Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IX/16.

Japán Nagydíj, Suzuka

2023. szeptember 22. - F1 Hierro

A Japán Nagydíj 1976-ban került be először a versenynaptárba, és rögtön a világbajnokság döntő futama lett: akkor az esős futamon kockáztatni merő James Hunt, a McLaren pilótája ünnepelhetett az azévi balesete után inkább óvatosságból kiálló Niki Laudával, a Ferrari klasszisával szemben. A két Fujiban rendezett verseny után egy évtized szünet következett, majd visszatért a Forma-1 Japánban, immár a sajátos, önmagát keresztező suzukai pályán. Azóta a pálya csupán két év fuji kitérő (2007, 2008) és ugyancsak két év pandémia miatti kényszerszünet (2020, 2021) idején hiányzott a versenynaptárból. Az eltelt évtizedek során többször is itt dőlt el a világbajnoki cím, különösen akkor, amikor még az utolsó előtti vagy éppen a szezonzáró futamot rendezték Suzukában. 

Az első suzukai hétvégén a Williams-Honda háziversenye dőlt el Nelson Piquet javára, bár Nigel Mansell időmérős balesete miatt még a futam előtt. Utána Alain Prost és Ayrton Senna párharcai dőltek itt el, először Senna javára a McLaren-Honda háziversenyében, egy évvel később Prost vágott vissza, szó szerint is (ütköztek), majd 1990-ben megint csak ütközéssel dőlt el a cím, ekkor Senna javára, és Prost immár a Ferrari színeiben próbálkozott. Senna a harmadik világbajnoki címét is Suzukában ünnepelte, a riválisa ekkor Mansell volt a Williams-Renault-val. Az 1996-os szezonzárón a Williams-Renault két pilótája között dőlt el a cím, ezúttal Damon Hill javára Jacques Villeneuve-vel szemben. 1998-tól 2000-ig a McLaren-Mercedesek csaptak össze a Ferrarikkal, két alkalommal előbbi pilótája, Mika Häkkinen ünnepelhetett, 2000-ben viszont Michael Schumacher hozta el a húsz éve áhított világbajnoki címet a Scuderiának. 2003-ban megint csak Schumacher szerezte meg az akkor rekorddöntést jelentő hatodik vb-címet (az üldözője akkor egy másik finn pilóta, Kimi Räikkönen volt szintén McLarennel). Utána a versenynaptár bővülése következtében egyre több futam került Suzuka után, így csak dominánsabb szezonokban avattak itt bajnokot: 2011-ben Sebastian Vettelt, tavaly pedig kissé furcsa körülmények között Max Verstappent, mindkettejük a Red Bull Racing színeiben versenyzett.

Egyéni világbajnokot ezúttal nem fognak avatni a Japán Nagydíjon, a Red Bull konstruktőri címe viszont karnyújtásnyira van.

Red Bull

A 2005-ös versenyen David Coulthard hatodik, Christian Klien (pont nélkül) kilencedik helyezést ért el. Egy évvel később DC váltóhiba miatt állt ki, Robert Doornbos 13. lett.

Fujiban 2007-ben Webber második helyről kiesett, miután Sebastian Vettel belehajtott; Coulthard negyedik lett. 2008-ban Webber nyolcadik lett, Coulthard a verseny elején ütközve kiesett.

Miután ismét Suzukában rendezték a versenyeket, a csapat számos sikert ért el: 2009-ben és 2010-ben Vettel győzött. Webber előbbi versenyen 17. lett, utóbbin kettős győzelemhez segítette csapatát. 2011-ben Vettel harmadik helyével bebiztosította a világbajnoki címet, Webber negyedik lett mögötte. A következő két évben újra Vettel győzött, míg Webber 2012-ben a verseny elején ütközött, kilencediknek sikerült befutnia, 2013-ban pedig ismét sikerült a kettős győzelem. 2014-ben Vettel és Ricciardo 3-4. helyeken futottak be. A 2015-ös futam nem sikerült jól: Danyiil Kvjat 13., Ricciardo 15. helyen végzett. 2016-ban a Ferrarik büntetései miatt második sorból indulhattak, végül a Hamilton támadásait kivédekező Verstappen másodikként állhatott dobogóra, Ricciardo hatodik lett. 2017-ben kettős dobogót hoztak össze: Verstappen második lett Ricciardo előtt. 2018-ban a második sorból rajtoló, mindkét Ferrarival ütközést átvészelő Verstappen harmadik lett a 15. helyről felzárkózó Ricciardo előtt. 2019-ben a hazai gyártó Honda motorjával a harmadik sorból rajtoltak, a Q3-ban ezredre azonos időt autózó pilóták közt az döntött Verstappen javára, hogy hamarabb futotta meg a kört. A futamon Albon negyedik helyezést ért el, Verstappen a rajt után Leclerc-rel ütközve megpördült és visszaesett, a 15. körben pedig az autója sérülése miatt feladta a versenyt.

Tavaly Verstappen élről indulva nyert, a második sorból rajtoló Pérez eredetileg harmadiknak ért be, de Leclerc időbüntetésével összejött a kettős győzelem a csapatnak. Bár az eső miatt sokáig álló versenyen 53 helyett csak 28 kört futottak le, mivel kockás zászló vetett véget a versenynek, teljes pontokat osztottak, így Verstappen a második világbajnoki címét ünnepelhette, bár ezt ő maga is csak az interjú során tudta meg.

Ferrari

Az első Japán Nagydíjon, amelyet 1976-ban Fujiban rendeztek, Niki Lauda világbajnoki címe volt a tét. Lauda az esőben úgy döntött, nem kockáztat, és kiállt, így egy ponttal lecsúszott a bajnoki címről. A következő évben Carlos Reutemann második lett a versenyen.

Az első Suzukában rendezett futam volt 1987-ben Gerhard Berger első diadala a Scuderia színeiben. Egy évvel később egy negyedik helyet hozott össze Berger. 1989 kettős kiesést hozott. 1990-ben Alain Prost a bajnoki címért hajtott, de Ayrton Senna a verseny elején nekihajtott, így elúsztak az esélyek. 1991-ben Prost negyedik lett, ez volt utolsó versenye a csapat színeiben, mivel Adelaide-ben a nézeteltérések miatt már nem indították. 1992-ben Jean Alesi ötödik lett; az Ivan Capellit váltó Nicola Larini itt mutatkozott be a Scuderiánál, 12. hellyel. 1993-ban egyik versenyzőjük sem ért célba, a következő évben Alesi harmadik lett (Nigel Mansell mögött futott be, de figyelembe vették a biztonsági autó előtti időkülönbségeket). 1995-ben újabb kettős kiesés jött.

1996-ban Michael Schumacher második lett, Eddie Irvine ütközés miatt kiesett. 1997-ben a jó taktikának köszönhetően győzelmet aratott Schumacher, Irvine harmadik lett, így – Jacques Villeneuve két pontjának elvétele után – Schumacher minimális előnnyel várhatta a zárófutamot. 1998-ban a világbajnoki cím volt a tét, de Schumacher autója a legrosszabbkor romlott el: edzéselsősége ellenére a rajtrács végéről kellett indulnia, ahonnan felzárkózott harmadiknak, de egy defekt minden reményt szertefoszlatott. Irvine második lett a McLaren-szendvicsben. Egy évvel később Irvine érkezett listavezetőként a zárófutamra, de csak harmadik lett, míg Schumacher második. Ezzel az egyéni cím nem jött össze, a konstruktőri viszont 16 év után igen. 2000-ben Schumachernek esélye volt a világbajnoki cím bebiztosítására, és élt is vele, győzelme 21 év várakozásnak vetett véget Maranellóban. Rubens Barrichello negyedik lett. Ezzel megkezdődött a Scuderia elsöprő sorozata a pályán: 2001-ben és 2002-ben szintén Schumacher győzött, Barrichello előbbi futamon ötödik, utóbbin második. 2003-ban viszont Rubinho nyerte a futamot, Schumacher nyolcadik lett. A kettő külön-külön is elég lett volna utóbbi világbajnoki címéhez, valamint a konstruktőrit is megszerezték. 2004-ben Schumacher sikere sorozatban az ötödik Ferrari-győzelmet jelentette a pályán, Barrichello Coultharddal ütközve kiesett. 2006-ban Schumacher pontegyenlőség mellett futamgyőzelmei révén listavezetőként érkezett, de kiesésével és Alonso győzelmével a bajnoki remények messzire kerültek. Felipe Massa második lett a futamon.

Fujiban Kimi Räikkönen mindkét alkalommal harmadik, Massa 2007-ben hatodik, 2008-ban hetedik lett.

Újra Suzukában 2009-ben Kimi negyedik, a Massát helyettesítő Giancarlo Fisichella 12. lett. 2010-ben Fernando Alonso harmadik helyezést ért el, Massa ütközés miatt kiesett; 2011-ben Alonso második, Massa hetedik lett. 2012-ben Alonso a rajt után kicsúszott (az ütközés során felsértett gumija miatt), ami érzékeny veszteséget jelentett a világbajnoki csatában. Massa viszont második lett, hosszú dobogó nélküli sorozatot megtörve. 2013-ban Alonso negyedik, Massa tizedik lett. 2014-ben pontot sem szereztek: Kimi 12. helyen végzett, Alonso kiesett. 2015-ben Vettel és Kimi 3-4. helyen futottak be. 2016-ban mindkét pilóta hátrasorolással indult: Vettel a Maláj Nagydíjról magával hozott büntetése miatt a hatodik helyről, Kimi váltócsere miatt nyolcadik rajtkockából. A futamon Vettel negyedik lett Kimi előtt. 2017-ben Vettel a gyújtógyertya problémáival kiesett, a váltócsere miatt hátrasorolással induló Kimi ötödik lett. 2018-ban a negyedik helyről induló Kimi és a nyolcadik helyről rajtoló Vettel ötödik-hatodik helyen futottak be, utóbbié volt a leggyorsabb kör. Mindketten összeakadtak Verstappennel a futam során, előbbi kissé, utóbbi jelentősen visszaesett utána, innen mentette hatodikra a helyezését. 2019-ben az első sorból indultak, Vettel pályarekordot állított fel. A futamon Bottas lerajolta őket, Vettel második lett, az utolsó körökben Hamiltonnal a nyakán. A rajt után Verstappennel ütköző és az autója javítása miatt visszaeső Leclerc a hetedik helyig zárkózott fel, de Ricciardo kizárásával hatodik lett.

Tavaly Leclerc az első, Sainz a második sorból rajtolt. Sainz az első körben kipördült és a palánknak csapta az autóját, így kiesett és nem lehetett ott az újraindításnál. Leclerc eredetileg a második helyen futott be, de az utolsó körben Pérez ellen védekezve pályaelhagyásból szerzett előnyt, amiért öt másodperc időbüntetést kapott, így harmadik lett, ezzel a maradék bajnoki esélyei is elúsztak.

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Barrichello és Jenson Button 7-8. helyen végeztek.

Michael Schumacher 2010-ben és 2011-ben egyaránt hatodik lett; Nico Rosberg előbbi futamon 17., utóbbin tizedik helyen végzett. 2012-ben nullázott a csapat: Schumacher 11. lett, Rosberg a rajt után ütközött Mark Webberrel és kiesett. 2013-ban Rosberg nyolcadik helyen végzett, Hamilton kiesett. A következő két alkalommal kettős győzelmet arattak, mindkétszer Hamilton, Rosberg sorrendben. 2016-ban első soros indulás után nem lett kettős győzelem, csak kettős dobogó, amivel eldőlt a konstruktőri cím. A két pilóta közül ezúttal a pole-ból induló Rosberg nyert, az elrontott rajt után visszazárkózó Hamilton harmadik lett, amivel előbbi lépéselőnybe került a világbajnokságban. 2017-ben az első két helyet szerezték meg az időmérőn, de Bottast váltócsere miatt öt hellyel hátrébb sorolták. Hamilton megnyerte a futamot, Bottas negyedik lett. 2018-ban első sorból indulva újra sikerült a kettős győzelem, Hamilton nyert Bottas előtt. 2019-ben a második sorból rajtoltak, a futamon a jól rajtoló Bottas győzött, az utolsó körökben lágy gumikon próbálkozó Hamilton leggyorsabb kört futva harmadik lett. A kettős dobogóval a sorozatban hatodik konstruktőr-világbajnoki címet ünnepelhették.

Tavaly a harmadik sorból rajtoló Hamilton ötödik, a negyedik sorból induló Russell nyolcadik lett.

Alpine

A jogelőd Benetton színeiben 1989-ben Alessandro Nannini szerezte első és egyetlen győzelmét (Senna kizárásával), 1990-ben Nelson Piquet, 1995-ben Schumacher nyert.

A Renault színeiben 2005-ben Giancarlo Fisichella győzelemre állt, de Kimi Räikkönen a hajrában megelőzte, a már világbajnok Alonso harmadik lett mögötte. 2006-ban Alonso a világbajnoki esélyei életben tartásáért hajtott, és maximálisan sikerült, sőt szinte lefutottá tette a bajnoki versengést: megnyerte a futamot, míg riválisa, Schumacher kiesett. Fisichella harmadik lett.

Fujiban mindkétszer összejött a dobogó a Renault-nak. 2007-ben Kovalainen második lett, 2008-ban Alonso meglepetésre megnyerte a futamot (és ezúttal nem úgy, mint előtte Szingapúrt).

Lotus név alatt újra Suzukában 2013-ban Romain Grosjean állhatott dobogóra harmadikként.

Ismét Renault-ként egyedül 2018-ban sikerült pontot szerezni Sainz tizedik helyével. 2019-ben Ricciardo eredetileg hatodik, Hülkenberg kilencedik helyen ért be, majd miután az utolsó kört nem vették figyelembe, Hülkenberg tizedik lett. Utólag azonban szabálytalannak találták a fékrendszerüket, így mindkettejüket kizárták.

Tavaly a jelenlegi név alatt a harmadik sorból rajtoló Ocon Hamiltont maga mögött tartva negyedik, Alonso a negyedik sorból indulva hetedik helyezést ért el.

McLaren

Az első Japán Nagydíjon 1976-ban a régi fuji pályán James Hunt a bajnoki címért hajtott, harmadik helye elegendőnek is bizonyult hozzá Lauda kiállása után. Egy évvel később megnyerte a futamot.

Az első suzukai versenyen 1987-ben Stefan Johansson állhatott a dobogó harmadik fokára, míg Prost csak hetedik lett, ami akkor még nem volt pontszerző. Ezt követően sorozatban négyszer ünnepelhettek világbajnoki címet a pályán. 1988-ban McLaren-házidöntő volt: Senna győzött Prost előtt, így első ízben lett bajnok. Egy évvel később szintén ők voltak harcban a bajnokságért: Prost nem engedte Sennát előzni, aminek következtében összeütköztek. Prost számára véget ért a verseny, Senna a pályamunkások segítségével, egy sikánt levágva folytatta és elsőként ért célba – de aztán kizárták, Prost lett a világbajnok. 1990 harmadjára hozott Senna–Prost döntőt, de utóbbi immár a riválist erősítette. Senna visszaadta a kölcsönt: az elején ütköztek, mindketten kiestek, Senna lett a világbajnok. 1991-ben is Senna javára dőlt el a cím, ezúttal a kieső Mansell-lel szemben. Még az is belefért, hogy a végén a győzelmet átengedje Bergernek, aki először nyert a csapat színeiben. Egy évvel később viszont bajnokságra esélytelenül érkeztek. Berger második lett, Senna motorhiba miatt feladni kényszerült. 1993-ban kettős dobogót hoztak össze: Senna győzött, a csapat színeiben másodízben induló Mika Häkkinen harmadik lett.

1994-ben nem sikerült pontot szerezni, majd a következő két évben Häkkinen dobogós lett: 1995-ben második, 1996-ban harmadik. 1997-ben negyedik helyen végzett. 1998-ban Mika listavezetőként érkezett. Bár Schumacher kiesésével eldőlt a bajnoki cím, megadta a módját: magabiztos győzelmet aratott; Coulthard a dobogó harmadik fokán ünnepelhette a konstruktőri címet. 1999-ben is a bajnoki címért hajtott Mika, ezúttal viszont meg kellett fordítania az állást, ami jó rajttal és újabb könnyed győzelemmel sikerült is neki. Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 2000-ben szintén Mika hajtott a bajnoki címre, de második lett a futamon és az összetettben is, Coulthard harmadik. 2001-ben Mika búcsúzott: bár dobogós helyezéssel zárhatta volna pályafutását, udvarias gesztussal átengedte azt Coulthardnak, hálából a korábbi segítségnyújtásokért.

2002-ben Kimi Räikkönen harmadik helyezést ért el, Coulthard a gázadagoló meghibásodása miatt feladta. 2003-ban Kimi bajnoki címe volt a tét, bár minimális eséllyel. Végül második lett (futamon és a bajnokságban is), Coulthard harmadikként állhatott dobogóra. 2004-ben Kimi hatodik helyen végzett, Coulthard Barrichellóval ütközve kiesett. 2005-ben Kimi győzött, az utolsó körben előzve Fisichellát. Juan Pablo Montoya a verseny elején falnak ment és kiesett. 2006-ban Kimi ötödik, Pedro de la Rosa 11. lett.

2007-ben Fujiban Hamilton nyerte a versenyt, míg Alonso a vizes pályán kicsúszott. 2008-ban Hamilton a rajt utáni adok-kapok miatt büntetést kapott, végül 12. lett; Heikki Kovalainen motorhiba miatt kiállt.

Újra Suzukában 2009-ben Hamilton harmadik, Kovalainen 11. helyen ért célba. 2010-ben Button és Hamilton 4-5. helyen végeztek. 2011-ben Button győzött, Hamilton ismét ötödik lett. 2012-ben Button a váltócsere miatti hátrasorolása ellenére negyedik helyen futott be Hamilton előtt. 2013-ban Button kilencedik, Pérez 15. helyen végzett. 2014-ben Button ötödik, Magnussen 14. lett. 2015-ben újra Honda motorral Alonso 11., Button 16. helyen végzett. 2016-ban Alonso 16., a 35 helyes büntetéssel utolsó helyről induló Button 18. helyen zárta a futamot. 2017-ben Alonso bejutott a Q3-ba, Stoffel Vandoorne épp lemaradt róla, de az erőforráselemek cseréje miatt Alonso a rajtrács végéről indulhatott, végül 11. lett, míg Vandoorne 14. helyen zárta a futamot. 2018-ban Renault motorral Alonso és Vandoorne 14-15. helyen végeztek. 2019-ben a negyedik sorból rajtolva Sainz ötödik lett, Norris az Albonnal való ütközés után visszaesve eredetileg 12. helyen ért be, majd miután kiderült, hogy az utolsó kör nem számít, 13. helyezettnek tekintették, végül a két Renault kizárásával 11. lett.

Tavaly Mercedes motorral Norris és Ricciardo az időmérőn és a futamon is 10–11. helyen végeztek.

Alfa Romeo

A régi Alfa Romeo csapat működése idején nem volt Japán Nagydíj.

A jogelőd legjobb japán eredménye a BMW-Sauber évekből Robert Kubica második helye volt 2008-ban Fujiban. Az önálló Sauber csapat legjobbja pedig 2012-ben volt, amikor Kobayashi Kamui harmadik helyezettként első dobogós helyével örvendeztette meg a hazai közönséget.

2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson az időmérőn a Q1-ben palánknak hajtott, amivel piros zászlós megszakítást okozott. Az autójában erőforrást és váltót cseréltek, amivel 15 hely büntetést kapott, de nem volt hova hátrébb sorolni. A futamon 12. helyen végzett, Leclerc műszaki hibával kiesett. 2019-ben Kimi Räikkönen eredetileg 13., Antonio Giovinazzi 15. helyen ért be; miután az utolsó kör nem számított, 14. és 16. helyezettnek számítottak, majd a Renault-k kizárása után 12. és 14. helyen végeztek.

Tavaly Bottas és Zhōu a 15–16. helyen végeztek, utóbbi a leggyorsabb kört is megfutotta, de a helyezése miatt nem ért pontot.

Aston Martin

A közvetett előd Force India legjobb suzukai eredményei hatodik helyek voltak: 2015-ben Hülkenbergnek, 2017-ben Oconnak sikerült, utóbbi futamon Pérez lett mögötte a hetedik.

2018-ban a Racing Point Force India mindkét versenyzője Q3-ba jutott, de Ocont három hellyel hátrébb sorolták, amiért a piros zászló alatt nem lassított. A futamon sikerült a kettős pontszerzés: Pérez hetedik, Ocon kilencedik lett. 2019-ben a Racing Point színeiben Pérez ugyan az utolsó körben a falban kötött ki, miután Gasly előzésével próbálkozott, de mint kiderült, tévedésből egy körrel hamarabb intették le a futamot, így kilencedik lett Stroll előtt, majd a Renault utólagos kizárása után Pérez és Stroll 8–9. helyen végeztek.

Tavaly a jelenlegi név alatt a Q3-ba jutó Vettel hatodik, a Q1-ben kieső Stroll 12. lett.

Haas

2016-ban az időmérő biztatóan sikerült, mindkét pilóta a Q3-ba jutott, de nem sikerült a futamon jó helyezésekre váltani: Grosjean 11.-ként maradt le a pontszerzésről, míg Esteban Gutiérrez csupán huszadik lett. 2017-ben viszont kevésbé jól sikerült időmérő után (amelyen Grosjean még autót is tört) sikerült a kettős pontszerzés: Magnussen és Grosjean 8-9. helyen futottak be, miután Magnussen megvívott Massával, és ezt kihasználta Grosjean is. 2018-ban Grosjean ötödik helyről rajtolva nyolcadik lett, Magnussen Leclerc-rel ütközve kiesett. 2019-ben Grosjean a Q3-ba jutott, Magnussen viszont mért kört sem tudott menni a Q1-ben, miután odacsapta az autóját és a második piros zászlós megszakítást okozta, de engedték indulni. A futamon Grosjean eredetileg 14. Magnussen 16. helyen ért be; miután az utolsó kör nem számított, 15. és 17. helyezettek lettek, majd a két Renault kizárásával 13. és 15. helyen végeztek.

Tavaly Magnussen 14., Mick Schumacher 17. helyen végzett.

AlphaTauri

A jogelőd Toro Rosso első Japán Nagydíja 2006-ban volt Suzukában. Fujiban 2007-ben Vettel a biztonsági autó mögött a harmadik helyen haladt, de belehajtott Webberbe, így kiesett. 2008-ban Vettel hatodik, Sébastien Bourdais tizedik lett, de csak előbbinek jártak pontok.

Újra Suzukában 2010-ben Sébastien Buemi, 2012-ben Ricciardo lett tizedik. 2015-ben Verstappen és Sainz 9-10. helyen futottak be. 2018-ben Gasly és Brendon Hartley is a Q3-ba jutott, de pontot egyikük sem szerzett. 2019-ben a legjobb suzukai szereplésüket produkálták: a Q3-ba jutó Gasly eredetileg nyolcadik, Kvjat 11. helyen ért be. Miután az utolsó kör nem számított, Kvjat 12. helyezettnek számított, de végül a Renault-k kizárásával Gasly hetedik, Kvjat tizedik lett.

Tavaly a jelenlegi név alatt Tsunoda hazai pályán 13. lett. Gasly a beállítások módosítása miatt a boxutcából rajtolt, egy Sainz által leszakított reklámtáblának hajtva letört az első szárnya, így ki kellett állnia cserére, majd veszélyes szituációba került, amikor nem sokon múlt az ütközés a Sainz autójának kihúzására túl korán beküldött daruskocsival. Az újraindított versenyen eredetileg 17. helyen futott be, de piros zászló alatti gyorshajtásért utólag áthajtásos büntetést kapott, amit húsz másodperc hozzáadása váltott ki, ezzel a 18. helyen végzett.

Williams

Az első suzukai versenyen furcsa módon, idejekorán dőlt el a világbajnoki cím a két versenyző között: Mansell a pénteki időmérőn kicsúszott, sérülése miatt nem állhatott rajthoz, így Piquet biztos bajnokként indulhatott, a 15. hely is belefért neki. 1988-ban Ricciardo Patrese hatodik lett, Mansell kiesett. Egy évvel később mindkét versenyző dobogóra állhatott: Patrese a második, Thierry Boutsen a harmadik fokára. 1990-ben 4-5. helyen végeztek, szintén Patrese, Boutsen sorrendben. 1991-ben Mansell hajtott a világbajnoki címért, de kicsúszott, ezzel elvesztek az esélyei. Patrese harmadik lett. 1992-ben Patrese megszerezte utolsó győzelmét, Mansell edzéselsőként és már világbajnokként kiesett.

1993-ban Alain Prost második, Damon Hill negyedik lett. 1994-ben biztonsági autós futamon Hill győzött (az akkori rendszer miatt nem volt elég elsőként befutnia, számított az előnye is), életben tartva bajnoki esélyeit; Mansell negyedik lett (bár Alesi előtt ért célba, az akkori szabályok miatt a biztonsági autó beküldése előtti időkülönbségeket is figyelembe vették). 1995-ben Hill és Coulthard egyaránt kicsúsztak, így a konstruktőri cím is elúszott. 1996-ban házidöntő volt: Jacques Villeneuve kerekének leesésével eldőlt a cím, Hill győzelemmel ünnepelt. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen második lett, a bajnoki címre hajtó Villeneuve-öt a szabadedzésen való sárgazászlós gyorshajtásért megbüntették, ötödik helyének elvételével egy pont előny helyett egy pont hátránnyal fordult a zárófutamra. 1998-ban Frentzen ötödik (Hill az utolsó pillanatban előzte meg), Villeneuve hatodik lett. 1999-ben Ralf Schumacher lett ötödik, 2000-ben Button érte el ezt a helyezést. 2001-ben Montoya második, Ralf hatodik helyezést ért el. 2002-ben Montoya negyedik, Ralf 11. lett. A 2003-as szezonzáró előtt a csapatnak volt még esélye a konstruktőri címre, de a nullázással (Montoya kiesett, Ralf 12. lett) elúszott. 2004-ben Ralf második (bátyja mögött), Montoya hetedik lett.

2005-ben Webber negyedik helyezést ért el, Antônio Pizzonia ütközés miatt kiesett. A következő három Japán Nagydíjon nem szereztek pontot. 2009-ben Rosberg ötödik, Nakajima Kazuki 15. lett. 2010-ben Hülkenberg a rajt után kiesett ütközés miatt, Barrichello kilencedik helyen futott be. 2011-ben Pastor Maldonado 14., Barrichello 17. helyen végzett. 2012-ben Maldonado nyolcadik, Brunno Senna 14. lett. 2013-ban Maldonado és Bottas 16-17., 2014-ben Bottas és Massa 6-7. helyen végeztek. 2015-ben Bottas ötödik, az ütközés miatt defektet kapó Massa 17. lett. 2016-ban a hatodik rajtsorból indultak, az egykiállásos taktikával némileg sikerült javítani, Massa és Bottas 9-10. helyen zárták a futamot. 2017-ben Massa az időmérőn kilencedik helyen végzett, a hátrasorolások miatt egy hellyel előrébb indulhatott, végül tizedik helyen futott be, miután a két Haas megelőzte. Stroll a felfüggesztés sérülése miatt kiesett. 2018-ban Szergej Szirotkin és Stroll 16-17. helyen végeztek. 2019-ben Kubica a Q1-ben összetörte az autóját piros zászlót okozva, mért kör nélkül. Engedték rajthoz állni, az autója újjáépítése miatt boxutcából indulva. A futamon Russell és Kubica eredetileg 18–19. helyen futottak be, a két Renault kizárása után 16–17. helyen végeztek.

Tavaly Nicholas Latifi öt rajthely büntetést kapott a Zhōuval való ütközésért az előző futamon, de gyakorlati hatása nem volt, sőt Gasly boxutcai rajtjával az utolsóelőtti helyről indulhatott. A futamon kilencedik lett, ez volt egyetlen azévi pontszerzése. Albon az első körben palánknak csapódva kiesett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2918220051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása