Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IV/14.

Olasz Nagydíj, Monza

2018. szeptember 02. - F1 Hierro

Gyorsan a csapatok eredményei azon a pályán, ami 1980-at kivéve mindig a versenynaptárban szerepelt (akkor Imola volt az Olasz Nagydíj helyszíne). Most Ferrari első sor, itt a nagy esély, hogy nyolc év után megörvendeztessék a hazai szurkolókat, akik Lewis Hamiltont inkább kifütyülni szokták. De vajon ki fog örülni?

És hátha elég érdekes lesz a verseny, hogy ne sokan olvassák ezt az írást alatta!

Mercedes

1954-ben és 1955-ben egyaránt Juan Manuel Fangio nyert, utóbbi, amely a régi csapat utolsó futama volt (a Le Mans-i tragédia után a kivonulás mellett döntöttek) Piero Taruffi révén kettős győzelem lett.

2009-ben a jogelőd Brawn GP szerzett kettős győzelmet, Rubens Barrichello, Jenson Button sorrendben.

2010-ben Nico Rosberg ötödik, Michael Schumacher kilencedik lett; 2011-ben Schumacher ötödik, Rosberg kiesett. 2012-ben Schumacher, Rosberg sorrendben végeztek 6-7. helyen. 2013-ban Rosberg hatodik, Hamilton kilencedik lett. 2014-ben kettős győzelmet értek el, Hamilton nyert Rosberg előtt. 2015-ben Hamilton ismét nyert, Rosberg viszont műszaki hibával kiállt és hivatalosan 17. lett. Tavalyelőtt az első sorból rajtolva újra sikerült a kettős győzelem, de ezúttal Rosberg győzött Hamilton előtt. Tavaly Hamilton élről indult, Bottas az időmérőn hatodik helyen végezve a negyedik rajtkockából, egy kis időre a verseny elején elvesztette ezt a pozíciót, de visszaelőzte Kimit, végül Hamilton, Bottas sorrendben ezúttal is meglett a kettős győzelem.

Ferrari

Első hazai versenyükön Alberto Ascari és Dorino Serafini versenyzőváltással második lett, majd a következő két évben már Ascari győzött. Az 1951-es José Froilán González révénkettős győzelem lett, míg 1952-ben Luigi Villoresi állt fel a dobogó harmadik fokára. 1953-ban Ascari kiesett, viszont a 2-4. helyeket Ferrarik foglalták el: Farina, Villoresi és Mike Hawthorn. 1954-ben Hawthorn, valamint az Umberto Maglioli–González duó végzett a dobogó két oldalán. 1955-ben Eugenio Castellotti harmadik lett. 1956-ban Peter Collins nyerhetett volna, de autóját átengedte a kiesett Fangiónak, aki a második helyért járó pontok felével világbajnok lett (Collins ezzel saját bajnoki címéről mondott le!). 1957-ben Wolfgang von Trips lett harmadik.

1958-ban Hawthorn és a csapathoz frissen érkezett Phil Hill végeztek a 2-3. helyen. 1959-ben Hill második lett, majd sormintát rajzolva 1960-ban itt szerezte első győzelmét. A következő évi verseny Janus-arcúra sikerült: von Trips halálos balesetet szenvedett, 12 nézővel együtt, míg a csapattárs Hill győzött és világbajnok lett. 1964-ben John Surtees győzött, Lorenzo Bandini harmadik lett. 1966-ban Ludovico Scarfiotti szerezte itt egyetlen győzelmét, mögötte második lett a brit Mike Parkes. 1968-ban Jackie Ickx harmadik lett.

1970-ben Clay Regazzoni szerezte itt első győzelmét. A következő futamok kevéssé sikerültek, míg 1975-ben ismét Regazzoni győzött, Niki Lauda pedig harmadik lett, amivel bebiztosította első világbajnoki címét. 1976-ban Lauda itt versenyzett újra a nürburgringi baleset után, negyedik hellyel visszatérve, Regazzoni második lett. 1977-ben Lauda második, 1978-ban Carlos Reutemann harmadik helyezést ért el. 1979-ben Jody Scheckter győzött és bebiztosította világbajnoki címét, Gilles Villeneuve második lett mögötte.

A legközelebbi dobogót 1982-ben hozta két beugró pilóta: Patrick Tambay második, a csapathoz egy évtized után visszatérő Mario Andretti harmadik hellyel. A következő évben René Arnoux második, Tambay negyedik lett. 1984-ben Michele Alboreto lett második hazai pályán a Scuderia színeiben. 1985-ben Stefan Johansson ötödik, majd a következő évben harmadik helyezést ért el. 1987-ben Gerhard Berger negyedik helyen végzett. Az 1988-as futam különösen emlékezetes maradt: Berger és Alboreto hazai versenyen kettős győzelmet arattak, néhány héttel Enzo Ferrari halála után, ráadásul abban az évben egyedül itt győzött más csapat a McLarenen kívül. 1989-ben Berger szintén dobogós, második lett. 1990-ben Alain Prost második, Nigel Mansell negyedik helyen végzett. 1991-ben Prost ismét dobogós, egy helyet „rontva”. 1992 kettős kiesést hozott a Jean Alesi – Ivan Capelli kettősnek, majd 1993-ban Alesi, 1994-ben Berger lett második. 1995-ben mindketten kiestek.

1996-ban Michael Schumacher révén győztek újra odahaza, Eddie Irvine kiesett. 1997-ben Schumacher hatodik, Irvine nyolcadik lett (utóbbi nulla pont). 1998-ban kettős győzelem következett, Schumacher, Irvine sorrendben, amivel Schumacher két futammal a vége előtt pontegyenlőségre hozta a világbajnokságot. 1999-ben a beugró Mika Salo harmadik lett, míg Irvine hatodik, de ez is elég volt arra, hogy egyenlítsen a világbajnoki tabellán. 2000-ben Schumacher győzött, Barrichello a verseny elején történt – és egy pályamunkás halálát okozó – ütközésben kiesett. 2001-ben Barrichello második, Schumacher negyedik lett. 2002-ben kettős győzelmet értek el, Barrichello vezetésével (mivel ekkor már a világbajnoki címek birtokában az ő ezüstje volt a cél). 2003-ban Schumacher nyert, Barrichello harmadik lett. 2004 ismét Barrichello–Schumacher kettős siker következett (ezúttal is már Rubinho ezüstje volt a cél). 2005-ben nem voltak versenyképesek: Schumacher tizedik, Barrichello 12. helyen végzett. 2006-ban a(z első) visszavonulását bejelentő Schumacher nyerte utolsó ferraris monzai versenyét, míg Felipe Massa kilencedik lett.

2007-ben Kimi harmadik lett, Massa kiesett, ezzel eldőlt a csapatsorrend a hajrára. 2008-ban Massa hatodik, Kimi kilencedik helyen végzett. 2009-ben Kimi újra harmadik lett, a Massát helyettesítő (és Luca Badoert váltó) Giancarlo Fisichella kétszeresen hazai versenyén kilencedik, amiért akkor még épp nem járt pont. 2010-ben Alonso győzött, Massa harmadik lett. Alonso 2011-ben és 2012-ben egyaránt harmadik helyen végzett, Massa előbbi versenyen hatodik, utóbbin negyedik lett. 2013-ban Alonso második, Massa ismét negyedik helyezést ért el. 2014-ben Kimi kilencedik helyen végzett, Alonso motorhiba miatt kiesett. 2015-ben Vettel második, Kimi ötödik lett. Tavalyelőtt Vettel és Kimi a második sorból rajtolva 3-4. helyezést értek el. Tavaly Kimi és Vettel az időmérőn 7-8. helyen végeztek, a Red Bullok hátrasorolásával két hellyel előrébb indultak, a futam harmadik körében helyet cseréltek, végül Vettel harmadik, Kimi ötödik lett.

Red Bull

Az első Olasz Nagydíjukon 2005-ben vettek részt, de nem szereztek pontot (Christian Klien 13., Coulthard 15. helyen végzett) és a következő kettőn sem sikerült. 2008-ban Mark Webber nyolcadik, Coulthard 11. lett. 2009-ben Vettel lett nyolcadik, Webber Robert Kubicával ütközve kiesett. 2010-ben Vettel meglepő taktikai húzásával (utolsó előtti körben kerékcsere) negyedik, Webber hatodik lett. 2011-ben Vettel megnyerte a futamot, míg Webber ütközés után sérült szárny miatt kicsúszott. 2012-ben mindketten kiestek: Webber a gumik, Vettel a generátor miatt, előbbit huszadiknak, utóbbit 22.-nek könyvelték el. 2013-ban kettős dobogót ért el a csapat: Vettel győzött, Webber harmadik lett. 2014-ben Ricciardo és Vettel 5-6. helyen végzett. 2015-ben Ricciardo nyolcadik, Danyiil Kvjat tizedik lett. Tavalyelőtt Ricciardo és Verstappen 6-7. helyről indultak, Ricciardo egy helyet javított a futamo, Verstappen maradt a hetedik. Tavaly az időmérőn a 2-3. helyen végeztek a pilóták, de mindkettejüket hátrasorolták cserék miatt. Ricciardo negyedik helyre tudott feljönni, a Massa előzése közben defektet kapó Verstappen tizedik lett.

Force India

2008-ban Adrian Sutil 19. lett, Fisichella kiesett. 2009-ben Sutil az első sorból rajtolva és leggyorsabb kört futva negyedik helyezést ért el, a csapat színeiben először induló Vitantonio Liuzzi váltóhiba miatt kiesett. 2010-ben pontzónán kívül végeztek: Liuzzi 12., Sutil 16. helyen. 2011-ben és 2012-ben Paul di Resta nyolcadik lett, előbbi versenyen Sutil a hidraulika hibája miatt kiesett, utóbbin Hülkenberg kiesettként 21.-nek lett elkönyvelve. 2013-ban nullázott a csapat, Sutil és di Resta is kiesett, bár előbbit 16.-nak jegyezték a megtett táv miatt. 2014-ben Pérez hetedikként szerzett pontokat, míg Hülkenberg 12. lett. 2015-ben Pérez és Hülkenberg 6-7. helyen futottak be. Tavalyelőtt a 8-9. helyről indultak, a futamon Pérez nyolcadik, Hülkenberg tizedik helyen végzett. Tavaly Ocon ötödik lett az időmérőn, de a Red Bullok hátrasorolása miatt harmadik rajtkockából indulhatott. Végül hatodik lett a futamon, míg Pérez kilencedik.

Williams

Az 1977-es nagydíjon még March kasztnival Patrick Nève pontot nem érően hetedik lett. Az 1978-as futamon már saját konstrukcióval Alan Jones 13. helyen végzett. Első monzai dobogójukat 1979-ben Clay Regazzoni szerezte harmadikként. 1980-ban – az egyetlen Imolában rendezett Olasz Nagydíjon – már ketten is a pódiumra álltak: Jones másodikként, Carlos Reutemann harmadikként. 1981-ben újra Monzában mindketten megismételték az előző évi helyezésüket. 1986-ban és 1987-ben Nelson Piquet győzött, Mansell mindkétszer ott állt mellett a dobogón: 1986-ban kettős győzelmet hozott a csapatnak, egy évvel később harmadik lett. 1988-ban nem szereztek pontot, viszont a Mansellt helyettesítő Jean-Louis Schlesser egyetlen Forma-1-es futama negatív módon lett emlékezetes: ütközött Ayrton Sennával, ezzel hozzájárult ahhoz, hogy az abban évben egyedül itt ne a McLaren győzzön. 1989-ben Thierry Boutsen lett harmadik Riccardo Patrese előtt. 1990-ben egy ötödik helyre futotta Patrese részéről, viszont 1991-ben Mansell győzni tudott, életben tartva bajnoki reményeit. 1992-ben Mansell élről indulva kiállni kényszerült, Patrese ötödik lett.

1993-ban és 1994-ben egyaránt Damon Hill nyert (utóbbi évben az eltiltott Schumacher távollétében). 1995-ben David Coulthard és Hill is kiesett, utóbbi Schumacherrel ütközve. 1996-ban Hill kicsúszás miatt esett ki, Jacques Villeneuve hetedikként lemaradt a pontról. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik helyezést ért el. 1998-ban Villeneuve az első sorból rajtolt, de a McLarenek a rajtnál megelőzték, majd később kiesett.

1999-ben Ralf Schumacher a csapat azévi legjobbját produkálva második lett, valamint pályafutása első leggyorsabb körét futotta. A hazai pályán versenyző Alessandro Zanardi itt érte el legjobb azévi helyezését, de a hetedik hely még akkor sem ért pontot. 2000-ben Ralf harmadik lett, Button kicsúszott. 2001-ben Juan Pablo Montoya szerezte itt első győzelmét, Ralf ismét harmadik helyen futott be. 2002-ben Montoya élről indult, de ő és Ralf is kiestek. 2003-ban Montoya második, a Ralfot helyettesítő Marc Gené ötödik lett. 2004-ben Montoya ötödik, a Ralf helyett induló Antônio Pizzonia hetedik; utóbbi 2005-ben – ezúttal Nick Heidfeld helyett beugorva – megismételte helyezését, míg Mark Webber 14. lett.

2006-ban a Webber–Rosberg kettős nullázott. 2007-ben Rosberg hatodik, Alexander Wurz 13. lett. 2008-ban és 2009-ben Rosberg és Nakajima Kazuki nem szereztek pontot. 2010-ben Hülkenberg hetedik, Barrichello tizedik lett. 2011-ben Pastor Maldonado és Barrichello 11-12. helyen végeztek. 2012-ben Bruno Senna tizedik lett Maldonado előtt. 2013-ban Maldonado és Bottas 14-15. helyen végeztek. Az következő két évben Massa harmadik lett, mindkétszer Bottas előtt. Tavalyelőtt Bottas hatodik, Massa kilencedik helyen végzett. Tavaly Stroll negyedik lett az időmérőn, ráadásul a hátrasorolások miatt első sorból indulhatott. A futamon hetedik lett Massa előtt.

Renault

A csapat első Olasz Nagydíján 1977-ben Jean-Pierre Jabouille kiesett. Két alkalommal sikerült megnyerniük a futamot: 1981-ben Alain Prost, majd 1982-ben René Arnoux révén (utóbbi ekkor már a Ferrarihoz készült). 1983-ban Eddie Cheever harmadik lett.

Az enstone-i jogelőd Benetton 1995-ben nyert itt Johnny Herbert révén.

A 2002-es futamon Jarno Trulli és Jenson Button 4-5. helyen végeztek. 2003-ban Alonso nyolcadik lett, Trulli kiesett. 2004-ben Alonso esett ki, míg Trulli tizedik lett (nem ért pontot) – a verseny után elváltak útjaik a csapattal. 2005-ben Alonso és Fisichella a dobogó két oldalán végeztek, ebben a sorrendben. 2006-ban Alonso műszaki hibával kiesett, Fisichella negyedik lett. 2007-ben Heikki Kovalainen hetedik, Fisichella 11. helyen végzett. 2008-ban Alonso negyedik lett, az ifjabb Nelson Piquet még mindig pont nélkül tizedik. 2009-ben Alonso ötödik, Grosjean 15. helyen végzett. 2010-ben Kubica nyolcadik, Vitalij Petrov 13. lett.

2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Bruno Senna kilencedik lett, első pontjait szerezve, míg Petrov ütközés miatt kiesett. A Lotus név alatt 2012-ben Kimi 2012-es ötödik helye volt a legjobb itteni eredményük.

Tavalyelőtt újra Renault-ként nem sikerült pontot szerezni: Magnussen 17. helyen végzett, Jolyon Palmer ütközés után kiesett. Tavaly Hülkenberg 13. lett, Palmer erőátviteli problémákkal kiállt.

Toro Rosso

A 2006-os és a 2007-es verseny egyaránt nullapontos lett számukra. 2008-ban viszont Vettel révén itt ünnepelhették egyetlen edzéselsőségüket az esőben, majd másnap futamgyőzelmüket is. 2009-ben és 2010-ben ismét nem szereztek pontot. 2011-ben Jaime Alguersuari hetedik, Sébastien Buemi tizedik lett. 2012-ben Ricciardo 12. helyen végzett, Jean-Éric Vergne kiesett. 2013-ban Ricciardo szerzett pontokat hetedikként, Vergne ismét nem ért célba. 2014-ben pontzónán kívül végeztek: Kvjat 11., Vergne 13. helyen. 2015-ben szintén lemaradtak a pontokról: Sainz és Verstappen 11-12. helyen ért célba. Tavalyelőtt Sainz 15. helyen végzett, Kvjat kiesett. Tavaly Kvjat 12., Sainz 14. lett.

Haas

Tavalyelőtt az öt rajthelyes büntetéssel induló Grosjean 11., az időmérőn a Q3-ba bejutó Esteban Gutiérrez 13. helyen végzett. Tavaly Magnussen 11., Grosjean 13. helyen végzett.

McLaren

1966-ban kihagyták Monzát, 1967-ben Bruce McLaren kiesett. 1968-ban Denny Hulme győzött. Legközelebbi monzai dobogójukat szintén ő szerezte 1972-ben, amikor harmadik lett a csapattárs Peter Revson előtt, aki a következő évben már ott állt a pódiumon harmadikként. 1974-ben és 1975-ben Emerson Fittipaldi második lett.

A következő itteni sikerre sokat kellett várniuk: 1984-ben sikerült Laudának, a következő évben viszont Prost diadalmaskodott. 1986-ban Prost a boxutcából rajtolt a tartalékautóval, sikerült felzárkóznia, de fekete zászlóval kiintették, mert túl későn váltott autót. Keke Rosberg negyedik lett. 1987-ben egy hatodik helyre futotta Johanssontól. 1988-ban ez volt az egyetlen futam, amit nem sikerült megnyerniük, sőt mindkét pilótájuk kiesett: Prost motorhiba, Senna ütközés miatt. 1989-ben Prost nyert, aki ekkor már bejelentette távozását a Ferrarihoz, és a csapat elvárásai ellenére a trófeát a tifosiknak adta. Senna motorhiba miatt kiesett. 1990-ben Senna győzött, Berger harmadik lett. 1991-ben mindketten egyet rontottak helyezésükön, másodikként és negyedikként célba érve. 1992-ben Senna újra megnyerte a futamot, Berger ezúttal is negyedik helyen végzett. 1993-ban Michael Andretti harmadikként első dobogóját és legjobb helyezését érte el, ennek ellenére ez lett az utolsó futama. Senna Martin Brundle-lel ütközve kiesett.

1994-ben Mika Häkkinen állhatott a dobogó harmadik fokára, az ekkor már a csapatot erősítő Brundle ötödik lett. 1995-ben Mika eggyel javítva második, míg Mark Blundell negyedik lett. 1996-ban szintén ott állt a dobogón Häkkinen, ezúttal újra harmadikként, Coulthard kiesett. 1997-ben Coulthard nyerte a futamot, Mika kilencedik lett (a rend kedvéért: nem járt érte pont). 1998-ban emlékezetesen rajtolt a két pilóta, a második sorból élre ugrottak, de Coulthard később műszaki hibával kiállni kényszerült, Häkkinen pedig – a magyarázatok szerint – a féktárcsa hibája miatt kicsúszott, bár korrigálásával legalább a negyedik helyet meg tudta menteni. 1999-ben Häkkinen érthetetlen hibát elkövetve az élről csúszott ki, amit a nagy sírás követett. Coulthard ötödik lett. 2000-ben Mika második, Coulthard az elején belekeveredett az ütközésbe. 2001-ben műszaki hibák miatt mindketten kiestek. 2002-ben sem szereztek pontot: Coulthard hetedik lett, Kimi motorhiba miatt kiállt. 2003-ban Kimi negyedik helyezést ért el, Coulthard az üzemanyagrendszer hibája miatt adta fel. 2004-ben Coulthard hatodik lett, Kimi ismét motorhiba miatt esett ki.

2005-ben Montoya nyerte a futamot, a motorcsere miatt hátrasorolással induló Kimi negyedik helyen futott be. 2006-ban Kimi második lett, de la Rosa motorhiba miatt kiesett. 2007-ben kettős győzelmet aratott az Alonso–Hamilton páros. 2008-ban Heikki Kovalainen második, Hamilton hetedik lett. 2009-ben Kovalainen hatodik helyen végzett, míg Hamilton előzési kísérlete folytán kicsúszott, 12.-nek könyvelték el. 2010-ben és 2011-ben Button egyaránt második lett, míg Hamilton előbbi versenyen ütközés után kiesett, utóbbin negyedik helyen végzett. 2012-ben Hamilton szerezte a csapat eddigi utolsó monzai győzelmét, míg Button technikai problémával kiállt. 2013-ban Button tizedik, Pérez 12. lett. 2014-ben Button nyolcadik, Kevin Magnussen tizedik helyen végzett. 2015-ben újra Honda-motorral Button 14., Alonso kiesettként 18. lett. Tavalyelőtt Button 12., Alonso 15. helyen zárta a futamot. Tavaly mindkét versenyző kiesett: Vandoorne elektronikai hibával, Alonso a kuplung problémáival, utóbbit hivatalosan 17. helyezettnek jegyezték.

Sauber

Első évükben (1993) Karl Wendlinger negyedik lett. 1994 kettős kiesést hozott, 1995-ben legjobb itteni eredményüket elérve Frentzen harmadik, Jean-Cristophe Bouillon hatodik helyen futott be. 1996–97-ben nem szereztek pontot, majd 1998-ban Alesi ötödik lett. A következő öt verseny ismét nullázással zárult, ráadásul 2002-ben Massát veszélyes manővere miatt a következő futamra tízhelyes hátrasorolással büntették (így inkább el sem indították Indianapolisban). 2004-ben Fisichella nyolcadik lett, 2005-ben viszont ismét pont nélkül zártak.

A BMW-korszakban Kubica 2006-ban elért harmadik helyével itt szerezte első dobogóját, harmadik futamán indulva. 2008-ban sikerült ezt a helyezést megismételnie.

2010-ben Pedro de la Rosa 14. lett, míg Kobayashi váltóhiba miatt kiállt. 2011-ben megint csak a váltó babrált ki, ezúttal nemcsak vele, hanem Pérezzel is. 2012-ben legjobb monzai eredményüket produkálva Pérez második lett, Kobayashi kilencedik helyen végzett. 2013-ban Hülkenberg ötödik, Gutiérrez 13. lett. 2014-ben Sutil 15., Gutiérrez huszadik helyen végzett. 2015-ben Ericsson kilencedik, Felipe Nasr 13. lett. Tavalyelőtt Ericsson 16. helyen végzett, Nasr ütközött Palmerrel és kiesett. Tavaly Pascal Wehrlein két kör hátránnyal 16. lett, Ericsson felfüggesztés miatt kiesve 18.-nak lett elkönyvelve.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6014217723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása