Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző II/11.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

2016. július 23. - F1 Hierro

 A Magyar Nagydíj eddigi három évtizede alatt eddig a McLaren a legsikeresebb 11 győzelemmel, amiből hármat Ayrton Senna, kettő-kettőt Mika Häkkinen és Lewis Hamilton ért el - utóbbi 2012-es diadala eddig az utolsó McLaren-győzelem a Hungaroringen, és könnyen lehet, hogy még egy darabig az marad. A Willliams hétszer győzött, beleértve a Nelson Piquet által megnyert első Magyar Nagydíjat, Thierry Boutsen meglepetésszámba menő 1990-es győzelmét és Damon Hill első győzelmét 1993-ban. Nigel Mansell az ő színeikben ugyan nem nyert itt, de számos emlékezetes versenyt produkált, beleértve az 1992-es bajnokavatást. Jacques Villeneuve 1997-es győzelme óta viszont nem nyertek Magyar Nagydíjat, sőt 2003 óta dobogóra sem álltak nálunk a versenyzőik. Hat győzelemmel a Ferrari következik, benne Mansell 1989-es bravúros kettős előzésével, Michael Schumacher 1998-as stratégiai győzelmével és 2001-es bajnokavatásával, valamint a tavalyi versennyel, amit Sebastian Vettel nyert meg. A Red Bull két Magyar Nagydíjat nyert meg, mindkettő ausztrál pilótával: 2010-ben Mark Webber, 2014-ben Daniel Ricciardo révén. Tavaly pedig kettős dobogót értek el. A címvédő és favorit Mercedes viszont csak egyszer nyert eddig a Hungaroringen, 2013-ban Hamilton révén. Tavaly viszont még a dobogóról is leszorultak a versenyzői, idén nem hagyhatják, hogy ez a csúfság még egyszer megessen. A Renault a 2003-as versenyt nyerte meg, ami első győzelmük volt a 2002-es visszatérésük óta, egyúttal Fernando Alonso első győzelme. 1994-ben pedig jogelődjük, a Benetton nyert Michael Schumacherrel. Hogy teljes legyen a sor, a 2006-os futamon a Honda nyert az első győzelmét ünneplő Jenson Buttonnal, ők azóta más formában vannak jelen (a csapatnak a Brawn után a Mercedes lett a jogutóda, maga a Honda pedig tavaly óta a McLarennek gyárt motorokat).

Idén három év után vajon behúzza a Mercedes, esetleg megint rossz vége lesz a háziversenynek, és újra meglepetés születik?

 

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben a listavezető Button hetedik lett (ugyanő 2006-ban, az „előd elődjének” számító Hondával győzött).

A 2010-es versenyen leginkább a negatív szenzációkat szolgáltatták: Michael Schumacher 11. lett, de a futam arról maradt igazán emlékezetes, hogy Rubens Barrichellót majdnem felkente a falra, ami miatt meg is büntették a következő versenyre; míg Rosberg kiesett, miután elrepült a kereke a boxutcában. 2011-ben Rosberg kilencedik lett, Schumacher rövid ideig élen is állt (a többiek boxkiállása után), de műszaki hibával kiesett. 2012-ben Rosberg tizedik helyen végzett, míg Schumacher ismét kiállni kényszerült. 2013-ban Hamilton megszerezte a csapat első és eddig egyetlen magyarországi győzelmét, Rosberg motorhiba miatt kiesett (és 19. lett). Tavalyelőtt itt volt azon kevés versenyek egyike, amelyet nem az Ezüstnyilak nyertek: Hamilton és Rosberg 3-4. helyen végeztek. Tavaly pedig 2013 után itt lehetett először Mercedes-mentes dobogót látni: Hamilton hatodik, Rosberg nyolcadik lett.

Ferrari

1986-ban az első Magyar Nagydíjon Stefan Johansson negyedik lett. 1987-ben Michele Alboreto és Gerhard Berger is kiestek, majd 1988-ban Berger hozott újabb negyedik helyet. 1989-ben Nigel Mansell emlékezetes felzárkózásával és előzésével szerezte meg a Scuderia első itteni győzelmét. 1990-ben viszont Alain Prost és Mansell sem ért célba (utóbbi csak a megtett táv miatt lett 17.-nek elkönyvelve). 1991-ben Jean Alesi ötödik, 1992-ben Ivan Capelli hatodik helyen végzett, dobogós helyezésre 1993-ig kellett várni: Gerhard Berger harmadik helyezést ért el. 1994-ben nullázás következett, majd 1995-ben Berger megismételte két évvel korábbi helyezését. Alesinek pedig az egyik edzésen volt egy kicsúszása a 11-es kanyarban, ami önmagában nem túl jelentős esemény, de azóta nem hivatalosan róla nevezték el azt a kanyart.

1996-ban Schumacher élről indulva harmadik helyről esett ki műszaki hiba miatt, kilencediknek könyvelték el, Eddie Irvine szintén kiesett. 1997-ben Schumacher negyedik, Irvine kilencedik helyen végzett (utóbbi nem pontszerző). 1998-ban a két kiállásról háromra váltó taktikának köszönhetően Schumacher megnyerte a futamot, Irvine műszaki hiba miatt kiállt. 1999-ben Irvine második lehetett volna, de kicsúszásával veszített egy helyet; a Schumachert helyettesítő Mika Salo nem túl meggyőző teljesítményt nyújtva 12. helyen végzett. 2000-ben Schumacher tartotta a második helyet, Barrichello negyedik lett. 2001-ben Schumacher–Barrichello kettős győzelem biztosította be mindkét világbajnoki címet, négy futammal a szezon vége előtt. Egy év múlva újabb kettős győzelmet szereztek, de fordított szereposztásban. Az egyéni cím ezúttal már előtte zsebben volt, a konstruktőrit itt védték meg. 2003-ban viszont gyengélkedtek: Schumacher körhátránnyal nyolcadik lett, Barrichello kiesett. 2004-ben újabb Schumacher–Barrichello kettős győzelem jelentette a konstruktőri címet, egyúttal azt, hogy már csak Ferrari-pilóta szerezhette meg az egyénit. Utána viszont sokáig kellett várniuk az újabb győzelemre. 2005-ben Schumacher élről indulva második helyezést ért el, az amúgy nem túl acélos évben egyik legjobb eredményük volt; Barrichello tizedik lett (nem járt még pont). 2006-ban Massa hetedik helyen végzett, Schumacher ütközés miatt kiállt, de végül nyolcadiknak elkönyvelve mégis szerzett egy pontot.

2007-ben Kimi második, Massa az edzésen elkövetett taktikai hiba miatt 13. helyen végzett. 2008-ban Massa az élről állt ki nem sokkal a vége előtt, Kimi harmadik lett. 2009-ben Massa súlyos balesetet szenvedett az időmérő edzésen, így nem is indulhatott a futamon és az év hátralévő részében; Kimi viszont egyik legjobb azévi teljesítményével második helyezést ért el. 2010-ben Alonso második, Massa negyedik; 2011-ben Alonso harmadik, Massa hatodik lett. A következő két évben Alonso egyaránt ötödik lett, Massa 2012-ben kilencedik, tavaly nyolcadik. Tavalyelőtt Alonso másodikként állhatott dobogóra, Kimi hatodik lett. Tavaly Vettel nyerte a futamot, Kimi műszaki hiba miatt kiállni kényszerült.

Williams

1986-ban és 1987-ben még Honda-motorral Nelson Piquet nyerte az első két Magyar Nagydíjat. Előbbi alkalommal Mansell a dobogó harmadik fokára állt, utóbbi versenyen pedig ő volt az esélyes, de leesett a kerékrögzítő anyacsavarja az azóta csak az ő nevén emlegetett kanyarban. 1988-ban Judd-motorral a betegeskedő Mansell erőn felüli második rajthelyet szerzett, és a versenyen tartotta, amíg bírta erővel.

1989-ben Renault-motorral Ricciardo Patrese élről indult, de kiesett; Thierry Boutsen a dobogó harmadik fokára állt, majd egy évvel később első helyről rajtolva győzött. 1991-ben Mansell és Patrese is próbálták utolérni Sennát, de csak a dobogó két oldalára állhattak mellé. 1992-ben Patrese ismét pole-ból rajtolva esett ki, Mansell megismételte második helyét, ami ezúttal öt futammal a vége előtt a hőn áhított világbajnoki címet jelentette neki. 1993-ban Prost szerezte meg a pole pozíciót, de a felvezető körben leállt az autója, így a végére kellett visszaállnia, Damon Hill viszont megszerezte pályafutása első győzelmét. 1994-ben Hill második lett a két Benetton között, majd 1995-ben mesternégyest elérve nyert, Coulthard kettős győzelemmé egészítette ki. 1996-ban újabb kettős győzelem következett: ezúttal az újonc Jacques Villeneuve nyert Hill előtt. 1997-ben Villeneuve megismételte a győzelmét, bár ehhez kellett Hill Arrowsának rakoncátlankodása a végén. Azóta viszont nem sikerült Magyar Nagydíjat nyerniük. 1998-ban Mécachrome-motorral Villeneuve harmadik, Heinz-Harald Frentzen ötödik lett. 1999-ben Alessandro Zanardi és Ralf Schumacher nem szereztek pontot.

2000-ben már BMW-motorral Ralf Schumacher ötödik helyezést ért el. 2001-ben a kanyargós pályán nem tudott kijönni a BMW ereje, így Ralf negyedik, Montoya nyolcadik lett(utóbbi pont nélkül). 2002-ben Ralf a dobogó harmadik fokára állhatott, Montoya 11. helyen végzett; 2003-ban Montoya harmadiknak futott be Ralf előtt. 2004-ben Montoya negyedik, a Ralfot helyettesítő Antionio Pizzonia hetedik lett. 

2005-ben Nick Heidfeld és Mark Webber 6-7. helyen végeztek. 2006-ban Cosworth-motorral kettős kiesés következett, 2007-ben Toyota-motorral Rosberg hetedik lett. 2008-ban nem szereztek pontot, 2009-ben Rosberg negyedik helyezést ért el. Újra Cosworth-tal 2010-ben mindkét pilóta pontszerző: Hülkenberg hatodikként, Barrichello tizedikként (Schumacher támadását is megúszva). 2011-ben Barrichello 13., Maldonado 16. lett; míg 2012-ben Renault-motoros autóval Bruno Senna hetedikként szerzett pontokat, Maldonado 13. lett. 2013-ban Maldonado szerzett egy pontot tizedikként, Bottas kiesett. Tavalyelőtt Mercedes-motorral Massa ötödik, Bottas nyolcadik lett. Tavaly Massa és Bottas pontzónán kívül, 12-13. helyen végeztek.

Red Bull

Az első Magyar Nagydíjuk 2005-ben hamar véget ért: a rajt után David Coulthard és Christian Klien is ütközésbe keveredett. Egy évvel később Coulthard a káoszfutamon ötödik lett, Klien kicsúszott a vizes pályán. 2007-ben és 2008-ban Coulthard és Mark Webber egyaránt pontzónán kívül értek célba (11. és 9.; illetve 14. és 9. helyen). 2009-ben Webber harmadikként megszerezte az első hungaroringi dobogójukat, Vettel a felfüggesztés sérülése miatt kiesett. 2010-ben Webber megnyerte a futamot, egyúttal ez volt az első kettős dobogójuk a pályán: Vettel büntetés után (túl nagy távolság a safety car mögött) harmadik helyen végzett. 2011-ben Vettel második, Webber ötödik lett. 2012-ben nem sikerült dobogóra állniuk: Vettel negyedik, Webber nyolcadik helyen ért célba. 2013-ban Vettel harmadik lett Webber előtt. Tavalyelőtt másodjára nyerték meg a versenyt Ricciardo révén, Vettel hetedik helyen végzett. Tavaly újra sikerült a kettős dobogó: Kvjat második lett Ricciardo előtt.

Force India

A csapat első Magyar Nagydíján 2008-ban Giancarlo Fisichella 15. lett, Adrian Sutil fékhibával kiállt. A következő két évben sem szereztek pontot. 2010-ben Liuzzi egy koccanásban elvesztette az első szárnyát, ami miatt be kellett hívni a biztonsági autót. 2011-ben Paul di Resta hetedik, Adrian Sutil 14. lett. 2012-ben azonban újra nulláztak, Hülkenberg és di Resta 11-12. helyen végeztek. 2013-ban pedig di Resta és Sutil is kiesett, előbbit a megtett táv miatt 18.-nak jegyezték. Tavalyelőtt a két versenyző ütközött, Hülkenberg kiállni kényszerült, Pérez folytatta, de később összetörte az autóját. Tavaly is mind a ketten kiestek, Pérez fékhiba, Hülkenberg szárnyvesztés miatt.

Renault

A jogelőd Benetton 1994-ben nyert Magyarországon Michael Schumacher révén, Jos Verstappen harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón.

2002-ben Jarno Trulli nyolcadik helye még nem ért pontot, Button kiesett. Annál jobban sikerült a 2003-as verseny: Alonso megnyerte a futamot, ami a Renault első győzelme volt a gyári csapatként való visszatérés óta. Trulli hetedik lett. 2004-ben Alonso harmadikként állhatott a dobogóra, Trulli kiesett. 2005-ben a világbajnok szezon egyetlen nullázását produkálta a csapat: Fisichella kilencedik, Alonso 11. lett. 2006-ban mind a ketten kiestek, Alonso a rossz kerékrögzítés, Fisichella ütközés következményei miatt. 2007-ben Heikki Kovalainen nyolcadik, Fisichella 12. lett. 2008-ban Alonso negyedik, az ifjabb Nelson Piquet hatodik helyezést ért el. 2009-ben Alonso meglepetésre élről indult, de kereke elvesztése miatt ki kellett állnia, Piquet 12. helyen végzett. 2010-ben Vitalij Petrov ötödik lett, Robert Kubica ütközés után kiesett.

A Lotus Renault GP színeiben 2011-ben Vitalij Petrov 12. lett, míg Heidfeld utolsó versenyén kiállni kényszerült, autója ki is gyulladt. 2012-ben Lotus név alatt a dobogó két oldalára állhattak a csapat versenyzői: Kimi második, Grosjean harmadik lett. 2013-ban Kimi megismételte második helyét, Grosjean a túlzottan agilis előzései miatt kiosztott büntetésekkel együtt hatodik lett. Tavalyelőtt Grosjean kiesett, Maldonado 13. lett. Tavaly Grosjean hetedik, Maldonado 14. lett.

Toro Rosso

Az első Magyar Nagydíjuk 2006-ban volt, Scott Speed 11. lett, Vitantonio Liuzzi ütközött Kimivel. A 2007-es verseny annyiban említésre méltó, hogy itt váltotta Speedet Vettel a versenyzői székben, 16. hellyel mutatkozott be új csapatánál. 2009-ben ugyancsak a Magyar Nagydíjra cseréltek versenyzőt, Sébastien Bourdais helyére Jaime Alguersuari érkezett minden idők legfiatalabb pilótájaként (azóta a rekord Verstappené). Csak 2011-ben sikerült itt pontot szerezniük, akkor Sébastien Buemi nyolcadik, Alguersuari tizedik helyen végzett. 2012-ben Ricciardo és Jean-Éric Vergne 15-16. helyen futottak be, míg 2013-ban fordított sorrendben a 12-13. helyen. Tavalyelőtt Vergne kilencedikként szerzett pontokat, Kvjat 14. lett. Tavaly Verstappen negyedik helyezést ért el, ami a csapat legjobb magyarországi eredménye, Sainz kiesett.

Sauber

1993-ban első Magyar Nagydíjukon Karl Wendlinger hatodik lett. 1995-ben Frentzen ötödik helyen futott be. 1997-ben Johnny Herbert első itteni dobogójukat ért el harmadikként. Legközelebb 2001-ben Heidfeld szerzett itt pontot, amikor hatodik lett, majd 2004-ben Giancarlo Fisichella nyolcadik helyen végzett.

A BMW–Sauber érában 2006-ban Heidfeld harmadik lett az esőversenyen, a debütáló Kubica nyolcadikként ért célba, de az autó szabálytalansága miatt kizárták. Egy évvel később Heidfeld megismételte a helyezését.

2010-ben mindkét pilóta pontot szerzett: Pedro de la Rosa hetedik, Kobayashi Kamui kilencedik lett. A következő négy évben viszont rendre nulláztak: 2011-ben Kobayashi 11., Pérez 15. lett; 2012-ben Pérez 14., a hidraulikai hibával kiálló Kobayashit 18.-nak jegyezték; 2013-ban Hülkenberg 11. lett, Esteban Gutiérrez kiesett. Tavalyelőtt Adrian Sutil 11. helyen végzett, Gutiérrez elektronikai hibával kiállt. Tavaly Ericsson egy pontot érő tizedik helyen futott be Nasr előtt.

McLaren

1986-ban még TAG-motorral egyik versenyzőjük sem ért célba. 1987-ben Prost harmadik lett. 1988-ban Honda-motorral (itt is) kettős győzelmet értek el: Ayrton Senna és Prost küzdelmében a brazil kerekedett felül. 1989-ben és 1990-ben Senna egyaránt második lett, 1991-ben és 1992-ben ismét győzött, utóbbi alkalommal Berger harmadik lett. 1993-ban a Ford-motoros évben Michael Andretti és Senna is kiesett. 1994-ben a Peugeot-szezonban Mika Häkkinent eltiltása miatt Philippe Alliot helyettesítette. Martin Brundle negyedik lett.

1995-ben Mercedes-motorral kettős kiesést szenvedtek el. 1996-ban Mika negyedik lett, 1997-ben megint nem értek célba. 1998-ban győzelmi esélyeik voltak, de Häkkinen a futóműve miatt visszaesett hatodik helyre, Coulthard pedig nem tudta utolérni Schumachert – egyes vélemények szerint Mika visszaesése után túl későn kezdte meg az üldözést –, második lett. Egy évvel később viszont sikerült a kettős győzelem: Mika Schumachert lerajtolva magabiztosan nyert, DC pedig kihasználta Irvine hibáját. 2000-ben ismét Häkkinen győzött, Coulthard ezúttal a dobogó harmadik fokára állhatott. 2001-ben Coulthardnak harmadik helyre telt a Ferrarik mögött, ezzel a matematikai esélyek is elszálltak a világbajnoki címre, Häkkinen ötödik lett. 2002-ben Kimi negyedik lett Coulthard előtt. 2003-ban Kimi második lett, Coulthard ismét ötödik helyezést ért el. 2004-ben nem szereztek pontot: Coulthard kilencedik helyen végzett, Kimi kiesett. 2005-ben Kimi győzött, Montoya kiesett. 2006-ban Kimi ütközés miatt kiesett, de la Rosa viszont pályafutása legjobbját elérve második helyezést ért el az esős káoszfutamon.

Ezután hármas győzelmi sorozat következett. 2007-ben Hamilton megnyerte az első Magyar Nagydíját, a futam azonban nem túl jó színben tüntette fel a csapatot: a szombati incidens miatt Alonsót hátrasorolással büntették (a versenyen végül negyedik lett), nem kaphattak konstruktőri pontokat (habár a kémügy miatti súlyosabb büntetés fényében ez később mit sem számított) és nem vehették át a konstruktőri trófeát sem. 2008-ban Heikki Kovalainen szerezte első és egyetlen nagydíjgyőzelmét, Hamilton ötödik helyen végzett. 2009-ben Hamilton érte el a csapat első azévi győzelmét és Kovalainen lett ötödik.

2010-ben nem jól sikerült a verseny: Button nyolcadik lett, Hamilton kiesett. Ezután viszont két győzelem következett: 2011-ben Button győzött, Hamilton negyedik; 2012-ben Hamilton nyert, Button hatodik helyen futott be. A 2013-as versenyen Button hetedik, Pérez kilencedik helyen végzett. Tavalyelőtt Button tizedik, Kevin Magnussen boxutcából rajtolva 12. lett. Tavaly a Honda-motor visszatérő évének egyetlen kettős pontszerzését és legjobb eredményét érték el Alonso ötödik és Button kilencedik hely.

Manor

Virgin név alatt Timo Glock 2010-ben 16., Lucas di Grassi 18. lett; 2011-ben Glock 17, Jérôme d'Ambrosio 19. helyen végzett. Marussia név alatt 2012-ben Charles Pic és Glock 20-21. helyen ért célba, 2013-ban Jules Bianchi és Max Chilton 16-17. helyen, tavalyelőtt szinték ők 15-16. helyen. Tavaly Manor Marussia név alatt Roberto Merhi és Will Stevens is ezt az eredményt produkálták, bár utóbbit kiesettként jegyezték 16.-nak.

Haas

Első Magyar Nagydíjuk lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr408910072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása