Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző II/1.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2016. március 16. - F1 Hierro

A pilóták mellett szokás szerint a csapatok is terítékre kerülnek. Idén 10 helyett 11 istálló áll rajthoz, de a Haas esetében természetesen nincs mit felidézni. Két csapat átvedlett, a Manornál marad a Virgin-Marussia vonal a maga nem túl veretes eredménysorával, míg a Lotus visszatekintését átszerkesztettem Renault-központúra.

Az Ausztrál Nagydíjak legsikeresebb csapatának a McLaren számít 11 győzelmével, bár ebből az első ötöt még a régi helyszínen, Adelaide-ben érték el, Melbourne-ben a Ferrarival holtversenyben állnak hat-hat diadallal (utóbbiaknak Adelaide-del együtt hét győzelme van), amiből a Scuderia számára négyet Michael Schumacher szerzett - így sok más rekord mellett az ausztráliai győzelmekét is ő mondhatja magáénak a pilóták között. A Williams a régi pályán négyszer győzött, keretbe foglalva az ottani versenyeket, és stílszerűen az új pályát is az ő győzelmükkel avatták - az azóta eltelt két évtizedben viszont nem nyertek Ausztráliában. A Renault kétszer győzött Melbourne-ben a régi-új csapatnéven, valamint egy-egy alkalommal Lotusként, illetve még Adelaide-ben Benetton-Fordként. Motorszállítóként viszont győzelemhez segített más csapatokat is, például a Williamst vagy 2011-ben a Red Bullt (amely idén már nem írja ki a nevüket).  A Mercedes csapat jogelődje, a Brawn 2009-ben meglepő kettős győzelemmel tett le a névjegyét, a gyári Ezüstnyilak pedig az utóbbi két évben uralják a pályát. Idén folytatódik?

 

 

Mercedes

A 2009-es szezonnyitón nagy meglepetésre a jogelőd Brawn GP kettős győzelmet ért el Buttonnal és Rubens Barrichellóval.

A gyári csapat első melbourne-i versenyén (2010) mindkét autó pontszerző lett: Rosberg ötödik, Michael Schumacher tizedik. 2011-ben ütközés miatt mindketten kiestek. 2012-ben Rosberg 12. helyen végzett, Schumacher váltóhiba miatt kiállt. 2013-ban Rosberg műszaki hibával kiállt, míg az „új legény”, Hamilton ötödik hellyel mutatkozott be új csapatánál. A tavalyelőtti verseny felemásan alakult: Hamilton hamar kiesett, Rosberg viszont győzelmével megindította az Ezüst Nyilak diadalútját. Tavaly már teljes volt a csapat öröme, kettős győzelmet arattak, ezúttal Hamilton örülhetett jobban.

Ferrari

A Forma–1 legnagyobb múltú csapatához méltóan ott voltak minden Ausztrál Nagydíjon. Az első adelaide-i futamon Stefan Johansson ötödik lett, Michele Alboretoe kiesett. A következő évben Johansson szerezte a Scuderia első ausztrál dobogóját, harmadik helyével. Azon a pályán legjobb eredményük az 1987-es kettős győzelem Gerhard Berger, Alboreto sorrendben. 1990-ben összejött még egy kettős dobogó, amikor Nigel Mansell másodiknak futott be Alain Prost előtt. 1994-ben Berger lett második. Az utolsó adelaide-i versenyen (1995) mindkét Ferrari kiesett, Jean Alesi éppen a következő évben Maranellóba érkező Michael Schumacherrel ütközött.

Az első melbourne-i futamon meglepetésre nem Schumacher, hanem Eddie Irvine mutatkozott be dobogós (3.) hellyel a csapatnál, a német világbajnok kiesett.  A következő évben viszont már Schumacher lett második, Irvine a verseny elején ütközött. 1998-ban Schumacher műszaki hiba miatt feladta, Irvine pedig negyedikként lett a McLarenek nagy lekörözésének elszenvedője. Utána viszont sikersorozat következett, 1999-től 2004-ig hatból ötször nyertek: 1999-ben Irvine szerezte pályafutása első győzelmét (Schumacher viszontagságos versenyen nyolc célba érkezőből nyolcadik, pont nélkül), majd Schumacher nyerte sorra a futamot. A 2000-es és a 2004-es Barrichello második helye révén kettős győzelem volt, 2001-ben Rubinho dobogó harmadik fokán állt, 2002-ben élről indulva kiesett ütközés miatt. Egyedül a 2003-as futam rondított bele a sikersorozatba, az 1999-es nürburgringi verseny után először volt Ferrari-mentes dobogó: Schumacher negyedik helyen végzett, Barrichello kiesett. 2005-ben Barrichello második lett Renault-szendvicsben, Schumacher Nick Heidfelddel ütközve kiesett. A következő évben Schumacher és Massa is ütközés miatt kényszerült feladni, utóbbi rögtön a rajt után.

2007-ben Kimi győzelemmel mutatkozott be a csapatnál, Massa hatodik lett (motorcsere miatt a rajtrács végéről rajtolva). 2008-ban és 2009-ben egyik versenyzőjük sem ért célba (bár Kimit a megtett táv miatt mindkétszer helyezettnek könyvelték el, 2008-ban nyolcadikként pontot is szerzett). 2010-ben Massának sikerült dobogóra állnia (3. hely), Alonso előtt. 2011-ben Alonso megismételte a helyezését, Massa hetedik lett. 2012-ben Alonso ötödiknek ért célba, Massa az autója sérülése miatt kiállt. 2013-ban Alonso a dobogó második fokára állhatott, Massa negyedik helyen futott be. Tavalyelőtt Alonso lett negyedik, míg az istállóhoz visszatérő Kimi hetedik. Tavaly Vettel harmadik hellyel tette le a névjegyét, Kimi versenye viszont elúszott a rosszul rögzített keréken.

Williams

Szintén részt vettek az összes eddigi Ausztrál Nagydíjon, az elsőt Adeleide-ben Keke Rosberg nyerte, aki ezzel búcsúzott a csapattól. Nigel Mansellt az Ayrton Sennával való ütközése fosztotta meg a sorozatban harmadik győzelem lehetőségétől. A következő évben mindkét versenyzőjük bajnokesélyesként érkezett az idényzáróra, de az élről induló Mansell defekt miatt kiesett, Nelson Piquet-t pedig óvatosságból kihívták kerékcserére, így második lett Alain Prost mögött, az egyéni cím elúszott. 1987-ben a már világbajnok és a csapattól búcsúzó Piquet kiesett, a Japánban megsérült Mansellt helyettesítő Ricciardo Patrese kilencedik lett (nem járt pont). Egy évvel később negyedik helyezést ért el a Judd-motoros autóval. 1989-ben immár Renault-motorral Thierry Boutsen megszerezte második győzelmét, szakadó esőben; Patrese harmadikként állhatott mellé a dobogón. 1991-ben Mansell második lett Senna mögött a félpontosként leintett futamon, így a konstruktőri címet sem sikerült megszereznie az istállónak. 1992-ben méltatlanul zárták a sikerévet: Mansell és Patrese is kiesett. 1993-ban a világbajnok Prost második hellyel búcsúzott a csapattól és a Forma–1-től is, Damon Hill harmadikként csatlakozott hozzá a pódiumon. 1994-ben Hill Schumacherrel ütközve bukta el a világbajnoki címet, a szépségtapaszt a konstruktőri cím jelentette, valamint a beugró Mansell utolsó edzéselsősége és futamgyőzelme.

1995-ben Hill nyert az utolsó adelaide-i versenyen, majd az első melbourne-i futam is az ő sikerével zárult, a debütáló Villeneuve révén kettős győzelem lett (az élről induló és leggyorsabb kört futó Jacques-nak a győzelemre is volt esélye, csak műszaki gondok miatt lett második). A következő versenyen nem sikerült a pontszerzés, Villeneuve ütközött a rajtnál, Heinz-Harald Frentzen fékhiba miatt állt ki, nyolcadik helyezettnek elkönyvelve. 1998-ban Renault helyett Mécachrome motorral Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik lett, de őket is lekörözték a McLarenek. A következő évben Ralf Schumacher lett harmadik első williamses futamán, a kétszeres CART-bajnokként visszatérő Alessandro Zanardi kiesett. 2000-ben a csapat első BMW-motoros versenyén Ralf megismételte a dobogós helyezését, a debütáló Button motorhiba miatt kiállt. 2001-ben mindkét versenyző kiesett: Ralf ütközött Villeneuve-vel, az első futamán induló Juan Pablo Montoyának motorhibája volt. 2002-ben és 2003-ban Montoya egyaránt második lett, utóbbi futamon Ralf nyolcadikként az új szabályoknak köszönhetően pontot szerzett. 2004-ben Ralf és Montoya 4-5. helyen végzett. 2005-ben teljesen új versenyzőpárossal indultak, a hazai pályán versenyző Mark Webber ötödik lett, míg Nick Heidfeld ütközött Michael Schumacherrel. 2006 kettős kiesést hozott (Webbernek váltóhibája volt, az apja nyomdokaiba lépett Nico Rosberg ütközött az elején). 2007-ben Rosberg hetedik lett, a tesztpilótáskodás után visszatérő Alexander Wurz ütközés miatt kiesett. 2008-ban Rosberg pályafutása első dobogós helyezését érte el harmadikként, Nakajima Kazuki pedig hatodikként első pontjait szerezte. 2009-ben Rosberg leggyorsabb kört futva lett hatodik, Nakajima kiesett.

2010-ben Barrichello nyolcadik helyen végzett, Hülkenberg a rajt után ütközött. 2011-ben váltóhiba miatt Barrichello és az újonc Pastor Maldonado is kiesett. 2012-ben Maldonado sokáig jó helyen haladt, de a végén nem bírta és kicsúszott, Bruno Senna pedig Massával ütközött (a megtett táv miatt 13.-nak és 16.-nak könyvelték el őket). 2013-ban Maldonado kicsúszott, az újonc Bottas 14. helyen végzett. Tavalyelőtt a csapathoz frissen érkezett Massa a rajt után ütközve kiesett, Bottas ötödik helyezést ért el. Tavaly Massa negyedik lett, Bottas hátsérülés miatt nem rajtolt el a futamon.

Red Bull

2005-ben itt mutatkozott be az energiaitalos csapat, méghozzá rögtön dupla pontszerzéssel: David Coulthard negyedik, Christian Klien hetedik lett. Egy évvel később Klien nyolcadik helyen végzett, míg Coulthard tizedik helye még nem ért pontot. A következő három versenyen viszont nem sikerült pontokat szerezniük, 2008-ban mindkét versenyző kiesett ütközés miatt (Webber az elején, Coulthard később). 2009-ben Vettel ütközött Robert Kubicával, míg Webber 12. lett. 2010-ben Vettel élről indult, de kicsúszott; Webber kilencedik helyen ért célba. Az első – és eddig egyetlen – itteni győzelmükre 2011-ig kellett várniuk, Vettel magabiztosan nyerte a futamot; Webber ötödik lett. 2012-ben Vettel második, Webber negyedik helyezést ért el. 2013-ban Vettel ismét dobogós, ezúttal harmadik, míg Webber – akkor még nem tudtuk – utolsó hazai versenyén hatodik lett. Tavalyelőtt az új fiú, Ricciardo második lehetett volna, ha nincs a mizéria az üzemanyag-fogyasztással és a mérő rendszerrel – így azonban diszkvalifikálták, míg Vettel motorhibával feladta a versenyt, vagyis a csapat nullázással kezdte a szezont. Tavaly Ricciardo hatodik lett, míg a „fiókcsapattól” érkező Kvjat műszaki gondok miatt nem rajtolhatott el a futamon.

Force India

2008-ban itt mutatkozott be a csapat, Giancarlo Fisichella és Adrian Sutil is kiesett. Pontot szerezniük 2009-ben sem sikerült, de legalább mindketten célba értek (Sutil kilencedik, Fisichella 11. helyen). 2010-ben Vitantonio Liuzzi hetedik lett, Sutilnak motorhibája volt. 2011-ben sikerült a kettős pontszerzés: Sutil kilencedik lett, Paul di Resta első futamán tizedik (bár ehhez kellett a két Sauber kizárása). 2012-ben di Resta ismét tizedik helyen végzett, a tesztpilótából versenyzővé előlépő Hülkenberg a rajt után ütközött. Az utóbbi három év kettős pontszerzést hozott: 2013-ban Sutil és di Resta 7-8. helyen futottak be; tavalyelőtt Hülkenberg hatodik, Pérez tizedik lett; tavaly Pérez hetedik, Hülkenberg tizedik.

Renault

Az első adelaide-i verseny egyúttal a régi Renault csapat utolsó futamát jelentette, Patrick Tambay és Derek Warwick is kiesett.

Szintén ott volt Adelaide-ben az enstone-i jogelőd Benetton. 1990-ben az idősebb Nelson Piquet győzött, 1992-ben pedig Michael Schumacher és Martin Brundle a dobogó két oldalára állhatott. Melbourne-ben „ruhagyáriként” nem sikerült dobogós helyezést elérniük.

2002-ben Melbourne-ben volt a gyári Renault visszatérése, Jarno Trulli és Button is kiesett. 2003-ban viszont mindkét pilóta pontot szerzett: Trulli ötödik lett, a csapat színeiben először induló Alonso hetedik. 2004-ben már a dobogó is összejött Alonso harmadik helye révén, Trulli hetedik lett. A javuló tendencia jegyében két győzelem következett: 2005-ben Giancarlo Fisichella, 2006-ban Alonso győzött. Előbbi alkalmával Alonso a dobogó harmadik fokán csatlakozott az ünnepléshez, utóbbi futamon Fisichella kiesett. 2007-ben megtört a jó sorozat, Fisichella ötödik, a debütáló Heikki Kovalainen tizedik lett (amiért nem kapott pontot). 2008-ban Alonso negyedik hellyel tért vissza a csapathoz, az ifjabb Nelson Piquet kiesett első nagydíján. A következő évben Alonso ötödik lett, Piquet ismét nem ért célba. Ezután újra összejött két dobogó: 2010-ben Kubica lett második, 2011-ben pedig immár a Lotus Renault GP színeiben Vitalij Petrov harmadik. Előbbi futamon a debütáló Petrov kiesett, utóbbin Heidfeld 12. lett.

2012-től immár csak Lotusként szerepeltek, elhagyva a Renault-t. Három éve Kimi megnyerte a szezonnyitót, ami reménykedésre adott okot, de sajna nem követte több győzelem. Tavaly immár nemcsak a kasztni, de a motor sem volt Renault, a Lotus-Mercedes két pilótája kiesett: Grosjean technikai hiba, Pastor Maldonado ütközös miatt. Idén immár harmadszorra kezdi meg gyári csapatként való szereplését a Renault.

Toro Rosso

Első két melbourne-i versenyükön nem szereztek pontot: 2006 Scott Speed kilencedik lett (bár nyolcadiknak ért célba, időbüntetést kapott sárga zászló figyelmen kívül hagyásáért), Vitantonio Liuzzi kiesett; 2007-ben Liuzzi 14. helyen végzett, ezúttal Speed esett ki. 2008-ban Sébastien Bourdais pályafutása első versenyén hetedik, pontszerző helyezést ért el(bár motorhiba miatt nem ért célba, a megtett táv elég volt a rangsoroláshoz). Vettel már az elején ütközött. A következő évben egy másik Sébastien, Buemi ismételte meg az előző évi bravúrt, éppen a csapattárs Bourdais-t megelőzve. 2010-ben Buemi már az elején ütközött, Jaime Alguersuari 11.-ként lecsúszott a pontszerzésről. 2012-ben Buemi nyolcadik helyen végzett, Alguersuari megismételte az előző évi helyezését. 2013-ban Ricciardo kilencedik, Jean-Éric Vergne 11. lett, mindketten először indultak futamon a csapat színeiben, utóbbinak ez volt a bemutatkozó futama is. Tavalyelőtt sikerült a kettős pontszerzés: Vergne és az újonc Kvjat 8-9. helyen végeztek. Tavaly két debütáns pilótával vettek részt, Sainz kilencedikként örülhetett pontoknak, Verstappen autója megadta magát.

Sauber

Adelaide-ben (1993–1995) nem sikerült pontot szerezniük. Melbourne-ben 1997-ben Nicola Larini, 1998-ban Johnny Herbert lett hatodik. 2000-ben szabálytalan légterelő miatt a hatodik helyről zárták ki Mika Salót. 2001-ben az új, fiatal versenyzőpáros mindkét tagja pontot szerzett: Heidfeld negyedik lett, Kimi hatodikként debütált. 2002-ben Heidfeld és az újonc Massa is kiesett. 2003-ban a csapathoz visszatérő Frentzen lett hatodik. 2004 és 2005 nullapontos verseny volt (előbbi Fisichella, utóbbi Villeneuve első futama volt a csapat színeiben).

A BMW-Sauber korszakból Heidfeld 2008-as második helye a legjobb eredmény.

2010-ben már ismét önálló csapatként egy 12. helyre futotta Pedro de la Rosától, míg Kobayashi Kamui a rajt után ütközve kiesett. 2011-ben a Kobayashi–Pérez páros mindkét tagja pontot szerezhetett volna, de kizárás lett belőle, újra szabálytalan légterelő miatt. A 2012-es verseny kettős pontszerzést hozott: Kobayashi hatodik, Pérez nyolcadik lett. 2013-ban Hülkenberg nem túl szerencsésen mutatkozott be új csapatánál, az üzemanyagrendszer hibájából nem rajtolhatott el, míg a debütáns Esteban Gutiérrez 13. lett. Tavalyelőtt Sutil és Gutiérrez 11-12. helyükkel lemaradtak a pontszerzésről – ami a csapatnak egész évben nem is sikerült. Tavaly viszont a Nasr–Ericsson páros kiköszörülte a csorbát: a brazil pilóta ötödik hellyel mutatkozott be a mezőnyben, a svéd pedig nyolcadikként szerezte első pontjait.

McLaren

A Ferrari és a Williams mellett ők azok, akik sem hiányoztak eddig egyetlen Ausztrál Nagydíjról sem. Az első adelaide-i verseny 1985-ben nem sok örömet hozott: a már világbajnok Alain Prost és Niki Lauda is kiesett, utóbbinak ez volt a búcsúversenye. A következőre annál inkább büszkék lehettek: Prost győzelme a címvédést jelentette (egyéniben). Keke Rosberg viszont kiesett a búcsúversenyén. 1987-ben kettős kiesés jött, majd 1988-ban immár Honda-motorokkal kettős győzelmet szereztek Prost, Ayrton Senna sorrendben, de a házon belüli világbajnoki csatát már nem befolyásolta. 1989-ben a nagy esőben Prost visszalépett, míg Senna ütközött Brundle-lel. 1990-ben Senna ismét kiesett, de ezután sikersorozat jött a pályán: 1991-ben Senna a nagy eső miatt félpontosan leintett futamot megnyerte, Berger harmadik lett (ezzel meglett a konstruktőri cím is); 1992-ben Senna ütközött Mansell-lel, míg Berger győzelemmel köszönt el a csapattól; 1993-ban (már Honda-motor nélkül) Senna tett hasonlóan (és sajnos pályafutása utolsó diadala is lett). 1994-ben Brundle állhatott harmadikként dobogóra.

Immár a Mercedes-korszakban az utolsó adelaide-i verseny pénteki edzésén Mika Häkkinen súlyos balesetet szenvedett, de már a következő év elején rajthoz tudott állni, az első melbourne-i futamon ötödikként pontot is szerzett.  A csapathoz érkezett Coulthard szelephiba miatt kiállt. 1997-ben Coulthard révén megnyerték első ezüstös festésű futamukat, Häkkinen harmadikként szintén dobogóra állt. Egy évvel később pedig Häkkinen, Coulthard sorrendben arattak lehengerlő kettős győzelmet, lekörözve az összes többi versenyzőt. A csapat bakija – téves bokszkihívás – majdnem Mika diadalába került, de Coulthard visszaengedte az élre. A következő két futamon viszont technikai hibák miatt kettős kieséseket szenvedett el a csapat. 2001-ben Mika kicsúszott a felfüggesztés hibája miatt, Coulthard második lett. 2002-ben Kimi állt dobogóra első mclarenes futamán (3.), míg DC-nek váltóhibája volt; a következő évben Coulthard másodjára nyerte meg a futamot, Kimi ismét harmadik. 2004-ben Kimi motorhiba miatt kiállni kényszerült, Coulthard nyolcadik helyen végzett. 2005-ben Kimi lett nyolcadik, Montoya pedig hatodik hellyel mutatkozott be új csapatánál. 2006-ban Kimi második, Montoya elektronikai hiba miatt kiállt. 2007-ben az Alonso-Hamilton páros dobogón mutatkozott be a csapatnál (2-3. hely), a következő versenyen Hamilton győzött, az újonnan érkezett Kovalainen ötödik lett. A 2009-es verseny viszont botrányt hozott: Hamiltont utólag kizárták a bírák megtévesztése miatt. Kovalainen a verseny elején kiesett, miután ütközésben megsérült a felfüggesztése.

2010-ben Button szerezte első győzelmét a csapat színeiben, míg Hamilton hatodik lett. 2011-ben Hamilton második, Button áthajtásos büntetés miatt hatodik helyen ért célba. 2012-ben újabb győzelem következett, kettős dobogóval: Button nyert, Hamilton harmadik lett. 2013-ban Button kilencedik, a csapathoz érkezett Pérez 11. helyen végzett. Tavalyelőtt Magnussen hatalmas meglepetést okozva dobogón mutatkozott be a Forma–1-ben, sőt Ricciardo kizárása után másodikká lépett elő, így pedig Button harmadik lett. Tavaly 23 év után indultak újra Honda-motorral, de a régi sikereknek a közelébe nem jutottak (azóta sem): Button 11. lett, míg a sérült Alonso helyett egy hétvégére beugró Magnussen technikai hiba miatt el sem tudott rajtolni.

Manor

Az első két évükben Virgin néven szerepeltek. 2010-ben Timo Glock és Lucas di Grassi is kiesett, előbbi a felfüggesztés, utóbbi a hidraulika hibája miatt. 2011-ben Jérôme d'Ambrosio 14. helyezést ért el (utolsó célba érkezőként), Glock kilenc kör hátránnyal helyezetlenül zárt. 2012-ben már Marussia-színekben Glock 14. lett, a debütáló Charles Pic kiállni kényszerült olajnyomás-problémák miatt (de hivatalosan 15. lett). 2013-ban két újoncot is avattak, Jules Bianchi 15., Max Chilton 17. lett. Tavalyelőtt utolsókként értek célba, Chilton 13. lett, Bianchit viszont a kevés megtett kör miatt helyezetlennek jegyezték. Tavaly immár Manor Marussia néven neveztek, de az időmérőn nem vettek részt, így a futamon sem indulhattak.

Haas

Ez lesz a csapat első Forma–1-es nagydíja (bár a Haas név már felbukkant a mezőnyben, az egykori Haas-Lola csapat Carl Haas után kapta a nevét, míg az új istállót Gene Haas alapította).

 

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr18488032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása