Jenson Buttonnal ütközve kiesett az első körben. 2015-ben hetedikként szerezte első monacói Forma–1-es pontjait. 2016-ban pedig jó gumistratégiával és Vettelt maga mögött tartva harmadik helyezettként sikerült dobogóra állnia. 2017-ben a hetedik rajthelyet szerezte meg, a futamon leggyorsabb kört futott, de a Danyiil Kvjattal való ütközés miatt (amiért 10 másodperc büntetést is kapott) csak 13. lett. Két büntetőpontot is beírtak neki. 2018-ban bejutott a Q3-ba, de pontot szereznie nem sikerült, a 12. helyen végzett. 2019-ben a Racing Point színeiben ismét 12. lett. Tavalyelőtt a Red Bull pilótájaként kilencedik helyről rajtolt, a jó boxtaktikának köszönhetően negyedik helyezést ért el. Tavaly a Q3 vége felé odacsapta az autóját a Portier-nél, emiatt piros zászlóval ért véget az időmérő, amit a harmadik helyen zárt. A 17. körben a két élcsapat pilótái közül elsőként váltott esőgumiról átmenetire, amivel sikerült a később cserélő Leclerc elé kerülnie, majd a 22. körben a slickre váltások után a vezetést is átvette Sainztól. A futam végéig élen tudott maradni, így megszerezte azévi első és pályafutása harmadik győzelmét.

Alonso

Először 2000-ben versenyzett a pályán a Forma–3000-ben, leggyorsabb kört futva nyolcadik helyen végzett (akkoriban abban a szériában nem ért pontot).

A Forma–1-es nagydíjon 2001-ben Minardival váltóhiba miatt kiesett. Következő alkalommal 2003-ban indult, akkor Renault-val ötödik lett. 2004-ben kiesett, miután sikertelenül próbálta Ralf Schumachert megelőzni az alagútban. 2005-ben negyedik lett (ez volt abban az évben az első alkalom, hogy nem állt dobogóra). 2006-ban élről indulva győzött, majd egy évre rá McLaren–Mercedesszel megismételte sikerét, bár utóbbinak kissé kellemetlen mellékízt adott a „gyanú”, hogy a csapattárs Hamiltont nem engedték előzéssel próbálkozni. Újra Renault-pilótaként 2008-ban tizedik (nem pontszerző), 2009-ben hetedik helyen végzett. A Ferrarival 2010-ben hatodik, a következő két évben pedig dobogós lett: 2011-ben második (kihasználva, hogy kereket cserélhetett a piros zászló alatt), 2012-ben harmadik. 2013-ban hetedik, 2014-ben negyedik helyen végzett. 2015-ben a McLaren–Honda váltóhibája miatt feladni kényszerült a futamot. 2016-ban ötödik helyezést ért el, egyik legjobb eredménye volt a McLaren-Honda-s években. A 2017-es hétvégét az Indianapolis 500-on való indulás miatt kihagyta. 2018-ban Renault-motoros McLarennel váltóhiba miatt kiállt.

Tavalyelőtt Alpine-nal az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futamon 13. helyen végzett. Tavaly hetedik lett az időmérőn, aminek a végén ő is palánknak csapódott. A futamon megtartotta a hetedik helyet.

Leclerc

A hazai pilóta 2017-ben a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett, bár a sprinten helyezettnek könyvelték el.

A 2018-as nagydíjon Sauberrel az alagút után belerohant Brendon Hartleyba, így kiesett, a megtett táv miatt 18. helyezettként jegyezték. 2019-ben Ferrarival az időmérőn kiesett a Q1-ben. A 9. körben Hülkenberget próbálta előzni, amikor megpördült, a jobb hátsó kereke hozzáért a palánkhoz, ami miatt defektet kapott. A biztonsági autót is be kellett küldeni pályatakarítás miatt. A 18. körben feladta a futamot. Tavalyelőtt edzéselső lett, csakhogy a Q3 vége felé odacsapta az autóját, ami miatt piros zászlóval ért véget az időmérő. Mint később kiderült, az autója olyan mértékben károsodott, hogy nem tudott rajthoz állni. Tavaly megszerezte a pole-t, miután a Q3 piros zászlós megszakításakor a riválisok már nem tudtak javítani. A kerékcserékből azonban rosszul jött ki: a 19. körben, Pérez után két körrel váltott esőgumiról átmenetire, ami után csak a mexikói versenyző mögé jött vissza; a slickre váltásra pedig rossz időzítéssel állt ki a csapat határozatlan kommunikációja miatt, így Sainz mögött kellett várakoznia Az időveszteség miatt a dobogóról is lemaradt, a negyedik helyen zárt.

Stroll

2017-ben Williamsszel az olajnyomás problémája miatt kiesett, a megtett táv miatt 15. helyezettként könyvelték el. 2018-ban utolsó valós célba érkezőként, két kör hátránnyal 17. helyen végzett. 2019-ben a Racing Point színeiben 16. lett. Tavalyelőtt már Aston Martin név alatt a Q2-ben kiesett, de a futamon nyolcadik helyezést ért el. Egyik momentuma akaratlanul mémmé vált: a 32. körben, amikor Gasly próbálta a kerékcseréről visszatérő Vettelt előzni, a közvetítésben indokolatlanul annak a visszajátszását vágták be, amikor átugratott a kerékvetőn. Tavaly az időmérőn a Q1-ben kiesett, a futamon a biztonsági autó alatt palánknak csapta az autóját, ami miatt javításra kellett kiállnia. Végül 14. lett.

Magnussen

A WSR 3.5-ös géposztályában 2012-ben kiesett, 2013-ban negyedik lett.

A 2014-es nagydíjon McLaren–Mercedesszel tizedikként szerzett egy pontot. 2016-ban Renault-val kiesett, miután a Kvjattal történt ütközés következtében megsérült az autója. 2017-ben a Haas pilótájaként 13. helyről indulva tizedik lett. 2018-ban 13., 2019-ben a 14. helyen végzett. Tavaly a víznyomás problémái miatt 19 kör után kiállt.

de Vries

A WSR 3.5-ös géposztályában 2015-ben a 11. helyen végzett. A Forma–2-ben 2017-ben hetedik lett a főfutamon, a sprintet megnyerte. 2018-ban nem szerzett pontot: a főfutamon kiesett, a sprinten kilencedik helyen végzett. 2019-ben a főfutamot élről indulva megnyerte, a sprinten hetedik. A Forma E-ben a 2020–21-es szezon itteni futamán kiesett, a 2021–22-es szezonban tizedik lett.

Tsunoda

Tavalyelőtt a 16. helyen végzett. Tavaly az időmérőn kiesett a Q1-ben piros zászlós megszakítást okozott, miután a palánkot súrolva defektet kapott. Az időmérőt folytatni tudta, és bejutott a Q2-be, de a futamon csak 17. lett.

Albon

A Forma–2-ben 2×2 futamon indult a pályán. 2017-ben negyedik lett a főfutamon és hatodik a sprinten, 2018-ban mindkét futamon kiesett.

A 2019-es nagydíjon a Red Bull színeiben nyolcadik lett. Tavaly Williamsszel kiállni kényszerült (kapott öt másodperc büntetést is pályaelhagyásból való előnyszerzésért, de a kiesése miatt nem volt jelentősége).

Zhōu

A Forma–2-ben 2019-ben ötödik lett a főfutamon, harmadik a sprinten. Tavalyelőtt az első sprintet megnyerte, a másodikon 15. helyen végzett, a főfutamon ötödik lett leggyorsabb kört futva.

A tavalyi Forma–1-es futamon 16. helyen végzett.

Hülkenberg

A GP2-ben 2009-ben indult a pályán, a főfutamon ötödik, a sprinten harmadik lett. 

A Forma–1-es nagydíjon 2010-ben a Williams színeiben a rajt után kiesett ütközés miatt. Egy év kihagyás után 2012-ben Force Indiával nyolcadikként pontokat szerzett. 2013-ban Sauberrel 11.-ként lecsúszott a pontszerzésről. 2014-ben újra Force Indiával sikerült ötödik helyezést elérnie. 2015-ben 11., 2016-ban hatodik helyen végzett. 2017-ben a Renault váltóhibája miatt 15 kör után kiállt. 2018-ban nem sikerült a Q3-ba jutnia, a futamon azonban nyolcadik lett. 2019-ben a 13. helyen végzett.

Ocon

2017-ben a Force India színeiben a 12. helyen végzett. 2018-ban hatodik helyezést ért el. Tavalyelőtt Alpine-nal lemaradt a Q3-ról, de kilencedik helyezésével pontot szerzett. Tavaly tizedik rajthelyről indulva kilencediknek ért be, de öt másodperc büntetést kapott, amiért a 18. körben ütközött Hamiltonnal. Emiatt a 12. helyen végzett.

Hamilton

2005-ben a Forma–3 Euroszériában mindkét futamot élről indulva nyerte, majd 2006-ban a GP2-es versenyt is.

2007-ben, első Forma–1-es évében második lett a mclarenes csapattárs Alonso mögött (sorozatban negyedszer elérve ezt a helyezést), egyes vélemények szerint csak a csapatutasítás miatt nem győzhetett. Egy évvel később már meglett a diadal. Ezt követően viszont sokáig nem sikerült Monacóban dobogóra állnia. 2009-ben öthelyes rajtbüntetést kapott engedély nélküli váltócsere miatt, így 12. helyen végzett a versenyen. 2010-ben ötödik lett. 2011-ben két büntetést is kapott, az egyiket Felipe Massával, a másikat Pastor Maldonadóval való ütközéséért, de utóbbi nem befolyásolta a helyezését, hatodik helyen végzett. 2012-ben ötödik helyezést ért el. 2013-ban Mercedesszel negyedik lett, majd 2014-ben második helye révén felállhatott a pódiumra. 2015-ben élről indult, de a futamon a csapata elszámította magát, amikor a virtuális safety car alatt boxba hívta, így végül harmadik helyen végzett. 2016-ban viszont részben a jól megválasztott gumistratégiának (egy kiállást megspórolt), részben a riválisok bakijának köszönhetett sokat: miután Daniel Ricciardo kerékcseréje nem ment zökkenőmentesen, élre állt, a támadásokat kivédekezte, így másodjára sikerült nyernie a hercegségben, a szezon során pedig először. 2017-ben a 14. helyen végzett az időmérőn (a visszasorolások révén 13. helyről indulhatott), miután a Q2-ben gondjai támadtak az autóval, mire pedig kijött a pályára, Stoffel Vandoorne balesete miatt sárga zászló volt érvényben, így nem tudott javítani. A futamot a hetedik helyen zárta. 2018-ban a harmadik rajthelyet szerezte meg, a futam végén is ezen a helyen állhatott dobogóra, ami elég volt arra, hogy őrizze vezető helyét a tabellán. 2019-ben élről indulva végig vezetett a futamon, bár a vége felé egyre nehezebbé vált a versenye az elhasznált gumikon, de Verstappen – akinek egyébként is volt egy öt másodperces időbüntetése – nem tudta megelőzni, meglett a győzelem. A tavalyelőtti versenye gyengébben sikerült: az időmérőn és a futamon is hetedik lett, hiába próbálta Gaslyt utolérni, bár a leggyorsabb kört sikerült megfutnia. Tavaly az időmérőn és a futamon is nyolcadik helyen végzett. A 18. körben Oconnal ütközött, ami miatt a francia pilótát találták vétkesnek, a futamot folytatni tudta.

Sainz

A WSR-ben 2013-ban hatodik, 2014-ben negyedik lett.

Eddig mindig pontot szerzett a pályán: a 2015-ös nagydíjon Toro Rossóval tizedik, 2016-ban nyolcadik helyezést ért el. 2017-ben hatodik helyről indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta. 2018-ban Renault-val nyolcadik helyről rajtolva tizedik lett. 2019-ben McLarennel kilencedik rajthelyről indulva hatodik helyen futott be. Tavalyelőtt negyedik helyről rajtolva a dobogó második fokára állhatott, beállítva addigi legjobb futamhelyezését. Tavaly második lett az időmérőn, aminek a vége felé nekiütközött Pérez autójának. A futamon megspórolta az átmeneti gumikra váltást, helyette a 22. körben esőgumiról egyből slickre cserélt, ennek köszönhetően Verstappen és a csapattárs Leclerc elé tudott visszajönni. Az élre kerülő Pérezt is próbálta előzni, de nem sikerült, mentenie is kellett a 23. körben. Végül maradt a második helyen.

Russell

2018-ban a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett.

A 2019-es nagydíjon Williamsszel 15. helyen végzett. Tavalyelőtt a Q2-be jutott, a futamon 14. lett. Tavaly Mercedesszel hatodik rajthelyről indulva ötödik helyezést ért el.

Bottas

A Williams színeiben a monacói versenyei nem sikerültek túl jól: 2013-ban 12. lett, 2013-ban motorhiba miatt feladta, 2015-ben 14., 2016-ban 13. helyen végzett. Mercedesszel 2017-ben harmadik rajthelyről indulva negyedik, 2018-ban ötödik lett, időmérőn elért helyezését megtartva. 2019-ben második rajthelyről indult. A 11. körben Verstappennel és Vettellel egyszerre állt ki kerékcserére. A hollandot veszélyesen engedték ki elé, össze is értek. A következő körben még egyszer kiállt közepes gumiról keményre váltani, a negyedik helyre tudott visszatérni Vettel mögé. Verstappen büntetésével azonban meglett az első monacói dobogója, harmadik helyezettként. Tavalyelőtt harmadik helyről rajtolt, a futamot furcsa okból kellett feladnia: a 31. körben a kerékcserénél nem tudták kiszedni a jobb első kerékanyát. Tavaly Alfa Romeóval tizedik helyen futott be, de Ocon büntetésével kilencedik lett.

Piastri

A Forma Renault Európa-kupában 2018-ban 13. és 12. helyen végzett az itteni hétvégén, 2019-ben negyedik és ötödik helyen. A Forma–2-ben tavalyelőtt az első sprinten nyolcadik lett, a második sprinten és a főfutamon második.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5018133306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása