Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 12.

Olasz Nagydíj, Monza

2015. szeptember 06. - F1 Hierro

Az Olasz Nagydíj a világbajnokság alapításától szerepelt a versenynaptárban, ráadásul egy imolai kitérőt leszámítva mindig Monzában. Jelenleg csak remélni lehet, hogy ez így is marad... A nagy múltnál fogva lehetetlen mindent számba venni a nagy múltú csapatok esetében, futtában áttekintve is hosszúra sikerült... A hazai szurkolók, a tifosik előtt induló Ferrari számos győzelmet szerzett a pályán, ebből ötször Michael Schumacher révén, aki ezzel Monza rekordere. Utoljára Fernando Alonso örvendeztette meg a Scuderia rajongóit 2010-ben. A Ferrari mellett van egy másik hazai csapat, a Toro Rosso, amely 2008-ban éppen itt szerezte első és eddig egyetlen győzelmét. A Red Bull tavalyelőtt, a McLaren 2012-ben, a Williams 2001-ben nyert Olasz Nagydíjat utoljára, míg a Lotusnak nevében 1977-ben, jogilag 1995-ben győzött itt az elődje. Tavaly itt is a Mercedes nyert, méghozzá kettős győzelemmel - idén is behúzzák vagy sikerül borsot törni az orruk alá?

Mercedes

1954-ben és 1955-ben egyaránt Juan Manuel Fangio nyert, utóbbi, amely a régi csapat utolsó futama volt (a Le Mans-i tragédia után a kivonulás mellett döntöttek) Piero Taruffi révén kettős győzelem lett.

2009-ben a jogelőd Brawn GP szerzett kettős győzelmet, Rubens Barrichello, Button sorrendben.

2010-ben Rosberg ötödik, Michael Schumacher kilencedik lett, 2011-ben Schumacher ötödik, Rosberg kiesett. 2012-ben Schumacher, Rosberg sorrendben végeztek 6-7. helyen. Tavalyelőtt Rosberg hatodik, Hamilton kilencedik lett. Tavaly kettős győzelmet értek el, Hamilton nyert Rosberg előtt.

Red Bull

Az első három Olasz Nagydíjukon (2005-2007) nem szereztek pontot. 2008-ban Mark Webber nyolcadik, David Coulthard 11. lett. 2009-ben Vettel lett nyolcadik, Webber Robert Kubicával ütközve kiesett. 2010-ben Vettel meglepő taktikai húzásával (utolsó előtti körben kerékcsere) negyedik, Webber hatodik lett. 2011-ben Vettel megnyerte a futamot, míg Webber ütközés után sérült szárny miatt kicsúszott. 2012-ben mindketten kiestek, Webber a gumik, Vettel a generátor miatt, előbbit huszadiknak, utóbbit 22.-nek könyvelték el. Tavalyelőtt kettős dobogót ért el a csapat: Vettel győzött, Webber harmadik lett. Tavaly Ricciardo és Vettel 5-6. helyen végzett.

Williams

Első monzai dobogójukat 1979-ben Clay Regazzoni szerezte harmadikként. 1980-ban – az egyetlen Imolában rendezett Olasz Nagydíjon – már ketten is a pódiumra álltak: Alan Jones másodikként, Carlos Reutemann harmadikként. 1981-ben újra Monzában mindketten megismételték az előző évi helyezésüket. 1986-ban és 1987-ben Nelson Piquet győzött, Nigel Mansell mindkétszer ott állt mellett a dobogón: 1986-ban kettős győzelmet hozott a csapatnak, egy évvel később harmadik lett. 1988-ban nem szereztek pontot, viszont a Mansellt helyettesítő Jean-Louis Schlesser egyetlen Forma-1-es futama negatív módon lett emlékezetes: ütközött Ayrton Sennával, ezzel hozzájárult ahhoz, hogy az abban évben egyedül itt ne a McLaren győzzön. 1989-ben Thierry Boutsen lett harmadik Ricciardo Patrese előtt. 1990-ben egy ötödik helyre futotta Patrese részéről, viszont 1991-ben Mansell győzni tudott, életben tartva bajnoki reményeit. 1992-ben Mansell élről indulva kiállni kényszerült, Patrese ötödik lett.

1993-ban és 1994-ben egyaránt Damon Hill nyert (utóbbi évben az eltiltott Schumacher távollétében). 1995-ben Coulthard és Hill is kiesett, utóbbi Schumacherrel ütközve. 1996-ban Hill kicsúszás miatt esett ki, Jacques Villeneuve hetedikként lemaradt a pontról. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik helyezést ért el. 1998-ban Villeneuve az első sorból rajtolt, de a McLarenek a rajtnál megelőzték, majd később kiesett.

1999-ben Ralf Schumacher a csapat azévi legjobbját produkálva második lett, valamint pályafutása első leggyorsabb körét futotta. A hazai pályán versenyző Alessandro Zanardi itt érte el legjobb azévi helyezését, de a hetedik hely még akkor sem ért pontot. 2000-ben Ralf harmadik lett, Button kicsúszott. 2001-ben Juan Pablo Montoya szerezte itt első győzelmét, Ralf ismét harmadik helyen futott be. 2002-ben Montoya élről indult, de ő és Ralf is kiestek. 2003-ban Montoya második, a Ralfot helyettesítő Marc Gené ötödik lett. 2004-ben Montoya ötödik, a Ralf helyett induló Antonio Pizzonia hetedik; utóbbi 2005-ben – ezúttal Nick Heidfeld helyett beugorva – megismételte helyezését, míg Webber 14. lett.

2006-ban a Webber–Rosberg kettős nullázott. 2007-ben Rosberg hatodik, Alexander Wurz 13. lett. 2008-ban és 2009-ben Rosberg és Nakadzsima Kazuki nem szereztek pontot. 2010-ben Hülkenberg hetedik, Barrichello tizedik lett. 2011-ben Maldonado és Barrichello 11-12. helyen végeztek. 2012-ben Bruno Senna tizedik lett Maldonado előtt. Tavalyelőtt Maldonado és Bottas 14-15. helyen végeztek, tavaly Massa harmadik lett Bottas előtt.

Ferrari

Első hazai versenyükön Alberto Ascari és Dorino Serafini versenyzőváltással második lett, majd a következő két évben már Ascari győzött. Az 1951-es José Froilán Gonzalez révénkettős győzelem lett, míg 1952-ben Luigi Villoresi állt fel a dobogó harmadik fokára. 1953-ban Ascari kiesett, viszont a 2-4. helyeket Ferrarik foglalták el: Farina, Villoresi és Mike Hawthorn. 1954-ben Hawthorn, valamint az Umberto Maglioli–Gonzalez duó végzett a dobogó két oldalán. 1955-ben Eugenio Castellotti harmadik lett. 1956-ban Peter Collins nyerhetett volna, de autóját átengedte a kiesett Fangiónak, aki a második helyért járó pontok felével világbajnok lett (Collins ezzel saját bajnoki címéről mondott le!). 1957-ben Wolfgang von Trips lett harmadik.

1958-ban Hawthorn és a csapathoz frissen érkezett Phil Hill végeztek a második-harmadik helyen. 1959-ben Hill második lett, majd sormintát rajzolva 1960-ban itt szerezte első győzelmét. A következő évi verseny Janus-arcúra sikerült: von Trips halálos balesetet szenvedett, 12 nézővel együtt, míg a csapattárs Hill győzött és világbajnok lett. 1964-ben John Surtees győzött, Lorenzo Bandini harmadik lett. 1966-ban Lodovico Scarfiotti szerezte itt egyetlen győzelmét, mögötte második lett a brit Mike Parkes. 1968-ban Jackie Ickx harmadik lett.

1970-ben Clay Regazzoni szerezte itt első győzelmét. A következő futamok kevéssé sikerültek, míg 1975-ben ismét Regazzoni győzött, Niki Lauda pedig harmadik lett. 1976-ban Lauda itt versenyzett újra a nürburgringi baleset után, negyedik hellyel visszatérve, Regazzoni második lett. 1977-ben Lauda második, 1978-ban Reutemann harmadik helyezést ért el. 1979-ben Jody Scheckter győzött és bebiztosította világbajnoki címét, Gilles Villeneuve második lett mögötte.

A legközelebbi dobogót 1982-ben hozta két beugró pilóta: Patrick Tambay második, a csapathoz egy évtized után visszatérő Mario Andretti harmadik hellyel. A következő évben René Arnoux második, Tambay negyedik lett. 1984-ben Alboreto lett második hazai pályán a Scuderia színeiben. 1985-ben Stefan Johansson ötödik, majd a következő évben harmadik helyezést ért el. 1987-ben Gerhard Berger negyedik helyen végzett. Az 1988-as futam különösen emlékezetes maradt: Berger és Alboreto hazai versenyen kettős győzelmet arattak, néhány héttel Enzo Ferrari halála után, ráadásul abban az évben egyedül itt győzött más csapat a McLarenen kívül. 1989-ben Berger szintén dobogós, második lett. 1990-ben Alain Prost második, Mansell negyedik helyen végzett. 1991-ben Prost ismét dobogós, egy helyet „rontva”. 1992 kettős kiesést hozott a Jean Alesi - Ivan Capelli kettősnek, majd 1993-ban Alesi, 1994-ben Berger lett második. 1995-ben mindketten kiestek.

1996-ban Michael Schumacher révén győztek újra odahaza, Eddie Irvine kiesett. 1997-ben Schumacher hatodik, Irvine nyolcadik (utóbbi nulla pont). 1998-ban kettős győzelem következett, Schumacher, Irvine sorrendben. 1999-ben a beugró Mika Salo harmadik lett, míg Irvine hatodik, de ez is elég volt arra, hogy egyenlítsen a világbajnoki tabellán. 2000-ben Schumacher győzött, Barrichello az elején történt ütközésben kiesett. 2001-ben Barrichello második, Schumacher negyedik lett. 2002-ben kettős győzelmet értek el, Barrichello vezetésével (mivel ekkor már a világbajnoki címek birtokában az ő ezüstje volt a cél). 2003-ban Schumacher nyert, Barrichello harmadik lett. 2004 ismét Barrichello–Schumacher kettős siker következett (ezúttal is már Rubinho ezüstje volt a cél). 2005-ben nem voltak versenyképesek: Schumacher tizedik, Barrichello 12. helyen végzett. 2006-ban Schumacher nyerte utolsó ferraris monzai versenyét, míg Massa kilencedik lett.

2007-ben Kimi harmadik, Massa kiesett, ezzel eldőlt a csapatsorrend a hajrára. 2008-ban Massa hatodik, Kimi kilencedik helyen végzett. 2009-ben Kimi ismét harmadik lett, a Massát helyettesítő (és Luca Badoert váltó) Giancarlo Fisichella kétszeresen hazai versenyén kilencedik, amiért akkor még épp nem járt pont. 2010-ben Alonso győzött, Massa harmadik lett. Alonso 2011-ben és 2012-ben egyaránt harmadik helyen végzett, Massa előbbi versenyen hatodik, utóbbin negyedik lett. Tavalyelőtt Alonso második, Massa ismét negyedik. Tavaly Kimi kilencedik helyen végzett, Alonso motorhiba miatt kiesett.

McLaren

1968-ban Denny Hulme győzött. Legközelebbi monzai dobogójukat szintén ő szerezte 1972-ben, amikor harmadik lett a csapattárs Peter Revson előtt, aki a következő évben már ott állt a pódiumon harmadikként. 1974-ben és 1975-ben Emerson Fittipaldi második lett.

A következő itteni sikerre sokat kellett várniuk: 1984-ben sikerült Laudának, következő évben viszont Prost diadalmaskodott. 1986-ban Prost a bokszutcából rajtolt a tartalékautóval, sikerült felzárkóznia, de fekete zászlóval kiintették, mert túl későn váltott autót. 1987-ben egy hatodik helyre futotta Johanssontól. 1988-ban ez volt az egyetlen futam, amit nem sikerült megnyerniük, sőt mindkét pilótájuk kiesett: Prost motorhiba, Senna ütközés miatt. 1989-ben Prost nyert, aki ekkor már bejelentette távozását a Ferrarihoz, és a csapat elvárásai ellenére a trófeát a tifosiknak adta. Senna motorhiba miatt kiesett. 1990-ben Senna győzött, Berger harmadik lett. 1991-ben mindketten egyet rontottak helyezésükön, másodikként és negyedikként célba érve. 1992-ben Senna újra megnyerte a futamot, Berger ezúttal is negyedik helyen végzett. 1993-ban Michael Andretti harmadikként első dobogóját és legjobb helyezését érte el, ennek ellenére ez lett az utolsó futama. Senna Martin Brundle-lel ütközve kiesett.

1994-ben Mika Häkkinen állhatott a dobogó harmadik fokára, az ekkor már a csapatot erősítő Brundle ötödik lett. 1995-ben Mika eggyel javítva második, míg Mark Blundell negyedik. 1996-ban szintén ott állt a dobogón Häkkinen, ezúttal újra harmadikként, Coulthard kiesett. 1997-ben Coulthard nyerte a futamot, Mika kilencedik lett (a rend kedvéért: nem járt érte pont). 1998-ban emlékezetesen rajtolt a két pilóta, a második sorból élre ugrottak, de Coulthard később kiállni kényszerült, Häkkinen pedig - a magyarázatok szerint - a féktárcsa hibája miatt kicsúszott, bár korrigálásával legalább a negyedik helyet meg tudta menteni. 1999-ben Häkkinen érthetetlen hibát elkövetve az élről csúszott ki, amit a nagy sírás követett. Coulthard ötödik lett. 2000-ben Mika második, Coulthard az elején belekeveredett az ütközésbe. 2001-ben műszaki hibák miatt mindketten kiestek. 2002-ben sem szereztek pontot: Coulthard hetedik lett, Kimi motorhiba miatt kiállt. 2003-ban Kimi negyedik, Coulthard az üzemanyagrendszer hibája miatt adta fel. 2004-ben Coulthard hatodik lett, Kimi ismét motorhiba miatt esett ki.

2005-ben Montoya nyerte a futamot, a motorcsere miatt hátrasorolással induló Kimi negyedik helyen futott be. 2006-ban Kimi második lett, Pedro de la Rosa motorhiba miatt kiesett. 2007-ben kettős győzelmet aratott az Alonso–Hamilton páros. 2008-ban Heikki Kovalainen második, Hamilton hetedik lett. 2009-ben Kovalainen hatodik, míg Hamilton előzési kísérlete folytán kicsúszott, 12.-nek könyvelték el. 2010-ben és 2011-ben Button egyaránt második lett, míg Hamilton előbbi versenyen ütközés után kiesett, utóbbin negyedik helyen végzett. 2012-ben Hamilton szerezte a csapat eddigi utolsó monzai győzelmét, míg Button technikai problémával kiállt. Tavalyelőtt Button tizedik, Pérez 12. lett. Tavaly Button nyolcadik, Kevin Magnussen tizedik helyen végzett.

Force India

2008-ban Adrian Sutil 19. lett, Fisichella kiesett. 2009-ben Sutil az első sorból rajtolva és leggyorsabb kört futva negyedik helyezést ért el, a csapat színeiben először induló Vitantonio Liuzzi váltóhiba miatt kiesett. 2010-ben pontzónán kívül végeztek, Liuzzi 12., Sutil 16. helyen. 2011-ben és 2012-ben Paul di Resta nyolcadik lett, előbbi versenyen Sutil a hidraulika hibája miatt kiesett, utóbbin Hülkenberg kiesettként 21.-ként lett elkönyvelve. Tavalyelőtt nullázott a csapat, Sutil és di Resta is kiesett, bár előbbi 16.-nak jegyezték a megtett táv miatt. Tavaly Pérez hetedikként szerzett pontokat, míg Hülkenberg 12. lett.

Toro Rosso

A 2006-os és a 2007-es verseny egyaránt nullapontos lett számukra. 2008-ban viszont Vettel révén itt szerezték egyetlen edzéselsőségüket, majd futamgyőzelmüket. 2009-ben és 2010-ben ismét nem szereztek pontot. 2011-ben Jaime Alguersuari hetedik, Sébastien Buemi tizedik lett. 2012-ben Ricciardo 12. helyen végzett, Jean-Éric Vergne kiesett. Tavalyelőtt Ricciardo szerzett pontokat hetedikként, Vergne ismét nem ért célba. Tavaly pontzónán kívül végeztek: Kvjat 11., Vergne 13. helyen.

Lotus

A régi csapat első monzai sikerét Jim Clark aratta 1963-ban. 1970-ben Jochen Rindt itt szenvedett halálos balesetet az edzésen. 1972-ben Fittipaldi, 1973-ban és 1974-ben Ronnie Petersson nyert (előbbi Fittipaldival kettős győzelem), 1977-ben pedig Mario Andretti. 1978-ban Petersson halálos balesetet szenvedett, ami beárnyékolta Andretti világbajnoki címét.

Az enstone-i elődök közül a Benetton nyert itt 1995-ben Johnny Herbert révén. 2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Senna kilencedik lett, első pontjait szerezve, míg Vitalij Petrov ütközés miatt kiesett.

A jelenlegi csapat színeiben 2012-ben Kimi ötödik, az eltiltott Grosjeant egy hétvégén helyettesítő Jérôme d'Ambrosio 13. lett. Tavalyelőtt Grosjean nyolcadik, Kimi 11. helyen végzett. Tavaly nem szereztek pontot, Maldonado 14., Grosjean 16. lett.

Sauber

Első évükben (1993) Karl Wendlinger negyedik lett. 1994 kettős kiesést hozott, 1995-ben legjobb itteni eredményüket elérve Frentzen harmadik, Jean-Cristophe Bouillon hatodik helyezést ért el. 1996-97-ben nem szereztek pontot, majd 1998-ban Alesi ötödik lett. A következő öt verseny ismét nullázással zárult, ráadásul 2002-ben Massát veszélyes manővere miatt a következő futamra 10 helyes hátrasorolással büntették (így inkább el sem indították Indianapolisban). 2004-ben Fisichella nyolcadik lett, 2005-ben viszont ismét pont nélkül zártak.

A BMW-korszakban Kubica 2006-ban elért harmadik helyével itt szerezte első dobogóját, harmadik futamán indulva. 2008-ban sikerült ezt a helyezést megismételnie.

2010-ben de la Rosa 14. lett, míg Kobajasi váltóhiba miatt kiállt. 2011-ben megint csak a váltó babrált ki, ezúttal nemcsak vele, hanem Pérezzel is. 2012-ben legjobb monzai eredményüket produkálva Pérez második lett, Kobajasi kilencedik helyen végzett. Tavalyelőtt 2013-ban Hülkenberg ötödik, Gutiérrez 13. lett. Tavaly Sutil 15., Gutiérrez huszadik helyen végzett.

Manor Marussia

Virginnel 2010-ben Timo Glock 17., Lucas di Grassi huszadik lett. 2011-ben Glock 15. helyen végzett, d’Ambrosio váltóhiba miatt kiesett. Marussia név alatt 2012-ben Charles Pic és Glock 16-17., tavalyelőtt Jules Bianchi és Max Chilton 19-20. helyen végeztek. Tavaly Bianchi 18. lett, Chilton kiesett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr97764494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása