Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző II/20.

Brazil Nagydíj, Interlagos

2016. november 12. - F1 Hierro

Amióta a versenynaptár végére tették, a Brazil Nagydíj több alkalommal is eldöntötte a világbajnoki cím sorsát, nem egyszer igen emlékezetes módon. A mezőny öt világbajnokának mindegyike nyert is meg és veszített is el Interlagosban bajnokságot. Fernando Alonso megnyerte 2005-ben és 2006-ban, elvesztette 2007-ben és 2012-ben. Kimi Räikkönen megnyerte 2007-ben, elvesztette 2005-ben. Lewis Hamilton megnyerte 2008-ban, elvesztette 2007-ben. Jenson Button megnyerte 2009-ben, elvesztettnek pedig 2010 tekinthető, ami ugyan nem volt döntő futam, de azt követően kiesett a bajnokesélyesek köréből. Sebastian Vettel pedig megnyerte 2012-ben, elvesztette 2009-ben. És valaki, akinek csak elvesztett cím jutott: Felipe Massa 2008-ban drámai fordulat után maradt kisírt szemmel állhatott a hazai dobogó tetején.

Futamot nyernie az öt világbajnok közül csak háromnak sikerült még Interlagosban: Vettelnek kétszer, Räikkönennek és Buttonnak egy-egy alkalommal (utóbbinak nagyon úgy néz ki, ez volt az utolsó győzelme). Massa viszont kétszer is nyert Brazíliában, akárcsak a legutóbbi két évben győztes Nico Rosberg, aki egy újabb győzelemmel csatlakozhat azokhoz, akik Interlagosban ünnepelhették világbajnoki címüket. Van még néhány más módja is, ahogy ezt korábban kiszámoltam.

Hamilton

Rögtön első szezonjában, 2007-ben McLaren–Mercedesszel listavezetőként érkezett a zárófutamra. A versenyen azonban az ág is húzta: előbb kicsúszás, majd az autója váratlan lelassulása miatt esett vissza. Végül csak hetedik helyre tudott feljönni, ami arra volt elegendő, hogy pontegyenlőség mellett jobb versenyhelyezésekkel vb-második legyen a csapattárs Alonso előtt. A 2008-as versenynek ugyancsak világbajnoki éllovasként vágott neki, és ez sem bizonyult könnyű futamnak: az esőben az éppen szükséges ötödik helyen haladt, de aztán Vettel megelőzte. Amikor Massa elsőként haladt át a célvonalon, úgy tűnt, ez az év is veszett, de sikerült megelőznie a kockáztató Timo Glockot, így mégis meglett a bajnoki címhez elegendő pontszáma. 2009-ben első alkalommal állhatott dobogóra a pályán harmadikként, de abban az évben nem volt érintett a világbajnoki csatában. 2010-ben negyedik helyezésével lényegében csak matematikai esélyei maradtak a zárófutamra. 2011-ben váltóhiba miatt állt ki. 2012-ben Hülkenberggel ütközve kiesett utolsó mclarenes futamán. 2013-ban Mercedesszel kilencedik lett, miután a Bottasszal való ütközés miatt megbüntették. Tavalyelőtt másodikként futott be csapattársa, Rosberg mögött, így őrizte listavezető pozícióját az abu-dhabi szezonzáróra. Tavaly újra második lett, szintén a csapattárs mögött, de akkor már nem volt tétje a világbajnokság szempontjából. Ezúttal egy hasonló befutási sorrend viszont a bajnoki cím elvesztését jelentené, ezért fontos lenne Rosberg előtt végeznie és legfőképp az első brazíliai futamgyőzelmet megszereznie.

Ricciardo

2011-ben HRT-vel huszadik, 2012-ben Toro Rossóval 13. lett. 2013-ban tizedikként szerezte eddigi egyetlen brazíliai pontját. Tavalyelőtt a Red Bull felfüggesztésének sérülése miatt esett ki. Tavaly 11. helyen végzett.

Vettel

A 2006-os hétvégén a BMW Sauber pénteki harmadik pilótájaként vett részt.

Toro Rossóval 2007-ben a hidraulika hibája miatt kiesett. A 2008-as futama jól sikerült: az esős versenyen negyedik lett, a vége felé megelőzve Hamiltont is (akinek emiatt egy ideig veszélyben forgott a világbajnoki címe). Red Bull-lal 2009-ben megismételte előző évi helyezését, ezzel elszálltak világbajnoki esélyei. 2010-ben a futam megnyerésével jelezte, hogy ő is igényt tart a világbajnoki címre. 2011-ben csapattársa, Mark Webber mögötti második hellyel zárta magabiztosan megnyert szezonját. 2012-ben a zárófutamon a harmadik világbajnoki cím volt a tét. Bár listavezetőként érkezett, a verseny a vártnál több küzdelmet hozott: előbb rosszul rajtolt, majd Bruno Sennával ütközve visszaesett utolsónak; az esőben kellett felzárkóznia, de a hatodik hely végül elegendőnek bizonyult az újabb címvédéshez. 2013-ban másodjára nyerte meg a futamot, sorozatban kilencedik győzelmével beállította Alberto Ascari 1952–53-as rekordját, egy idényen belül pedig csak neki sikerült még ilyet elérnie. Tavalyelőtt ötödik lett. Tavaly Ferrarival a dobogó harmadik fokára állhatott a két Mercedes-pilóta mellé.

Rosberg

2006-ban éppen a Williams másik versenyzőjével, Webberrel ütközött a verseny elején, emiatt esett ki. A 2007-es futamon negyedik lett. A következő két évben nem szerzett pontot: 2008-ban 12. lett, 2009-ben motorhiba miatt feladta. Mercedesszel 2010-ben hatodik, 2011-ben hetedik, 2012-ben 15. helyen végzett, miután egy törmelék miatti defekt folytán visszaesett. 2013-ban  ötödik helyen futott be. Tavalyelőtt sikerült megnyernie a futamot, ezzel – és a csak abban az évben alkalmazott duplapontos rendszer által – maradtak még bajnoki reményei az utolsó versenyre. Tavaly újra győzött csapattársa előtt, de ez már csak a „mini-világbajnokság” szempontjából volt jelentős. Ha idén is megnyerné a futamot, bebiztosítaná a világbajnoki címet – bár némileg rossz előjel, hogy Monacóban és a Red Bull Ringen sem sikerült neki a triplázás. Most, a legfontosabb pillanatban össze tudja hozni?

Räikkönen

Sauberrel 2001-ben kicsúszás miatt esett ki. McLaren–Mercedesszel 2002-ben a felni sérülése miatt szintén kiesett, de a megtett táv miatt 12.-nek könyvelték el. 2003-ban az esős futamon Giancarlo Fisichella megelőzte, aztán a félbeszakítást követően mégis győztesnek hozták ki, így a dobogón ő vehette át az első díjat. A Jordan óvásának helyt adva azonban kiderült, hogy Fisico újabb kört kezdett meg, így eggyel későbbit kell végeredménynek tekinteni – ezzel második lett, Imolában ünnepélyesen díjat cseréltek. 2004-ben ismét második lett, ezúttal teljes bizonyossággal. 2005-ben még voltak esélyei a bajnoki címre, de Alonso harmadik helyen haladt, így nem erőltette csapattársa megelőzését, sorozatban harmadszor is második lett. 2006-ban ötödik lett utolsó mclarenes versenyén, emlékezeteset csatázva a(z átmenetileg) visszavonuló Michael Schumacherrel (akinek búcsúztatását „fontos dolga” miatt hagyta ki), aki végül megelőzte. Ferrarival 2007-ben újra világbajnoki címért hajtott, bár a három aspiráns közül neki volt a legkevesebb esélye, a versenyen azonban minden összejött: Hamilton viszontagságok közepette hetedik lett, Alonso nem tudta megelőzni a két Ferrarit, a csapat boxtaktikája révén pedig sikerült Massa előtt megnyernie a futamot és a világbajnokságot is. 2008-ban a dobogó harmadik fokára állhatott. 2009-ben hatodik lett.

2012-ben Lotusszal a futam emlékezetes momentumát produkálta azzal, hogy kicsúszása után a régi pálya nyomvonalán próbált visszatérni, de az le volt zárva, így kénytelen volt visszafordulni. Tizedik helyével legalább a pontszerző sorozatát sikerült megmentenie. A 2013-as futamot a műtéte után kihagyta. Ferrarival tavalyelőtt hetedik, tavaly negyedik lett.

Grosjean

2009-ben Renault-val 13. lett. 2011-ben a Lotus Renault GP pénteki tesztpilótája volt. A következő három futamon Lotusszal egyaránt kiesett: 2012-ben kicsúszás, 2013-ban motorhiba miatt; tavalyelőtt pedig az erőforrás adta meg magát, a megtett táv révén 17. helyezettként jegyezték. Tavalyi nyolcadik helye az eddigi egyetlen brazíliai pontszerzése.

Ericsson

A tavalyelőtti futamot kihagyta, mivel a Caterham nem vett részt, és közben szerződést is bontottak. Tavaly Sauberrel 16. helyen végzett.

Pérez

Sauberrel 2011-ben 13. lett, 2012-ben a rajt után ütközve kiesett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel hatodik helyezést ért el. Force Indiával tavalyelőtt 15., tavaly 12. helyen végzett.

Nasr

2008-ban az amerikai Forma BMW-ben (a Brazil Nagydíj betétfutamán) egy ötödik és egy harmadik helyezést ért el.

A tavalyelőtti hétvégén a Williams pénteki tesztpilótájaként körözhetett hazai közönség előtt. –Tavaly Sauberrel 13. helyen végzett.

Alonso

Minardival 2001-ben elektronikai hiba miatt esett ki. Renault-val 2003-ban karriere legfurcsább dobogós helyezését szerezte: az esős versenyen belehajtott Webber autójának roncsaiba. Emiatt piros zászló vetett véget a futamnak, Alonsót sérülése miatt kórházba szállították. Csakhogy a vonatkozó szabályok miatt harmadik helyezettnek hozták ki, az eredményhirdetést távollétében rendezték meg. 2004-ben negyedik lett. 2005-ben az első világbajnoki címe volt a tét, harmadik helyezésével be is biztosította két versennyel a szezon vége előtt. 2006-ban ugyancsak a bajnokságért hajtott. Mivel Michael Schumacher végig hátrébb volt, nem nagyon veszélyeztette őt, második hellyel ünnepelte a címvédést. A 2007-es versenyre a McLaren–Mercedes pilótájaként érkezett, sorozatban harmadszor hajtott a bajnoki címre. A két Ferrari mögötti harmadik helyezéssel azonban egy ponttal lecsúszott róla, sőt a versenyhelyezések miatt még újonc csapattársa, Hamilton is megelőzte az összetettben.

Ismét Renault-val 2008-ban második lett. 2009-ben a rajt után ütközve kiesett. Ferrarival 2010-ben listavezetőként érkezett, harmadik helyével a világbajnoki címet nem sikerült bebiztosítani, de a pozícióját őrizte a zárófutamra. 2011-ben negyedik helyezést ért el. 2012-ben újra a világbajnoki címért hajtott, és közelebb került hozzá a vártnál, de a második hely (amiben Massa is közreműködött) így is kevésnek bizonyult hozzá. 2013-ban a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavalyelőtt hatodik lett. Tavaly McLaren–Hondával 15. helyen végzett.

Massa

Első hazai nagydíján 2002-ben Sauber–Petronasszal ütközés miatt kiesett. 2004-ben nyolcadik, 2005-ben 11. helyen végzett. Ferrarival 2006-ban megszerezte első hazai futamgyőzelmét. A 2007-es versenyen is lett volna rá esélye, de akkor a csapat érdekeit helyezte előtérbe, a boxtaktika révén második lett a világbajnoki címre hajtó (és azt meg is szerző) Kimi mögött. Saját világbajnoki címe volt a tét 2008-ban: megtette a magáét, megnyerte az esőversenyt, ami után ünnepelték is – 15 másodpercig, amikor Hamiltonnak csak összejött a szükséges ötödik hely, így aztán vegyes érzések kavarogtak benne a dobogón. 2009-ben fejsérülése miatt nem versenyezhetett, a kockás zászlónak csak a rúdját foghatta. 2010-ben 15., 2011-ben ötödik lett. 2012-ben ismét dobogóra állhatott harmadikként, aminél akár egy hellyel jobb is lehetett volna, de ezúttal Alonsót próbálta segíteni – hiába, így megint csak vegyes szájízzel állt a pódiumon. 2013-ban hetedik lett. Tavalyelőtt Williamsszel harmadik helyezésével ismét a hazai dobogón ünnepelhetett. Tavaly nyolcadik helyen ért célba, de mivel a gumija melegítésénél túllépték a hőmérsékleti limitet, kizárták. Idén – ha később meg nem gondolja magát – búcsúzik a hazai szurkolóktól.

Magnussen

Tavalyelőtt McLaren–Mercedesszel kilencedik lett.

Gutiérrez

Sauberrel 2013-ban 12., tavalyelőtt 14. helyen végzett.

Button

Williams–BMW-vel 2000-ben – David Coulthard kizárása után – hatodik lett, ezzel második Forma–1-es futamán megszerezte első pontját. 2001-ben Benetton–Renault-val tizedik lett, amiért nem kapott pontot. A következő évben gyári Renault-val negyedik helyezést ért el. BAR–Hondával 2003-ban kicsúszott a vizes pályán, 2004-ben pedig motorhiba miatt kényszerült kiállni. 2005-ben hetedik lett. Gyári Hondával a dobogó harmadik fokára állhatott a 2006-os szezonzárón. A következő két évben viszont nem szerzett pontot: 2007-ben motorhiba miatt adta fel a versenyt, 2008-ban 13. helyen végzett. A Brawn GP színeiben 2009-ben ötödik lett, de ez is elegendőnek bizonyult arra, hogy az utolsó előtti futamon bebiztosítsa világbajnoki címét.

2010-ben McLaren–Mercedesszel ismét ötödik helyen futott, akkor viszont ez a világbajnoki esélyek elvesztését jelentette. 2011-ben harmadik lett, a kalocsai mintás overallban állhatott a dobogón. 2012-ben a jó gumiválasztásnak és részben a Hülkenberg–Hamilton ütközésnek köszönhetően nyert – könnyen lehet, hogy ez volt az utolsó futamgyőzelme. A következő két futamon egyaránt negyedik lett. Tavaly a Honda-motoros autóval

Kvjat

A 2013-as versenyhétvégén a Toro Rosso pénteki tesztpilótája volt, a tavalyelőtti futamon 11. lett. Tavaly a Red Bull színeiben hetedik helyen futott be.

Hülkenberg

Produkált néhány emlékezetes pillanatot a pályán: 2010-ben Williamsszel eddigi egyetlen rajtelsőségét szerezte. A futamon ugyan nem tudta tartani ezt a pozíciót, de nyolcadik helyen befutott. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben pedig parádézott a futamon, jó gumiválasztása után harcban volt a győzelemért, bár megcsúszásának Hamilton áldozatul esett, ami áthajtásos büntetést eredményezett, ezután ötödik lett. 2013-ban Sauberrel nyolcadik helyen futott be. Újra Force Indiával tavalyelőtt nyolcadik, tavaly hatodik lett.

Palmer

A tavalyi első szabadedzésen a Lotus pénteki tesztpilótájaként vett részt.

Ocon

Első Brazil Nagydíja lesz.

Verstappen

Tavalyelőtt a Toro Rosso tesztpilótájaként részt vett a pénteki első edzésen. Tavaly kilencedik lett.

Sainz

A tavalyi futama nem sikerült túl hosszúra: előbb útban a rajtrácsra leállt az autója. Sikerült betolni a boxutcába, ahonnan elrajtolt, de még az első körben újra le is állt.

Bottas

2012-ben a Williams tesztpilótájaként vett részt a pénteki első szabadedzésen. 2013-ban Hamiltonnal ütközve kiesett. Tavalyelőtt tizedik, tavaly ötödik lett.

Wehrlein

Első Brazil Nagydíja lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr4811955889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása