Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző XI/17.

Azeri Nagydíj, Baku

2025. szeptember 19. - F1 Hierro

A bakui utcai pályán 2016-ban rendeztek először Forma-1-es versenyt, akkor egyszeri alkalommal Európa Nagydíj néven, azóta pedig - 2020-at kivéve - rendre megtartották az Azeri Nagydíjat.

Az itteni győzelmeken a Mercedes és a Red Bull Racing osztozott, míg tavaly nem sikerült a McLarennek is nyernie.

Az akkori győzelemmel megerősítették a fölényüket a konstruktőri tabellán (főleg, hogy a hajrában egy Ferrari és egy Red Bull is tört), ezúttal viszont akár a címvédés bebiztosítására is jó esélyük kínálkozik. Élnek a lehetőséggel? 

Tovább

Múltidéző XI/17.

Azeri Nagydíj, Baku

A világbajnokság európai szakasza a tavalyi szezonhoz hasonlóan Azerbajdzsánban ér véget (ami egyébként is inkább eurázsiai ország) a főváros, Baku utcáin.

A legutóbbi itteni versenyt Oscar Piastri nyerte, miután nagyszerű versenyzést produkálva megelőzte és maga mögött tartotta Charles Leclerc-t. A McLaren másik pilótájának, Lando Norrisnak egy elrontott Q1 után kellett felzárkóznia (és közben némi jószolgálatot is tett a csapattársának a rivális Sergio Pérezt maga mögött tartva). 

Piastri mellett a jelenlegi mezőnyből Lewis Hamiltonnak és Max Verstappennek sikerült még nyernie Bakuban, egy-egy alkalommal. 

Ezúttal vajon hogy fordul a kocka a McLaren háziversenyében? És sikerül-e valakinek meglepnie őket, ahogy Monzában tette Verstappen?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/16.

Olasz Nagydíj, Monza

Az Olasz Nagydíj a brit mellett a másik olyan verseny, amely 75 éve megszakítás nélkül szerepel a Forma-1-es versenynaptárban, és egy 1980-as imolai kitérőt leszámítva mindig Monzában, amely így a rekorder a világbajnoki futamok helyszínei közt. Az első itteni futam szezonzáróként a világbajnoki címről is döntött, és örülhettek a hazai szurkolók: mint a futamot, mind a világbajnokságot olasz versenyző nyerte olasz autóval, Giuseppe Farina az Alfa Romeóval. 

A régi Alfa Romeo csapat kivonulása óta leginkább a Ferrari dobogtatja meg az olasz drukkerek szívét. A Scuderia versenyzői pedig számos győzelemmel örvendeztették meg, köztük legtöbbször Michael Schumacher összesen öt alkalommal, amivel társrekordere az itteni versenyeknek. Legutóbb pedig Charles Leclerc győzött a tavalyi versenyen, köszönhetően az egy kerékcserés taktikának, amivel az esélyes McLarenek előtt tudott maradni (akiktől meg tudott lógni, amíg csapattársa, Carlos Sainz ellen küzdöttek).

A McLarennek így tavaly a dobogó két oldala jutott. Legutóbb 2021-ben nyertek Monzában (ráadásul kettős győzelem volt a Daniel Ricciardo, Lando Norris párostól, ami viszont meglepetésnek számított, majdnem kilenc év győzelmi ínségnek vetve véget.

A többi csapat közül a Red Bull két éve nyert legutóbb Monzában Max Verstappen révén, a Mercedes 2018-ban Lewis Hamiltonnal, aki az Olasz Nagydíj másik rekordere (négyszer a Mercedes, egyszer a McLaren színeiben győzött). A Williams 2001-ben nyert itt legutóbb; az Alpine-nak a jogelődje, a Benetton 1995-ben; az Aston Martinnak szintén az egyik közvetett elődje, a Jordan 1999-ben; a Racing Bullsnak pedig két elődje, a Scuderia Toro Rosso (2008) és az AlphaTauri (2020) is itt szerezte első és egyetlen győzelmét.

Idén a McLaren pilótáinak belharcára szegeződik a figyelem, amelyikben most Oscar Piastri van előnyben. Monzában vajon tovább növeli az előnyét vagy Norris visszavág? Esetleg idén is meglepi őket valaki?

Tovább

Múltidéző XI/16.

Olasz Nagydíj, Monza

A nyári szünetet lezáró Holland Nagydíj után kevesebbet kell várni, ezen a hétvégén máris jön az Olasz Nagydíj Monzában, ahol a tifosi várja a Ferrari-győzelmet. A jelenlegi mezőnyből ez két versenyzőnek sikerült Monzában: Fernando Alonsónak 15 évvel ezelőtt, Charles Leclerc-nek pedig kétszer is, az első ferraris évében és a tavalyi futamon.

A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton nyert legtöbbször Olasz Nagydíjat, összesen öt alkalommal. Idén már nem riválisként érkezik az olasz drukerrekhez, hanem a hazai kedvenc Ferrari színeiben - az idei szereplése után sokat jelentene, ha pont itt tudna villantani. Alonsónak a ferraris győzelme előtt sikerült a McLarennel is nyernie Monzában, a címvédő Max Verstappen pedig két alkalommal győzött itt. Pierre Gasly pedig öt évvel ezelőtt nagy meglepetésre megszerezte első és azóta is egyetlen futamgyőzelmét. 

Másfajta mérföldkő volt a tavalyi verseny Franco Colapintónak: itt vehetett részt először Forma-1-es futamon.

A két McLaren-pilóta, Oscar Piastri és Lando Norris tavaly a dobogó két oldalára állhatott, miután Leclerc-nek és a Ferrarinak bejött az egycserés taktika. Norris itteni legjobbja a 2021-es második hely akkori csapattársa, Daniel Ricciardo mögött azon a versenyen, ahol az akkori két bajnokaspiráns, Verstappen és Hamilton egymást ütötték ki. 

Ami a mostani bajnoki küzdelmet illeti, a Holland Nagydíjon történt kieséssel Norris lépéshátrányba került Piastrival szemben - vajon Monzában sikerült megkapaszkodnia?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/15.

Holland Nagydíj, Zandvoort

A Holland Nagydíj egyszerre régi és új futam a versenynaptárban: 1952-től néhány kisebb megszakítással 1985-ig rendezték meg, utána viszont hisszabb kihagyás után 2021-ben tért vissza.

 A régi időszakból a Ferrarinak (közte az első Holland Nagydíj Alberto Ascarival) és a McLarennek (közte az 1985-ös verseny, Niki Lauda utolsó győzelme) vannak itteni győzelmei, illetve egy alkalommal a Williamsnek is sikerült nyernie. 

A visszatérés után sorozatban háromszor a hazai kedvenc Max Verstappen győzött a Red Bull Racing színeiben. Tavaly viszont másfajta narancsszínű (igen, tulajdonképpen papaya) siker született: Lando Norfis nyert Zandvoortban. Csapattársa, Oscar Piastri akkor lemaradt a dobogóról. Ezúttal jó eséllyel kettejúk versenyfutása folytatodhat, hacsak nem jön valami váratlan fordulat.

Tovább

Múltidéző XI/15.

Holland Nagydíj, Zandvoort

 A Forma-1-ben is vége a nyári szünetnek, négy hét után újra felbőgtek a motorok. A mostani helyszín Zandvoort, Max Verstappen hazai versenye.  Az elmúlt években nemcsak világbajnoki címekkel kényeztette el a holland szurkolókat, hanem egymás után három hazai győzelemmel is. A sorozata tavaly szakadt meg, amikor Lando Norris nyerte a Holland Nagydíjat. Norris csapattársa, Piastri még nem állt dobogón Zandvoortban, tavaly negyedik lett a jobb taktikát választó Charles Leclerc mögött.

Folytatódjon a világbajnoki versenyfutás!

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/14.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

A Hungaroring 1986-ban példás gyorsasággal épült fel, hogy otthont adhasson az első Vasfüggöny mögötti Forma-1-es versenyek. A Vasfüggönyt néhány év múlva lebontották, a Magyar Nagydíj viszont maradt, olyannyira gyökeret eresztve a versenynaptárban, hogy idén immár 40. alkalommal rendezik meg.

Az azóta eltelt időszak számos emlékezetes pillanatot hozott (például a Ferrarival versenyző Nigel Mansell kettős előzése 1989-ben, Michael Schumacher és a Ferrari 1998-as győzelme meglepő taktikával és időmérős gyorsaságú versenykörökkel), időnként kellemes meglepetéseket (Thierry Boutsen győzelme 1990-ben, Jenson Button esőfutamos győzelmei 2006-ban Hondával és 2011-ben McLaren-Mercedeszel), máskor drámákat (az élen álló Mansell Williams-Hondájának leeső kerékanyája 1987-ben, a Damon Hill és az Arrows kezéből a hajrában műszaki gondok miatt kicsúszó győzelem 1997-ben, a ferraris Felipe Massa rémisztő balesete a 2009-es időmérőn), botrányokat (Fernando Alonso betartása a mclarenes csapattárs Lewis Hamiltonnak a 2007-es időmérőn)valakinek első győzelmet (összesen hat versenyzőnek: Damon Hill - Williams-Renault 1993, Alonso - Renault 2003, Button - Honda 2006, Heikki Kovalainen - McLaren-Mercedes 2008, Esteban Ocon - Alpine-Renault 2021, Oscar Piastri - McLaren-Mercedes 2024), két alkalommal korai bajnokavatást (Mansell, Williams-Renault 1992-ben és Michael Schumacher, Ferrari 2001-ben), konstruktőri bajnokavatásokat is (Williams-Renault 1996, Ferrari 2001, 2002, 2004). Újabban már nincs lehetőség bajnokavatásra, miután a bővülő versenynaptárban egyre több futam követi a Magyar Nagydíjat.

A legsikeresebb csapat a Hungaroringen a McLaren, amelynek színeiben az itteni versenyeken rendszerint jól szereplő Ayrton Senna és Hamilton három-három, Mika Häkkinen két, Kimi Räikkönen, Kovalainen és Button egy-egy alkalommal nyert. Utánuk hét-hét győzelemmel a Williams (Nelson Piquet az első két Magyar Nagydíjon, szintén két-két alkalommal Hill és Jacques Villeneuve, egyszer Boutsen) és a Ferrari következik (háromszor Schumacher, kétszer Sebastian Vettel, egy-egy alkalommal Mansell és Rubens Barrichello). A Mercedes öt Magyar Nagydíjat nyert (mindet Hamilton, aki itt győzött először a csapat színeiben), a Red Bull Racing négyet (kétszer Max Verstappen, egy-egy alkalommal a két ausztrál, Mark Webber és Daniel Ricciardo). Az Alpine itt szerezte jelenlegi formájában első győzelmét 2021-ben, de a jogelőd Benetton és Renault is nyert egy-egy alkalommal, 2006-ban pedig a Honda győzött, amelynek ma jogilag a Mercedes csapat az utóda.

A tavalyi verseny a McLaren kettős győzelmét hozta, de némileg beárnyékolta, hogy előbb a taktikával felborították a pályán kialakult sorrendet, majd csapatutasítással hozták helyre - már amennyire sikerült. Idén itt a lehetőség egy simább győzelemre - aztán ki tudja, mi kerekedik a hétvégén.

Tovább

Múltidéző XI/14.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

Mielőtt a mezőny nyári szünetre vonulna, még jöjjön a mi Magyar Nagydíjunk. 

A jelenlegi mezőnyből hárman is itt szerezték első Forma-1-es győzelmüket: Fernando Alonso 2003-ban, amikor a mostani versenyzők egy része még kisgyerek volt vagy éppen meg sem született; Esteban Ocon 2021-ben, egy esős rajt, majd egy furcsa rajtrácsot hozó újraindítás után felforgatott versenyen; tavaly pedig Oscar Piastri. Utóbbi győzelmére némi árnyékot vetett, hogy miután a csapat Lando Norrisnak kedvezett a taktikával, majd ezután vissza akarta cseréltetni a versenyzőket, aminek Norris csak sokára tett eleget. Norrisnak így két második hely a legjobb magyarországi eredménye.

Az azt megelőző két évben Max Verstappené volt az itteni verseny, a legsikeresebb versenyzőnek pedig Lewis Hamilton számít a Hungaroringen a maga nyolc győzelmével - ennél többet egy pályán, illetve egy nagydíjon csak a silverstone-i Brit Nagydíjon tudott nyerni ő maga. Hamilton a tavalyi versenyen is dobogóra állhatott a jó taktikának köszönhetően - és átvészelve egy ütközést Verstappennel.

Az eddigi két szabadedzés eddig az idei szezont uraló McLaren fölényét hozta. Norrist fűtheti a visszavágás vágya, na meg hogy faragjon a hátrányából vagy akár fordítson a tabellán; Piastri pedig ezúttal úgy nyerhetne, hogy ne kavarjon bele a csapat döntése. Vagy valaki meglepetést okoz, ahogy az nem egyszer előfordult már a Hungaroringen?

Tovább

Konstruktőri múltidéző XI/13.

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

A Belga Nagydíj a versenynaptár egyik klasszikus futama, 75 évvel ezelőtt az első világbajnoki szezonban is megrendezték, bár azóta előfordult néhány kihagyott év, illetve egy időben Nivelles és Zolder is versengett a futamért, az egykori országúti spái pálya vonalvezetése pedig rövidült az évtizedek során, de a jellegzetességei megmaradtak, és még így is a leghosszabb a jelenlegi pályák közül.

A Belga Nagydíjak legsikeresebb versenyzője Michael Schumacher, akinek az első nagydíja és az első futamgyőzelme is Spához köthető, összesen hatszor nyerte meg a versenyt, kétszer Benettonnal (ami közvetve a jelenlegi Alpine csapat elődje), négyszer Ferrarival. Őt öt-öt győzelemel követi Ayrton Senna (egyszer az egykori Team Lotus, majd sorozatban négyszer a McLaren színeiben) és Lewis Hamilton (egyszer McLarennel, négyszer Mercedesszel), majd négy-négy győzelemmel Jim Clark még a régi pályán, Lotusszal és Kimi Räikkönen (két-két alkalommal McLarennel és Ferrarival).

Tavaly a Mercedes nyerte a versenyt, a pályán elért eredmény alapján kettős győzelem lehetett volna, de George Russellt súlyhatár alatti autóval kizárták, így a győzelem Hamiltoné lett. Az azt megelőző három év a Red Bull Racingné volt Max Verstappennel, aki két éve a sprintet is behúzta. A Ferrari legutóbb 2019-ben nyert Spában, az volt Charles Leclerc első győzelme. A McLarennek pedig legutóbb 2012-ben sikerült Jenson Button révén.

Idén ki örülhet az újra sprinthétvégés formátumban rendezett nagydíj végén?

Tovább

Múltidéző XI/13.

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

Három héttel a Brit Nagydíj után a Belga Nagydíj következik. Tavaly ezt a két versenyt egyaránt Lewis Hamilton nyerte, igaz, Belgiumban ehhez az kellett, hogy akkori mercedeses csapattársát, George Russellt utólag kizárják.

Hamilton összesen ötször nyert Spában, ezzel az aktív pilóták közül a legsikeresebb a pályán - ezúttal viszont a sprintidőmérővel eddig nem túl jól indult a hétvégéje. Neki is van egy utólag elvett győzelme, bár őt 2008-ban nem kizárták, csak időbüntetéssel sújtották. Russell az első dobogóját szerezte Spában még 2021-ben, bár nem éppen szokványos körülmények között: a két kör biztonsági autó után leintett futamon.

A címvédő Max Verstappen, akinek édesanyja révén ez félig hazai pálya, sorozatban háromszor nyert Belga Nagydíjat, továbbá tavalyelőtt ő lett az első itteni sprintgyőztes (idén újra ebben a formátumban rendezik a hétvégét). Szintén félig belgának számít a brit színekben versenyző Lando Norris és a kanadai színekben induló Lance Stroll, de nekik még nem sikerült dobogóra állniuk Spában.

Hamilton és Verstappen mellett előbbi jelenlegi csapattársa, Charles Leclerc nyert még Belgiumban, méghozzá az első nagydíjgyőzelmét szerezte 2019-ben.

A jelenlegi listavezető Oscar Piastrinak eddig második helyezést sikerült elérnie Spában, a tavalyelőtti sprinten és a tavalyi futamon. Eddig jól indult a hétvégéje az élen zárt sprintidőmérővel, de vajon így is folytatódik?

Tovább
süti beállítások módosítása