Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző X/20.

Mexikóvárosi Nagydíj, Hermanos Rodríguez

2024. október 26. - F1 Hierro

A Forma-1 mezőnye hosszabb kihagyás után 2015-ben tért vissza Mexikóba. A Covid miatti egy év kényszerszünet után a futam új néven, az ország helyett a város nevét viselve került vissza a versenynaptárba. A jelenlegi néven rendezett futamok eddig rendre Max Verstappen győzelmét hozták. A címvédőnek a korábbi Mexikói Nagydíjakkal együtt összesen öt győzelme van a pályán.

A jelenlegi mezőnyből még Lewis Hamiltonnak sikerült nyernie Mexikóban két alkalommal. Ő a tavalyi futamon második helyezést ért el. Verstappen csapattársa, Sergio Pérez eddig kétszer állt a dobogó alsó fokára hazai pályán, tavaly viszont már a rajtnál visszájára fordult az igyekezete, és a Charles Leclerc-rel való ütközése következtében fel kellett adnia a versenyt. Leclerc viszont tudta folytatni, és a dobogó harmadik fokára állhatott.

Verstappen idei üldözője, Lando Norris tavaly az elrontott időmérő rágta át magát a mezőnyön az ötödik helyért. Ha most bele akar kapaszkodni az utolsó szalmaszálba a bajnoki versenyfutásban, mindenképpen jobb eredményt kell elérnie.

Verstappen

A 2015-ös Mexikói Nagydíjon Toro Rossóval kilencedik helyen végzett. 2016-ban a Red Bull színeiben harmadik helyről indult. A futamon több vitatott esete volt. A rajt után kiszorította Nico Rosberget, bár megelőzni nem tudta. Később is üldözte a németet, de egyetlen előzési kísérlete végén Rosberg megvédte a pozíciót. Ezután egyre inkább leszakadt tőle, és hátrafelé kellett figyelnie Sebastian Vettelre és Daniel Ricciardóra. A harmadik helyet csak kanyarlevágással tudta megtartani, de nem adta át Vettelnek a pozíciót, inkább feltartotta, hogy Ricciardo megközelíthesse. A leintés után már készült az eredményhirdetésre harmadikként, de öt másodperc büntetést kapott (deja vu…). Így átmenetileg ötödiknek számított, de végül a tíz másodpercre büntetett Vettel előtt hivatalosan negyedik lett. 2017-ben a második helyről indulva a rajtnál élre állt, megnyerte a futamot. 2018-ban szintén második helyről indult, a rajtnál átvette a vezetést. A kerékcsere után a Ferrarik mögé került, de sikerült Kimi Räikkönent megelőznie, majd Vettel cseréje után újra élre állt, végül újabb győzelmet aratott. 2019-ben edzéselső lett, de miután nem lassított sárga zászlónál, három hellyel hátrébbról indulhatott. A rajt után összekoccant Hamiltonnal, kisodródott a fűre, visszaesett Bottas és a McLarenek mögé. A negyedik körben megelőzte Bottast a hetedik helyért, de a két autó összeért, ami miatt megsérült a jobb hátsó kereke. A defekt éppen akkor következett be, amikor már elhaladt a boxbejárat mellett, így egy kört kellett megtennie három keréken. A futam hátralévő részében a hatodik helyig sikerült felzárkóznia.

A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíjon harmadik helyről indult, a rajtnál élre állt, a kerékcserét leszámítva végig őrizte az éllovas pozíciót, és megnyerte a futamot. Tavalyelőtt élről indulva lágy-közepes taktikával egyszer kiállva ismét győzött. A szezonban ez volt a 14. győzelme, amivel megdöntötte Michael Schumacher és Vettel addigi rekordját (és amit azóta is csak ő maga tudott túlszárnyalni). Tavaly helyről indult, a rajtnál élre állt, kihasználva Leclerc és Pérez ütközését, és sorozatban harmadjára megnyerte a versenyt, a szezon során 16. győzelmét szerezve, saját rekordját döntve meg.

Norris

A 2018-as Mexikói Nagydíj első szabadedzésen a McLaren tesztpilótájaként vett részt.

2019-ben nyolcadik helyről rajtolt, a 13. körben a hetedik helyről állt ki kerékcserére, de túl hamar elengedték, miközben a bal elsője még nem volt rendesen rögzítve. Még a boxkijáratnál megállt, a csapat embereinek sikerült visszatolnia őt a boxba és befejezni a kerékrögzítést, de majdnem két percet veszítve a mezőny végére került, később 48 kör után kiállt. A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíj időmérőjén tizedik lett, de az elhasznált erőforráselemek miatt hátrasorolták, a 18. rajtkockából indulva tizedik helyezést ért el. Tavalyelőtt nyolcadik rajtkockából indulva a kilencedik helyen végzett. Tavaly kiesett a Q1-ben, Tsunoda hátra sorolásával és Stroll boxutcás indulásával nyert két rajthelyet. A versenyen folyamatosan zárkózott fel, de a piros zászló utáni újraindításkor rosszul rajtolt, így pozíciókat veszítve részben újra kellett kezdenie a felzárkózást. A 49. körben Albont előzte a nyolcadik helyért, az 56. körben a gumihátrányban lévő csapattársa, Piastri átengedte a hetedik helyet, a 60. körben megelőzte Ricciardót a hatodik helyért, a 67. körben Russell megelőzésével meglett az ötödik helyezés.

Gasly

A 2017-ex Mexikói Nagydíjon a kihagyott austini futam után tért vissza a mezőnybe a Toro Rosso színeiben. Az időmérőn nem sikerült mért kört mennie, de engedték rajthoz állni. Kapott egy húszhelyes büntetést az erőforráselemek cseréje miatt, de már nem volt hová hátrasorolni. A futamon 13. helyen végzett. 2018-ban 15. lett az időmérőn, miután a Q2-ben nem futott mért kört. Erőforráselemek és váltó cseréje miatt húsz rajthely büntetést kapott, így a rajtrács végéről indult, innen feljött a pontszerző tizedik helyre. 2019-ben tizedik rajtkockából indult, a tizedik helyen is futott be, de a csapattárs Danyiil Kvjat időbüntetése után előlépett kilencedik helyezetté.

A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíjon AlphaTaurival ötödik rajtkockából indulva negyedik helyezést ért el. Tavalyelőtt a 11. helyen végzett. A 13. körben Strollt előzés közben kiszorította, és mivel nem adta vissza a pozíciót, öt másodperc büntetést kapott. Tavaly Alpine-nal Q2-ig jutva a futamon ismét 11. lett.

Pérez

Bár hazai versenyző, korábbról csak minimális tapasztalata volt a pályáról: az A1 GP 2006/2007-es szezonjában járt itt, de nem ő állt rajthoz a futamon, csupán az edzésen vett részt.

A 2015-ös Mexikói Nagydíjon Force Indiával nyolcadik lett. 2016-ban a kilencedik helyért üldözte Felipe Massát, de egyetlen előzési kísérlete sikertelen maradt, így tizedik helyen végzett. 2017-ben tizedik lett az időmérőn, a hátrasorolások miatt egy hellyel előrébb indulhatott. A futamon hetedik helyezést ért el. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben fékhibával kiesett. 2019-ben Racing Pointtal lemaradt a Q3-ról, de a futamon a közönség örömére sikerült a hetedik helyig feljönnie, amit tíz körrel a vége előtt Ricciardo ellen is sikeresen megvédett.

A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíjon a Red Bull színeiben negyedik rajthelyről indulva harmadik helyezést ért el, így az első hazai dobogóval örvendeztette meg a közönséget. Tavalyelőtt ismét negyedik helyről indult. Az első körben sikerült megelőznie Hamiltont, de később a kerékcserénél sok időt veszített, Hamilton mögé került, ugyanakkor Russell veszített annyi időt a közepeseken túl sokáig kint maradva, hogy ezen később sikerüljön egy helyet nyerni, így ezúttal is a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavaly ötödik helyről indult, a rajtnál próbált előretörni, de összeütközött Leclerc-rel, ami miatt kicsúszott, majd visszatért, de az autója annyira megsérült, hogy a következő körben fel kellett adni a versenyt.

Alonso

A 2015-ös Mexikói Nagydíjon McLarennel több rajtbüntetéssel a 18. helyről indult (16. helyett), az erőforrás hibája miatt az első körben ki kellett állnia. 2016-ban a 13. helyen végzett. 2017-ben húsz rajthellyel sorolták hátra az elhasznált erőforráselemek miatt, így 14. helyett 18. rajthelyről indult, tizedikként sikerült pontot szereznie. 2018-ban a rajt után beleakadt Ocon levált szárnydarabjába, majd néhány körrel később a víznyomás problémái miatt kiállni kényszerült.

A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíjon Alpine-nal kilencedik lett. Tavalyelőtt kilencedik helyről indult, ezen a helyen is állt, amikor a 65. körben motorhiba miatt a verseny feladására kényszerült, a megtett táv révén 19. helyezettnek jegyezték. Tavaly Aston Martinnal a Q2-ig jutott, 47 kör után ütközésben megsérült autóval kiállt.

Leclerc

A 2017-es Mexikói Nagydíj hétvégéjén a Sauber tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen.

2018-ban már indult a futamon is, kilencedik helyről rajtolva hetedik helyezést ért el. 2019-ben Ferrarival második lett az időmérőn, de Verstappen hátrasorolása miatt élről indulhatott. A futamon tartotta az első helyet egészen a második kerékcseréig, amikor a jobb hátsó rögzítése nem ment zökkenőmentesen, így visszaesett, végül a negyedik helyen futott be, begyűjtve a leggyorsabb körért járó pontot is. A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíjon nyolcadik helyről rajtolva ötödik lett. Tavalyelőtt hetedik rajthelyről indult, a rajtnál egy helyet javított, hatodik helyen végzett. Tavaly élről indult, a rajtnál a két Red Bull támadta, közülük Pérezzel össze is ütköztek, ekkor elveszítette az éllovas pozíciót. A versenyt folytatta, bár az 5. körben levált a szárnyvéglapja, mai miatt virtuális biztonsági autót kellett elrendelni. Verstappen kerékcseréjénél ismét az élre állt, egészen a 32. körig, amikor sort kerített a saját cseréjére. A piros zászló alatt kicserélték az autóján a szárnyat, az újraindításkor maradt a második helyen, majd a 40. körben Hamilton megelőzte, ezzel harmadik lett.

Stroll

A 2017-es Mexikói Nagydíjon Williamsszel 11. helyről indulva (egy helyet nyerve a hátrasorolásokon) hatodik helyezést ért el. 2018-ban a 12. helyen végzett. 2019-ben a Racing Point színeiben ismét 12. lett. A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíjon Aston Martinnal a Q1-ben összetörte az autóját, piros zászlót okozva. Az elhasznált erőforráselemek miatt hátrasorolták, továbbá váltócsere miatt öt rajthely büntetést is kapott, de eleve utolsó lett az időmérőn, így nem volt hatása. A futamon 14. helyen végzett. Tavalyelőtt 18. lett az időmérőn, de az Alonsóval való austini ütközésért három rajthely büntetést hozott magával, így az utolsó helyről rajtolt, a futamon a 15. helyen végzett. Tavaly kiesett a Q1-ben, parc fermé alatti módosítások miatt a boxutcából rajtolt. A futam 67. körében ütközött Bottasszal, ami miatt kiállni kényszerült, a megtett táv révén 17. helyezettnek jegyezték.

Magnussen

A 2016-os Mexikói Nagydíjon Renault-val 17. helyen végzett. 2017-ben a Haas pilótájaként 18. lett az időmérőn, a hátrasorolások miatt négy hellyel előrébb indulhatott, nyolcadikként sikerült pontokat szereznie. 2018-ban a 15. helyen végzett. 2019-ben ismét 15. lett.

A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon a Q2-be jutott, de az elhasznált erőforráselemek miatt öt hely hátrasorolással az utolsóelőtti rajthelyről indult, a futamon a 17. helyen végzett. Tavaly kiesett a Q1-ben; a futamon gondok voltak az autójával, többször megcsúszott alatta, majd a 33. körben a bal hátsó kitörése miatt odacsapta a TecPro falnak, ami miatt előbb biztonsági autót küldtek be, majd piros zászlóval megszakították a versenyt.

Tsunoda

2021-ben AlphaTaurival kilencedik lett az időmérőn, de elhasznált erőforráselemek miatt hátrasorolták, így a 17. helyről indulhatott. A rajt után ütközésbe keveredve kiesett, biztonsági autós fázist okozva. Tavalyelőtt az 51. körben ütközött Ricciardóval, ami miatt megsérült az autója, és kiállni kényszerült (az eset miatt Ricciardót büntették). Tavaly a Q2-be jutott, ahol nem ment mért kört. Három rajthellyel hátrébb sorolták erőforráselemek és váltóalkatrészek cseréje miatt. A futamon pontszerző helyért küzdött, a hetedik helyen haladt, amikor a 48. körben Piastri megelőzte (már ekkor is összeértek), majd a következő körben próbálkozott a visszaelőzéssel, de ütköztek és visszaesett, a 12. helyen végzett.

Albon

A 2019-es Mexikói Nagydíjon a Red Bull színeiben az időmérőn és a futamon is ötödik lett. A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon Williamsszel utolsóelőtti lett az időmérőn, de két rajthelyet nyert a hátrasorolásokon, a futamon a 12. helyen végzett. Tavaly a Q2-ig jutott, a futamon kilencedik helyezést ért el úgy is, hogy a piros zászlós megszakítás nem kedvezett neki, mert elvette a taktikai előnyét. A 48. körben Tsunoda visszaesésével feljött a nyolcadik helyre, de a következő körben Norris megelőzte.

Zhōu

Alfa Romeóval tavalyelőtt a 13. helyen végzett. Tavaly bejutott a Q3-ba, a tizedik rajthelyről indult, a futamon eredetileg 15. helyen ért be, de a csapattárs Bottas időbüntetésével 14. lett.

Hülkenberg

Force Indiával a 2015-ös Mexikói Nagydíjon hetedik lett, a csapattárs Pérez előtt. 2016-ban a Ferrarik előtt ötödik helyről indult, a futamon sokáig hatodik helyen állt, amikor Kimi Räikkönen előzési kísérlete közben megpördült, így végül megismételte előző évi helyezését (de ezúttal is felülmúlta a hazai kedvencet). 2017-ben Renault-val nyolcadik lett az időmérőn, a hátrasorolások révén egy hellyel előrébb indulhatott, de a futamon az erőforrás hibája miatt kiesett. 2018-ban hetedik helyről rajtolva hatodik helyezést ért el. 2019-ben 11. helyen futott be, miután Kvjat az utolsó körben kilökte, de az esetért Kvjatnak 10 másodperc büntetés járt, így sikerült előtte a tizedik helyen végezni.

Tavaly a Haas versenyzőjeként a Q2-ig jutva a futamon 13. helyen végzett.

Lawson

Tavalyelőtt az AlphaTauri tesztpilótájaként vett részt a pénteki első szabadedzésen.

Ocon

A 2016-os Mexikói Nagydíjon Manorral utolsó célba érkezőként 21. helyen végzett. 2017-ben a Force India színeiben a hatodik rajthelyet szerezte meg, a futamon ötödik helyezést ért el. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben a futam elején koccant, a szárnyának az egyik darabja felakadt Alonso autójára. A futamot a 11. helyen zárta.

A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíj időmérőjén Alpine-nal a Q2-ig jutott, de elhasznált erőforráselemek miatt hátrasorolták, az utolsóelőtti helyről indult, a rajtnál átvészelte az ütközést Tsunodával és Mick Schumacherrel, a 13. helyen végzett. Tavalyelőtt tizedik rajthelyről indulva nyolcadik helyezést ért el. Tavaly kiesett a Q1-ben, Tsunoda hátra sorolásával nyert egy rajthelyet. A futamon tizedik lett a csapattárs Gasly előtt.

Colapinto

Először versenyezhet Mexikóban.

Hamilton

A 2015-ös Mexikói Nagydíjra már friss háromszoros világbajnokként érkezett, első sorból rajtolva második lett csapattársa, Nico Rosberg mögött. 2016-ban élről indult, bár a rajtnál elfékezte magát, meg tudta tartani a pozícióját, és végül megnyerte a futamot. 2017-ben harmadik helyről indulva a rajt után Vettellel koccanva defektet kapott, a mezőny végéről kellett visszazárkóznia, végül feljött a kilencedik helyre, amiért három körrel a végre előtt Alonsóval kellett csatáznia, és ez is elegendő volt arra, hogy bebiztosítsa a negyedik világbajnoki címet. 2018-ban ismét a világbajnoki cím bebiztosítása volt a tét, harmadik helyről indulva a rajtnál előrejött másodiknak. A 39. körben Vettel előzte meg, a 47. körben pedig Ricciardo ellen védekezve elfékezte magát az elfogyó gumikon. A második kerékcsere és Ricciardo kiesése után negyedik helyen futott be, ezzel sikerült a címvédés. 2019-ben negyedik lett az időmérőn, Verstappen büntetésével egy hellyel előrelépett. A rajt után koccant Verstappennel, ami miatt az ötödik helyre esett vissza. A gumitaktikája (közepesen indulás, utána egyetlen cserével keményre váltás) kifizetődőnek bizonyult, a többiek második cseréje után élre állt és megnyerte a futamot, a bajnokavatás viszont Bottas harmadik helye miatt a következőre maradt.

A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíjon második helyről indult. A rajtnál Bottast megelőzte, Verstappen viszont őt előzte meg, végül második lett. Tavalyelőtt harmadik rajthelyről indult, az első körben Pérez megelőzte, de miután Pérez sok időt veszített a kerékcserén, a csapattárs Russell pedig azon, hogy túl sokáig maradt kint közepes gumikon, sikerült eléjük kerülnie, és megismételte a második helyezését. Tavaly hatodik rajthelyről indult, Pérez ütközése után ötödik helyen állt, a 11. körben megelőzte Ricciardót a negyedik helyért. A kerékcseréket követően sikerült Sainz elé kerülnie, így harmadik helyről várhatta a piros zászló utáni újraindítást. A 40. körben megelőzte Leclerc-t, ezzel második helyezést ért el (és meg is tarthatta, nem úgy, mint előtte Austinban), a leggyorsabb kört is megfutva.

Sainz

Toro Rossóval a 2015-ös Mexikói Nagydíjon 13., 2016-ban tizedik helyről rajtolva öt másodperc büntetéssel a 16. helyen végzett. 2017-ben Renault-val kilencedik lett az időmérőn, a hátrasorolások miatt egy hellyel előrébb indulhatott, a kormánymű problémái miatt kiesett. 2018-ban nyolcadik helyről rajtolt, de az akkumulátora megadta magát. 2019-ben McLarennel hetedik rajthelyről indult, a rajt után sikerült Bottas és Verstappen elé is kerülnie, de végül nem sikerült pontot szereznie, a 13. helyen végzett.

A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíjon Ferrarival az időmérőn és a futamon is hatodik lett. Tavalyelőtt az időmérőn és a futamon is ötödik lett. Tavaly második rajthelyről indult, a két Red Bull lerajtolta, de Pérez ütközése után a harmadik helyen állt. A kerékcserét követően Hamiltonnal szemben veszített pozíciót, negyedik helyezést ért el.

Russell

A 2019-es Mexikói Nagydíjon Williamsszel a 16. helyen végzett. 2021-ben a Mexikóvárosi Nagydíj időmérőjén a Q2-be jutott, de váltócsere miatt öt rajthely büntetést kapott, bár mások hátrasorolása miatt ez csak három helyet jelentett. A futamon ismét 16. lett. Tavalyelőtt Mercedesszel második rajthelyről indult. Egy kiállásos taktikával próbálkozott, de a közepeseken túl sokáig maradt kint, ezzel időt veszített, Hamilton és Pérez mögé jött vissza, így negyedik helyezést ért el. Az utolsóelőtti körben, miután nem volt esélye Pérezt megelőzni, Sainzzal szemben pedig kényelmes előnye volt, kiállt lágy gumikért, így sikerült begyűjtenie a leggyorsabb körért járó pontot is. Tavaly nyolcadik helyről rajtolt, a 67. körben az ötödik helyen állt, amikor Norris megelőzte, így hatodik lett.

Bottas

A Williams színeiben a 2015-ös Mexikói Nagydíjon a dobogó harmadik fokára állhatott a két Mercedes-pilóta mellett, a Kimi Räikkönennel való ütközést is átvészelve. 2016-ban nyolcadik helyről indult, bár a futamon Massa mögé került, a friss gumikon gyorsabb volt csapattársánál, aki maga elé engedte, így a végén is meglett a nyolcadik helyezés. 2017-ben Mercedesszel negyedik helyről rajtolva második helyezést ért el. 2018-ban ötödik helyről indult, a rajtnál összeért Vettellel. A 48. körben az elfogyó gumikon elfékezte magát, így Kimi mögé került a hatodik helyre. Ricciardo kiesése után ötödik lett, a hiperlágy gumikon leggyorsabb kört futva (külön pontot még nem ért). 2019-ben a Q3 végén a palánknak csapta az autót, de a rajtrácson a hatodik helyről indulhatott. A McLarenek lerajtolták, a Hamiltonnál koccanás miatt visszaeső Verstappent viszont maga mögött tudta tartani. A negyedik körben megelőzte őt Verstappen, de a két autó összeért, a Red Bull ennek következtében defektet kapott. Végül a harmadik helyre sikerült feljönni Vettel mögé, miután Leclerc időt veszített a második cserénél. Ezzel matematikai esélye maradt még a világbajnoki címre.

A 2021-es Mexikóvárosi Nagydíjon élről indult, de a rajtnál Verstappen és Hamilton is megelőzte, majd Ricciardóval ütközve megpördült és visszaesett, szárnyat is kellett cseréltetnie. A 15. helyen végzett, megfutva a leggyorsabb kört is, amiért így nem járt pont. Tavalyelőtt Alfa Romeóval hatodik rajthelyről indult, a rajtnál Leclerc megelőzte, később megelőzte őt Ricciardo, a két Alpine (bár közülük Alonso kiesett) és Norris is, így tizedik lett. Tavaly bejutott a Q3-ba, a kilencedik helyről rajtolhatott. A futamon 14. helyen ért be, de a 67. körben ütközött Stroll-lal, ami miatt utólag öt másodperc büntetést kapott, ezzel 15. lett.

Piastri

Tavaly hetedik helyről rajtolt. A 48. körben Tsunoda megelőzte Tsunodát a hetedik helyért, a két autó összeért, majd a következő körben Tsunoda próbálkozott visszaelőzéssel, de megint ütköztek, és a japán pilóta vesztett rajta. Az 56. körben elengedte a gumielőnyben lévő csapattársát, Norrist, ezzel nyolcadik lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8518716994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása