A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után egy héttel máris itt a következő verseny, a Kínai Nagydíj. Ráadásul sprinthétvége, így a sprintidőmérőn itteni idő szerint ma reggel már túl is vagyunk.
Kínában 2004-ben rendeztek először nagydíjat, aztán a Covid miatt elmaradt a verseny. Míg más kieső helyszínek egy-két év kihagyás után visszatértek, Shanghai esetében erre egészen a tavalyi szezonig várni kellett.
A Kínai Nagydíjak legsikeresebb versenyzője Lewis Hamilton, összesen hatszor győzött itt, először 2008-ban (egy évvel a világbajnokságért folytatott versenyben érzékeny veszteséget jelentő kiesése után) a McLarennel, legutóbb 2019-ben Mercedesszel. Idén pedig a Ferrari színeiben már meg is szerezte a rajtelsőséget a sprintre. A tavalyi hétvégén a sprintje sikerült jobban, akkor második lett, az időmérője viszont rémálom lett, így a vasárnapi futamon csak a pontok mentésének örülhetett.
A tavalyi sprintet és futamot egyaránt Max Verstappen nyerte, elsőségét senki sem veszélyeztette. Rajtuk kívül a mezőny harmadik világbajnoka, Fernando Alonso győzött még Kínában, 2005-ben.
A melbourne-i futamot behúzó Lando Norris tavaly a dobogó második fokára állhatott Kínában (a sprintje ráment a rajt utáni hibájára). Csapattársának, Oscar Piastrinak kevésbé sikerült a versenye, miután ütközésbe is keveredett, nyolcadik helyen zár.
Most hétvégén vajon jön az újabb McLaren-győzelem, vagy a sprintidőmérő adhat reményt arra, hogy mások is szóhoz jutnak?
Verstappen
2015-ben a Toro Rosso hajtásláncának problémája miatt kiesett, a megtett táv miatt 17. helyezettnek jegyezték. 2016-ban nyolcadiknak futott be. 2017-ben a Red Bull színeiben a motorproblémák által hátráltatott időmérőn kiesett a Q1-ben, a hátrasorolások révén a 16. helyről indulhatott. Innen jó rajttal, a (virtuális) biztonsági autós fázist kihasználva, valamint csapattársával és a Ferrarikkal megvívva egészen a harmadik helyig sikerült feljönnie. 2018-ban ötödik helyről indult, az első körben megelőzte Kimi Räikkönent. A biztonsági autós fázis után Hamiltont próbálta előzni, de összeértek, lecsúszott a pályáról, csapattársa mögé került. A következő kísérlet viszont sikeresnek bizonyult Hamilton ellen. Amikor viszont Sebastian Vettelt próbálta előzni a 43. körben, ütközés lett a vége. Tudta folytatni a versenyt. Räikkönen és Hamilton az ütközés során megelőzte őt, utóbbit visszaelőzve negyediknek futott be, de elkerülhető ütközés okozásáért tíz másodperc időbüntetést kapott, aminek következtében ötödik helyezettnek jegyezték. 2019-ben ötödik rajthelyről indult, miután a Q3 vége felé Vettel és a két Renault megelőzte, és utána nem maradt ideje újabb gyors kört kezdeni. A futamon a 20. körben próbálkozott Vettel megelőzésével, aki azonban sikeresen visszavette a pozíciót. A másik Ferrari-pilóta, Leclerc viszont a kerékcserék után mögé került, így negyedik helyezést sikerült elérnie.
Tavaly negyedik helyről rajtolt a sprinten, a 7. körben megelőzte Alonsót, két körrel később Hamiltont is, és nyert. Másnap élről indulva zavartalanul győzött a futamon is.
Norris
2019-ben az időmérőn a Q2-ig jutott. A rajt után ütközött Danyiil Kvjattal, a versenyt az 53. körig tudta folytatni, akkor kiállt, a megtett táv révén 18. helyezettnek jegyeztek.
Tavaly a sprinten élről indult, a rajt után Hamilton ellen próbált védekezni, de elvétette a kanyart, és visszaesett hetediknek, Alonso kiesése után hatodik helyen végzett. A futamon negyedik helyről rajtolt, a 7. kör végén megelőzte Alonsót. A virtuális biztonsági autó alatt letudta a kerékcserét, majd a valódi biztonsági autó alatt a Red Bullok cseréje után nyert egy helyet Pérezzel szemben, így végül második lett.
Bortoleto, Hadjar
Először indulhatnak Kínai Nagydíjon.
Doohan
2019-ben az ázsiai Forma–3-ban az első itteni hétvégén negyedik és harmadik, a második hétvégén mindkétszer második helyezést ért el.
Gasly
2018-ban Toro Rossóval nekiment csapattársának, Brendon Hartleynak, ahogy próbálta előzni. A versenyt tudták folytatni, eredetileg 15. helyen ért célba, de az ütközés okozása miatt tíz másodperc időbüntetést kapott, így végül 18. helyen végzett. 2019-ben a Red Bull színeiben az időmérőn és a futamon is hatodik lett, pályafutása első leggyorsabb körét is teljesítve.
Tavaly Alpine-nal SQ1-es kiesés után 16. lett a sprinten; az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon 13. helyen végzett.
Antonelli
Először versenyezhet Kínában.
Alonso
Az első shanghai-i versenyen (2004) Renault-val negyedik lett, majd 2005-ben élről indulva győzött, megszerezve ezzel csapatának a konstruktőri címet is, méltóképpen zárva a szezont. 2006-ban második lett a rivális Michael Schumacher mögött, miután a „lelassuló” csapattársat, Giancarlo Fisichellát megelőzte. Ezáltal pontelőnye elolvadt, így várhatta az utolsó két futamot. 2007-ben McLaren–Mercedesszel megismételte ezt a helyezését, szintén egy Ferrari, de változatosság kedvéért ezúttal Kimi Räikkönen mögött, életben tartva bajnoki esélyeit. 2008-ban újra Renault-val negyedik lett; 2009-ben első sorból rajtolt, de a pontszerzésről lemaradt, kilencedik lett. A Ferrarival 2010-ben negyedik, 2011-ben hetedik, 2012-ben kilencedik helyen végzett. 2013-ban másodjára sikerült megnyernie a Kínai Nagydíjat. 2014-ben a dobogó harmadik fokára állhatott. A következő két évben McLaren–Hondával egyaránt 12. lett. 2017-ben a féltengely problémái miatt kiesett. 2018-ban Renault-motoros McLarennel Q2-ig jutott az időmérőn, a futamon hetedik helyezést ért el.
Tavaly Aston Martinnal harmadik helyről indult a sprinten, Norris hibája után második helyen állva üldözte Hamiltont, a 7. körben Verstappen megelőzte. A 16. körben Sainz utolérte, oda-vissza elkezdték előzni egymást, de közben Pérez mindezt kihasználva megelőzte mindkettejüket, majd egymás után a két Ferrari is megelőzte. Sainzzal küzdve a két autó össze is ért, ami miatt defektet kapott, és kiállni kényszerült, a megtett táv révén huszadik helyezettnek jegyezték. A futamon harmadik helyről indult, a rajtnál feljött a második helyre. Az 5. körben Pérez megelőzte, majd a 7. kör végén Norris is. A biztonsági autó alatt lágy gumikat rakatott fel, az újraindítást követően megelőzte Sainzot az ötödik helyért, a 44. körben azonban a lágyak elfogyásával kénytelen volt újra cseréltetni, ezzel időlegesen a pontzónán kívülre került. A friss közepeseken sorra előzte a keményen lévőket, a 49. körben Hamiltont a nyolcadik helyért, majd a következő körben Piastrit is. Ezzel hetedik lett, megfutva a leggyorsabb kört.
Leclerc
2018-ban Sauberrel kiesett a Q1-ben, a futamon utolsó célba érkezőként 19. lett. 2019-ben Ferrarival negyedik helyről indult, a rajtnál megelőzte a csapattárs Vettelt, de a 11. körben utasították, hogy engedje maga elé. A kerékcserék után Verstappen mögé tudott visszajönni, így ötödik helyezést ért el.
Tavaly a sprinten hetedik helyről indult, a rajt után Norris hibájával nyert egy helyet. A 16. körben előbb Alonsót előzte meg, majd a következő körben kemény csatában a csapattárs Sainzcal szemben kerekedett felül, így negyedik lett. A futamon hatodik helyről indult. A rajtnál visszaesett Russell és Hülkenberg mögé, utóbbit még az első kör végén visszaelőzte, előbbit a 9. körben sikerült. A 12. kör elején megelőzte Piastrit is, a biztonsági autó alatti kerékcserék után pedig Pérez elé került a harmadik helyre, aki 39. körben előzte meg. Így a sprint után itt is negyedik helyezést ért el.
Stroll
2017-ben Williamsszel a rajt után ütközött, a kavicságyban kötött ki. Ezzel virtuális biztonsági autós fázist okozott. 2018-ban 14. helyen végzett. 2019-ben Racing Pointtal kiesett a Q1-ben, a futamon 12. lett.
Tavaly Aston Martinnal az SQ2-ig jutott, a sprinten 14. helyen végzett. Az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon a biztonsági autó kihozásakor Ricciardót nekilökte Piastrinak, amiér tíz másodperc büntetést és két büntetőpontot kapott. A mezőny végén Magnussennel vívott oda-vissza előzgetős csatát, a pályán alulmaradva a 16. helyen ért be, de Magnussen időbüntetésével 15. lett.
Tsunoda
Tavaly kiesett az SQ1-ben, a sprinten 16. helyen végzett. Az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futama a 27. körben ért véget, miután Magnussennel ütközött és defektet kapott, az esetért Magnussent időbüntetéssel sújtották.
Albon
2019-ben a szabadedzésen összetört Toro Rossóját nem tudták rendbe hozni az időmérőre, de engedték rajthoz állni, az autón végzett módosítások miatt a boxutcából (hivatalosan öt rajthely büntetést is kapott váltócsere miatt, de nem múlt rajta semmi). Innen feljött a pontszerző tizedik helyre.
Tavaly Williamsszel kiesett az SQ1-ben, a sprinten 17. helyen végzett. Az időmérőn a Q2-be jutott, a futamon 12. lett.
Hülkenberg
Az A1 GP 2006–2007-es szezonjában mindkét futamon harmadik helyezést ért el.
A Forma–1-ben Williamsszel 2010-ben 15. lett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben a versenyen ismét 15. helyen végzett. 2013-ban Sauberrel tizedik helyezettként szerzett pontot, 2014-ben újra Force Indiával hatodikként. A 2015-ös futamot váltóhiba miatt adta fel. 2016-ban leggyorsabb kört futott, de csak 15. helyen végzett (ez az idei rendszerben sem érne pontot). Öt másodperces büntetést is kapott boxutcai feltartás miatt. 2017-ben Renault-val hetedik helyről indult, de a futamon 12. lett. 2018-ban hetedik rajtkockából indulva hatodik helyezést ért el. 2019-ben nyolcadik helyről rajtolt, de az erőforrás hibája miatt a 17. körben kiállt.
Tavaly Haasszal SQ2-ig jutott, a sprinten 19. helyen végzett. A futamon kilencedik helyről indult, a rajtnál a Ferrarikat megelőzve feljött a hetedik helyre, de az első kör végén Leclerc, majd a következő kör elején Sainz visszaelőzte. Végül tizedik helyen zárta a versenyt.
Lawson
Először indulhat Kínai Nagydíjon.
Ocon
2017-ben Force Indiával az utolsó helyen végzett az időmérőn, a büntetések miatt a 17. helyről indulhatott, innen feljött pontszerző tizediknek. 2018-ban a 11. helyen végzett.
Tavaly Alpine-nal kiesett az SQ1-ben, a sprinten 13. helyen végzett. Az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon 11. lett.
Hamilton
2007-ben McLaren–Mercedesszel úgy érkezett a versenyre, hogy esélye volt bebiztosítani a világbajnoki címet. Ehelyett azonban nagyot hibázott: a boxutca bejárata előtt kicsúszott a kavicságyba és kiállni kényszerült; az így elhullajtott pontok (is) nagyban hiányoztak a végelszámolásnál (mivel két riválisa végzett az első két helyen, a lehető legrosszabbul alakult a futam). Egy évvel később viszont sikerült mesterhármassal nyernie, így jó esélyekkel várhatta a zárófutamot. 2009-ben hatodik helyen végzett, 2010-ben második lett a csapattárs Jenson Button mögött, 2011-ben pedig győzött a két Red Bull előtt, megtörve Vettel győzelmi szériáját. 2012-ben szintén dobogóra állt, a szezon harmadik futamán harmadjára lett harmadik. 2013-ban Mercedesszel élről indulva ismét harmadiknak futott be. A következő két versenyt egyaránt megnyerte, ezzel négy győzelmével ő lett a Kínai Nagydíjak legsikeresebb versenyzője. A 2016-os hétvégéje viszontagságosan alakult: a hajtáslánc cseréje után a rajtrács végéről indulhatott, a futam elején pedig koccant Felipe Nasrrel, ami miatt megsérült az első szárnya. A versenyt öt boxkiállással a hetedik helyen zárta. 2017-ben mesterhármassal zavartalanul megnyerte a futamot, immár ötödjére. 2018-ban a negyedik helyről indult, a biztonsági autós fázis után is ezen a helyen állt. A két Red Bull megelőzte őt, Vettel és Verstappen ütközése után azonban Kimi Räikkönen mögé került, miközben kikerülte a két összeütközött autót. Verstappen később visszaelőzte, de hagyta, mert tudta, hogy a holland pilóta időbüntetést fog kapni. Így ugyan ötödik helyen futott be, de Verstappen büntetésével meglett a negyedik helyezés. 2019-ben második helyről indult, a rajtnál megelőzte a csapattárs Valtteri Bottast, hatodik alkalommal nyerte meg a versenyt.
Tavaly második helyről indult a sprinten, a rajt után Norrisszal küzdött, akinek a hibája után élre állt. A 9. körig vezetett, amikor Verstappen utolérte és megelőzte, így végül második helyezést ért el. Az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futamon felzárkózott, Alonso utolsó cseréje után a nyolcadik helyen állt, de a 49. körben Alonso megelőzte, így kilencedik lett.
Sainz
A Toro Rosso színeiben 2015-ben a 13., 2016-ban a kilencedik helyen végzett. 2017-ben 11. helyről indulva hetedik helyezést ért el. 2018-ban Renault-val az időmérőn és a futamon is kilencedik lett. 2019-ben McLarennel a rajtnál ütközött Kvjattal, aki aztán a csapattárs Norrisnak is nekiment, de sikerült versenyben maradnia, a 14. helyen végzett.
Tavaly Ferrarival ötödik helyről rajtolt a sprinten, Norris elsőkörös hibájával nyert egy helyet. A 16. körben utolérte Alonsót, akit próbált megelőzni, de közben ezt kihasználva Pérez mindkettejüket megelőzte. Ezután sikerült az előzés Alonsóval szemben (bár ennek során összeértek, Alonsónak emiatt ki kellett állnia), a következő körben azonban a csapattárs Leclerc támadta keményen és előzte meg, ezzel ötödik lett. Az időmérőn a Q2-ben odacsapta az autóját, amivel piros zászlós megszakítást is okozott, de tudta folytatni, tovább is jutott. A futamon hetedik helyről indult, a rajtnál veszített két helyet, Hülkenberget még a második kör elején visszaelőzte. A biztonsági autó alatti cserék után az ötödik helyen állt, az újraindítás után Alonso lágyakon megelőzte, de a honfitársnak később újra kereket kellett cserélnie, így a helyét visszanyerve a sprint után újra ötödik helyezést ért el.
Russell
2019-ben Williamsszel 16. helyen végzett.
Tavaly Mercedesszel az SQ2-ig jutott, a sprinten nyolcadik helyre jött fel. A futamon nyolcadik helyről indult, a rajtnál megelőzte a két Ferrarit. A 9. körben Leclerc megelőzte, majd a biztonsági autó alatti kerékcserék után a hetedik helyen állt. Később egy helyet nyert, miután elfogytak Alonso lágy gumijai, így a hatodik helyen végzett.
Piastri
Tavaly a sprinten nyolcadik rajthelyről indulva hetedik lett. A futamon ötödik helyről rajtolt, a 12. körben Leclerc megelőzte. A biztonsági autó utáni újraindítás előtt Stroll nekilökte Ricciardót az autójának. Bár a tovább tudott menni, de kevésbé volt versenyképes, az 50. körben Alonso megelőzte, ezután nyolcadik helyen végzett.
Bearman
Először versenyezhet Kínában.