Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző XI/20.

Mexikóvárosi Nagydíj, Hermanos Rodríguez

2025. október 25. - F1 Hierro

Mexikóvárosban először 1962-ben rendeztek világbajnokságon kívüli Forma-1-es versenyt, ami után a következő évben már bekerült a versenynaptárba, és 1970-ig maradt. Az utolsó akkori versenyt a Ferrari nyerte, előtte való évben pedig a McLaren győzött.

A Mexikói Nagydíjak következő időszaka 1986-tól 1992-ig tartott. Ekkor háromszor a Williams, kétszer a McLaren, egy-egy alkalommal pedig a Ferrari és az első győzelmét szerző Benetton nyert (utóbbinak jelenleg az Alpine a jogutóda). Ekkor már a Rodríguez testvérek emlékét őrizte a pálya, akik mindketten Forma-1-es versenyzők voltak és versenypályán vesztették életüket (a fiatalabb, Ricardo éppen azon a bizonyos első itteni, világbajnokságon kívüli versenyen).

Tíz éve megújulva tért vissza a pálya (a hírhedt Peraltada kanyarból például új vonalvezetéssel és névvel Mansell lett). Azóta háromszor győzött itt a Mercedes, ötször Max Verstappen révén a Red Bull Racing, tavaly pedig Carlos Sainz szerezte a Ferrarinak az azóta is legutóbbi futamgyőzelmét (a sprint nélkül).

Az idei konstruktőri bajnok és egyéniben (még?) favorit McLarennek a mexikóvárosi versenyek legújabbkori történetben Lando Norris tavalyi második helye a legjobb eredménye. Ezúttal vajon sikerül megtörniük a Zandvoort óta tartó nyeretlenséget, vagy Verstappen a Red Bull-lal tovább zárkózik?

Tovább

Múltidéző XI/20.

Mexikóvárosi Nagydíj, Hermanos Rodríguez

Austin után is marad az amerikai kontinensen a mezőny. A Hermanos Rodríguez pálya tíz éve tért vissza a versenynaptárba, akkor még a Mexikói Nagydíj helyszíneként, majd egy Covid-helyzet miatti kihagyott év után hivatalosan Mexikóvárosi Nagydíj lett a futam neve.

Akármi is az elnevezés, a mexikói pályán Max Verstappen a legsikeresebb versenyző öt győzelemmel. Tavaly viszont dobogóra sem állhatott, miután a Lando Norrisszal szembeni manőverekért jelentős időbüntetést halmozott fel. A jelenlegi mezőnyből Verstappenen kívül két alkalommal Lewis Hamilton és a tavaly a legutóbbi győzelmét szerző Carlos Sainz nyert még Mexikóban.

Norris a tavalyi futamon a dobogó második fokára állhatott, míg Oscar Piastrinak elrontott Q1 után kellett felzárkóznia, ami a nyolcadik helyig sikerült neki. A mostani futam vajon hogyan alakítja a mostanra némileg szorosabbá vált világbajnokságot?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/19.

USA Nagydíj, Austin

A amerikai Forma-1-es futamok története annyiban szövevényes, hogy különböző pályákon különböző elnevezésű versenyeket tartottak (és tartanak idén is), az itteni visszatekintésben a hivatalosan United States Grand Prix néven tartott futamokat összegezzük, bár bizonyos források ezt is másképp jegyzik.

A három legnagyobb múltú csapatnak, a McLarennek, a Ferrarinak és a Williamsnek még Watkins Glenből is van futamgyőzelme. Phoenixben a McLaren tartolt Honda motorral és Ayrton Senna - Alain Prost versenyzőpárossal. Indianapolist - az ovált csak félig használó vonalvezetéssel - a Ferrari uralta Michael Schumacher révén, bár a McLaren is nyert ott Mika Häkkinennel és Lewis Hamiltonnal.

Austinban 2012 óta rendezik a versenyt, akkor Hamilton szerezte ott az utolsó mclarenes győzelmét. A konstruktőri címét sikeresen megvédő istállónak azóta is ez a legutóbbi győzelme a texasi pályán.  Hamilton viszont később is halmozta itt a győzelmeket, de már a Mercedes színeiben, bár ők legutóbb Valtteri Bottasszal nyertek itt 2019-ben. A Red Bull Racingnek előbb Sebastian Vettel hozott egy győzelmet 2013-ban, majd 2021-től Max Verstappen hármas sorozata következett, aki az elmúlt két évben sprintgyőztes is lett. A Ferrari előbb 2018-ban nyert itt Kimi Räikkönennel, majd a tavalyi futamon Charles Leclerc hozta az újabb diadalt,  Carlos Sainz révén ráadásul kettős győzelem lett. Ezúttal melyik istálló kerekedik felül?

Tovább

Múltidéző XI/19.

USA Nagydíj, Austin

A Forma-1 2012-ben tért vissza az Amerikai Egyesült Államokba azok után, hogy Indianapolis - ahol Fernando Alonso és Lewis Hamilton még versenyeztek, utóbbi meg is nyerte az utolsó ottani futamot - kikerült a versenynaptárból. Azóta két újabb helyszín is bekerült az orszából, de a texasi Austin tartja magát az USA Nagydíj házigazdájaként.

Az austini versenyeken Hamilton a legsikeresebb öt győzelemmel. A tavalyi hétvégéje viszont nem igazán sikerült, különösen nem a szombati időmérő és a vasárnapi futam, ami egyaránt hamar ért véget. A címvédő Max Verstappen sorozatban háromszor nyerte meg a nagydíjat, emellett az elmúlt két évben a sprintet is behúzta. A tavalyi vasárnapi győztes azonban Charles Leclerc lett akkori ferraris csapattársa, Carlos Sainz előtt, aki idén már a Williamsnél versenyez.

Az idei bajnokaspiránsok közül Lando Norrisnak nem igazán volt jó szájízű a tavalyi hétvégéje, a sprinten és a futamon is Verstappen mögött végzett, utóbbin ráadásul pole-ból indulva veszített pozíciókat az első kanyarban, majd egy általa vitatott időbüntetésen elment a dobogója. A legjobb austini eredménye két éve a második helyezés. Csapattársa és idei riválisa, Oscar Piastri még nem állt itt dobogón, a sprinten sem került a legjobb három közé.

A legutóbbi szingapúri versenyt behúzó George Russellnek tavaly időmérős autótörés és boxutcás rajt után kellett felzárkóznia, egészen a hatodik helyig sikerült. 

Idén ismét sprinthétvégés formátumban rendezik a nagydíjat. Ezúttal vajon ki örülhet és hogyan alakítja a bajnoki versenyfutást?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/18.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

A Szingapúri Nagydíj 2008-ban került a versenynaptárba akkoriban kuriózumnak számító éjszakai futamként.  Az első verseny emlékezetesre sikerült, nagy meglepetésre Fernando Alonso nyerte Renault-val - később aztán kiderült, hogy kellett hozzá némi turpisság, bár büntetéseket osztottak ki, az eredmény maradt.

A legtöbb szingapúri győzelmet Sebastian Vettel szerezte, előbb sorozatban háromszor győzött a Red Bull Racing színeiben, majd kétszer Ferrarival, beleértve az utolsó győzelmét. A Ferrarival ezen kívül Alonso és két éve Carlos Sainz tudott itt nyerni, utóbbi a szezon egyetlen nem RBR-győzelme volt. A Red Bull legutóbbi itteni futamgyőzelme három éve volt, de nem Max Verstappen szerezte (ő kivételesen még nem nyert ezen a pályán), hanem az utcai pályákon többször is jól teljesítő Sergio Pérez. A Mercedes legutóbbi szingapúri győzelmét 2018-ban szerezte Lewis Hamilton. Ezúttal a pole-ból induló George Russell révén reménykedhetnek jó szereplésben.

A McLarennek két itteni győzelme van, az egyik 2009-ből, a másik a tavalyi verseny Lando Norris révén. Idén a konstruktőri cím küszöbén állnak, de ennek behúzásánál érdekesebb lehet, hogyan alakul a két pilóta egymás közti versenye, és hogy meg tudják-e állítani az utóbbi hetekben magára talált Verstappent és a Red Bullt.

 

Tovább

Múltidéző XI/18.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

Ezen a hétvégén Szingapúrban, az első éjszakai futam helyszínén folytatódik a szezon. Az elmúlt öt alkalommal, amikor megrendezték a futamot, öt különböző versenyző győzött, az első sorból pedig vasárnap két olyan versenyző indulhat, aki még nem nyert ezen a pályán: George Russell és a címvédő, az elmúlt két versenyt behúzó Max Verstappen, akinek ez az egy győzelem hiányzik még a jelenlegi helyszínek közül.

A tavalyi, kivételesen zökkenőmentesre - biztonsági autó nélkülire - sikerült futamot Lando Norris nyerte Verstappen előtt, a dobogó harmadik fokára a csapattárs Oscar Piastri állhatott. Két éve Carlos Sainz aratott emlékezetes győzelmet a szezon kakukktojásfutamán (az egyetlen, amit nem a Red Bull Racing nyert meg). A jelenlegi mezőnyből a két veterán világbajnoknak sikerült több alkalommal Szingapúri Nagydíjat nyernie: Lewis Hamiltonnak összesen négyszer, Fernando Alonsónak pedig kétszer, köztük a híres-hírhedt első itteni versenyt.

A mostani rajtrács után itt a lehetőség egy érdekes futamra, a kérdés, hogy vajon lesz olyan sima, mint a tavalyi, vagy Szingapúr visszatér korábbi hírnevéhez, és nem maradunk biztonsági autó nélkül?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/17.

Azeri Nagydíj, Baku

A bakui utcai pályán 2016-ban rendeztek először Forma-1-es versenyt, akkor egyszeri alkalommal Európa Nagydíj néven, azóta pedig - 2020-at kivéve - rendre megtartották az Azeri Nagydíjat.

Az itteni győzelmeken a Mercedes és a Red Bull Racing osztozott, míg tavaly nem sikerült a McLarennek is nyernie.

Az akkori győzelemmel megerősítették a fölényüket a konstruktőri tabellán (főleg, hogy a hajrában egy Ferrari és egy Red Bull is tört), ezúttal viszont akár a címvédés bebiztosítására is jó esélyük kínálkozik. Élnek a lehetőséggel? 

Tovább

Múltidéző XI/17.

Azeri Nagydíj, Baku

A világbajnokság európai szakasza a tavalyi szezonhoz hasonlóan Azerbajdzsánban ér véget (ami egyébként is inkább eurázsiai ország) a főváros, Baku utcáin.

A legutóbbi itteni versenyt Oscar Piastri nyerte, miután nagyszerű versenyzést produkálva megelőzte és maga mögött tartotta Charles Leclerc-t. A McLaren másik pilótájának, Lando Norrisnak egy elrontott Q1 után kellett felzárkóznia (és közben némi jószolgálatot is tett a csapattársának a rivális Sergio Pérezt maga mögött tartva). 

Piastri mellett a jelenlegi mezőnyből Lewis Hamiltonnak és Max Verstappennek sikerült még nyernie Bakuban, egy-egy alkalommal. 

Ezúttal vajon hogy fordul a kocka a McLaren háziversenyében? És sikerül-e valakinek meglepnie őket, ahogy Monzában tette Verstappen?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/16.

Olasz Nagydíj, Monza

Az Olasz Nagydíj a brit mellett a másik olyan verseny, amely 75 éve megszakítás nélkül szerepel a Forma-1-es versenynaptárban, és egy 1980-as imolai kitérőt leszámítva mindig Monzában, amely így a rekorder a világbajnoki futamok helyszínei közt. Az első itteni futam szezonzáróként a világbajnoki címről is döntött, és örülhettek a hazai szurkolók: mint a futamot, mind a világbajnokságot olasz versenyző nyerte olasz autóval, Giuseppe Farina az Alfa Romeóval. 

A régi Alfa Romeo csapat kivonulása óta leginkább a Ferrari dobogtatja meg az olasz drukkerek szívét. A Scuderia versenyzői pedig számos győzelemmel örvendeztették meg, köztük legtöbbször Michael Schumacher összesen öt alkalommal, amivel társrekordere az itteni versenyeknek. Legutóbb pedig Charles Leclerc győzött a tavalyi versenyen, köszönhetően az egy kerékcserés taktikának, amivel az esélyes McLarenek előtt tudott maradni (akiktől meg tudott lógni, amíg csapattársa, Carlos Sainz ellen küzdöttek).

A McLarennek így tavaly a dobogó két oldala jutott. Legutóbb 2021-ben nyertek Monzában (ráadásul kettős győzelem volt a Daniel Ricciardo, Lando Norris párostól, ami viszont meglepetésnek számított, majdnem kilenc év győzelmi ínségnek vetve véget.

A többi csapat közül a Red Bull két éve nyert legutóbb Monzában Max Verstappen révén, a Mercedes 2018-ban Lewis Hamiltonnal, aki az Olasz Nagydíj másik rekordere (négyszer a Mercedes, egyszer a McLaren színeiben győzött). A Williams 2001-ben nyert itt legutóbb; az Alpine-nak a jogelődje, a Benetton 1995-ben; az Aston Martinnak szintén az egyik közvetett elődje, a Jordan 1999-ben; a Racing Bullsnak pedig két elődje, a Scuderia Toro Rosso (2008) és az AlphaTauri (2020) is itt szerezte első és egyetlen győzelmét.

Idén a McLaren pilótáinak belharcára szegeződik a figyelem, amelyikben most Oscar Piastri van előnyben. Monzában vajon tovább növeli az előnyét vagy Norris visszavág? Esetleg idén is meglepi őket valaki?

Tovább

Múltidéző XI/16.

Olasz Nagydíj, Monza

A nyári szünetet lezáró Holland Nagydíj után kevesebbet kell várni, ezen a hétvégén máris jön az Olasz Nagydíj Monzában, ahol a tifosi várja a Ferrari-győzelmet. A jelenlegi mezőnyből ez két versenyzőnek sikerült Monzában: Fernando Alonsónak 15 évvel ezelőtt, Charles Leclerc-nek pedig kétszer is, az első ferraris évében és a tavalyi futamon.

A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton nyert legtöbbször Olasz Nagydíjat, összesen öt alkalommal. Idén már nem riválisként érkezik az olasz drukerrekhez, hanem a hazai kedvenc Ferrari színeiben - az idei szereplése után sokat jelentene, ha pont itt tudna villantani. Alonsónak a ferraris győzelme előtt sikerült a McLarennel is nyernie Monzában, a címvédő Max Verstappen pedig két alkalommal győzött itt. Pierre Gasly pedig öt évvel ezelőtt nagy meglepetésre megszerezte első és azóta is egyetlen futamgyőzelmét. 

Másfajta mérföldkő volt a tavalyi verseny Franco Colapintónak: itt vehetett részt először Forma-1-es futamon.

A két McLaren-pilóta, Oscar Piastri és Lando Norris tavaly a dobogó két oldalára állhatott, miután Leclerc-nek és a Ferrarinak bejött az egycserés taktika. Norris itteni legjobbja a 2021-es második hely akkori csapattársa, Daniel Ricciardo mögött azon a versenyen, ahol az akkori két bajnokaspiráns, Verstappen és Hamilton egymást ütötték ki. 

Ami a mostani bajnoki küzdelmet illeti, a Holland Nagydíjon történt kieséssel Norris lépéshátrányba került Piastrival szemben - vajon Monzában sikerült megkapaszkodnia?

Tovább
süti beállítások módosítása