Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző III/11.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

2017. július 30. - F1 Hierro

A Magyar Nagydíj az évtizedek alatt a Forma-1-es versenynaptár egyik stabil pontjává vált: 1986 óta minden nyáron ellátogat a mezőny a Hungaroringre. Az utóbbi három évben három különböző csapat osztozott a győzelmeken: tavaly kettős győzelmet aratott a Mercedes, tavalyelőtt Sebastian Vettel nyert a Ferrarival, míg három éve a Red Bull Racing pilótája, Daniel Ricciardo győzött. Idén is ez a három csapat foglalta el az első három sort az időmérő után, Ferrari, Mercedes, Red Bull sorrendben.

A Magyar Nagydíjak legsikeresebb csapata a McLaren 11 győzelemmel, a legutóbbit 2012-ben szerezték még Lewis Hamiltonnal. Idén inkább csak abban reménykedhetnek, hogy önmagukhoz képest jó eredményt érhetnek el, ahogy az elmúlt két évben sikerült és idén is meg lehet rá az esély az rajthelyek alapján. A másik szebb napokat látott csapat, a Williams következik utánuk, amely az első Magyar Nagydíj győztese is volt, összesen hétszer nyert, de a legutóbbi immár húsz éve. A Renault 2003-ban nyert Magyar Nagydíjat, Fernando Alonsóval, most ők is a tisztes helytállásban és a pontszerzésben reménykedhetnek az időmérő után.

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben a listavezető Jenson Button hetedik lett (ugyanő 2006-ban, az „előd elődjének” számító Hondával győzött).

A 2010-es versenyen leginkább a negatív szenzációkat szolgáltatták: Michael Schumacher 11. lett, de a futam arról maradt igazán emlékezetes, hogy Rubens Barrichellót majdnem felkente a falra, ami miatt meg is büntették a következő versenyre; míg Nico Rosberg kiesett, miután elrepült a kereke a boxutcában. 2011-ben Rosberg kilencedik lett, Schumacher rövid ideig élen is állt (a többiek boxkiállása után), de műszaki hibával kiesett. 2012-ben Rosberg tizedik helyen végzett, míg Schumacher ismét kiállni kényszerült. 2013-ban Hamilton megszerezte a csapat első magyarországi győzelmét, Rosberg motorhiba miatt kiesett (és 19. lett). 2014-ben itt volt azon kevés versenyek egyike, amelyet nem az Ezüstnyilak nyertek: Hamilton és Rosberg 3-4. helyen végeztek. Tavalyelőtt pedig 2013 után itt lehetett először Mercedes-mentes dobogót látni: Hamilton hatodik, Rosberg nyolcadik lett. Tavaly az első sorból rajtoltak, Rosbergé volt a pole, de Hamilton a rajtnál megelőzte, sőt Ricciardo miatt egy kis időre a második hely is veszélyben forgott, de azt legalább sikerült Rosbergnek visszavennie és megtartania. Így kettős győzelem született, Hamiltonnal az élen.

Red Bull

Az első Magyar Nagydíjuk 2005-ben hamar véget ért: a rajt után David Coulthard és Christian Klien is ütközésbe keveredett. Egy évvel később Coulthard a káoszfutamon ötödik lett, Klien kicsúszott a vizes pályán. 2007-ben és 2008-ban Coulthard és Mark Webber egyaránt pontzónán kívül értek célba (11. és 9.; illetve 14. és 9. helyen). 2009-ben Webber harmadikként megszerezte az első hungaroringi dobogójukat, Vettel a felfüggesztés sérülése miatt kiesett. 2010-ben Webber megnyerte a futamot, egyúttal ez volt az első kettős dobogójuk a pályán: Vettel büntetés után (túl nagy távolság a safety car mögött) harmadik helyen végzett. 2011-ben Vettel második, Webber ötödik lett. 2012-ben nem sikerült dobogóra állniuk: Vettel negyedik, Webber nyolcadik helyen ért célba. 2013-ban Vettel harmadik lett Webber előtt. 2014-ben másodjára nyerték meg a versenyt Ricciardo révén, Vettel hetedik helyen végzett. Tavalyelőtt újra sikerült a kettős dobogó: Kvjat második lett Ricciardo előtt. Tavaly Ricciardo és Verstappen a második sorból indultak. Ricciardo a rajt után megelőzte Rosberget, aki hamarosan visszaelőzte, és később már nem sikerült a nyomába érni, így maradt a harmadik hely. Verstappen az első kerékcserénél kicsit túlcsúszott, az időveszteség miatt Vettel mögé került az ötödik helyre, amit Kimi ellen sikerült megvédenie.

Ferrari

1986-ban az első Magyar Nagydíjon Stefan Johansson negyedik lett. 1987-ben Michele Alboreto és Gerhard Berger is kiestek, majd 1988-ban Berger hozott újabb negyedik helyet. 1989-ben Nigel Mansell emlékezetes felzárkózásával és előzésével szerezte meg a Scuderia első itteni győzelmét. 1990-ben viszont Alain Prost és Mansell sem ért célba (utóbbi csak a megtett táv miatt lett 17.-nek elkönyvelve). 1991-ben Jean Alesi ötödik, 1992-ben Ivan Capelli hatodik helyen végzett, dobogós helyezésre 1993-ig kellett várni: Gerhard Berger harmadik helyezést ért el. 1994-ben nullázás következett, majd 1995-ben Berger megismételte két évvel korábbi helyezését. Alesinek pedig az egyik edzésen volt egy kicsúszása a 11-es kanyarban, ami önmagában nem túl jelentős esemény, de azóta nem hivatalosan róla nevezték el azt a kanyart.

1996-ban Schumacher élről indulva harmadik helyről esett ki műszaki hiba miatt, kilencediknek könyvelték el, Eddie Irvine szintén kiesett. 1997-ben Schumacher negyedik, Irvine kilencedik helyen végzett (utóbbi nem pontszerző). 1998-ban a két kiállásról háromra váltó taktikának köszönhetően Schumacher megnyerte a futamot, Irvine műszaki hiba miatt kiállt. 1999-ben Irvine második lehetett volna, de kicsúszásával veszített egy helyet; a Schumachert helyettesítő Mika Salo nem túl meggyőző teljesítményt nyújtva 12. helyen végzett. 2000-ben Schumacher tartotta a második helyet, Barrichello negyedik lett. 2001-ben Schumacher–Barrichello kettős győzelem biztosította be mindkét világbajnoki címet, négy futammal a szezon vége előtt. Egy év múlva újabb kettős győzelmet szereztek, de fordított szereposztásban. Az egyéni cím ezúttal már előtte zsebben volt, a konstruktőrit itt védték meg. 2003-ban viszont gyengélkedtek: Schumacher körhátránnyal nyolcadik lett, Barrichello kiesett. 2004-ben újabb Schumacher–Barrichello kettős győzelem jelentette a konstruktőri címet, egyúttal azt, hogy már csak Ferrari-pilóta szerezhette meg az egyénit. Utána viszont sokáig kellett várniuk az újabb győzelemre. 2005-ben Schumacher élről indulva második helyezést ért el, az amúgy nem túl acélos évben egyik legjobb eredményük volt; Barrichello tizedik lett (nem járt még pont). 2006-ban Massa hetedik helyen végzett, Schumacher ütközés miatt kiállt, de végül nyolcadiknak elkönyvelve mégis szerzett egy pontot.

2007-ben Kimi második, Massa az edzésen elkövetett taktikai hiba miatt 13. helyen végzett. 2008-ban Massa az élről állt ki nem sokkal a vége előtt, Kimi harmadik lett. 2009-ben Massa súlyos balesetet szenvedett az időmérő edzésen, így nem is indulhatott a futamon és az év hátralévő részében; Kimi viszont egyik legjobb azévi teljesítményével második helyezést ért el. 2010-ben Alonso második, Massa negyedik; 2011-ben Alonso harmadik, Massa hatodik lett. A következő két évben Alonso egyaránt ötödik lett, Massa 2012-ben kilencedik, tavaly nyolcadik. 2014-ben Alonso másodikként állhatott dobogóra, Kimi hatodik lett. Tavalyelőtt Vettel nyerte a futamot, Kimi műszaki hiba miatt kiállni kényszerült. Tavaly Vettel ötödik helyről indult, míg Kimi kiesett a Q2-ben. Vettel az első kerékcsere után Verstappen elé került, negyedik helyen zárta a futamot, Kimi pedig felzárkózott a hatodik helyig, onnan már nem sikerült megelőznie Verstappent.

Force India

A csapat első Magyar Nagydíján 2008-ban Giancarlo Fisichella 15. lett, Adrian Sutil fékhibával kiállt. A következő két évben sem szereztek pontot. 2010-ben Vitantonio Liuzzi egy koccanásban elvesztette az első szárnyát, ami miatt be kellett hívni a biztonsági autót. 2011-ben di Resta hetedik, Adrian Sutil 14. lett. 2012-ben azonban újra nulláztak, Hülkenberg és di Resta 11-12. helyen végeztek. 2013-ban pedig di Resta és Sutil is kiesett, előbbit a megtett táv miatt 18.-nak jegyezték. 2014-ben a két versenyző ütközött, Hülkenberg kiállni kényszerült, Pérez folytatta, de később összetörte az autóját. Tavalyelőtt is mind a ketten kiestek, Pérez fékhiba, Hülkenberg szárnyvesztés miatt. Tavaly Hülkenberg tizedik lett Pérez előtt.

Williams

1986-ban és 1987-ben még Honda-motorral Nelson Piquet nyerte az első két Magyar Nagydíjat. Előbbi alkalommal Mansell a dobogó harmadik fokára állt, utóbbi versenyen pedig ő volt az esélyes, de leesett a kerékrögzítő anyacsavarja az azóta csak az ő nevén emlegetett kanyarban. 1988-ban Judd-motorral a betegeskedő Mansell erőn felüli második rajthelyet szerzett, és a versenyen tartotta, amíg bírta erővel.

1989-ben Renault-motorral Ricciardo Patrese élről indult, de kiesett; Thierry Boutsen a dobogó harmadik fokára állt, majd egy évvel később első helyről rajtolva győzött. 1991-ben Mansell és Patrese is próbálták utolérni Sennát, de csak a dobogó két oldalára állhattak mellé. 1992-ben Patrese ismét pole-ból rajtolva esett ki, Mansell megismételte második helyét, ami ezúttal öt futammal a vége előtt a hőn áhított világbajnoki címet jelentette neki. 1993-ban Prost szerezte meg a pole pozíciót, de a felvezető körben leállt az autója, így a végére kellett visszaállnia, Damon Hill viszont megszerezte pályafutása első győzelmét. 1994-ben Hill második lett a két Benetton között, majd 1995-ben mesternégyest elérve nyert, Coulthard kettős győzelemmé egészítette ki. 1996-ban újabb kettős győzelem következett: ezúttal az újonc Jacques Villeneuve nyert Hill előtt. 1997-ben Villeneuve megismételte a győzelmét, bár ehhez kellett Hill Arrowsának rakoncátlankodása a végén. Azóta viszont nem sikerült Magyar Nagydíjat nyerniük. 1998-ban Mécachrome-motorral Villeneuve harmadik, Heinz-Harald Frentzen ötödik lett. 1999-ben Alessandro Zanardi és Ralf Schumacher nem szereztek pontot.

2000-ben már BMW-motorral Ralf Schumacher ötödik helyezést ért el. 2001-ben a kanyargós pályán nem tudott kijönni a BMW ereje, így Ralf negyedik, Montoya nyolcadik lett(utóbbi pont nélkül). 2002-ben Ralf a dobogó harmadik fokára állhatott, Montoya 11. helyen végzett; 2003-ban Montoya harmadiknak futott be Ralf előtt. 2004-ben Montoya negyedik, a Ralfot helyettesítő Antionio Pizzonia hetedik lett. 

2005-ben Nick Heidfeld és Mark Webber 6-7. helyen végeztek. 2006-ban Cosworth-motorral kettős kiesés következett, 2007-ben Toyota-motorral Rosberg hetedik lett. 2008-ban nem szereztek pontot, 2009-ben Rosberg negyedik helyezést ért el. Újra Cosworth-tal 2010-ben mindkét pilóta pontszerző: Hülkenberg hatodikként, Barrichello tizedikként (Schumacher támadását is megúszva). 2011-ben Barrichello 13., Maldonado 16. lett; míg 2012-ben Renault-motoros autóval Bruno Senna hetedikként szerzett pontokat, Maldonado 13. lett. 2013-ban Maldonado szerzett egy pontot tizedikként, Bottas kiesett. 2014-ben Mercedes-motorral Massa ötödik, Bottas nyolcadik lett. Tavalyelőtt Massa és Bottas pontzónán kívül, 12-13. helyen végeztek. Tavaly Bottas kilencedik, a Q1-ben kicsúszásával az időmérő félbeszakítását okozó Massa 18. helyről indulhatott és ott is fejezte be a futamot.

McLaren

1986-ban még TAG-motorral egyik versenyzőjük sem ért célba. 1987-ben Prost harmadik lett. 1988-ban Honda-motorral (itt is) kettős győzelmet értek el: Ayrton Senna és Prost küzdelmében a brazil kerekedett felül. 1989-ben és 1990-ben Senna egyaránt második lett, 1991-ben és 1992-ben ismét győzött, utóbbi alkalommal Berger harmadik lett. 1993-ban a Ford-motoros évben Michael Andretti és Senna is kiesett. 1994-ben a Peugeot-szezonban Mika Häkkinent eltiltása miatt Philippe Alliot helyettesítette. Martin Brundle negyedik lett.

1995-ben Mercedes-motorral kettős kiesést szenvedtek el. 1996-ban Mika negyedik lett, 1997-ben megint nem értek célba. 1998-ban győzelmi esélyeik voltak, de Häkkinen a futóműve miatt visszaesett hatodik helyre, Coulthard pedig nem tudta utolérni Schumachert – egyes vélemények szerint Mika visszaesése után túl későn kezdte meg az üldözést –, második lett. Egy évvel később viszont sikerült a kettős győzelem: Mika Schumachert lerajtolva magabiztosan nyert, DC pedig kihasználta Irvine hibáját. 2000-ben ismét Häkkinen győzött, Coulthard ezúttal a dobogó harmadik fokára állhatott. 2001-ben Coulthardnak harmadik helyre telt a Ferrarik mögött, ezzel a matematikai esélyek is elszálltak a világbajnoki címre, Häkkinen ötödik lett. 2002-ben Kimi negyedik lett Coulthard előtt. 2003-ban Kimi második lett, Coulthard ismét ötödik helyezést ért el. 2004-ben nem szereztek pontot: Coulthard kilencedik helyen végzett, Kimi kiesett. 2005-ben Kimi győzött, Montoya kiesett. 2006-ban Kimi ütközés miatt kiesett, de la Rosa viszont pályafutása legjobbját elérve második helyezést ért el az esős káoszfutamon.

Ezután hármas győzelmi sorozat következett. 2007-ben Hamilton megnyerte az első Magyar Nagydíját, a futam azonban nem túl jó színben tüntette fel a csapatot: a szombati incidens miatt Alonsót hátrasorolással büntették (a versenyen végül negyedik lett), nem kaphattak konstruktőri pontokat (habár a kémügy miatti súlyosabb büntetés fényében ez később mit sem számított) és nem vehették át a konstruktőri trófeát sem. 2008-ban Heikki Kovalainen szerezte első és egyetlen nagydíjgyőzelmét, Hamilton ötödik helyen végzett. 2009-ben Hamilton érte el a csapat első azévi győzelmét és Kovalainen lett ötödik.

2010-ben nem jól sikerült a verseny: Button nyolcadik lett, Hamilton kiesett. Ezután viszont két győzelem következett: 2011-ben Button győzött, Hamilton negyedik; 2012-ben Hamilton nyert, Button hatodik helyen futott be. A 2013-as versenyen Button hetedik, Pérez kilencedik helyen végzett. 2014-ben Button tizedik, Kevin Magnussen boxutcából rajtolva 12. lett. Tavalyelőtt a Honda-motor visszatérő évének egyetlen kettős pontszerzését és legjobb eredményét érték el Alonso ötödik és Button kilencedik hely. A tavalyi hétvége szintén jól alakult, a negyedik sorból indultak, bár Button olajszivárgás miatt kiállni kényszerült, Alonsónak sikerült megtartania a hetedik helyet.

Toro Rosso

Az első Magyar Nagydíjuk 2006-ban volt, Scott Speed 11. lett, Liuzzi ütközött Kimivel. A 2007-es verseny annyiban említésre méltó, hogy itt váltotta Speedet Vettel a versenyzői székben, 16. hellyel mutatkozott be új csapatánál. 2009-ben ugyancsak a Magyar Nagydíjra cseréltek versenyzőt, Sébastien Bourdais helyére Jaime Alguersuari érkezett minden idők legfiatalabb pilótájaként (azóta a rekord Verstappené). Csak 2011-ben sikerült itt pontot szerezniük, akkor Sébastien Buemi nyolcadik, Alguersuari tizedik helyen végzett. 2012-ben Ricciardo és Jean-Éric Vergne 15-16. helyen futottak be, míg 2013-ban fordított sorrendben a 12-13. helyen. 2014-ben Vergne kilencedikként szerzett pontokat, Kvjat 14. lett. Tavalyelőtt Verstappen negyedik helyezést ért el, ami a csapat legjobb magyarországi eredménye, Sainz kiesett. Tavaly Sainz a hatodik helyről rajtolva nyolcadik helyezést ért el, míg Kvjat 16. helyen végzett.

Haas

Tavaly Esteban Gutiérrez 12.-ként ért célba, de a kék zászló figyelmen kívül hagyása miatt öt másodperc büntetést kapott, így 13. helyen zárt, Grosjean előtt.

Renault

A jogelőd Benetton 1994-ben nyert Magyarországon Michael Schumacher révén, Jos Verstappen harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón.

2002-ben Jarno Trulli nyolcadik helye még nem ért pontot, Button kiesett. Annál jobban sikerült a 2003-as verseny: Alonso megnyerte a futamot, ami a Renault első győzelme volt a gyári csapatként való visszatérés óta. Trulli hetedik lett. 2004-ben Alonso harmadikként állhatott a dobogóra, Trulli kiesett. 2005-ben a világbajnok szezon egyetlen nullázását produkálta a csapat: Fisichella kilencedik, Alonso 11. lett. 2006-ban mind a ketten kiestek, Alonso a rossz kerékrögzítés, Fisichella ütközés következményei miatt. 2007-ben Heikki Kovalainen nyolcadik, Fisichella 12. lett. 2008-ban Alonso negyedik, az ifjabb Nelson Piquet hatodik helyezést ért el. 2009-ben Alonso meglepetésre élről indult, de kereke elvesztése miatt ki kellett állnia, Piquet 12. helyen végzett. 2010-ben Vitalij Petrov ötödik lett, Robert Kubica ütközés után kiesett.

A Lotus Renault GP színeiben 2011-ben Vitalij Petrov 12. lett, míg Heidfeld utolsó versenyén kiállni kényszerült, autója ki is gyulladt. 2012-ben Lotus név alatt a dobogó két oldalára állhattak a csapat versenyzői: Kimi második, Grosjean harmadik lett. 2013-ban Kimi megismételte második helyét, Grosjean a túlzottan agilis előzései miatt kiosztott büntetésekkel együtt hatodik lett.

Tavaly Palmer egy ideig pontszerzése is esélyes volt, de megpördült, így 13.-nak futott be, ami Gutiérrez büntetésével 12.-re javult, Magnussen 15. helyen végzett.

Sauber

1993-ban első Magyar Nagydíjukon Karl Wendlinger hatodik lett. 1995-ben Frentzen ötödik helyen futott be. 1997-ben Johnny Herbert első itteni dobogójukat ért el harmadikként. Legközelebb 2001-ben Heidfeld szerzett itt pontot, amikor hatodik lett, majd 2004-ben Giancarlo Fisichella nyolcadik helyen végzett.

A BMW–Sauber érában 2006-ban Heidfeld harmadik lett az esőversenyen, a debütáló Kubica nyolcadikként ért célba, de az autó szabálytalansága miatt kizárták. Egy évvel később Heidfeld megismételte a helyezését.

2010-ben mindkét pilóta pontot szerzett: Pedro de la Rosa hetedik, Kobayashi Kamui kilencedik lett. A következő négy évben viszont rendre nulláztak: 2011-ben Kobayashi 11., Pérez 15. lett; 2012-ben Pérez 14., a hidraulikai hibával kiálló Kobayashit 18.-nak jegyezték; 2013-ban Hülkenberg 11. lett, Esteban Gutiérrez kiesett. 2014-ben Adrian Sutil 11. helyen végzett, Gutiérrez elektronikai hibával kiállt. Tavalyelőtt Ericsson egy pontot érő tizedik helyen futott be Felipe Nasr előtt. Tavaly Ericsson a Q1-ben összetörte az autóját, a boxutcából rajtolhatott, huszadik helyen zárta a futamot, míg Nasr a 17. helyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5912700617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása