Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IV/13.

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

2018. augusztus 26. - F1 Hierro

A spái pálya a világbajnokság leghosszabb és egyik legnagyobb hagyományokkal bíró helyszíne. A jelenlegi mezőnyből Kimi Räikkönen győzött itt a legtöbbször: 2004-től 2009-ig (2006 kimaradt) ötből négyszer. Idén lett volna esélye egy jó edzéseredményre, de a csapat baklövése - kifogyó benzin - miatt az időmérő végén nem tudott kimenni, így hatodik helyről indulhat. A pole-t megszerző Lewis Hamilton háromszor nyerte meg a versenyt, beleértve a tavalyit. Akkor Sebastian Vettel igyekezett megelőzni őt, most is kettejük párharca várható a futamon és a világbajnoki címért is. Vettelnek két belgiumi győzelme van. Rajtuk kívül Daniel Ricciardo nyert még Belga Nagydíjat 2014-ben. A tavalyi futamon harmadik lett Hamilton és Vettel mögött, egy szép előzést bemutatva Valtteri Bottas ellen. Max Verstappen, aki holland színekben versenyez, de anyai ágról hazai versenyzőnek számít, még nem állt itt dobogóra, tavaly balszerencsésen kiesett. A másik hazai pilóta Stoffel Vandoorne, akinél egy ideig azt is megkérdőjelezték, hogy ezen a futamon elindulhat-e, és még mindig nem biztos, hogy a következő verseny rajtrácsán ott lehet-e. A bürokrácia útvesztői miatt "új" csapatként induló Force India két pilótája, Sergio Pérez és Esteban Ocon nagy meglepetésre a második sorból indul - ezúttal remélhetőleg nem úgy versenyeznek, ahogyan tavaly tették...

Hamilton

A Forma Renault 2000-es Európa-kupában 2002-ben hetedik lett. A Forma–3 Euroszériában 2005-ben az első futamon pole-ból indult, de kizárták, a másodikat viszont megnyerte.

Első Forma–1-es Belga Nagydíján 2007-ben McLaren–Mercedesszel negyedik helyen végzett. 2008-ban élről indulva elsőnek futott be, de Kimi kitessékelése miatt időbüntetést kapott és harmadik helyre csúszott vissza. 2009-ben a rajt utáni karambolba keveredve esett ki. 2010-ben végre behúzta a győzelmet. A 2011-es futamot a Kobayashi Kamuival való ütközése miatt kényszerült feladni, 2012-ben pedig ismételte magát a történelem: Grosjean manővere után megint csak Kobayashinak ment neki. 2013-ban Mercedesszel élről indulva harmadik lett. 2014-ben ütközött csapattársával, Nico Rosberggel, ami után defektet kapott. A kerékcsere után a mezőny végére esett vissza, és az autó sérülése miatt nem sikerült felzárkóznia, később ki is állt. 2015-ben sikerült élről indulva megnyernie a futamot. Tavalyelőtt a csapata sajátos taktikai húzással több cserét is végrehajtott a hajtómű elemein (így elérték, hogy maradjon három friss motorja), ezzel letudva a rajtbüntetéseket (összesen hatvanat). Az utolsó sorból indulva egészen a harmadik helyre sikerült felzárkóznia. Tavaly megszerezte a pole pozíciót, az első helyet sikerült a futam végéig megvédenie Vettel támadásaitól, így immár harmadszor nyerte meg a futamot.

Vandoorne

2010-ben a Forma–4 Európa-kupa hétvégéjének mindkét futamát megnyerte. A következő évben a Forma Renault 2.0-ban egy 15. hely és kiesés volt a mérlege, ezzel az Európa-kupa értékelésében nem szerzett pontot, az Észak-európai Kupában igen. 2012-ben – már csak az „európai” értékelésbe számítva - mindkét futamon dobogóra állhatott második, illetve harmadik helyezettként. 2013-ban a WSR 3.5-ös kategóriájában a hétvége második futamán győzött. 2014-ben és 2015-ben a GP2-ben indult. Előbbi szezonban a hosszú futamon második, a sprinten hatodik lett; utóbbi évben a hosszú futamot megnyerte, a sprinten negyedik helyezést ért el.

Tavaly első hazai Forma–1-es nagydíja időmérőjén 15. helyen végzett, de erőforráselemek és a váltó cseréje miatt összesen hatvan hely büntetést kapott, így utolsó rajtkockából indulva, a futamon14. helyen végzett. Idén a pletykák alapján az lehet a kérdés, a mostani verseny után lesz-e még neki folytatás?

Ricciardo

A 2007-es olasz Forma Renault 2.0 sorozat külhoni hétvégéjén az első futamon ötödik lett. A 2008-as Forma Renault 2.0 Európa-kupa szezonnyitóját megnyerte, a hétvége második futamán negyedik lett. A kategória Nyugat-európai Kupa sorozatában egy második helyezést és egy győzelmet hozott össze. 2009-ben a brit Forma–3-ban szintén ezeket az eredményeket produkálta a két futamon, az elsőt nyerte meg. A WSR 3.5 kategóriájában 2010-ben a második futamon ötödik lett, 2011-ben egy tizedik és egy kilencedik helyezést ért el.

Utóbbi évben már a Forma–1-es nagydíjon is indult HRT-vel, az időmérőn 107%-on kívül teljesített, de engedték versenyezni, azonban a futamot feladni kényszerült. Toro Rossóval 2012-ben kilencedik, 2013-ban tizedik lett. 2014-ben a Red Bull színeiben sikerült megnyernie a futamot, ez lett pályafutása harmadik győzelme. 2015-ben elektronikai hibával állt ki a Buszmegállónál, virtuális safety cart okozva. Tavalyelőtt ötödik helyről indulva második helyezést ért el. Tavaly hatodik rajthelyről indult, a biztonsági autós fázis után a dobogóért vívott csatában Bottast megelőzte, Kimit maga mögött tartotta, így megszerezte a harmadik helyet.

Vettel

Először a 2005-ös Forma–3 Euroszériában indult Spában, az első futamról kizárták, a másodikon 13. lett. 2006-ban a WSR-ben járt a pályán, de az első futamon kiesett, a másodikon nem állt rajthoz.

Forma–1-ben 2007-ben versenyzett itt először Toro Rossóval, a kormánymű hibája miatt kiesett. Egy évvel később ötödik lett. A Red Bull pilótájaként 2009-ben harmadik lett, leggyorsabb kört futva. 2010-ben ütközött Jenson Buttonnal, ami miatt 15. helyen végzett. 2011-ben élről indulva megnyerte a futamot, 2012-ben második lett, 2013-ban pedig újra győzött. 2014-ben megtört a dobogós szériája a pályán, ötödik helyen végzett. 2015-ben Ferrarival gumiproblémák miatt kiállt, de a megtett táv miatt 12.-nek rangsorolták. Tavalyelőtt a negyedik rajtkockából indult, a rajt után csapattársával koccanva megpördült, a szárnya sérülése miatt ki kellett mennie a boxba, végül hatodik helyen sikerült zárnia a futamot. Tavaly a második helyről indult, igyekezett támadni Hamiltont, de megelőzni nem tudta, így a futamot is második helyen zárta.

Räikkönen

2000-ben a Forma Renault 2000 Európa-kupában a második itteni hétvégén győzött.

2001-ben a Sauber–Petronas meghibásodása miatt kiesett. Egy évvel később McLaren–Mercedesszel első sorból rajtolt (előrevetítve későbbi jó szerepléseit), de a technika ismét kibabrált vele. 2004-ben aztán megszerezte a McLaren egyetlen azévi győzelmét (amivel szaván fogott egy meggondolatlan fogadalmat tevő brit újságírót). Azt ezt követő években mondhatjuk, hogy ő uralta a pályát: 2005-ben és 2007-ben – utóbbi évben immár Ferrarival – újra győzött. 2008-ban folytathatta volna a sikersorozatot, de Hamilton agresszív manővere után nem sokkal a vége előtt kicsúszott (18. helyezettnek jegyezték). 2009-ben a Ferrari egyetlen azévi diadalát érte itt el (és egyúttal legutóbbi ferraris diadalát), bár ehhez kellett a vitatott manővere is az elején (kívül kerülve el a tumultust).

2012-ben Lotusszal visszatérve ha nem is nyert, de a dobogót hozta: harmadik lett. 2013-ban viszont fékhibával kiesett, ezzel megszakadt akkori rekord hosszúságú – azóta Hamilton által megdöntött – pontszerzési sorozata. 2014-ben újra Ferrarival negyedikként lemaradt a dobogóról, de így is legjobb eredményét érte el az év során. 2015-ben hetedik helyen végzett. Tavalyelőtt a harmadik helyről indulhatott, de a rajt után összekoccant Vettellel és Verstappennel, ami után a szárnysérülés mellé defektet is kapott. Végül a kilencedik helyen végzett. Tavaly negyedik helyről indult. A Verstappen leállása utáni dupla sárga zászlónál történt gyorshajtás miatt tíz másodperc büntetést kapott, de később a biztonsági autó utáni újraindulásnál Bottast megelőzte, Ricciardót nem, így végül visszaszerezte a negyedik helyet.

Grosjean

Először 2004-ben, a Forma Renault 2000-es Európa-kupában indult itt, de nem túl jól sikerült a verseny: 25. helyen ért célba. A GP2-ben 2008-ban a hosszú futamot megnyerte. 2010-ben és 2011-ben ismét elért egy-egy dobogós (harmadik) helyet, emellett a sprintfutamon 2010-ben hatodik, 2011-ben negyedik lett. 2010-ben indult a pályán a GT1 világbajnokságban és az Auto GP-ben is. A GT1-ben Neel Jani váltótársaként a kvalifikációs futamon kiestek, 20.-nak lettek rangsorolva, a bajnoki futamon 14.-ek lettek. Az Auto GP-ben az első futamot megnyerte, a másodikon második lett.

A Forma–1-ben először 2009-ben versenyzett a pályán, Renault-val a rajt utáni ütközésben kiesett. Három év után 2012-ben indult újra a nagydíjon Lotusszal, de az sem sikerült jobban: a verseny negatív hőse lett azzal, hogy karambolt okozott a rajt után, ami miatt egy futamra szóló eltiltást is kapott. 2013-ban nyolcadik lett. 2014-ben az erőforrás hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. A 2015-ös volt az eddigi legjobban sikerült Belga Nagydíja: harmadik lett a két Mercedes mögött, ez volt a legutóbbi dobogója. Tavalyelőtt a Haas pilótájaként a 13. helyen végzett. Tavaly hetedik helyezést sikerült elérnie.

Ericsson

A brit Forma–3-ban 2008-ban egy hetedik és egy ötödik helyezést ért el. 2010-től 2013-ig a GP2-ben indult a pályán, kiemelendő 2012-ben a hosszú futam megnyerése és a 2013-ban szintén a hosszú futamon elért második helye.

2014-ben Caterhammel 17. helyen végzett. 2015-ben Sauberrel tizedik lett. Tavalyelőtt az erőforrás elemeinek cseréje miatt tíz rajthely büntetést kapott, de így is maradt a huszadik rajthelyen. A futamon váltóhiba miatt kiesett. Tavaly 19. lett az időmérőn, váltócsere miatt öt hely büntetést kapott, de mások súlyosabb büntetései miatt nem hátrébb, hanem két hellyel előrébb indulhatott. A futamot utolsó célba érkezőként 16. helyen zárta.

Gasly

A 2011-es francia Forma–3-as szezon egyetlen külhoni hétvégéjén az első futamon második lett, a másikat megnyerte. A 2012-es Forma Renault 2.0 Európa-kupa hétvégéjének első futamán harmadik helyen futott be. A 2013-as szezonban mindkét futamon második lett. 2013-ben a WSR 3.5-ös kategóriájában második és negyedik helyezést ért el. A GP2-ben 2015-ben és 2016-ben 2×2 futamon indult, a tavalyelőtti hétvégéje sikerült jobban: megnyerte a főfutamot és negyedik lett a sprinten.

Pérez

Először a 2005-ös Forma BMW ADAC sorozatban indult a pályán. Akkor az itteni hétvége első futamán ötödik lett, a másodikon nem indult el. 2007-ben a brit Forma–3-ban az abszolút sorrendben elért kilencedik és 15. helye a National Class mezőnyében mindkét futamon győzelmet jelentett. 2008-ban már a „nagyok” között egy hatodik és egy második helyezést ért el. A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben versenyzett itt, előbbi évben a sprintfutamon negyedik, utóbbi évben a hosszú versenyen hetedik lett, a sprintet megnyerte.

A 2011-es nagydíjon a Sauber felfüggesztésének hibája miatt esett ki. 2012-ben az időmérőn az ötödik időt autózta, sőt Pastor Maldonado büntetése miatt negyedik kockából indulhatott, csakhogy a rajt után ő lett Grosjean első áldozata, ami után elvesztette a hátsó szárnyát, és Maldonadónak ütközött. 2013-ban McLaren–Mercedesszel 11. lett. 2014-ben Force Indiával nyolcadik helyen futott be. 2015-ben ötödik helyezést ért el. Tavalyelőtt hatodik helyről rajtolva ismét ötödik lett, ezúttal csapattársa mögött. Tavaly nyolcadik helyről indult. A futamon előbb a rajt után koccant csapattársával, Oconnal, később öt másodperces büntetést kapott egy előzés utáni pályaelhagyás miatt. A 30. körben újra csapattársa ellen vívott, és megint ütköztek, ami miatt defektet kapott és biztonsági autós fázist okozott. A futamot 42 kör után feladta, 17. helyezettnek jegyezték.

Alonso

A Forma–3000-ben a 2000-es idény zárófutamán itt szerezte egyetlen futamgyőzelmét a kategóriában.

A 2001-es Forma–1-es nagydíj edzésén ugyan 107%-on kívüli időt futott a Minardival, de engedték rajthoz állni. Versenye azonban már az elején véget ért váltóhiba miatt. Legközelebb három évvel később indult itt Renault-val, de akkor motorhiba miatt adta fel. 2005-ben másodiknak futott be, ami elég volt arra, hogy őrizze megnyugtató előnyét a világbajnoki csatában. 2007-ben McLaren–Mercedesszel harmadik lett, egy évvel később újra Renault-val negyedik. 2009-ben ki kellett állnia, mivel felfüggesztése a rajt utáni karambolban megsérült. 2010-ben Ferrarival hibázott és kicsúszott, 2011-ben negyedik helyen végzett. 2012-ben a rajt után áldozatul esett Grosjeannak és kiesett, ami sokba került év végén. 2013-ban másodikként állhatott dobogóra. 2014-ben hetedik helyen végzett.  McLaren–Hondával 2015-ben 13. lett. Tavalyelőtt a hajtáslánc problémái miatt nem sikerült mért kör mennie, az utolsó helyről rajtolhatott (amúgyis 60 rajthely büntetést gyűjtött össze az cserék miatt), a futamon azonban nagyszerű versenyzéssel feljött egészen a hetedik helyig. Tavaly 11. lett az időmérőn, a büntetések miatt tizedik rajthelyről indult. A második körben Hülkenberget és Ocont megelőzve előreugrott nyolcadiknak, de az erőforrás hibája miatt fel kellett adnia a futamot.

Idén a WEC-ben is elindult a pályán, a szezonnyitó 6 órás versenyt Sébastien Buemi és Nakajima Kazuki társaként megnyerte.

Leclerc

2014-ben az alpesi Forma Renault 2.0 sorozatban a hétvége mindkét futamán harmadik lett (a junior értékelésben második helyeket jelentett). Az Európa-kupában vendég pilótaként indult, 26. és 30. helyen végzett. 2015-ben az európai Forma–3-ban egy győzelmet, egy hatodik és egy második helyet hozott össze. Tavalyelőtt a GP3-ban megnyerte a hosszú futamot és hatodik lett a sprinten. Tavaly a Forma–2-ben kizárták a főfutamról és ötödik lett a sprinten.

Stroll

Az európai Forma–3-ban tavalyelőtt nem sikerült pontot szereznie, tavaly a hétvége három futamából az elsőt megnyerte, a harmadikon negyedik lett.

A tavalyi nagydíjon 11. helyen végzett.

Magnussen

2009-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupa sorozatában ötödik és negyedik helyen végzett. A kategória Észak-európai Kupájának szezonzáróján két dobogós helyezést ért el: egy második és egy harmadik helyet. 2011-ben a brit Forma–3 hétvégéjén három futamon vett részt, a másodikat megnyerte, a harmadikon abszolútban nyolcadik lett, de mivel vendégpilóták is végeztek előtte, a harmadik helyért járó pontokat kapta. 2012-ben és 2013-ban a WSR-ben indult a pályán, a 3.5-ös géposztályban előbbi szezonban a hétvége első futamát megnyerte; utóbbi évben az első futamon győzött, a másikon harmadik lett.

2014-ben McLaren–Mercedesszel 12. helyen végzett. Tavalyelőtt Renault-val a hatodik körben az Eau Rouge-ból kijövet szenvedett csúnya balesetet, a gumifalban kötött ki, ami annyira sérült, hogy a biztonsági autó sem volt elég a kijavításhoz, piros zászlóval félbe kellett szakítani a futamot. Bár a rommá tört autóból sikerült saját lábán kiszállnia, kórházba szállították kivizsgálásra, de nem szenvedett olyan sérülést, ami miatt ne indulhatott volna a következő versenyen Monzában. Tavaly a Haas pilótájaként 15. helyen végzett.

Hülkenberg

A 2005-ös Forma BMW ADAC bajnokságban egy negyedik és egy második helyezést ért el a pályán. A GP2-ben 2009-ben második lett a hosszú futamon.

A Forma–1-es nagydíjon 2010-ben Williamsszel 14. helyen végzett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben versenyzővé előlépve itt érte el eddigi legjobb helyezését: negyedik lett. 2013-ban Sauberrel 13., 2014-ben újra Force Indiával tizedik lett. 2015-ben az erőforrás problémái miatt nem sikerült elrajtolnia. Tavalyelőtt a rajt utáni kavarodásban a hetedik helyről másodiknak jött fel, a futamot negyedik helyen zárta, beállítva legjobb eredményét. Tavaly Renault-val hetedik helyről indult, bár a második körben Alonso, a futam végén hatodik lett.

Hartley

A 2006-os Forma Renault 2.0 Észak-európai Kupában a hétvége első futamán ötödik lett, a másikon kiesett. 2007-ben az olasz sorozatban az első futamon második, a másikon 28. helyen végzett. 2008-ban a brit Forma–3-ban második lett az első futamon, a másikat megnyerte. 2009-től 2011-ig 3×2 futamon indult a pályán a WSR-ben, a 2009-es hosszú futamon tizedik lett, 2010-ben a második futamon hatodik, 2011-ben pedig negyedik és nyolcadik helyezést ért el. 2011-ben a GP2-ben is indult a pályán, ötödik lett a főfutamon.

A WEC-ben a 6 órás versenyen 2012-ben Warren Hughes és Jody Firth társaként abszolútban tizedik, az LMP2 kategóriában harmadik lett. 2014-ben az LMP1-es kategóriában indult Timo Bernharddal és Mark Webberrel együtt, abszolútban 23., géposztályukban 12. helyen végeztek. 2015-ben szintén velük élről indulva harmadik lett. Tavalyelőtt is élről indultak, de csak 26. helyen végeztek. Tavaly Webber helyett Earl Bamberrel harmadik helyezést értek el.

Ocon

2012-ben a Forma Renault 2.0 kategóriában az Európa-kupában nem szerzett pontot a pályán, az alpesi szériában a hétvége második futamán hetedik lett. A 2013-as Európa-kupa hétvégén nyolcadik és hetedik helyezést ért el. 2014-ben a Forma–3-as Európa-bajnokság hétvégéjének második és harmadik futamán másodikként állhatott dobogóra. A GP3-ban 2015-ben mindkét futamon második lett.

Tavalyelőtt a Manor színeiben itt volt első Forma–1-es futamrészvétele, 16. helyen végzett. Tavaly kilencedik lett az időmérőn, közvetlenül csapattársa, Pérez mögött végezve. A futamon kétszer is egymásra találtak: előbb a rajt után koccantak, majd a 30. körben, ami miatt az első szárnya megsérült, végül kilencedik helyen be tudott futni.

Verstappen

2014-ben a Forma-3 Európa-bajnokság itteni hétvégéjének mindhárom futamát megnyerte.

A 2015-ös futamon Toro Rossóval nyolcadik lett. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben eddigi legjobb edzéseredményét produkálva a második rajtkockából indulhatott, ezzel első soros indulásban is fiatalsági rekordot állított fel. A rajt után a La Source-nál összekoccant Kimivel, ami miatt megsérült az első szárnya. Később újra egymásra találtak, keményen védekezett ellene, amit ellenfele sérelmezett is, de nem lett következménye. Végül nem sikerült pontot szereznie, a 11. helyen végzett. Tavaly ötödik rajthelyről indult, de az erőforrása hét kör után megadta magát.

Szirotkin

A Forma Abarth sorozatban 2011-ben a hétvége első futamán megnyerte, a másikon nyolcadik lett. A WSR 3.5-ös kategóriájában 2013-ban és 2014-ben 2×2 futamon indult a pályán, legjobb eredménye a 2013-as második futamon elért nyolcadik hely volt. A GP2-ben a 2015-ös és tavalyelőtti főfutamon kilencedik lett, a 2015-ös sprinten hatodik.

Sainz

2010-ben az európai Forma BMW hétvégéjének mindkét futamán kiesett. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában az első futamot megnyerte, a másodikon harmadik lett (ami beleszámított az Észak-európai Kupába is, utóbbi futamon elért eredménye ott második helyezést ért). 2012-ben a brit Forma–3-ban, egyúttal a kategória Európa-bajnokságában az első futamon harmadik lett (a brit bajnokságban másodiknak számított), a harmadikat megnyerte (a második elmaradt). 2013-ban a GP3-ban nem sikerült pontokat szereznie. A WSR 3.5-ös kategóriájában 2013-ban szintén nem szerzett pontot, 2014-ben viszont mindkét futamot megnyerte.

2015-ben a Toro Rosso erőforrásának hibájával kiállni kényszerült. Tavalyelőtt a rajt után feljött a 14. rajtkockából a hetedik helyre, de törmelékre hajtva defektet kapott és kiesett, virtuális safety cart okozva. Tavaly tizedik lett.

Bottas

A 2007-es Forma Renault 2.0 Észak-európai Kupában egy ötödik és egy 12. helyezést ért el. A 2008-as Európa-kupa szezonnyitóján harmadik lett, az Észak-európai Kupa záró hétvégéjén pedig mindkét futamot megnyerte. 2009-ben a brit Forma–3-ban a hétvége első futamán harmadik lett, de vendégpilótaként nem kapott pontot. A GP3-ban 2011-ben a hosszú futamon győzött.

2012-ben a Williams tesztpilótájaként vett részt a pénteki első szabadedzésen. A 2013-as futamon 15. lett. 2014-ben a dobogó harmadik fokára állhatott. 2015-ben kilencedik, tavalyelőtt nyolcadik helyen végzett. Tavaly Mercedesszel harmadik helyről rajtolt, a futamon is ezt tartotta egész a biztonsági autós fázis végéig, utána Ricciardo és Kimi is megelőzték, így ötödik lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6914203503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása