Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IV/3.

Kínai Nagydíj, Shanghai

2018. április 14. - F1 Hierro

A Kínai Nagydíjat az utóbbi években uralta a Mercedes: 2012-től kezdve hatból ötször nyertek (a 2012-es ráadásul az első győzelmük a 2010-es visszatérés óta). Idén viszont megtörhet az uralmuk, mert a második sorba szorultak a két Ferrari mögé. A Scuderia négyszer nyert Kínában, elsőként a legelső itteni futamon, legutóbb pedig 2013-ban még Fernando Alonso révén. Idén az első sorból indulva itt a lehetőség, hogy jöjjön az újabb. Az ezúttal harmadik sorból induló Red Bullnak egy kínai győzelme van, de az pont az első volt a csapat történetében. Ami a többieket illeti, háromszor nyert Shanghaiban a McLaren, még Mercedes-motorral, egyszer pedig a Renault, az első világbajnoki címük évét zárva.

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Jenson Button és Rubens Barrichello 3-4. helyen végeztek.

Immár gyári csapatként az első két alkalommal kettős pontszerzéssel zárták a kínai futamot. Nico Rosberg 2010-ben harmadik lett, ami sorozatban a második dobogós helyezése volt. Michael Schumacher akkor tizedikként végzett; 2011-ben Rosberg ötödik, Schumacher nyolcadik helyen futott be. A 2012-es verseny különösen kedves emlék: Rosberg megszerezte a csapat első győzelmét a visszatérés óta. Schumachernek ki kellett állnia rossz kerékrögzítés miatt. 2013-ban Hamilton harmadik lett, Rosberg kiesett. Az következő két futamon kettős győzelmet értek el Hamilton, Rosberg sorrendben. A tavalyelőtti verseny felemásan alakult: Rosberg megnyerte a futamot (hármas győzelmi sorozatnál tartva év elején és hatosnál összesen), míg Hamiltonnak az edzésen műszaki gondjai akadtak, a rajtrács végéről kellett indulnia hajtáslánccsere után, majd ütközött is a versenyen, hetediknek sikerült végül befutnia. Tavaly Hamilton nyerte a futamot, míg Bottas hatodik lett.

Ferrari

Az első Kínai Nagydíjat Barrichello nyerte, bebiztosítva a világbajnoki második helyét, így teljes volt a maranellóiak azévi sikere. Schumachernek nem sikerült mért kört teljesítenie az edzésen, így utolsó sorból rajtolhatott, a végén 12. lett. A 2005-ös versenyen nullázott a Scuderia (Schumacher biztonsági autós fázis alatt kicsúszott a kavicságyba, Barrichello 12. helyen végzett); 2006-ban viszont Schumacher emlékezetes taktikai győzelmet aratott a Renault-k ellen (ez lett Forma-1-es pályafutása utolsó diadala), pontegyenlőségre hozva a világbajnoki csatát (sőt győzelmei számával át is vette a vezetést). Felipe Massa kiesett. A következő évben Kimi hozta az újabb diadalt a csapatnak (történetük során a 200.-kat), életben tartva a bajnoki reményeket. Massa harmadikként állt mellette a dobogón. 2008-ban szintén mindketten pódiumon végeztek, de Hamilton mögött, Massa, Kimi sorrendben. 2009-ben egyik autójuk sem szerzett pontot (Kimi tizedik lett, Massa műszaki hiba miatt feladta). 2010-ben Alonso negyedik, Massa kilencedik helyen végzett; 2011-ben Massa hatodik helyen futott be Alonso előtt. 2012-ben gyengén muzsikáltak: Alonso kilencedik, Massa 13. lett. 2013-ban viszont Alonso megnyerte a versenyt, Massa hatodik lett. 2014-ben Alonso harmadik lett, míg Kimi nyolcadik. 2015-ben Vettel és Kimi 3-4. helyen végeztek. Tavalyelőtt a két versenyző összekoccant, miután Vettel próbálta elkerülni Kvjatot. Később Vettelnek Bottasszal is volt ütközése. A verseny végére Vettel egészen a második helyig jött fel, míg Kimi az ötödik helyre zárkózott. Tavaly megismételték ezeket a helyezéseket.

Red Bull

2005-ben, a csapat első évének zárófutamán Christian Klien ötödik lett, David Coulthard (a pontszerzésről lemaradva) kilencedik. A következő évi verseny nem hozott pontot: Coulthard ismét kilencedik, a Klient váltó Robert Doornbos 12. lett. 2007-ben Coulthard nyolcadik, Mark Webber tizedik (pont csak előbbinek járt); 2008-ban Coulthard tizedik, Webber 14. lett. 2009-ben aztán ünnepelhettek: Vettel megszerezte a csapat történetének első győzelmét, ami Webber révén rögtön kettős siker lett. 2010-ben kevésbé nyújtottak emlékezeteset, de legalább mindkét versenyző pontszerző lett (Vettel hatodik, Webber nyolcadik). 2011-ben mindkét pilóta dobogóra állt – Vettel második, Webber harmadik helyezettként – Hamilton mögött. 2012-ben Webber és Vettel a 4-5. helyen végeztek. 2013-ban Vettel negyedik lett, Webber a kerekét elveszítve kiesett. 2014-ben Ricciardo negyedik helyen ért célba Vettel előtt. 2015-ben Ricciardo kilencedik lett, Danyiil Kvjat motorhibával kiállt. Tavalyelőtt Kvjat – a „torpedó” –  harmadik lett Ricciardo előtt. Tavaly a rajtrács hátuljáról felzárkózó Verstappen harmadik lett, Ricciardo ismét negyedik.

Force India

Első Kínai Nagydíjukon 2008-ban Giancarlo Fisichella 17. lett, Adrian Sutil kiesett. Az ezt követő versenyeken sem sikerült jelentősebb eredményt elérniük. 2012-ben Paul di Resta 12., Hülkenberg 15. lett. 2013-ban di Resta nyolcadik helye a csapat első shanghai-i pontszerzését jelentette. Sutil ütközés után kiállt autója sérülése miatt. 2014-ben mindkét versenyző pontot szerzett: Hülkenberg hatodik, Pérez kilencedik hellyel. A következő két futamon viszont ismét nulláztak: 2015-ben Pérez 11. lett, Hülkenberg váltóhibával feladta; tavalyelőtt Pérez 11., Hülkenberg – leggyorsabb köre ellenére – 15. helyen végzett. Tavaly Pérez és Ocon körhátrányban 9-10. helyen végeztek.

Williams

Az első Kínai Nagydíjon még a BMW-motoros időszakban Juan Pablo Montoya ötödik lett, a sérülése után visszatérő Ralf Schumacher ütközés miatt kiesett. Egy évvel később Webber hetedik lett, majd 2006-ban már Cosworth-motorral nyolcadik. Előbbi futamon Antonio Pizzonia 13., utóbbin Rosberg 11. lett. Utána sem Toyota-, sem újra Cosworth-motorokkal nem sikerült pontot szerezniük. 2012-ben a Renault-motorokkal viszont mindkét versenyző pontszerző helyen végzett: Bruno Senna és Maldonado 7-8. helyen futottak be. 2013-ban Bottas és Maldonado 13-14. helyen végeztek. 2014-ben immár Mercedes-motorral Bottas hetedik, Massa 15. lett, 2015-ben 5-6. helyen zárták a futamot Bottas, Massa sorrendben. Tavalyelőtt Massa hatodik, Bottas tizedik helyen futott be. Tavaly Stroll ütközött és kiesett a verseny elején. Massa 14. helyen végzett.

Renault

Az első Kínai Nagydíjon 2004-ben Alonso negyedik lett, míg a csapathoz frissen érkezett, 2003 óta először induló Jacques Villeneuve 11. helyen végzett. 2005-ben a világbajnok Alonso győzelemmel zárta a szezont, ezzel az első konstruktőri címet is sikerült behúzni. Fisichella negyedik lett. Egy évvel később kettős dobogót hoztak össze: Alonso második, Fisichella harmadik helyen futott be (előbbinek „nagyobb szüksége” volt a jobb helyezésre). 2007-ben viszont pontzónán kívül értek célba: Heikki Kovalainen kilencedik, Fisichella 11. helyen. 2008-ban Alonso negyedik, az ifjabb Nelson Piquet nyolcadik lett. 2009-ben Alonso kilencedik, Piquet 16. helyen végzett. 2010-ben Robert Kubica ötödik, Vitalij Petrov hetedik lett.

2011-ben már a Lotus Renault GP színeiben Petrov kilencedik, Nick Heidfeld 12. helyen végzett. A Lotus-korszak legjobb eredménye Kimi második helye 2013-ból. Tavalyelőtt Magnussen 17., Palmer 22. - utolsó - lett. Tavaly Hülkenberg 12. helyen végzett. Palmert a rajtrács végére sorolták, amiért az időmérőn figyelmen kívül hagyta a sárga zászlót, a futamon 13. lett.

Toro Rosso

A csapat első kínai versenyén (2006) Vitantonio Liuzzi tizedik (pont nélkül), Scott Speed 14. lett; a következő évben a csapat első kettős pontszerzésének örülhettek: Vettel negyedik, Liuzzi hatodik helyezést ért el. 2008-ban viszont ismét nulláztak: Vettel kilencedik, Sébastien Bourdais 13. lett. Az ezt követő években Sébastien Buemi 2009-es nyolcadik helye volt említésre méltóbb eredmény. 2012-ben Jean-Éric Vergne és Ricciardo 16-17. helyen végeztek. 2013-ban Ricciardo hetedikként szerzett pontokat, Jean-Éric Vergne 12. lett. 2014-ben Kvjat tizedik, Vergne 12. helyen futott be. 2015-ben Sainz 13., Verstappen – kiesettként – 17. lett. Tavalyelőtt Verstappen és Sainz 8-9. helyen végeztek. Tavaly Sainz hetedik helyezést ért el, Kvjat hidraulikai problémával kiállt.

Haas

Tavalyelőtt Gutiérrez 14., Grosjean 19. lett. Tavaly Magnussen nyolcadik, Grosjean 11. helyen futott be.

McLaren

Az első Kínai Nagydíjon Kimi révén sikerült dobogós (harmadik) helyezést elérniük (Coulthard pontzónán kívül kilencedik lett); egy évvel később a finn pilóta egy helyet javítva ismét pódiumra állt, míg Montoya motorhiba miatt feladni kényszerült. A 2006-os versenyen Pedro de la Rosa lett ötödik, Kimi váltóhiba miatt kiesett. 2007-ben Hamilton hibázott nagyot, ami miatt feladni kényszerült a versenyt, Alonso másodikként futott be, így a szezonzáróra maradt a bajnoki cím eldöntése. 2008-ban Hamilton megszerezte a csapat első győzelmét a pályán, Heikki Kovalainen műszaki gondok miatt feladta. A következő évben mindkét versenyző pontszerző lett (5-6.), de Kovalainen végzett előrébb. Az ezt követő két versenyt megnyerték: 2010-ben Buttonnak sikerült, ráadásul Hamilton révén kettős győzelem lett; 2011-ben Hamilton győzött, Button negyedik lett. 2012-ben a dobogó két oldalára álltak: Button második lett Hamilton előtt. 2013-ban Button ötödik, Pérez 11. lett. A következő három évben nem sikerült pontot szerezniük: 2014-ben Button 11., Kevin Magnussen 13.; 2015-ben már Honda-motorral Alonso 12., Button 14. helyen végzett. Tavalyelőtt Alonso és Button 12-13. helyen értek célba. Tavaly Vandoorne és Alonso is technikai probléma miatt állt ki.

Sauber

Az első Kínai Nagydíjon mindkét autójuk pontot szerzett: Fisichella hetedik, Massa nyolcadik lett. Egy évvel később Massa lett hatodik, Villeneuve tizedik helyéért viszont még nem járt pont.

A BMW-érában nem sikerült dobogós helyezést szerezniük a pályán, legjobban sikerült futamuk a 2008-as, amikor Heidfeld ötödik, Kubica hatodik lett.

Az önállósodás után 2010-ben egyik autó sem ért célba (Kobayashi Kamui az első körben ütközött, de la Rosának motorhibája volt). 2011-ben Kobayashi tizedik, Pérez 17. lett. 2012-ben Kobayashi leggyorsabb kört futva ismét tizedik helyezést ért el, Pérez előtt. 2013-ban Hülkenberg lett tizedik, míg Gutiérrez kiesett, miután ütközött Sutillal. 2014-ben Gutiérrez 16. lett, míg Sutil motorhiba miatt feladta. 2015-ben Felipe Nasr nyolcadik, Ericsson tizedik helyezettként szerzett pontot. Tavalyelőtt Ericsson 16., Nasr huszadik helyen végzett. Tavaly Ericsson 15. lett; Antonio Giovinazzi váltócsere miatt a 18. helyről indult, a futamon 3 kör után megcsúszott és falnak csapódott, be kellett küldeni miatta a biztonsági autót.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2113835234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása