Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IX/21.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

2023. november 25. - F1 Hierro

A 2023-as Forma-1-es szezon és vele együtt az idei múltidéző sorozatunk a végéhez érkezett. A szezon hajrájában, többnyire végén rendezett Abu-Dzabi Nagydíj eddig négy alkalommal döntött a versenyzői világbajnoki címről. Először 2010-ben a Red Bull Racing versenyzője, Sebastian Vettel lett első alkalommal világbajnok a ferraris Fernando Alonso, a csapattárs Mark Webber és a McLarennél versenyző Lewis Hamilton előtt. 2014-ben és 2016-ban a Mercedes háziversenye dőlt el: előbbi alkalommal Hamilton, utóbbi alkalommal Nico Rosberg javára, aki rögtön utána vissza is vonult. Két évvel ezelőtt pedig itt volt az őrségváltás a Mercedes és a Red Bull között: bár sokáig Hamiltonnak állt a zászló, a hajrában a biztonsági autó beküldése megkavarta a dolgokat, és a mezőny utolsó körös elengedésekor Max Verstappennek kifizetődött a lágy gumira váltás, és ő ünnepelhetett (a konstruktőri címvédéssel "vigasztalódó" Mercedes pedig sérelmezte a versenyigazgatói döntéseket). Ezúttal viszont, akárcsak a tavaly, a Red Bull mindkét világbajnoki cím birtokában érkezett az Emirátusokba, sőt ezúttal az is eldőlt az előző futamon, hogy kettős győzelemmel zárták az egyéni világbajnokságot.

Ami a futam győzelmeket illeti, az első kettő és az utóbbi három itteni versenyt a Red Bull nyerte, továbbá tíz évvel ezelőtt is ők nyertek itt (akkor kivételesen nem szezonzáró volt). A Mercedes 2014-től 2020-ig tartó sikeréveiben húzta be rendre az itteni futamokat. Rajtuk kívül nyert még a pályán a McLaren még Hamiltonnal 2011-ben, az Alpine-nak pedig a jogelődje, a Lotus F1 Team szerezte első győzelmét 2012-ben Kimi Räikkönennel. 

Az itteni szezonzárók a búcsúztatókról is szóltak: már említettem Rosberg visszavonulását (bár azt csak később jelentette be, nagy meglepetésre), de tavaly itt zárta pályafutását Vettel az Aston Martin, tavalyelőtt pedig Räikkönen az Alfa Romeo színeiben. Idén versenyzői búcsú még nincs a láthatáron (esetleg ha Logan Sargeanttel nem hosszabbít a Williams), két csapatnévtől viszont elköszönhetünk: az AlphaTauriból (amelynek csapatvezetője, Franz Tost visszavonul) jövőre Racing Bull lesz, a Sauber pedig Alfa Romeóból fog visszavedleni.

Megköszönve az idei olvasást, pihenőre kell fel, és aztán jöjjön 2024!

Red Bull

A 2009-es versenyen a Vettel – Mark Webber páros kettős győzelmet szerzett. 2010-ben mindkét versenyzőjük bajnokesélyesként érkezett, Vettel megnyerte a futamot és a világbajnokságot is, Webber nyolcadik lett (de kerékcseréje „kicselezte” a Ferrarit, ezzel hozzájárult a bajnokság megnyeréséhez). 2011-ben Webber negyedik lett, míg Vettel az év során egyedüli alkalommal kiesett. 2012-ben Vettel a boxutcából rajtolva zárkózott fel harmadiknak, megőrizve előnyét az összetettben, Webber ütközésbe keveredve kiesett. 2013-ban újra kettős győzelmet értek el Vettel, Webber sorrendben. 2014-ben Ricciardo negyedik lett, Vettel nyolcadik hellyel búcsúzott a csapattól. 2015-ben Ricciardo hatodik, Danyiil Kvjat tizedik helyen futott be. 2016-ban Ricciardo harmadik helyről indult, míg Verstappen a hatodikról. Utóbbinak a rajt sem sikerült jól, koccanás miatt visszaesett, végül mégis neki alakult jobban a versenye: egy kerékcserés taktikával felzárkózott, még Rosberggel is csatázott, a futamot végül negyedik helyen zárta Ricciardo előtt. 2017-ben Ricciardo a második sorból rajtolt, de hidraulikai hibával kiesett. Verstappen negyedik helyen futott be. 2018-ban a harmadik sorból indulva a rajtot elrontó, majd visszazárkózó Verstappen harmadik lett a csapattól búcsúzó Ricciardo előtt. 2019-ben a Bottas hátrasorolása után az első sorból rajtoló Verstappen második, Albon hatodik lett. 2020-ban Verstappen élről indulva rajt-cél győzelmet aratott, a csapattól és – ideiglenesen – a mezőnyből távozó Albon ötödik helyről rajtolva negyedik lett, a 6. körben megelőzve Norrist.

Tavalyelőtt a világbajnoki cím volt a tét, Verstappen Hamiltonnal pontegyenlőségben érkezett. A pole pozíciót megszerezte, Pérez a negyedik helyről indulhatott. Verstappent Hamilton lerajtolt, majd még az első körben sikerült visszaelőzni, de összeértek, és Hamiltont le is kényszerítette a pályáról, így inkább visszaadta a pozíciót, hogy elkerüljék a büntetést. Verstappen és Hamilton kerékcseréje után a tovább kint hagyott Pérez került az élre, aki kemény védekezéssel nehezítette Hamilton dolgát, aki a 21. körben tudta megelőzni, ezután Pérez maga elé engedte Verstappent. A biztonsági autó beküldésekor Verstappen kihívták lágy gumikra váltani, ami kifizetődőnek bizonyult: az újraindítást követően a zárókörben Verstappen megelőzte Hamiltont, megnyerte a futamot, és megszerezte az első világbajnoki címét. A konstruktőri nem lett meg, a Pérez a biztonsági autó alatt olajnyomás-probléma miatt kiállt, 15. helyezettnek jegyezték. Tavaly az első sorból rajtolva kettős dobogót értek el: Verstappen élről indulva egycserés taktikával győzött; Pérez kétcserés taktikával a 45. körben utolérte, és egy kis oda-vissza előzés után a következő körben megelőzte Hamiltont, de Leclerc már nem sikerült, így harmadik lett (ezek lettek a versenyzők világbajnoki helyezései is).

Ferrari

Az első itteni futamon Kimi Räikkönen 12. hellyel búcsúzott a Scuderiától és a Forma–1-től, ma már tudjuk, mindkettőtől csak időlegesen. A valóban utolsó nagydíját futó Giancarlo Fisichella 16. helyen végzett. 2010-ben Alonso listavezetőként érkezett, de a csapat hibás döntése (Webber után kihívták őt is kerékcserére) miatt Vitalij Petrov mögé szorult, hetedik helyével lecsúszott a bajnoki címről. Felipe Massa tizedik lett. 2011-ben Alonso második, Massa ötödik helyezést ért el. 2012-ben a világbajnoki címért hajtó Alonso ismét második lett, Massa hetedik. 2013-ban Alonso ötödik, Massa nyolcadik helyen végzett. 2014-ben a csapattól búcsúzó Alonso és Kimi 9-10. helyen értek célba. 2015-ben Kimi harmadik lett Vettel előtt. 2016-ban Kimi és Vettel 4-5. helyről indultak, a második kerékcseréjét későbbre hagyó Vettel végül harmadik lett, Kimi hatodik helyen végzett. 2017-ben Vettel harmadik helyről indulva megtartotta ezt a helyezést, Kimi Ricciardo kiesése után negyedik lett. 2018-ban a második rajtsort szerezték meg, a futamon Vettel leggyorsabb körrel második lett, miután megelőzte Bottast; Kimi az erőforrás hibája miatt kieséssel búcsúzott másodjára is a csapattól. 2019-ben Bottas büntetése után mindkét autó a második sorból indulhatott, Leclerc a rajtnál a második helyre tört előre, Vettel előzési kísérletét visszaverte Verstappen. A 13. körben egymás után állt ki kerékcserére a két versenyző, a másodikként cserélő Vettelnél gondok adódtak a bal elsővel, így időt veszített. A 32. körben Leclerc-t megelőzte Verstappen, így ő harmadik lett, míg Vettel ötödik, az utolsóelőtti körben Albont előzve. A csapatot a verseny után pénzbüntetéssel sújtották, miután a bejelentettől eltérő mennyiségű üzemanyagot találtak Leclerc autójában a futam előtti átvizsgáláson. A 2020-as versenyt pont nélkül zárták: a három rajthely hátrasorolással 12. helyről induló Leclerc és a Q2-ben kieső, a Scuderiától elköszönő Vettel 13–14. helyen végeztek. A virtuális biztonsági autó alatt cserélőkkel szemben eltérő gumitaktikával próbálkoztak, de nem fizetődött ki.

Tavalyelőtt az ötödik helyről induló Sainz a dobogó harmadik fokára állhatott, a hetedik helyről rajtoló Leclerc tizedik lett. Tavaly a második sorból rajtoltak, Leclerc egycserés taktikával második lett (a világbajnokságban is). Sainz a futam elején Hamiltonnal vívott, a 8. körben felülkerekedve, kétcserés taktikával mögé került, de Hamilton kiesése után negyedik lett. Ezzel a konstruktőriben is meglett a második helyezés, amiért idén szintén a Mercedesszel kell megvívniuk.

Mercedes

2009-ben a jogelőd Brawn GP utolsó versenyén a már világbajnokként érkezett Jenson Button a dobogó harmadik fokára állhatott, Rubens Barrichello negyedik lett mögötte.

2010-ben Nico Rosberg negyedik lett, Michael Schumacher a verseny elején ütközve kiesett. 2011-ben Rosberg, Schumacher sorrendben 6-7. helyen végeztek. 2012-ben nem szereztek pontot: Schumacher 11. lett, Rosberg ütközés miatt kiesett. 2013-ban Rosberg harmadik helyével megszerezte a csapat első dobogóját a pályán, Hamilton hetedik lett. 2014-ben Hamilton nyerte a futamot, míg Rosberg technikai problémáktól sújtva 14. helyen végzett – a kettő külön-külön is Hamilton világbajnoki címét jelentette kettejük háziversenyében. 2015-ben kettős győzelmet szereztek, a „mini-vb” címre hajtó Rosberg nyert Hamilton előtt. 2016-ban viszont újra az igazi világbajnoki cím volt a tét a két pilóta között. Az első sorból rajtoltak, Hamiltonnal az élen, aki a futamon is őrizte vezető helyét. Rosberg az első kerékcsere után a kint maradó Verstappen mögé érkezett vissza, de sikerült őt megelőznie. A futamot végül Hamilton nyerte, de a másodiknak befutó Rosberg ünnepelhette a világbajnoki címet, aki utóbb bejelentette visszavonulását, így ez volt az utolsó futama. 2017-ben első sorból indulva kettős győzelmet arattak Bottas, Hamilton sorrendben. 2018-ban az első sorból indultak, Hamilton élről indulva győzelemmel zárta az ötödik világbajnoki címét hozó szezont, a 35.-től 39. körig Vettel és a Red Bullok ellen három pozíciót vesztő Bottas ötödik lett. 2019-ben Hamilton élről indulva, pluszpontot érő leggyorsabb körrel győzött, az erőforráselemek cseréje miatt a rajtrács végéről induló Bottas negyedik helyre jött fel. 2020-ban a második és harmadik rajthelyről indulva a futam végén is a dobogó két oldalára állhattak: Bottas második, a Covid-fertőzés miatti kihagyás után visszatérő Hamilton harmadik lett.

Tavalyelőtt a világbajnoki cím volt a tét. A második helyről induló Hamilton a rajtnál élre állt, bár az első körben Verstappen visszaelőzte, de miután összeértek és le is kényszerítette Hamiltont, inkább visszaadta a pozíciót. A kerékcsere után a kint maradó Pérez kemény védekezése nehezítette Hamilton dolgát, de sikerült újra élre állni. Öt körrel a verseny vége előtt beküldték a biztonsági autót, Hamilton kemény gumijait nem cserélték le. Az utolsó előtti körben engedték a Hamilton és Verstappen közötti lekörözötteket visszavenni a körüket, majd kihívták a biztonsági autót. Az újraindítás után Verstappen a friss lágyakon megelőzte Hamiltont, akinek a második helyezésével az egyéniben nem lett meg a címvédés, csak a konstruktőriben. Bottas a harmadik sorból rajtolva hatodik helyezéssel búcsúzott a csapattól. Tavaly a harmadik sorból indultak. Hamilton a rajtnál megelőzte Sainzot, de utána sikánlevágással tért vissza elé, ezért a 4. körben visszaadta a pozíciót, a következő körben megelőzte Sainzot, aki a 8. körben visszaelőzte. A 9. körben Russell előzte meg Hamiltont. A két kerékcserén lévő Russellt az első cserénél veszélyesen engedték ki, emiatt öt másodperc büntetést kellett letöltenie a második cserénél. Az egy cserén lévő Hamilton a harmadik helyre került a kétcserések elé kerülve, majd a 45. körben történt oda-vissza előzések után a következő körben Pérez megelőzte, az 56. körben pedig hidraulikai hibával kiállt. Russell ötödik lett, Hamiltont a megtett táv révén 18. helyezettnek jegyezték. Így a csapat harmadik lett a konstruktőrök között a Ferrari mögött. Idén itt a lehetőség a visszavágásra.

Alpine

2009-ben Alonso 14. hellyel búcsúzott immár másodjára a Renault-tól (hogy aztán 2021-ben visszatérjen az utódformációhoz), Romain Grosjean 18. helyen végzett. 2010-ben Robert Kubica (akiről még nem tudhattuk, hogy hosszú kihagyásra kényszerül, még kevésbé sejthettük, hogy kilenc évvel később megtöri) és Petrov 5-6. helyen végeztek, utóbbi a verseny egyik hősévé vált azzal, hogy a bajnokesélyes Alonsót maga mögött tartotta.

2012-ben itt volt a Lotus F1 Team számára a szezon fénypontja: Kimi révén megszerezték első győzelmüket. Még egy kis odamondogatós rádiózás is belefért (azóta már sikerült keményebbet is összehozniuk…).

A gyári Renault visszatérése után két hatodik hely volt a legjobb helyezés a pályán: 2017-ben Hülkenberg, 2018-ban Sainz érte el. 2020-ban Ricciardo leggyorsabb körrel hetedik, Ocon kilencedik lett.

Tavalyelőtt a jelenlegi név alatt a Q2-ig jutó Alonso és a Q3-ba jutó Ocon 8–9. helyen végeztek. Tavaly a negyedik sorból rajtoló Ocon hetedik lett; a csapattól búcsúzó Alonso Ricciardo hátrasorolásával a tizedik helyről rajtolhatott, de a 28. körben olajszivárgás miatt kiállni kényszerült.

McLaren

Az első itteni futamon Hamilton fékhiba miatt kiesett, Heikki Kovalainen 11. lett. 2010-ben a matematikailag még bajnokesélyesként érkező Hamilton és Button a dobogó két oldalára állhattak, Hamilton ezzel maradt negyedik a világbajnokságban. 2011-ben szintén összejött a kettős dobogó: Hamilton megnyerte a versenyt, Button újra harmadik lett. 2012-ben Button negyedik helyen végzett, Hamilton műszaki hibával kiállt. 2013-ban Pérez kilencedik, Button 12. lett. 2014-ben Button ötödik, Magnussen 11. helyen végzett. 2015-ben Button 12., Alonso 17. lett. 2016-ban Alonso tizedikként szerzett egy pontot, a 12. helyről induló Button a felfüggesztés sérülése miatt kiesett (akkor úgy tűnt, a búcsúversenyén, de végül lett ráadás). 2017-ben Alonsónak kilencedik helyezést sikerült elérnie, Stoffel Vandoorne 12. lett. 2018-ban a Forma–1-től (egy időre) elköszönő Alonso 11., a szintén távozó Vandoorne 14. helyen végzett. A csapaton belüli időmérős párharcot Alonso 21-0-ra megnyerte. Alonso begyűjtött három ötmásodperces büntetést is kanyarlevágások miatt. 2019-ben mindkét versenyző Q3-ba jutott és pontot szerzett: Norris nyolcadik lett, egy helyet veszítve az utolsó körben, míg Sainz a Renault-kat megelőzve tizedik. 2020-ban a negyedik helyről rajtoló Norris és a hatodik helyről induló Sainz 5–6. helyen futottak be, ezzel a csapatnak meglett a konstruktőri harmadik helyezés.

Tavalyelőtt a második sorból rajtoló Norris hetedik, a tizedik helyről induló Ricciardo 12. helyen végzett. Tavaly a negyedik sorból rajtoló Norris leggyorsabb körrel hatodik helyezést ért el, a csapattól távozó Ricciardo három rajthely büntetést hozott magával az interlagosi ütközés miatt, így 13. rajthelyről indulva kilencedik lett.

Alfa Romeo

A BMW–Sauber utolsó versenyén (2009-ben) Nick Heidfeld ötödik, Kubica – pont nélkül – tizedik lett.

Az újra önállóvá vált Sauber legjobb eredménye a pályán Kobayashi Kamui hatodik helye volt 2012-ben. 2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben a Q3-ba jutó Leclerc hetedik helyezést ért el, a csapattól és a Forma–1-ből is távozó Marcus Ericsson a 25. körben az erőforrás hibájával kiesett.

2019-ben az Alfa Romeo színeiben Kimi Räikkönen 13., Antonio Giovinazzi 16. helyen végzett. Tavalyelőtt Kimi 12., Giovinazzi 16. lett. Tavalyelőtt mindkét versenyző kiesett: a Forma–1-es pályafutását lezáró Kimi fékhibával, a csapattól és a mezőnyből ugyancsak távozó Giovinazzi hidraulikai hibával. Kimit a nézők búcsúztatásképpen megszavazták a nap versenyzőjének. Tavaly a Q2-ig jutó Zhōu 12., a Q1-ben kieső Bottas 15. helyen végzett.

Aston Martin

A Force India gyakran szerzett pontot a pályán, többször volt kettős pontszerzésük is. Legjobban a 2015-ös versenyük sikerült, amikor Pérez ötödik, Hülkenberg hetedik lett.

2018-ban a Racing Point csapat utoljára indult itt Force India-konstrukcióval, Pérez nyolcadik lett, Ocon bejutott a Q3-ba, de öt másodperc büntetést kapott, miután a Vandoorne elleni csata hevében levágott egy kanyart, a verseny hajrájában motorhibával kiesett. 2019-ben immár Racing Point konstrukcióval Pérez hetedik lett, az utolsó körben megelőzve Norrist; Stroll, aki a rajtnál koccant Gaslyval, fékhiba miatt kiesett. 2020-ban a Q3-ba jutó Stroll tizedik lett, az erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolt Pérez a 10. körben kiállni kényszerült, éppen az erőforrás hibája miatt, ami miatt a csapat a McLaren mögött végzett a konstruktőri tabellán.

Tavalyelőtt a jelenlegi név alatt nem szereztek pontot: Vettel 11., Stroll 13. helyen végzett. Tavaly a Q2-ig jutó Stroll nyolcadik lett, a Q3-ba jutó Vettel tizedik helyezéssel búcsúzott a Forma–1-től.

Haas

2016-ban Grosjean és Esteban Gutiérrez 11-12. helyen végeztek. 2017-ben Grosjean 11., Magnussen 13. lett. 2018-ban Grosjean bejutott a Q3-ba, a rajt után ütközött Hülkenberggel, utóbbinak első látásra rémisztő balesetét és kiesését okozva. Végül Grosjean, Magnussen sorrendben 9-10. helyekkel szereztek pontokat. 2019-ben Magnussen és Grosjean 14–15. helyen végeztek. Tavalyelőtt a Forma–1-től (időlegesen) elköszönő, az erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolt Magnussen és a Bahreini Nagydíjon súlyos balesetet szenvedett Grosjeant helyettesítő Pietro Fittipaldi 18–19. helyen végeztek. Tavalyelőtt Nyikita Mazepin az időmérőt követően pozitív Covid-teszt miatt visszalépett – azóta pedig úgy alakultak a dolgok, hogy nem is indult több Forma–1-es versenyen. Mick Schumacher 14. helyen végzett. Tavaly a csapattól és a mezőnyből távozó Schumacher 16. helyen végzett Magnussen előtt. Schumacher a 39. körben ütközött Nicholas Latifivel, amiért kapott egy öt másodperces büntetést, de a helyezését nem befolyásolta.

AlphaTauri

A jogelőd Toro Rosso színeiben a 2009-es futamon Sébastien Buemi nyolcadik lett, ez lett a csapat legjobb itteni eredménye.

2020-ban a jelenlegi név alatt mindkét versenyző Q3-ba jutott. A futamon Gasly nyolcadik, a csapat színeiben és (eddig?) a Forma-1-ben utoljára induló Kvjat 11. helyen végzett. Tavalyelőtt a Q3-ba jutó Tsunoda és a Q2-ig jutó Gasly 4–5. helyen futottak be, Tsunodának ez lett a legjobb Forma–1-es eredménye. Tavaly Tsunoda 11., a csapattól búcsúzó Gasly 14. helyen végzett.

Williams

2009-ben Rosberg kilencedik, Nakajima Kazuki az utolsó versenyén 13. lett. 2010-ben Barrichello 12., Hülkenberg 16. helyen végzett. 2011-ben Barrichello (annak ellenére, hogy edzésidő nélkül a rajtrács végéről indult) 12., Pastor Maldonado 14. lett. 2012-ben a két versenyző megszerezte a csapat első itteni pontjait: Maldonado ötödik, Bruno Senna nyolcadik helyezést ért el. 2013-ban Maldonado 11., Bottas 15. lett. 2014-ben kettős dobogóval zárták az évet: Massa második, Bottas harmadik helyen futott be. 2015-ben Massa nyolcadik, Bottas 13. helyen végzett. 2016-ban a tizedik helyről induló Massa kilencedik lett – akkor úgy tűnt, búcsúzott a Forma–1-től, aztán mégsem. Bottas, akinek nem sikerült a Q3-ba jutnia, a felfüggesztés problémái miatt kiesett – róla meg még azt nem tudták akkor, hogy búcsúzni fog a csapattól. 2017-ben az immár valóban búcsúzó Massa bejutott a Q3-ba, és tizedikként pontot szerzett. Stroll 18. helyen végzett. 2018-ban Stroll 13. lett, Szergej Szirotkin pedig 15. helyen végzett eddigi (?) utolsó Forma–1-es futamán. 2019-ben Russell 17., Kubica – akkor úgy tűnt, hogy a Forma–1-ben, de végül csak a csapat színeiben – az utolsó futamán 19. helyen végzett. 2020-ban Russell a mercedeses helyettesítés után 15. hellyel tért vissza a csapathoz, Latifi 17. lett. Tavalyelőtt mindkét versenyző kiesett: Russell váltóhiba miatt állt ki utolsó williamses versenyéns; Nicholas Latifi öt körrel a vége előtt összetörte az autóját, ami nagyban befolyásolta a futam kimenetelét, miután biztonsági autót kellett beküldeni miatta. Tavaly az utolsó sorból rajtoltak, Albon 13. helyen végzett, míg a csapattól és a mezőnyből távozó Latifi a 39. körben Mick Schumacherrel ütközött, ami után még tudta folytatni a versenyt, de a vége felé elektronikai hibával kiállt, a megtett táv miatt 19. helyezettnek jegyezték.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6818266817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása