Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző II/13.

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

2016. augusztus 28. - F1 Hierro

A Forma-1 mezőnye négy hét után visszatér a nyári szünetről. Spa-Francorchamps egyike a világbajnokság klasszikus, régi vágású helyszíneinek. A jelenlegi pilóták közül Kimi Räikkönen számít itt a legsikeresebbnek négy győzelmével (nem sokon múlt, hogy öt legyen, de 2008-ban Lewis Hamilton a végén elütötte tőle, majd a versenybírók döntése révén saját magát is).  Hamiltonnak hivatalosan két győzelme van Spában, köztük a tavalyi futam. Idén azonban motorcserék miatt a mezőny végéről kell indulnia. Räikkönen azonban ott van a második rajtsorban, csapattársa, Vettel mellett, aki kétszeres győztes Spában. Rajtuk kívül Jenson Button, Daniel Ricciardo és Felipe Massa nyert még Belga Nagydíjat, utóbbi Hamilton büntetése révén. Az első sorból Hamilton csapattársa és kihívója, Nico Rosberg indul, aki az utóbbi két évben második lett, bár a tavalyelőttit beárnyékolja, hogy Hamiltonnal ütközött a verseny elején. Mellőle Max Verstappen rajtolhat, aki gyakorlatilag hazai pályán versenyez, részben Hollandia szomszédsága, részben belga édesanyja révén. A mezőnyben újoncot is köszönthetünk Esteban Ocon személyében, aki Rio Haryantót váltja a Manor ülésében.

Hamilton

A Forma Renault 2000-es Európa-kupában 2002-ben hetedik lett. A Forma–3 Euroszériában 2005-ben az első futamon pole-ból indult, de kizárták, a másodikat viszont megnyerte.

Első Forma–1-es Belga Nagydíján 2007-ben McLaren–Mercedesszel negyedik helyen végzett. 2008-ban elsőnek futott be, de Kimi kitessékelése miatt időbüntetést kapott és harmadik helyre csúszott vissza. 2009-ben a rajt utáni karambolba keveredve esett ki. 2010-ben végre behúzta a győzelmet. 2011-ben a Kobayashi Kamuival való ütközése miatt kényszerült feladni, 2012-ben pedig ismételte magát a történelem: Grosjean manővere után megint csak Kobayashinak ment neki. 2013-ban Mercedesszel élről indulva harmadik lett. Tavalyelőtt ütközött csapattársával, Rosberggel, ami után defektet kapott. A kerékcsere után a mezőny végére esett vissza, és az autó sérülése miatt nem sikerült felzárkóznia, később ki is állt. Tavaly sikerült élről indulva megnyernie a futamot.

Ricciardo

A 2007-es olasz Forma Renault 2.0 sorozat külhoni hétvégéjén az első futamon ötödik lett. A 2008-as Forma Renault 2.0 Európa-kupa szezonnyitóját megnyerte, a hétvége második futamán negyedik lett. A kategória Nyugat-európai Kupa sorozatában egy második helyezést és egy győzelmet ért el. 2009-ben a brit Forma–3-ban szintén ezeket az eredményeket produkálta a két futamon, az elsőt nyerte meg. A WSR 3.5 kategóriájában 2010-ben a második futamon ötödik lett, 2011-ben egy tizedik és egy kilencedik helyezést ért el.

Abban az évben már a Forma–1-es nagydíjon is indult HRT-vel, az időmérőn 107%-on kívül teljesített, de engedték versenyezni, azonban a futamot feladni kényszerült. Toro Rossóval 2012-ben kilencedik, 2013-ban tizedik lett. Tavalyelőtt Red Bull-lal sikerült megnyernie a futamot, ez lett pályafutása harmadik és idáig legutóbbi győzelme. Tavaly elektronikai hibával állt ki a Buszmegállónál, virtuális safety cart okozva.

Vettel

Először a 2005-ös Forma–3 Euroszériában indult Spában, az első futamról kizárták, a másodikon 13. lett. 2006-ban a WSR-ben járt a pályán, de az első futamon kiesett, a másodikon nem állt rajthoz.

Forma–1-ben 2007-ben versenyzett itt először Toro Rossóval, a kormánymű hibája miatt kiesett. Egy évvel később ötödik lett. A Red Bull pilótájaként 2009-ben harmadik lett, leggyorsabb kört futva. 2010-ben ütközött Buttonnal, ami miatt 15. helyen végzett. 2011-ben élről indulva megnyerte a futamot, 2012-ben második lett, 2013-ban pedig újra győzött. Tavalyelőtt megtört a dobogós szériája a pályán, ötödik helyen végzett. Tavaly Ferrarival gumiproblémák miatt kiállt, de a megtett táv miatt 12.-nek rangsorolták.

Rosberg

A GP2-ben 2005-ben a hosszú futamon a dobogó harmadik fokára állhatott, a sprinten ötödik lett.

A Forma–1-ben 2007-ben versenyzett a pályán először, akkor Williamsszel hatodik lett. A 2008-as verseny kevésbé sikerült: 12. helyen végzett, 2009-ben viszont nyolcadikként ismét pontot szerzett. Mercedesszel 2010-ben és 2011-ben egyaránt hatodik helyen végzett, bár utóbbi futamon csak azért, mert átadta helyét a jubiláló csapattárs Michael Schumachernek. 2012-ben 11. helyével lecsúszott a pontszerzésről, 2013-ban negyedik lett. Tavalyelőtt eddigi legjobb belgiumi eredményét elérve második lett, edzéselsőként és leggyorsabb kört futva, azonban az eredményt beárnyékolta, hogy a verseny elején ütközött Hamiltonnal, amiért a csapat utóbb őt okolta. Tavaly ismét második lett, ezúttal csapattársa mögött.

Räikkönen

2000-ben a Forma Renault 2000 Európa-kupában a második itteni hétvégén győzött.

2001-ben a Sauber–Petronas meghibásodása miatt kiesett. Egy évvel később McLaren–Mercedesszel első sorból rajtolt (előrevetítve későbbi jó szerepléseit), de a technika ismét kibabrált vele. 2004-ben aztán megszerezte a McLaren egyetlen azévi győzelmét (amivel szaván fogott egy meggondolatlan fogadalmat tevő brit újságírót). Azt ezt követő években mondhatjuk, hogy ő uralta a pályát: 2005-ben és 2007-ben – utóbbi évben immár Ferrarival – újra győzött. 2008-ban folytathatta volna a sikersorozatot, de Hamilton agresszív manővere után nem sokkal a vége előtt kicsúszott (18. helyezettnek jegyezték). 2009-ben a Ferrari egyetlen azévi diadalát érte itt el (és egyúttal legutóbbi ferraris diadalát), bár ehhez kellett a vitatott manővere is az elején (kívül kerülve el a tumultust).

2012-ben Lotusszal visszatérve ha nem is nyert, de a dobogót hozta: harmadik lett. 2013-ban viszont fékhibával kiesett, ezzel megszakadt rekord hosszúságú pontszerzési sorozata. Tavalyelőtt újra Ferrarival negyedikként lemaradt a dobogóról, de így is legjobb eredményét érte el az év során. Tavaly hetedik helyen végzett.

Grosjean

Először 2004-ben, a Forma Renault 2000-es Európa-kupában indult itt, de nem túl jól sikerült a verseny: 25. helyen ért célba. A GP2-ben 2008-ban a hosszú futamot megnyerte. 2010-ben és 2011-ben ismét elért egy-egy dobogós (harmadik) helyet, emellett a sprintfutamon 2010-ben hatodik, 2011-ben negyedik lett. 2010-ben indult a pályán a GT1 világbajnokságban és az Auto GP-ben is. A GT1-ben Neel Jani váltótársaként a kvalifikációs futamon kiestek, 20.-nak lettek rangsorolva, a bajnoki futamon 14.-ek lettek. Az Auto GP-ben az első futamot megnyerte, a másodikon második lett.

A Forma–1-ben először 2009-ben versenyzett a pályán, Renault-val a rajt utáni ütközésben kiesett. Három év után 2012-ben indult újra a nagydíjon Lotusszal, de az sem sikerült jobban: a verseny negatív hőse lett azzal, hogy karambolt okozott a rajt után, ami miatt egy futamra szóló eltiltást is kapott. 2013-ban nyolcadik lett. Tavalyelőtt az erőforrás hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. A tavalyi volt az eddigi legjobban sikerült Belga Nagydíja: harmadik lett a két Mercedes mögött, ez volt a legutóbbi dobogója.

Ericsson

A brit Forma–3-ban 2008-ban egy hetedik és egy ötödik helyezést ért el. 2010-től 2013-ig a GP2-ben indult a pályán, kiemelendő 2012-ben a hosszú futam megnyerése és a 2013-ban szintén a hosszú futamon elért második helye.

Tavalyelőtt Caterhammel 17. helyen végzett. Tavaly Sauberrel tizedik lett.

Pérez

Először a 2005-ös Forma BMW ADAC sorozatban indult a pályán. Akkor az itteni hétvége első futamán ötödik lett, a másodikon nem indult el. 2007-ben a brit Forma–3-ban az abszolút sorrendben elért 9. és 15. helye a National Class mezőnyében mindkét futamon győzelmet jelentett. 2008-ban már a „nagyok” között egy hatodik és egy második helyezést ért el. A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben versenyzett itt, előbbi évben a sprintfutamon negyedik, utóbbi évben a hosszú versenyen hetedik lett, a sprintet megnyerte.

A 2011-es nagydíjon a Sauber felfüggesztésének hibája miatt esett ki. 2012-ben az edzésen az ötödik időt autózta, sőt Maldonado büntetése miatt negyedik kockából indulhatott, csakhogy a rajt után ő lett Grosjean első áldozata, ami után elvesztette a hátsó szárnyát, és Maldonadónak ütközött. 2013-ban McLaren–Mercedesszel 11. lett. Tavalyelőtt Force Indiával nyolcadik helyen futott be. Tavaly ötödik helyezést ért el.

Nasr

Az európai Forma BMW-ben 2009-ben két második helyezést ért el a pályán. A brit Forma–3-ban 2010-ben a hétvége során egy hetedik, egy második és egy ötödik helyet produkált. Egy évvel később abszolút sorrendben kilencedik, nyolcadik és hetedik helyen végzett, de több vendégpilóta is végzett előtte, így a bajnokságban jobban profitált belőle: a második futamon harmadik, a harmadikon második helyért járó pontokat zsebelt be. Az következő három évben a GP2-ben indult, legjobb eredményei a 2012-es sprinten elért második hely és a tavalyelőtti sprint megnyerése.

A tavalyi Belga Nagydíjon 11. helyen végzett.

Alonso

A Forma–3000-ben a 2000-es idény zárófutamán itt szerezte egyetlen futamgyőzelmét a kategóriában.

A 2001-es Forma–1-es nagydíj edzésén ugyan 107%-on kívüli időt futott a Minardival, de engedték rajthoz állni. Versenye azonban már az elején véget ért váltóhiba miatt. Legközelebb három évvel később indult itt Renault-val, de akkor motorhiba miatt adta fel. 2005-ben másodiknak futott be, ami elég volt arra, hogy őrizze megnyugtató előnyét a világbajnoki csatában. 2007-ben McLaren–Mercedesszel harmadik lett, egy évvel később újra Renault-val negyedik. 2009-ben ki kellett állnia, mivel felfüggesztése a rajt utáni karambolban megsérült. 2010-ben Ferrarival hibázott és kicsúszott, 2011-ben negyedik helyen végzett. 2012-ben a rajt után áldozatul esett Grosjeannak és kiesett, ami sokba került év végén. 2013-ban másodikként állhatott dobogóra. Tavalyelőtt hetedik helyen végzett. Tavaly McLaren–Hondával 13. lett.

Massa

2000-ben a Forma Renault 2000 Európa-kupában versenyezhetett a pályán.

Első Belga Nagydíján 2002-ben Sauber–Petronasszal motorhiba miatt kiállt. 2004-ben legjobb azévi eredményét elérve negyedik lett, egy évvel később – nem pontszerző – tizedik. Ferrarival 2007-ben második helyezést ért el, 2008-ban eredetileg szintén ezen a helyen futott be, de Hamilton büntetése révén győztessé lépett elő. 2009-ben hungaroringi sérülése miatt kihagyta a futamot. 2010-ben negyedik, 2011-ben nyolcadik, 2012-ben ötödik, 2013-ban hetedik helyen végzett. Tavaly Williamsszel nem sikerült pontot szereznie, 13. lett. Tavaly hatodik helyezést ért el.

Magnussen

2009-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupa sorozatában ötödik és negyedik helyen végzett. A kategória Észak-európai Kupájának szezonzáróján két dobogós helyezést ért el: egy második és egy harmadik helyet. 2011-ben a brit Forma–3 hétvégéjén három futamon vett részt, a másodikat megnyerte, a harmadikon abszolútban nyolcadik lett, de mivel vendégpilóták is végeztek előtte, a harmadik helyért járó pontokat kapta. 2012-ben és 2013-ban a WSR-ben indult a pályán, a 3.5-ös géposztályban előbbi szezonban a hétvége első futamát megnyerte; utóbbi évben az első futamon győzött, a másikon harmadik lett.

Tavalyelőtt McLaren–Mercedesszel 12. helyen végzett.

Gutiérrez

A Forma BMW Európa-bajnokságban 2008-ban az itteni hétvége második futamán nyolcadik lett. A brit Forma–3-ban 2009-ben hatodik és tizedik helyezést ért el, de vendég pilótaként nem szerezhetett pontot. A GP3-ban 2009-ben, a GP2-ben 2011-ben és 2012-ben indult itt két-két futamon, de egyiken sem szerzett pontot.

A Belga Nagydíjon Sauberrel 2013-ban 14., tavalyelőtt 15. helyen végzett.

Button

Az 1999-es brit Forma–3 kihelyezett futamán negyedik lett. Ugyanebben az évben David Saelens és Tomás Enge váltótársaként részt vett a spa-i 24 órás versenyen, de kiestek.

2000-ben Williams–BMW-vel ötödik helyen végzett. A következő évben Benetton–Renault-val, 2002-ben gyári Renault-val és 2004-ben BAR–Hondával egyaránt kiesett. Aztán 2005-ben összejött a dobogó: harmadik helyezést ért el. Gyári Hondával nem sikerült pontot szereznie: 2007-ben kiesett, 2008-ban 15. lett. A következő két évben egyaránt ütközések vetettek véget a versenyének: 2009-ben Brawn–Mercedesszel a rajt utáni karambolba keveredett, 2010-ben a McLaren–Mercedes színeiben pedig Vettellel ütközött. A következő két évben megtört a rossz sorozat: 2011-ben harmadik lett, míg 2012-ben megnyerte a futamot. A következő két futamon egyaránt hatodik helyen végzett. Tavaly Honda-motoros autóval 14. helyen végzett.

Kvjat

2010-ben az európai Forma BMW-ben hatodik és ötödik helyezést ért el. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában (egyúttal az Észak-európai Kupában) a hétvége első futamán negyedik lett (az északi értékelésben harmadiknak számított), a másikat megnyerte. Egy évvel később az Európa-kupában ezt a szereplést megismételte. A kategória alpesi szériájában az első futamot megnyerte, a másikon tizedik lett. A GP3-ban tavalyelőtt a hosszú futamon győzött, a sprintversenyen hatodik lett.

Tavalyelőtt Toro Rossóval kilencedik helyen végzett. Tavaly a Red Bull színeiben negyedik helyezést ért el.

Hülkenberg

A 2005-ös Forma BMW ADAC bajnokságban egy negyedik és egy második helyezést ért el a pályán. A GP2-ben 2009-ben második lett a hosszú futamon.

A Forma–1-es nagydíjon 2010-ben Williamsszel 14. helyen végzett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben versenyzővé előlépve itt érte el eddigi legjobb helyezését: negyedik lett. 2013-ban Sauberrel 13., tavalyelőtt újra Force Indiával tizedik lett. Tavaly az erőforrás problémái miatt nem sikerült elrajtolnia.

Palmer

2009-ben a Forma–2 itteni hétvégéjén az első futamon 16. helyen végzett, a másikon kiesett. 2011-től 2014-ig a GP2-ben indult itt 4×2 futamon, egyetlen dobogója a tavalyelőtti sprinten elért harmadik hely volt.

A tavalyi Belga Nagydíj hétvégéjén a Lotus pénteki tesztpilótája volt.

Ocon

2012-ben a Forma Renault 2.0 kategóriában az Európa-kupában nem szerzett pontot a pályán, az alpesi szériában a hétvége második futamán hetedik lett. A 2013-as Európa-kupa hétvégén nyolcadik és hetedik helyezést ért el. Tavalyelőtt a Forma–3-as Európa-bajnokság hétvégéjének második és harmadik futamán másodikként állhatott dobogóra. Tavaly a GP3-ban mindkét futamán második lett.

A mostani Belga Nagydíj lesz az első Forma–1-es futamrészvétele.

Verstappen

Tavalyelőtt a Forma-3 Európa-bajnokság itteni hétvégéjének mindhárom futamát megnyerte.

A tavalyi futamon Toro Rossóval nyolcadik lett.

Sainz

2010-ben az európai Forma BMW hétvégéjének mindkét futamán kiesett. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában az első futamot megnyerte, a másodikon harmadik lett (ami beleszámított az Észak-európai Kupába is, utóbbi futamon elért eredménye ott második helyezést ért). 2012-ben a brit Forma–3-ban, egyúttal a kategória Európa-bajnokságában az első futamon harmadik lett (a brit bajnokságban másodiknak számított), a harmadikat megnyerte (a második elmaradt). 2013-ban a GP3-ban nem sikerült pontokat szereznie. A WSR 3.5-ös kategóriájában 2013-ban szintén nem szerzett pontot, tavalyelőtt viszont mindkét futamot megnyerte.

Tavaly az erőforrás hibájával kiesett.

Bottas

A 2007-es Forma Renault 2.0 Észak-európai Kupában egy ötödik és egy 12. helyezést ért el. A 2008-as Európa-kupa szezonnyitóján harmadik lett, az Észak-európai Kupa záró hétvégéjén pedig mindkét futamot megnyerte. 2009-ben a brit Forma–3-ban a hétvége első futamán harmadik lett, de vendégpilótaként nem kapott pontot. A GP3-ban 2011-ben a hosszú futamon győzött.

2012-ben a Williams tesztpilótájaként vett részt a pénteki első szabadedzésen. A 2013-as futamon 15. lett. Tavalyelőtt a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavaly kilencedik helyen végzett.

Wehrlein

A 2012-es Forma–3-as Európa-bajnokság itteni hétvégéjének két futamán nem szerzett pontot.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1511657002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása