Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IV/19.

Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

2018. október 28. - F1 Hierro

A Mexikói Nagydíjaknak eddig három korszaka volt a Forma-1-es világbajnokságban. Először 1963-tól 1970-ig rendszeresen itt tartották a zárófutamot, három alkalommal itt dőlt el a világbajnoki cím sorsa is. A Ferrari 1964-ben ünnepelhetett a pályán vb-címet, míg futamot nyerniük 1970-ben sikerült. Utána 1986-tól 1992-ig rendeztek itt ismét versenyeket, kezdetben a szezon kései szakaszában, majd egyre előrébb hozva. Az akkori győzelmeken a Williams, a McLaren, a Ferrari és a Benetton osztoztak. 2015-ben ismét visszakerült a Mexikói Nagydíj a versenynaptárba, eddig kétszer nyert a Mercedes, tavaly pedig a Red Bull ünnepelhetett itt futamgyőzelmet, míg a Mercedes Hamilton világbajnoki címét. Idén akár mindkettő megismétlődhet...

Mercedes

2015-ben első sorból rajtolva kettős győzelmet szereztek, Nico Rosberg nyert a már világbajnok Hamilton előtt. Tavalyelőtt hasonló eredményt értek el, de fordított sorrendben, ezúttal Hamilton győzött a Verstappen ellen a második pozíciót megtartó Rosberg előtt. Tavaly a második sorból rajtoltak, Hamilton autója összeért Vettelével, emiatt defektet kapott, a futam végére a kilencedik helyre zárkózott vissza, így is meglett a világbajnoki cím. Bottas a dobogó második fokára állhatott.

Ferrari

Ott voltak már az első Mexikói Nagydíjon is 1963-ban. A futam nem túl jól alakult, Lorenzo Bandini a gyújtás problémáival állt ki, míg John Surteest kizárták. 1964-ben a zárófutamon Surtees világbajnoki címe volt a tét. Miután a két riválisnak, Jim Clarknak és Graham Hillnek is gondjai akadtak, a lehetőség megnyílt Surtees előtt, bár az is kellett, hogy Bandini a csapatutasításnak megfelelően átengedje a második helyet, ezzel épp meglegyen a szükséges egy pont előny az összetettben. Így kettős dobogóval világbajnoki címet ünnepelhetett a Scuderia. Indítottak hazai versenyzőt is Pedro Rodríguez személyében, aki hatodik lett. 1965-ben Rodríguez és Bandini három kör hátránnyal a pontot nem érő 7-8. helyen futottak be – nyolc célba érkezőből. Az 1966-os szezonzárót kihagyták. 1967-ben újra ott voltak, de nulláztak: Jonathan Williams nyolcadikként ért célba, Chris Amonnak pedig néhány körrel a vége előtt kifogyott a benzine. 1968-ban mindkét versenyző feladta: Jackie Ickx a gyújtás, Amon az erőátvitel problémái miatt. 1969-ben egy autóval álltak rajthoz, Rodríguez hetedik helyével kimaradt a pontszerzésből. 1970-ben először nyerték meg a Mexikói Nagydíjat, mindjárt kettős győzelemmel: Ickx győzött Clay Regazzoni előtt.

A következő mexikói versenyre 16 évet kellett várni. Michele Alboreto és Stefan Johansson egyaránt a turbó problémáival álltak ki, utóbbit 12.-nek jegyezték. 1987-ben is mindkét pilóta kiesett, Alboretónak ismét a motorral, Gerhard Bergernek a turbóval voltak gondjai. 1988-ban Berger a dobogó harmadik fokára állhatott, Alboreto előtt befutva. 1989-ben Mansell és Berger is váltóhiba miatt adták fel. 1990-ben húsz év után újra kettős győzelmet értek el a pályán, ezúttal Alain Prost nyert Mansell előtt. 1991-ben kettős kiesés következett: Prost a generátor, Jean Alesi a kuplung hibája miatt állt ki. Az 1992-es verseny sem sikerült jobban: Ivan Capelli az elején ütközött, Alesinek motorhibája volt.

Kettős kiesést hozott a 2015-ös futam is, ráadásul mindkettő a versenyzők hibájából: Vettel a gumifalba ment, Kimi Bottasszal ütközött. Tavalyelőtt Kimi és Vettel 6-7. helyről rajtoltak. A futamon Vettel a két Red Bull között negyedikként ért célba, Verstappen kanyarlevágással tartotta maga mögött (kihozva a sodrából), ami alatt a felzárkózó Ricciardo ellen szabálytalan módon védekezve tartotta a helyét. Előbb Verstappent büntették öt másodpercre, így Vettel felállhatott a dobogó harmadik fokára, de utóbb ő is kapott tíz másodpercet, így végül ötödik lett a két Red Bull mögött és a csapattárs Kimi előtt, aki Hülkenberg megelőzésével szerezte meg (vissza) a pozíciót. Tavaly Vettel élről indult, de a rajt után az őt megelőző Verstappennel és Hamiltonnal is koccant, ami miatt megsérült az első szárnya. A negyedik helyre sikerült visszajönnie, ami nem volt elég a bajnoki esélyek életben tartására. Kimi harmadikként dobogóra állhatott.

Red Bull

Danyiil Kvjat és Ricciardo 2015-ben a 4-5. helyen futottak be. Tavalyelőtt a második sorból indulva Verstappen harmadik, Ricciardo ötödik helyen ért célba. Verstappen azonban kanyarlevágás miatt kapott öt másodperc büntetést, később viszont a Ricciardo ellen szabálytalanul védekező Vettelre is kiszabtak tíz másodpercet, így hivatalosan Ricciardo lett a harmadik, Verstappen a negyedik. Tavaly a második helyről induló Verstappen a rajt után élre állt, megnyerte a futamot. Ricciardo turbóproblémával kiállt.

Force India

2015-ben Hülkenberg és a hazai pályán versenyző Pérez tavaly 7-8. helyen futottak be. Tavalyelőtt az ötödik helyről induló Hülkenberg ismét hetedik, Pérez tizedik lett. Tavaly Ocon ötödik, Pérez hetedik helyezést ért el.

Williams

Az 1986-os futamon Nelson Piquet és Nigel Mansell 4-5. helyen értek célba a Williams-Hondák. Ez elegendőnek bizonyult arra, hogy Mansell listavezetőként várhassa a zárófutamot és Piquet-nek is maradjon még esélye a bajnoki címre. Egy évvel később kettős győzelmet arattak: Mansell győzött Piquet előtt, őrizve esélyeit a kettejük háziversenyévé vált világbajnokságban. 1988-ban Mansell és Riccardo Patrese autójában is megadta magát a Judd-motor. 1989-ben már Renault-motorral Patrese második lett, Thierry Boutsen elektronikai hibával kiállt. 1990-ben Boutsen ötödik, Patrese kilencedik helyen végzett (rend kedvéért: csak előbbi ért pontot). 1991-ben itt sikerült először nyerniük a szezon során, méghozzá rögtön kettős győzelem lett, viszont nem papírforma szerinti sorrendben: Patrese győzött Mansell előtt. Egy évvel később, újabb dupla diadalt arattak, de immár fordított sorrendben, megalapozva Mansell azévi diadalútját.

2015-ben Bottas harmadik helye révén dobogós helyezéssel tértek vissza a pályára, Felipe Massa hatodik lett. Tavalyelőtt Bottas és Massa 8-9. helyről indulva a versenyen is ezekben a pozíciókban végeztek. Tavaly Stroll hatodik helyezést ért el, Massa 11.-ként lemaradt a pontszerzésről.

Renault

Az 1986-os verseny emlékezetes nap volt a jogelőd Benetton számára: Berger itt szerezte meg önmaga és a csapat első győzelmét. Az 1992-es futamról említésre méltó a harmadik helyezés, amely az első dobogót jelentette egy bizonyos Michael Schumachernek.

2015-ben még a Lotus színeiben Grosjean tizedikként szerzett egy pontot, a csapattárs Pastor Maldonado előtt befutva. Tavalyelőtt immár Renault név alatt az edzésidő nélkül, a stewardok engedélyével 21. helyről rajtoló Jolyon Palmer a közepes gumikkal végigmenve 14., Magnussen 17. lett. Tavaly Sainz és Hülkenberg is technikai problémákkal álltak ki.

Toro Rosso

2015-ben Verstappen a kilencedik, Sainz a 13. helyen végzett. Tavalyelőtt az egyaránt öt-öt másodperces büntetés kapott Sainz 16., Kvjat 18. lett. Tavaly itt is változtattak a pilótafelálláson, kicsit szövevényesen: Gasly visszatért a csapathoz, de nem a saját korábbi autójába, mert ott már Hartley ült, hanem megint csak Kvjat helyére, aki az előző versenyen Sainz helyére tért vissza. A futamon a stewardok engedélyével indulhatott, edzésidő hiányában, 13. helyen végzett, míg Hartley motorhibával kiállt.

Haas

Tavalyelőtt a hazai pályán versenyző, a futam elején ütközésbe keveredő Esteban Gutiérrez 19. lett a boxutcából rajtoló Grosjean előtt. Tavaly Magnussen nyolcadikként pontot szerzett, míg Grosjean utolsó célba érkezőként 15. helyen végzett.

McLaren

A csapat első Mexikói Nagydíján 1966-ban az alapító Bruce McLaren motorhibával kiállt. 1967-ben az olajnyomás hibája miatt adta fel. 1968-ban második helyével megszerezte a csapat első mexikói dobogóját. Csapat- és honfitársa, Denny Hulme a felfüggesztés sérülésével állt ki, és hasonló gondjai voltak az Anglo American Racers színeiben versenyző Dan Gurneynek is. 1969-ben Hulme megszerezte az istálló első győzelmét a pályán. Bruce McLaren autója hibája miatt nem tudott elrajtolni. 1970-ben Hulme harmadik lett, Peter Gethin motorhiba miatt adta fel.

1986-ban Prost második lett, amivel az összetettben is ebben a pozícióban várhatta a mindent eldöntő zárófutamot. Keke Rosberg defekt miatt kiesett. 1987-ben Prost és Johansson is ütközésbe keveredett a verseny elején. 1988-ban sok más hétvégéhez hasonlóan az itteni is a csapat kettős győzelmével végződött, ezúttal Prost nyert Ayrton Senna előtt. Az 1989-es futamot Senna nyerte, Prost ötödik lett. 1990-ben Senna gumiproblémákkal kiállt, huszadiknak jegyezték, Berger a dobogó harmadik fokára állhatott. 1991-ben Senna lett harmadik, Bergernek motorhibája volt. 1992-ben Berger negyedik helyen végzett, Senna erőátviteli problémákkal kiállt.

2015-ben mindkét versenyző tetemes rajthelybüntetést szedett össze az alkotóelemek cseréje miatt, de már nem nagyon volt hová hátrasorolni őket, főleg, hogy Jenson Button mért kör nélkül a boxutcából indult. A futamon 14. helyen végzett, míg Alonso hamar kiállt az erőforrás hibájával. Tavalyelőtt Button és Alonso 12-13. helyen végeztek. Tavaly megint csak jókora rajtbüntetésekkel indultak a versenyzők, de Alonso feljött a tizedik helyig, Hamilton dolgát is megnehezítve, Vandoorne 12. lett.

Sauber

2015-ben Ericsson 12. lett, Felipe Nasr fékhibával kiesett. Tavalyelőtt a futam elején ütköző, onnan a gumistratégiának köszönhetően felzárkózó Ericsson 11., Nasr 15. helyen végzett. Tavaly Pascal Wehrlein 14. lett, Ericsson motorhibával kiállt.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5714328423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása