Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző II/1.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2016. március 16. - F1 Hierro

Hétvégén indul a Forma-1-es világbajnokság 2016-os idénye, ennek alkalmából a visszatekintő sorozat második évadja is elkezdődik.

Melbourne immár húsz éve rendszeresen a szezonnyitónak ad otthont, néhány szabályt erősítő kivételt leszámítva, így a mezőny nagy része itt futotta bemutatkozó versenyét. Egyszerűbb is a kivételeket felsorolni: Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Romain Grosjean, Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo - akinek viszont a mezőny egyetlen ausztráljaként különleges a helyszín.

A jelenlegi pilóták közül a legtöbb ausztráliai futamgyőzelmet Jenson Button mondhatja magáének, szám szerint hármat. Két-két alkalommal győzött Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton, egy-egy alkalommal Fernando Alonso, Sebastian Vettel és Nico Rosberg. Az utóbbi két futamon 1-1 az állás a két Mercedes-pilóta között, a téli álom után kiderül, vajon idén is kettejük vetélkedése folytatódik vagy a Ferrari ezúttal komolyabban beleszólhat? Esetleg más okoz meglepetést?

Hamilton

A mezőny nagy részéhez hasonlóan a címvédő is Melbourne-ben debütált a Forma–1-ben, mégpedig 2007-ben a McLaren–Mercedesszel színeiben, rögtön harmadik helyezéssel (előtte legutóbb 1996-ban Jacques Villeneuve-nek sikerült a dobogón bemutatkozni, ugyanitt). Egy évvel később élről indulva meg is nyerte a futamot. A 2009-es versenyre viszont nem igazán lehet büszke: először Jarno Trulli büntetése miatt harmadiknak hozták ki, de utóbb kiderült, hogy megtévesztette a versenybírókat, így Trullinak megkegyelmeztek és őt zárták ki. 2010-ben hatodik lett, majd a következő két futamon dobogón végzett: 2011-ben második, 2012-ben pole-ból indulva harmadik helyen. Három éve ötödik hellyel mutatkozott be a Mercedesnél. Tavalyelőtt pole pozícióból indulhatott, a motorja azonban hamar megadta magát. Tavaly mesterhármassal nyerte a szezonnyitót.

Ricciardo

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként hazai pályán volt az első Forma–1-es versenyhétvégéje. 2012-ben már rajthoz állhatott a futamon is, kilencedik helyével megszerezte pályafutása első pontjait. 2013-ban a kipufogó hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. Tavalyelőtt első Red Bull-os versenyén a dobogó második fokán ünnepelhetett az ausztrál közönség előtt – de túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen: az üzemanyag-fogyasztás körüli visszásságok miatt megfosztották helyezésétől. Tavaly hatodik lett.

Vettel

A 2007-es versenyhétvégén a BMW–Sauber pénteki harmadik pilótája volt.

Első három melbourne-i futamán kiesett: 2008-ban a Toro Rosso színeiben rögtön a rajt után karambolozott, 2009-ben első Red Bull-os versenyén Robert Kubicával ütköztek (ekkor a megtett táv miatt elkönyvelték 13.-nak); 2010-ben élről indult, de a bal első kerék hibája miatt kicsúszott. 2011-ben viszont zavartalan győzelmet aratott, megkezdve azévi elsöprő menetelését. 2012-ben második lett. Három éve pole pozícióból indulva a harmadik helyen végzett. Tavalyelőtt motorhiba miatt adta fel a versenyt. Tavaly a dobogó harmadik fokára állva mutatkozott be a Ferrarinál.

Rosberg

2006-ban Williamsszel kiesett a rajt utáni ütközés következtében. 2007-ben hetedik lett, majd 2008-ban harmadikként itt érte el első Forma–1-es dobogós helyezését. A következő évben leggyorsabb kört futva hatodik, 2010-ben már Mercedesszel ötödik helyezést ért el. Az ezt követő három versenyen viszont nem szerzett pontot: 2011-ben a Rubens Barrichellóval való ütközésben megsérült az autója, 2012-ben 12. lett, 2013-ban elektronikai hibával esett ki. Tavalyelőtt viszont végre sikerült győznie, ezzel 19 évvel Keke után újra egy Rosberg állt az ausztráliai dobogó tetején. Tavaly második lett csapattársa mögött, ahogy jó néhányszor az év hátralévő részében és a szezon végén is…

Räikkönen

A finn Jégember is azok egyike, akik itt mutatkoztak be a mezőnyben: 2001-ben Sauber–Petronasszal hetedik helyen futott be, ami Olivier Panis időbüntetésével pontszerző hatodikra javult. Egy évvel később első mclarenes versenyén megszerezte pályafutása első dobogóját (3. hely). A következő évben győzelmi esélyei is voltak, de áthajtásos büntetése miatt megint csak harmadik lett. 2004-ben motorhiba miatt feladta, 2005-ben nyolcadik helyen végzett. 2006-ban második volt, majd 2007-ben győzelemmel (és mesterhármassal) mutatkozott be a Ferrarinál. A következő két versenyen nem ért célba, de a megtett táv miatt helyezettnek könyvelték el: 2008-ban pontszerző nyolcadiknak, 2009-ben 15.-nek.

2012-ben itt volt a visszatérő futama, Lotusszal hetedik helyezést ért el. 2013-ban hat év után újra megnyerte a szezonnyitót, mindmáig ez a legutóbbi futamgyőzelme. Tavalyelőtt újra a Ferrari pilótájaként indulva a verseny elején ütközött, de tovább tudott menni és hetedik lett. Tavaly a rosszul rögzített kerék miatt kellett kiállnia.

Grosjean

2012-ben a Lotus színeiben ütközött Pastor Maldonadóval és kiállni kényszerült, 2013-ban tizedikként elcsípett egy pontot. Az utóbbi két futamot nem sikerült befejeznie: tavalyelőtt az ERS, tavaly az erőátvitel hibája miatt esett ki.

Ericsson

Tavalyelőtt itt volt a svéd pilóta első Forma–1-es versenye, a Caterham olajnyomási problémája miatt kiállni kényszerült. Tavaly nyolcadik hellyel mutatkozott be a Saubernél, első pontjait szerezve.

Pérez

2011-ben ő is itt futotta első Forma–1-es nagydíját, tizedikként ért célba, tehát pontot szerzett – volna, de csapattársához, Kobayashi Kamuihoz hasonlóan őt is megfosztották helyezésétől a Sauber technikai szabálytalansága miatt. 2012-ben nyolcadik lett. Három éve első mclarenes versenyén 11. helyével kimaradt a pontszerzésből. Az utóbbi két évben már Force India színeiben mindkétszer tizedik helyen sikerült befutnia.

Nasr

Tavaly első Forma–1-es futamán rögtön ötödik helyezést ért el – azóta is eddigi legjobb eredménye.

Alonso

2001-ben bemutatkozó versenyén Minardival 12. helyen futott be. 2003-ban egy év tesztpilótáskodás után tért vissza a Renault színeiben, hetedik helyével megszerezte első pontjait (ő lett az első haszonélvezője annak, hogy nyolcra bővítették a pontszerzők számát), ezen a pályán azóta is mindig pontot szerzett, amikor indult. 2004-ben harmadik lett a két Ferrari mögött, 2005-ben leggyorsabb körrel megfejelve megismételte ezt a helyezést, majd 2006-ban megszerezte eddigi egyetlen ausztráliai győzelmét. 2007-ben második hellyel mutatkozott be a McLaren–Mercedesnél. 2008-ban megtört a dobogós széria, újra Renault-val negyedik lett, 2009-ben ötödik, 2010-ben és 2011-ben Ferrarival negyedik (utóbbi alkalommal úgy érte el, hogy az elején ütközés miatt visszaesett), 2012-ben ötödik. 2013-ban hat év után ismét a dobogó második fokára állhatott. Tavalyelőtt negyedik helyen végzett. A tavalyi versenyt a barcelonai teszten történt balesete miatt kihagyni kényszerült.

Massa

2002-ben a Sauber–Petronas versenyzőjeként itt debütált, de a verseny nem sokáig tartott: a rajt utáni tömegbaleset miatt kiesett. 2004-ben egy tesztév után tért vissza, akkor motorhiba miatt kényszerült feladni. 2005-ben tizedikként ért célba (a rend kedvéért: pont nem járt még érte). 2006-ban már a Ferrari pilótájaként a rajt után ütközött Rosberggel és Christian Kliennel. 2007-ben hatodik lett úgy, hogy motorcsere miatt az utolsó helyről rajtolt. Ezután két újabb kiesés következett: 2008-ban a motor, 2009-ben a felfüggesztés adta meg magát. Egyetlen dobogója a pályán a 2010-es harmadik helyezés. 2011-ben leggyorsabb körrel hetedik lett; 2012-ben a Bruno Sennával való ütközésben megsérült az autója, így kiállni kényszerült. 2013-ban negyedik helyezést ért el. Tavalyelőtt nyolc év után először nem a Ferrari, hanem a Williams színeiben indult, de a rajt után rögtön véget is ért a versenye a Räikkönennel és Kobayashival történt ütközés miatt. Tavaly negyedik lett.

Magnussen

Tavalyelőtt itt volt az első és mindmáig legjobban sikerült versenye: mclarenes csapattársát, Buttont is megelőzve a dobogón végzett, ráadásul Ricciardo kizárásával harmadikból másodikká lépett elő – ahogy már említettem, ez 1996-ban sikerült előtte Villeneuve-nek. A tavalyi volt mindezidáig utolsó futamnevezése: Alonso helyettesítésére indították, de motorhiba miatt elrajtolnia sem sikerült.

Gutiérrez

Három éve itt mutatkozott be a Sauber színeiben, 13. helyezéssel, tavalyelőtt egy hellyel végzett előrébb.

Button

2000-ben többekhez hasonlóan ő is itt futotta első Forma–1-es versenyét, akkor Williamsében megadta magát a BMW-motor. A következő két versenyen sem ért célba: 2001-ben a Benetton–Renault elektronikai hibája miatt adta fel (14.-nek könyvelték el), 2002-ben gyári Renault-val ő is ütközött a rajt után. 2003-ban első BAR–Hondával futott versenyén tizedik, 2004-ben végre hatodikként pontokat szerzett. 2005-ben különös módon ért véget a versenye: szándékosan feladta (11.-nek könyvelték el), hogy Malajziában új motorral indulhasson (ott azonban nem sokat ért vele). Gyári Hondával nem sikerült pontot szereznie: 2006-ban ugyan pole-ból indult, de motorhiba miatt nem sokkal a vége előtt kiállt (hivatalosan tizedik lett). A következő évben 15. lett, 2008-ban rajt utáni ütközésben esett ki. Utána viszont uralta a pályát: 2009-ben a Brawn GP bemutatkozó versenyét hatalmas meglepetésre élről indulva megnyerte, egy évvel később pedig itt szerezte első győzelmét a McLaren–Mercedes színeiben. 2011-ben egy sikán átvágásáért kapott áthajtásos büntetés miatt hatodik lett, majd 2012-ben ismét győzött. 2013-ban haloványabban szerepelt, kilencedik helyéről akkor még nem sejtettük, hogy előrevetíti a McLaren azévi formáját. Tavalyelőtt, ha fizikailag nem is, de hivatalosan dobogós helyen végzett egy év várakozás után, miután Ricciardo kizárásával harmadikká lépett elő. Tavaly viszont pontot sem szerzett az immár Honda-motoros autóval, 11. helyen végzett.

Kvjat 

Tavalyelőtt a Toro Rosso színeiben kilencedik hellyel mutatkozott be a mezőnyben, ezzel ő lett a Forma–1 történetének legfiatalabb pontszerzője – míg nem jött Verstappen. Tavaly a Red Bull váltóhibája miatt nem sikerült elrajtolnia.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel a rajt utáni ütközés miatt kiesett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótájaként vett részt, majd 2012-ben újra rajthoz állt a futamon, de ismét ütközött az elején. 2013-ban Sauberrel szintén nem sokra jutott, az üzemanyagrendszer hibájából el sem tudott rajtolni. Tavalyelőtt újra a Force India színeiben indulva első ausztráliai pontjait szerezte hatodik helyével, tavaly pedig hetedik lett.

Palmer

Első Ausztrál Nagydíja, egyúttal első Forma–1-es futama lesz.

Verstappen

Tavaly itt volt az első Forma–1-es futamrészvétele, minden idők legfiatalabb pilótájaként (jelen állás szerint felül-, illetve alulmúlhatatlanul, mert azóta 18 év lett az alsó korhatár). Bár pontszerző helyen haladt, motorhiba miatt kiállni kényszerült.

Sainz

Csapattársához hasonlóan a tavalyi futamon mutatkozott be, pontszerző kilencedik hellyel.

Bottas

Három éve a bemutatkozó versenyén 14. helyen végzett, tavalyelőtt ötödik hellyel indította a szezont. Tavaly a hatodik rajthelyet szerezte meg, de hátsérülése miatt visszalépett a futamrészvételtől.

Haryanto

2009-ben ugyan alacsonyabb kategóriában versenyzett Ausztráliában, de az Albert Park nem szerepelt a helyszínek között. Így a pályán és a Forma–1-ben is ez lesz első versenye.

Wehrlein

A DTM bajnoka szintén bemutatkozásra készül Melbourne-ben és a Forma–1-ben is.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr378487816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása