Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző II/11.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

2016. július 23. - F1 Hierro

A Száguldó Cirkusz idén is megérkezett hazánkba, ahogy az elmúlt harminc évben már megszokhattuk. Az idei verseny július 24-i dátuma a legkorábbi az eddigi Forma-1-es Magyar Nagydíjak közül.

A mezőny öt világbajnoka mind győzött már Mogyoródon, elsőként Fernando Alonso 2003-ban, neki ráadásul első futamgyőzelme volt, akárcsak Jenson Buttonnak 2006-ban. Utolsóként pedig Sebastian Vettel csatlakozott hozzájuk a tavalyi győzelmével. A legsikeresebbnek Lewis Hamilton számít négy győzelmével, amivel Michael Schumacher mellett társrekordere a Magyar Nagydíjat. Csapattársa, a jelenleg még listavezető Nico Rosberg viszont még dobogóra sem állt még a versenyünkön. Sikerült viszont győznie két évvel ezelőtt Daniel Ricciardónak az akkor már nem bajnokesélyes Red Bull színeiben. Tavaly szintén ott volt a dobogón, de a harmadik fokán, méghozzá csapattársa, Danyiil Kvjat társaságában, aki másodikként először állhatott a pódiumra. Idén vajon papírforma-eredmény születik, vagy folytatódik az utóbbi évek sorozata, és nem a szezon világbajnoka, esetleg nem is bajnokesélyes versenyző ünnepelhet?

Hamilton

A címvédő először a GP2-ben indult a magyar pályán 2006-ban, a sprintfutamon második helyezést ért el.

A Forma–1-ben 2007-ben első itteni versenyét McLaren–Mercedesszel rögtön meg is nyerte. Akkor volt az a bizonyos affér Alonsóval is, amikor csapattársa feltartotta a boxban, ezért az edzés végén nem volt ideje gyors kört kezdeni. 2008-ban ötödik lett, majd 2009-ben ismét nyert, ez volt a McLaren első diadala abban az évben (azon kívül csak Szingapúrban sikerült győzniük). 2010-ben váltóhiba miatt kiállni kényszerült, 2011-ben negyedik helyen végzett. 2012-ben immár harmadszorra nyerte meg a versenyt, 2013-ban pedig ismételt, ezzel megszerezte első győzelmét a Mercedes színeiben és a Magyar Nagydíjak társrekordere lett Michael Schumacherrel együtt. A tavalyelőtti hétvégéje viszontagságosan alakult: az időmérőn kigyulladt az autója, ennek következtében nem tudott mért kört futni. Mivel az autójában ki kellett cserélni a karosszériát, a motort és a váltót is, a boxutcából kezdte meg a futamot, amelynek során sikerült a harmadik helyre felzárkóznia. A tavalyi verseny rosszabbul sikerült: bár élről indult, a Ferrarik lerajtolták, majd a pályáról lecsúszva visszaesett tizediknek. Innen kellett felzárkóznia, később koccant Ricciardóval, ami miatt áthajtásos büntetést kapott. Végül hatodiknak ért be.

Ricciardo

A Forma Renault 2.0 Európa-kupában 2008-ban mindkét futamot mesterhármassal megnyerte, majd 2010-ben és 2011-ben a WSR 3.5-ös kategóriájában indult itt, 2010-ben az első futamon szintén mesterhármassal győzött.

A Forma–1-ben 2011-ben HRT-vel 18. helyen végzett. Toro Rossóval 2012-ben 15., 2013-ban 13. lett. A Red Bull színeiben eddig két dobogó a mérlege: tavalyelőtt megszerezte pályafutása második futamgyőzelmét. Tavaly pedig harmadik lett, átvészelve egy-egy ütközést Bottasszal és mindkét Mercedesszel.

Vettel

A német négyszeres világbajnok 2007-ben járt először a Hungaroringen a WSR keretében, a királykategóriában (3,5 liter) egy negyedik és egy harmadik helyezést ért el.

Még abban az évben visszatért Forma–1-es pilótaként, a verseny pályafutása egyik mérföldkövének számított: itt váltotta Scott Speedet a Toro Rosso-Ferrari volánjánál. A futamon 16. lett. A következő két évben egyaránt kiesett: 2008-ban túlmelegedés miatt, 2009-ben a Red Bull–Renault felfüggesztése sérült meg. 2010-ben pole pozícióból indult és harmadik lett. Előrébb is végezhetett volna, de a biztonsági autós-szakaszban túl nagy távolságot tartott, emiatt megbüntették (amit természetesen zokon vett). 2011-ben szintén élről indulva második lett, 2012-ben leggyorsabb kört futva negyedik. 2013-ban másodjára sikerült a dobogóra harmadik fokára állnia. Tavalyelőtt az első sorból rajtolhatott, de a verseny végén csak hetediknek futott be (miközben csapattársa, Daniel Ricciardo nyerni tudott). Tavaly Ferrarival lerajtolta a Mercedeseket, és megszerezte az addig hiányzó hungaroringi győzelmet.

Rosberg

A GP2-ben 2005-ben egy ötödik és egy második helyezést ért el.

A Forma–1-ben még nem sikerült a pályán dobogóra állnia. Williamsszel 2006-ban elektronikai hiba miatt kiállt, 2007-ben hetedik, 2008-ban 14., 2009-ben itteni legjobbját elérve negyedik lett. Mercedesszel 2010-ben kereke elvesztése miatt kiesett, 2011-ben kilencedik, 2012-ben tizedik helyen végzett. A 2013-as versenye sem sikerült jól: motorhiba miatt kiállni kényszerült, a megtett táv miatt 19.-nek könyvelték el. Tavalyelőtt élről indult és leggyorsabb kört futott, de csak negyedikként ért célba. Tavaly az első sorból indult, de a Ferrarik lerajtolták, később Ricciardóval ütközve defektet kapott, nyolcadik helyen végzett.

Räikkönen

A finn „Jégember” első Magyar Nagydíján 2001-ben Sauber–Petronasszal hetedik lett, ami még nem volt pontszerző hely. 2002-ben McLaren–Mercedesszel negyedik helyezést ért el. 2003-ban első itteni dobogóját elérve második lett, 2004-ben elektronikai hiba miatt kiesett. 2005-ben megnyerte a versenyt, ami Alonso nullázásával együtt sokat jelentett a vb-csatában. 2006-ban élről indult, de belerohant Vitantionio Liuzziba és kiesett. Első ferraris karrierje idején rendre dobogós helyeken végzett: 2007-ben második, 2008-ban harmadik, 2009-ben ismét második lett.

Visszatérése után Lotus–Renault-val az 2012-ben és 2013-ban egyaránt második lett. Tavalyelőtt ismét a Ferrari színeiben indult, de egész évben szenvedett, az itt elért hatodik helye azévi önmagához képest még elfogadható is volt (bár csapattársától ezúttal is elmaradt). Tavaly az erőforrás problémáival küszködve kiállni kényszerült.

Grosjean

A GP2-ben 2008–2009-ben és 2011-ben 3×2 futamon indult a pályán, 2011-ben mindkétszer dobogóra állhatott: a hosszú futamot megnyerte, a sprinten harmadik lett.

Első Forma–1-es Magyar Nagydíján 2012-ben a dobogó harmadik fokára állhatott, lotusos csapattársa, Kimi mögött végezve. 2013-ban bemutatott pár látványos előzést, de ezzel büntetéseket is begyűjtött: előbb áthajtást, miután Massa előzése közben elhagyta a pályát, a verseny végén pedig 20 másodpercet adtak az idejéhez a Buttonnal való koccanásért, utóbbi azonban már nem változtatott hatodik helyezésén. A tavalyelőtti versenyt a biztonsági autós fázis alatti kicsúszás miatt fel kellett adnia. Tavaly hetedik helyen futott be.

Ericsson

A GP2-ben 2010-től 2013-ig 4×2 futamon indult a Hungaroringen. Legjobbja a 2013-as hosszú futamon elért második hely, ezenkívül még a 2011-es hosszú futamon ötödikként és a 2013-as sprintversenyen negyedikként szerzett pontokat.

Tavalyelőtt a verseny elején összetörte a Caterhamjét, ami miatt kiesett és a biztonsági autót is be kellett hívni. Tavaly Sauberrel tizedik helyezést ért el.

Pérez

A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben indult itt, utóbbi évben a hosszú versenyen harmadik lett.

A Forma–1-es nagydíjon Sauberrel 2011-ben 15., 2012-ben 14. helyen végzett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel kilencedikként szerzett először pontokat Magyar Nagydíjon. Tavalyelőtt a célegyenesben kicsúszva összetörte a Force Indiát, ami miatt újra be kellett küldeni a biztonsági autót. Tavaly fékhiba miatt adta fel a futamot.

Nasr

Az európai Forma BMW-ben 2009-ben egy második helyet és egy futamgyőzelmet hozott össze. A következő három évben a GP2-ben vett részt, kétszer állhatott dobogóra harmadikként: a 2013-as hosszú futamon és a tavalyelőtti sprinten.

Tavaly csapattársa mögötti 11. helyével csúszott le a pontszerzésről.

Alonso

A spanyol kétszeres világbajnok első hungaroringi versenye 2000-ben volt a Forma–3000-ben, második helyezést ért el.

A Forma–1-ben 2001-ben a Minardi–European fékhibája miatt állt ki. A 2003-as futam pályafutása egyik legkedvesebb emléke: Renault-val itt szerezte első győzelmét, akkoriban a legfiatalabb nagydíjgyőztes rekordját is megdöntötte (azóta Vettel felül/-vagy alul-/múlta, idén pedig Verstappen is). Egy évvel később a dobogó harmadik fokára állhatott, majd 2005-ben egy rosszul elsült előzési kísérleten elment a futama, csupán 11. tudott lenni. 2006-ban rosszul rögzített kerék miatt kényszerült kiállni. A 2007-es futam a McLaren–Mercedes színeiben negatívan lett emlékezetes a Hamiltonnal szembeni „csel” miatt (olyan sokáig maradt a boxutcában, hogy csapattársának már nem maradt ideje mért kört futni), amiért öt rajthelyes büntetést kapott. A futamon negyedik helyen végzett. 2008-ban újra Renault-val megismételte ezt az eredményt. 2009-ben pedig élről indult, de már megint a kerékcserés átok sújtotta, ami miatt meg is büntették a Renault-t.

Ferrarival az első két alkalommal dobogóra állhatott: 2010-ben másodikként, 2011-ben harmadikként. 2012-ben ötödik helyezést ért el, a rivális Vettel mögött; 2013-ban ismét ezen a helyen futott be. Tavalyelőtt itt produkálta a Ferrari gyenge évének legjobb eredményét: második helyezést ért el. Tavaly McLaren–Hondával ötödik lett, ami messze a legjobb azévi eredménye volt neki és csapatának is.

Massa

2002-ben Sauber-Petronasszal hetedik lett, de ezért még nem járt pont. Két évvel később fékhiba miatt kiesett, 2005-ben 14. helyen végzett. Ferrarival 2006-ban hetedik lett, immár pontokat szerezve, az ezt követő futamokon viszont mintha meg lett volna átkozva. 2007-ben a csapat hibás stratégiája miatt 14. lett az edzésen, a versenyen mindössze egyet javított rajta. Egy évvel később műszaki hiba miatt az élről esett ki nem sokkal a vége előtt (hivatalosan 17.-nek jegyezték), ami sokba került neki a világbajnokságban. 2009-ben pedig az itteni időmérőn szenvedte el pályafutása legsúlyosabb balesetét, amikor Rubens Barrichello autójának leszakadt rugója fejbe találta, emiatt kórházba kellett szállítani, a szezon hátralévő részét pedig kihagyni kényszerült. Az ezt követő futamokon pontokat szerzett, de dobogóra állnia még nem sikerült: 2010-ben negyedik, 2011-ben hatodik, 2012-ben kilencedik, 2013-ban nyolcadik, tavalyelőtt Williamsszel ötödik lett. Tavaly viszont 12. helyével a pontszerzés sem sikerült.

Magnussen

2009-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában a két futam egyikén sem szerzett pontot, bár a másodikon leggyorsabb kört futott. 2012-ben és 2013-ban a WSR 3.5-ös géposztályában négy futamból háromszor második lett.

Tavalyelőtt McLaren–Mercedesszel 12. helyen végzett.

Gutiérrez 

A GP3-ban 2010-ben a hosszú futamon második, a sprintversenyen ötödik lett. A GP2-ben 2011-ben a sprinten második, majd 2012-ben a hosszú versenyen elért nyolcadik hely után a sprintfutamon győzött.

A Magyar Nagydíjon Sauberrel 2013-ban erőátviteli problémák, tavaly elektronikai hiba miatt kiállni kényszerült.

Button

A jelenlegi mezőnyből ő versenyez legrégebb óta a Forma–1-ben, és így a Magyar Nagydíjon is. 2000-ben a Williams–BMW-vel kilencedik lett, ezért még nem járt pont. A következő két évben Benetton-Renault-val, majd gyári Renault-val nem sikerült célba érnie, kipördült. 2003-ban BAR–Hondával tizedik, ugyancsak pont nélkül, majd 2004-ben és 2005-ben egyaránt ötödik helyezést ért el.

Aztán 2006-ban történelmet írt: első futamgyőzelmét szerezte az első itteni esőversenyen, a Honda majdnem négy évtized után nyert újra saját autóval. A következő két futam nem sikerült túl jól: 2007-ben műszaki hiba miatt feladta, 2008-ban 12. helyre futotta. 2009-ben a Brawn GP színeiben hetedik helyen végzett. McLaren–Mercedesszel 2010-ben nyolcadik lett, majd 2011-ben a nedves időjárás ismét kedvezett neki: a részben esős futamon második itteni győzelmét szerezte. 2012-ben hatodik, tavalyelőtt hetedik lett. Tavalyelőtt az egy pontot érő tizedik helyen végzett. Tavaly a Honda-motoros autóval kilencedik lett.

Kvjat

Az európai Forma BMW 2010-es hétvégéjének első futamán hatodik lett. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában az első futamon harmadik lett. 2012-ben ugyanebben a sorozatban a versenyhétvége második futamát élről indulva megnyerte. 2013-ban a GP3-ban a hosszú futamon harmadik, a sprintversenyen hetedik lett.

Tavalyelőtt Toro Rossóval 14. helyen végzett. Tavaly Red Bull-lal csapattársa előtt második lett, elérve első dobogóját és eddigi legjobb helyezését.

Hülkenberg

A GP2-ben 2009-ben a hosszú versenyt megnyerte.

2010-ben Williamsszel hatodik lett, debütáló éve legjobb helyezését elérve. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben a futamon 11. helyen végzett. 2013-ban Sauberrel 11.-ként lemaradt a pontszerzésről. Tavalyelőtt ütközött a Force India-s csapattárs Pérezzel, ami után ki kellett állnia. Tavaly jó rajttal 11.-ről ötödik helyre jött fel, később azonban első szárnyát elveszítve kiesett, virtuális, majd valós safety cart előidézve.

Palmer

Az elmúlt 2011-től a GP2-ben indult a pályán 4×2 futamon, tavalyelőtt megnyerte a hosszú futamot, tavaly második lett a sprinten.

A tavalyi Magyar Nagydíj szabadedzésén a Lotus pénteki tesztpilótájaként vett részt.

Verstappen

Tavalyelőtt a Forma–3-as Európa-bajnoki hétvége harmadik futamán negyedik lett.

A tavalyi futamon Toro Rossóval negyedik helyezést ért el.

Sainz

Az európai Forma BMW 2010-es hétvégéjén egy negyedik és egy harmadik helyezést ért el. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában az első futamon nyolcadik lett. 2013-ban a GP3-ban a hosszú futamon ötödik lett, a sprinten másodikként dobogóra állhatott. Ugyanabban az évben a WSR hétvégén a 3.5-ös kategória első futamán hetedik helyen végzett. Tavalyelőtt utóbbi sorozatban negyedik és hatodik helyezést ért el.

A tavalyi versenyen az üzemanyagnyomás problémái miatt kényszerült kiállni.

Bottas

2008-ban a Forma Renault 2.0 Európa-kupában indult itt, bár év végén bajnok lett, az itteni lett a legrosszabb hétvégéje, egyik versenyen sem szerzett pontot. 2011-ben viszont a GP3-ban jól szerepelt: a hosszú versenyt megnyerte, a sprinten második lett.

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótája volt. Az eddigi futamai nem túl jól sikerültek, 2013-ban hidraulikai hiba miatt feladni kényszerült a versenyt, ami Forma–1-es pályafutása első kiesését jelentette. Tavalyelőtt nyolcadik, tavaly 13. helyen végzett.

Haryanto

2010-ben és 2011-ben a GP3-ban indult, a 2011-es sprintet megnyerte. Utóbbi évben az Auto GP-ben is indult, egy tizedik és egy ötödik hely a mérlege. A következő négy évben a GP2-ben vett részt, legjobban a tavalyi hétvégéje sikerült negyedik hellyel a hosszú futamon és ötödik hellyel a sprinten.

Wehrlein

Tavalyelőtt 14. helyen végzett a DTM itteni futamán.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr548909874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása