Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző III/19.

Brazil Nagydíj, Interlagos

2017. november 12. - F1 Hierro

Mióta 2004-ben áthelyezték a versenynaptárban, a Brazil Nagydíj többször volt bajnokavatás helyszíne. Itt ünnepelhette mindkét bajnoki címét Fernando Alonso (2005, 2006) és vesztett el két másikat (2007, 2012); itt szálltak el Kimi Räikkönen bajnoki esélyei 2005-ben és sikerült megfordítani a bajnokság állását 2007-ben; itt maradt le épphogy a címről Lewis Hamilton 2007-ben és itt mentette meg utolsó körben 2008-ban; itt szálltak el Sebastian Vettel esélyei 2009-ben és szerezte meg harmadik címét egy izgalmas verseny után 2012-ben. És persze ott a hazai kedvenc Felipe Massa, aki 2008-ban drámai végjáték során bajnoknak érezhette magát a célbafutáskor, hogy aztán mégis sírva álljon a dobogón, miután kicsúszott a kezéből.


Idén a bajnoki címek miatt nem kell izgulni, ötödik alkalommal fordul elő 2004, 2011, 2013 és 2015 után, hogy lefutott bajnokság után érkezik a mezőny a São Paulo-i Interlagos pályájára. De egy izgalmas futamban talán reménykedhetünk, főleg, hogy a világbajnok Hamilton az időmérős autótörés és váltócsere után a boxutcából indul. Egy kis eső pedig mindig felkavarhatja a futamot, ahogy történt 2003-ban, 2008-ban, 2012-ben vagy tavaly, amikor többször szerepet kapott a biztonsági autó és a piros zászló.

Ami a futamgyőzelmeket illeti, tavaly Hamiltonnak sikerült itt is besöpörnie a még hiányzó diadalt. Massa kétszer nyerte meg hazai versenyét, Vettel ugyancsak két Brazil Nagydíjat nyert, Räikkönen pedig egyet (bár a dobogó tetején kétszer állt, de 2003-ban végül második lett). Massa ezen kívül még három alkalommal állt a pódiumon, tavaly viszont csak kiesés után kiszállva integethetett nemzeti zászlóval a közönségnek. Most másodjára is elbúcsúzhat tőlük...

Vandoorne

Első Brazil Nagydíja lesz.

Ricciardo

2011-ben HRT-vel huszadik, 2012-ben Toro Rossóval 13. lett. 2013-ban tizedikként szerezte első brazíliai pontját. 2014-ben a Red Bull felfüggesztésének sérülése miatt esett ki. Tavalyelőtt 11. helyen végzett. Tavaly hatodik helyről indult, a futamon egy rosszul időzített inter gumikra váltás, majd utána újra esőgumik felrakása miatt nyolcadik lett. Kapott egy öt másodperces büntetést is, mivel lezárás alatt hajtott a boxutcába.

Vettel

A 2006-os hétvégén a BMW Sauber pénteki harmadik pilótájaként vett részt.

Toro Rossóval 2007-ben a hidraulika hibája miatt kiesett. A 2008-as futama jól sikerült: az esős versenyen negyedik lett, a vége felé megelőzve Hamiltont is (akinek emiatt egy ideig veszélyben forgott a világbajnoki címe). Red Bull-lal 2009-ben megismételte előző évi helyezését, ezzel elszálltak világbajnoki esélyei. 2010-ben a futam megnyerésével jelezte, hogy ő is igényt tart a világbajnoki címre. 2011-ben csapattársa, Mark Webber mögötti második hellyel zárta magabiztosan megnyert szezonját. 2012-ben a zárófutamon a harmadik világbajnoki cím volt a tét. Bár listavezetőként érkezett, a verseny a vártnál több küzdelmet hozott: előbb rosszul rajtolt, majd Bruno Sennával ütközve visszaesett utolsónak; az esőben kellett felzárkóznia, de a hatodik hely végül elegendőnek bizonyult az újabb címvédéshez. 2013-ban másodjára nyerte meg a futamot, sorozatban kilencedik győzelmével beállította Alberto Ascari 1952–53-as rekordját, egy idényen belül pedig csak neki sikerült még ilyet elérnie. 2014-ben ötödik lett. Tavalyelőtt Ferrarival a dobogó harmadik fokára állhatott a két Mercedes-pilóta mellé. Tavaly ötödik rajtkockából indulva a futamot is ezen a helyen zárta.

Räikkönen

Sauberrel 2001-ben kicsúszás miatt esett ki. McLaren–Mercedesszel 2002-ben a felni sérülése miatt szintén kiesett, de a megtett táv miatt 12.-nek könyvelték el. 2003-ban az esős futamon Giancarlo Fisichella megelőzte, aztán a félbeszakítást követően mégis győztesnek hozták ki, így a dobogón ő vehette át az első díjat. A Jordan óvásának helyt adva azonban kiderült, hogy Fisico újabb kört kezdett meg, így eggyel későbbit kell végeredménynek tekinteni – ezzel második lett, Imolában ünnepélyesen díjat cseréltek. 2004-ben ismét második lett, ezúttal teljes bizonyossággal. 2005-ben még voltak esélyei a bajnoki címre, de Alonso harmadik helyen haladt, így nem erőltette csapattársa megelőzését, sorozatban harmadszor is második lett. 2006-ban ötödik lett utolsó mclarenes versenyén, emlékezeteset csatázva a(z átmenetileg) visszavonuló Michael Schumacherrel (akinek búcsúztatását „fontos dolga” miatt hagyta ki), aki végül megelőzte. Ferrarival 2007-ben újra világbajnoki címért hajtott, bár a három aspiráns közül neki volt a legkevesebb esélye, a versenyen azonban minden összejött: Hamilton viszontagságok közepette hetedik lett, Alonso nem tudta megelőzni a két Ferrarit, a csapat boxtaktikája révén pedig sikerült Massa előtt megnyernie a futamot és a világbajnokságot is. 2008-ban a dobogó harmadik fokára állhatott. 2009-ben hatodik lett.

2012-ben Lotusszal a futam emlékezetes momentumát produkálta azzal, hogy kicsúszása után a régi pálya nyomvonalán próbált visszatérni, de az le volt zárva, így kénytelen volt visszafordulni. Tizedik helyével legalább a pontszerző sorozatát sikerült megmentenie. A 2013-as futamot a műtéte után kihagyta. Ferrarival 2014-ben hetedik, tavalyelőtt negyedik lett. Tavaly harmadik rajthelyről indult, de kicsúszott és kiesett, biztonsági autós fázist okozva.

Grosjean

2009-ben Renault-val 13. lett. 2011-ben a Lotus Renault GP pénteki tesztpilótája volt. A következő három futamon Lotusszal egyaránt kiesett: 2012-ben kicsúszás, 2013-ban motorhiba miatt; 2014-ben pedig az erőforrás adta meg magát, a megtett táv révén 17. helyezettként jegyezték. Tavalyelőtti nyolcadik helye az eddigi egyetlen brazíliai pontszerzése. Tavaly a Haas pilótájaként a hetedik helyet szerezte meg az időmérőn, de a futamon furcsa okból nem rajtolhatott el: autójával a rajtrácsra menet szenvedett balesetet a vizes pályán.

Ericsson

A 2014-es futamot kihagyta, mivel a Caterham nem vett részt, és közben szerződést is bontottak. Tavalyelőtt Sauberrel 16. helyen végzett. Tavaly bukott és kiesett, emiatt be kellett küldeni a biztonsági autót.

Gasly

Első brazíliai versenye lesz.

Pérez

Sauberrel 2011-ben 13. lett, 2012-ben a rajt után ütközve kiesett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel hatodik helyezést ért el. Force Indiával 2014-ben 15., tavalyelőtt 12. helyen végzett. Tavaly érte el eddigi legjobb brazíliai eredményét: kilencedik helyről indulva az esős futamon harcban volt a dobogóért, végül Verstappen megelőzte, így negyedik lett.

Alonso

Minardival 2001-ben elektronikai hiba miatt esett ki. Renault-val 2003-ban karriere legfurcsább dobogós helyezését szerezte: az esős versenyen belehajtott Webber autójának roncsaiba. Emiatt piros zászló vetett véget a futamnak, Alonsót sérülése miatt kórházba szállították. Csakhogy a vonatkozó szabályok miatt harmadik helyezettnek hozták ki, az eredményhirdetést távollétében rendezték meg. 2004-ben negyedik lett. 2005-ben az első világbajnoki címe volt a tét, harmadik helyezésével be is biztosította két versennyel a szezon vége előtt. 2006-ban ugyancsak a bajnokságért hajtott. Mivel Michael Schumacher végig hátrébb volt, nem nagyon veszélyeztette őt, második hellyel ünnepelte a címvédést. A 2007-es versenyre a McLaren–Mercedes pilótájaként érkezett, sorozatban harmadszor hajtott a bajnoki címre. A két Ferrari mögötti harmadik helyezéssel azonban egy ponttal lecsúszott róla, sőt a versenyhelyezések miatt még újonc csapattársa, Hamilton is megelőzte az összetettben.

Ismét Renault-val 2008-ban második lett. 2009-ben a rajt után ütközve kiesett. Ferrarival 2010-ben listavezetőként érkezett, harmadik helyével a világbajnoki címet nem sikerült bebiztosítani, de a pozícióját őrizte a zárófutamra. 2011-ben negyedik helyezést ért el. 2012-ben újra a világbajnoki címért hajtott, és közelebb került hozzá a vártnál, de a második hely (amiben Massa is közreműködött) így is kevésnek bizonyult hozzá. 2013-ban a dobogó harmadik fokára állhatott. 2014-ben hatodik lett. Tavalyelőtt McLaren–Hondával 15. helyen végzett. Tavaly sikerült a Q3-ba jutnia, tizedik helyről indult, a futamon sokáig jól állt, amikor kipördült, de az utolsó 15 körben hét autót megelőzve sikerült feljönnie tizediknek és ezzel megmenteni a pontszerzést.

Stroll

Első Brazil Nagydíja lesz.

Massa

Első hazai nagydíján 2002-ben Sauber–Petronasszal ütközés miatt kiesett. 2004-ben nyolcadik, 2005-ben 11. helyen végzett. Ferrarival 2006-ban élről indulva megszerezte első hazai futamgyőzelmét. A 2007-es versenyen is lett volna rá esélye, de akkor a csapat érdekeit helyezte előtérbe, a boxtaktika révén második lett a világbajnoki címre hajtó (és azt meg is szerző) Kimi mögött. Saját világbajnoki címe volt a tét 2008-ban: megtette a magáét, sorozatban harmadszor élről indulva leggyorsabb körrel megnyerte az esőversenyt, ami után ünnepelték is – 15 másodpercig, amikor Hamiltonnak csak összejött a szükséges ötödik hely, így aztán vegyes érzések kavarogtak benne a dobogón. 2009-ben fejsérülése miatt nem versenyezhetett, a kockás zászlónak csak a rúdját foghatta. 2010-ben 15., 2011-ben ötödik lett. 2012-ben ismét dobogóra állhatott harmadikként, aminél akár egy hellyel jobb is lehetett volna, de ezúttal Alonsót próbálta segíteni – hiába, így megint csak vegyes szájízzel állt a pódiumon. 2013-ban hetedik lett. 2014-ben Williamsszel harmadik helyezésével ismét a hazai dobogón ünnepelhetett. Tavalyelőtt nyolcadik helyen ért célba, de mivel a gumija melegítésénél túllépték a hőmérsékleti limitet, kizárták. Tavaly sem sikerült jól a versenye: biztonsági autós vonal előtti előzés miatt öt másodperces büntetést kapott, majd szalagkorlátnak ütközve kiesett, az autójából abban a tudatban szállt ki, hogy elköszön a hazai szurkolóktól. Idén mégis újra itt van, elvileg most tényleg búcsúzik év végén…

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel kilencedik lett. Tavaly Renault-val 14. helyen végzett.

Hülkenberg

Produkált néhány emlékezetes pillanatot a pályán: 2010-ben Williamsszel eddigi egyetlen rajtelsőségét szerezte. A futamon ugyan nem tudta tartani ezt a pozíciót, de nyolcadik helyen befutott. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben pedig parádézott a futamon, jó gumiválasztása után harcban volt a győzelemért, bár megcsúszásának Hamilton áldozatul esett, ami áthajtásos büntetést eredményezett, ezután ötödik lett. 2013-ban Sauberrel nyolcadik helyen futott be. Újra Force Indiával 2014-ben nyolcadik, tavalyelőtt hatodik lett. Tavaly nyolcadik rajtkockából indulva hetedik helyen ért célba.

Hartley

2014-ben a WEC sorozatban Timo Bernhard és Mark Webber társaként indult a São Paulo-i 6 órás versenyen, de nem sikerült célba érniük.

Az idei lesz az első Forma–1-es Brazil Nagydíja.

Ocon

Tavaly Manorral az utolsó rajtkockából indult, miután három rajthely büntetést kapott Palmer akadályozásáért. A futamon így is 12. lett, ami bemutatkozó éve legjobb helyezése volt.

Verstappen

2014-ben a Toro Rosso tesztpilótájaként részt vett a pénteki első edzésen. Tavalyelőtt kilencedik lett. Tavaly a Red Bull színeiben negyedik rajthelyről indult, az esős futamon pedig parádézott: egy ideig Rosberggel vívott a második helyért, sőt már Hamiltonra kezdett felzárkózni, amikor egy megcsúszás után korrigálni kényszerült, majd a nem megfelelő gumiválasztás miatt visszaesett, de több előzéssel és leggyorsabb kört futva feljött a dobogó harmadik fokára.

Hamilton

Rögtön első szezonjában, 2007-ben McLaren–Mercedesszel listavezetőként érkezett a zárófutamra. A versenyen azonban az ág is húzta: előbb kicsúszás, majd az autója váratlan lelassulása miatt esett vissza. Végül csak hetedik helyre tudott feljönni, ami arra volt elegendő, hogy pontegyenlőség mellett jobb versenyhelyezésekkel vb-második legyen a csapattárs Alonso előtt. A 2008-as versenynek ugyancsak világbajnoki éllovasként vágott neki, és ez sem bizonyult könnyű futamnak: az esőben az éppen szükséges ötödik helyen haladt, de aztán Vettel megelőzte. Amikor Massa elsőként haladt át a célvonalon, úgy tűnt, ez az év is veszett, de sikerült megelőznie a kockáztató Timo Glockot, így mégis meglett a bajnoki címhez elegendő pontszáma. 2009-ben első alkalommal állhatott dobogóra a pályán harmadikként, de abban az évben nem volt érintett a világbajnoki csatában. 2010-ben negyedik helyezésével lényegében csak matematikai esélyei maradtak a zárófutamra. 2011-ben váltóhiba miatt állt ki. 2012-ben Hülkenberggel ütközve kiesett utolsó mclarenes futamán.

2013-ban Mercedesszel kilencedik lett, miután a Bottasszal való ütközés miatt megbüntették. 2014-ben másodikként futott be csapattársa, Nico Rosberg mögött, így őrizte listavezető pozícióját az abu-dhabi szezonzáróra. Tavalyelőtt újra második lett, szintén a csapattárs mögött, de akkor már nem volt tétje a világbajnokság szempontjából. Tavaly a bajnoki esélyei életben tartásáért hajtott, élről indulva megnyerte a futamot, ezzel a zárófutamra maradt a döntés.

Sainz

A tavalyelőtti futama Toro Rossóval nem sikerült túl hosszúra: előbb útban a rajtrácsra leállt az autója. Sikerült betolni a boxutcába, ahonnan elrajtolt, de még az első körben újra le is állt. Tavaly viszont 15. helyről indulva sikerült a pontszerzés hatodik helyezéssel.

Bottas

2012-ben a Williams tesztpilótájaként vett részt a pénteki első szabadedzésen. 2013-ban Hamiltonnal ütközve kiesett. 2014-ben tizedik, tavalyelőtt ötödik lett. Tavaly 11. helyen végzett.

Wehrlein

Tavaly a Manor színeiben 15. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8613245785

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása