Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző III/6.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2017. május 27. - F1 Hierro

Monte Carlo - a Forma-1-es világbajnokság egyik legnagyobb múltú, legsajátosabb, legelőkelőbb, legnehezebb pályája, sorolhatnánk még a jelzőket. Az itteni győzelemnek külön értéke van.
Az elmúlt 12 évből mindössze öt futamnak a győztese áll rajthoz most hétvégén: a sorozatban három Monacói Nagydíjat nyerő Nico Rosberg visszavonult, a kétszeres győztes Mark Webber már négy éve nincs a Forma-1-ben, az ugyancsak két monacói futamot nyerő Fernando Alonso pedig kiruccant egy másik legendás versenyre, az Indinapolis 500-ra. Utóbbinak köszönhetően azonban egy hétvégére reaktiváltak egy másik világbajnokot, a 2009-es monacói győztes Jenson Buttont. A most rajthoz álló mezőnyből egyedül Lewis Hamilton nyert kétszer Monacói Nagydíjat, köztük a tavalyit. Rajtuk kívül a másik két világbajnok, Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel nyert egy-egy alkalommal a hercegségben.

A tavalyi futam másik két dobogósa Daniel Ricciardo és Sergio Pérez volt - előbbi számára a második hely a bosszúságot jelentette, utóbbi harmadik helye a kellemes meglepetést.

Az idei év eddig Sebastian Vettel és Lewis Hamilton párharcáról szól - vajon utóbbi ismételni fog, vagy Vettel hosszú évek után újra monacói győzelmet szerez a Ferrarinak? Esetleg Kimi Räikkönen okoz meglepetést? Vagy az eddig Monacóban nem jól szereplő, Szocsiban első győzelmét szerző Bottasnak teremhet babér?

Vandoorne

A WSR 3.5-ös kategóriájában 2013-ban kilencedik helyen végzett. 2014-ben és ’15-ben a GP2-ben indult, előbbi hétvégén nem szerzett pontot, utóbbin viszont megnyerte a hosszú futamot és nyolcadik lett a sprinten.

Ricciardo

A WSR-ben kétszer indult a pályán, a 3.5-ös kategóriában 2010-ben és 2011-ben egyaránt élről indulva győzött.

A Forma–1-ben 2011-ben a Toro Rosso csütörtöki – ne feledjük, Monacóban vagyunk! - tesztpilótája volt. A nagydíjon elsőként 2012-ben állt rajthoz, a kormánymű hibája miatt kiállni kényszerült. 2013-ban ismét kiesett, ezúttal amiatt, hogy az alagútból kijövet Grosjean belehajtott. 2014-ben Red Bull-lal a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavalyelőtt leggyorsabb kört futva ötödik lett. Tavaly első pole pozícióját szerezte, sokáig a futamon is vezetett, ám a csapata baklövése miatt második helyre jött vissza: nem készítették elő időben a gumikat a kerékcseréhez. Utána próbálta támadni Hamiltont, aki azonban keményen védekezett, így maradt az ezúttal csalódást jelentő második hely.

Vettel

Első alkalommal 2005-ben, a Forma-3 Euroszéria állomásán indult Monte Carlóban, de egyik futamon sem produkált jelentős eredményt. A WSR-ben 2007-ben második helyezést ért el.

Első Forma-1-es Monacói Nagydíján 2008-ban a Torro Rosso versenyzőjeként pontokat szerzett ötödik helyével. 2009-ben már Red Bull-pilótaként kicsúszott. Utána két dobogó következett: 2010-ben második lett csapattársa, Mark Webber mögött, 2011-ben pedig megnyerte a versenyt. A 2012-es futamon negyedik lett, majd 2013-ban újra dobogóra állhatott másodikként. 2014-ben a turbó problémái miatt kiállni kényszerült. Tavalyelőtt Ferrarival másodikként beférkőzött a két Mercedes közé. Tavaly negyedik helyen végzett.

Räikkönen

Első monacói versenyén 2001-ben Sauber–Petronasszal tizedik lett (amiért nem járt még pont). Egy évvel később McLaren–Mercedesszel indulva kiesett, miután Rubens Barrichello belerohant. 2003-ban a dobogó második fokára állhatott. 2004-ben motorhiba miatt ismét kiesett, aztán 2005-ben élről indulva megnyerte a futamot, jelezve, hogy Alonso mellett ő is igényt tart a világbajnoki címre. 2006-ban újabb kiesés következett (ezúttal kigyulladt az autója), majd 2007-ben immár Ferrarival nyolcadik helyen végzett. 2008-ban a futam negatív hőse lett: az alagútból kijövet ütközött Adrian Sutillal, aki kiesett, míg ő maga kilencedikként végzett (pontot nem kapott). 2009-ben harmadik lett, amivel csapata azévi első dobogóját érte el.

Lotusszal 2012-ben kilencedik, 2013-ban pedig a Pérezzel való ütközés miatti defekt után visszazárkózva tizedik lett. Ezzel a pontmentéssel egyúttal az akkori pontszerző szériáját is folytatta (ami később rekordhosszúságúra nyúlt). 2014-ben Ferrarival övé volt a leggyorsabb kör, ám a versenyben mindössze 12. helyre futotta. Tavalyelőtt hatodik lett. Tavaly kiállni kényszerült, miután a szalagkorlátnak ütközve megsérült az első szárnya.

Grosjean

A GP2-ben 3×2 futamon vett részt a pályán (2008, 2009, 2011), 2009-ben a hosszú futamot megnyerte (mesterhármassal), 2011-ben a sprintfutamon harmadik lett.

Első két Forma–1-es Monacói Nagydíján a Lotus színeiben egyaránt ütközés miatt esett ki: 2012-ben a rajt után; 2013-ban azt követően, hogy az alagútból kijövet nekiment Ricciardónak, ami miatt a következő versenyre tízhelyes hátrasorolással büntették. 2014-ben nyolcadikként sikerült pontokat szereznie. Tavalyelőtt 12. helyen végzett. Tavaly a Haas pilótájaként a 13. helyen végzett.

Ericsson

A GP2-ben 2010-től 2013-ig indult a pályán, legjobban a 2012-es hétvégéje sikerült: a hosszú futamon második lett, a sprinten negyedik.

2014-ben Caterhammel a bokszutcából indulhatott, miután az időmérő első szakaszában ütközött Massával. A futamon bemutatkozó éve legjobb eredményét produkálva 11. lett. Tavalyelőtt Sauberrel 13. helyen végzett. Tavaly a csapattársával, Felipe Nasrrel történt ütközésben megsérült az autója, így kiállni kényszerült.

Pérez

A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben versenyzett a pályán – utóbbi évben a hosszú versenyt megnyerte, a sprintfutamon hatodik lett.

2011-ben a Sauber pilótájaként balesetet szenvedett az időmérőn, így nem tudott rajthoz állni. Emiatt 2012-ben indulhatott itt először Forma–1-es futamon, leggyorsabb kört futott, de csak 11. helyezést ért el. 2013-ban McLaren–Mercedesszel több látványos pillanatot produkált, egyes vetélytársai panaszkodtak is agresszív stílusa miatt, de nem kapott büntetést. A versenyt nem sikerült befejeznie, de 6 kör hátránnyal 16.-nak jegyezték. 2014-ben Force Indiával Buttonnal ütközve kiesett az első körben. Tavalyelőtt hetedikként szerezte első monacói Forma–1-es pontjait. Tavaly pedig jó gumistratégiával és Vettelt maga mögött tartva harmadik helyezettként sikerült dobogóra állnia.

Stroll

Első monacói versenyén vehet részt.

Massa

Első monacói futamán 2002-ben Sauber–Petronasszal kiesett, miután a gumifalnak csapódott a St. Devote-ban. 2004-ben ötödik lett, 2005-ben viszont kilencedikként lecsúszott a pontszerzésről, elsősorban amiatt, hogy csapattársa, Jacques Villeneuve elvitte a „Rottenbiller utcába” (idézet Palik Lászlótól). Ferrarival 2006-ban ismét csak kilencedik lett, majd 2007-ben megszerezte első monacói dobogóját a két McLaren mögött. A következő évben élről indulva ezt a helyezést megismételte. Ezt két negyedik hely követte 2009-ben és 2010-ben. 2011-ben itt volt a Hamilton elleni különcsatájának az egyik felvonása, ami után kiesett. A 2012-es versenyen hatodik lett. 2013-ban a felfüggesztés hibája miatt kiesett. 2014-ben Williamsszel hetedik lett. A tavalyelőtti hétvégéje nem sikerült jól, az időmérőn a 14. helyet szerezte meg, a versenyen Maldonadóval ütközött, szárnyat kellett cserélnie, végül 15. lett. Tavaly tizedik helyen futott be.

Magnussen

A WSR 3.5-ös géposztályában 2012-ben kiesett, 2013-ban negyedik lett.

2014-ben McLaren–Mercedesszel tizedikként szerzett egy pontot. Tavaly Renault-val kiesett, miután a Kvjattal történt ütközés következtében megsérült az autója.

Button

Első Monacói Nagydíján (2000) a Williams–BMW motorhibája miatt esett ki. A következő évben Benetton–Renault-val hetedik lett (akkor még nem járt ezért pont), 2002-ben gyári Renault-val versenyezve ütközött Olivier Panisszal. 2003-ban a BAR–Hondával balesetet szenvedett az edzésen, így el sem indulhatott a futamon. 2004-ben aztán meglett az első monacói dobogója: második helyezést ért el. 2005-ben megint nem vehetett részt a versenyen, ezúttal csapata eltiltása miatt. A gyári hondás éveiben mindháromszor 11.-ként futott be. 2009-ben a Brawn GP színeiben élről indulva megnyerte a futamot (emlékezetes momentum volt, amikor a verseny után rossz helyre állt be és futnia kellett a dobogóhoz).

A McLaren–Mercedesszel 2010-ben motorhiba miatt kiesett, 2011-ben harmadik helyezést ért el (hátrányosan érintette a piros zászlós fázis, ami alatt Vettel és Alonso kereket cserélhetett). A 2012-es versenye nem sikerült fényesen, csak 13 helyről rajtolhatott, a gyengébb csapatok versenyzőivel kellett küzdenie. A Heikki Kovalainennel való ütközés után ki is állt, csak a megtett táv miatt könyvelték el 16.-nak. A következő két évben egyaránt hatodik lett. Tavalyelőtt nyolcadikként megszerezte az újjászületett McLaren–Honda együttműködés első pontjait. Tavaly szintén pontot szerzett, ezúttal kilencedikként. Idén a visszavonulását követően egy hétvége erejéig visszatér, az Indianapolisban rajthoz álló korábbi csapattársát, Alonsót helyettesítve.

Kvjat

A 2014-es futamon a Toro Rosso műszaki hibája miatt kiállni kényszerült. Tavalyelőtt Red Bull-lal negyedik helyezést ért el. Tavaly újra a Toro Rosso színeiben előbb ütközött Magnussennel, majd elektronikai hiba miatt kiállni kényszerült.

Hülkenberg

A GP2-ben 2009-ben indult a pályán, a hosszú versenyen ötödik, a sprinten harmadik lett. 

A Forma–1-es nagydíjon 2010-ben a Williams színeiben a rajt után kiesett ütközés miatt. Egy év kihagyás után 2012-ben Force Indiával nyolcadikként pontokat szerzett. 2013-ban Sauberrel 11.-ként lecsúszott a pontszerzésről. 2014-ben újra Force Indiával sikerült ötödik helyezést elérnie. Tavalyelőtt 11., tavaly hatodik helyen végzett.

Palmer

2011-től ’14-ig a GP2-ben indult Monacóban, a 2012-es sprintet és a 2014-es hosszú futamot megnyerte.

A tavalyi futamon megcsúszott egy nedves útburkolati jelen, amivel véget ért a futama és virtuális safety cart okozott.

Ocon

Első monacói versenyén vehet részt.

Verstappen

Tavalyelőtt a Toro Rosso színeiben kiesett a Grosjeannal szembeni elrontott előzési kísérlet után, amivel előbb virtuális, majd valódi safety cart tett szükségessé. Tavaly a Red Bull színeiben sem járt jobban: a szalagkorlátnak ütközött, ismét kiesett és virtuális safety cart okozott.

Hamilton

2005-ben a Forma–3-ban mindkét futamot élről indulva nyerte, majd 2006-ban a GP2-es versenyt is.

2007-ben, első Forma–1-es évében második lett a mclarenes csapattárs Alonso mögött (sorozatban negyedszer elérve ezt a helyezést), egyes vélemények szerint csak a csapatsorrend miatt nem győzhetett. Egy évvel később már meglett a diadal. Ezt követően viszont sokáig nem sikerült Monacóban dobogóra állnia. 2009-ben öthelyes rajtbüntetést kapott engedély nélküli váltócsere miatt, így 12. helyen végzett a versenyen. 2010-ben ötödik lett. 2011-ben két büntetést is kapott, az egyiket Massával, a másikat Pastor Maldonadóval való ütközéséért, de utóbbi nem befolyásolta a helyezését, hatodik helyen végzett. 2012-ben ötödik helyezést ért el. 2013-ban Mercedesszel negyedik lett, majd 2014-ben második helye révén felállhatott a pódiumra. Tavalyelőtt élről indult, de a futamon a csapata elszámította magát, amikor a virtuális safety car alatt bokszba hívta, így végül harmadik helyen végzett. Tavaly viszont részben a jól megválasztott gumistratégiának (egy kiállást megspórolt), részben a riválisok bakijának köszönhetett sokat: miután Ricciardo kerékcseréje nem ment zökkenőmentesen, élre állt, a támadásokat kivédekezte, így másodjára sikerült nyernie a hercegségben, a tavalyi szezon során pedig először.

Sainz

A WSR-ben 2013-ban hatodik, 2014-ben negyedik lett.

A tavalyelőtti nagydíjon tizedik, a tavalyin nyolcadik helyezést ért el.

Bottas

A monacói versenyei eddig nem sikerültek túl jól: 2013-ban 12. lett, 2013-ban motorhiba miatt feladta, tavalyelőtt 14., tavaly 13. helyen végzett.

Wehrlein

Tavaly Manorral 14. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8112544375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása