Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző XI/24.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

2025. december 06. - F1 Hierro

Az Abu-Dzabi Nagydíj 2009-ben került be a versenynaptárba, azóta minden évben megrendezték, három alkalmat leszámítva szezonzáróként.  

Az eddigi versenyekből hetet a Red Bull Racing, hatot a Mercedes, kettőt a McLaren nyert (köztük a tavalyit), az Alpine-nak pedig a közvetett elődje, a Lotus F1 Team győzött 2012-ben.

A versenyzői világbajnoki cím eddig négy alkalommal dőlt el ezen a pályán. 2010-ben Fernando Alonso érkezett listavezetőként a Ferrarival, kihívója a Red Bull  párosa, Mark Webber és Sebastian Vettel volt, és még Lewis Hamiltonnak a McLarennel is maradt matematikai esélye, végül Vettel ünnepelhetett és Alonso bosszankodhatott. 2014 és 2016 a Mercedes háziversenyét hozta, amiben előbbi alkalommal Hamilton, utóbbinál Nico Rosberg kerekedett felül, aki ezzel a csúcson abba is hagyta. 2021-ben a Mercedes és a Red Bull csapott össze, Hamilton és Verstappen pontegyenlőségben érkeztek, drámai végjáték után Verstappen megtörte a Mercedes évek óta tartó sikersorozatát.

Tavaly a konstruktőri cím volt a tét, amit a McLaren szerzett meg a Ferrarival szemben. Ezúttal viszont ismét az egyéni bajnokságért lehet izgulni, a McLaren ezúttal is érintett, a két pilótájuknak, Lando Norrisnak és Oscar Piastrinak egyszerre kell megküzdeniük egymással és a Red Bull színeiben kitartó Verstappennel.

Idei visszatekintő sorozatunk ezzel lezárult, reménykedjünk az izgalmas fináléban!

Tovább

Múltidéző XI/24.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

Elérkeztünk az idei utolsó versenyzői múltidézéshez. Ahogy az elmúlt másfél évtized nagy részében megszokhattuk, a szezon az Egyesült Arab Emirátusokban zárul, nappali rajttal és éjszakai befutóval. Az itteni zárófutamok hol levezést jelentettek, hol kiélezett bajnoki finálét hoztak. 

Idén a szezonzáróra maradt a döntés, ráadásul két csapat három pilótája között (bár éppen itt volt már ennél több bajnokaspiráns is 2010-ben): Lando Norris érkezik listavezetőként, aki saját kezébe is tudja venni a cím sorsát, mögé a katari futamgyőztes címvédő, Max Verstappen zárkózott fel a második helyre, de Norris csapattársának, Oscar Piastrinak is maradt még némi esélye.

Verstappen az első világbajnoki címét éppen itt ünnepelhette, váratlan fordulatot és a versenyigazgatói döntések parázs vitákat hozó hajrá után. Akkor Lewis Hamiltonnak úszott el a rekorddöntést jelentő nyolcadik világbajnoki cím lehetősége. Hamilton most először érkezik úgy abu-dzabi döntő futamra, hogy nincs a bajnokesélyesek közt: 2010-ben matematikai esélyes volt a tabella negyedik helyén, 2014-ben a mercedeses csapattársával, Nico Rosberggel szemben ünnepelhetett, 2016-ban viszont csak a csatát nyerte meg, a háborút nem, Rosberg húzta be a címet. A harmadik aktív világbajnok, Fernando Alonso 2010-ben listavezetőként érkezett, de elég volt egy rossz taktikai döntés és a megelőzhetetlen Vitalij Petrov, nem lett meg a hőn áhított ferraris bajnoki cím.

A legtöbb győzelemmel a pályán Hamilton rendelkezik, összesen ötször nyert, legutóbb 2019-ben. Verstappen 2020-tól '23-ig sorozatban négyszer győzött. A tavalyi versenyt viszont Norris nyerte rajt-cél győzelemmel, míg Verstappen és Piastri már az első kanyarban összeütközött, ezután Verstappennek a hatodik, Piastrinak a tizedik helyig sikerült visszazárkóznia. Ezek a helyezések most Norris világbajnoki címét jelentenék, de nem valószínű, hogy egy az egyben megismétlődnének a tavalyi eredmények. Lássuk, ki nevet a végén!

Tovább

Vb-matek - Katar után

A Katari Nagydíj vasárnapi futamán elég volt egy biztonsági autó miatti felbolydulás na meg az egy gumival megtehető körök maximálása, a McLaren által választott taktika kedvezőtlennek bizonyult, így Max Verstappen győzött a Red Bull Racing színeiben, Oscar Piastri második lett, míg Lando Norris dobogóra sem állhatott, sőt a negyedik helyezést is megköszönhette a Mercedes-pilóta Kimi Antonelli hibájának. Ezzel a zárófutamra is háromszereplős maradt a világbajnokság, sőt még jobban össze is rázódott a tabella eleje. De lássuk, kinek mik a lehetőségei.

Tovább

Vb-matek - a katari sprint után

Két futammal a szezon vége előtt matematikailag hárman maradtak esélyek a Forma-1-es világbajnoki címre. A két McLaren Las Vegas-i kizárása után Lando Norris 24 pont előnnyel maradt a tabella élén Oscar Piastri és az őt pontokban utolérő Max Verstappen előtt. Katarban a mai napon megvolt a sprint, amit Piastri nyert, Norris harmadik, Verstappen negyedik lett. Ezzel Piastri hátránya 22 pontra csökkent, Verstappené 25-re nőtt. Lássuk, a vasárnapi futamra ez milyen lehetőségeket jelent a bajnokság szempontjából.

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/23.

Katari Nagydíj, Losail

A Katari Nagydíj első alkalommal még idő előtt beugorva, 2021-ben került a versenynaptárba, majd 2023-tól kapott állandó helyet.

Az első itteni versenyt Lewis Hamilton nyerte Mercedesszel, életben tartva a világbajnoki reményeit. Az utóbbi két évben a sprintet a McLaren nyerte Oscar Piastri révén (tavaly Lando Norris lovagiassága révén), a vasárnapi futamot Max Verstappen a Red Bull-lal. Két éve a sprinten az egyéni címet is bebiztosította Verstappen. Tavaly Verstappen már négyszeres bajnokként érkezett, a McLarennek a konstruktőri trófea elnyerésére lett volna lehetősége, de a futam a Ferrarinak sikerült jobban, így matematikailag akkor még nem dőlt el.

Idén a McLarennek a konstruktőri címe már a zsebében van, az egyéniben viszont még maradt izgalom, főleg azután, hogy Las Vegasban mindkét versenyzőjüket kizárták. Az előny még mindig Norrisé, de a mögötte pontegyenlőségben álló Piastri és Verstappen elvben akár ezen a hétvégén is megelőzheti - persze arra is megvan a lehetősége Norrisnak, hogy ha megfelelően alakulnak a dolgok, a vasárnapi futam végén már bajnok legyen.

Ehhez azonban előbb túl kell lenni a sprinten, hogy lássuk, mik a lehetőségek a bajnoki cím eldöntésére vagy az állás megfordítására.

Tovább

Múltidéző XI/23.

Katari Nagydíj, Losail

A Katari Nagydíjjal elérkeztünk az idei utolsóelőtti versenyhétvégéhez, az elmúlt két évhez hasonlóan sprinten formátumban. Két éve Max Verstappennek a sprint után sikerült bebiztosítania a harmadik világbajnoki címét, tavaly viszont már négyszeres világbajnokként érkezett. Idén még nyitott a világbajnokság, főleg a McLaren Las Vegas-i kettős kizárása után, bár Lando Norrisnak még mindig megvan a lehetősége arra, hogy Katarban eldöntse a címet, igaz, ehhez a vasárnapi futamot mindenképp meg kell várni. A legegyszerűbben úgy oldhatná meg, ha a sprinten és a futamon egyaránt Verstappen és Oscar Piastri előtt végezne.

Az elmúlt két évben a sprintet Piastri, a nagydíjat Verstappen nyerte. Igaz, tavaly a sprint Norrisnak állt, de az interlagosi előreengedést viszonozva átengedte a győzelmet Piastrinak - ezúttal hasonló nem várható, hiszen mindketten bajnokaspiránsként érkeznek. Lewis Hamiltonnak sikerült még Katari Nagydíjat nyernie az első alkalommal, 2021-ben, de idei formája alapján erre kevés esélye van, a tavalyi verseny is vesszőfutást hozott neki defekttel és büntetésekkel.

Lássuk, mit hoz a bajnoki versenyfutásban a Katari Nagydíj: vasárnap bajnokavatás vagy marad izgalom Abu-Dzabira?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/22.

Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas Strip Circuit

A rövid életű Caesars Palace Nagydíj után négy évtized telt el, míg a Forma-1 visszatért Las Vegasba, a korábbitól eltérő utcai pályára. A két évvel ezelőtti versenyt a Red Bull Racing nyerte kettős dobogóval, míg tavaly a Mercedes aratott kettős győzelmet. Mindkét alkalommal egy-egy Ferrari-pilóta is állt a pódiumon.

A Red Bullnak tavalyi is volt oka az ünneplésre, miután Max Verstappen negyedik világbajnoki címe biztossá vált. A McLarennek viszont, ahogy a fentiekből kiderül, még nem volt itt dobogója, és a tavalyi elvesztett versenyzői cím után is van mit javítaniuk. A kérdés számukra ezúttal az, hogy ki kerül lépéselőnybe a két pilótájuk háziversenyében, illetve le tudják-e szakítani Verstappent, aki idén többször meglepte őket.

Tovább

Múltidéző XI/22.

Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas Strip Circuit

Az elmúlt két szezonhoz hasonlóan a Forma-1 mezőnye immár harmadszor látogat az Amerikai Egyesült Államokba az év során, Florida és Texas után Nevada állam következik Las Vegas utcáival és az időeltolódás miatt szokatlan időponttal.

Tavaly itt dőlt el a világbajnoki cím sorsa Max Verstappen javára Lando Norrisszal szemben, bár előtte Verstappen interlagosi  brillírozása volt az, ami igazán közel hozta a címvédést. Ezúttal egy ötödik helyezés is elég volt az ünneplésre a holland pilótának, aki egy évvel korábban a futamot nyerte meg. A tavalyi győztes George Russell volt, akinek idén is van már két győzelme. 

A Ferrari két pilótája, Charles Leclerc és Lewis Hamilton egy-egy második helyezést ért már el Las Vegasban, rajtuk kívül Carlos Sainz állt még itt dobogón a jelenlegi mezőnyből.

A McLaren idei bajnokaspiráns versenyzőinek, Lando Norrisnak és Oscar Piastrinak még nem sikerült itt kiemelkedő eredményt elérnie. Bajnokavatás idén ugyan nem várható itt, de kérdés, hogy az utolsóelőtti futamra ki érkezhet kedvezőbb pozícióból, és hogy Verstappen tudja-e még tartani velük a lépést. Norrisnak már van egy kaszinóvárosi győzelme idén Monacóban, itt vajon kire mosolyog a Fortuna?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/21.

São Pauló-i Nagydíj, Interlagos

A  São Paulo szomszédságában fekvő interlagosi pálya 1973-ban került a versenynaptárba a Brazil Nagydíj helyszíneként, akkor még a régi hosszabb vonalvezetéssel. A kezdeti években hazai sikereknek örülhettek a nézők (Emerson Fittipaldi - a második alkalommal a McLaren színeiben, majd az utóbb a pálya névadójává vált José Carlos Pace). Később egy időre átadta a helyét a riói Jacarepaguá pályájnak, majd 1990-ben új vonalvezetéssel tért vissza. Azóta Ayrton Senna a McLaren és Felipe Massa a Ferrari színeiben ért el hazai győzelmet.

2003-ig jellemzően a versenynaptár korai szakaszában rendezték az itteni futamokat, 1994-től 2000-ig volt egy sajátos sorozata: rendre az lett év végén a világbajnok, aki behúzta a versenyt (sőt 1991-től 2002-ig is csak 1993 és 2001 volt kivétel). A győzelmeken ekkoriban a Benetton (az Alpine egyik jogelődje), a McLaren, a Williams és a Ferrari osztozott. 2003-ban viszont nagy meglepetésre a Jordan (követett elődje a mostani Aston Martin csapatnak) színeiben nyert Giancarlo Fisichella egy őrült esős versenyen - amire máskor is volt itt példa, elég a tavalyira gondolni.

2004-ben a verseny átkerült a szezon hajrájába, nem egyszer zárófutam is volt. Ennek megfelelően többször itt dőlt el a világbajnokság: 2005-ben a Renault-val (szintén az Alpine elődje) versenyző Fernando Alonso javára a mclarenes Kimi Räikkönennen szemben; egy évvel később Alonso megvédte a címét, ezúttal a ferraris Michael Schumacher ellenében; 2007-ben két csapat három pilótája versengett, a Ferrari színeiben ezúttal Räikkönen ünnepelhetett a két McLaren-versenyzővel, Alonsóval és Lewis Hamiltonnal szemben; 2008-ban őrületes zárókör után Hamilton örülhetett, miután a Ferrarinál versenyző Massa kezében érzett címe elúszott (mostanság utóbbi pereskedése kapcsán lett újra téma az akkori szezon)

Tovább

Múltidéző XI/21.

São Pauló-i Nagydíj, Interlagos

A versenynaptár amerikai szakasza Brazíliában folytatódik,  2021 óta hivatalosan már São Pauló-i Nagydíj néven, és szokás szerint sprinthétvégével. Idén hosszú várakozás után újra hazai versenyzőnek is szurkolhat a közönség Gabriel Bortoleto személyében.

Az interlagosi pályán a jelenlegi mezőnyből Max Verstappen háromszor nyert futamot (az első Brazil Nagydíj volt), egyszer sprintet is; Lewis Hamilton szintén háromszor futamot (az első két alkalommal még Brazil Nagydíjat). George Russell három éve itt szerezte előbb első sprint-, majd nagydíjgyőzelmét is. Lando Norris a tavalyi sprintet nyerte meg, igaz, ehhez kellett Oscar Piastri segítsége is (akárcsak a futamon, ott a hatodik helyhez), ezúttal viszont a csapattársak bajnoki riválisokként vágnak neki a versenynek.

A győztesek mellett érdemes megemlíteni a tavalyi két dobogóst, Esteban Ocont és Pierre Gaslyt is, akik nagy meglepetést okoztak, valamint a korábban néhányszor már villantó Nico Hülkenberget, aki itt szerezte az első pole pozícióját és állt is élen már Brazíliában - a tavalyi fekete zászlós versenyre viszont kevésbé lehet büszke.

Több alkalommal itt dőlt el a világbajnoki cím is, így 2008-ban Lewis Hamilton ünnepelhetett egy évvel azután, hogy ugyanitt kicsúszott a kezéből a bajnokság; Fernando Alonso mindkét címét itt szerezte meg, és ugyancsak kettőt veszített el (meg volt egy elszalasztott lehetősége). Tavaly ugyan hivatalosan nem itt dőlt el, de Verstappen az esős futamon reménytelennek induló helyzetből aratott emlékezetes győzelmével jelentős lépést tett a negyedik címe felé, amit utána be is húzott.

A tabellát immár orrhosszal vezető Norris a sprintpole-t ezúttal is behúzta, de vajon ki tud hozni többet a hétvégéből, mint tavaly?

Tovább
süti beállítások módosítása