Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző II/19.

Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

2016. október 29. - F1 Hierro

A pilótákhoz hasonlóan a legtöbb csapatnak is a tavalyi volt az egyetlen Mexikói Nagydíja, de természetesen kivételt jelentenek a "historikus" istállók, amelyek néhányszor meg is nyerték a versenyt. Történetesen a McLaren és a Williams három-három, a Ferrari két alkalommal, a Renault-nak pedig jogelődje, a Benetton itt szerezte első győzelmét 1986-ban. Emellett a Ferrari 1964-ben itt ünnepelhette John Surtees világbajnoki címét.

A tavalyi verseny a Mercedes kettős győzelmét hozta, a két pilóta világbajnoki párharca addigra eldőlt, Nico Rosberg már csak a "minivilágbajnok" címért hajtott. Az idei futam viszont még komoly téttel bír a bajnoki háziverseny szempontjából, sőt szélsőséges esetben el is döntheti azt.

Mercedes

Tavaly első sorból rajtolva kettős győzelmet szereztek, Rosberg nyert a már világbajnok Hamilton előtt.

Ferrari

Ott voltak már az első Mexikói Nagydíjon is 1963-ban. A futam nem túl jól alakult, Lorenzo Bandini a gyújtás problémáival állt ki, míg John Surteest kizárták. 1964-ben a zárófutamon Surtees világbajnoki címe volt a tét. Miután a két riválisnak, Jim Clarknak és Graham Hillnek is gondjai akadtak, a lehetőség megnyílt Surtees előtt, bár az is kellett, hogy Bandini a csapatutasításnak megfelelően átengedje a második helyet, ezzel épp meglegyen a szükséges egy pont előny az összetettben. Így kettős dobogóval világbajnoki címet ünnepelhetett a Scuderia. 1965-ben a hazai pályán versenyző Pedro Rodríguez és Bandini három kör hátránnyal a pontot nem érő 7-8. helyen futottak be – nyolc célba érkezőből. Az 1966-os szezonzárót kihagyták. 1967-ben újra ott voltak, de nulláztak: Jonathan Williams nyolcadikként ért célba, Chris Amonnak pedig néhány körrel a vége előtt kifogyott a benzine. 1968-ban mindkét versenyző feladta: Jackie Ickx a gyújtás, Amon az erőátvitel problémái miatt. 1969-ben egy autóval álltak rajthoz, Rodríguez hetedik helyével kimaradt a pontszerzésből. 1970-ben először nyerték meg a Mexikói Nagydíjat, mindjárt kettős győzelemmel: Ickx győzött Clay Regazzoni előtt.

A következő mexikói versenyre 16 évet kellett várni. Michele Alboreto és Stefan Johansson egyaránt a turbó problémáival álltak ki, utóbbit 12.-nek jegyezték. 1987-ben is mindkét pilóta kiesett, Alboretónak ismét a motorral, Gerhard Bergernek a turbóval voltak gondjai. 1988-ban Berger a dobogó harmadik fokára állhatott, Alboreto előtt befutva. 1989-ben Mansell és Berger is váltóhiba miatt adták fel. 1990-ben húsz év után újra kettős győzelmet értek el a pályán, ezúttal Alain Prost nyert Mansell előtt. 1991-ben kettős kiesés következett, Prost a generátor, Jean Alesi a kuplung hibája miatt állt ki. Az 1992-es verseny sem sikerült jobban, Ivan Capelli az elején ütközött, Alesinek motorhibája volt.

Kettős kiesést hozott a tavalyi futam is, ráadásul mindkettő a versenyzők hibájából: Vettel a gumifalba ment, Kimi Bottasszal ütközött.

Williams

Az 1986-os futamon Nelson Piquet és Nigel Mansell 4-5. helyen értek célba a Williams-Hondák. Ez elegendőnek bizonyult arra, hogy Mansell listavezetőként várhassa a zárófutamot és Piquet-nek is maradjon még esélye a bajnoki címre. Egy évvel később kettős győzelmet arattak: Mansell győzött Piquet előtt, őrizve esélyeit a kettejük háziversenyévé vált világbajnokságban. 1988-ban Mansell és Riccardo Patrese autójában is megadta magát a Judd-motor. 1989-ben már Renault-motorral Patrese második lett, Thierry Boutsen elektronikai hibával kiállt. 1990-ben Boutsen ötödik, Patrese kilencedik helyen végzett (rend kedvéért: csak előbbi ért pontot). 1991-ben itt sikerült először nyerniük a szezon során, méghozzá rögtön kettős győzelem lett, viszont nem papírforma szerinti sorrendben: Patrese győzött Mansell előtt. Egy évvel később, újabb dupla diadalt arattak, de immár fordított sorrendben, megalapozva Mansell azévi diadalútját.

Tavaly Bottas a harmadik helye révén dobogós helyezéssel tértek vissza a pályára, Massa hatodik lett.

Red Bull

Kvjat és Ricciardo tavaly 4-5. helyen futottak be.

Force India

Hülkenberg és a hazai pályán versenyző Pérez tavaly 7-8. helyen futottak be.

Renault

Az 1986-os verseny emlékezetes nap volt a jogelőd Benetton számára: Berger itt szerezte meg önmaga és a csapat első győzelmét. Az 1992-es futamról említésre méltó a harmadik helyezés, amely az első dobogót jelentette egy bizonyos Michael Schumachernek.

Tavaly a Lotus színeiben Grosjean tizedikként szerzett egy pontot, a csapattárs Pastor Maldonado előtt befutva.

Toro Rosso

Tavaly Verstappen a kilencedik, Sainz a 13. helyen végzett.

Sauber

Tavaly Ericsson 12. lett, Nasr fékhibával kiesett.

McLaren

A csapat első Mexikói Nagydíján 1966-ban az alapító Bruce McLaren motorhibával kiállt. 1967-ben az olajnyomás hibája miatt adta fel. 1968-ban második helyével megszerezte a csapat első mexikói dobogóját. Csapat- és honfitársa, Denny Hulme a felfüggesztés sérülésével állt ki, és hasonló gondjai voltak az Anglo American Racers színeiben versenyző Dan Gurneynek is. 1969-ben Hulme megszerezte az istálló első győzelmét a pályán. Bruce McLaren autója hibája miatt nem tudott elrajtolni. 1970-ben Hulme harmadik lett, Peter Gethin motorhiba miatt adta fel.

1986-ban Prost második lett, amivel az összetettben is ebben a pozícióban várhatta a mindent eldöntő zárófutamot. Keke Rosberg defekt miatt kiesett. 1987-ben Prost és Johansson is ütközésbe keveredett a verseny elején. 1988-ban sok más hétvégéhez hasonlóan az itteni is a csapat kettős győzelmével végződött, ezúttal Prost nyert Ayrton Senna előtt. Az 1989-es futamot Senna nyerte, Prost ötödik lett. 1990-ben Senna gumiproblémákkal kiállt, huszadiknak jegyezték, Berger a dobogó harmadik fokára állhatott. 1991-ben Senna lett harmadik, Bergernek motorhibája volt. 1992-ben Berger negyedik helyen végzett, Senna erőátviteli problémákkal kiállt.

Tavaly mindkét versenyző tetemes rajthelybüntetést szedett össze az alkotóelemek cseréje miatt, de már nem nagyon volt hová hátrasorolni őket, főleg, hogy Button mért kör nélkül a boxutcából indult. A futamon 14. helyen végzett, míg Alonso hamar kiállt az erőforrás hibájával.

Manor

Tavaly a Manor Marussia színeiben Alexander Rossi és Will Stevens a mezőny végén, a 15-16. helyen futottak be.

Haas

Első Mexikói Nagydíjuk lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr3411914029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása