Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 14.

Japán Nagydíj, Suzuka

2015. szeptember 26. - F1 Hierro

A Japán Nagydíjakon korábban többször dőltek el világbajnoki címek: 1976-ban Fujiban James Hunt (McLaren) javára Niki Laudával (Ferrari) szemben; 1987-ben a két Williams-pilóta között, Nelson Piquet javára Nigel Mansell-lel szemben; 1988-ban és 1989-ben a McLaren háziversenyében előbb Senna, majd Prost javára; 1991-ben újra Senna javára, ezúttal Mansell-lel szemben; 1996-ban a Williamsek között Damon Hill javára Jacques Villeneuve-vel szemben; 1998-ban és 1999-ben Mika Häkkinen (McLaren) javára a Ferrari-pilótái, előbb Michael Schumacher, majd Eddie Irvine ellenében. 2000-ben Schumacher vágott vissza Häkkinennek, majd 2003-ban szintén ő ünnepelt ugyancsak egy mclarenes finn pilótával, Kimi Räikkönennel szemben. Azóta egyre több futam került be a Japán Nagydíj mögé, így ezt követően csak 2011-ben volt itt döntő futam: Sebastian Vettel (Red Bull) javára az amúgy is csak matematikai esélyes Jenson Buttonnal (McLaren) szemben.

A Ferrari összesen hétszer győzött Suzukában, ebből ötöt Michael Schumachernek köszönhet (aki összesen hatszor nyert a pályán) - köztük a legutóbbit 2004-ben. A McLaren Suzukában szintén hétszer nyert, legutóbb 2011-ben Button révén; Fujival együtt kilenc győzelemmel ők a legsikeresebbek a Japán Nagydíjakon. A Williams háromszor győzött a suzukai pályán, legutóbb 1996-ban. A Lotusnak az elődei nyertek Japán Nagydíjat: a Team Lotus még az első versenyen a régi fuji pályán, Suzukában háromszor a Benetton, az új fuji pályán pedig a Renault. A Mercedes a tavalyi futamon aratott kettős győzelmet.

Az a verseny azonban sajnos valami egészen más miatt maradt meg az emlékezetben: a Marussia fiatal pilótája, Jules Bianchi i súlyos balesetet szenvedett, amely végül halálosnak bizonyult.

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Rubens Barrichello és Button 7-8. helyen végeztek.

Michael Schumacher 2010-ben és 2011-ben egyaránt hatodik lett; Rosberg előbbi futamon 17., utóbbin tizedik helyen végzett. 2012-ben nullázott a csapat: Schumacher 11. lett, Rosberg a rajt után ütközött Webberrel és kiesett. Tavalyelőtt Rosberg nyolcadik helyen végzett, Hamilton kiesett. Tavaly először nyertek Japán Nagydíjat, rögtön kettős győzelem lett Hamilton, Rosberg sorrendben.

Red Bull

A 2005-ös versenyen David Coulthard hatodik, Christian Klien (pont nélkül) kilencedik helyezést ért el. Egy évvel később DC váltóhiba miatt állt ki, Robert Doornbos 13. lett.

Fujiban 2007-ben Mark Webber második helyről kiesett, miután Vettel belehajtott; Coulthard negyedik lett. 2008-ban Webber nyolcadik lett, Coulthard a verseny elején ütközve kiesett.

Mióta ismét Suzukában rendezik a versenyeket, a csapat halmozza a sikereket: 2009-ben és 2010-ben Vettel győzött. Webber előbbi versenyen 17. lett, utóbbin kettős győzelemhez segítette csapatát. 2011-ben Vettel harmadik helyével bebiztosította a világbajnoki címet, Webber negyedik lett mögötte. A következő két évben újra Vettel győzött, míg Webber 2012-ben a verseny elején ütközött, kilencediknek sikerült befutnia, tavalyelőtt pedig ismét sikerült a kettős győzelem. Tavaly Vettel és Ricciardo 3-4. helyeken futottak be.

Williams

Az első suzukai versenyen furcsa módon, idejekorán dőlt el a világbajnoki cím a két versenyző között: Nigel Mansell a csütörtöki „ismerkedős” edzésen kicsúszott, sérülése miatt nem állhatott rajthoz, így Nelson Piquet biztos bajnokként indulhatott, a 15. hely is belefért neki. 1988-ban Ricciardo Patrese hatodik lett, Mansell kiesett. Egy évvel később mindkét versenyző dobogóra állhatott: Patrese a második, Thierry Boutsen a harmadik fokára. 1990-ben 4-5. helyen végeztek, szintén Patrese, Boutsen sorrendben. 1991-ben Mansell hajtott a világbajnoki címért, de kicsúszott, ezzel elvesztek az esélyei. Patrese harmadik lett. 1992-ben Patrese megszerezte utolsó győzelmét, Mansell edzéselsőként és már világbajnokként kiesett.

1993-ban Alain Prost második, Damon Hill negyedik lett. 1994-ben biztonsági autós futamon Hill győzött (az akkori rendszer miatt nem volt elég elsőként befutnia, számított az előnye is), életben tartva bajnoki esélyeit; Mansell negyedik (bár Jean Alesi előtt ért célba, az akkori szabályok miatt a biztonsági autó beküldése előtti időkülönbségeket is figyelembe vették). 1995-ben Hill és Coulthard egyaránt kicsúsztak, így a konstruktőri cím is elúszott. 1996-ban házidöntő volt: Jacques Villeneuve kerekének leesésével eldőlt a cím, Hill győzelemmel ünnepelt. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen második lett, a bajnoki címre hajtó Villeneuve-öt a szabadedzésen való sárgazászlós gyorshajtásért megbüntették, ötödik helyének elvételével egy pont előny helyett egy pont hátránnyal fordult a zárófutamra. 1998-ban Frentzen ötödik (Hill az utolsó pillanatban előzte meg), Villeneuve hatodik lett. 1999-ben Ralf Schumacher lett ötödik, 2000-ben Button érte el ezt a helyezést. 2001-ben Juan Pablo Montoya második, Ralf hatodik helyezést ért el. 2002-ben Montoya negyedik, Ralf 11. lett. A 2003-as szezonzáró előtt a csapatnak volt még esélye a konstruktőri címre, de a kettős kieséssel elúszott. 2004-ben Ralf második (bátyja mögött), Montoya hetedik lett.

2005-ben Webber negyedik helyezést ért el, Antonio Pizzonia ütközés miatt kiesett. A következő három Japán Nagydíjon nem szereztek pontot. 2009-ben Rosberg ötödik, Nakajima Kazuki 15. lett. 2010-ben Hülkenberg a rajt után kiesett ütközés miatt, Barrichello kilencedik helyen futott be. 2011-ben Maldonado 14., Barrichello 17. lett. 2012-ben Maldonado nyolcadik, Brunno Senna 14. lett. Tavalyelőtt Maldonado és Bottas 16-17., tavaly Bottas és Massa 6-7. helyen végeztek.

Ferrari

Az első Japán Nagydíjon, amelyet 1976-ban Fujiban rendeztek, Niki Lauda világbajnoki címe volt a tét. Lauda az esőben úgy döntött, nem kockáztat és kiállt, így egy ponttal lecsúszott a bajnoki címről. A következő évben Carlos Reutemann második lett a versenyen.

Az első Suzukában rendezett futam volt 1987-ben Gerhard Berger első diadala a Scuderia színeiben. Egy évvel később egy negyedik helyet hozott össze Berger. 1989 kettős kiesést hozott. 1990-ben Prost a bajnoki címért hajtott, de Ayrton Senna a verseny elején nekihajtott, így elúsztak az esélyek. 1991-ben Prost negyedik lett, ez volt utolsó versenye a csapat színeiben, mivel Adelaide-ben a nézeteltérések miatt már nem indították. 1992-ben Alesi ötödik lett, az Ivan Capellit váltó Nicola Larini itt mutatkozott be a Scuderiánál, 12. hellyel. 1993-ban egyik versenyzőjük sem ért célba, a következő évben Alesi harmadik lett (Mansell mögött futott be, de figyelembe vették a biztonsági autó előtti időkülönbségeket). 1995-ben újabb kettős kiesés jött.

1996-ban Michael Schumacher második lett, Eddie Irvine ütközés miatt kiesett. 1997-ben a jó taktikának köszönhetően győzelmet aratott Schumacher, Irvine harmadik lett, így – Villeneuve két pontjának elvétele után – Schumacher minimális előnnyel várhatta a zárófutamot. 1998-ban a világbajnoki cím volt a tét, de Schumacher autója a legrosszabbkor romlott el: edzéselsősége ellenére a rajtrács végéről kellett indulnia, ahonnan felzárkózott harmadiknak, de egy defekt minden reményt szertefoszlatott. Irvine második lett a McLaren-szendvicsben. Egy évvel később Irvine érkezett listavezetőként a zárófutamra, de csak harmadik lett, míg Schumacher második. Ezzel az egyéni cím nem jött össze, a konstruktőri viszont 16 év után igen. 2000-ben Schumachernek esélye volt a világbajnoki cím bebiztosítására, és élt is vele, győzelme 21 év várakozásnak vetett véget Maranellóban. Barrichello negyedik lett. Ezzel megkezdődött a Scuderia elsöprő sorozata a pályán: 2001-ben és 2002-ben szintén Schumacher győzött, Barrichello előbbi futamon ötödik, utóbbin második. 2003-ban viszont Rubinho nyerte a futamot, Schumacher nyolcadik lett. A kettő külön-külön is elég lett volna utóbbi világbajnoki címéhez, valamint a konstruktőrit is megszerezték. 2004-ben Schumacher sikere sorozatban az ötödik Ferrari-győzelmet jelentette a pályán, Barrichello Coultharddal ütközve kiesett. 2006-ban Schumacher pontegyenlőség mellett futamgyőzelmei révén listavezetőként érkezett, de kiesésével és Alonso győzelmével a bajnoki remények messzire kerültek. Massa második lett a futamon.

Fujiban Kimi mindkét alkalommal harmadik, Massa 2007-ben hatodik, 2008-ban hetedik lett.

Újra Suzukában 2009-ben Kimi negyedik, a Massát helyettesítő Giancarlo Fisichella 12. lett. 2010-ben Alonso harmadik, Massa ütközés miatt kiesett; 2011-ben Alonso második, Massa hetedik lett. 2012-ben Alonso a rajt után kicsúszott (felsértett gumija miatt), ami érzékeny veszteséget jelentett a világbajnoki csatában. Massa viszont második lett, hosszú dobogó nélküli sorozatot megtörve. Tavalyelőtt Alonso negyedik, Massa tizedik lett. Tavaly pontot sem szereztek: Kimi 12. helyen végzett, Alonso kiesett.

McLaren

Az első Japán Nagydíjon 1976-ban a régi fuji pályán James Hunt a bajnoki címért hajtott, harmadik helye elegendőnek is bizonyult hozzá Lauda kiállása után. Egy évvel később megnyerte a futamot.

Az első suzukai versenyen 1987-ben Stefan Johansson állhatott a dobogó harmadik fokára, míg Prost „csak” hetedik lett, ami akkor még nem volt pontszerző. Ezt követően sorozatban négyszer ünnepelhettek világbajnoki címet a pályán. 1988-ban McLaren-házidöntő volt: Senna győzött Prost előtt, így első ízben lett bajnok. Egy évvel később szintén ők voltak harcban a bajnokságért: Prost nem engedte Sennát előzni, aminek következtében összeütköztek. Prost számára véget ért a verseny, Senna a pályamunkások segítségével, egy sikánt levágva folytatta és elsőként ért célba – de aztán kizárták, Prost lett a világbajnok. 1990 harmadjára hozott Senna–Prost döntőt, de utóbbi immár a riválist erősítette. Senna visszaadta a kölcsönt: az elején ütköztek, mindketten kiestek, Senna lett a világbajnok. 1991-ben is Senna javára dőlt el a cím, ezúttal a kieső Mansell-lel szemben. Még az is belefért, hogy a végén a győzelmet átengedje Bergernek, aki először nyert a csapat színeiben. Egy évvel később viszont bajnokságra esélytelenül érkeztek. Berger második lett, Senna motorhiba miatt feladni kényszerült. 1993-ban kettős dobogót hoztak össze: Senna győzött, a csapat színeiben másodízben induló Mika Häkkinen harmadik lett.

1994-ben nem sikerült pontot szerezni, majd a következő két évben Häkkinen dobogós lett: 1995-ben második, 1996-ban harmadik. 1997-ben negyedik helyen végzett. 1998-ban Mika listavezetőként érkezett. Bár Schumacher kiesésével eldőlt a bajnoki cím, megadta a módját: magabiztos győzelmet aratott; Coulthard a dobogó harmadik fokán ünnepelhette a konstruktőri címet. 1999-ben is a bajnoki címért hajtott Mika, ezúttal viszont meg kellett fordítania az állást, ami jó rajttal és újabb könnyed győzelemmel sikerült is neki. Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 2000-ben szintén Mika hajtott a bajnoki címre, de második lett a futamon és az összetettben is, Coulthard harmadik. 2001-ben Mika búcsúzott: bár dobogós helyezéssel zárhatta volna pályafutását, udvarias gesztussal átengedte azt Coulthardnak, hálából a korábbi segítségnyújtásokért.

2002-ben Kimi harmadik helyezést ért el, Coulthard a gázadagoló meghibásodása miatt feladta. 2003-ban Kimi bajnoki címe volt a tét, bár minimális eséllyel. Végül második lett (futamon és a bajnokságban is), Coulthard harmadik. 2004-ben Kimi hatodik helyen végzett, Coulthard Barrichellóval ütközve kiesett. 2005-ben Kimi győzött, az utolsó körben előzve Fisichellát. Montoya az elején falnak ment és kiesett. 2006-ban Kimi ötödik, Pedro de la Rosa 11. lett.

2007-ben Fujiban Hamilton nyerte a versenyt, míg Alonso a vizes pályán kicsúszott. 2008-ban Hamilton a rajt utáni adok-kapok miatt büntetést kapott, végül 12. lett; Heikki Kovalainen motorhiba miatt kiállt.

Újra Suzukában 2009-ben Hamilton harmadik, Kovalainen 11. helyen ért célba. 2010-ben Button és Hamilton 4-5. helyen végeztek. 2011-ben Button győzött, Hamilton ismét ötödik lett. 2012-ben Button a váltócsere miatti hátrasorolása ellenére negyedik lett Hamilton előtt. Tavalyelőtt Button kilencedik, Pérez 15. helyen végzett. Tavaly ötödik, Kevin Magnussen 14. lett.

Force India

Az első Japán Nagydíjuk még Fujiban volt 2008-ban, Sutil és Fisichella is kiesett.

A suzukai futamok kezdetben szintén nullapontosan végződtek: 2009-ben Sutil és Liuzzi 13-14. helyen végeztek, 2010-ben mindketten kiestek (Liuzzi a rajt utáni karambolban, Sutil motorhiba miatt), 2011-ben Sutil és Paul di Resta 11-12. helyezést ért el. 2012-ben Hülkenberg hetedikként pontokat szerzett, di Resta ismét 12. lett. Tavalyelőtt di Resta 11., Sutil 14. helyen végzett. Tavaly mindketten pontot szereztek: Hülkenberg nyolcadik, Pérez tizedik hellyel.

Toro Rosso

A csapat első Japán Nagydíján 2006-ban Liuzzi 14., Scott Speed Speed 18. lett.

Fujiban 2007-ben Vettel a biztonsági autó mögött a harmadik helyen haladt, de belehajtott Webberbe, így kiesett. Liuzzi kilencedik helye nem ért pontot. 2008-ban Vettel hatodik, Sébastien Bourdais tizedik lett, de csak előbbinek jártak pontok.

A következő suzukai futamon Sébastien Buemi és Jaime Alguersuari is kiestek. 2010-ben Buemi tizedik lett, éppen Alguersuari előtt. 2011-ben Alguersuari 15. lett, Buemi kiesett. 2012-ben Ricciardo tizedik, Jean-Éric Vergne 13. helyezést ért el. Tavalyelőtt 12-13. helyen végeztek Vergne, Ricciardo sorrendben. Tavaly Vergne kilencedik, Kvjat 11. lett.

Lotus

Az első Japán Nagydíjat 1976-ban Fujiban az eredeti Lotus csapat pilótájaként Mario Andretti nyerte.

A jogelődök közül a Benetton színeiben győzött 1989-ben Alessandro Nannini (Senna kizárásával), 1990-ben Piquet, 1995-ben Schumacher, míg a Renault-val 2006-ban és Fujiban 2008-ban Alonso.

2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Vitalij Petrov kilencedik, Bruno Senna 16. helyen végzett. 2012-ben Kimi hatodik lett, Grosjean műszaki hibával kiesett, hivatalosan 19.-nek könyvelték el. Tavalyelőtt Grosjean állhatott dobogóra harmadikként, Kimi ötödik lett. Tavaly Grosjean és Maldonado 15-16. helyen végeztek.

Sauber

Az első Japán Nagydíjukon (1993) nem szereztek pontot. 1994-ben Frentzen hatodik lett, a csapathoz visszatérő JJ Lehto motorhiba miatt kiesett. 1995-ben Frentzen nyolcadik, a visszatérő Karl Wendlinger tizedik lett, egyikért sem járt még pont. 1996-ban Frentzen újra hatodik, Johnny Herbert tizedik helye viszont még mindig nem ért pontot. 1997-ben Herbert hatodik lett, az edzésen megsérülő Gianni Morbidelli nem állt rajthoz (ez lett utolsó versenyhétvégéje). 1998-ban Alesi hetedik, Herbert tizedik helyen végzett, ami változatlanul nulla pontot jelentett. 1999-ben Alesi hatodik, Pedro Diniz 11. lett. 2000-ben Mika Salo és Diniz 10-11. helyen végeztek, előbbinek nem járt pont, ahogy egy évvel később Nick Heidfeld kilencedik helyéért sem. Kimi pedig negatív módon tette emlékezetessé a futamot, miután ütközött Alesivel. A következő két évben sem szereztek pontot: Heidfeld 2002-ben hetedik, 2003-ban kilencedik lett, előbbi évben Massa, utóbbi évben Frentzen kiesett. 2004-ben Massa és Fisichella 8-9. helyen végeztek, előbbiért végre járt egy pont. A 2005-ös versenyen viszont újra nulláztak: Massa tizedik, Villeneuve 12. lett.

A BMW-Sauber évek legjobb eredménye Robert Kubica második helye volt 2008-ban Fujiban.

2010-ben mindkét versenyző pontot szerzett, Kobayashi és Heidfeld 7-8. helyen végeztek; 2011-ben Pérez nyolcadik, Kobayashi 13. lett. 2012-ben Pérez kiesett, Kobayashi viszont harmadikként első dobogós helyével örvendeztette meg a hazai közönséget. Tavalyelőtt Hülkenberg és Esteban Gutiérrez 6-7. helyen futottak be, utóbbinak ezek voltak az első pontjai. Tavaly Gutiérrez 13. lett, Sutil kicsúszott a vizes pályán.

Manor Marussia

A Virgin színeiben 2010-ben Timo Glock 14. lett, Lucas di Grassi pedig rendhagyó módon a rajtrácsra menet szenvedett balesetet. 2011-ben Glock és Jérôme d’Ambrosio 20-21 helyen végzett. Már a jelenlegi név alatt 2012-ben Glock 16. helyen végzett, Charles Pic motorhibával kiállt. Tavalyelőtt Max Chilton 19. lett, Jules Bianchi ütközés miatt kiesett.

A tavalyi verseny fekete nap volt a Marussia és az egész Forma–1 számára. Bianchi a vizes pályán elvesztette uralmát az autó felett, nekicsúszott a Sauber eltávolítására beküldött munkagépnek. A baleset után Bianchi hónapokig kómában feküdt, idén júliusban belehalt a sérüléseibe.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr47837222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása