Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző 2.

Maláj Nagydíj, Sepang

2015. március 27. - F1 Hierro

A sepangi pálya 1999-ben került a versenynaptárba, mintegy előszeleként a Forma-1 ázsiai terjeszkedésének. Az első futam résztvevői közül már senki sincs mezőnyben, a mai pilóták közül Jenson Button az, aki egy kivételével mindegyik Maláj Nagydíjon indult.

A verseny többeknek is hozott mérföldkövet pályafutásában: Fernando Alonsónak az első pole pozíciót és dobogót, Kimi Räikkönennek az első győzelmet, Jenson Buttonnak szintén az első dobogót. A jelenlegi mezőnyből csak világbajnokok tudták eddig megnyerni a versenyt: három-három győzelmével Fernando Alonso és Sebastian Vettel számít a legsikeresebbnek, Kimi Räikkönen két, Jenson Button és Lewis Hamilton egy-egy alkalommal győzött. Idén Hamiltonnak lehet jó esélye, hogy tovább javítson, Nico Rosbergnek pedig arra, hogy feliratkozzon a győztesek sorába. Vagy valaki más bezavarhat kettejük párharcába?

Hamilton

2007-ben pályafutása második versenyén második helyen futott be csapattársa, Alonso mögött. Eddig mindig pontot szerzett Malajziában: 2008-ban öthelyes rajtbüntetést kapott edzésen való feltartás miatt, a futamon ötödik helyre sikerült felzárkóznia. 2009-ben hetedik lett, ami egy pontot ért a félbeszakítás miatt; 2010-ben hatodik, 2011-ben húsz másodperces időbüntetéssel nyolcadik. 2012-ben élről indulva harmadikként állhatott dobogóra. Tavalyelőtt Mercedesszel megismételte ezt a helyezést, bár ehhez kellett, hogy Rosbergnek megtiltsa a csapat az előzést, amit ő maga is elismert. Hozzá fűződött a futam legviccesebb pillanata: első kerékcseréjénél megszokásból a McLaren-boxba akart beállni. Tavaly mesterhármast produkálva sikerült megszereznie első malajziai győzelmét. Vajon fog ismételni?

Ricciardo

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben a futamon 12. lett. Tavalyelőtt a kipufogó hibája miatt kiállt, a megtett táv révén 18. helyezettnek számított. A tavalyi versenyt a Red Bull szárnyproblémái miatt volt kénytelen feladni.

Vettel

2007-ben a BMW–Sauber pénteki tesztpilótájaként vett részt a versenyhétvégén. Az első két malajziai rajthoz állása alkalmával nem szerzett pontot: 2008-ban a Toro Rosso hidraulikai hibája miatt adta fel, 2009-ben Red Bull-lal kipördült az esős versenyen, de a félbeszakítás miatt 13. helyezést ért el. Az utána következő két futamot viszont megnyerte. Három éve nem sikerült túl jól a versenye, 11. helyével lecsúszott a pontszerzésről, amiért egy bizonyos „uborkát” (= Narain Karthikeyan a HRT-ben) hibáztatott. Tavalyelőtt immár harmadjára sikerült nyernie, viszont a győzelem fogadtatása felemás volt: csapattársát, Webbert előzetes megállapodás („Multi21”) ellenére megelőzte. Tavaly harmadik helyezést ért el.

Rosberg

Első két sepangi futamán Williamsszel kiesett: 2006-ban motorhiba, 2007-ben vízszivárgás miatt. 2008-ban célba ért, de csupán 14.-ként. 2009-ben nyolcadikként sikerült pontot szereznie, de a félbeszakítás miatt csak felet. 2010-ben viszont harmadik lett, megszerezve a gyári Mercedes csapat első dobogóját a visszatérés óta. Az ezt követő két évben pontzónán kívül ért célba: 2011-ben 12., 2012-ben 13. lett. Tavalyelőtt negyedik helyen végzett, csapatutasítás miatt nem előzhette meg Hamiltont. Tavaly második lett, megint csak csapattársa mögött, idén mi más lehet a célja, mint a visszavágás.

Räikkönen

Első Maláj Nagydíját 2001-ben a Sauber–Petronas kardántengelyének hibája miatt az elején feladni kényszerült. 2002-ben szintén kiesett, ezúttal a McLaren–Mercedes motorhibája miatt. A 2003-as futam viszont jelentős mérföldkövet jelentett: sikerült megszereznie Forma–1-es pályafutása első győzelmét. Ezután nullapontos versenyek következtek: 2004-ben váltóhiba miatt kiesett, 2005-ben kilencedikként épphogy lecsúszott a pontszerzésről, 2006-ban ismét kiesett a rajt utáni ütközés miatt. 2007-ben a Ferrari versenyzőjeként újra dobogóra állhatott, harmadik lett a két McLaren mögött, a következő évben pedig másodszor sikerült győznie a pályán. 2009-ben az eső miatt félbeszakított futamon 14. lett. Ezután 2012-ben indult újra Lotusszal. Motorcsere miatt öt rajthely büntetést kapott, de a versenyen ötödik lett, leggyorsabb kört futva. Tavalyelőtt szintén rajtbüntetést kapott, ezúttal három hellyel sorolták hátra, amiért Rosberget feltartotta az edzésen. A futamon hetedik lett. Tavaly újra Ferrarival 12. lett, idén illene jobbat produkálnia.

Grosjean

2008-ban a GP2 Asiában második helyezést ért el a sprintfutamon.

Első Forma–1-es Maláj Nagydíján 2012-ben jól rajtolt, de utána ütközött Michael Schumacherrel, ami miatt mindketten kipördültek, pár kör múlva pedig a kavicságyban kötött ki. Tavalyelőtt eddigi egyetlen malajziai pontszerzését érte el: hatodik lett a csapattárs Kimi előtt. Tavaly 11. helyével pontzónán kívül végzett.

Ericsson

A GP2-ben 2012-ben és tavalyelőtt egyaránt egy-egy kiesés és 13. hely volt a mérlege.

Eddigi egyetlen Forma–1-es Maláj Nagydíján Caterhammel 14. lett.

Pérez

A GP2 Asia 2008-2009-es szezonjában hatodik lett a sprintfutamon.

A Forma–1-ben 2011-ben indult először Sauberrel, elektronikai hiba miatt nem ért célba. 2012-ben viszont pályafutása eddigi legemlékezetesebb futamát produkálta: győzelmi esélyei is voltak, végül második helyen ért célba. Tavalyelőtt McLaren–Mercedesszel kilencedik lett, leggyorsabb kört futva. Tavaly viszont Force Indiával elrajtolnia sem sikerült váltóprobléma miatt.

Nasr

Még csak GP2-ben indult a pályán 2012-ben és 2013-ban. Három éve hatodik, tavalyelőtt negyedik lett.

Maldonado

A GP2 2008-2009-es szezonjában hetedik lett a főversenyen és második a sprintfutamon.

Az eddigi négy Forma–1-es Maláj Nagydíján rendre kiesett: Williamsszel kétszer motorhiba, tavalyelőtt KERS-hiba miatt. A 2012-es futamon a megtett táv révén 19.-ként jegyezték. Tavaly a verseny elején ütközött Bianchival, majd később a Lotus hajtóművének problémájával állt ki.

Alonso

2001-ben vett részt a futamon először, a Minardival 13. helyen ért célba. 2003-ban Renault-val megszerezve első pole pozícióját (a legfiatalabb edzéselső rekordját megdöntve, egészen a 2008-as monzai futamig tartva) és harmadik helyezése révén első dobogóját. Egy évvel később hetedik lett, majd 2005-ben megnyerte a futamot. 2006-ban második lett a csapattárs Fisichella mögött, a következő évben pedig megszerezte első mclarenes győzelmét. A Renault-hoz visszatérve 2008-ban nyolcadik lett, 2009-ben 11. a félbeszakadt futamon. 2010-ben a Ferrari motorhibája miatt kényszerült feladni a versenyt két körrel a vége előtt (hivatalosan 13.-nak könyvelték el), 2011-ben hatodikként futott be. Kapott húsz másodperc időbüntetést is, de helyezését nem befolyásolta. 2012-ben immár harmadjára nyerte meg a versenyt, amivel megmutatta, hogy nem kell leírni a Ferrarit… Tavalyelőtt ütközés miatt feladni kényszerült a futamot, tavaly negyedik lett. Idén ez nagyon jó eredménynek számítana, főleg balesete után visszatérve…

Massa

2002-ben a Sauber–Petronassal pályafutása második versenyén hatodik lett, megszerezve első pontját. 2004-ben ismét pontszerző lett, nyolcadikként. 2005-ben tizedik, amiért még nem kapott pontot. 2006-ban Ferrarival ötödik lett, megelőzve a csapattárs Schumachert. 2007-ben pole-ból indulva ezt a helyezést megismételte, az ezt követő két versenyen viszont nem szerzett pontot: 2008-ban ismét élről indult, de kicsúszott és a kavicságyban ragadt; 2009-ben kilencedik lett. 2010-ben és 2011-ben egyaránt hetedikként ért célba. Három éve mindössze 15. helyre futotta, majd tavalyelőtt ötödik, tavaly immár Williamsszel hetedik lett.

Button

2000-ben első szezonja zárófutamán a Williams–BMW motorhibája miatt kiesett. A következő évben Benetton–Renault-val 11. lett. A 2002-es versenye a gyári Renault-val ígéretesen alakult, az utolsó körig dobogós helyen haladt, de a felfüggesztés hibája miatt a legvégén visszaesett negyediknek. Egy év múlva immár BAR–Hondával hetedik lett, a történelem ismételte önmagát: megint csak Schumacher előzte meg az utolsó körben. 2004-ben viszont végre harmadik helyezést ért el, ezzel összejött pályafutása első dobogója. 2005-ben hiába állt ki az előző futam végén, hogy friss motorral indulhasson, éppen motorhiba miatt kényszerült feladni a versenyt. 2006-ban már gyári Hondával megismételte két évvel korábbi dobogóját, ezúttal a Renault-k mögött. A következő két évben a versenyképtelen Hondával nullázott (2007-ben 12., 2008-ban tizedik hely), 2009-ben viszont a Brawn GP színeiben megnyerte a félpontos esős futamot (bár ehhez kellett a félbeszakítás és a vonatkozó szabályok is, hiszen a leintéskor Glock állt az élen, de azt a kört már nem értékelték).

2010-ben a McLaren–Mercedesszel nyolcadik lett; 2011-ben ismét dobogóra állt, másodikként Vettel mögött. A 2012-es futamon összekoccant Karthikeyannal, ami miatt szárnyat kellett cserélnie, és csak 14. helyen sikerült végeznie. Tavalyelőtt a rosszul rögzített kerékanya miatt sok időt vesztett, majd ki is állt, 17. helyezettnek jegyezték. Tavaly hatodik helyen végzett.

Kvjat

Eddigi egyetlen Maláj Nagydíján tavaly Toro Rossóval tizedik lett, második versenyén másodjára szerezve pontot.

Hülkenberg

Első alkalommal az A1 GP 2006/2007-es szezonjában versenyzett a pályán, Németországot képviselve. A sprintversenyen második lett, a főversenyt megnyerte.

A Forma–1-ben eddigi mindig pontszerző volt a pályán, amikor rajthoz állt. 2010-ben Williamsszel tizedik lett, ez volt első Forma–1-es pontja. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, majd 2012-ben kilencedik helyen végzett a versenyen. Tavalyelőtt Sauberrel –folytatva az egyhelyes javítást – nyolcadik, tavaly újra Force Indiával eddigi legjobb itteni helyezését produkálva ötödik lett.

Stevens

Ez lesz az első malajziai versenye – feltéve, ha most végre sikerül is elindulnia.

Verstappen

Először fog Malajziában versenyezni.

Sainz

Szintén első malajziai versenye lesz.

Bottas

Három éve a Williams pénteki tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje. A futamon tavalyelőtt 11., tavaly nyolcadik helyen végzett.

Merhi 

Bár Ausztráliában kellett volna lenni az első Forma–1-es futamrészvételének, ez a mostani hétvégére tolódik – remélhetőleg tovább már nem.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr257311070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása