Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző XI/18.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

2025. október 04. - F1 Hierro

A Szingapúri Nagydíj 2008-ban került a versenynaptárba akkoriban kuriózumnak számító éjszakai futamként.  Az első verseny emlékezetesre sikerült, nagy meglepetésre Fernando Alonso nyerte Renault-val - később aztán kiderült, hogy kellett hozzá némi turpisság, bár büntetéseket osztottak ki, az eredmény maradt.

A legtöbb szingapúri győzelmet Sebastian Vettel szerezte, előbb sorozatban háromszor győzött a Red Bull Racing színeiben, majd kétszer Ferrarival, beleértve az utolsó győzelmét. A Ferrarival ezen kívül Alonso és két éve Carlos Sainz tudott itt nyerni, utóbbi a szezon egyetlen nem RBR-győzelme volt. A Red Bull legutóbbi itteni futamgyőzelme három éve volt, de nem Max Verstappen szerezte (ő kivételesen még nem nyert ezen a pályán), hanem az utcai pályákon többször is jól teljesítő Sergio Pérez. A Mercedes legutóbbi szingapúri győzelmét 2018-ban szerezte Lewis Hamilton. Ezúttal a pole-ból induló George Russell révén reménykedhetnek jó szereplésben.

A McLarennek két itteni győzelme van, az egyik 2009-ből, a másik a tavalyi verseny Lando Norris révén. Idén a konstruktőri cím küszöbén állnak, de ennek behúzásánál érdekesebb lehet, hogyan alakul a két pilóta egymás közti versenye, és hogy meg tudják-e állítani az utóbbi hetekben magára talált Verstappent és a Red Bullt.

 

Tovább

Múltidéző XI/18.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

Ezen a hétvégén Szingapúrban, az első éjszakai futam helyszínén folytatódik a szezon. Az elmúlt öt alkalommal, amikor megrendezték a futamot, öt különböző versenyző győzött, az első sorból pedig vasárnap két olyan versenyző indulhat, aki még nem nyert ezen a pályán: George Russell és a címvédő, az elmúlt két versenyt behúzó Max Verstappen, akinek ez az egy győzelem hiányzik még a jelenlegi helyszínek közül.

A tavalyi, kivételesen zökkenőmentesre - biztonsági autó nélkülire - sikerült futamot Lando Norris nyerte Verstappen előtt, a dobogó harmadik fokára a csapattárs Oscar Piastri állhatott. Két éve Carlos Sainz aratott emlékezetes győzelmet a szezon kakukktojásfutamán (az egyetlen, amit nem a Red Bull Racing nyert meg). A jelenlegi mezőnyből a két veterán világbajnoknak sikerült több alkalommal Szingapúri Nagydíjat nyernie: Lewis Hamiltonnak összesen négyszer, Fernando Alonsónak pedig kétszer, köztük a híres-hírhedt első itteni versenyt.

A mostani rajtrács után itt a lehetőség egy érdekes futamra, a kérdés, hogy vajon lesz olyan sima, mint a tavalyi, vagy Szingapúr visszatér korábbi hírnevéhez, és nem maradunk biztonsági autó nélkül?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/17.

Azeri Nagydíj, Baku

A bakui utcai pályán 2016-ban rendeztek először Forma-1-es versenyt, akkor egyszeri alkalommal Európa Nagydíj néven, azóta pedig - 2020-at kivéve - rendre megtartották az Azeri Nagydíjat.

Az itteni győzelmeken a Mercedes és a Red Bull Racing osztozott, míg tavaly nem sikerült a McLarennek is nyernie.

Az akkori győzelemmel megerősítették a fölényüket a konstruktőri tabellán (főleg, hogy a hajrában egy Ferrari és egy Red Bull is tört), ezúttal viszont akár a címvédés bebiztosítására is jó esélyük kínálkozik. Élnek a lehetőséggel? 

Tovább

Múltidéző XI/17.

Azeri Nagydíj, Baku

A világbajnokság európai szakasza a tavalyi szezonhoz hasonlóan Azerbajdzsánban ér véget (ami egyébként is inkább eurázsiai ország) a főváros, Baku utcáin.

A legutóbbi itteni versenyt Oscar Piastri nyerte, miután nagyszerű versenyzést produkálva megelőzte és maga mögött tartotta Charles Leclerc-t. A McLaren másik pilótájának, Lando Norrisnak egy elrontott Q1 után kellett felzárkóznia (és közben némi jószolgálatot is tett a csapattársának a rivális Sergio Pérezt maga mögött tartva). 

Piastri mellett a jelenlegi mezőnyből Lewis Hamiltonnak és Max Verstappennek sikerült még nyernie Bakuban, egy-egy alkalommal. 

Ezúttal vajon hogy fordul a kocka a McLaren háziversenyében? És sikerül-e valakinek meglepnie őket, ahogy Monzában tette Verstappen?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/16.

Olasz Nagydíj, Monza

Az Olasz Nagydíj a brit mellett a másik olyan verseny, amely 75 éve megszakítás nélkül szerepel a Forma-1-es versenynaptárban, és egy 1980-as imolai kitérőt leszámítva mindig Monzában, amely így a rekorder a világbajnoki futamok helyszínei közt. Az első itteni futam szezonzáróként a világbajnoki címről is döntött, és örülhettek a hazai szurkolók: mint a futamot, mind a világbajnokságot olasz versenyző nyerte olasz autóval, Giuseppe Farina az Alfa Romeóval. 

A régi Alfa Romeo csapat kivonulása óta leginkább a Ferrari dobogtatja meg az olasz drukkerek szívét. A Scuderia versenyzői pedig számos győzelemmel örvendeztették meg, köztük legtöbbször Michael Schumacher összesen öt alkalommal, amivel társrekordere az itteni versenyeknek. Legutóbb pedig Charles Leclerc győzött a tavalyi versenyen, köszönhetően az egy kerékcserés taktikának, amivel az esélyes McLarenek előtt tudott maradni (akiktől meg tudott lógni, amíg csapattársa, Carlos Sainz ellen küzdöttek).

A McLarennek így tavaly a dobogó két oldala jutott. Legutóbb 2021-ben nyertek Monzában (ráadásul kettős győzelem volt a Daniel Ricciardo, Lando Norris párostól, ami viszont meglepetésnek számított, majdnem kilenc év győzelmi ínségnek vetve véget.

A többi csapat közül a Red Bull két éve nyert legutóbb Monzában Max Verstappen révén, a Mercedes 2018-ban Lewis Hamiltonnal, aki az Olasz Nagydíj másik rekordere (négyszer a Mercedes, egyszer a McLaren színeiben győzött). A Williams 2001-ben nyert itt legutóbb; az Alpine-nak a jogelődje, a Benetton 1995-ben; az Aston Martinnak szintén az egyik közvetett elődje, a Jordan 1999-ben; a Racing Bullsnak pedig két elődje, a Scuderia Toro Rosso (2008) és az AlphaTauri (2020) is itt szerezte első és egyetlen győzelmét.

Idén a McLaren pilótáinak belharcára szegeződik a figyelem, amelyikben most Oscar Piastri van előnyben. Monzában vajon tovább növeli az előnyét vagy Norris visszavág? Esetleg idén is meglepi őket valaki?

Tovább

Múltidéző XI/16.

Olasz Nagydíj, Monza

A nyári szünetet lezáró Holland Nagydíj után kevesebbet kell várni, ezen a hétvégén máris jön az Olasz Nagydíj Monzában, ahol a tifosi várja a Ferrari-győzelmet. A jelenlegi mezőnyből ez két versenyzőnek sikerült Monzában: Fernando Alonsónak 15 évvel ezelőtt, Charles Leclerc-nek pedig kétszer is, az első ferraris évében és a tavalyi futamon.

A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton nyert legtöbbször Olasz Nagydíjat, összesen öt alkalommal. Idén már nem riválisként érkezik az olasz drukerrekhez, hanem a hazai kedvenc Ferrari színeiben - az idei szereplése után sokat jelentene, ha pont itt tudna villantani. Alonsónak a ferraris győzelme előtt sikerült a McLarennel is nyernie Monzában, a címvédő Max Verstappen pedig két alkalommal győzött itt. Pierre Gasly pedig öt évvel ezelőtt nagy meglepetésre megszerezte első és azóta is egyetlen futamgyőzelmét. 

Másfajta mérföldkő volt a tavalyi verseny Franco Colapintónak: itt vehetett részt először Forma-1-es futamon.

A két McLaren-pilóta, Oscar Piastri és Lando Norris tavaly a dobogó két oldalára állhatott, miután Leclerc-nek és a Ferrarinak bejött az egycserés taktika. Norris itteni legjobbja a 2021-es második hely akkori csapattársa, Daniel Ricciardo mögött azon a versenyen, ahol az akkori két bajnokaspiráns, Verstappen és Hamilton egymást ütötték ki. 

Ami a mostani bajnoki küzdelmet illeti, a Holland Nagydíjon történt kieséssel Norris lépéshátrányba került Piastrival szemben - vajon Monzában sikerült megkapaszkodnia?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/15.

Holland Nagydíj, Zandvoort

A Holland Nagydíj egyszerre régi és új futam a versenynaptárban: 1952-től néhány kisebb megszakítással 1985-ig rendezték meg, utána viszont hisszabb kihagyás után 2021-ben tért vissza.

 A régi időszakból a Ferrarinak (közte az első Holland Nagydíj Alberto Ascarival) és a McLarennek (közte az 1985-ös verseny, Niki Lauda utolsó győzelme) vannak itteni győzelmei, illetve egy alkalommal a Williamsnek is sikerült nyernie. 

A visszatérés után sorozatban háromszor a hazai kedvenc Max Verstappen győzött a Red Bull Racing színeiben. Tavaly viszont másfajta narancsszínű (igen, tulajdonképpen papaya) siker született: Lando Norfis nyert Zandvoortban. Csapattársa, Oscar Piastri akkor lemaradt a dobogóról. Ezúttal jó eséllyel kettejúk versenyfutása folytatodhat, hacsak nem jön valami váratlan fordulat.

Tovább

Múltidéző XI/15.

Holland Nagydíj, Zandvoort

 A Forma-1-ben is vége a nyári szünetnek, négy hét után újra felbőgtek a motorok. A mostani helyszín Zandvoort, Max Verstappen hazai versenye.  Az elmúlt években nemcsak világbajnoki címekkel kényeztette el a holland szurkolókat, hanem egymás után három hazai győzelemmel is. A sorozata tavaly szakadt meg, amikor Lando Norris nyerte a Holland Nagydíjat. Norris csapattársa, Piastri még nem állt dobogón Zandvoortban, tavaly negyedik lett a jobb taktikát választó Charles Leclerc mögött.

Folytatódjon a világbajnoki versenyfutás!

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/14.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

A Hungaroring 1986-ban példás gyorsasággal épült fel, hogy otthont adhasson az első Vasfüggöny mögötti Forma-1-es versenyek. A Vasfüggönyt néhány év múlva lebontották, a Magyar Nagydíj viszont maradt, olyannyira gyökeret eresztve a versenynaptárban, hogy idén immár 40. alkalommal rendezik meg.

Az azóta eltelt időszak számos emlékezetes pillanatot hozott (például a Ferrarival versenyző Nigel Mansell kettős előzése 1989-ben, Michael Schumacher és a Ferrari 1998-as győzelme meglepő taktikával és időmérős gyorsaságú versenykörökkel), időnként kellemes meglepetéseket (Thierry Boutsen győzelme 1990-ben, Jenson Button esőfutamos győzelmei 2006-ban Hondával és 2011-ben McLaren-Mercedeszel), máskor drámákat (az élen álló Mansell Williams-Hondájának leeső kerékanyája 1987-ben, a Damon Hill és az Arrows kezéből a hajrában műszaki gondok miatt kicsúszó győzelem 1997-ben, a ferraris Felipe Massa rémisztő balesete a 2009-es időmérőn), botrányokat (Fernando Alonso betartása a mclarenes csapattárs Lewis Hamiltonnak a 2007-es időmérőn)valakinek első győzelmet (összesen hat versenyzőnek: Damon Hill - Williams-Renault 1993, Alonso - Renault 2003, Button - Honda 2006, Heikki Kovalainen - McLaren-Mercedes 2008, Esteban Ocon - Alpine-Renault 2021, Oscar Piastri - McLaren-Mercedes 2024), két alkalommal korai bajnokavatást (Mansell, Williams-Renault 1992-ben és Michael Schumacher, Ferrari 2001-ben), konstruktőri bajnokavatásokat is (Williams-Renault 1996, Ferrari 2001, 2002, 2004). Újabban már nincs lehetőség bajnokavatásra, miután a bővülő versenynaptárban egyre több futam követi a Magyar Nagydíjat.

A legsikeresebb csapat a Hungaroringen a McLaren, amelynek színeiben az itteni versenyeken rendszerint jól szereplő Ayrton Senna és Hamilton három-három, Mika Häkkinen két, Kimi Räikkönen, Kovalainen és Button egy-egy alkalommal nyert. Utánuk hét-hét győzelemmel a Williams (Nelson Piquet az első két Magyar Nagydíjon, szintén két-két alkalommal Hill és Jacques Villeneuve, egyszer Boutsen) és a Ferrari következik (háromszor Schumacher, kétszer Sebastian Vettel, egy-egy alkalommal Mansell és Rubens Barrichello). A Mercedes öt Magyar Nagydíjat nyert (mindet Hamilton, aki itt győzött először a csapat színeiben), a Red Bull Racing négyet (kétszer Max Verstappen, egy-egy alkalommal a két ausztrál, Mark Webber és Daniel Ricciardo). Az Alpine itt szerezte jelenlegi formájában első győzelmét 2021-ben, de a jogelőd Benetton és Renault is nyert egy-egy alkalommal, 2006-ban pedig a Honda győzött, amelynek ma jogilag a Mercedes csapat az utóda.

A tavalyi verseny a McLaren kettős győzelmét hozta, de némileg beárnyékolta, hogy előbb a taktikával felborították a pályán kialakult sorrendet, majd csapatutasítással hozták helyre - már amennyire sikerült. Idén itt a lehetőség egy simább győzelemre - aztán ki tudja, mi kerekedik a hétvégén.

Tovább

Múltidéző XI/14.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

Mielőtt a mezőny nyári szünetre vonulna, még jöjjön a mi Magyar Nagydíjunk. 

A jelenlegi mezőnyből hárman is itt szerezték első Forma-1-es győzelmüket: Fernando Alonso 2003-ban, amikor a mostani versenyzők egy része még kisgyerek volt vagy éppen meg sem született; Esteban Ocon 2021-ben, egy esős rajt, majd egy furcsa rajtrácsot hozó újraindítás után felforgatott versenyen; tavaly pedig Oscar Piastri. Utóbbi győzelmére némi árnyékot vetett, hogy miután a csapat Lando Norrisnak kedvezett a taktikával, majd ezután vissza akarta cseréltetni a versenyzőket, aminek Norris csak sokára tett eleget. Norrisnak így két második hely a legjobb magyarországi eredménye.

Az azt megelőző két évben Max Verstappené volt az itteni verseny, a legsikeresebb versenyzőnek pedig Lewis Hamilton számít a Hungaroringen a maga nyolc győzelmével - ennél többet egy pályán, illetve egy nagydíjon csak a silverstone-i Brit Nagydíjon tudott nyerni ő maga. Hamilton a tavalyi versenyen is dobogóra állhatott a jó taktikának köszönhetően - és átvészelve egy ütközést Verstappennel.

Az eddigi két szabadedzés eddig az idei szezont uraló McLaren fölényét hozta. Norrist fűtheti a visszavágás vágya, na meg hogy faragjon a hátrányából vagy akár fordítson a tabellán; Piastri pedig ezúttal úgy nyerhetne, hogy ne kavarjon bele a csapat döntése. Vagy valaki meglepetést okoz, ahogy az nem egyszer előfordult már a Hungaroringen?

Tovább
süti beállítások módosítása