Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző III/1.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2017. március 23. - F1 Hierro

A versenyzők mellett idén sem marad el a csapatok szereplésére való visszatekintés. Az Ausztrál Nagydíj 1985 óta megszakítás nélkül szerepel a versenynaptárban, a változást az jelentette, hogy az adelaide-i szezonzáró helyét 1996-ban átvették a melbourne-i nyitófutam. 

Az Ausztrál Nagydíjak eddigi történetét a Rosberg család foglalja keretbe: az elsőt a Williams színeiben Keke, a tavalyit a Mercedes pilótájaként Nico nyerte. Ő idén nem fog ismételni, hiszen év végén világbajnokként visszavonult. A Mercedes számára viszont az a kérdés, lesz-e sorozatban négy győzelem és akár sorozatban három kettős győzelem? Ehhez lesz egy-két szava a Ferrarinak is, amely egy évtizede nyert utoljára Ausztráliában - akkor ez kellően megadta az alaphangot az évre, hiszen világbajnoki cím lett a vége. A legtöbbször, 11 alkalommal a McLaren nyert Ausztrál Nagydíjat, és hat győzelemmel Melbourne-ben is ők a legsikeresebbek - azonban az eddigi jelek nem azt mutatják, hogy idén hozzá fognak tenni ezekhez a sikerekhez... Rajtuk kívül a Williams, a Renault (jogelődeit és jelenlegi nevét is beleértve) és a Red Bull tudott győzni a kenguruk földjén, közülük a Red Bullnak vannak igazán reális esélyei, hogy szerencsés esetben egy újabb diadalt összehozzanak. A tavalyi futamról meg kell említeni még a Haas csapatot, amely vadonatúj alakulatként hatodik hellyel tette le a névjegyét a mezőnyben, ilyesmi előtte 2002-ben sikerült a Toyotának (a jogutódként bemutatkozókat nem számítva).

Mercedes

A 2009-es szezonnyitón nagy meglepetésre a jogelőd Brawn GP kettős győzelmet ért el Jenson Buttonnal és Rubens Barrichellóval.

A gyári csapat első melbourne-i versenyén (2010) mindkét autó pontszerzőként futott be: Nico Rosberg ötödik, Michael Schumacher tizedik helyen. 2011-ben ütközés miatt mindketten kiestek. 2012-ben Rosberg 12. helyen végzett, Schumacher váltóhiba miatt kiállt. 2013-ban Rosberg műszaki hibával kiállt, míg az „új legény”, Hamilton ötödik hellyel mutatkozott be új csapatánál. A 2014-es verseny felemásan alakult: Hamilton hamar kiesett, Rosberg viszont győzelmével megindította az Ezüst Nyilak diadalútját. Tavalyelőtt már teljes volt a csapat öröme, kettős győzelmet arattak, ezúttal Hamilton örülhetett jobban. Tavaly a rajtot elrontották, de a félbeszakítás alatti gumiválasztásuknak köszönhetően sikerült visszakerülniük Vettel elé, a csapat újabb kettős győzelmet aratott, de az előzőhöz képest fordított felállásban, Rosberggel az élen.

Red Bull

2005-ben itt mutatkozott be az energiaitalos csapat, méghozzá rögtön dupla pontszerzéssel: David Coulthard negyedik, Christian Klien hetedik lett. Egy évvel később Klien nyolcadik helyen végzett, míg Coulthard tizedik helye még nem ért pontot. A következő három versenyen viszont nem sikerült pontokat szerezniük, 2008-ban mindkét versenyző kiesett ütközés miatt (Mark Webber az elején, Coulthard később). 2009-ben Vettel ütközött Robert Kubicával, míg Webber 12. lett. 2010-ben Vettel élről indult, de kicsúszott; Webber kilencedik helyen ért célba. Az első – és eddig egyetlen – itteni győzelmükre 2011-ig kellett várniuk, Vettel magabiztosan nyerte a futamot; Webber ötödik lett. 2012-ben Vettel második, Webber negyedik helyezést ért el. 2013-ban Vettel ismét dobogós, ezúttal harmadik, míg Webber – akkor még nem tudtuk – utolsó hazai versenyén hatodik lett. 2014-ben az új fiú, az ugyancsak hazai pályán versenyző Ricciardo második lehetett volna, ha nincs a mizéria az üzemanyag-fogyasztással és a mérő rendszerrel – így azonban diszkvalifikálták, míg Vettel motorhibával feladta a versenyt, vagyis a csapat nullázással kezdte a szezont. Tavalyelőtt Ricciardo hatodik lett, míg a „fiókcsapattól” érkező Kvjat műszaki gondok miatt nem rajtolhatott el a futamon. Tavaly Ricciardo leggyorsabb körrel negyedik helyezést ért el, míg Kvjat a felvezető körben fellépő problémák miatt megint csak nem tudott elindulni.

Ferrari

A Forma–1 legnagyobb múltú csapatához méltóan ott voltak minden Ausztrál Nagydíjon. Az első adelaide-i futamon Stefan Johansson ötödik lett, Michele Alboreto kiesett. A következő évben Johansson szerezte a Scuderia első ausztrál dobogóját, harmadik helyével. Azon a pályán legjobb eredményük az 1987-es kettős győzelem Gerhard Berger, Alboreto sorrendben. 1990-ben összejött még egy kettős dobogó, amikor Nigel Mansell másodiknak futott be Alain Prost előtt. 1994-ben Berger lett második. Az utolsó adelaide-i versenyen (1995) mindkét Ferrari kiesett, Jean Alesi éppen a következő évben Maranellóba érkező Michael Schumacherrel ütközött.

Az első melbourne-i futamon meglepetésre nem Schumacher, hanem Eddie Irvine mutatkozott be dobogós (3.) hellyel a csapatnál, a német világbajnok kiesett.  A következő évben viszont már Schumacher lett második, Irvine a verseny elején ütközött. 1998-ban Schumacher műszaki hiba miatt feladta, Irvine pedig negyedikként lett a McLarenek nagy lekörözésének elszenvedője. Utána viszont sikersorozat következett, 1999-től 2004-ig hatból ötször nyertek: 1999-ben Irvine szerezte pályafutása első győzelmét (Schumacher viszontagságos versenyen nyolc célba érkezőből nyolcadik, pont nélkül), majd Schumacher nyerte sorra a futamot. A 2000-es és a 2004-es Barrichello második helye révén kettős győzelem volt, 2001-ben Rubinho dobogó harmadik fokán állt, 2002-ben élről indulva kiesett ütközés miatt. Egyedül a 2003-as futam rondított bele a sikersorozatba, az 1999-es nürburgringi verseny után először volt Ferrari-mentes dobogó: Schumacher negyedik helyen végzett, Barrichello kiesett. 2005-ben Barrichello második lett Renault-szendvicsben, Schumacher Nick Heidfelddel ütközve kiesett. A következő évben Schumacher és Massa is ütközés miatt kényszerült feladni, utóbbi rögtön a rajt után.

2007-ben Kimi győzelemmel mutatkozott be a csapatnál, Massa hatodik lett (motorcsere miatt a rajtrács végéről rajtolva). 2008-ban és 2009-ben egyik versenyzőjük sem ért célba (bár Kimit a megtett táv miatt mindkétszer helyezettnek könyvelték el, 2008-ban nyolcadikként pontot is szerzett). 2010-ben Massának sikerült dobogóra állnia (3. hely), Alonso előtt. 2011-ben Alonso megismételte a helyezését, Massa hetedik lett. 2012-ben Alonso ötödiknek ért célba, Massa az autója sérülése miatt kiállt. 2013-ban Alonso a dobogó második fokára állhatott, Massa negyedik helyen futott be. 2014-ben Alonso lett negyedik, míg az istállóhoz visszatérő Kimi hetedik helyen végzett. Tavalyelőtt Vettel harmadik hellyel tette le a névjegyét, Kimi versenye viszont elúszott a rosszul rögzített keréken. Tavaly sikerült lerajtolniuk a Mercedeseket, de a félbeszakítás alatt rosszul választottak gumit, és a későbbi kerékcsere után Vettel mögéjük tért vissza, hiába próbálta megelőzni Hamiltont, ismét harmadik lett. Kimi pedig az előző évi futamhoz hasonlóan ezúttal is kiállni kényszerült.

Force India

2008-ban itt mutatkozott be a csapat, Giancarlo Fisichella és Adrian Sutil is kiesett. Pontot szerezniük 2009-ben sem sikerült, de legalább mindketten célba értek (Sutil kilencedik, Fisichella 11. helyen). 2010-ben Vitantonio Liuzzi hetedik lett, Sutilnak motorhibája volt. 2011-ben sikerült a kettős pontszerzés: Sutil kilencedik lett, Paul di Resta első futamán tizedik (bár ehhez kellett a két Sauber kizárása). 2012-ben di Resta ismét tizedik helyen végzett, a tesztpilótából versenyzővé előlépő Hülkenberg a rajt után ütközött. A következő három év kettős pontszerzést hozott: 2013-ban Sutil és di Resta 7-8. helyen futottak be; 2014-ben Hülkenberg hatodik, Pérez tizedik lett; tavalyelőtt Hülkenberg hetedik, Pérez tizedik. Tavaly Hülkenberg megismételt a hetedik helyét, Pérez 13. helyen végzett.

Williams

Részt vettek az összes eddigi Ausztrál Nagydíjon, az elsőt Adeleide-ben Keke Rosberg nyerte, aki ezzel búcsúzott a csapattól. Nigel Mansellt az Ayrton Sennával való ütközése fosztotta meg a sorozatban harmadik győzelem lehetőségétől. A következő évben mindkét versenyzőjük bajnokesélyesként érkezett az idényzáróra, de az élről induló Mansell defekt miatt kiesett, Nelson Piquet-t pedig óvatosságból kihívták kerékcserére, így második lett Alain Prost mögött, az egyéni cím elúszott. 1987-ben a már világbajnok és a csapattól búcsúzó Piquet kiesett, a Japánban megsérült Mansellt helyettesítő Ricciardo Patrese kilencedik lett (nem járt pont). Egy évvel később negyedik helyezést ért el a Judd-motoros autóval. 1989-ben immár Renault-motorral Thierry Boutsen megszerezte második győzelmét, szakadó esőben; Patrese harmadikként állhatott mellé a dobogón. 1991-ben Mansell második lett Senna mögött a félpontosként leintett futamon, így a konstruktőri címet sem sikerült megszereznie az istállónak. 1992-ben méltatlanul zárták a sikerévet: Mansell és Patrese is kiesett. 1993-ban a világbajnok Prost második hellyel búcsúzott a csapattól és a Forma–1-től is, Damon Hill harmadikként csatlakozott hozzá a pódiumon. 1994-ben Hill Schumacherrel ütközve bukta el a világbajnoki címet, a szépségtapaszt a konstruktőri cím jelentette, valamint a beugró Mansell utolsó edzéselsősége és futamgyőzelme.

1995-ben Hill nyert az utolsó adelaide-i versenyen, majd az első melbourne-i futam is az ő sikerével zárult, a debütáló Villeneuve révén kettős győzelem lett (az élről induló és leggyorsabb kört futó Jacques-nak a győzelemre is volt esélye, csak műszaki gondok miatt lett második). A következő versenyen nem sikerült a pontszerzés: Villeneuve ütközött a rajtnál, Heinz-Harald Frentzen fékhiba miatt állt ki, nyolcadik helyezettnek elkönyvelve. 1998-ban Renault helyett Mécachrome motorral Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik lett, de őket is lekörözték a McLarenek. A következő évben Ralf Schumacher lett harmadik első williamses futamán, a kétszeres CART-bajnokként visszatérő Alessandro Zanardi kiesett. 2000-ben a csapat első BMW-motoros versenyén Ralf megismételte a dobogós helyezését, a debütáló Button motorhiba miatt kiállt. 2001-ben mindkét versenyző kiesett: Ralf ütközött Villeneuve-vel, az első futamán induló Juan Pablo Montoyának motorhibája volt. 2002-ben és 2003-ban Montoya egyaránt második lett, utóbbi futamon Ralf nyolcadikként az új szabályoknak köszönhetően pontot szerzett. 2004-ben Ralf és Montoya 4-5. helyen végzett. 2005-ben teljesen új versenyzőpárossal indultak, a hazai pályán versenyző Webber ötödik lett, míg Heidfeld ütközött Michael Schumacherrel. 2006 kettős kiesést hozott (Webbernek váltóhibája volt, az apja nyomdokaiba lépett Nico Rosberg ütközött az elején). 2007-ben Rosberg hetedik lett, a tesztpilótáskodás után visszatérő Alexander Wurz ütközés miatt kiesett. 2008-ban Rosberg pályafutása első dobogós helyezését érte el harmadikként, Nakajima Kazuki pedig hatodikként első pontjait szerezte. 2009-ben Rosberg leggyorsabb kört futva lett hatodik, Nakajima kiesett.

2010-ben Barrichello nyolcadik helyen végzett, Hülkenberg a rajt után ütközött. 2011-ben váltóhiba miatt Barrichello és az újonc Pastor Maldonado is kiesett. 2012-ben Maldonado sokáig jó helyen haladt, de a végén nem bírta és kicsúszott, Bruno Senna pedig Massával ütközött (a megtett táv miatt 13.-nak és 16.-nak könyvelték el őket). 2013-ban Maldonado kicsúszott, az újonc Bottas 14. helyen végzett. 2014-ben a csapathoz frissen érkezett Massa a rajt után ütközve kiesett, Bottas ötödik helyezést ért el. Tavalyelőtt Massa negyedik lett, Bottas hátsérülés miatt nem rajtolt el a futamon. Tavaly Massa ötödik, Bottas nyolcadik lett.

McLaren

A Ferrari és a Williams mellett ők azok, akik sem hiányoztak eddig egyetlen Ausztrál Nagydíjról sem. Az első adelaide-i verseny 1985-ben nem sok örömet hozott: a már világbajnok Alain Prost és Niki Lauda is kiesett, utóbbinak ez volt a búcsúversenye. A következőre annál inkább büszkék lehettek: Prost győzelme a címvédést jelentette (egyéniben). Keke Rosberg viszont kiesett a búcsúversenyén. 1987-ben kettős kiesés jött, majd 1988-ban immár Honda-motorokkal kettős győzelmet szereztek Prost, Ayrton Senna sorrendben, de a házon belüli világbajnoki csatát már nem befolyásolta. 1989-ben a nagy esőben Prost visszalépett, míg Senna ütközött a Brabhamnél versenyző Martin Brundle-lel. 1990-ben Senna ismét kiesett, de ezután sikersorozat következett a pályán: 1991-ben Senna a nagy eső miatt félpontosan leintett futamot megnyerte, Berger harmadik lett (ezzel meglett a konstruktőri cím is); 1992-ben Senna ütközött Mansell-lel, míg Berger győzelemmel köszönt el a csapattól; 1993-ban (már Honda-motor nélkül) Senna tett hasonlóan (és sajnos pályafutása utolsó diadala is lett). 1994-ben Brundle állhatott harmadikként dobogóra.

Immár a Mercedes-korszakban az utolsó adelaide-i verseny pénteki edzésén Mika Häkkinen súlyos balesetet szenvedett, de már a következő év elején rajthoz tudott állni, az első melbourne-i futamon ötödikként pontot is szerzett.  A csapathoz érkezett Coulthard szelephiba miatt kiállt. 1997-ben Coulthard révén megnyerték első ezüstös festésű futamukat, Häkkinen harmadikként szintén dobogóra állt. Egy évvel később pedig Häkkinen, Coulthard sorrendben arattak lehengerlő kettős győzelmet, lekörözve az összes többi versenyzőt. A csapat bakija – téves bokszkihívás – majdnem Mika diadalába került, de Coulthard visszaengedte az élre. A következő két futamon viszont technikai hibák miatt kettős kieséseket szenvedett el a csapat. 2001-ben Mika kicsúszott a felfüggesztés hibája miatt, Coulthard második lett. 2002-ben Kimi állt dobogóra első mclarenes futamán (3.), míg DC-nek váltóhibája volt; a következő évben Coulthard másodjára nyerte meg a futamot, Kimi ismét harmadik lett. 2004-ben Kimi motorhiba miatt kiállni kényszerült, Coulthard nyolcadik helyen végzett. 2005-ben Kimi lett nyolcadik, Montoya pedig hatodik hellyel mutatkozott be új csapatánál. 2006-ban Kimi második helyezést ért el, Montoya elektronikai hiba miatt kiállt. 2007-ben az Alonso-Hamilton páros dobogón mutatkozott be a csapatnál (2-3. hely), a következő versenyen Hamilton győzött, az újonnan érkezett Heikki Kovalainen ötödik lett. A 2009-es verseny viszont botrányt hozott: Hamiltont utólag kizárták a bírák megtévesztése miatt. Kovalainen a verseny elején kiesett, miután ütközésben megsérült a felfüggesztése.

2010-ben Button szerezte első győzelmét a csapat színeiben, míg Hamilton hatodik lett. 2011-ben Hamilton második, Button áthajtásos büntetés miatt hatodik helyen ért célba. 2012-ben újabb győzelem következett, kettős dobogóval: Button nyert, Hamilton harmadik lett. 2013-ban Button kilencedik, a csapathoz érkezett Pérez 11. helyen végzett. 2014-ben Magnussen hatalmas meglepetést okozva dobogón mutatkozott be a Forma–1-ben, sőt Ricciardo kizárása után másodikká lépett elő, így pedig Button harmadik lett. Tavalyelőtt 23 év után indultak újra Honda-motorral, de a régi sikereknek a közelébe nem jutottak (azóta sem): Button 11. lett, míg a sérült Alonso helyett egy hétvégére beugró Magnussen technikai hiba miatt el sem tudott rajtolni. Tavaly Button 14. helyen végzett, míg Alonso ütközött Esteban Gutiérrezzel, ami után a gumifalban kötött ki.

Toro Rosso

Első két melbourne-i versenyükön nem szereztek pontot: 2006 Scott Speed kilencedik lett (bár nyolcadiknak ért célba, időbüntetést kapott sárga zászló figyelmen kívül hagyásáért), Vitantonio Liuzzi kiesett; 2007-ben Liuzzi 14. helyen végzett, ezúttal Speed esett ki. 2008-ban Sébastien Bourdais pályafutása első versenyén hetedik, pontszerző helyezést ért el (bár motorhiba miatt nem ért célba, a megtett táv elég volt a rangsoroláshoz). Vettel már az elején ütközött. A következő évben egy másik Sébastien, Buemi ismételte meg az előző évi bravúrt, éppen a csapattárs Bourdais-t megelőzve. 2010-ben Buemi már a verseny elején ütközött, Jaime Alguersuari 11.-ként lecsúszott a pontszerzésről. 2012-ben Buemi nyolcadik helyen végzett, Alguersuari megismételte az előző évi helyezését. 2013-ban Ricciardo kilencedik, Jean-Éric Vergne 11. lett, mindketten először indultak futamon a csapat színeiben, utóbbinak ez volt a bemutatkozó futama is. 2014-ben sikerült a kettős pontszerzés: Vergne és az újonc Kvjat 8-9. helyen végeztek. Tavalyelőtt két debütáns pilótával vettek részt, Sainz kilencedikként örülhetett pontoknak, Verstappen autója megadta magát. Tavaly Sainz és Verstappen 9-10. helyen futottak be.

Haas

A tavalyi volt a csapat bemutatkozó versenye, felemásan alakult: Gutiérrez ütközött Alonsóval, ami piros zászlóhoz és utóbbi kisebb sérüléséhez vezetett, míg Grosjean révén hatodik helyezéssel tehették le a névjegyüket.

Renault

Az első adelaide-i verseny egyúttal a régi Renault csapat utolsó futamát jelentette, Patrick Tambay és Derek Warwick is kiesett.

Szintén ott volt Adelaide-ben az enstone-i jogelőd Benetton. 1987-ben Thierry Boutsen, 1989-ben Alessandro Nannini harmadik lett. 1990-ben az idősebb Nelson Piquet győzött, 1992-ben pedig Michael Schumacher és Martin Brundle a dobogó két oldalára állhatott. Melbourne-ben „ruhagyáriként” nem sikerült dobogós helyezést elérniük.

2002-ben Melbourne-ben volt a gyári Renault visszatérése, Jarno Trulli és Button is kiesett. 2003-ban viszont mindkét pilóta pontot szerzett: Trulli ötödik lett, a csapat színeiben először induló Alonso hetedik. 2004-ben már a dobogó is összejött Alonso harmadik helye révén, Trulli hetedik lett. A javuló tendencia jegyében két győzelem következett: 2005-ben Fisichella, 2006-ban Alonso győzött. Előbbi alkalmával Alonso a dobogó harmadik fokán csatlakozott az ünnepléshez, utóbbi futamon Fisichella kiesett. 2007-ben megtört a jó sorozat, Fisichella ötödik, a debütáló Heikki Kovalainen tizedik lett (amiért nem kapott pontot). 2008-ban Alonso negyedik hellyel tért vissza a csapathoz, az ifjabb Nelson Piquet kiesett első nagydíján. A következő évben Alonso ötödik lett, Piquet ismét nem ért célba. Ezután újra összejött két dobogó: 2010-ben Kubica lett második, 2011-ben pedig immár a Lotus Renault GP színeiben Vitalij Petrov harmadik. Előbbi futamon a debütáló Petrov kiesett, utóbbin Heidfeld 12. lett.

2012-től 2015-ig immár csak Lotusként szerepeltek, elhagyva a Renault-t (2015-re már motorszállítóként is). 2013-ban Kimi megnyerte a szezonnyitót, ami reménykedésre adott okot, de sajna nem követte több győzelem.

Tavaly visszatért csapatként a Renault, az újonc Palmer és a mezőnybe visszatérő Magnussen a 11-12. helyen végeztek.

Sauber

Adelaide-ben (1993–1995) nem sikerült pontot szerezniük. Melbourne-ben 1997-ben Nicola Larini, 1998-ban Johnny Herbert lett hatodik. 2000-ben szabálytalan légterelő miatt a hatodik helyről zárták ki Mika Salót. 2001-ben az új, fiatal versenyzőpáros mindkét tagja pontot szerzett: Heidfeld negyedik lett, Kimi hatodikként debütált. 2002-ben Heidfeld és az újonc Massa is kiesett. 2003-ban a csapathoz visszatérő Frentzen lett hatodik. 2004 és 2005 nullapontos verseny volt (előbbi Fisichella, utóbbi Villeneuve első futama volt a csapat színeiben).

A BMW-Sauber korszakból Heidfeld 2008-as második helye a legjobb eredmény.

2010-ben már ismét önálló csapatként egy 12. helyre futotta Pedro de la Rosától, míg Kobayashi Kamui a rajt után ütközve kiesett. 2011-ben a Kobayashi–Pérez páros mindkét tagja pontot szerezhetett volna, de kizárás lett belőle, újra szabálytalan légterelő miatt. A 2012-es verseny kettős pontszerzést hozott: Kobayashi hatodik, Pérez nyolcadik lett. 2013-ban Hülkenberg nem túl szerencsésen mutatkozott be új csapatánál, az üzemanyagrendszer hibájából nem rajtolhatott el, míg a debütáns Esteban Gutiérrez 13. lett. 2014-ben Sutil és Gutiérrez 11-12. helyükkel lemaradtak a pontszerzésről – ami a csapatnak egész évben nem is sikerült. Tavalyelőtt viszont a Felipe Nasr – Ericsson páros kiköszörülte a csorbát: a brazil pilóta ötödik hellyel mutatkozott be a mezőnyben, a svéd pedig nyolcadikként szerezte első pontjait. Tavaly Nasr 15. helyen végzett, Ericsson kiesett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7812359995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása