A múlt heti Portugál Nagydíj megnyerésével Lewis Hamilton megszerezte 92. nagydíjgyőzelmét, ezzel immár egyedüli rekorderré vált (két héttel korábban a Nürburgringen beállította Michael Schumacher addigi csúcsát). Ennek alkalmából tekintsük át, hogyan fejlődött a Forma-1-es világbajnokság hetven éve tartó történelmében a futamgyőzelmi rekord. Az áttekintés tartalmazza a rekorddöntéseket, a beállításokat, az egyes szezonok végén fennálló rekordokat, illetve a kerek tízes „álomhatárok” elérését.
Az első három világbajnoki futam három különböző győztest hozott.
1950. május 13., Brit Nagydíj, Silverstone: Giuseppe „Nino” Farina (I), Alfa Romeo
1950. május 21., Monacói Nagydíj, Monte Carlo: Juan Manuel Fangio (RA), Alfa Romeo
1950. május 30., Indianapolis 500 mérföldes, Indianapolis: Johnnie Parsons (USA), Kurtis Kraft - Offenhauser
Az első szezon negyedik futamáig kellett várni az első ismétlésre:
1950. június 4., Svájci Nagydíj, Bremgarten: Farina, Alfa Romeo, 2
Ezután Farina és Fangio egy ideig fej fej mellett haladtak:
1950. június 18., Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps: Fangio, Alfa Romeo, 2, beállítás
1950. július 2., Francia Nagydíj, Reims-Gueux: Fangio, Alfa Romeo, 3, rekorddöntés
1950. szeptember 3., Olasz Nagydíj, Monza: Farina, Alfa Romeo, 3, beállítás
1951. május 27., Svájci Nagydíj, Bremgarten: Fangio, Alfa Romeo, 4, rekorddöntés
1951. június 17., Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps: Farina, Alfa Romeo, 4, beállítás
Ezután Fangio kerekedett felül:
1951. július 1., Francia Nagydíj, Reims-Gueux: Fangio, Alfa Romeo, 5, rekorddöntés
(megosztott versenyzés az első és egyetlen győzelmét szerző Luigi Fagiolival)
1951. október 28., Spanyol Nagydíj, Pedralbes: Fangio, Alfa Romeo, 6
Az 1952-es szezont Fangio egy baleset miatt teljes egészében kihagyta, így viszont új trónkövetelő akadt.
1952. augusztus 3., Német Nagydíj, Nürburgring (Nordschleife): Alberto Ascari (I), Ferrari, 6, beállítás
1952. augusztus 17., Holland Nagydíj, Zandvoort: Ascari, Ferrari, 7, rekorddöntés
1952. szeptember 7., Olasz Nagydíj, Monza: Ascari, Ferrari, 8
1953. június 7., Holland Nagydíj, Zandvoort: Ascari, Ferrari, 10
(jelenleg 33 pilótának van legalább tíz győzelme)
1953. augusztus 23. , Svájci Nagydíj, Bremgarten: Ascari, Ferrari, 13
A következő szezonban Ascari elhagyta a Ferrarit, és ezután nem nyert több futamot, 1955-ben egy sportautó kipróbálása közben elhunyt. Fangio viszont időközben visszatért és újra a csúcsra tört.
1954. szeptember 5., Olasz Nagydíj, Monza: Fangio, Mercedes, 13, beállítás
1955. január 16., Argentin Nagydíj, Buenos Aires: Fangio, Mercedes, 14, rekorddöntés
1955. szeptember 11., Olasz Nagydíj, Monza: Fangio, Mercedes, 17
1956. augusztus 5., Német Nagydíj, Nürburgring (Nordschleife): Fangio, Ferrari, 20
(jelenleg 16 pilótának van legalább húsz győzelme)
1957. augusztus 4., Német Nagydíj, Nürburgring (Nordschleife): Fangio, Maserati, 24
Fangiónak ez volt az utolsó teljes szezonja, 1958-ban már csak pár futamon vett részt. Ezután egy évtizedet kellett várni arra, hogy valaki Fangio nyomába érjen.
1967. október 22. , Mexikói Nagydíj, Mexikóváros, Jim Clark (GB), Lotus-Ford, 24, beállítás
1968. január 1., Dél-afrikai Nagydíj, Kyalami, Clark, Lotus-Ford, 25, rekorddöntés
Clark több futamon nem indulhatott: abban az évben tavasszal egy Forma-2-es versenyen halálos balesetet szenvedett.
1973. június 3., Monacói Nagydíj, Monte Carlo: Jackie Stewart (GB), Tyrrell-Ford, 25, beállítás
1973. július 29., Holland Nagydíj, Zandvoort: Stewart, Tyrrell-Ford, 26, rekorddöntés
1973. augusztus 5., Német Nagydíj, Nürburgring (Nordschleife): Stewart, Tyrrell-Ford, 27
Stewart év végén visszavonult. Az elkövetkező másfél évtizedben legjobban Niki Lauda tudta megközelíteni, aki 25 győzelemig jutott, majd jött a következő trónkövetelő.
1987. május 17., Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps: Alain Prost (F), McLaren-TAG, 27, beállítás
1987. szeptember 20., Portugál Nagydíj, Estoril: Prost, McLaren-TAG, 28, rekorddöntés
1988. május 15., Monacói Nagydíj, Monte Carlo: Prost, McLaren-Honda, 30
(jelenleg hét pilótának van legalább harminc győzelme: Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Prost, Ayrton Senna, Fernando Alonso, Nigel Mansell)
1988. november 13., Ausztrál Nagydíj, Adelaide: Prost, McLaren-Honda, 35
1989. szeptember 10., Olasz Nagydíj, Monza: Prost, McLaren-Honda, 39
1990. március 25., Brazil Nagydíj, Interlagos: Prost, Ferrari, 40
(jelenleg öt pilótának van legalább negyven győzelme: Hamilton, M. Schumacher, Vettel, Prost, Senna)
1990. szeptember 30., Spanyol Nagydíj, Jerez: Prost, Ferrari, 44
1993. július 11., Brit Nagydíj, Silverstone: Prost, Williams-Renault, 50
(jelenleg négy pilótának van legalább ötven győzelme: Hamilton, M. Schumacher, Vettel, Prost)
1993. július 25., Német Nagydíj, Hockenheim: Prost, Williams-Renault, 51
Prost 1993 végén visszavonult. Akkoriban Senna állt hozzá a legközelebb 41 győzelmével, de ő sem nyert többet: az 1994-es szezon harmadik futamán halálos balesetet szenvedett. Viszont ott volt már az a versenyző, akinek később sikerült Prostot túlszárnyalnia.
2001. augusztus 19., Magyar Nagydíj, Hungaroring: Michael Schumacher (D), Ferrari, 51, beállítás
2001. szeptember 2., Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps: M. Schumacher, Ferrari, 52, rekorddöntés
2001. október 14., Japán Nagydíj, Suzuka: M. Schumacher, Ferrari, 53
2002. július 7., Brit Nagydíj, Silverstone: M. Schumacher, Ferrari, 60
(jelenleg két pilótának van legalább hatvan győzelme: M. Schumacher mellett Hamiltonnak)
2002. október 13., Japán Nagydíj, Suzuka: M. Schumacher, Ferrari, 64
2003. szeptember 28., USA Nagydíj, Indianapolis: M. Schumacher, Ferrari, 70
(jelenleg két pilótának van legalább hetven győzelme)
2004. július 11., Brit Nagydíj, Silverstone: M. Schumacher, Ferrari, 80
(jelenleg két pilótának van legalább nyolcvan győzelme)
2004. október 10., Japán Nagydíj, Suzuka: M. Schumacher, Ferrari, 83
2005. június 19., USA Nagydíj, Indianapolis: M. Schumacher, Ferrari, 84
2006. szeptember 10., Olasz Nagydíj, Monza: M. Schumacher, Ferrari, 90
(jelenleg két pilótának van legalább kilencven győzelme)
2006. október 1., Kínai Nagydíj, Shanghai: M. Schumacher, Ferrari, 91
M. Schumacher év végén visszavonult. Bár később három évre visszatért, győzelmei számát már nem gyarapította. A rekordja akkoriban megdönthetetlennek tűnt, de aztán elérkeztünk napjainkba...
2020. október 11., Eifel Nagydíj, Nürburgring: Lewis Hamilton (GB), Mercedes, 91, beállítás
2020. október 25., Portugál Nagydíj, Portimão: Hamilton, Mercedes, 92, rekorddöntés
Így állunk jelenleg. Az év hátralévő futamain tovább javulhat a rekord, annyi viszont már nincs hátra, hogy idén meglegyen a százas álomhatár. Ez még a jövő zenéje, akárcsak az, hogy lesz-e egy napon újabb rekorder...