Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző V/21.

Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina

2019. december 01. - F1 Hierro

Az Abu-Dzabi Nagydíj tíz éve szerepel a versenynaptárban, többnyire szezonzáróként. Ebben ott az esély egy kiélezett döntő futamra, de arra is hogy már csak nagyobb tét nélküli levezetés lesz (illetve egy alkalommal, amikor nem itt zárult a szezon, volt rá példa, hogy a futamot követően nyitott maradt a világbajnokság). Eddig háromszor dőlt el a világbajnoki cím az Emirátusokban. Lewis Hamilton mind a háromban érintett volt, különféleképpen: 2010-ben már csak matematikai esélye maradt, 2014-ben viszont megszerezte második címét akkori csapattársa, Nico Rosberg ellen, 2016-ban viszont hiába nyerte meg a futamot, a világbajnok Rosberg lett. Tavaly viszont már világbajnokként nyerte meg a versenyt, összesen negyedjére, amivel az itteni futamok legsikeresebb versenyzője. Sebastian Vettel, akinek idén már a bajnoki dobogóra sincs esélye, háromszor győzött Abu-Dzabiban, ezek közül a második itteni győzelme egyúttal az első világbajnoki címét jelentette. Rajtuk kívül a két finn versenyző nyerte meg a futamot egy-egy alkalommal, Kimi Räikkönen 2012-ben itt szerezte a visszatérése utáni első győzelmét, Valtteri Bottas pedig a tavalyelőtti versenyt nyerte meg. Nekik idén nem sok esélyük van, előbbi az Alfa Romeóval kiesett a Q1-ben, utóbbit pedig erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolva indul. A tavalyi futamon Sauberrel hetedik Charles Leclerc a harmadik rajtkockából indulva küzdhet a világbajnokság harmadik helyéért, és hogy csapattársát, Vettelt maga mögött tartsa a háziversenyben - remélhetőleg utóbbi hevében nem ismétlődik meg az interlagosi esetük. Hamilton mellől Bottas hátrasorolása miatt Max Verstappen indulhat, aki két hete Brazíliában győzött, tavaly pedig harmadik lett a szezonzárón.

Zárófutam lévén Abu-Dzabi gyakorta búcsúzások helyszíne is. Idén Nico Hülkenberg készülhet egy évtized után utolsó Forma-1-es versenyére.

Hamilton

A 2009-es futamon McLaren–Mercedesszel élről indult, de fékhiba miatt kiesett. 2010-ben minimális matematikai esélye volt a világbajnoki címre, de egy percig sem állt úgy a futam, hogy ez realizálódhatott volna. A versenyen leggyorsabb kört futva második lett. 2011-ben megnyerte a futamot. 2012-ben újra pole pozíciót szerzett, de a benzinnyomás problémái miatt fel kellett adnia a versenyt. 2013-ban Mercedesszel hetedik lett. 2014-ben bajnokesélyesként érkezett a zárófutamra, és minden úgy alakult, hogy neki kedvezzen: a csapattárs Nico Rosberg nullázott, míg ő maga megnyerte a futamot és ezzel második világbajnoki címét. A 2015-ös futamnak már nem volt tétje számára, belefért a második hely Rosberg mögött. 2016-ban viszont újra a bajnoki címért hajtott, amiért meg is tette a magáét: az időmérőn megszerezte a pole pozíciót, a futamon pedig maga mögött tartotta csapattársát, akitől igyekezett DRS távolságon kívül maradni, a pálya többi részén viszont lassabb tempóval próbálta őt visszafogni, abban a reményben, hogy az üldözők kettejük közé férkőznek. A futamot végül megnyerte, de Rosberg maradt mögötte a második, így a világbajnoki cím elúszott. Tavalyelőtt már világbajnokként érkezett, az első sorból indulva Bottas mögött másodikként zárta a szezont. Tavaly szintén úgy érkezett, hogy már eldőlt a világbajnokság, ezúttal megszerezte a pole pozíciót. A futamon a virtuális biztonsági autó alatti kerékcsere után veszítette el egy időre a vezető helyet, visszatérve Verstappennel vívott oda-vissza előzgetős csatát. Végül a többiek kerékcseréi után újra élre került és győzelemmel zárta a sikeres szezonját.

Ricciardo

2011-ben a HRT generátorának hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. Toro Rossóval 2012-ben tizedik, 2013-ban 16. lett. Red Bull-lal 2014-ben negyedik helyezést ért el, leggyorsabb kört futva. 2015-ben hatodik helyen végzett. 2016-ban a harmadik rajtkockából indulhatott, de a futamon a kevésbé kedvező boxtaktika miatt ötödik lett. Tavalyelőtt negyedik helyről indult, de a 21. körben hidraulikai hibával kiesett. Tavaly ötödik helyről rajtolt. A többiek kerékcseréi után élre állt, de miután ő maga is kereket cserélt, ötödik helyre tért vissza. A 39. körben megelőzte Bottast, negyedik helyezéssel búcsúzott a Red Bull Racingtől.

Norris

Tavalyelőtt itt volt az első Forma–2-es hétvégéje, a főfutamon kiesett, a sprinten 13. helyen végzett. Tavaly ötödik lett a főfutamon és második sprinten.

Vettel

A Red Bull színeiben ő nyerte az első két itteni futamot. 2009-ben a világbajnokság második helyét szerezte meg, de a 2010-es győzelme volt igazán emlékezetes: a csapattárs Mark Webber és Alonso helyezésével együtt az első világbajnoki címet jelentette. 2011-ben viszont itt volt az év egyetlen versenye, ahol kiesett, defekt miatt. 2012-ben az időmérő végén adódtak gondok: nem maradt elég benzine, ezért megfosztották harmadik rajthelyétől, a rajtrács végéről kellett volna indulnia. Csapata inkább változtatott a beállításokon, emiatt a boxutcából rajtolhatott. A futamon sikerült feljönnie a harmadik helyre, amivel őrizte előnyét a világbajnokság élén. 2013-ban már világbajnokként érkezve behúzta ezt a futamot is, harmadik győzelmét szerezve a pályán. 2014-ben nyolcadik helyen végzett utolsó Red Bull-os versenyén. 2015-ben Ferrarival negyedik lett. 2016-ban ötödik helyről indult, de a második etap elnyújtása jó húzásnak bizonyult, a futam végén a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavalyelőtt harmadik helyről rajtolva megismételte harmadik helyezését. Tavaly harmadik rajthelyről indulva második lett, leggyorsabb körrel – utóbbi még utoljára nem ért pontot.

Räikkönen

2009-ben 12. lett, mielőtt – időlegesen – elhagyta a Ferrarit és a Forma–1-et. 2012-ben itt szerezte visszatérése utáni első győzelmét, ami egyúttal a Lotus (mármint Lotus F1 Team) első diadalát is jelentette. A 2013-as futama viszont nem túl szerencsésen alakult. Miután a Lotus fenéklemeze nem felelt meg a vizsgálaton, elvették az edzésidejét és a rajtrács végéről kellett indulnia, ott pedig ütközött Giedo van der Gardéval és feladni kényszerült a versenyt. 2014-ben újra a Ferrari színeiben tizedik helyen végzett. 2015-ben a dobogó harmadik fokára állhatott a két Mercedes mögött és csapattársa előtt befutva. 2016-ban negyedik helyről indult, a futamon a kedvezőtlenebb boxstratégia után hatodik lett. Tavalyelőtt ötödik helyről rajtolva negyedik helyen zárta a futamot és a szezont is. Tavaly negyedik lett az időmérőn, a futamot a hetedik körben az erőforrás hibája miatt feladta, virtuális biztonsági autós fázist okozva. Így ért véget második ferraris korszaka.

Grosjean

2009-ben Renault-val utolsó célba érkezőként 18. lett, ezután három évet kellett várnia, hogy újra Forma–1-ben versenyezhessen.

2010-ben a GP2-ben hatodik lett a főfutamon és harmadik a sprinten. 2011-ben a GP2 Asiában a főfutamon második helyezést ért el; a Forma–1-es hétvégén pedig a Lotus Renault GP pénteki tesztpilótája volt.

2012-ben Lotusszal újra rajthoz állt a futamon, de Pérezzel és Webberrel ütközve kiesett. 2013-ban negyedik helyezést ért el. 2014-ben 13. helyen végzett. 2015-ben nyolcadik lett. A Haas pilótájaként a következő két évben egyaránt 11. helyen végzett. Tavaly hetedik helyről indult, a rajt után ütközött Hülkenberggel, akiknek az autója bukfenceket vetve a palánknak ment. Ő maga folytatni tudta a versenyt. A 31. körben egy látványos hármas csatája volt Esteban Ocon és Stoffel Vandoorne ellen, amiben alulmaradt, de később mégis ő zárt közülük a legjobban, kilencedikként sikerült pontot szereznie.

Gasly

2014-től 2016-ig a GP2 szezonzáróján vett részt a pályán 3×2 futamon (bár a 2015-ös sprintet lefújták). 2016-ban megnyerte a főfutamot, 2015-ben ötödik lett rajta.

A tavalyelőtti nagydíjon 16. helyen végzett, a 17. körben volt egy megpördülése. Tavaly hét körrel a futam vége előtt motorhibával kiesett.

Pérez

A GP2 Asia 2009/2010-es szezonjának második hétvégéjén részt vett, a sprintfutamon negyedik lett. A 2010-es GP2-es idény záró hétvégéjén a főfutamot megnyerte.

A Forma–1-es nagydíjon Sauberrel 2011-ben 11. helyen végzett. 2012-ben ütközött Grosjeannal, aki emiatt Webberrel együtt kiesett. A manőverért 10 másodperces büntetést kapott, ami után 15. helyen végzett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel kilencedik lett. Force Indiával 2014-ben hetedik, 2015-ben ötödik helyezést ért el. 2016-ban az időmérőn és a futamon is nyolcadik helyen végzett. Tavalyelőtt nyolcadik helyről indulva hetedik lett. Tavaly a Racing Point Force India színeiben nyolcadik helyezést ért el.

Leclerc

2016-ban a GP3-ban nem sikerült pontot szereznie, a hosszú futamon kiesett, a sprinten kilencedik lett. Tavalyelőtt a Forma–2-ben a főfutamon elért második hellyel és a sprint megnyerésével ünnepelhette a bajnoki címet.

Tavaly Sauberrel nyolcadik helyről indult, lerajtolta a Red Bullokat is, végül sorozatban harmadik hetedik helyezését ért el az év végén.

Stroll

Tavalyelőtt Williamsszel utolsó célba érkezőként 18. helyen végzett. Tavaly 13. lett utolsó williamses futamán.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel 11. helyen végzett. 2016-ban a Renault felfüggesztésének sérülése miatt kiállni kényszerült. Tavalyelőtt a Haas színeiben a rajt után megpördült, végül 13. lett. Tavaly tizedikként szerezte eddigi egyetlen itteni pontját.

Albon

2016-ban a GP3 szezonzáróján mindkét futamon kiesett. A Forma–2-ben tavalyelőtt második lett a sprinten és hetedik a főfutamon, tavaly a főfutamon nem szerezett pontot, a sprinten nyolcadik lett.

Kvjat

A GP3-ban 2013-ban a záró hétvégén a fő megnyerte, a sprinten ötödik lett.

2014-ben a Toro Rosso féltengelyének hibája miatt kiesett. 2015-ben a Red Bull színeiben tizedik lett. Legutóbb 2016-ban indult itt, ismét Toro Rossóval váltóhiba miatt esett ki.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel 16. helyen végzett. Ezután 2012-ben indult újra a versenyen, Force Indiával a rajt után kiesett, miután ütközött Bruno Sennával. 2013-ban Sauberrel 14 helyen végzett. 2014-ben újra a Force India színeiben hatodik, 2015-ben és 2016-ban egyaránt hetedik helyezést ért el. Tavalyelőtt Renault-val hetedik lett az időmérőn. A futamon Ricciardo kiesése után a hatodik helyen állt, amikor kanyarlevágásért öt másodperc büntetést kapott. Ezt a tervezett kerékcserénél letöltötte, de nehézségek támadtak az egyik kereke eltávolításánál, így 11. helyre esett vissza, ahonnan azonban visszaküzdötte magát a hatodik helyre. Tavaly tizedik helyről indult, a rajt után Grosjeannal ütközött, az autója fejre állva kötött ki a palánkban, majd ki is gyulladt, de ő maga épségben megúszta. A baleset miatt be kellett küldeni a biztonsági autót. Idén a búcsúversenyére készül.

Verstappen

Toro Rossóval 2015-ben a 16. helyen végzett. 2016-ban a Red Bull színeiben hatodik helyről indult. A rajt után Hülkenberggel koccanva visszaesett a mezőny végére, de egy kerékcserés taktikával előrébb jött, sikerült Rosberg elé is kerülnie, aki azonban megelőzte. Végül negyedik helyezést ért el. Tavalyelőtt hatodik helyről indulva ötödik lett. Tavaly hatodik helyről indult, a rajtot elrontotta,de sikerült felzárkóznia, keményen vívva Oconnal, Hamiltonnal is, végül Bottas megelőzése után harmadikként dobogóra állhatott.

Sainz

2013-ban a GP3 záró hétvégéjén a főfutamon kizárták, a sprinten 18. helyen végzett.

A 2015-ös nagydíjon Toro Rossóval 11. lett. 2016-ban a Jolyon Palmerrel történt ütközésben megsérült az autója, így fel kellett adnia a futamot. Tavalyelőtt Renault-val kiállt, miután a kerékcserénél túl lazán rögzítették az egyik kerekét. Tavaly hatodik helyezést ért el.

Russell

Tavalyelőtt a GP3-ban második lett a főfutamon és negyedik a sprinten. Azon a hétvégén a Forma–1-es első szabadedzésen is részt vett a Force India tesztpilótájaként. Tavaly a Forma-2-ben a főfutamot megnyerte, a sprinten negyedik lett.

Bottas

A 2012-bes hétvégén a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen. A 2013-as futamon 15. lett. 2014-ben a dobogó harmadik fokára állhatott csapattársa mögött. 2015-ben mindössze 13. helyen végzett. 2016-ban a felfüggesztés sérülésével kiesett. Tavalyelőtt a Mercedes színeiben mesterhármassal nyerte a futamot. Tavaly második helyről rajtolt. Sokáig tartotta ezt a helyet, de néhány körön belül Vettel és a két Red Bull is megelőzte, így végül ötödik lett.

Kubica

2009-ben BMW–Sauberrel a még utoljára pontot nem érő tizedik helyen végzett. 2010-ben Renault-val ötödik helyezést ért el. A tavalyi hétvégén a Williams tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen.

Giovinazzi

2016-ban a GP2-ben ötödik lett a főfutamon és hatodik a sprinten.

Tavalyelőtt a Haas, tavaly a Sauber tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2815332452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása