Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 16.

USA Nagydíj, Austin

2015. október 24. - F1 Hierro

Az eddigi három austini futamon három istálló osztozott a győzelmeken: a McLaren, a Red Bull és a Mercedes - közülük idén utóbbinak van jó esélye az ismétlésre és a konstruktőri után akár az egyéni világbajnoki cím ünneplésére is. A Red Bull újabb győzelme meglepetés lenne, a McLarené meg maga a kész a csoda...

Az Egyesült Államokban korábban rendeztek más pályákon is versenyeket, nem egyszer kettőt, sőt volt, hogy hármat is, de ezek elnevezésében nem volt mindig könnyű eligazodni. A mostani visszatekintés a régebbi pályák közül azokat tartalmazza, hol a verseny hivatalos neve United States Grand Prix volt. Így a Sebringet 1959-ből, Riverside-ot 1960-ból, Watkins Glent 1961-től 1980-ig, Phoenixet 1989-től 1991-ig és Indianapolist 2000-től 2007-ig.

Mercedes

A három évvel ezelőtti versenyük haloványra sikerült: Rosberg 13., Michael Schumacher 16. lett. Tavalyelőtt Hamilton negyedik, Rosberg kilencedik lett. Tavaly kettős győzelmet arattak, Hamilton nyert Rosberg előtt.

Red Bull

Első USA Nagydíjukon 2005-ben csatlakoztak a Michelin-bojkotthoz. Egy évvel később David Coulthard hetedikként pontokat szerzett, Christian Klien a rajt utáni tömegkarambolban kiesett. 2007-ben szintén egy hetedik hely és egy rajtbaleset miatti kiesés a mérleg, de ezúttal előbbi Mark Webber, utóbbi Coulthard nevéhez fűződik.

Austinban három éve Vettel második helyével őrizte előnyét a világbajnokság élén, egyúttal a csapat bebiztosította a konstruktőri címet. Webber a generátor problémájával kiállt. Tavalyelőtt kettős dobogót ünnepelhettek: Vettel sorozatban nyolcadik futamgyőzelmét szerezte, Webber harmadik lett. Tavaly Ricciardo ért el harmadik helyezést, Vettel bokszutcából rajtolva hetedik lett.

Williams

Watkins Glenben 1978-ban Alan Jones másodikként megszerezte a csapat történetének első dobogóját. Két évvel később az utolsó Watkins Glen-i futamon a Jones–Carlos Reutemann páros kettős győzelmet szerzett.

Phoenixben 1989-ben Ricciardo Patrese második, 1990-ben Thierry Boutsen harmadik lett.

Az első indianapolisi versenyüket kettős kieséssel zárták: Ralf Schumachernek és Buttonnak is motorhiba miatt kellett kiállnia. A 2001-es verseny sem sikerült jobban: Ralf kicsúszott, Juan Pablo Montoyának hidraulikai problémái voltak. 2002-ben Montoya negyedik, Ralf 16. lett. 2003-ban Ralf kicsúszás miatt esett ki, míg Montoya a Rubens Barrichellóval szembeni manővere miatt vitatott áthajtásos büntetést kapott, a végén hatodik lett, így elvesztette bajnoki reményeit. 2004-ben Ralf defekt után falnak ment, sérülése miatt a következő hat versenyt kihagyni kényszerült. Montoya autója a felvezető körben leállt, s mivel túl későn váltott a tartalékautóra, utóbb fekete zászlóval kiintették. 2005-ben csatlakoztak a Michelin-bojkotthoz. 2006-ban Rosberg kilencedik lett (pont nélkül), Webber a rajt utáni karambolban kiesett. 2007-ben Alexander Wurz tizedik helyen végzett(szintén nulla pont), Rosberg motorhiba miatt kiállt, 16.-nak elkönyvelve.

Három éve Austinban mindkét versenyző pontot szerzett: Maldonado és Bruno Senna 9-10. helyen futottak be. Tavalyelőtt Bottas nyolcadikként megszerezte pályafutása első pontjait, Maldonado 17. lett. Tavaly Massa és Bottas 4-5. helyen futottak be.

Ferrari

Ott voltak az első USA Nagydíjon 1959-ben a Sebringen, ahol Tony Brooksnak a világbajnoki címre is voltak esélyei, de harmadik helyezése az összetettben másodikra volt elég. 1960-ban viszont, mivel már nem volt esélyük a világbajnokságban, el sem mentek Riverside-ba. Sőt, 1961-ben az első Watkins Glen-i versenyt is kihagyták, pedig Phil Hill friss bajnokként ünnepelhetett volna a hazai közönség előtt, de így csak civilben volt jelen. 1963-ban végre megszakadt a bojkottok sora. 1964-ben John Surtees második lett, amivel nőtt a hátránya egy futammal a vége előtt (de aztán mégis ő ünnepelhetett a végén). Ezen a versenyen egyébként kék-fehérben kellett részt venniük, az amerikai előírások miatt. Ezt követően egészen 1975-ig kellett várni újabb jó szereplésre, akkor a világbajnok Niki Lauda zárta győzelemmel a sikeres szezont. Egy évvel később Lauda harmadik lett, ami első dobogója volt a balesete után, és három pont előnye maradt a zárófutamra. 1978-ban Carlos Reutemann, 1979-ben Gilles Villeneuve győzött.

Phoenixben 1989-ben és 1990-ben is mindkét pilótájuk kiesett, 1991-ben Prost második lett.

Indianapolisban uralták a pályát: a nyolc versenyből hatot megnyertek, ebből ráadásul öt kettős győzelem volt, és a másik két futam végén is állt pilótájuk a pódiumon. 2000-ben a Schumacher – Barrichello páros végzett az élen; 2001-ben Schumacher második lett, Barrichello motorhiba miatt kiállt, a megtett táv miatt 15.-nek könyvelték el. 2002-ben az ezredmásodperces korszak legszorosabb befutóját produkálták: Barrichello 0,011 másodperc előnnyel nyert a legvégén szándékosan lelassító Schumacher előtt. Ezzel a két világbajnoki cím mellé az összetett második helye is meglett, teljessé téve a tarolást. 2003-ban Schumacher a győzelmével nagy lépést tett a bajnoki cím felé, míg Barrichello hamar kiesett, miután Montoya kiszorította. 2004-ben ismét Schumacher–Barrichello dupla az élen, akárcsak 2005-ben. Utóbbi a Scuderia azévi egyetlen győzelme volt, úgy, hogy a Michelin-bojkott miatt csak hatan maradtak a felvezető kör végére (a Scuderia mellett a két kiscsapat). 2006-ban újabb kettős siker született, de Schumacher mögött ekkor már Massa végzett. 2007-ben Massa és Kimi 3-4. helyezést értek el.

Három éve Austinban furcsa húzással támogatták bajnokesélyes pilótájukat, Alonsót: a jobb rajthelyet szerző Massa autójában váltót cseréltek, így a spanyol kedvezőbb pozícióból indulhatott. A futamon 3-4. helyen végeztek Alonso, Massa sorrendben. Tavalyelőtt Alonso ötödik, Massa 12. lett. Tavaly Alonso hatodik helyezést ért el, míg Kimi mindössze 13. helyen végzett.

McLaren

Első dobogójuk az USA-ban Denny Hulme harmadik helye volt Watkins Glenben 1972-ben, majd három évvel később Emerson Fittipaldi és Jochen Mass végzett a pódium két oldalán. 1976-ban pedig James Hunt nyert, aminek köszönhetően három ponttal volt Lauda mögött a zárófutam előtt. 1977-ben megismételte győzelmét.

A phoenixi versenyeken McLaren–Honda-egyeduralom volt: 1989-ben Prost, 1990-ben és 1991-ben Senna győzött.

Az első indianapolisi USA Nagydíjon 2000-ben Mika Häkkinen motorhiba miatt kiesett, ami érzékeny veszteséget jelentett a világbajnokság hajrájában. Coulthard ugyan jól rajtolt, de mint kiderült, túl jól: kiugrás miatt 10 másodperces kiállással büntették, így csak ötödik helyen tudott végezni. 2001-ben viszont mindketten dobogósok lettek: Mika régi önmagát idézve szerezte meg utolsó győzelmét, Coulthard harmadik lett. Utóbbi szereplését 2002-ben sikerült megismételni, míg Kimi motorhiba miatt kiállni kényszerült. 2003-ban Kimi élről rajtolva második helyen végzett, Coulthard váltóhiba miatt kiesett. 2004-ben 5-6. helyen végeztek Kimi, DC sorrendben. 2005-ben a többi Michelin-csapathoz hasonlóan bojkottálták a futamot. 2006-ban Montoya és Kimi összeütköztek és kiestek, ami miatt Montoyával a verseny után szétváltak útjaik (a kolumbiai nem is indult utána a Forma–1-ben). 2007-ben az újonc Hamilton és Alonso révén kettős győzelmet arattak.

Három éve az első austini versenyt Hamilton nyerte, akinek a csapat színeiben ez volt utolsó futamgyőzelme. Button ötödik lett. Tavalyelőtt Pérez hetedik, Button tizedik helyen végzett. Tavaly Kevin Magnussen nyolcadik, Button 12. lett.

Force India

Három éve Hülkenberg pontokat szerzett nyolcadikként, Paul di Resta 15. lett. Tavalyelőtt di Resta megismételte 15. helyét, Adrian Sutil kiesett. Tavaly Pérez ütközés, Hülkenberg motorhiba miatt adta fel.

Toro Rosso

2006-ban Indianapolisban Vitantionio Liuzzi nyolcadik helye a csapat történetének első és azévi egyetlen pontját jelentette. A hazai pályán induló Scott Speed a rajt utáni karambolban kiesett. 2007-ben nem szereztek pontot: Speed 13. lett, Liuzzit a megtett táv miatt 17.-nek könyvelték el.

Három éve Austinban Ricciardo 12. helyen végzett, Jean-Éric Vergne a felfüggesztés sérülésével kiállt. Tavalyelőtt Ricciardo 11., Vergne 16. lett. Tavaly Vergne megszerezte a csapat eddigi egyetlen austini pontját, Kvjat 15. helyen végzett.

Lotus

1960-ban Riverside-ban Stirling Moss győzött még a régi Lotus autójával, de a Rob Walker Racing színeiben versenyezve. Azon a futamon Innes Ireland lett a második, aki egy évvel később Watkins Glenben megszerezte a Team Lotus első gyári győzelmét. 1962-ben pedig Jim Clark sorozatban immár a harmadik Lotus-diadalt hozta az USA-ban. Legközelebb 1966-ban sikerült megnyerniük a versenyt Clark révén, ami abban az évben az egyetlen győzelme volt a motorgondokkal küszködő csapatnak (akkor éppen BRM-mel mentek). Egy évvel később immár Ford Cosworth-motorral Clark ismételt. 1968-ban Graham Hill második lett, amivel megőrizte listavezető helyét a zárófutam előtt. 1969-ben Jochen Rindt megszerezte pályafutása első győzelmét. 1970-ben az újonc Fittipaldi győzött, az újonc Reine Wisell harmadik lett, Jackie Ickx kiesése révén pedig a monzai hétvégén elhunyt Rindt bajnoki címe biztossá vált. 1973-ban Ronnie Petersson győzelme egyúttal a konstruktőri cím megnyerését jelentette.

Phoenixben már a leszállóágban lévő Team Lotus vett részt, pontokat szerezniük nem sikerült, az 1991-es futam egy dolog miatt említésre méltó: itt mutatkozott be egy bizonyos Mika Häkkinen.

Azon a pályán már indult a mostani csapat jogelődjének számító Benetton is, legjobb eredményük Nelson Piquet harmadik helye volt 1991-ben.

Indianapolisban előbb a Benetton, majd 2002-től Renault néven szerepelt az enstone-i istálló, egyetlen dobogós helyezésüket Giancarlo Fisichella szerezte: 2006-ban lett harmadik.

Austinban három éve Kimi és Grosjean 6-7. helyen végeztek. Tavalyelőtt Grosjean másodikként állhatott a dobogóra, a Kimit helyettesítő Heikki Kovalainen 14. lett. Tavaly Maldonado kilencedik, Grosjean 11. helyen végzett.

Sauber

Az első indianapolisi versenyükön (2000) Pedro Paulo Diniz nyolcadik lett (pont nélkül), Mika Salo kicsúszott. 2001-ben Nick Heidfeld hatodik helyezést ért el, Kimi műszaki hiba miatt adta fel. 2002-ben Heidfeld kilencedik lett (akkor még ez is nulla pont), míg a tízhelyes rajtbüntetéssel sújtott Massa helyett inkább Heinz-Harald Frentzent indították, aki 13. helyen végzett. 2003-ban Frentzen harmadikként pályafutása utolsó dobogóját érte el; Heifeld ötödik let. 2004-ben nem szereztek pontot, mindkét versenyző kiesett, bár Fisichellát a megtett táv miatt kilencediknek könyvelték el. 2005-ben csatlakoztak a Michelin-bojkotthoz.

Az utolsó két indianapolisi futamon már a BMW–Sauber vett részt. 2007-ben náluk mutatkozhatott be a sérült Robert Kubicát helyettesítő Vettel, rögtön egy pontszerző nyolcadik hellyel.

Austinban három éve Pérez 11., Kobayashi Kamui 14. helyen végzett. Tavalyelőtt Hülkenberg hatodik, Esteban Gutiérrez 13. lett. Tavaly Gutiérrez 14. lett, Sutil Pérezzel ütközve kiesett.

Manor Marussia

Három éve a Marussia pilótái, Timo Glock és Charles Pic a 19-20. helyeken fejezték be a futamot. Tavalyelőtt Jules Bianchi 18., Max Chilton 21. lett. A tavalyi versenyt az anyagi gondokkal küszködő csapat kihagyta.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr518017745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása