Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VIII/21.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

2022. november 20. - F1 Hierro

A szezon utolsó futamának felvezetéseként lezárul a csapatok szereplésének áttekintése is. Abu-Dzabi 2009 óta szerepel a versenynaptárban, azóta világbajnoki címek is dőltek el a pályán. Először 2010-ben lett itt világbajnok Sebastian Vettel a Red Bull Racing színeiben, a ferraris Fernando Alonsóval, a csapattárs Mark Webberrel és az akkor már inkább csak matematikai eselyes Lewis Hamiltonnal, a McLaren pilótájával szemben. 2014-ben a Mercedes háziversenyében Hamilton kerekedett felül Nico Rosberggel szemben, aki két évvel később visszavágott neki. Tavaly pedig egy igazán kiélezett világbajnokság dől el itt, hiszen Max Verstappen a Red Bull színeiben és Hamilton a Mercedes színeiben pontegyenlőségben érkezett, és az utolsó körben dőlt el kettejük párharca Verstappen javára (bár a Mercedes által erősen sérelmezett módon, a biztonsági autó körüli huzavona miatt), a Mercedes számára a konstruktőri cím jelenthetett sovány vigaszt. Idén azonban a Red Bull már mind a két világbajnoki címmel a zsebében érkezik a szezonzáróra, ahol az lehet számukra a hab a tortán, ha Sergio Pérez megszerzi a világbajnoki második helyet is, amihez le kell győznie a ferraris Charles Leclerc-t. 

A futamgyőzelmeket illetően a Mercedes áll a legjobban Abu-Dzabiban, hatszor nyerték meg a versenyt, őket a Red Bull Racing követi öt győzelemmel. Mellettük egy-egy győzelmet ért el itt a McLaren, valamint az Alpine jogelődje, a Lotus F1 Team. A Ferrarinak még nem sikerült nyernie az emirátusokban.

Az időmérőn az idei világbajnokság első három helyezett csapata sormintában szerezte meg az első három sort. Vajon így is futnak be vagy lesz fordulat? Lássuk az utolsó versenyt, aztán viszlát 2023-ban!

Mercedes

2009-ben a jogelőd Brawn GP utolsó versenyén a már világbajnokként érkezett Jenson Button a dobogó harmadik fokára állhatott, Rubens Barrichello negyedik lett mögötte.

2010-ben Nico Rosberg negyedik lett, Michael Schumacher a verseny elején ütközve kiesett. 2011-ben Rosberg, Schumacher sorrendben 6-7. helyen végeztek. 2012-ben nem szereztek pontot: Schumacher 11. lett, Rosberg ütközés miatt kiesett. 2013-ban Rosberg harmadik helyével megszerezte a csapat első dobogóját a pályán, Hamilton hetedik lett. 2014-ben Hamilton nyerte a futamot, míg Rosberg technikai problémáktól sújtva 14. helyen végzett – a kettő külön-külön is Hamilton világbajnoki címét jelentette kettejük háziversenyében. 2015-ben kettős győzelmet szereztek, a „mini-vb” címre hajtó Rosberg nyert Hamilton előtt. 2016-ban viszont újra az igazi világbajnoki cím volt a tét a két pilóta között. Az első sorból rajtoltak, Hamiltonnal az élen, aki a futamon is őrizte vezető helyét. Rosberg az első kerékcsere után a kint maradó Verstappen mögé érkezett vissza, de sikerült őt megelőznie. A futamot végül Hamilton nyerte, de a másodiknak befutó Rosberg ünnepelhette a világbajnoki címet, aki utóbb bejelentette visszavonulását, így ez volt az utolsó futama. 2017-ben első sorból indulva kettős győzelmet arattak Bottas, Hamilton sorrendben. 2018-ban az első sorból indultak, Hamilton élről indulva győzelemmel zárta az ötödik világbajnoki címét hozó szezont, a 35.-től 39. körig Vettel és a Red Bullok ellen három pozíciót vesztő Bottas ötödik lett. 2019-ben Hamilton élről indulva, pluszpontot érő leggyorsabb körrel győzött, az erőforráselemek cseréje miatt a rajtrács végéről induló Bottas negyedik helyre jött fel. Tavalyelőtt a második és harmadik rajthelyről indulva a futam végén is a dobogó két oldalára állhattak: Bottas második, a Covid-fertőzés miatti kihagyás után visszatérő Hamilton harmadik lett. Tavaly a világbajnoki cím volt a tét. A második helyről induló Hamilton a rajtnál élre állt, bár az első körben Verstappen visszaelőzte, de miután összeértek és le is kényszerítette Hamiltont, inkább visszaadta a pozíciót. A kerékcsere után a kint maradó Pérez kemény védekezése nehezítette Hamilton dolgát, de sikerült újra élre állni. Öt körrel a verseny vége előtt beküldték a biztonsági autót, Hamilton kemény gumijait nem cserélték le. Az utolsó előtti körben engedték a Hamilton és Verstappen közötti lekörözötteket visszavenni a körüket, majd kihívták a biztonsági autót. Az újraindítás után Verstappen a friss lágyakon megelőzte Hamiltont, akinek a második helyezésével az egyéniben nem lett meg a címvédés, csak a konstruktőriben. Bottas a harmadik sorból rajtolva hatodik helyezéssel búcsúzott a csapattól.

Red Bull

A 2009-es versenyen a Vettel – Mark Webber páros kettős győzelmet szerzett. 2010-ben mindkét versenyzőjük bajnokesélyesként érkezett, Vettel megnyerte a futamot és a világbajnokságot is, Webber nyolcadik lett (de kerékcseréje „kicselezte” a Ferrarit, ezzel hozzájárult a bajnokság megnyeréséhez). 2011-ben Webber negyedik lett, míg Vettel az év során egyedüli alkalommal kiesett. 2012-ben Vettel a boxutcából rajtolva zárkózott fel harmadiknak, megőrizve előnyét az összetettben, Webber ütközésbe keveredve kiesett. 2013-ban újra kettős győzelmet értek el Vettel, Webber sorrendben. 2014-ben Ricciardo negyedik lett, Vettel nyolcadik hellyel búcsúzott a csapattól. 2015-ben Ricciardo hatodik, Danyiil Kvjat tizedik helyen futott be. 2016-ban Ricciardo harmadik helyről indult, míg Verstappen a hatodikról. Utóbbinak a rajt sem sikerült jól, koccanás miatt visszaesett, végül mégis neki alakult jobban a versenye: egy kerékcserés taktikával felzárkózott, még Rosberggel is csatázott, a futamot végül negyedik helyen zárta Ricciardo előtt. 2017-ben Ricciardo a második sorból rajtolt, de hidraulikai hibával kiesett. Verstappen negyedik helyen futott be. 2018-ban a harmadik sorból indulva a rajtot elrontó, majd visszazárkózó Verstappen harmadik lett a csapattól búcsúzó Ricciardo előtt. 2019-ben a Bottas hátrasorolása után az első sorból rajtoló Verstappen második, Albon hatodik lett. Tavalyelőtt Verstappen élről indulva rajt-cél győzelmet aratott, a csapattól és – ideiglenesen – a mezőnyből távozó Albon ötödik helyről rajtolva negyedik lett, a 6. körben megelőzve Norrist. Tavaly a világbajnoki cím volt a tét, Verstappen Hamiltonnal pontegyenlőségben érkezett. A pole pozíciót megszerezte, Pérez a negyedik helyről indulhatott. Verstappent Hamilton lerajtolt, majd még az első körben sikerült visszaelőzni, de összeértek, és Hamiltont le is kényszerítette a pályáról, így inkább visszaadta a pozíciót, hogy elkerüljék a büntetést. Verstappen és Hamilton kerékcseréje után a tovább kint hagyott Pérez került az élre, aki kemény védekezéssel nehezítette Hamilton dolgát, aki a 21. körben tudta megelőzni, ezután Pérez maga elé engedte Verstappent. A biztonsági autó beküldésekor Verstappen kihívták lágy gumikra váltani, ami kifizetődőnek bizonyult: az újraindítást követően a zárókörben Verstappen megelőzte Hamiltont, megnyerte a futamot, és megszerezte az első világbajnoki címét. A konstruktőri nem lett meg, a Pérez a biztonsági autó alatt olajnyomás-probléma miatt kiállt, 15. helyezettnek jegyezték.

Ferrari

Az első itteni futamon Kimi Räikkönen 12. hellyel búcsúzott a Scuderiától és a Forma–1-től, ma már tudjuk, mindkettőtől csak időlegesen. A valóban utolsó nagydíját futó Giancarlo Fisichella 16. lett. 2010-ben Alonso listavezetőként érkezett, de a csapat hibás döntése (Webber után kihívták őt is kerékcserére) miatt Vitalij Petrov mögé szorult, hetedik helyével lecsúszott a bajnoki címről. Felipe Massa tizedik lett. 2011-ben Alonso második, Massa ötödik helyezést ért el. 2012-ben a világbajnoki címért hajtó Alonso ismét második lett, Massa hetedik. 2013-ban Alonso ötödik, Massa nyolcadik helyen végzett. 2014-ben a csapattól búcsúzó Alonso és Kimi 9-10. helyen értek célba. 2015-ben Kimi harmadik lett Vettel előtt. 2016-ban Kimi és Vettel 4-5. helyről indultak, a második kerékcseréjét későbbre hagyó Vettel végül harmadik lett, Kimi hatodik helyen végzett. 2017-ben Vettel harmadik helyről indulva megtartotta ezt a helyezést, Kimi Ricciardo kiesése után negyedik lett. 2018-ban a második rajtsort szerezték meg, a futamon Vettel leggyorsabb körrel második lett, miután megelőzte Bottast; Kimi az erőforrás hibája miatt kieséssel búcsúzott másodjára is a csapattól. 2019-ben Bottas büntetése után mindkét autó a második sorból indulhatott, Leclerc a rajtnál a második helyre tört előre, Vettel előzési kísérletét visszaverte Verstappen. A 13. körben egymás után állt ki kerékcserére a két versenyző, a másodikként cserélő Vettelnél gondok adódtak a bal elsővel, így időt veszített. A 32. körben Leclerc-t megelőzte Verstappen, így ő harmadik lett, míg Vettel ötödik, az utolsóelőtti körben Albont előzve. A csapatot a verseny után pénzbüntetéssel sújtották, miután a bejelentettől eltérő mennyiségű üzemanyagot találtak Leclerc autójában a futam előtti átvizsgáláson. A tavalyelőtti versenyt pont nélkül zárták: a három rajthely hátrasorolással 12. helyről induló Leclerc és a Q2-ben kieső, a Scuderiától elköszönő Vettel 13–14. helyen végeztek. A virtuális biztonsági autó alatt cserélőkkel szemben eltérő gumitaktikával próbálkoztak, de nem fizetődött ki. Tavaly az ötödik helyről induló Sainz a dobogó harmadik fokára állhatott, a hetedik helyről rajtoló Leclerc tizedik lett.

McLaren

Az első itteni futamon Hamilton fékhiba miatt kiesett, Heikki Kovalainen 11. lett. 2010-ben Hamilton és Button a dobogó két oldalára állhattak. 2011-ben szintén összejött a kettős dobogó: Hamilton megnyerte a versenyt, Button újra harmadik lett. 2012-ben Button negyedik helyen végzett, Hamilton műszaki hibával kiállt. 2013-ban Pérez kilencedik, Button 12. lett. 2014-ben Button ötödik, Magnussen 11. helyen végzett. 2015-ben Button 12., Alonso 17. lett. 2016-ban Alonso tizedikként szerzett egy pontot, a 12. helyről induló Button a felfüggesztés sérülése miatt kiesett (akkor úgy tűnt, a búcsúversenyén, de végül lett ráadás). 2017-ben Alonsónak kilencedik helyezést sikerült elérnie, Stoffel Vandoorne 12. lett. 2018-ban a Forma–1-től (egy időre) elköszönő Alonso 11., a szintén távozó Vandoorne 14. helyen végzett. A csapaton belüli időmérős párharcot Alonso 21-0-ra megnyerte. Alonso begyűjtött három ötmásodperces büntetést is kanyarlevágások miatt. 2019-ben mindkét versenyző Q3-ba jutott és pontot szerzett: Norris nyolcadik lett, egy helyet veszítve az utolsó körben, míg Sainz a Renault-kat megelőzve tizedik. Tavalyelőtt a negyedik helyről rajtoló Norris és a hatodik helyről induló Sainz 5–6. helyen futottak be, ezzel a csapatnak meglett a konstruktőri harmadik helyezés. Tavaly a második sorból rajtoló Norris hetedik, a tizedik helyről induló Ricciardo 12. helyen végzett.

Alpine

2009-ben Alonso 14. hellyel búcsúzott immár másodjára a Renault-tól (hogy aztán 2021-ben visszatérjen az utódformációhoz), Romain Grosjean 18. helyen végzett. 2010-ben Robert Kubica (akiről még nem tudhattuk, hogy hosszú kihagyásra kényszerül, még kevésbé sejthettük, hogy kilenc évvel később megtöri) és Petrov 5-6. helyen végeztek, utóbbi a verseny egyik hősévé vált azzal, hogy a bajnokesélyes Alonsót maga mögött tartotta.

2012-ben itt volt a Lotus F1 Team számára a szezon fénypontja: Kimi révén megszerezték első győzelmüket. Még egy kis odamondogatós rádiózás is belefért (azóta már sikerült keményebbet is összehozniuk…).

A gyári Renault visszatérése után két hatodik hely volt a legjobb helyezés a pályán: 2017-ben Nico Hülkenberg, 2018-ban Sainz érte el. Tavalyelőtt Ricciardo leggyorsabb körrel hetedik, Ocon kilencedik lett.

Tavaly a jelenlegi név alatt a Q2-ig jutó Alonso és a Q3-ba jutó Ocon 8–9. helyen végeztek.

AlphaTauri

A jogelőd Toro Rosso színeiben a 2009-es futamon Sébastien Buemi nyolcadik lett, ez lett a csapat legjobb itteni eredménye.

Tavalyelőtt a jelenlegi név alatt mindkét versenyző Q3-ba jutott. A futamon Gasly nyolcadik, a csapat színeiben és (eddig?) a Forma-1-ben utoljára induló Kvjat 11. helyen végzett. Tavaly a Q3-ba jutó Tsunoda és a Q2-ig jutó Gasly 4–5. helyen futottak be, Tsunodának ez lett a legjobb Forma–1-es eredménye.

Aston Martin

A Force India gyakran szerzett pontot a pályán, többször volt kettős pontszerzésük is. Legjobban a 2015-ös versenyük sikerült, amikor Pérez ötödik, Hülkenberg hetedik lett.

2018-ban a Racing Point csapat utoljára indult itt Force India-konstrukcióval, Pérez nyolcadik lett, Ocon bejutott a Q3-ba, de öt másodperc büntetést kapott, miután a Vandoorne elleni csata hevében levágott egy kanyart, a verseny hajrájában motorhibával kiesett. 2019-ben immár Racing Point konstrukcióval Pérez hetedik lett, az utolsó körben megelőzve Norrist; Stroll, aki a rajtnál koccant Gaslyval, fékhiba miatt kiesett. Tavalyelőtt a Q3-ba jutó Stroll tizedik lett, az erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolt Pérez a 10. körben kiállni kényszerült, éppen az erőforrás hibája miatt, ami miatt a csapat a McLaren mögött végzett a konstruktőri tabellán.

Tavaly a jelenlegi név alatt nem szereztek pontot: Vettel 11., Stroll 13. helyen végzett.

Williams

2009-ben Rosberg kilencedik, Nakajima Kazuki az utolsó versenyén 13. lett. 2010-ben Barrichello 12., Hülkenberg 16. helyen végzett. 2011-ben Barrichello (annak ellenére, hogy edzésidő nélkül a rajtrács végéről indult) 12., Pastor Maldonado 14. lett. 2012-ben a két versenyző megszerezte a csapat első itteni pontjait: Maldonado ötödik, Bruno Senna nyolcadik helyezést ért el. 2013-ban Maldonado 11., Bottas 15. lett. 2014-ben kettős dobogóval zárták az évet: Massa második, Bottas harmadik helyen futott be. 2015-ben Massa nyolcadik, Bottas 13. helyen végzett. 2016-ban a tizedik helyről induló Massa kilencedik lett – akkor úgy tűnt, búcsúzott a Forma–1-től, aztán mégsem. Bottas, akinek nem sikerült a Q3-ba jutnia, a felfüggesztés problémái miatt kiesett – róla meg még azt nem tudták akkor, hogy búcsúzni fog a csapattól. 2017-ben az immár valóban búcsúzó Massa bejutott a Q3-ba, és tizedikként pontot szerzett. Stroll 18. helyen végzett. 2018-ban Stroll 13. lett, Szergej Szirotkin pedig 15. helyen végzett eddigi (?) utolsó Forma–1-es futamán. 2019-ben Russell 17., Kubica – akkor úgy tűnt, hogy a Forma–1-ben, de végül csak a csapat színeiben – az utolsó futamán 19. helyen végzett. Tavalyelőtt Russell a mercedeses helyettesítés után 15. hellyel tért vissza a csapathoz, Latifi 17. lett. Tavaly mindkét versenyző kiesett: Russell váltóhiba miatt állt ki utolsó williamses versenyéns; Latifi öt körrel a vége előtt összetörte az autóját, ami nagyban befolyásolta a futam kimenetelét, miután biztonsági autót kellett beküldeni miatta.

Alfa Romeo

A BMW–Sauber utolsó versenyén (2009-ben) Nick Heidfeld ötödik, Kubica – pont nélkül – tizedik lett.

Az újra önállóvá vált Sauber legjobb eredménye a pályán Kobayashi Kamui hatodik helye volt 2012-ben. 2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben a Q3-ba jutó Leclerc hetedik helyezést ért el, a csapattól és a Forma–1-ből is távozó Marcus Ericsson a 25. körben az erőforrás hibájával kiesett.

2019-ben az Alfa Romeo színeiben Kimi Räikkönen 13., Antonio Giovinazzi 16. helyen végzett. Tavalyelőtt Kimi 12., Giovinazzi 16. lett. Tavaly mindkét versenyző kiesett: a Forma–1-es pályafutását lezáró Kimi fékhibával, a csapattól és a mezőnyből ugyancsak távozó Giovinazzi hidraulikai hibával. Kimit a nézők búcsúztatásképpen megszavazták a nap versenyzőjének.

Haas

2016-ban Grosjean és Esteban Gutiérrez 11-12. helyen végeztek. 2017-ben Grosjean 11., Magnussen 13. lett. 2018-ban Grosjean bejutott a Q3-ba, a rajt után ütközött Hülkenberggel, utóbbinak első látásra rémisztő balesetét és kiesését okozva. Végül Grosjean, Magnussen sorrendben 9-10. helyekkel szereztek pontokat. 2019-ben Magnussen és Grosjean 14–15. helyen végeztek. Tavalyelőtt a Forma–1-től (időlegesen) elköszönő, az erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolt Magnussen és a Bahreini Nagydíjon súlyos balesetet szenvedett Grosjeant helyettesítő Pietro Fittipaldi 18–19. helyen végeztek. Tavaly Nyikita Mazepin az időmérőt követően pozitív Covid-teszt miatt visszalépett – azóta pedig úgy alakultak a dolgok, hogy nem is indult több Forma–1-es versenyen. Mick Schumacher 14. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7917983106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása