Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző XI/1.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2025. március 14. - F1 Hierro

Az itteni idő szerint ma hajnali szabadedzésekkel megkezdődött a Forma-1-es világbajnokság 2025-ös szezonja. A nyitófutam helyszíne ezúttal az elmúlt három évtizedben gyakran megszokott módon újra a melbourne-i Albert Park, ahol a  jelenlegi pilóták közül is többen debütáltak, idén pedig csatlakozik hozzájuk a Forma-2 tavalyi szezonjának első két helyezettje, Gabriel Bortoleto és Isack Hadjar, valamint Andrea Kimi Antonelli.

Az egy évvel korábbi helyzettel ellentétben idén alaposan megkavart mezőnyben más ifjoncokat is köszönthetünk: a tavaly év végén már lehetőséget kapó Jack Doohan (akinek Oscar Piastri mellett a másik hazai versenyző, és azon izgulhat, hogy be is fejezhesse ezt a szezont), a helyettesítőből állandó versenyzővé lett Oliver Bearman, továbbá Liam Lawsonnak megkapta az esélyt, hogy ezúttal teljes szezont futhasson.

Az előbb felsorolt pilóták még meg sem születtek, amikor Fernando Alonso már bemutatkozott a Forma-1-ben - hol máshol, mint Melbourne-ben. Egy alkalommal nyert Ausztrál Nagydíjat, 2006-ban - Antonelli még ekkor sem született meg! Jelenlegi csapata, az Aston Martin színeiben is állt melbourne-i dobogón két évvel ezelőtt. A mezőny másik veteránja, a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton szintén itt mutatkozott be 2007-ben dobogós helyezéssel a McLaren színeiben, majd egy évvel később már győzött, a másik itteni győzelmét tíz évvel ezelőtt szerezte, Mercedesszel. Azzal a Mercedesszel, amelyet 12 év és hat világbajnoki cím után hagyott el a Ferrariért.

Tavaly Carlos Sainz győzött még Ferrarival, idén a Williamsszel erre kevesebb esélye lehet. A címvédő Max Verstappen (ő és Sainz is itt mutatkozott be tíz éve, még csapattársakként) tavaly technikai probléma miatt kiesett, pont a két évvel korábbi ausztrál verseny után újra. A kettő között a tavalyelőtti versenyt megnyerte. Három éve Charles Leclerc győzött.

Verstappen tavalyi első számú üldözője, Lando Norris tavaly harmadik lett, a csapattárs Piastri előtt. Lássuk, idén vajon melyikük örülhet. Új szezonra fel!

Verstappen

A címvédőnek 2015-ben a Toro Rosso színeiben itt volt az első Forma–1-es futamrészvétele, minden idők legfiatalabb pilótájaként (jelen állás szerint felül-, illetve alulmúlhatatlanul, mert azóta 18 év lett az alsó korhatár). Bár pontszerző helyen haladt, motorhiba miatt kiállni kényszerült. 2016-ban tizedik lett. 2017-ben a Red Bull pilótájaként ötödik helyről indult, a futamon kicsit bezavart Sebastian Vettel és Hamilton csatájába (utóbbi bosszúságára), végül ötödikként zárt a Ferrarik és a Mercedesek mögött. 2018-ban negyedik helyről indult. A rajt után Kevin Magnussen megelőzte őt. Később próbálta visszaelőzni, de a 10. körben megpördült és visszaesett, végül a hatodik helyet tudta megmenteni. 2019-ben negyedik rajthelyről indult, a 31. körben megelőzte Vettelt, így harmadik helyezést ért el.

2022-ben második helyről rajtolt, a futamon tartotta ezt a pozíciót, a biztonsági autós fázis után próbálkozott az első helyért is, de nem sikerült megelőznie Leclerc-t, majd a 39. körben üzemanyag-szivárgás miatt kiállni kényszerült, virtuális biztonsági autós fázist okozva. Tavalyelőtt élről indult. A rajt után mindkét Mercedes megelőzte, de előbb egy helyet nyert azzal, hogy Russell kerékcseréje után jött a piros zászló, majd a 12. körben megelőzte Hamiltont. Ezután megtartotta az első helyet, bár a 46. körben az utolsó kanyarban kicsúszott a fűre, de visszahozta az autót, és megnyerte a futamot. Tavaly ismét megszerezte a pole pozíciót, de a 2. körben Sainz megelőzte, majd két körrel később fékhiba miatt feladni kényszerült a versenyt. Két év után ez volt az első kiesése.

Norris

Itt volt 2019-ben az első Forma–1-es versenye, az időmérőn a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a futamon 12. helyen végzett. 2022-ben negyedik rajthelyről indult, a rajtnál a Mercedesek megelőzték, végül Verstappen kiesése után ötödik helyezést ért el. Tavalyelőtt az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon hetedik helyen ért be, Sainz időbüntetésével hatodik lett. Tavaly negyedik lett az időmérőn, Pérez rajtbüntetésével egy hellyel előrébb indult. Az első kerékcserék után Leclerc és Piastri mögé jött vissza, de a frissebb gumikon utolérte csapattársát, a 29. körben csapatutasításra pozíciót cseréltek. Ezzel a dobogó harmadik fokára állhatott.

Bortoleto

A brazil újoncnak tavaly a Forma–2-ben itt volt a legrosszabb hétvégéje: a sprinten és a főfutamon is kiesett.

Hadjar

Szintén a Forma–2-ben versenyzett eddig a pályán. Tavalyelőtt hatodik lett a sprinten, 15. a főfutamon; a tavaly ismét hatodik helyen végzett a sprinten, a főfutamot megnyerte.

Doohan

Az első hazai nagydíjára (és reményei szerint első teljes szezonjára) készülő pilóta tavalyelőtt a Forma–2-ben a sprinten kiesett, a főfutamon nyolcadik lett.

Gasly

2018-ban kiesett, miután a Toro Rossóban megadta magát a Honda motor. 2019-ben itt indult először a „nagycsapat”, a Red Bull Racing színeiben, az időmérőn a Q1-ben kiesett, a futamon 11. helyen végzett. 2022-ben AlphaTaurival a Q2-be jutott, a futamon kilencedik lett. Tavalyelőtt Alpine-nal a kilencedik helyről rajtolt, az utolsóelőtti körben a piros zászló utáni újraindításkor a csapattárs Oconnal ütközve kiesett, újabb piros zászlót okozva. A megtett táv révén 13. helyezettnek rangsorolták. Tavaly Q1-es kiesés után ismét 13. helyen végzett. A boxkijáratnál vonalra hajtás miatt öt másodperc büntetést kapott, de a helyezését nem befolyásolta.

Antonelli

Tavaly a Forma–2-ben a sprinten kiesett, a főfutamon negyedik lett.

Alonso

A kétszeres világbajnok 2001-ben bemutatkozó versenyén (amely idején a mezőny legfiatalabb tagjai még meg sem születtek!) Minardival 12. helyen futott be. 2003-ban egy év tesztpilótáskodás után tért vissza a Renault színeiben, hetedik helyével megszerezte első pontjait (ő lett az első haszonélvezője annak, hogy nyolcra bővítették a pontszerzők számát), ezen a pályán attól kezdve egészen 2014-ig mindig pontot szerzett, amikor indult. 2004-ben harmadik lett a két Ferrari mögött, 2005-ben leggyorsabb körrel megfejelve megismételte ezt a helyezést, majd 2006-ban megszerezte eddigi egyetlen ausztráliai győzelmét. 2007-ben második hellyel mutatkozott be a McLaren–Mercedesnél. 2008-ban megtört a dobogós széria: újra Renault-val negyedik lett, majd 2009-ben ötödik; Ferrarival 2010-ben és 2011-ben negyedik (utóbbi alkalommal úgy érte el, hogy az elején ütközés miatt visszaesett), 2012-ben ötödik. 2013-ban hat év után ismét a dobogó második fokára állhatott. 2014-ben negyedik helyen végzett. A 2015-ös versenyt a barcelonai teszten történt balesete miatt kihagyni kényszerült. 2016-ban McLaren–Hondával először fordult elő, hogy nem fejezte be a melbourne-i futamot: az Esteban Gutiérrezzel történt ütközése után beleszállt a gumifalba, ami miatt félbe kellett szakítani a versenyt. A baleset következtében a következő futamon, Bahreinben nem indulhatott. 2017-ben a tizedik helyen haladt, amikor Ocon és Hülkenberg gyors egymásutánban megelőzték, majd a padlólemez sérülése miatt fel kellett adnia a futamot. 2018-ban a Renault-motoros McLarennel ötödik helyezést ért el.

2022-ben Alpine-nal a Q3-ba jutott, ahol összetörte az autóját, piros zászlót okozva. Mért kör híján a tizedik rajthelyről indulhatott, a futamon 17. helyen végzett. Tavalyelőtt Aston Martinnal negyedik helyről rajtolt. Russell kiesése után előlépett harmadik helyre. Az utolsóelőtti körben a második piros zászló utáni újraindításkor Sainz meglökte, ami miatt megpördült, de az utolsó újraindításra visszafoglalhatta a pozícióját, így a dobogó harmadik fokára állhatott, három versenyből háromszor az év elején. Tavaly tizedik rajthelyről indult. A többiek első kerékcseréje után élen állt, amikor jött a virtuális biztonsági autós fázis, ezalatt letudta a saját cseréjét, ötödik helyre tért vissza. A 27. körben Pérez megelőzte, ezután hatodiknak ért be, de az utolsó körben a Russell kieséséhez vezető megmozdulását „potenciálisan” veszélyesnek ítélték, utólag áthajtásost kiváltó húsz másodperces büntetést kapott, így nyolcadik lett.

Leclerc

2018-ban a Sauber színeiben itt volt az első futamrészvétele, 13. helyen végzett. 2019-ben időmérőn és futamon is ötödik hellyel mutatkozott be a Ferrarinál. 2022-ben mesternégyessel megnyerte a futamot. Tavalyelőtt hetedik helyről indult, de a rajt után Stroll-lal ütközve kiesett, az első biztonsági autós fázist okozva. Tavaly ötödik lett az időmérőn, Pérez rajtbüntetésével egy hellyel előrébb indulhatott. Verstappen kiesése és az első kerékcserék után a második helyre került a csapattárs Sainz mögé. A második kerékcseréről visszatérve közel volt hozzá Pérez és Alonso, de maga mögött tudta őket tartani, így második helyezést ért el, leggyorsabb kört futva.

Stroll

2017-ben öt rajthely büntetést kapott, miután a Williamsben váltót cseréltek, de amúgy is utolsó előtti helyen végzett az időmérőn, így csak eggyel hátrébb kellett indulnia. Végül fékhiba miatt nem sikerült célba érnie a bemutatkozó versenyén. 2018-ban a 14. helyen végzett. 2019-ben először indult a Racing Point színeiben, bár az időmérőn a Q1-ben kiesett, a futamon kilencedik helyezésért ért el, ami az eddigi egyetlen ausztráliai pontszerzése. 2022-ben Aston Martinnal nem tudott mért kört menni a Q1-ben, miután Nicholas Latifivel ütközött, amiért három rajthely büntetést kapott, de nem volt hatása, sőt Albon időmérős kizárása miatt utolsóelőtti helyről indulhatott. A futamon 12. helyen végzett, öt másodperc büntetést is kapott cikázás miatt, de nem befolyásolta a helyezését. Tavalyelőtt hatodik helyről rajtolt. Az utolsóelőtti körben a második piros zászló utáni újraindításkor kicsúszott a kavicságyba, de vissza tudta hozni az autót, így a zárókörre ott lehetett az újraindításnál, ötödiknek futott be, Sainz büntetése után negyedik helyezést ért el. Tavaly kilencedik rajthelyről indulva eredetileg hetediknek ért be, de a csapattárs Alonso időbüntetése után hatodik lett.

Tsunoda

2022-ben AlphaTaurival a 15. helyen végzett. Tavalyelőtt Q2-ig jutott az időmérőn, 11. helyen futott be, Sainz büntetésével tizedik helyezettként pontot szerzett. Tavaly immár a VCARB nevet viselő csapat színeiben nyolcadik helyről rajtolva eredetileg nyolcadikként ért be, de Alonso időbüntetése után hetedik helyezést ért el.

Albon

2019-ben itt mutatkozott be a mezőnyben a Toro Rosso színeiben, 14. helyen végzett. 2022-ben utólag kizárták az időmérőn, miután nem maradt mintavételhez elegendő üzemanyag az autójában. Engedték rajthoz állni, három rajthely büntetést is hozott magával a Stroll-lal való szaúd-arábiai ütközés miatt, de így nem volt gyakorlati hatása. A futamon egészen a tizedik helyig jött fel, amivel megszerezte az első williamses pontját. Tavalyelőtt nyolcadik rajthelyről indult, a 7. körben odacsapta az autóját, amivel előbb a második biztonsági autós fázist okozta, majd piros zászlós megszakítást. Tavaly a szabadedzésen összetörte az autóját, tartalék karosszéria nem volt, de Sargeant autójával mégis ő indulhatott. Az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon a 11. helyen végzett.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel a rajt utáni ütközés miatt kiesett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótájaként vett részt, majd 2012-ben újra rajthoz állt a futamon, de ismét ütközött az elején. 2013-ban Sauberrel szintén nem sokra jutott, az üzemanyagrendszer hibájából el sem tudott rajtolni. 2014-ben újra a Force India színeiben indulva első ausztráliai pontjait szerezte hatodik helyével, a következő két évben pedig mindkétszer hetedik lett. 2017-ben Renault-val a 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről, miután Ocont az Alonsóval vívott hármas csata után nem sikerült megelőznie. 2018-ban nyolcadik lett az időmérőn, egy hellyel előrébb rajtolva a futamon is hetedik lett. 2019-ben szintén hetedik helyezést ért el.

Tavalyelőtt tizedik helyről rajtolt, nyolcadiknak futott be, ami Sainz büntetésével hetedik helyezésre javult. Ez jelentette az első pontjait a Haas pilótájaként. Tavaly Q1-es kiesés után ismét pontot szerzett, kilencedik helyezést ért el.

Lawson

Mivel az eddigi két szezonban rendre későbbi szakaszban kapott versenyzői ülést, most versenyezhet először a pályán.

Ocon

2017-ben egy Alonso ellen bemutatott szép előzés és egyúttal a Hülkenberg elleni sikeres védekezés után tizedik hellyel tette le a névjegyét a Force Indiánál, első Forma–1-es pontját szerezve. 2018-ban a 12. helyen végzett. 2022-ben Alpine-nal nyolcadik rajthelyről indulva hetedik lett. Tavalyelőtt lemaradt a Q3-ról, a futamon az utolsóelőtti körben a piros zászló utáni újraindításkor a csapattárs Gaslyval ütközve kiesett, a megtett táv révén 14. helyezettnek jegyezték. Tavaly az időmérőn a Q2-be jutott, a futamon 16. helyen végzett.

Hamilton

A hétszeres világbajnok többekhez hasonlóan Melbourne-ben debütált a Forma–1-ben, mégpedig 2007-ben a McLaren–Mercedes színeiben, rögtön harmadik helyezéssel (előtte Jacques Villeneuve-nek sikerült dobogós helyen bemutatkoznia ugyanott, 1996-ban). Egy évvel később élről indulva meg is nyerte a futamot. A 2009-es versenyre viszont nem igazán lehet büszke: először Jarno Trulli büntetése miatt harmadiknak hozták ki, de utóbb kiderült, hogy megtévesztette a versenybírókat (eltitkolta előlük, hogy ő engedte el maga mellett Trullit a biztonsági autó alatt), így Trullinak megkegyelmeztek és őt zárták ki. 2010-ben hatodik lett, majd a következő két futamon dobogón végzett: 2011-ben második, 2012-ben pole-ból indulva harmadik helyen. 2013-ban ötödik hellyel mutatkozott be a Mercedesnél. 2014-ben pole pozícióból indulhatott, a motorja azonban hamar megadta magát. 2015-ben mesterhármassal nyerte a szezonnyitót. 2016-ban ismét élről indult, de az elrontott rajt után a Ferrarik mögé került, csapattársával, Nico Rosberggel össze is koccantak, ami miatt meg is sérült az első szárnya. A verseny végére a második helyre sikerült visszajönnie, többek között a csapat taktikájának köszönhetően. 2017-ben élről indult, a rajt után is megtartotta vezető helyét, de a korai kerékcseréje után beragadt Verstappen mögé, így Vettel mögé került, végül ismét második helyen zárt. 2018-ban sorozatban harmadjára lett edzéselső. A futamon a kerékcseréig tartotta a vezető helyet, a virtuális biztonsági autós fázis alatt azonban Vettelnek sikerült elé visszajönnie, így ismét második lett a futamon. 2019-ben zsinórban hatodjára indult az élről, a rajtnál a csapattárs Valtteri Bottas megelőzte, így második lett a futamon, zsinórban negyedjére.

Tavalyelőtt ötödik rajthelyről indult, a rajtnál előreugrott a harmadik helyre. A kerékcsere után Sergio Pérez elé tudott visszajönni, aki azonban a 22. körben megelőzte, majd jött a biztonsági autó, amiből a csapattárs Russell profitált a kerékcserét letudva. Így végül Verstappen kiesése után a negyedik helyen zárta a versenyt. Tavalyelőtt harmadik rajthelyről indult, a rajtnál megelőzte Verstappent. A csapattársa biztonsági autós kerékcseréje után élre állt, ezzel a piros zászlós megszakítás után is elölről indulhatott. A 12. körben Verstappen megelőzte, így a dobogó második fokára állhatott. Tavaly az időmérőn kiesett a Q2-ben, a futamot motorhiba miatt a 17. körben feladni kényszerült. A kiállásával virtuális biztonsági autós szakaszt okozott.

Az idei futam az első ferraris versenyeként lesz mérföldkő a pályafutásában.

Sainz

2015-ben itt mutatkozott be a Forma-1-ben a Toro Rosso színeiben, kilencedik hellyel, amit a következő évben sikerült megismételnie. 2017-ben bejutott a Q3-ba, a nyolcadik helyről indulva a futamon is ezt a helyezést érte el. 2018-ban Renault-val kilencedik helyről indulva tizedik lett. 2019-ben első mclarenes nagydíján az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futam 11. körében az erőforrás túlmelegedése miatt kiállt.

2022-ben Ferrarival kilencedik rajthelyről indult, a 2. körben kipördülve a kavicságyban ért véget a futama. Tavalyelőtt ötödik helyről rajtolt. A második biztonsági autós fázis alatt kijött kereket cserélni, de miután piros zászló jött, ezzel a húzással pozíciókat vesztett. Innen sikerült feljönnie a negyedik helyig. Az utolsóelőtti körben a második piros zászló utáni újraindításkor megelőzte Alonsót, de ütköztek, emiatt az újraindításra Alonso visszakapta a harmadik helyet. Negyediknek ért be, de az ütközés okozása miatt öt másodperc büntetést kapott, ezzel a 12. helyen végzett. Tavaly a vakbélműtét miatt kihagyott szaúdi futam után visszatérve második rajthelyről indult, a 2. körben Verstappent megelőzve átvette a vezetést, és ezután élen is maradva megnyerte a versenyt.

Russell

2019-ben itt mutatkozott be a Forma–1-ben, Williamsszel kiesett. 2022-ben Mercedesszel hatodik rajthelyről indult, a rajtnál megelőzte Norrist, majd a biztonsági autó a kezére játszott, mivel második helyen állt akkor, és a kerékcserével kevesebb időt veszítve a harmadik helyre tudott visszajönni. A 36. körben Pérez megelőzte, de Verstappen kiesésével a dobogó harmadik fokára állhatott, a csapattárs Hamilton előtt befutva. Tavalyelőtt második helyről indult, a rajtnál élre állt. A második biztonsági autós fázis alatt kereket cserélt, de miután jött a piros zászló, így pozíciókat veszített. Visszaküzdötte magát a negyedik helyig, a 18. körben azonban motorhiba miatt kiállni kényszerült. Tavaly hetedik helyről rajtolt, a kerékcserék után hatodik helyen állt, míg a 21. körben Pérez meg nem előzte. Az utolsó körben utolérte Alonsót, akinek mozdulatára reagálva elvesztette az uralmát az autója felett, ami bukfencezett és összetört. A verseny emiatt virtuális biztonsági autóval ért véget. A megtett táv révén 17. helyezettnek jegyezték.

Piastri

Tavalyelőtt első hazai nagydíján az időmérőn kiesett a Q1-ben, de a futamon megszerezte az első pontjait: kilencediknek ért be, ami Sainz büntetésével nyolcadik helyre javult. Tavaly hatodik lett az időmérőn, Pérez rajtbüntetésével egy helyről előrébb indult. Az első kerékcserék után a később cserélő csapattársNorris elé került a harmadik helyre, de a csapattársa a frissebb gumikon utolérte, a 29. körben csapatutasításra pozíciót cseréltek. Ezzel negyedik helyezést ért el.

Bearman

A Forma–2-ben tavalyelőtt hetedik lett a sprinten, 17. a főfutamon; tavaly a sprinten 14., a főfutamon kilencedik helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr9618816942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása