Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző III/13.

Olasz Nagydíj, Monza

2017. szeptember 03. - F1 Hierro

A monzai pálya a világbajnokság alapítása óta kirobbanthatatlan a versenynaptárból, a szabályt erősítő kivétel az 1980-as imolai Olasz Nagydíj volt. A hazai drukkerei, a tifosik támogatását élvező Ferrari a legsikeresebb az itteni versenyeken, eddig Alberto Ascari, Phil Hill, John Surtees, Ludovico Scarfiotti, Clay Regazzoni, Jody Scheckter, Gerhard Berger, Michael Schumacher, Rubens Barrichello és legutóbb 2010-ben Fernando Alonso élhette át azt az örömöt, amit egy monzai ferraris győzelem jelenthet. A lóerőpályán a McLarennek is számos sikere volt, többek között Alain Prost és Ayrton Senna idején, legutóbb 2012-ben Lewis Hamiltonnal, és egyelőre úgy tűnik, egy darabig nem fogják gyarapítani. A Williams szintén többször nyert Olasz Nagydíjat, például Nelson Piquet, Nigel Mansell vagy Damon Hill révén, de Juan Pablo Montoya 2001-es győzelme óta nem jött újabb, és nekik sem sok esélyük van mostanában, bár éppen a mostani futamon az újonc Lance Stroll az első sorból indulhat. A Red Bull színeiben 2011-ben és 2013-ban győzött Sebastian Vettel, aki 2008-ban a "kistestvér" (és egyúttal a "kis Scuderia") Toro Rosso első és eddig egyetlen győzelmét szerezte. A Renault még a nyolcvanas évek első felében nyert Monzában, illetve a kilencvenes években egy alkalommal a jogelőd Benetton révén. Az utóbbi években viszont a Mercedes uralta az Olasz Nagydíjakat (is), amely már az ötvenes években is kétszer nyert Monzában Juan Manuel Fangióval, az elmúlt három évben pedig kétszer Hamilton, egyszer Nico Rosberg győzött. Hamilton idén is ott van a pole pozícióban...

Mercedes

1954-ben és 1955-ben egyaránt Juan Manuel Fangio nyert, utóbbi, amely a régi csapat utolsó futama volt (a Le Mans-i tragédia után a kivonulás mellett döntöttek) Piero Taruffi révén kettős győzelem lett.

2009-ben a jogelőd Brawn GP szerzett kettős győzelmet, Rubens Barrichello, Jenson Button sorrendben.

2010-ben Nico Rosberg ötödik, Michael Schumacher kilencedik lett; 2011-ben Schumacher ötödik, Rosberg kiesett. 2012-ben Schumacher, Rosberg sorrendben végeztek 6-7. helyen. 2013-ban Rosberg hatodik, Hamilton kilencedik lett. 2014-ben kettős győzelmet értek el, Hamilton nyert Rosberg előtt. Tavalyelőtt Hamilton ismét nyert, Rosberg viszont műszaki hibával kiállt és hivatalosan 17. lett. Tavaly az első sorból rajtolva újra sikerült a kettős győzelem, de ezúttal Rosberg győzött Hamilton előtt.

Red Bull

Az első Olasz Nagydíjukon 2005-ben vettek részt, de nem szereztek pontot (Christian Klien 13., Coulthard 15. helyen végzett) és a következő kettőn sem sikerült. 2008-ban Mark Webber nyolcadik, Coulthard 11. lett. 2009-ben Vettel lett nyolcadik, Webber Robert Kubicával ütközve kiesett. 2010-ben Vettel meglepő taktikai húzásával (utolsó előtti körben kerékcsere) negyedik, Webber hatodik lett. 2011-ben Vettel megnyerte a futamot, míg Webber ütközés után sérült szárny miatt kicsúszott. 2012-ben mindketten kiestek: Webber a gumik, Vettel a generátor miatt, előbbit huszadiknak, utóbbit 22.-nek könyvelték el. 2013-ban kettős dobogót ért el a csapat: Vettel győzött, Webber harmadik lett. 2014-ben Ricciardo és Vettel 5-6. helyen végzett. Tavalyelőtt Ricciardo nyolcadik, Kvjat tizedik lett. Tavaly Ricciardo és Verstappen 6-7. helyről indultak, Ricciardo egy helyet javított a futamo, Verstappen maradt a hetedik.

Ferrari

Első hazai versenyükön Alberto Ascari és Dorino Serafini versenyzőváltással második lett, majd a következő két évben már Ascari győzött. Az 1951-es José Froilán González révénkettős győzelem lett, míg 1952-ben Luigi Villoresi állt fel a dobogó harmadik fokára. 1953-ban Ascari kiesett, viszont a 2-4. helyeket Ferrarik foglalták el: Farina, Villoresi és Mike Hawthorn. 1954-ben Hawthorn, valamint az Umberto Maglioli–González duó végzett a dobogó két oldalán. 1955-ben Eugenio Castellotti harmadik lett. 1956-ban Peter Collins nyerhetett volna, de autóját átengedte a kiesett Fangiónak, aki a második helyért járó pontok felével világbajnok lett (Collins ezzel saját bajnoki címéről mondott le!). 1957-ben Wolfgang von Trips lett harmadik.

1958-ban Hawthorn és a csapathoz frissen érkezett Phil Hill végeztek a 2-3. helyen. 1959-ben Hill második lett, majd sormintát rajzolva 1960-ban itt szerezte első győzelmét. A következő évi verseny Janus-arcúra sikerült: von Trips halálos balesetet szenvedett, 12 nézővel együtt, míg a csapattárs Hill győzött és világbajnok lett. 1964-ben John Surtees győzött, Lorenzo Bandini harmadik lett. 1966-ban Ludovico Scarfiotti szerezte itt egyetlen győzelmét, mögötte második lett a brit Mike Parkes. 1968-ban Jackie Ickx harmadik lett.

1970-ben Clay Regazzoni szerezte itt első győzelmét. A következő futamok kevéssé sikerültek, míg 1975-ben ismét Regazzoni győzött, Niki Lauda pedig harmadik lett, amivel bebiztosította első világbajnoki címét. 1976-ban Lauda itt versenyzett újra a nürburgringi baleset után, negyedik hellyel visszatérve, Regazzoni második lett. 1977-ben Lauda második, 1978-ban Carlos Reutemann harmadik helyezést ért el. 1979-ben Jody Scheckter győzött és bebiztosította világbajnoki címét, Gilles Villeneuve második lett mögötte.

A legközelebbi dobogót 1982-ben hozta két beugró pilóta: Patrick Tambay második, a csapathoz egy évtized után visszatérő Mario Andretti harmadik hellyel. A következő évben René Arnoux második, Tambay negyedik lett. 1984-ben Michele Alboreto lett második hazai pályán a Scuderia színeiben. 1985-ben Stefan Johansson ötödik, majd a következő évben harmadik helyezést ért el. 1987-ben Gerhard Berger negyedik helyen végzett. Az 1988-as futam különösen emlékezetes maradt: Berger és Alboreto hazai versenyen kettős győzelmet arattak, néhány héttel Enzo Ferrari halála után, ráadásul abban az évben egyedül itt győzött más csapat a McLarenen kívül. 1989-ben Berger szintén dobogós, második lett. 1990-ben Alain Prost második, Nigel Mansell negyedik helyen végzett. 1991-ben Prost ismét dobogós, egy helyet „rontva”. 1992 kettős kiesést hozott a Jean Alesi – Ivan Capelli kettősnek, majd 1993-ban Alesi, 1994-ben Berger lett második. 1995-ben mindketten kiestek.

1996-ban Michael Schumacher révén győztek újra odahaza, Eddie Irvine kiesett. 1997-ben Schumacher hatodik, Irvine nyolcadik lett (utóbbi nulla pont). 1998-ban kettős győzelem következett, Schumacher, Irvine sorrendben, amivel Schumacher két futammal a vége előtt pontegyenlőségre hozta a világbajnokságot. 1999-ben a beugró Mika Salo harmadik lett, míg Irvine hatodik, de ez is elég volt arra, hogy egyenlítsen a világbajnoki tabellán. 2000-ben Schumacher győzött, Barrichello a verseny elején történt – és egy pályamunkás halálát okozó – ütközésben kiesett. 2001-ben Barrichello második, Schumacher negyedik lett. 2002-ben kettős győzelmet értek el, Barrichello vezetésével (mivel ekkor már a világbajnoki címek birtokában az ő ezüstje volt a cél). 2003-ban Schumacher nyert, Barrichello harmadik lett. 2004 ismét Barrichello–Schumacher kettős siker következett (ezúttal is már Rubinho ezüstje volt a cél). 2005-ben nem voltak versenyképesek: Schumacher tizedik, Barrichello 12. helyen végzett. 2006-ban a(z első) visszavonulását bejelentő Schumacher nyerte utolsó ferraris monzai versenyét, míg Massa kilencedik lett.

2007-ben Kimi harmadik lett, Massa kiesett, ezzel eldőlt a csapatsorrend a hajrára. 2008-ban Massa hatodik, Kimi kilencedik helyen végzett. 2009-ben Kimi újra harmadik lett, a Massát helyettesítő (és Luca Badoert váltó) Giancarlo Fisichella kétszeresen hazai versenyén kilencedik, amiért akkor még épp nem járt pont. 2010-ben Alonso győzött, Massa harmadik lett. Alonso 2011-ben és 2012-ben egyaránt harmadik helyen végzett, Massa előbbi versenyen hatodik, utóbbin negyedik lett. 2013-ban Alonso második, Massa ismét negyedik helyezést ért el. 2014-ben Kimi kilencedik helyen végzett, Alonso motorhiba miatt kiesett. Tavalyelőtt Vettel második, Kimi ötödik lett. Tavaly Vettel és Kimi a második sorból rajtolva 3-4. helyezést értek el.

Force India

2008-ban Adrian Sutil 19. lett, Fisichella kiesett. 2009-ben Sutil az első sorból rajtolva és leggyorsabb kört futva negyedik helyezést ért el, a csapat színeiben először induló Vitantonio Liuzzi váltóhiba miatt kiesett. 2010-ben pontzónán kívül végeztek: Liuzzi 12., Sutil 16. helyen. 2011-ben és 2012-ben Paul di Resta nyolcadik lett, előbbi versenyen Sutil a hidraulika hibája miatt kiesett, utóbbin Hülkenberg kiesettként 21.-nek lett elkönyvelve. 2013-ban nullázott a csapat, Sutil és di Resta is kiesett, bár előbbit 16.-nak jegyezték a megtett táv miatt. 2014-ben Pérez hetedikként szerzett pontokat, míg Hülkenberg 12. lett. Tavalyelőtt Pérez és Hülkenberg 6-7. helyen futottak be. Tavaly a 8-9. helyről indultak, a futamon Pérez nyolcadik, Hülkenberg tizedik helyen végzett.

Williams

Az 1978-as futamon Alan Jones 13. helyen végzett. Első monzai dobogójukat 1979-ben Clay Regazzoni szerezte harmadikként. 1980-ban – az egyetlen Imolában rendezett Olasz Nagydíjon – már ketten is a pódiumra álltak: Jones másodikként, Carlos Reutemann harmadikként. 1981-ben újra Monzában mindketten megismételték az előző évi helyezésüket. 1986-ban és 1987-ben Nelson Piquet győzött, Mansell mindkétszer ott állt mellett a dobogón: 1986-ban kettős győzelmet hozott a csapatnak, egy évvel később harmadik lett. 1988-ban nem szereztek pontot, viszont a Mansellt helyettesítő Jean-Louis Schlesser egyetlen Forma-1-es futama negatív módon lett emlékezetes: ütközött Ayrton Sennával, ezzel hozzájárult ahhoz, hogy az abban évben egyedül itt ne a McLaren győzzön. 1989-ben Thierry Boutsen lett harmadik Riccardo Patrese előtt. 1990-ben egy ötödik helyre futotta Patrese részéről, viszont 1991-ben Mansell győzni tudott, életben tartva bajnoki reményeit. 1992-ben Mansell élről indulva kiállni kényszerült, Patrese ötödik lett.

1993-ban és 1994-ben egyaránt Damon Hill nyert (utóbbi évben az eltiltott Schumacher távollétében). 1995-ben David Coulthard és Hill is kiesett, utóbbi Schumacherrel ütközve. 1996-ban Hill kicsúszás miatt esett ki, Jacques Villeneuve hetedikként lemaradt a pontról. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik helyezést ért el. 1998-ban Villeneuve az első sorból rajtolt, de a McLarenek a rajtnál megelőzték, majd később kiesett.

1999-ben Ralf Schumacher a csapat azévi legjobbját produkálva második lett, valamint pályafutása első leggyorsabb körét futotta. A hazai pályán versenyző Alessandro Zanardi itt érte el legjobb azévi helyezését, de a hetedik hely még akkor sem ért pontot. 2000-ben Ralf harmadik lett, Button kicsúszott. 2001-ben Juan Pablo Montoya szerezte itt első győzelmét, Ralf ismét harmadik helyen futott be. 2002-ben Montoya élről indult, de ő és Ralf is kiestek. 2003-ban Montoya második, a Ralfot helyettesítő Marc Gené ötödik lett. 2004-ben Montoya ötödik, a Ralf helyett induló Antônio Pizzonia hetedik; utóbbi 2005-ben – ezúttal Nick Heidfeld helyett beugorva – megismételte helyezését, míg Mark Webber 14. lett.

2006-ban a Webber–Rosberg kettős nullázott. 2007-ben Rosberg hatodik, Alexander Wurz 13. lett. 2008-ban és 2009-ben Rosberg és Nakajima Kazuki nem szereztek pontot. 2010-ben Hülkenberg hetedik, Barrichello tizedik lett. 2011-ben Pastor Maldonado és Barrichello 11-12. helyen végeztek. 2012-ben Bruno Senna tizedik lett Maldonado előtt. 2013-ban Maldonado és Bottas 14-15. helyen végeztek. Az következő két évben Massa harmadik lett, mindkétszer Bottas előtt. Tavaly Bottas hatodik, Massa kilencedik helyen végzett.

McLaren

1966-ban kihagyták Monzát, 1967-ben Bruce McLaren kiesett. 1968-ban Denny Hulme győzött. Legközelebbi monzai dobogójukat szintén ő szerezte 1972-ben, amikor harmadik lett a csapattárs Peter Revson előtt, aki a következő évben már ott állt a pódiumon harmadikként. 1974-ben és 1975-ben Emerson Fittipaldi második lett.

A következő itteni sikerre sokat kellett várniuk: 1984-ben sikerült Laudának, a következő évben viszont Prost diadalmaskodott. 1986-ban Prost a boxutcából rajtolt a tartalékautóval, sikerült felzárkóznia, de fekete zászlóval kiintették, mert túl későn váltott autót. Keke Rosberg negyedik lett. 1987-ben egy hatodik helyre futotta Johanssontól. 1988-ban ez volt az egyetlen futam, amit nem sikerült megnyerniük, sőt mindkét pilótájuk kiesett: Prost motorhiba, Senna ütközés miatt. 1989-ben Prost nyert, aki ekkor már bejelentette távozását a Ferrarihoz, és a csapat elvárásai ellenére a trófeát a tifosiknak adta. Senna motorhiba miatt kiesett. 1990-ben Senna győzött, Berger harmadik lett. 1991-ben mindketten egyet rontottak helyezésükön, másodikként és negyedikként célba érve. 1992-ben Senna újra megnyerte a futamot, Berger ezúttal is negyedik helyen végzett. 1993-ban Michael Andretti harmadikként első dobogóját és legjobb helyezését érte el, ennek ellenére ez lett az utolsó futama. Senna Martin Brundle-lel ütközve kiesett.

1994-ben Mika Häkkinen állhatott a dobogó harmadik fokára, az ekkor már a csapatot erősítő Brundle ötödik lett. 1995-ben Mika eggyel javítva második, míg Mark Blundell negyedik lett. 1996-ban szintén ott állt a dobogón Häkkinen, ezúttal újra harmadikként, Coulthard kiesett. 1997-ben Coulthard nyerte a futamot, Mika kilencedik lett (a rend kedvéért: nem járt érte pont). 1998-ban emlékezetesen rajtolt a két pilóta, a második sorból élre ugrottak, de Coulthard később műszaki hibával kiállni kényszerült, Häkkinen pedig – a magyarázatok szerint – a féktárcsa hibája miatt kicsúszott, bár korrigálásával legalább a negyedik helyet meg tudta menteni. 1999-ben Häkkinen érthetetlen hibát elkövetve az élről csúszott ki, amit a nagy sírás követett. Coulthard ötödik lett. 2000-ben Mika második, Coulthard az elején belekeveredett az ütközésbe. 2001-ben műszaki hibák miatt mindketten kiestek. 2002-ben sem szereztek pontot: Coulthard hetedik lett, Kimi motorhiba miatt kiállt. 2003-ban Kimi negyedik helyezést ért el, Coulthard az üzemanyagrendszer hibája miatt adta fel. 2004-ben Coulthard hatodik lett, Kimi ismét motorhiba miatt esett ki.

2005-ben Montoya nyerte a futamot, a motorcsere miatt hátrasorolással induló Kimi negyedik helyen futott be. 2006-ban Kimi második lett, de la Rosa motorhiba miatt kiesett. 2007-ben kettős győzelmet aratott az Alonso–Hamilton páros. 2008-ban Heikki Kovalainen második, Hamilton hetedik lett. 2009-ben Kovalainen hatodik helyen végzett, míg Hamilton előzési kísérlete folytán kicsúszott, 12.-nek könyvelték el. 2010-ben és 2011-ben Button egyaránt második lett, míg Hamilton előbbi versenyen ütközés után kiesett, utóbbin negyedik helyen végzett. 2012-ben Hamilton szerezte a csapat eddigi utolsó monzai győzelmét, míg Button technikai problémával kiállt. 2013-ban Button tizedik, Pérez 12. lett. 2014-ben Button nyolcadik, Kevin Magnussen tizedik helyen végzett. Tavalyelőtt újra Honda-motorral Button 14., Alonso kiesettként 18. lett. Tavaly Button 12., Alonso 15. helyen zárta a futamot.

Haas

Tavaly az öt rajthelyes büntetéssel induló Grosjean 11., az időmérőn a Q3-ba bejutó Esteban Gutiérrez 13. helyen végzett.

Toro Rosso

A 2006-os és a 2007-es verseny egyaránt nullapontos lett számukra. 2008-ban viszont Vettel révén itt ünnepelhették egyetlen edzéselsőségüket az esőben, majd másnap futamgyőzelmüket is. 2009-ben és 2010-ben ismét nem szereztek pontot. 2011-ben Jaime Alguersuari hetedik, Sébastien Buemi tizedik lett. 2012-ben Ricciardo 12. helyen végzett, Jean-Éric Vergne kiesett. 2013-ban Ricciardo szerzett pontokat hetedikként, Vergne ismét nem ért célba. 2014-ben pontzónán kívül végeztek: Kvjat 11., Vergne 13. helyen. Tavalyelőtt szintén lemaradtak a pontokról: Sainz és Verstappen 11-12. helyen ért célba. Tavaly Sainz 15. helyen végzett, Kvjat kiesett.

Renault

A csapat első Olasz Nagydíján 1977-ben Jean-Pierre Jabouille kiesett. Két alkalommal sikerült megnyerniük a futamot: 1981-ben Alain Prost, majd 1982-ben René Arnoux révén (utóbbi ekkor már a Ferrarihoz készült). 1983-ban Eddie Cheever harmadik lett.

Az enstone-i jogelőd Benetton 1995-ben nyert itt Johnny Herbert révén.

A 2002-es futamon Jarno Trulli és Jenson Button 4-5. helyen végeztek. 2003-ban Alonso nyolcadik lett, Trulli kiesett. 2004-ben Alonso esett ki, míg Trulli tizedik lett (nem ért pontot) – a verseny után elváltak útjaik a csapattal. 2005-ben Alonso és Fisichella a dobogó két oldalán végeztek, ebben a sorrendben. 2006-ban Alonso műszaki hibával kiesett, Fisichella negyedik lett. 2007-ben Heikki Kovalainen hetedik, Fisichella 11. helyen végzett. 2008-ban Alonso negyedik lett, az ifjabb Nelson Piquet még mindig pont nélkül tizedik. 2009-ben Alonso ötödik, Grosjean 15. helyen végzett. 2010-ben Kubica nyolcadik, Vitalij Petrov 13. lett.

2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Bruno Senna kilencedik lett, első pontjait szerezve, míg Petrov ütközés miatt kiesett. A Lotus név alatt 2012-ben Kimi 2012-es ötödik helye volt a legjobb itteni eredményük.

Tavaly újra Renault-ként nem sikerült pontot szerezni: Magnussen 17. helyen végzett, Palmer ütközés után kiesett.

Sauber

Első évükben (1993) Karl Wendlinger negyedik lett. 1994 kettős kiesést hozott, 1995-ben legjobb itteni eredményüket elérve Frentzen harmadik, Jean-Cristophe Bouillon hatodik helyen futott be. 1996–97-ben nem szereztek pontot, majd 1998-ban Alesi ötödik lett. A következő öt verseny ismét nullázással zárult, ráadásul 2002-ben Massát veszélyes manővere miatt a következő futamra tízhelyes hátrasorolással büntették (így inkább el sem indították Indianapolisban). 2004-ben Fisichella nyolcadik lett, 2005-ben viszont ismét pont nélkül zártak.

A BMW-korszakban Kubica 2006-ban elért harmadik helyével itt szerezte első dobogóját, harmadik futamán indulva. 2008-ban sikerült ezt a helyezést megismételnie.

2010-ben Pedro de la Rosa 14. lett, míg Kobayashi váltóhiba miatt kiállt. 2011-ben megint csak a váltó babrált ki, ezúttal nemcsak vele, hanem Pérezzel is. 2012-ben legjobb monzai eredményüket produkálva Pérez második lett, Kobayashi kilencedik helyen végzett. 2013-ban Hülkenberg ötödik, Gutiérrez 13. lett. 2014-ben Sutil 15., Gutiérrez huszadik helyen végzett. Tavalyelőtt Ericsson kilencedik, Felipe Nasr 13. lett. Tavaly Ericsson 16. helyen végzett, Nasr ütközött Palmerrel és kiesett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1412800106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása